Het heeft me wederom een jaar bloed, zweet & tranen gekost, maar alle pijn en moeite zijn niet voor niks geweest, want ik ben
GESLAAGD mét ONDERSCHEIDING !!!
Dat betekent dus dat ik de schoolpoort (voorgoed!) achter mij dicht mag trekken - of toch wanneer mijn vakantiewerk gedaan is - maar vooraleer het zover is, geef ik graag nog een beschouwing over mijn allerlaatste schooljaar.
Dit schooljaar is lang niet altijd even gemakkelijk of leuk geweest, dus ik ben wel blij dat het nu allemaal voorbij is. Het is mooi geweest, maar het werd wel tijd dat er aan het hele gedoe een eind kwam. Ik ben dan ook tevreden dat dat eind met een onderscheiding kwam. Persoonlijk vond ik de eerste licentie leuker. Dat heeft voornamelijk te maken met de vakken: wij allerlaatste Germanisten werden nogal stiefmoederlijk behandeld qua aanbod van de vakken dit jaar, en dat heeft zijn repercussies gehad. Vorig jaar heb ik alle vakken "uit vrije wil" gedaan en kon ik colleges volgen met ronkende namen als "Swahili" en "Etniciteit & Stedelijke Meertaligheid in Afrika", terwijl dit jaar de keuze aan de schrale kant was. Het was dan ook een heel puzzelwerk om de gaten in mijn curriculum te vullen, met heel wat grijze haren tot gevolg (spreekwoordelijk dan, want van de letterlijke grijze haren ben ik al sinds een jaar verlost ). Ik heb dus heel wat vakken verplicht moeten doen, en gedwongen keuzes zijn nooit goed. Het was dan ook te zien aan de resultaten voor die vakken. Zo vond ik "De Structuur van Gesprekken in het Nederlands" vreselijk saai en ongelooflijk nutteloos. Het enige voordeel aan het vak was de permanente evaluatie, zodat ik na de 10 lesweken hier niet meer voor moest werken. "Semantcis: Negation" was nauwelijks beter, maar hierbij kregen we wél een vermoeiend examen. "Advanced English Practice" was nog zo'n tegenvaller: slecht gedoceerd, en de profs hebben 5 maand gewacht om onze punten te geven. Toch kon een verplicht vak nog wel 'ns meevallen. "Moby-Dick" was soms te veel van het goeie, maar was bij wijlen interessant en de absolute topper was "Louis Paul Boon, schrijver", dat mij bijzonder goed meeviel. Dat was ook te zien aan de punten en nu ben ik een echte Boon-fan (met dank aan prof Humbie ). "The Development of English", een vak uit vrije wil, was dan weer een beetje teleurstellend, ondanks de verwoede pogingen van prof. FB om er toch iets van te maken. En zo blijven er nog 3 vakken uit vrije wil over: "Cultural History of the USA", "Fonologie" en "Nederlandse Fonetiek". "Fonologie" werd gedoceerd door mijn favoriete prof, dus dat kon niet anders dan leuk worden. Ondanks de korte maar intensieve lessen was er ook nog plaats voor humor, en ik deed dit vak dan ook graag. Mijn punten onderstrepen dit nog eens: 17. De eerste helft van "Nederlandse Fonetiek" was één grote teleurstelling en vreselijk saai, maar dat werd goed gemaakt in de tweede helft die wél boeiend was. Geen idee hoe ik die 15 behaald heb, maar ze mag er zijn . "Cultural History of the USA" was een vak waar ik elke week naar uitkeek: interessant gedoceerd, gevarieerd, en het bevestigde mijn vermoeden dat de Verenigde Staten zonder twijfel het meest fascinerende land op aarde is. De werkdruk was hoog, maar het was het allemaal waard. Dan was er nog die thesis...*zucht...hele diepe zucht*. Als sinds een jaar de bron voor mijn grijze haren weggevallen was, dan was dit toch wel een waardige vervanger. Hier heb ik toch een jaar of langer slapeloze nachten van gehad, een knagend geweten, en natuurlijk ongelooflijk veel stress. Ik denk dat het concept thesis uitgevonden is door een eerste klas sadist, en blijkbaar vallen promotors soms in diezelfde categorie van mensen. Als er iets mij vééél bloed, zweet en tranen heeft gekost dit schooljaar, dan was het dus wel die ****** eindverhandeling! Je zou er haast gek van worden. Mijn promotor ontwikkelde zich dit jaar dan ook tot een eerste klas sadist - nog al een geluk dat ik dat soort mensen wel mag Maar ik ben blij dat ik die haat-liefde-verhouding toch positief heb kunnen afsluiten en dat ik mijn thesis op een of andere manier voor de deadline in 3 ingebonden exemplaren heb kunnen inleveren. Ik ben min of meer door de hel gegaan, maar het was het allemaal waard: een goedkeurende gezichtsuitdrukking van mijn promotor en een onderscheiding voor mijn thesis! En meer moet dat niet zijn...
Het is alleen jammer dat ik nooit meer les heb gehad in lokaal B0.20, een lokaal waar ik een hele leuke tijd heb gehad vorig jaar. Lokaal A1.30 is weliswaar ook leuk, maar kan er niet aan tippen. Maar los daarvan waren er natuurlijk ook de gebruikelijke hoogtepuntjes van het jaar:
* ik werd dit schooljaar zowaar twee keer betrapt in de klas op het maken van tekeningetjes in mijn notities! Prof JV paste een indirecte straf toe door plots te zeggen dat ik klank x eens moest uitspreken, een bijzonder ineffectieve methode trouwens. Prof DG's directe confrontatie was veel effectiever en sindsdien doe ik zulke dingen nooit meer in zijn buurt. Dit waren heel genante momenten, maar achteraf kan je er mee lachen .
* het schoolbord in lokaal A1.33 bleek een sterke eigen wil te hebben, tot grote ergernis van de profs en tot groot jolijt van de tegenpartij (= wij )
* ik heb weer aardig wat mensen zich dood laten verschieten dit schooljaar
* het experiment voor Nederlandse Fonetiek was best interessant. Spectogrammen zijn cool!
* de close encounter met een schattig katje na het examen CHUSA was heel erg leuk! (^_^)
* ongelooflijk hoeveel voldoening je kunt putten uit het afwerken van een thesis
* we hebben dit jaar weer eens flink kunnen roddelen over onze profs!
* ik heb enkele goeie antwoorden gegeven tijdens de colleges, onder andere over toontalen, en nog een paar gevarieerde antwoorden zoals "de fricatieven!" en "concentratiekampen" .
* de kledijkeuzes van de profjes is er echt niet op vooruit gegaan
Zo, en nu loopt alles stilaan ten einde. Er komen weer nieuwe uitdagingen in het leven. Na mijn vakantiewerk zal ik ook niet meer op Campus Drie Eiken moeten zijn. En zo is het maar best. Life goes on...
|