Dee's paradise ... Karibu! Habari gani?
De blog van Dopsie, a.k.a. Miss Dee!!! :-)
Inhoud blog
  • homeopathie - vervolg
  • homepathie - zelftest
  • The life of Sheba
  • Bezige bijtjes
  • Negen Vlaamse provincies?
  • speciaal voor Knut...
  • De prinses en het vuur
  • een hart voor (knaag)dieren
  • It Don't Mean a Thing If It Ain't Got That Swing
  • Een "bucket list"
    Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Dopsie/Miss Dee
    Ik ben een vrouw en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is .
    Ik ben geboren op 06/12/1984 en ben nu dus 39 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: ik hou van genieten, cultuur, wellness, dansen, diertjes en de natuur.
    Ik ben miss Dee!
    Foto
    Foto
    Linke linkjes;-)
  • Nichtje Hendrine in Bolivia
  • Wookieepedia: de Star Wars Wikia
  • Voor fonetici, erg handig!
  • om gewone lettertekens om te zetten naar hobbit- en elfenrunen
  • Roedi
  • Wikipedia
  • Toneelvereniging De Kleine Kunst
  • een selectie van mijn reisfoto's
  • Jeronimo
  • Senegambiagroep
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Categorieën
  • actua (31)
  • Afrika (5)
  • cavia (6)
  • cultuur (16)
  • ECHT (12)
  • film (21)
  • foto's (11)
  • global warming (3)
  • humor (3)
  • literatuur (3)
  • Malaga (3)
  • Ontkoppeld (3)
  • persoonlijk (21)
  • Senegal (6)
  • sfeerbeelden (3)
  • Sheba (5)
  • taalkunde (1)
  • Thailand (2)
  • toneel (9)
  • verjaardag (3)
  • weekend (1)
  • 25-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wednesday bloody Wednesday
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het zijn dezer dagen niet alleen wielrenners die naalden in de aders krijgen gepropt. Ook ik moest vandaag een hoeveelheidje bloed afstaan , niet voor dopingscontroles, maar omdat ik nog eens een goed voornemen in de praktijk wou omzetten: bloedgeven! De strijd tegen bloedtekort in ziekenhuizen is vanaf heden ook míjn strijd.

    Het was vandaag dus de eerste keer, en ik moet toegeven dat ik best wel een beetje zenuwachtig was. Nu kan ik goed tegen bloed en andere vreselijkheden, maar je weet dus nooit. Niemand krijgt graag naalden in de arm geduwd (druggebruikers uitgezonderd ) en ik sta er dan ook nog om bekend zeer fijne adertjes te hebben, wat de zaken compliceert. Stel je voor dat de eerste poging niet lukt en dat na een kwartier proberen mijn hele arm bont en blauw is...

    Om niks aan het toeval over te laten, had ik iets rood aangetrokken, zodat het niet zoveel zou opvallen "als er gemorst werd" .
    Blijkbaar kon iedereen van mijn gezicht aflezen dat het mijn eerste keer was, want de verpleegsters leken overdreven bezorgd terwijl ze "anciens" nogal met rust lieten. Maar voordat het zover was, moest ik natuurlijk eerst de verplichte vragenlijst en het gesprek met de dokter overleven. Ik ben blij dat ik beslist heb nu bloed te geven. Nu kan het nog, want met mijn Afrika-fascinatie zal er misschien ooit een tijd komen dat het praktisch onmogelijk is nog bloed te gaan geven. Wie naar tropische landen reist, mag immers daarna voor lange tijd geen bloed meer geven. Maar kom, de vragenlijst was heel wat gemakkelijker dan de eindexamens en de controle door de dokter was ook vlug voorbij. Hij adviseerde me om deze avond geen topsport te doen (alsof ik dat óóit doe ), niet meer te gaan joggen (ik ben al blij dat ik al gewoon kan rondlopen met mijn tendinitis ) en veel water te drinken.

    En daarna werd ik voorzien van mijn wapens en mocht ik naar de slachtbank! Het was vreemd: de verpleegster zette mijn bankje al meteen in zo'n stand dat mijn benen omhooglagen. Was dat omdat ik een groentje ben of zie ik er gewoon ziekelijk uit? Na de voorbereidingen kwam er een andere verpleegster die de naald in mijn ader dreef en dat deed toch wel heel eventjes een beetje pijn. Toen zei ze uiteraard dat mijn aders fijn waren. Eigenlijk had ik op voorhand gedacht dat ik als grap zou beginnen schreeuwen: "Neeee! Niet steken! Ik beken ALLES!!! Niet steken!!!" maar besloot wijselijk dat maar te laten.

    Terwijl ik gefascineerd toekeek hoe mijn rode wijn - ik bedoel, mijn bloed, door het slangetje wegliep, werden ook de staaltjes voor de tests op HIV, Hepatitis B & C en syfillis afgenomen. Dat weten we binnenkort ook weeral.

    Algauw zorgden mijn verwenste aderen echter voor een kink in de kabel: het ging absoluut niet snel genoeg en de boel dreigde zelfs een stilstaand meertje te worden. Dus werd mij gezegd mijn hand regelmatig open en toe te knijpen. Toen zelfs dat niet hielp, werd ik voorzien van een stressballetje! Of kwam dat misschien omdat deze jonge wolvin maar niet kon stilliggen terwijl de anciens helemaal "zen" waren tijdens het bloedgeven?

    Nadat het bloedzakje dan eindelijk was gevuld en de naald er uit, was mijn handpalm lijkkleurig en werd er zo'n cool, opzichtig verband aangelegd om mijn arm. De verpleegster vroeg voor de honderste keer of alles in orde was (hopelijk zag de rest niet even lijkkleurig ) en raadde me aan nog eventjes te blijven zitten op het bankje en na mijn vertrek uit de zaal meteen wéér te gaan zitten. Ik voelde me echter kiplekker en na de obligate cola fietste ik algauw weer naar huis.

    Mijn evaluatie: iedereen was erg vriendelijk en het was allemaal niet zo erg, dus ik denk dat ik dit in de toekomst nog meer ga doen. Hoewel vier keer op een jaar voor mij te veel van het goeie is, kijk ik wel al uit naar mijn donorkaart! Ik raad iedereen die dit leest om toch eens minstens een keertje bloed te gaan geven:
    bloed geven doet leven!



    25-07-2007, 21:54 geschreven door Dopsie  
    24-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.satirische kijk op energievreters
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Iedereen vergeet wel eens het licht of de overheadprojector uit te doen, of laat wel eens de kraan lopen tijdens het tanden poetsen, maar bij sommige menselijke activiteiten loopt het energieverbruik werkelijk écht de spuigaten uit. Via een collega-blogger kwam ik op de MSN-geldzakensite terecht, waar onder andere een top 5 te vinden is van menselijke activiteiten die met hun energievretende eigenschap het milieu het meeste schade toebrengen. Speciaal voor de milieufreaks en andere bloggers bespreek ik hier grondig deze top 5!







    1) Voetbalwedstrijden

    Blijkbaar is voetbal niet alleen een afschuwelijke sport, als het ook nog eens 's avonds in een stadion wordt gespeeld is deze hoogst bespottelijke "sport" ook nog onverantwoord slecht voor het milieu! Dan heb ik het eigenlijk niet over het vervuilende gedrag van die onnozele supporters, maar vooral over de lichtmasten die dus blijkbaar niet alleen voor die steeds ergerlijke lichtvervuiling zorgen. De lichtmasten slorpen niet alleen ontzettend veel energie op, maar zorgen volgens MSN ook voor een verhoogde CO2-uitstoot, met alle effect op de opwarming van de aarde. Het valt me inderdaad op dat, sinds voetbalstadia wereldwijd als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten, er overal klimaatrampen gebeuren. En sinds er de laatste decennia ook veel wedstrijden 's avonds en 's nachts worden gespeeld in België, is ons eigen klimaat opvallend warmer geworden...

    Mijn oplossing:
    Vervang al die misselijkmakende, lawaaierige voetbalwedstrijden 's avonds door baseballwedstrijden overdag! Baseball is sowieso minder senielmakend en voor de wedstrijden overdag hoef je zelfs nog geen spaarlampje aan te steken!

    2) Golfen

    Je zou denken dat het enige slechte dat men op golf kan aanmerken is dat het een sport is voor snobistische mensen die willen opscheppen over hoe rijk ze wel zijn. Verder kunnen die groene heuveltjes toch geen kwaad? Wél dus. Voor de aanleg van golfbanen is jammerlijk genoeg meestal een stukje mooie, wilde natuur moeten wijken. Bovendien kost het stukken van mensen om al dat gras onnatuurlijk groen te houden. De vraag is of het aanleggen van golfbanen nog wel verantwoord is terwijl heel wat conflicten in de wereld ontstaan door waterschaarste.

    Mijn oplossing:
    De volgende keer dat u die onweerstaanbare drang voelt om op de golfbaan te gaan tonen hoeveel poen u wel verdient, denk dan eens even aan die 400.000 doden en 2.500.000 vluchtelingen in Darfoer, een oorlog aldaar waarbij het gebrek aan water aan de grondslag ligt. Wat te doen met de golfbanen? Aangezien die meestal in prima staat zijn, maken we er gewoon weer natuurparken van. Zijn die omwonenden ook weer blij dat ze geen verdwaalde golfballetjes meer tegen de kop krijgen.

    3) IJssculptuurfestivals

    Aangezien onze eigen kinderen nooit meer winters zullen kennen, vinden we het blijkbaar nodig om ze mee te nemen naar ijssculptuurfestivals. Toegegeven, wat is er nu zo betoverend als sprookjesachtige ijssculpturen gecombineerd met een fantastisch klank- en lichtspel? Het kostenplaatje is echter bedenkelijk. Vergeet niet dat het ijs eerst aangemaakt en voor langere tijd opgeslagen moet worden, soms nog vervoerd worden ook (en dan hebben we het over tónnen!) en daarna moet de infrastructuur ook voor langere tijd gekoeld worden, wil je tenminste niet dat die mooie beeldjes voortijdig smelten.

    Mijn oplossing:
    Doe een trektocht in Scandinavië, Alaska of Canada in de winter: goed voor de conditie, en daar zie je tenminste authentieke ijssculpturen (gesteld dat de global warming daar nog geen komaf mee heeft gemaakt).

    4) Indoor skiën

    En we blijven ons met onderkoelde zaken bezighouden. Ook skiën puur natuur wordt steeds moeilijker, door het wegsmelten of uitblijven van de sneeuw in de bergen. Dus trekken we met z'n allen naar indoor skipistes. Jammer maar helaas: ook het fris houden van zulke skipistes vreet bergen energie.

    Mijn oplossing:
    Misschien toch maar eens investeren in klimaatbehoud, zodat we de outdoor skipistes kunnen behouden. Voordeel van niet meer naar indoor skipistes gaan: je kan daar alvast geen benen meer breken!

    5) Popfestivals

    Ook de muziekliefhebber moet er aan geloven: Rock Werchter, Pukkelpop, maar ook Live 8 en Live Earth zijn eigenlijk milieuonvriendelijke evenmenten. Je hebt er geen idee van hoeveel energie er wordt verbruikt op festivals: electriciteit, water, licht...En dan laten we de afvalberg van de festivalgangers nog buiten beschouwing.

    Mijn oplossing:
    Onthaasten is de boodschap! In plaats van de festivaltijd door te brengen tussen zuipende en kotsende festivalgangers, kan je ook enkele dagen doorbrengen in de rust en stilte van oude abdijen of boeddhistische kloosters. Innerlijke rust verzekerd, en je loopt er zeker geen blijvende gehoorschade op!

    (Bron: http://msn.entopic.com/blog_nummer/1/money_blog_top5/populaire_energievreters)



    24-07-2007, 10:51 geschreven door Dopsie  
    20-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Manufactered Landscapes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nu mijn rouwperiode officieel over is, kan ik wel terug beginnen schrijven op deze blog. En we beginnen meteen met een filmbespreking!
    De laatste jaren is de documentaire als bioscoopfilm, mede onder invloed van Al Gore, steeds populairder geworden. Het leuke gevolg daarvan is dat we nu, naast de zoveelste idiote, ultra-geweldadige actiefilms, ons ook eens kunnen vergapen aan interessante prenten. Manufactered Landscapes is zo'n interessante documentaire. Hiering volgen we de Canadese fotograaf Edward Burtynsky, die overal ter wereld landschappen fotografeert die door de toenemende industrialisering of verstedelijking ingrijpend veranderd zijn. Burtynsky verstaat zijn vak, want de foto's die hij maakt zijn gewoon fascinerend: de nieuwe landschappen zijn zowel prachtig als angstaanjagend, en belichamen vaak de ergste nachtmerries van de mens.

    In deze film volgen we hem vooral terwijl hij foto's maakt van landschappen in China die genadeloos onder de sloophamer moeten ten voordele van de "vooruitgang". Zo zijn er hallucinante beelden van de dertien (!) steden die moeten wijken voor de aanleg van de Drieklovendam. Het wordt allemaal decadenter wanneer we een uitstapje maken naar Changhai, de snelst groeiende stad van China. Daar loopt de vooruitgang letterlijk alles onder de voet, en vreet de bouwdrang van de "nieuwe rijken" de oorspronkelijke wijken van de stad op. En ú dacht dat wij Belgen een baksteen in de maag hebben??
    Interessant en bedroevend zijn echter de beelden in en rond de reusachtige Chinese fabrieken waaraan wij in het Westen onze welvaart te danken hebben. Duizenden en duizenden (waarschijnlijk zelfs miljoenen!) Chinese arbeiders en arbeidsters doen dag in dag uit hetzelfde afstompende werkje, hoogstwaarschijnlijk tegen lage lonen. Als enige dank krijgen ze van de oversten manu militari er nog een preek bovenop, "omdat het allemaal nog veel beter moet!". Vaak werken de Chinese arbeiders ook in onveilige en giftige omstandigheden. Wat ook voor die arbeiders in Pakistan geldt, die onze afgedankte schepen uit elkaar halen terwijl ze na een zware werkdag gewoonlijk overdekt zijn met de resten van giftige olie uit dezelfde schepen. De andere kant van onze welvaart...

    Toch weigert Edward Burtynsky al deze toestanden te veroordelen, waardoor ook de film neutraal blijft. De fotograaf wou immers enkel en alleen de landschappen en hun twijfelachtige esthetiek in beeld brengen, meer niet. Wat de kijker er niet van zal weerhouden om eens goed na te denken over de prijs van onze welvaart en de toekomst van onze aardkloot. Of zoals Al Gore deze film kort maar krachtig samenvatte:
    "An Extraordinarily haunting, beautiful, insightful, touching and thought-provoking movie!". En wie zijn wij om de enige echte president van Amerika tegen te spreken?



    Categorie:film
    20-07-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    15-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor G.
    Bright Eyes (Simon & Garfunkel)

    Is it a kind of dream,
    Floating out on the tide,
    Following the river of death downstream?
    Oh, is it a dream?

    There's a fog along the horizon,
    A strange glow in the sky,
    And nobody seems to know where you go,
    And what does it mean?
    Oh, is it a dream?

    Bright eyes,
    Burning like fire.
    Bright eyes,
    How can you close and fail?
    How can the light that burned so brightly
    Suddenly burn so pale?
    Bright eyes.

    Is it a kind of shadow,
    Reaching into the night,
    Wandering over the hills unseen,
    Or is it a dream?

    There's a high wind in the trees,
    A cold sound in the air,
    And nobody ever knows when you go,
    And where do you start,
    Oh, into the dark.

    Bright eyes,
    burning like fire.
    Bright eyes,
    how can you close and fail?
    How can the light that burned so brightly
    Suddenly burn so pale?
    Bright eyes.

    Bright eyes,
    burning like fire.
    Bright eyes,
    how can you close and fail?
    How can the light that burned so brightly
    Suddenly burn so pale?
    Bright eyes.


    G. jongen... waarom toch? 


    15-07-2007, 11:47 geschreven door Dopsie  
    13-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bloody days

    Tijdens de zomermaanden houdt het Rode Kruis weer volop bloedinzamelingen, ook in mijn gemeente Beveren. Allen die bloed kúnnen geven dienen zich dus te onderwerpen aan een aderlating . In langere vakantieperiodes, vooral tijdens de zomer, is er gewoonlijk een tekort aan bloed. De bloeddonoren gaan immers op reis, zodat zij in die periode minder of geen bloed kunnen geven. Ongelukken en dergelijke gaan echter níet op reis, zodat bloeddonaties "bloednodig" blijven. Daarom deze oproep aan de lezertjes van mijn blog: als je in staat bent om bloed te gaan geven, laat je niet tegenhouden. Dan heb je meteen je dagelijkse goeie daad gedaan (^_^). Bovendien wordt je bloed getest, zodat je meteen weet welke besmettelijke ziektes je allemaal (hopelijk niet) hebt. Dat is geen overbodige luxe in deze tijd waarin  al 46 000 000 mensen besmet zijn met HIV en 170 000 000 met Hepatitis C.

    Voor de mensen uit Beveren en omstreken post ik hier de data van de bloedinzamelingen:

    * 16 en 25 juli van 17.30u tot 20u te Melsele, café De Kadans, Grote Baan 181.

    * 1, 2, 8, 9 en 10 augustus van 17u tot 20u te Beveren, Gravendreef 1a (Rodekruislokaal).

    * 20 augustus van 18u tot 20u te Kieldrecht, Beukenlaan (centrum St-Michiels).

    Voila, data genoeg dus niemand heeft nog een excuus om níet te gaan .

    Voor de mensen die niet in de buurt van Beveren wonen: informatie over bloedinzamelingen in jouw buurt kan je vinden op:

    www.bloedgevendoetleven.be

    of mail naar:

    bloed@rodekruis.be

    of surf gewoon naar:

    http://www.rodekruis.be/NL/Steun/Bloed/WaarWanneer/


    Zorg dat er veel bloed vloeit deze maanden !!!



    13-07-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    11-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einde schooljaar -quotes

    Ondertussen is het nu echt wel vakantie geworden voor de meesten van ons. Opdat we ons zeker niet zouden vervelen, zorg ik ook tijdens de zomermaanden voor wat verstrooiing via deze blog. Ik weet dat sommige bloglezers kicken op quotes, dus zet ik hier wat lollige proffenuitspraken die ik het voorbije schooljaar heb verzameld! Het valt me op dat er een zekere thematiek in zit...

    -
    " Zo'n college is nog wel eens leuk om herinneringen op te halen...*glimlach & blik op oneindig* Waar is de tijd dat ik nog met diarree rondliep in Darfoer?"
    (Prof. DG in een nostalgische bui)

    - " Bij dat soort prettige menselijke activiteiten kúnnen de stembanden gewoonweg niet normaal trillen, met een ademstem tot gevolg *grijns*."
    (geen idee over welke activiteiten prof. JV het dan wel heeft )

    - " This looks very German to me. "
    (prof. GM over mijn al te taalkundige inhoudstafel voor een literatuurpaper )

    -
    " Oh euhm...by the way, sorry for the hair."
    (prof. FB's haar had zich die dag op natuurlijke wijze tot hanenkam opgericht)

    -
    " They say that Jazz  is better than sex, and it lasts longer ...I don't know about that. *grin* "
    (prof. LH over Jazzmuziek in de Verenigde Staten)

    - " Ja, over dit onderwerp is nog niet veel geschreven, dus ik kan er verder eigenlijk ook niks over vertellen" * einde college *
    (prof. JN in één van zijn overijverige buien )

    - " Zijn jullie er klaar voor, vieze tisten? "
    (prof. KH spreekt ons toe net voor het examen over Louis Paul Boon)

    Wie nog meer leuke quotes heeft, post ze maar in de reacties!



    Categorie:humor
    11-07-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    09-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 7 nieuwe wereldwonderen: and the winner is...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



























    Zoals eerder vermeld, zijn vorige week zaterdag (07/07/07, met gevoel voor symboliek ) de zeven moderne wereldwonderen verkozen. Voor de eerste keer kon iedereen ter wereld die de mogelijkheden had, meedoen aan een verkiezing. Ik ga jullie niet langer in spanning houden; de zeven wereldwonderen van de moderne tijd zijn:

    * Chitzén Itzá, Mexico

    * Standbeeld van Christus de Verlosser, Brazilië

    * De Chinese Muur, China

    * Machu Picchu, Peru,

    * Petra, Jordanië

    * Het Colloseum, Italië

    * De Taj Mahal, India


    Proficiat aan onze zeven laureaten! Nu heb ik dus alweer een goed voornemen: eens alle nieuwe zeven wereldwonderen bezoeken.

    Persoonlijk vind ik dit lijstje best te pruimen. Ik zou nu niet meteen naar Brazilië vliegen om dat standbeeld te zien (een kleinere versie staat nabij Lissabon), aangezien ik volbloed atheïst ben en ik de adoratie voor de Jezus daar overdreven vind. Maar ik ben al blij dat het Vrijheidsbeeld het niet heeft gehaald. Ik vreesde al voor al die enthousiaste stemmen van de Amerikanen...
    Drie van mijn persoonlijke laureaten hebben dus de eer zichzelf een echt wereldwonder te mogen noemen. Opvallend is dat Latijns-America met Chitzén Itzá, Christus de verlosser en Machu Picchu bijzonder goed vertegenwoordigd is. Ook Azië doet het goed met Petra, de Taj Mahal en de Chinese Muur. In Europa moeten we het stellen met het Colloseum (leuk gebouwtje, maar het is wel al half afgebroken he kerels) en de andere continenten zien de vereeuwiging helemaal aan zich voorbijgaan. Ik vind het jammer dat Afrika weer eens uit de boot valt, maar ze waren bij deze verkiezing sowieso al ondervertegenwoordigd. Een troost dat het enige overblijvende oude wereldwonder wél in Afrika staat.

    De eindwinnaars verdienen echter in de bloemetjes gezet te worden, en ik zal dan ook heel toepasselijk de volgende weken via deze blog telkens één laureaat wat uitgebreider bespreken.

    Wie zo erg naar deze verkiezing heeft toegeleefd dat-ie nu in een zwart gat dreigt te vallen: geen nood, volgend jaar is er weer zo'n datum, 08/08/08 (wat is het toch plezierig om in het begin van de 21e eeuw te leven ). En op die dag verkiezen we de zeven natuurwonderen!!! Momenteel worden mogelijke kandidaten voorgedragen, dus blijf af en toe een kijkje nemen op
    http://www.natural7wonders.com/ . Deze verkiezing is nog heel wat actueler in deze tijden van allerlei klimaatsveranderingen. Laten we hopen dat de natuurwonderen de grote dag van de verkiezingen halen...

    Onze planeet zit vol wereldwonderen, die mogen wij niet verloren laten gaan!


    09-07-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    06-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eindresultaat...

    Het heeft me wederom een jaar bloed, zweet & tranen gekost, maar alle pijn en moeite zijn niet voor niks geweest, want ik ben

    GESLAAGD mét ONDERSCHEIDING !!!

    Dat betekent dus dat ik de schoolpoort (voorgoed!) achter mij dicht mag trekken - of toch wanneer mijn vakantiewerk gedaan is - maar vooraleer het zover is, geef ik graag nog een beschouwing over mijn allerlaatste schooljaar.

    Dit schooljaar is lang niet altijd even gemakkelijk of leuk geweest, dus ik ben wel blij dat het nu allemaal voorbij is. Het is mooi geweest, maar het werd wel tijd dat er aan het hele gedoe een eind kwam. Ik ben dan ook tevreden dat dat eind met een onderscheiding kwam.
    Persoonlijk vond ik de eerste licentie leuker. Dat heeft voornamelijk te maken met de vakken: wij allerlaatste Germanisten werden nogal stiefmoederlijk behandeld qua aanbod van de vakken dit jaar, en dat heeft zijn repercussies gehad. Vorig jaar heb ik alle vakken "uit vrije wil" gedaan en kon ik colleges volgen met ronkende namen als "Swahili" en "Etniciteit & Stedelijke Meertaligheid in Afrika", terwijl dit jaar de keuze aan de schrale kant was. Het was dan ook een heel puzzelwerk om de gaten in mijn curriculum te vullen, met heel wat grijze haren tot gevolg (spreekwoordelijk dan, want van de letterlijke grijze haren ben ik al sinds een jaar verlost ). Ik heb dus heel wat vakken verplicht moeten doen, en gedwongen keuzes zijn nooit goed. Het was dan ook te zien aan de resultaten voor die vakken. Zo vond ik "De Structuur van Gesprekken in het Nederlands" vreselijk saai en ongelooflijk nutteloos. Het enige voordeel aan het vak was de permanente evaluatie, zodat ik na de 10 lesweken hier niet meer voor moest werken. "Semantcis: Negation" was nauwelijks beter, maar hierbij kregen we wél een vermoeiend examen. "Advanced English Practice" was nog zo'n tegenvaller: slecht gedoceerd, en de profs hebben 5 maand gewacht om onze punten te geven. Toch kon een verplicht vak nog wel 'ns meevallen. "Moby-Dick" was soms te veel van het goeie, maar was bij wijlen interessant en de absolute topper was "Louis Paul Boon, schrijver", dat mij bijzonder goed meeviel. Dat was ook te zien aan de punten en nu ben ik een echte Boon-fan (met dank aan prof Humbie ). "The Development of English", een vak uit vrije wil, was dan weer een beetje teleurstellend, ondanks de verwoede pogingen van prof. FB om er toch iets van te maken. En zo blijven er nog 3 vakken uit vrije wil over: "Cultural History of the USA", "Fonologie" en "Nederlandse Fonetiek". "Fonologie" werd gedoceerd door mijn favoriete prof, dus dat kon niet anders dan leuk worden. Ondanks de korte maar intensieve lessen was er ook nog plaats voor humor, en ik deed dit vak dan ook graag. Mijn punten onderstrepen dit nog eens: 17. De eerste helft van "Nederlandse Fonetiek" was één grote teleurstelling en vreselijk saai, maar dat werd goed gemaakt in de tweede helft die wél boeiend was. Geen idee hoe ik die 15 behaald heb, maar ze mag er zijn . "Cultural History of the USA" was een vak waar ik elke week naar uitkeek: interessant gedoceerd, gevarieerd, en het bevestigde mijn vermoeden dat de Verenigde Staten zonder twijfel het meest fascinerende land op aarde is. De werkdruk was hoog, maar het was het allemaal waard.
    Dan was er nog die thesis...*zucht...hele diepe zucht*. Als sinds een jaar de bron voor mijn grijze haren weggevallen was, dan was dit toch wel een waardige vervanger. Hier heb ik toch een jaar of langer slapeloze nachten van gehad, een knagend geweten, en natuurlijk ongelooflijk veel stress. Ik denk dat het concept thesis uitgevonden is door een eerste klas sadist, en blijkbaar vallen promotors soms in diezelfde categorie van mensen. Als er iets mij vééél bloed, zweet en tranen heeft gekost dit schooljaar, dan was het dus wel die ****** eindverhandeling! Je zou er haast gek van worden. Mijn promotor ontwikkelde zich dit jaar dan ook tot een eerste klas sadist - nog al een geluk dat ik dat soort mensen wel mag Maar ik ben blij dat ik die haat-liefde-verhouding toch positief heb kunnen afsluiten en dat ik mijn thesis op een of andere manier voor de deadline in 3 ingebonden exemplaren heb kunnen inleveren. Ik ben min of meer door de hel gegaan, maar het was het allemaal waard: een goedkeurende gezichtsuitdrukking van mijn promotor en een onderscheiding voor mijn thesis! En meer moet dat niet zijn...

    Het is alleen jammer dat ik nooit meer les heb gehad in lokaal B0.20, een lokaal waar ik een hele leuke tijd heb gehad vorig jaar. Lokaal A1.30 is weliswaar ook leuk, maar kan er niet aan tippen. Maar los daarvan waren er natuurlijk ook de gebruikelijke hoogtepuntjes van het jaar:

    * ik werd dit schooljaar zowaar twee keer betrapt in de klas op het maken van tekeningetjes in mijn notities! Prof JV paste een indirecte straf toe door plots te zeggen dat ik klank x eens moest uitspreken, een bijzonder ineffectieve methode trouwens. Prof DG's directe confrontatie was veel effectiever en sindsdien doe ik zulke dingen nooit meer in zijn buurt. Dit waren heel genante momenten, maar achteraf kan je er mee lachen .

    * het schoolbord in lokaal A1.33 bleek een sterke eigen wil te hebben, tot grote ergernis van de profs en tot groot jolijt van de tegenpartij (= wij )

    * ik heb weer aardig wat mensen zich dood laten verschieten dit schooljaar

    * het experiment voor Nederlandse Fonetiek was best interessant. Spectogrammen zijn cool!

    * de close encounter met een schattig katje na het examen CHUSA was heel erg leuk! (^_^)

    * ongelooflijk hoeveel voldoening je kunt putten uit het afwerken van een thesis

    * we hebben dit jaar weer eens flink kunnen roddelen over onze profs!

    * ik heb enkele goeie antwoorden gegeven tijdens de colleges, onder andere over toontalen, en nog een paar gevarieerde antwoorden zoals "de fricatieven!" en "concentratiekampen" .

    * de kledijkeuzes van de profjes is er echt niet op vooruit gegaan

    Zo, en nu loopt alles stilaan ten einde. Er komen weer nieuwe uitdagingen in het leven. Na mijn vakantiewerk zal ik ook niet meer op Campus Drie Eiken moeten zijn. En zo is het maar best. Life goes on...



    06-07-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    04-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vakantie(werk)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ondertussen is mijn laatste schooljaar zo zoetjes aan afgelopen en is de vakantie alweer begonnen. Voor mij zit er momenteel nog niet zo veel vakantie in, aangezien ik maar meteen ben begonnen met wat vakantiewerk te doen (rust roest hé ). Ik kan het geld goed gebruiken en erg zwaar werk is het niet. Ik werk sinds enkele dagen immers als jobstudent in de bibliotheek van Campus Drie Eiken, in mijn bijna-ex-school. Ik help mee de collectie voor te bereiden op hun grote verhuis deze zomer naar ander oorden. Ik vind het wel leuk, zo met die boeken bezig zijn. Het werkje is fysiek en mentaal weinig belastend, ik word niet op de vingers gekeken en ondertussen kan ik toch maar mooi bij het raam zitten, dus ik doe het wel graag. Het is ook goed om even af te kicken na twee jaar constant in mijn geliefde bibliotheek gezeten te hebben. Nu kan ik nog even verder doen met zo nu en dan uit het raam te staren, naar de groene omgeving, terwijl de atmosfeer in de bib zoals steeds erg rustgevend is. Ik had wel liever het deel Afrikaanse taalkunde gedaan, hoewel Nederlandse letterkunde ook niet te versmaden is natuurlijk! De afgelopen dagen zijn er dan ook al heel wat grote Nederlandse en Vlaamse schrijvers letterlijk door mijn handen gegaan. Gisteren heb ik een niet onaardig deel van mijn tijd besteed aan Louis Paul Boon; iets wat ik heel erg aangenaam vond. De werken van Hugo Claus en Herman Brusselmans heb ik daarentegen met heel wat minder liefde behandeld. En al die boeken van Bredero lijken uit te blinken in onpopulariteit, aangezien er zels ín die boeken een meter stof lijkt te zitten. Hard times voor mijn lenzen dus * kuch kuch*.  Ik ben er wel al in geslaagd om ondertussen een arbeidsongeval op te lopen (een geschaafde arm books are dangerous weapons).
    Maar goed, dit is de ideale manier om zachtjes aan afscheid te nemen van de universiteit waar ik vier jaar van mijn nog jonge leven verbleven heb.
    Als we niet tijdig klaargeraken met het werk, mag ik misschien volgende week terugkomen. Blijkbaar geraak ik toch niet weg van die unief, haha . Nochtans ben ik niet van plan er wortel te schieten, ook al zal ik het student-zijn missen. Maar ik was graag op Campus Drie Eiken; de omgeving stond mij heel erg aan en ik heb daar ook mooie momenten beleefd.

    Morgen is het proclamatie. Ik weet mijn resultaten al, maar ik zal er pas ergens tijdens de volgende dagen over schrijven. Het is druk hé, en ondertussen blijft het nog even een ver(r)assing !!! Maar over een paar dagen komt er dus een bespreking van mijn laatste schooljaar en het resultaat, beloofd!

    ~ ~ Dopsie ~ ~


    04-07-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    03-07-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cleo goes YouTube
    Omdat Cleo toch een dagje ouder wordt, wou ik er alvast voor zorgen dat ik later een mooie herinnering aan haar zal hebben. Daarom heb ik haar gefilmd met mijn fototoestel (de techniek staat voor niks!) terwijl ze me gezelschap hield op mijn bureau. Om er voor te zorgen dat mijn filmpjes zeker niet verloren gaan, heb ik ze op het internet gezet. Wie graag Cleo eens wil zien, moet dus naar YouTube surfen ! En ook mijn ander caafje Sheba zwerft ergens rond op die site wie zoekt die vindt.

    De video van Cleo:


    http://www.youtube.com/watch?v=Pjgjs1SyxE8


    Beroemd zal ik er niet door worden, want ik heb de caviafilmpjes louter voor mijzelf gemaakt zodat ik later mijn caafjes zaliger nog eens via bewegende beelden kan zien. Maar het is ook wel leuk voor bloglezertjes die mijn caafjes nog nooit in levende lijve gezien hebben; zo krijgen ze een idee van de caafjes over wie ik het steeds heb.

    03-07-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    29-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Zeven Wereldwonderen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





























    Het hoeft niet gezegd te worden dat er op ons planeetje heel wat prachtige, wonderbaarlijke bouwwerken te vinden zijn. Omdat de mens graag lijstjes opstelt en verkiezingen houdt - bv. de presidentsverkiezingen van de VS, Miss Aardbei, de Grootste Belg... - ligt het voor de hand dat we ook van al die indrukwekkende bouwwerken een shortlist maakten. Klassiek is natuurlijk de lijst met de Zeven Wereldwonderen, die reeds in de Hellenistische periode werd opgesteld. In deze ultratop-7 stonden:

    1. De Grote Piramide van Cheops
    2. De
    Kolossus van Rhodos
    3.  De
    Hangende tuinen van Babylon
    4. Het
    Mausoleum van Halicarnassus in Klein-Azië
    5. De
    Pharos van Alexandrië
    6. Het
    Beeld van Zeus te Olympia
    7. De
    Tempel van Artemis te Efeze in Klein-Azië

    Deze bouwwerken moest je volgens onze Griekse vrienden toch minstens een keertje bezocht hebben. Spijtig genoeg is dit heden ten dage niet meer mogelijk, aangezien de meeste bouwwerken zelfs de middeleeuwen niet gehaald hebben zodat niemand ooit nog de Zeven Wereldwonderen met eigen ogen zal aanschouwen, de Grote Piramide uitgezonderd.

    Maar niet getreurd! Wat doe je als de oude shortlist niet meer voor handen is? Gewoon een nieuwe opstellen, met bezienswaardigheden die nog niet ten prooi zijn gevallen aan de tand des tijds (of aan de Taliban)! En de nieuwe top-7 krijgen we welgeteld op 07/07/'07 (originele datum hoor;-) want dan wordt de verkiezing van de nieuwe zeven wereldwonderen beëindigd. De kandidaten voor een febegeerd plaatsje in de top-7 zijn alvast niet mis, want onder andere de Taj Mahal (India), Angkor Wat (Cambodja) en Chichen Itza (Mexico) doen mee. De Amerikanen zetten daar het Vrijheidsbeeld tegenover en Frankrijk werpt zijn Eifeltoren in de strijd. Nee, het Atomium heeft geen verkiesbare plaats behaald . Oorspronkelijk deed ook de Grote Piramide van Gizeh mee, maar nadat de organisatoren ontdekten dat het ding al eens had meegedaan in de vorige verkiezing 2,5 millenia geleden, werd deze arme kandidaat jammerlijk gedisqualificeerd. Natuurlijk konden enkele drakerige bouwsels als het Operagebouw in Sydney en Neuschwanstein in Duitsland ook niet ontbreken. Maar ik ben er van overtuigd dat de uiteindelijke shortlist er piekfijn uit zal zien. Volgende week zaterdag worden de winnaars bekend gemaakt tijdens de officiele ceremonie in Lissabon, maar in tussentijd kunnen jullie allemaal nog gaan stemmen op:

    http://www.new7wonders.com .

    Stemmen is heel gemakkelijk: je geeft gewoon je e-mailadres op en daarna mag je zowaar ZEVEN wereldwonderen aanklikken. Wat een luxe, wat een weelde! Aangezien we allemaal wereldburgers zijn, raad ik jullie aan die kans niet aan je voorbij te gaan. Of wil je misschien dat de Amerikanen ook op dít vlak de wereld domineren met hun Vrijheidsbeeld (alle respect voor het beeld, maar het hoeft niet altijd en overal Amerika te zijn en bovendien mag je het beeld niet eens meer bezoeken).

    Ik wil gerust mijn eigen stemmen bekend maken:
    - het Alhambra (Spanje)
    - Angkor Wat (Cambodja)
    - de beelden (Monai) op Paaseiland (Stille Oceaan)
    - Machu Picchu (Peru)
    - de rotsbouwerken van Petra (Jordanië)
    - de Taj Mahal (India)
    - Timbuktu (Mali)


    Het was geen gemakkeijke keuze maar ik vind dit wel een mooi en representatief lijstje: zowat alle continenten komen aan bod.Volgende week zal ik ook de uitslag op mijn blog bekend maken met als bonus mijn eigen commentaar . In dit verband wil ik nog opmerken dat je de talloze wereldwonderen (want het zijn er heel wat meer dan 7) ook kan bewonderen in het programma Around the World in 80 Treasures dat elke vrijdagavond op Canvas te zien is. Wie meer informatie wil over de Zeven Wereldwonderen van vroeger en nu:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Seven_Wonders_of_the_World




    29-06-2007, 15:54 geschreven door Dopsie  
    26-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tribe
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanaf deze week kunnen we de eerste televisiereeks van Tribe weer op tv zien. In de serie Tribe gaat de Brit Bruce Parry op bezoek bij relatief onbekende en geïsoleerde stammen. Hij leeft telkens een week met hen samen, deelt lief en leed, sluit vriendschappen, ondergaat de dagelijkse beproevingen van hun vaak harde bestaan en leeft zich in. Tegelijkertij leren wij weer eens iets bij, niet alleen over volkeren waarover we voorheen nog nooit gehoord hadden, maar ook over vriendschap over de verschillende talen en culturen heen. De cultuurshock levert soms schokkende beelden maar ook geregeld hilarische toestanden waarin Bruce Parry verzeild geraakt. Maar natuurlijk zijn de prachtige beelden op zich al de moeite.
    Verwacht u niet aan Toast Kannibal-achtige (mis)toestanden. De stamleden worden zeker niet geëploiteerd, Bruce Parry daarentegen soms wél . Parry reist onder andere naar Gabon en Ethiopië, maar in de aflevering van vanavond trekt hij naar de Himalaya. Dit najaar komt alweer de derde reeks op de buis, maar in afwachting kunnen we ons nog even zoethouden met reeks 1.

    Tribe, elke dinsdag op Nederland 3 rond 21u.


    26-06-2007, 17:57 geschreven door Dopsie  
    19-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na processierups invasie van nieuw ongedierte in Vlaanderen:
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     



    Categorie:humor
    19-06-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    11-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filmbespreking: A Sunday in Kigali
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






































    Over de genocide in Rwanda (1994) leren op school is één ding, het voor je ogen zien gebeuren is toch wel andere koek. De film A Sunday in Kigali (Un Dimanche à Kigali) is dan ook vrij shockerend en deprimerend, zeker als je weinig weet over Rwanda-94 en dus niet verwacht wat je te zien gaat krijgen. Gelukkig was ik wél goed voorbereid, wat weinig afdeed aan de gruwel waarmee we tijdens deze film rond de oren worden geslagen. Spijtig genoeg is er niks van overdreven (de allergruwelijkste zaken van toen zullen wel nooit getoond worden, en misschien is het maar beter zo). Het is alweer dertien jaar geleden, maar het trauma van 1.000 000 doden in 3 maanden tijd is begrijpelijkerwijze nog steeds niet verwerkt, wat dan ook heel wat stof voor boeken en films levert. Eerder konden we al Hotel Rwanda en Shooting Dogs in de bioscopen zien, en alhoewel eigenlijk steeds hetzelfde verhaal wordt gebruikt - Rwanda ís een klein land! - raken we het nooit beu gehoord. In zowat elke Rwanda-film komen Hotel des Milles Colinnes en de afzijdigheid van de VN ter sprake, en dat is in A Sunday in Kigali niet anders. De Quebeciaanse Canadees Bernard Valcourt (Luc Picard) is journalist en documentairemaker, en krijgt tijdens het draaien van een docu in Rwanda warme gevoelens voor de dienster Gentille (Fatou N'Diaye) die in Hotel des Milles Colinnes werkt. Gentille heeft een Hutu-vader en Tutsi-moeder, waardoor ze officieel dus Hutu is (etniciteit is in Rwanda iets patriarchaal). Door een speling van het lot ziet ze er echter uit als een typische Tutsi-vrouw, wat haar niet echt in dank afgenomen zal worden. Er komt helaas al gauw een brutaal einde aan wat een sprookje had kunnen worden, en drie maanden nadien is het allemaal voorbij: het land ligt in puin, 1 000 000 mensen zijn met een machete afgemaakt en Bernard probeert in dat tranendal te weten te komen wat er van zijn geliefde geworden is. Een zoektocht die niet over rozen loopt en slecht is voor de mentale gezondheid.
    De film kreeg maar matige kritieken in de Belgische pers, maar ikzelf vind het een aanrader. De film wordt verteld vanuit een erg persoonlijke invalshoek maar kan toch de hele gruwel van de genocide vatten. Vaak krijg je het gevoel alsof je er middenin zit (slecht voor het hart!). Vergelijkingen met Hotel Rwanda zullen natuurlijk gemaakt worden, maar er moet gezegd worden dat Hotel Rwanda zich concentreert op een positief aspect van de genocide, terwijl A Sunday in Kigali de meest (on)voorstelbare duistere kant toont. Na Hotel Rwanda konden de mensen nog lachen, terwijl men bij deze film de zaal verlaat in een eerder zwartgallige stemming. Maar het moet niet altijd the bright side of life zijn natuurlijk. Uiteraard konden de traditionele elementen als dat eeuwige zwembad van het hotel en de slechte georganiseerdheid van de blauwhelmen niet ontbreken, maar gelukkig hebben de Canadese filmmakers er niet al te veel aandacht aan besteed. Het is wel goed dat de Canadezen blijkbaar niet gehinderd werden door chauvinisme, aangezien ze de VN-bevelhebber Dallaire (door sommigen "een held" genoemd) stevig op de korrel hebben genomen.

    Opgelet: dit is officieel een "kinderen toegelaten"-film, waarbij ik toch enige bedenkingen moet formuleren. Rwanda-94 was een wrede bedoening en dan ligt het voor de hand dat er in films daarover wienig lieflijkheden te bespeuren vallen. Men kan geen film maken hierover zonder het te hebben over het handmatig afmaken van mensen (en nog heel wat ergere zaken), dus lijkt het mij geen film voor kinderen. Er komt véél meer seks en geweld voor in deze film dan in Hotel Rwanda, men weze dus gewaarschuwd. De "erotische", verkrachtings- en moordscenes zijn eerder op een suggestieve manier in beeld gebracht, wat het echter niet minder shockerend maakt. Ondanks de prachtige filmmuziek geen film voor gevoelige mensen en kinderen dus. Wel verplichte kost voor mensen die gefascineerd zijn door Afrika en/of Rwanda!

    11-06-2007, 22:43 geschreven door Dopsie  
    05-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weet voor wie je stemt binnenkort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Don't vote these bastards!!!

    Ik zal de laatste zijn om de problemen met migranten te ontkennen, maar het gaat me toch wat te ver nu mensen mij met haat in de ogen "eigen volk eerst" beginnen toe te snauwen gewoon omdat enkele van mijn verre voorouders uit een ander land kwamen. Yep, ik ben niet "zuiver Belgisch/Vlaams", but no way dat ik vertrek. Want waar zou ik heen moeten?

    Zie je nu wat voor een haat er gezaaid wordt ...


    05-06-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    31-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werelddag van het niet-roken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag is het de Werelddag van het niet-roken! Juist in deze periode gaan er stemmen op om de gehele horeca in België volledig rookvrij te maken, wat ik wel zie zitten. Dus bij deze nog eens een oproep aan alle rokers: stop die fucking stinkende kankerstokken voorgoed weg en verpest de lucht van de niet-rokers niet langer! Dat jullie constant rondlopen met een pijnlijke rokershoest, een vale huid krijgen en zwarte tanden, en ten prooi vallen aan longkanker en impotentie kan mij geen ene moer schelen! Wat mij betreft, mogen jullie jezelf desnoods zelfs tien keer vergassen.
    Maar blijf wel met je fikken af van de propere lucht die ik graag wil inademen. Jullie hebben het recht jezelf kapot te maken, maar jullie hebben niet het recht míjn gezondheid te verpesten. Als jullie niet zo veel zouden roken, zou ik mijn haar en kleren niet zoveel moeten wassen (en zouden we het milieu eens wat sparen).
    En nee, als ik weer eens een hoestbui krijg, is dat niet omdat ik ziek ben, maar door die vuile sigarettenrook. Ik moet al die vuiligheid die jullie uitblazen niet hebben, hou het zelf bij!


    Ik weet trouwens niet wat er zo cool aan is om na zoveel jaar roken er bij te gaan lopen als General Grievous in Episode III... (zie fragment http://www.youtube.com/watch?v=KnIfMGtx2Xw&mode=related&search=)



    31-05-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    28-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.your body
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





























    Homage to my Hips

    these hips are big hips.
    they need space to
    move around in.
    they don't fit into little
    petty places. these hips
    are free hips.
    they don't like to be held back.
    these hips have never been enslaved,
    they go where they want to go
    they do what they want to do.
    these hips are mighty hips.
    these hips are magic hips.
    i have known them
    to put a spell on a man and
    spin him like a top


    Lucille Clifton


    Homage to My Hair

    when I feel her jump up and dance
    i hear the music! my God
    i’m talking about my nappy hair!
    she is a challenge to your hand
    black man,
    she is as tasty on your tongue as good greens
    black man,
    she can touch your mind
    with her electric fingers and
    the grayer she do get, good God,
    the blacker she do be!

    Lucille Clifton

    (foto: Jennifer Hudson)

    28-05-2007, 10:48 geschreven door Dopsie  
    20-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laat ons een bloem!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hoewel ik niet zo'n fan ben van 'het Nederlandstalige lied', hou ik wel erg van de muziek van Louis Neefs. Ik heb zelfs een best-off LP van deze zanger, die al te vroeg van ons heengegaan is. Wat een stem, wat een stem! Zoiets vind je vandaag de dag niet meer in Vlaanderen, en daar zal Idool niks aan veranderen. Iedereen kent vast wel de klassiekers "Jennifer Jennings", "Ik heb zorgen" en "Margrietje", maar zijn meest geëngageerde hit was ongetwijfeld "Laat ons een bloem". Lees aub de lyrics en denk dan eens na over wat écht belangrijk is in het leven...

    LAAT ONS EEN BLOEM
    Louis Neefs

    Dit is een lied voor de mensen die zorgen
    Dat morgen de mensen al dood zullen zijn
    Dit is een lied voor de doden van morgen
    Begraven, bekist in een stenen woestijn

    Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is
    Laat ons een boom en het zicht op de zee
    Vergeet voor één keer hoeveel geld een miljoen is
    De wereld die moet nog een eeuwigheid mee

    Je breekt en je hakt en je boort door de bergen
    Je maakt elke heuvel gelijk met de grond
    De reuzen van nu lijken morgen maar dwergen
    Vooruitgang vernield wat er gisteren nog stond

    Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is
    Laat ons een boom en het zicht op de zee
    Vergeet voor één keer hoeveel geld een miljoen is
    De wereld die moet nog een eeuwigheid mee

    De vis in de zeeën vergiftigd, gestorven
    Het zand op de stranden vervuild door mazout
    En jij door je tankers en chequeboek bedorven
    Je weet zelfs niet meer waar de meeuw heeft gebroed

    Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is
    Laat ons een boom en het zicht op de zee
    Vergeet voor één keer hoeveel geld een miljoen is
    De wereld die moet nog een eeuwigheid mee

    En zo zal dan morgen het leven verdwijnen
    Verslagen door staal en gewapend beton
    De maan zal dan koud op je nachtmerrie schijnen
    Geen mens die nog weet hoe het einde begon

    Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is
    Laat ons een boom en het zicht op de zee
    Vergeet voor één keer hoeveel geld een miljoen is
    De wereld die moet nog een eeuwigheid mee

    De wereld die moet nog een eeuwigheid mee
    Een eeuwigheid mee
    Een eeuwigheid mee
    Een eeuwigheid mee
    Een eeuwigheid mee
    Een eeuwigheid mee
    Een eeuwigheid mee
    Een eeuwigheid mee


    20-05-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    13-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filmbespreking: Sunshine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




















    Dit zijn stresserende tijden, en dan is er niks zo goed als een stevige Science-Fiction thriller om even het verstand op nul te zetten. Ik verwachtte dan ook enkele uren van kosmische ontspanning tijdens de film Sunshine.  
    Volgens deze film moeten we de toekomst niet al te zonnig inzien: in plaats van een opwarming van de aarde, krijgen we een afkoeling van onze planeet. Want onze zon...sterft!!!
    Dat is iets waar zelfs George W. Bush met geen 10 oorlogen veranderen in kan brengen, dus dat wordt bibberen en het onvermijdelijk uitsterven van alle leven op aarde. Er is echter nog één hoop: zend een superzware kernbom naar de zon - een bom die liefst wel een paar honderd keer groter is dan die van Hiroshima - en dan slaagt de vlam misschien opnieuw in de pan. Uiteraard gaat een A-bom daar niet zelf naar toe, maar wordt hij daarheen getaxiëd door de bemanning van het ruimteschip Icarus II. Waarom heet het schip Icarus II ipv Icarus I? Omdat er al eens een poging is geweest om de zon weer tot leven te wekken, met het ruimteschip Icarus I, maar men heeft nooit meer iets van bemanning of schip gehoord... Dit is dus geen plezieruitstapje, maar meer iets voor de zelfmoordterroristen van Al-Quaida - ik vraag me af waarom ze die niet gestuurd hebben, dan waren we er meteen van af.
    Een interessant scenario en de film begint dan ook goed. Je merkt meteen dat dit hier nog niet van een leien dakje gaat lopen, en je wordt op een akelige manier bevangen door de claustrofobische sfeer in het ruimteschip. Tegelijkertijd is het personage van de zon - toch wel de hoofdrolspeler in deze film - fascinerend. Ondanks het feit dat het zonnetje in huis aan het uitdoven is, is het nog steeds een kwaadaardige ster die mensen blind kan maken of zelfs levend kan verbranden. Ook de acteurs leveren uitstekend werk, vooral Dr. Searle, fysicus Capa en kapitein Kaneda.
    De problemen op Icarus II beginnen zodra de astronauten beslissen ruimteramptoeristje te spelen door het wrak van Icarus I eens een bezoekje te brengen. Vanaf dat moment begint de film ook vervelender te worden, helaas. Wat er dan gebeurt is er ofwel bij de haren bijgesleurd ofwel schaamteloos afgekeken van Kubricks 2001: A Space Odyssey. Ik was dan ook opgelucht toen de film gedaan was. 
    Het sterke aan deze film is dat dat belachelijke Amerikaanse heroïsme voor één keer eens achterwege is gelaten. In plaats daarvan hebben ze er helaas veel expliciete sterfscènes in gestoken (dit begon al meer op een Griekse tragedie te lijken) zodat je daarna en in de volgende dagen zeker geen honger meer zult hebben. En daar weegt zelfs de mooie filmmuziek niet tegen op.  

    Voor wie de film nog niet is gaan zien: ga naar de plaatselijke bibliotheek en ga daar gewoon 2001: A Space Odyssey huren; of nog beter: leen de boeken van Arthur C. Clarke waarop Kubricks film gebaseerd is. Dubbel zoveel voldoening voor hetzelfde geld en ondanks alles heel wat geloofwaardiger.

    Overigens wil ik wél de site van Sunshine aanraden, want de makers daarvan verdienen echt een pluim:
    http://www.sunshinedna.com/




    Categorie:film
    13-05-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    10-05-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.the eighties are here
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier enkele van mijn favoriete eighties videoclipjes, die ik heel wat leuker vind dan die shit die ze tegenwoordig op muziekzenders tonen:

    De fantastische hit Such a Shame van de geniale groep Talk Talk:
    http://www.youtube.com/watch?v=4IZyFHG9ZJI&mode=related&search=

    De prachtige, onderkoelde, theatrale video bij Vienna van Ultravox:
    http://www.youtube.com/watch?v=X3OaIsqtG64

    Take on Me van A-Ha, erg bekend:
    http://www.youtube.com/watch?v=leMzjdb2WVw

    Material Girl van Madonna, een eerbetoon aan Marilyn Monroe:
    http://www.youtube.com/watch?v=nmW2XwU5dB4

    Het lekker vette Pump up the Jam van Technotronic:
    http://www.youtube.com/watch?v=1LB-qNlk94g

    Gloria van U2:
    http://www.youtube.com/watch?v=2GyTdo1nGO0

    Wunderbar van Tenpole Tudor in Top of the Pops (lachen!!! ):
    http://www.youtube.com/watch?v=KtDfqgFiaOU&NR=1

    Promised you a Miracle van de Simple Minds, very arty:
    http://www.youtube.com/watch?v=58CVpVFbHhE

    Begin je dag goed met Girls just wanna have Fun van Cindy Lauper:
    http://www.youtube.com/watch?v=17dQIu1lO6M

    Het opzwepende Shout van Tears for Fears:
    http://www.youtube.com/watch?v=BR1O5P9WbWI

    Enjoy!!!



    10-05-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    Foto
    Archief per week
  • 27/02-04/03 2012
  • 26/09-02/10 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
    Foto
    Link it up!
  • Hypnotiseur Patrick Pickart
  • MorganBlue3
  • de ECHT-blog
  • Zeezicht
  • De Grote Cavia!
  • Woordenboek Swahili/Engels
  • knaagdieropvang Knabbelthuisje
  • Ethnologue
  • World Wildlife Fund
  • de BBC news website, zeer handig om info op te zoeken!
    Foto
    Ik ontvang graag mailtjes!

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Gastenboek

    Laat je gaan in mijn gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs