Foto
La Bâtisse du Délice
Leen et Harry
Goossens-Rombouts
5, Impasse Saint-Pierre
11200 Cruscades
www.labatissedudelice.com
Inhoud blog
  • Image
  • Bru
  • Bebelle bis
  • Ouveillan
  • Bebelle
    Hieronder staan foto's
    van onze Bâtisse.
    De traktor is van de
    buren...spijtig!
    Foto
    Foto
    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    La Bâtisse du Délice
    Chambres et table d'hôtes
    24-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spoedgevallen...

    Mijn wekker liep af om 6 uur. Iets te optimistisch, want ik heb hem tot halfzeven om de vijf minuten afgeduwd. Visdag vandaag. Grote ‘déjeuner des pêcheurs’, goed voor de inburgering en om hier en daar wat vragen te stellen over de bouw. Iedereen vissen, zij naar vis en ik naar foto’s.  De burgemeester was er ook. Hij bedankte mij uitvoering voor de foto’s en had meteen al een grote klant voor mij, een bouwpromotor. Spijtig dat ik nog niet gevestigd ben als zelfstandige.

    Hier in Paraza heeft het vanmorgen gegoten, in Cruscades vielen er een paar druppels. ‘Ce village est maudit’, riep Christian. Ze blijven om regen smeken, wij niet en dat heb ik hen proberen uit te leggen.

    Om halftien aan tafel. Mannen met messen. Tegen mekaar op. Ik oogstte toch wat bewondering met mijn mooie Occitaanse mes. De anderen hadden bijna zonder uitzondering een Laguiole. ‘Le Belge’ is ingeburgerd, want hij kan goed eten en drinken. Bij het aperitief boudin en lekkere pâté met baguette. Dan baguette met magret de canard gebakken op de grill. Gewoon in schijfjes gesneden en dan tussen de baguette gelegd. Heerlijk, echt waar! Gewoontjes, maar dat maakt het allemaal zo zalig. Hier organiseren ze simpele dingen, maar ze organiseren kost wat kost. De les die wij hier leren, is dat eenvoud tot heel veel leidt. Nadien nog kaas en alles met bijpassende wijn.

    Tot Leen me belde met de boodschap dat ze in haar vinger gesneden had en dat het niet wilde stoppen met bloeden. Afgesproken op de spoedgevallen in Lézignan-Corbières, maar die zijn door de overheid afgeschaft. Hierover is wel veel protest, want deze week werd in de omliggende dorpen over deze zaak een referendum gehouden. Enfin, we werden doorverwezen naar Narbonne en daar werd Leen vakkundig met welgeteld 1 steekje genaaid, zonder verdoving. Ze is flink geweest...

    Enfin, straks nog naar Christian en Chantal...eten.

     

    Het weer: niet goed. Regen, bewolkt, waterzonnetje, weinig wind en het ziet er deze week niet goed uit. Dus wegblijven hier... Ongeveer 19,5 graden...

     

    Foto: een escargot (niet de Bourgogne, maar du Languedoc).

    Foto: groepsfoto van de vissers





    24-05-2008 om 17:30 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (7 Stemmen)
    23-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plannen...

    We hebben het al gezegd, in de Midi de la France iets plannen is zinloos. Onze dagplanning zag er fantastisch uit. We hadden gisteren de aanhangwagen bij Harry en Jeny gezet en het plan was om vannamiddag naar het containerpark te gaan en dan het zand te vervoeren naar Cruscades. Toen we vanmorgen buitenkwamen stapte Harry ons al helemaal bezweet tegemoet om te zeggen dat de eerste lading zand vervoerd kon worden...

    Ok, wij toch nog eerst naar Sodime voor die staalkabels. Ze hebben die goed geprepareerd. Eens geïnstalleerd bewegen die dakbalken nooit meer. Dan naar de Bricomarché om bestrijdingsmiddel tegen termieten. Terug naar Paraza, de aanhangwagen aangepikt en Leen afgezet, want die had nog boodschappen te doen. Harry reed me na om te helpen bij het lossen van het zand. Christian heeft gans zijn oprit vrijgemaakt, de remorque aangepikt aan één van zijn traktoren en die vervolgens de tuin ingereden.

    Trouwens, ik heb mijn homologatieattest voor de camionette. Het zat vanmorgen in de bus. Volgende week langsgaan op de Sous-Préfecture voor mijn grijze kaart...

    ‘s Namiddags naar het containerpark en nog een aanhangwagen zand vervoerd en gelost. Spijtig genoeg was Christian er dan niet en heb ik alles vanop straat gelost. Goed voor de spierkes. Verder de tuin wat opgeruimd (een werf moet op orde gehouden worden) en al een gedeelte van mijn materiaal schoongemaakt en in de camionette gezet. Voor ik verder afbreek moet al het materiaal in veiligheid gebracht worden.

    Vanavond houden we het opnieuw rustig. Het doet deugd die avonden thuis. Ik moet trouwens op tijd naar bed, want morgenvroeg heb ik afspraak met de vissers. De laatste keer dit seizoen. Vanaf dan gaan ze hoger in de bergen vissen, waar het water koeler blijft.

     

    Het weer vandaag: vanmorgen stralend mooi weer, tegen de middag aan meer bewolking en in de late namiddag vielen er een paar droge druppels regen. Nu zijn de wolken prominent aanwezig en terwijl ik naar boven kijk, zie ik een grote roofvogel boven de wijngaarden cirkelen... Het zou toch nog kunnen gaan regenen... De temperatuur vandaag 21,5 graden...

    Foto's: wijngaarden rond Cruscades...





    23-05-2008 om 19:42 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    22-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiegel...

    Nu zijn we echte Fransen. Vanmorgen voor het eerst spiegel tegen spiegel met de camionette. De andere zijn spiegel er volledig afgereden, van de onze is enkel het spiegelglas beschadigd. ‘Pas besoin de faire un constat hein monsieur’, was de ietwat verwarde reactie van de tegenpartij. De man had gelijk.

    Dan naar Sodime, stilaan onze lievelingswinkel. Daar verhuren en verkopen ze zowat alles. Ik bestelde er de stalen kabel die ik nodig heb voor het dakgebinte. Ze gingen hem prepareren. Morgen mag ik hem gaan halen. Dan naar de werf. Verder afgebroken en hout gesorteerd. Hoe meer muren en vloeren er verdwijnen, hoe beter we ons voelen. De bezoekjes aan het containerpark beginnen serieus door te wegen. Dat is heel vermoeiend. Het geeft natuurlijk altijd veel voldoening te weten dat je weer zoveel oud vuil en stof hebt weggegooid. Het viel me op vandaag, dat we van het oorspronkelijke gebouw nog niets weggegooid hebben.

    Bijzonder irritant was dan weer de mail die ik vandaag kreeg. Samen met het huis in Cruscades bezochten we een remise in Aignes. Een mooi gebouw dat mij bijzonder aantrok, Leen was niet zo gecharmeerd. We deden een bod – zelfs een professioneel bod dankzij Virginie – en kregen te horen dat het gebouw plots verkocht was.  Ik geloofde er niks van en ging een paar weken later kijken. Het bord ‘A Vendre’ hing er nog steeds. Vandaag kregen we een mail met de vraag of we nog steeds geïnteresseerd waren in de remise. De prijs was gezakt met 8000 euro. Ze krijgen het niet verkocht, dus ik vermoed dat er een addertje onder het gras zit. Vermoedelijk iets in verband met een bouwvergunning. Aignes is ‘un Village en Caracole’. En dergelijke dorpen zijn beschermd. Dus veel verbouwingen zullen er niet mogen uitgevoerd worden. Enfin, gelukkig dat we daar niet ingetrapt zijn.

    Terug naar de werf. Leen schiet goed op met het afbikken van de achtergevel. Ik krijg meer en meer zicht op de volgorde van de afbraakwerken die nog resten en dat geeft een geruststellend gevoel.

     

    Het weer: de weersvoorspellingen trekken hier op niks. Het was helemaal geen mooie dag, hoewel hij goed begon, maar nog voor de middag begon het te overtrekken. Nu nog altijd meer wolken dan blauwe lucht, maar het was wel 25,5 graden.  Straks zou het gaan regenen, morgen ook en zaterdag weer beter. Zondag zou het dan terug gaan regenen. We zien wel...



    Foto: Leen schiet goed op met het afbikken van de achtergevel.
    Foto: Termieten vreten een balk helemaal op.




    22-05-2008 om 19:17 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    21-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Termieten!

    Het was een stralende dag vandaag. Ik zit bij het schrijven van deze tekst buiten op het terras. De zon verdwijnt stilaan achter de heuveltop. Het is nog best aangenaam buiten.

    Vanmorgen deed Leen boodschappen. Ik ben naar de werf getrokken en heb nog wat breekwerk gedaan. We hebben termieten. Ik had ze nog nooit in levende lijve gezien, maar vandaag dus wel. Ik heb meteen al het aangetaste hout uit het huis gehaald, hoewel het allemaal niet veel kwaad kan, want het dakgebinte is behandeld en de rest van het hout moet eruit. Spijtig, want we hadden gehoopt een paar winters te stoken met dat hout, maar we zullen het dan maar naar het containerpark brengen, dat is een jobje voor morgennamiddag.

    Christian ging met mij naar een ijzerhandel. Een soort van industriële smid. Ik liet er metalen beschermkappen maken voor de balken van het dakgebinte, want ik wil die met een stalen kabel ondersteunen. Hij reed met mij, in zijn 10 jaar oude Citroën C15, door de vignes aan een duizelingwekkende snelheid. We hebben wat afgelachen. Alleszins zijn de stukken mij beloofd tegen morgenavond. Ik ben benieuwd.

    Na de middag heeft Leen op een plan aangeduid waar de barsten zich bevinden. Dan heb ik ze op pad gestuurd om een printer-scanner te kopen, want we hebben hier enerzijds veel kopies nodig en anderzijds is dat handig om te corresponderen met de ingenieur. Ik wil hem die plannen bezorgen. Ik heb nog verder afgebroken en een dikke balk die de verdieping ondersteunde verwijderd (hij was letterlijk opgevreten door de termieten, dus ik heb er niet veel werk aan gehad).  We zijn blij met de vooruitgang van de werken vandaag.  Het is tof als het opschiet. Niet dat we voor liggen op onze planning (integendeel), maar je kan iets verwachten van een dag en als je dan op het einde meer gedaan hebt, dan vind je van jezelf dat je dat glaasje wijn wel verdiend hebt.

     

    Het weer vandaag: zoals gezegd, stralend. 25 graden, staalblauwe hemel, nagenoeg geen wind. Zo zou het blijven tot en met vrijdag en dan zou het gaan overtrekken.

    21-05-2008 om 21:06 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    20-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pauwen...

    Vandaag valt alles terug in de normale plooi. Ons bezoek – Francis en Martine –is terug naar huis en het dagdagelijkse ritme herneemt, dus ook de blog. Jullie hebben ons een paar dagen moeten missen, maar niet getreurd, we vertellen alles wat er de voorbije dagen gebeurd is. Zondag zijn we nog naar Cruscades gereden. Het was redelijk mooi weer, dus kon ik wat fotootjes maken van het dorp. Op het laatst liepen we de burgemeester tegen het lijf. Enthousiast als hij is, gaf hij ons nog een rondleiding in het grootste domein van het dorp en nodigde hij ons uit voor een bezoek aan zijn tuin. Hij kweekt er kippen en prachtige pauwen. Hij heeft ook een paar vijvers, waarin hij koi-karpers kweekt. Een indrukwekkende tuin met een afdak (wintertuin), waar hij een zwembad en bar voor de vrienden wil maken (eigenlijk zijn de werken al volop bezig). Hij beloofde ons een uitnodiging bij de inhuldiging.

    Gisteren zijn we dan terug aan de slag gegaan op onze werf. Leen blijft met de regelmaat van een Zwitserse klok de achtergevel afbikken en ik blijf maar afbreken en puin scheppen. Er lijkt geen einde aan te komen. Vooral ook omdat ik nu veel voorzichtiger tewerk ga en dat vertraagt de boel niet alleen, maar maakt het ook bijzonder vermoeiend. Enfin, in het dorp lachen ze met mij. Ik zet volgens hen teveel stutten. Ook mijn plannen om overal beton te gieten, ankers aan te brengen en verstevigingen te voorzien wordt op nogal wat goed bedoeld hoongelach onthaald. Ik heb trouwens al veel goede raad gekregen, van metsers, aannemers, een bouwkundig ingenieur die ons een appartement wilde verhuren, beenhouwers, bakkers, krantenbezorgers enzomeer en  ik heb al evenveel verschillende oplossingen gekregen, dus ik weet niet hoe de problemen, die zich stellen, op te lossen.

    Enfin we hebben vanmorgen weer twee zware bezoekjes gebracht aan de déchetterie.  ‘Le gardien’ kent ons al. Hij hielp vandaag zelfs een handje mee.  Donderdag toch maar eens een paar Grimbergens meenemen. Dat doet de mensen hier altijd plezier.

    Vandaag was het hier trouwens aanschuiven aan de benzinepompen. Naar verluidt is er een blokkade aan de gang in de haven van Marseille. Christian zegt dat het er al lang zat aan te komen, omdat de koopkracht hier te sterk afgenomen is. Hij belooft nog veel andere miserie en hoopt dat Frankrijk, binnen dit en een paar weken, niet plat zal liggen. Hij heeft er echt geen goed oog in.

    We hebben trouwens een nieuwe stap gezet in de poging om onze Opel Vivaro te immatriculeren. Ik heb, met de hulp van Francis het papier voor General Motors ingevuld en opgestuurd naar Parijs. Nu is het wachten op ons homologatiepapier...

    Vanavond zijn Leen en ik voor de eerste keer sinds woensdag terug gewoon thuis. De poezen zullen er niet rouwig om zijn, hoewel Hugo nu nog steeds buiten is. Hij verstopt zich tussen de struiken en spiedt vandaar zijn territorium af. Nicole ligt naast mij in de zetel. Ze is moe, van te eten denk ik.

    Enfin, straks mogen wij nog eten en dan vroeg naar bed, dat zal deugd doen...

     

    Het weer: de voorbije dagen werd het stilaan beter, maar gaandeweg stak er ook een hevige wind op. We hebben nu wel zon, maar de wind is intens en het koelt een beetje af. De voorspellingen voor morgen zijn minder goed, maar dan wordt het beter en beter en beter...

    20-05-2008 om 19:58 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    18-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het leven is duur...
    Het voordeel van een automekanieker (Francis) op bezoek te hebben, is dat je alles eens kan laten nakijken. Mijn aanhangwagen miste een dekseltje aan de wielen en ik dacht dat dat gewoon versiering was. Francis trok echter meteen fel van leer dat die dekseltjes de wiellagers beschermen en dat die dus noodzakelijk zijn. Blijkbaar zijn de assen onder de aanhangwagen van mindere kwaliteit, want er komt water in de lagers en dat zou niet mogen. We zijn 's namiddags dan naar Narbonne gereden om een nieuw dekseltje te halen. Probleem dus opgelost. Dan zag hij dat mijn rechter ruitenwisser afscheurde. Wij naar de winkel voor autoonderdelen om een ruitenwisser te kopen. Bij het plaatsen zag Francis, dat ik de linker ruitenwisser helemaal verkeerd gemonteerd had. Die hing er los aan... Ik heb wat geluk gehad dat het hier niet teveel regent denk ik.
    Het leven is duur, dat hebben we gisteren vastgesteld. 's Morgens kreeg ik 50 euro van Leen. 's Avonds bleef daar nog 24 euro van over. We hebben al onze uitgaven nageteld en het klopt. In de winkel van autoonderdelen de prijzen eens bekeken. 5 liter motorolie: 50 euro of 10 euro per liter. Niet te geloven. Enfin, Francis heeft mij aangemoedigd zoveel mogelijk zelf het onderhoud van de auto te doen. Hij heeft mij een snelcursus gegeven. Alleen moet ik de auto dan op twee van die babybrugjes rijden en dat zijn onstabiele krengen. Daar ben ik niet gerust in, we zien wel.
    We moeten een beetje op onze centen passen. Daar moeten we blijven op letten. Het gros moet naar de verbouwing gaan, verder blijft er nog wat over om de huur te betalen en te leven. Gelukkig heb je hier niet veel nodig om goed te leven.

    Het weer: gisteren witte wolken, die de blauwe hemel vaak verstopten, af en toe lange zonnige perioden en niet teveel wind. Ongeveer 22 graden. Vandaag ziet het er veelbelovend uit. Minder witte wolken, meer zon en wat de temperatuur betreft zullen we nog moeten afwachten. 

    Van Ann nog wat fotootjes gekregen die ze maakte tijdens de grillade bij wijnproducteur Pierre Fil... Die moeten we jullie zeker tonen...

















    18-05-2008 om 09:31 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    17-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hulp...

    Wanneer we bezoek hebben, zoals nu, is er duidelijk minder tijd om aan de weblog te werken. Daar zullen jullie, trouwe lezers, moeten aan wennen. Stilaan begint de dagelijkse nieuwswaarde van ons avontuur trouwens toch wel wat te tanen. We hebben niet altijd evenveel te vertellen. Zo zijn we gisteren nog naar Saint-Chinian getrokken om de verzekeringen van het autootje van Leen in orde te brengen. ’s Namiddags met Francis naar de Decathlon waar ik een nieuwe vest kocht. Voor 14,95 euro...het voordeel van een grote maat denk ik, want dat krijgen ze hier moeilijk verkocht. Verder nog een jogging gekocht voor na het werk en de douche en dan aperitieven geblazen. Met Martine en Francis gaan eten bij Jeny en Harry. Keilekker, veel en gezellig. Ook aan drank ontbrak het ons niet...

    Vanmorgen met Francis naar het containerpark. Drie met puin overladen aanhangwagens gaan wegbrengen. Francis heeft hard gewerkt en voelde het goed op het einde van de rit. Ik stond er veelal bij en keek ernaar. Christian is mij daarbij komen helpen...

     

    Het weer: gisteren niet goed, overtrokken, regen, en vannacht ook veel regen. Niet genoeg voor de wijnboeren, maar wel voor ons. Vandaag toch al een beetje zon gezien, maar de wolken overheersen toch. Vanaf morgen zou het beter worden. De temperatuur zit wel goed. Zo rond de 20 graden...

    17-05-2008 om 22:41 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    16-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onweer...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Allez, op algemeen verzoek heeft Leen een foto gemaakt van mij op de werf...

    Gisteren miste ik de energie om nog aan de blog te werken. We brengen in sneltempo het puin naar het containerpark. Drie aanhangwagens ingeladen en op de déchetterie weer uitgeladen. Elke aanhangwagen is goed voor 1500 kilogram, dus op den duur weegt dat door. De pijn aan spieren en gewrichten begint te beteren. Gust had gelijk dat we daar ongeveer 3 weken last van zouden hebben.

    Martine en Francis kwamen in de voormiddag kijken op de werf. De vraag of we dat allemaal wel zien zitten was tekenend. En toch, wij zien dat allemaal zitten. Het werken op de werf bevalt ons eigenlijk beter dan verwacht.

    ’s Middags hebben we dan samen gegeten. Buiten in Paraza. Zalig. Na het harde labeur samen een aperitiefje gedronken en dan gaan eten in La Selette. Chris, de eigenaar van het restaurant heeft ons een lekkere witte wijn laten proeven. Van een producteur in Luc sur Orbieu, dat is een dorp naast Cruscades. Ook de rode is lekker. Dus we zullen echt niet heel ver moeten lopen om onze wijnkaart samen te stellen. We kennen al wel wat wijnen uit de streek, maar er komen er systematisch bij...dat belooft.

    Het heeft trouwens een heel klein beetje geonweerd gisteren. In de namiddag, toen we in het containerpark stonden begon het te rommelen in de verte. Een kwartiertje later vielen er wat druppels. Genoeg om alles eens goed nat te maken, maar meer ook niet. Vandaag ziet het er niet zo goed uit. Bewolkt en het lijkt wel of het voor de ganse dag zal zijn, hoewel het hier snel kan veranderen...

     

    Toch nog maar eens het weer gisteren: ’s voormiddags zonnig met af en toe toch een wolkje. In de namiddag zoals gezegd een klein onweer en dan weer open hemel en zon. De temperatuur lag tot voor het onweer rond de 24 graden. Nadien zal het gezakt zijn tot 22 graden.


     

     

    16-05-2008 om 09:06 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    15-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gemeentefotograaf...

    De dag begon niet zo goed. Ik voelde mij maar slapjes. ‘Je n’avais pas la pêche’, is volgens Christian de Franse uitdrukking voor dit gevoel. In de voormiddag ging het allemaal wat traagjes. De voor de bouwvergunning verplichte aankondigingsborden gehangen en dan krijg je meteen toeschouwers. Eerst Christian die me aan de praat hield, dan de buurvrouw en dan Josette, een andere buurvrouw die mij een rondleiding gaf in haar huis. Leen daarentegen heeft wel hard gewerkt. Met hamer en beitel de achtergevel te lijf gegaan en het wordt een prachtig gerenoveerde gevel, neem dat maar van mij aan. We gaan op den duur nog spijt krijgen, dat we er ramen in zullen moeten maken. Na het middageten ging het allemaal wat beter. Ik heb dan de laatste kamer op de verdieping afgebroken, meer dan ik had verwacht van vandaag.

    Op de gemeenteraad van gisteren vroeg de burgemeester aan Christian of hij mij wilde vragen of de Mairie mijn foto’s mag gebruiken voor de volgende editie van het gemeenteblad. En vermits de burgemeester het blad wat wil restylen vroeg hij meteen ook of ik wat foto’s wilde maken van het dorp. ‘Avec plaisir’, was mijn welgemeende reactie, want Leen en ik voelen ons echt wel thuis in Cruscades. Vanmorgen nog, toen we het verkeersbord ‘Cruscades’ voorbijreden zei Leen: ‘We zijn thuis’. En zo voelen we het ook aan.

    Vanavond nog met Christian binnengesprongen op de Mairie, want we hadden nog een fax te versturen en bij grote uitzondering wilden ze dat voor ons wel doen. Schitterende mensen hier...

    De grootste verrassing moest nog komen: omstreeks 19 uur stonden Francis en Martine hier voor de deur. Zij hadden een weekje geboekt bij Jeny en Harry en hadden dat voor ons verzwegen... De verrassing voor hen was dan wel dat het hier een beetje ‘uitgelekt’ was en dat wij een etentje geregeld hadden bij Jeny en Harry. Ik moet er niet bijvertellen dat het enerzijds bijzonder lekker en anderzijds bijzonder gezellig was. Ik schrijf dit tekstje dan ook in een lichtjes benevelde toestand...

     

    Het weer vandaag: bewolkt, een paar druppels regen (en als ik zeg een paar dan zullen het er niet veel meer dan 2 geweest zijn), nagenoeg geen wind en makkelijk 23 graden...

    15-05-2008 om 00:05 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (13 Stemmen)
    13-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Autootje!
    Vanmorgen om 6 uur uit de veren. We hadden een lange tocht te maken, naar Albi, meer dan 2 uur rijden. Via Gust hebben we daar een interessant autootje gevonden. Een Kia Picanto diesel met slechts 18000 kilometer op de teller. Bovendien nog een jaar in garantie. De beslissing was rap genomen. We mochten hem direct meenemen. Eerst naar de bank voor een bankcheque...en daar begon de heibel. Het geld dat ik overgedragen had van onze Belgische rekening was nog niet geregistreerd op de Franse rekening. In een bank buiten het eigen departement geld afhalen van een spaarrekening is onmogelijk. Wij onverrichterzake terug naar de garage. De man zag aan onze onschuldige kopkes, dat wij geen kwaad in gedachten hadden. Of we eventjes met de directeur van onze bank wilden bellen en hem dan doorgeven...dat gebeurde en in een mum van tijd was alles geregeld. We schreven een gewone cheque. Bovendien regelt de garage alles voor de nieuwe nummerplaat. Wegentaks kennen ze hier niet. Meteen hebben we ook de verzekering in orde gebracht en Leen kon vertrekken, met haar rugzak op wielen...
    Onderweg naar huis wat boterhammekes gegeten en nadien zijn we boodschappen gaan doen. Leen vrouwenboodschappen (eten met andere woorden) en ik mannenboodschappen, voor de werf. Een grote slijpschijf, metsersemmers, metserskoord, een waterpas, een pasdarm, en twee borden voor de aankondiging van de werf en de bijhorende bouwvergunning. Hier moet dat aangekondigd worden op uniforme borden, zeer groot!
    Nog twee muren afgebroken en het puin al klaargelegd voor het containerpark...

    Het weer vandaag: warm, zonnig, zonnig en warm (23,5 graden zo nu ongeveer), nagenoeg windstil...

    13-05-2008 om 19:33 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    12-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stof en tegeltjes...
    Ondanks het feit, dat het een feestdag is vandaag, hebben we toch gewerkt. We moeten wel, want er is al teveel tijd verloren gegaan. Eigenlijk toch nog veel werk verzet. Vooral ook veel stof gevreten. Eerst hebben we de tegeltjes losgemaakt en naar beneden versleurd. Dan heeft Leen ze verder afgeklopt en ik moet zeggen, dat ze al een hele verzameling liggen heeft. Ik heb verder nog wat afgebroken. Boven nog 1 plafond af te breken. Verder nog tweeëneenhalve muur neerhalen en dan zit de afbraak boven erop. Dan kunnen we beneden beginnen. In principe moet dat wat vlotter gaan, maar we zijn liever niet overmoedig, want er kunnen altijd addertjes onder het gras zitten.
    Morgenvroeg vertrekken we heel vroeg naar Albi. Dat is minimum 2 uur rijden. We gaan er kijken voor een autootje voor Leen. Een tweedehands aan een goede prijs. We zien wel. 's Namiddags terug aan het werk.
    Het weer vandaag: vanmorgen afwisselend bewolkt en zonnig. Toch wel een bui gehad. In de namiddag zonnig en behoorlijk warm.

    12-05-2008 om 21:18 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    11-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Promaude...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Promaude is een soort openluchthandelsbeurs voor producenten uit de Aude, die dit weekend plaatsheeft - reeds voor de 10de maal - in Lézignan-Corbières. Een must-do voor ons, niet alleen voor eten en drinken, maar vooral ook voor de producenten van verwarmings-en aircotoestellen. Op dat vlak zijn we er absoluut nog niet uit. Hoe gaan we het sanitair water verwarmen, met welk systeem willen we het huis verwarmen/afkoelen? Hoe gaan we het water van het zwembad op temperatuur houden? Allemaal vragen, waarop we nog geen antwoord hebben. De ene beveelt ons een warmtepomp aan, de andere zegt dat we fotovoltaïsche cellen moeten nemen en nog anderen beweren dat we het best bij de gewone traditionele middelen houden. Alleen, gas hebben we niet in Cruscades, dus het zal electriciteit worden. We hebben dus vanmorgen contact gehad met een groot bedrijf in pompen, verwarmingstoestellen en airco en hebben al een eerste verkennend gesprek gehad. De vrouw in kwestie heeft ons aangemoedigd eens langs te komen met ons plan, zodat we alles eens op een rijtje kunnen zetten. Het is nu dat we dat moeten doen, want voor de verschillende bestaande systemen moeten ook de nodige leidingen getrokken worden. Enfin, eerstdaags gaan we er eens langs.
    Verder hebben we natuurlijk wat rondgekeken en geproefd. We hebben zelfs Belgische aardbeien uit Hoogstraten gekocht. Die mensen staan daar elk jaar met een standje. Wie weet, misschien komen ze in het vervolg wel bij ons logeren... De aardbeien zijn lekker en we hebben voor Chantal en Christian een doosje meegenomen.
    Ik heb van mijn vrouwtje een sleutelhanger gekregen...versierd met het Occitaanse kruis (zie afbeelding). 
    Na de middag zijn we naar de werf getrokken. De buizen van het sanitair afgebroken en de oude electriciteitsdraden verwijderd. Dan nog wat extra gestut. We hopen dat de afbraak nu verder vlot kan verlopen...
    Straks drinken we een glaasje Blanquette de Limoux die we op Promaude gekocht hebben. Lekker spul voor weinig geld.

    Het weer: niet fameus. Wel warm, rond de 20 graden, maar vooral bewolkt en af en toe een paar 'droge' druppels regen. Sinds een kwartiertje is de zon doorgebroken.

    11-05-2008 om 18:23 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    10-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grillade...

    Redelijk vroeg opgestaan voor een zaterdag. Toch nog wat betonblokken verhuisd naar Cruscades. Een zware karwei. Op de middag mochten we gaan eten bij Chantal en Christian. Een grillade aux souches, of grillen op wijnstokken. Geeft een heerlijke smaak. Eerst aperitieven op het terras, ondanks het minder goede weer. Dan een voorgerecht binnen. Eitjes gevuld met tonijnsla, dit alles overgoten met een bijpassende witte wijn. Een Corbières natuurlijk, ondanks het feit dat we als geschenk twee Minervois meegenomen hadden.
    Nadien, gegrilde kippenbouten met gratin van courgetten. Dan nog een lekker slaatje en vervolgens een kaasschotel. De Minervois moest er natuurlijk ook aan geloven. Koffie met flan caramel en dan nog een lekkere Poire Williams. Verwelkomd om 12 uur en om halfacht waren we thuis...
    Christian toonde ons ook nog zijn wijngaarden. Enfin, eerder het sproeisysteem. De waterkracht trekt de sproeier door de wijngaarden. De volledig cyclus duurt ongeveer 13 uur. Dan reed hij met ons naar vers aangeplante wijngaarden. De plantjes zijn ingepakt in rode was, omdat ze geënt zijn op Amerikaanse planten. Die zijn resistent tegen een bepaalde ziekte waarvan de naam mij nu ontsnapt. Hij heeft 48 are aangeplant. In maart plantte hij nog eens 51 are. Op die jonge plantjes staan al blaadjes...

    Het weer: gedeeltelijk bewolt, redelijk wat wind, af en toe een druppel regen en om en bij de 18 graden.

    10-05-2008 om 19:54 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (7 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sardine...
    Gisteren was het wat te laat om nog aan de weblog te schrijven.
    Leen deed boodschappen in Narbonne. Ik ben betonblokken gaan halen bij Jeny en Harry. Een overschotje van 1,2 ton dat wij overnemen voor de tuinmuur. Ik heb alles afgezet in onze tuin. Achteraf voelde ik wel elk spiertje in mijn atletische lijf met één sterk ontwikkelde buikspier.
    's Avonds waren we uitgenodigd op een degustatie in Montseret. We moesten Christian oppikken. Op weg naar Cruscades kwamen we hem tegen. Hij moest zijn zoon nog naar de voetbaltraining brengen. "J'arrive", riep hij "je suis à toi comme une sardine à l'huile". Christian zit vol uitspraken. Hij moet momenteel overigens hard werken. Hij moet de wijngaarden van zijn vin de pays 'arroseren'. Dat wil zeggen, dat hij de sproeiers om de 2 uur moet gaan verplaatsen. Veel slapen is er niet bij. Voor de wijngaarden die tot de AOC Corbières behoren is het bevloeien verboden. Probleem is bij langdurige droogte dat de vruchten klein blijven. Dan is er veel minder opbrengst.
    De proeverij was de moeite waard. We hebben weer veel geleerd over cépages, assemblages, vaten... Eerst hebben we de witte en rosé geproefd. Dan de rode. We liepen alle standjes af, proefden bij elke producteur de verschillende wijnen en deden een tweede rondje voor de rode wijnen... Enfin, de Belgen hebben hier de naam dat ze niet spuwen, dus dat hebben we dan ook niet gedaan. Achteraf zijn we nog iets gaan drinken bij Chantal en Christian en dan hebben we iets kleins gegeten in La Selette.

    Het weer: bewolkt en regenachtig. Nog een spreuk van Christian "Il a plu des goûtes sèches", waarmee hij wil zeggen dat het onvoldoende geregend heeft. De temperatuur schommelde rond de 18 graden.

    10-05-2008 om 09:10 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    08-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Armistice...
    Wapenstilstand vandaag, of beter: Armistice. Hier is dat echt nog een dag van herdenking. Verzamelen aan de Mairie en dan in optocht naar het 'Monument aux Morts". Daar wordt op heel plechtige manier de Franse driekleur gehesen. Het was Cédric, de zoon van Chantal en Christian, die de eer had. Dan leggen kinderen een krans neer, bijgestaan door 'monsieur le Maire' en een oudstrijder. De burgemeester houdt dan een toespraak. Nadien worden alle namen van de gesneuvelden afgeroepen. Na elke naam zeggen de aanwezigen: "Mort pour la France". Dan schalt de Marseillaise door de luidsprekers. Na dit alles is er de receptie in de Foyer Municipal. Ik heb Muscat gedronken en Leen witte wijn. Met lekkere olijven... In België zouden we hier niet naartoe gaan, maar de roep naar inburgering lokt ons toch naar dergelijke samenkomsten. We hebben bovendien geluk, want Christian is Maire-adjoint en die troont ons overal mee naartoe. 
    Normaal spelen ze nog muziek in het dorp, maar vandaag niet, want er was een overlijden...
    We hebben ook kennis gemaakt met onze andere buren. Fijn die mensen ook te kennen.
    Na het aperitief hebben we nog wel een uur staan napraten met Chantal en Christian... Dan gaan eten en dan ben ik naar de werf gegaan om nog wat te werken. Leen had haar namiddagje met de dames (Franse les). Op de werf heb ik van Chantal twee rieten hoeden gekregen. Eén voor Leen en één voor mij. Hoeden van de AOC Corbières. Nog wel een mooi model.

    De dag begon bewolkt, maar tegen halfnegen was de hemel al terug blauw. Een prachtige dag met 20,5 graden en een zeer licht briesje. Morgen zou het gaan regenen.









    08-05-2008 om 21:40 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    07-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tegeltjes kloppen...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Leen heeft alweer een nieuwe hobby. Het cement van de tegeltjes kloppen. We vonden een tegelvloer in 'terre cuite' rechtstreeks gelegd op de plankenvloer op de verdieping. Nu blijkt dat de tegeltjes een 'Médaille d'Or' wonnen in Perpignan in 1890, een 'Médaille d'Argent' in 1886 en een 'Médaille de Bronze' in 1880. De maker heette Lançon Pierre (of Pierre een voornaam is of verwijst naar de stenen, weten we niet). De tegels zijn gemaakt van terre supérieure du tuve Saint-Henri in Marseille. Tuve is een soort grond... We willen een aantal tegeltjes recupereren om er hier en daar een accentje mee aan te brengen in het huis.
    Het is laat ondertussen. We zijn nog naar Les Ilhes Cabarède gereden, naar Gust en Ann. Toch wel een klein uur rijden. We hadden nog metsersschoren nodig, want ik wil morgen toch nog één en ander stutten. Kwestie van zeker te zijn... We mochten daar dan blijven eten en eerlijk gezegd kwam ons dat heel goed uit./
    Morgen zijn we moreel verplicht om naar het monument van de gesneuvelden te gaan. Om 11 uur houdt de Mairie een herdenking ter gelegenheid van Wapenstilstand. Christian heeft ons uitgenodigd. Nadien is er aperitief. Na het middageten gaan we dan aan de slag.

    Het weer: zeer zonnig en aangenaam warm. Rond de 20 graden denk ik (ik ben er niet wetenschappelijk zeker van)... Toen we net thuiskwamen stonden er miljarden sterren aan de hemel. Enfin, die staan er altijd, maar in Frankrijk is er veel minder lichtvervuiling dan in België dus zie je ze hier ook. In september zie je hier de melkweg (en met een beetje verbeelding - mits de nodige wijn of pastis - zelfs de sterrenkoeien)...

    07-05-2008 om 00:00 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    06-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veiligheidsschoenen...
    Leen heeft eindelijk haar veiligheidsschoenen. In de winkel waar we ze besteld hadden, waren ze nog altijd niet toegekomen. We hebben prompt onze bestelling afgezegd. Wij naar de Bricomarché. Daar hadden ze haar maat niet, maar de verkoopster verwees ons door naar een andere winkel in de buurt. Zeer interessant dat bedrijf. Ze verhuren en verkopen daar ongeveer alles, dus daar gaan ze ons nog zien! Enfin, lichtblauwe veiligheidsschoenen met een oranje accentje...keimooi!
    Vandaag toch ook wat gewerkt op de werf. Om 8 uur zijn we eraan begonnen en om 9 uur stond ik met de eerste volle aanhangwagen op het containerpark. Dan nog een wagentje volgeladen en weggevoerd. Leen heeft een bibberend polleke als gevolg van het vele werk met de pneumatische hamer. Verder nog behoorlijk wat stutwerk gedaan en met Gust nog eens overlegd hoe we het gaan aanpakken. De bestaande stenen boord aan de poort zullen we wellicht helemaal moeten afbreken. We gaan er voor alle zekerheid een betonnen constructie in verwerken en die afwerken met sierstenen. Even mooi, maar veel steviger. Allez, dat is het voorlopige plan. We gaan er nog een paar nachtjes over wakker liggen denk ik...
    Morgen gaan we verder met de afbraak. Iets voorzichtiger dan voordien, want we willen geen verrassingen meer.
    Chantal en Christian hebben ons ondertussen uitgenodigd om vrijdagavond naar een wijndegustatie te gaan. Zaterdagmiddag gaan we er eten...
    Straks komen Gust en Ann nog eten...hopelijk toch wel op tijd naar bed, maar dat was voor Ann ook een voorwaarde dus dat zal wel lukken.

    Het weer vandaag: Vanmorgen overtrokken. Rond de middag is de zon er doorgekomen. Nu blauwe lucht met witte wolkjes en 23 graden.

    06-05-2008 om 18:44 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    05-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frustratie...

    We zijn allebei een beetje gefrustreerd, omdat de werken vandaag niet opgeschoten zijn. We hadden nogal wat omhanden. Gewoon boodschappen eigenlijk. En we zijn gaan kijken voor een autootje voor Leen. Een deuchevautje, maar dat gaat niet door, want voor een oud vehikeltje betaal je hier 10000 euro. Niet te doen. Dan zijn we maar eens binnengesprongen bij Kia. Die verkopen zo een heel klein Picantotje en die zijn best betaalbaar. Gust en Ann hebben er ook zo eentje. Ze verbruiken nagenoeg niets en rijden heel vlotjes. Misschien doen we dat wel. De C1, de kleinste van Citroën heeft ook nog wel iets. Daar gaan we ook nog eens prijs vragen, maar we willen nu wel eerst hard verder gaan werken. Ik ben vanmiddag nog langsgeweest in Cruscades om na te gaan hoe ik een en ander nog kan stabiliseren. Dan ben ik binnengesprongen in de Bricomarché. Ik heb er twee zware spanriemen gekocht om de balken van het dak samen te houden. Dat gaat ook nog wat extra steun geven aan het geheel. Morgen vliegen we er terug in. Voorzichtiger dan vorige week, maar niet minder vastberaden. We hebben het werk op de werf eigenlijk nodig. Vooruitgang zien is goed voor het humeur (vandaag was dat alleszins niet goed)...
    Het feestje bij Pierre en Eliane Fil was zalig. We zijn begonnen met een klassieke proeverij. Alle soorten wijn van de voorbije jaren zijn door ons geproefd en gekeurd. Dan komt hij op de proppen met een frisse witte wijn van een collega wijnboer en dat is dan het aperitief. Vervolgens zijn we aan tafel gegaan en hebben we eerst pâté de tête de sanglier gegeten. Lekker (niks voor Leen) met een slaatje met Franse vinaigrette erbij. Eliane maakt haar vinaigrette met zelfgemaakte wijnazijn. Ze heeft ons prompt een fles meegegeven. De hoofdschotel was sanglier aan het spit met lekkere ratatouille (Leen is alweer niet echt een fan van de sanglier, maar de ratatouille viel echt wel in de smaak). Het vlees smaakt krachtig, maar tegelijkertijd heeft het door het spit een geraffineerd gerookte smaak. Pierre - sinds gisteren tutoyeren we mekaar - heeft een heel fijn mechanisme voor het spit. Het is te vergelijken met het binnenwerk van een klok. Volgens hem worden die systemen nog gemaakt in Nantes... Daar ga ik toch eens naar zoeken. Interessanter dan een barbecue en heel gezellig om met de gasten te doen... Dit alles alweer overgoten met wijn van Pierre Fil. Vervolgens nieuwe borden voor de kaasschotel: met wijn van Fil natuurlijk. En als klap op de vuurpijl een zelfgemaakte flan caramel  met oreillettes (een soort van dun deeg dat licht gebakken is en waar suiker over gestrooid is). Daarvoor haalde Pierre een fles boven die hij uit Bretagne meebracht. Een soort van lichte appellikeur (16,5 graden)...

    Het weer vandaag: bewolkt, winderig, maar toch nog 21 graden. Af en toe valt er een druppel regen. Morgen zou het ook nog gaan regenen...

    05-05-2008 om 18:17 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    04-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruis...
    Vandaag hebben we nog niet veel uitgespookt. Leen heeft pannenkoeken gebakken voor mij - ik ben jarig vandaag. Ik heb trouwens ook een 'couteau Occitane' gekregen. Een echt cadeau, iets wat je niet nodig hebt, maar een echt hebbeding. Op het heft staat het Occitaanse kruis gegraveerd. Waar het lemmet en het heft samenkomen is een metalen kruisje bevestigd. Ik heb iets met dat kruis. Ik vind het niet alleen heel mooi, maar het geeft me ook het gevoel, dat ik hier op een historisch beladen grond loop. 'Le Terroir Occitan', het land waar de Katharen uit de pauselijke pas liepen en daar een zware prijs voor betaalden. Nochthans zijn de mensen hier niet zo bezig met de geschiedenis en al zeker niet als het om chauvinisme gaat. De oude generatie - die nog Occitaans spreekt - wellicht nog wel, maar de jongere mensen zeker niet. Chantal en Christian hebben ons dat ook al bevestigd. Zij vinden het wel tof, dat wij het Occitaanse kruis koesteren, maar zelf zijn ze er niet echt mee bezig. Het enige wat ons hier al opgevallen is, is dat het niet zo goed botert tussen de Occitanen en de Catalanen. Daar zou ik toch nog eens het fijne willen van weten. Om terug te komen op het kruis: ik hoop er op één of andere manier toch een collectie van te kunnen verwerken in onze bâtisse. Dat lijkt me heel mooi... Toch nog even met Leen overleggen.
    We zijn naar de markt geweest in Narbonne, daar hebben we nog een 'galette Occitane' gekocht (alweer met dat kruis). Dat hebben we voor mijn verjaardag verorberd met Jeny en Harry. Ik vond het niet echt lekker. Het smaakte teveel naar oranjebloesem...
    Straks gaan we sanglier eten bij wijnboer Pierre Fil en zijn vrouw. De man schiet bijna evenveel sangliers als er dagen zijn in een jaar. Zijn wijngaarden zitten er vol van.Vanavond rijgt hij er eentje aan het spit en dat gaan wij proeven.

    Het weer: zon, blauwe lucht, warmte, licht briesje, 25 graden...

    04-05-2008 om 00:00 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    03-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vissers...
    Vanmorgen heel vroeg opgestaan om onze afspraak met de vissers niet te missen. Ten onrechte bleek achteraf, want het was eigenlijk niet veel soeps. Gisteren werd verse forel op de Orbieu gezet en vanmorgen vroeg zijn ze daarop gaan vissen. Dan hebben ze een déjeuner genomen, maar voor ons was dat al te laat, want we moesten naar de déchetterie. Het kan niet altijd feest zijn hè. Drie keer zijn we op en af gereden met een volle aanhangwagen. Vooral met puin en houtafval. Als je weet hoeveel een gevulde container kost voor afvoering naar het stort, dan weet je ook dat we er heel veel voordeel bij hebben om een déchetterie te hebben in het dorp. Spijtig dat ze volgende donderdag weer gesloten is: wapenstilstand.
    We zijn trouwens uitgenodigd bij onze buren. Volgende zaterdagmiddag mogen we er naar de barbecue. We denken dat ze het wel fijn vinden dat er iemand in de straat komt wonen. Elke dag maken we een praatje. Over de bouw, over de wijngaarden, over het leven in Frankrijk en dan maken we een vergelijking met België...
    De man van het containerpark vroeg zich trouwens af of we katholieken of protestanten zijn. Verder wou hij ook weten of er op dat vlak een verschil is tussen Vlamingen en Walen. Dat de politiek niet echt wil vlotten in België, daar zijn ze hier toch wel van op de hoogte. En dat de Belgen graag drinken, dat hebben ze ook al vaak ondervonden. Wij zijn het enige volk dat de wijn tijdens de proeverijen niet uitspuwt...

    Foto's: de vissers aan de Orbieu. Er zijn heel veel mooie plekjes langs de rivier. En dat net buiten het dorp...

    Het weer nog...: vanmorgen leken er wel wolken op te komen. Geen nood, het werd zonnig bij 24 zomerse graden...morgen zou het ook goed zijn, maandag ook, maar dinsdag zou het gaan regenen...







    03-05-2008 om 17:05 geschreven door La Bâtisse du Délice  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)


    Onze Bâtisse opent in juni 2010
    Jullie kunnen vanaf nu reserveren! 
    Mail: labatissedudelice@gmail.com

    Archief per week
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/12-23/12 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Hieronder staan
    foto's van ons
    dorp Cruscades.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs