Inhoud blog
  • Ondergang
  • Stuurmanskunst
  • Shame
  • Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Zingen met je hart

    08-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.attente genealoog
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag in mailbox een vraag van een attente genealoog over een van de voorouders van mijn vrouw. Hij vraagt om te verklaren hoe ene Petrus Jacobus Faict ()1729) aan een dochter komt op 67-jarige leeftijd. Ik was er natuurlijk niet bij om een kaarsje vast te houden. Maar onmogelijk lijkt het niet als we weten dat zijn (tweede) vrouw 23 jaar jonger was.
    De brave borst had vast geen radio om de dagelijkse reclaampjes te horen over "mannen boven de veertig".
    En ik wijs er op dat kardinaal Richelieu al een flink eind in de tachtig was toen hij zijn laatste kind zag geboren worden.
    Of ... wat genealogie allemaal doet met mensen. Overigens, die Petrus Jacobus mag dan al een flinke knar zijn, het omgekeerde vind je ook in die stamboom. Ook tienerzwangerschappen zijn van alle tijden.

    08-03-2010 om 17:59 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (1)
    07-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.goesting
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik kreeg een paar reacties op de afbeelding die bij de blog van gisteren stond. Zo van : "waarvoor ineens dat prentje met het woord goesting". Om te beginnen: dat icoontje komt uit de officiêle aankondiging voor het evenement.
    En het is zo een heerlijk Vlaams woord, (ik denk vorig jaar) gekozen tot mooiste woord. Smeuïg, bourgondisch.
    Goesting om te zingen, klinkt veel aantrekkelijker in mijn oren dat zin om te zingen. Het is zo iets waar je hele body en je hele ziel bij betrokken is.Wij hebben wel meer van die mooie woorden die misschien alledaags klinken maar een stukje van onze volksaard laten zien. Dus: GOESTING.

    07-03-2010 om 11:49 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    06-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zingen tot morgenvroeg PRAKTISCH
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    ¨De eerste praktische schikkingen voor Zingen tot morgenvroeg (2mei - Gent) zijn binnengekomen.

    Wie met de trein komt krijgt in april een armbandje, waarmee hij gratis toegang heeft op alle treinen in Belgie op die dag. Uiteraard moeten supporters en familieleden wel betalen. Misschien is het best dat één van de bestuursleden contact opneemt met de NMBS voor een reservatie tot Gent.

    Nog met dat ambandje heb je een instap op de bootjes. Die zoek je vanaf Gent-Dampoort, waar de route goed zal aangeduid zijn. De organisatie van het goodbyeconcert wordt nog afzonderlijk doorgegegevn.

    Algemene repetitie: 2 mei om 12.30 op het Sint-Pietersplein. Boterhammekes meebrengen en (hopelijk onder een stralende zon) opeten op de tribune. Het grote zangevenement zelf begint om 14.00 uur en duurt ongeveer 75 minuten.

    Uniform: een duidelijke RODE toets (hoed, sjaal, hemd, neus ....).

    06-03-2010 om 09:23 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    05-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bachconcert
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de monumentale Sint Jacobskerk te Brugge, waarvan de oudste delen dateren uit 1240, vindt op zondag 7 maart om 16 uur het slotconcert plaats van het Bachweekend 2010. Uivoerders zijn het koor van het Bachweekend onder leiding van Ignace Tevelein en Ludo Claesen. Orkest: Collegium de Dunis, met Amaryllis Dieltiens, sopraan, Steve Dugardin, altus, Vincent Lesage, tenor, en Jan Van der Crabben Bas.

    Op het programma:
    BWV 6: Bleib bei uns denn es wird Abend werden
    BWV 23: Du wahrer Gott und Davids Sohn
    BWV 75: Die Elenden sollen essen

    05-03-2010 om 14:20 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    04-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantie voor Chopin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Frédéric Chopin hield niet van de vrouwen: de vrouwen hielden van hem. Het meest duidelijk werd dat toen er iemand in zijn leven kwam die eigenlijk een vroege feministe was. Een vrouw die zich in de 19e eeuw er totaal niet voor schaamde om een broek te dragen, om sigaren te roken en om zich niet bij haar uiterst vrouwelijke voornamen Amandine Lucile Aurore te noemen, maar voor 'George' koos. Voluit noemde zij zich George Sand. Ze zag Chopin piano spelen en ze móest en zou hem voor zich winnen. Chopin daarentegen vroeg zich af of ze wel een vrouw was en verafschuwde haar. Hoe dan ook: hoe meer avances ze maakte, hoe meer die afkeer in een vreemd soort obsessie voor haar veranderde. Na twee jaar hadden ze uiteindelijk een relatie.

     

    Ook rond die tijd was de gezondheid van haar zoon Maurice dusdanig slecht dat haar dokter haar aanbeval met hem een kuurvakantie te gaan houden. Ze besloot naar Mallorca te gaan en bracht Chopin en haar dochter Solange (die later ook nog amoureuze escapades met de componist had) mee. Dat kwam mooi uit, want Chopin stond net op het punt om door een ex van Sand tot een duel te worden uitgedaagd. Dat hij echter ook een opstartende tuberculose onder de leden had werd bijzonder slecht ontvangen door praktisch iedereen met wie ze te maken zouden krijgen: de vakantie werd een hilarische hel en is door Sand opgetekend in “Un hiver à Majorque”, waarschijnlijk de ergste anti-vakantiebrochure ooit gepubliceerd.

     

    Allereerst ruzie met de kapitein van het schip naar Mallorca. Die wilde omwille van Chopins tbc niet dat hij (in het boekje van Sand genoemd als 'onze reiziger' of 'onze patiënt') op het matras in de boot ging liggen, verbrandde het ding toen hij dat uiteindelijk toch had gedaan en rekende daarna dubbele vervoerskosten. Vervolgens zat het weer niet mee: drie maanden non-stop regen en een gruwelijke koude plaagden de reizigers, die in een vertrek met dunne muren en geen open haard verbleven. Maar toen daarna 'onze reiziger' ernstig begon te hoesten brak ook nog eens totale onrust uit bij de plaatselijke bevolking, die dachten dat de pest was teruggekeerd op hun eiland. Chopins ziekte werd door het weer en de afwezigheid van apotheken erger en erger, waardoor de huurbaas zo bang werd voor besmetting, dat ze op straat stonden. Via een bevriende Franse ambassadeur kregen ze een nieuw onderkomen - zonder meubilair, dat ze van een Spaanse voortvluchtige in een nabijgelegen klooster konden kopen voor veel te veel geld.

     

    Mallorca goed voor de gezondheid? Misschien was dat eerder zo geweest, maar in de nieuwe kamer was in ieder geval geen frisse lucht: Sand beschrijft een permanente walm van kookvet, peper, knoflook en andere kruiden en ervoer non-stop de alomtegenwoordigheid van gebraden varkensvlees. Stinkende en luidruchtige zwijnen renden overal. De kip die hen op een dag werd voorgezet zat onder de vlooien en de bevolking die steeds vijandiger werd sleet hen voedsel dat wél vers was, maar tegen exorbitant hoge prijzen. In ultieme wanhoop kochten de feministe en de tbc-lijder een stel geiten, waarvan de buren de melk stalen, die het reisgezelschap hoe dan ook zeer zuur smaakte.

     

    Maar goed, één lichtpuntje: het zat in ieder geval de creativiteit van Chopin niet in de weg. Hij liet een Pleyelpiano versturen naar Mallorca om verder te kunnen componeren (douanerechten tegen de prijs van een nieuwe), schreef enkele van z'n mooiste pianowerken en op den duur gingen ze toch maar weer eens op huis aan. Sand en Chopin bleven niet de rest van hun leven bij elkaar en ook het schilderij dat van het paar werd gemaakt door de bevriende schilder Delacroix werd in tweeën gesneden: hij hangt in het Louvre, zij in een kunstgalerij in Kopenhagen.

     

    04-03-2010 om 17:33 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    03-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Programmatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het opstellen van een werkprogramma voor een koor is niet altijd een simpele zaak. Er is eerst en vooral de expliciete doelstelling van een bepaald koor: sommigen hebben opdrachten die steeds terugkomen (denk aan vieringen op kerkelijke hoogdagen). Anderen hebben impliciete doelstellingen, naast het genieten van de muziek die iedere week weer opnieuw tot leven komt. Zo kan er de ambitie zijn om een hoger artistiek niveau te bereiken. Of men wil een programma maken dat uitnodigend kan zijn voor nieuwe potentiële zangers. En dat spreken we nog nietvan de genres, of de verschillende mogelijkheden in de uitvoeringspraktijk: a  cappella, pianobegelieding, orchestrale versies ... Een aandachtig dirigent zoekt bovendien voorzichtig naar het implementeren van hedendaagse muziek, een broos evenwicht tussen de spontane voorkeuren van sommige koorleden en noodzakelijke vernieuwing.
    Een praktijk die goed kan werken, is het doornemen en/of voorspelen van nieuwe werken in het bestuur van een koor, als dit de afspiegeling is van wat er leeft bij de leden. En heel af en toe mag de dirigent eens eigenzinnig zijn, en het koor voorzichtig dwingen om van iets onbekend te proeven. Onbegane paden openen soms prachtige vergezichten.

    03-03-2010 om 09:25 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    02-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frederic Chopin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met een dagje vertraging herdenken we dat Frédéric Chopin 200 jaar geleden gedoopt werd - zijn juiste geboortedatum is een beetje onduidelijk. Hij werd geboren in Zelazowa Wola, een dorpje in het groothertogdom Warschau, dat toen bij Rusland hoorde, uit een geëmigreerde Franse vader en een Poolse moeder. Over het algemeen wordt hij beschouwd als de grootste componist die Polen heeft voortgebracht. Eoals wij allen weten is zijn werk bijna helemaal gefocust op de piano: heel veel solowerk, een paar prachtige pianoconcerten (wie zei er ook al weer dat Chopin niet kon harmoniseren?). Zijn pianowerk, technisch enorm veeleisend, is een echte staalkaart van de romantische muziek. Zijn 24 préludes zijn baanbrekend.
    Ten gevolge van een mislukte opstand tegen de Russische bezetter, ging de twintigjarige Chopin, die er al een hele carrière als wonderkind op zitten had, in 1830 in ballingschap naar Parijs. Op enkele kleine reizen na, zou hij Frankrijk nooit meer verlaten. Hij was een gevierd componist, die heel gerieflijk kon leven van de zeldzame concerten die hij in de chique salons van Parijs gaf. Na enkele mislukte verhoudingen met Poolse vrouwen in Parijs, beleefde hij tussen 1837 en 1847 een legendarische (stormachtige) romance met George Sand (pseudoniem van barones Dudevant), een excentrieke schrijfster die in mannenkleren rondliep en sigaren rookte. Romance ja, maar George Sand schreef aan een vriend dat zij in acht jaar zeven jaar als maagd geleefd had.
    In 1849 stierf Chopin, waarschijnlijk aan TBC (al zijn er nog andere theorieën over de aard van zijn ziekte).
    Het heimwee naar Polen dat in zijn muziek doorklinkt blijft na hem voortleven.

    http://www.youtube.com/watch?v=0hCXcQ0j5R8&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=y2UqfYEn7rM&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=aM3t8_iES24&feature=related

    02-03-2010 om 09:55 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    01-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eliane Rodrigues en Fazioli
    Een aangename verrassing was het om vorige zaterdag Eliane Rodrigues nog eens te horen vanuit de luwte van haar huis in Schilde. De eerste keer dat zij mij echt vastgreep was op de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano, met haar sublieme, hartverscheurende vertolking van het 4e pianoconcerto van Beethoven. Dit voormalig Braziliaans wonderkind leeft nu al verschillende decades in België. Ze doceert piano aan het conservatorium van Antwerpen en is ook hoe langer hoe meer zelf gaan componeren. Ik leerde haar beter kennen toen ik een recital organiseerde met haar in Mortsel, waar zij op ontroerende wijze Chopin (nog steeds haar handelsmerk) vertolkte. Later zou ik haar ook privé ontmoeten om heel persoonlijke redenen.



    Toen zij wilde optreden in Mortsel herinner ik mij dat zij heel precieze eisen had voor het instrument waarop zij wilde spelen: het moest een Steinwayvleugel nr 5 zijn. En nu kwam zij dus op de radio in een uitzending over de evolutie van muziekinstrumenten en zij prees daar een piano aan waarvan ik - achtergebleven leek - nog nooit  gehoord had. Bij haar thuis heeft zij een Faziolipiano staan, gekregen van haar echtgenoot. En zij vergeleek dit instrument met de Steinway. Steinway is de champagne - zo zei zij - maar Fazioli is een warme rode bourgogne.
    Effen rondsurfen leert mij ondertussen dat de Italiaanse pianobouwer ondertussen een ijzersterke reputatie heeft opgebouwd met zijn handgemaakte vleugels, waarvan er zo een 150 per jaar gebouwd worden (ter vergelijking Steinway levert er ongeveer 1000 per jaar). Het instrument wordt geroemd om zijn onnavolgbare mogelijkeden van nuancering en om zijn warme baritonklank.
    Voor de amateurs: prijs varieert tussen 75.000 en 400.000 euro.

    http://www.youtube.com/watch?v=tB68v3c5ujo

    01-03-2010 om 09:23 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liturgie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In 1651 barstte in Rusland een quasi burgeroorlog uit omdat de pas verkozen patriarch van Moskou, Nikon, wijzigingen wilde aanbrengen in de liturgie en in het uiterlijk omgaan met de religie. Het kwam tot een schisma waarbij brandstapels voor aartsbisschoppen niet geschuwd werden. Monniken van het beroemde Solovetskyklooster hielden het zeven jaar uit tegen de legers die de tsaar er op af stuurde, om hen in het gelid te dwingen.
    Na het Tweede Vaticaans Concilie zijn er ook in de katholieke kerk heel wat hervormingen doorgevoerd. Voordien moesten we teruggaan tot het Concilie van Trente om nog eens dergelijke ingrijpende richtlijnen voor de liturgie mee te krijgen. Ik ben geen kerkvader, zelfs geen Rik Torfs, maar erger me hoe langer hoe meer aan de excessen die bij de liturgie voorkomen. Pastoors schijnen niet meer te weten waar het om gaat: op een eerbiedige wijze omgaan met het Allerheiligste, volgens riten die aanvaard zijn en dit in schoonheid tot uiting brengen.
    Valse populariteit nastreven, angst voor rechtlijnigheid, of ... gebrek aan eigen cultuur, zoveel redenen om de schoonheid over boord te gooien. En dan maar jammeren dat er hoe langer hoe minder aandacht is voor het sacrale. Je kan niet verwachten dat je een Godservaring krijgt als je (en dat is nog een braveke!!) Hemelhuis door de kerk hoort schallen, of het liedje van de visser.
    Ik hoorde nu al op de radio zeggen dat aartsbisschop Leonard hier werk zou mogen van maken, maar dat hij helaas geen middelen heeft om zijn personeel tot rede te brengen. En dan maar zwijmelen als we eens in een klooster de onaardse schoonheid van vespers meemaken, of als we in de basiliek van Koekelberg voor duizenden Damiaan zien vieren. Shame on you, pastoors, die hier met zich laten sollen.

    28-02-2010 om 14:14 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    27-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.André-Joseph Léonard
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens een plechtige eucharistieviering wordt André-Joseph Léonard vandaag aangesteld tot twintigste aartsbisschop van Mechelen en vijfde metropoliet van de Belgische kerkprovincie. Bisschop Léonard werd geboren op 6 mei 1940 en zijn vader sneuvelde tijdens de schermutselingen van de achttiendaagse veldtocht tien dagen na zijn geboorte. Hij was de jongste van vier zonen in een gezin : alle vier werden zij priester. Reeds tijdens zijn studies aan het college Notre Dame de la Paix in Namen, bleek zijn begaafdheid. Wanneer hij dan seminarist werd, liet Mgr. Charue, toenmalig bisschop van Namen, de jonge aspirant-priester studeren: een licentie filosofie en een licentie theologie (behaald in Rome) waren de voorlopige uitkomst. Uiteindelijk zou hij doctor in de filosofie worden, met een proefschrift over de duitse filosoof Hegel. Hij werd professor aan de Université Catholique van Louvain-la-Neuve en president van het Sint-Paulusseminarie.
    In 1991 werd hij tot bisschop van Namen gewijd.
    Bisschop Leonard is heel goed bevriend met paus Benedictus: samen zaten zij in de internationale theologencommissie. De reputatie van Leonard groeide in Romeinse kringen, wanneer hij de uitzonderlijke eer kreeg om in 1999 voor de Romeinse curie de vastenretraite te preken. In 2001 nam hij samen met de toenmalige kardinaal Ratzinger deel aan het liturgisch congres in de abdij Notre-Dame-de-Fontgombault. Hij gaf enthousiast uitvoering aan de richtlijn van paus Benedictus, waarbij de Latijnse mis weer aangemoedigd werd.

    Bisschop Léonard is een harde werker. Zijn bekommernis om asielzoekers en daklozen is bekend. Zijn (kleine) successen om de priesteropleiding te stimuleren zijn het evenzeer. Maar het is ook een man die controversen niet uit de weg gaat: een blad voor de mond nemen is er niet bij. Dat hij daarbij in aanvaring komt met de holebi-beweging, ziet hij gewoon als een uitdrukking van de officiële kerkelijke leer. En ook de universiteit mag op zijn minst een kritische grootkanselier verwachten: de gefronste wenkbrauwen van Rome over allerlei medische technieken, zullen ook wel in zijn gelaat weerspiegeld worden.

    Is bisschop Leonard conservatief? Wellicht past dat etiket wel bij hem. De vraag is alleen of conservatief gelijk is aan slecht. Als je ziet hoe de wereld in een impasse dreigt te geraken en hoe de mens zozeer klungelt aan zijn lichaam dat er nu weer een bericht verscheen dat jongens die proefbuisbabys waren, minder vruchtbaar zouden zijn, ... dan is het nog maar de vraag of de christelijke boodschap, behalve die van naastenliefde en edelmoedigheid, er ook niet één moet zijn van respect voor de natuur. Maar mildheid en diplomatie zijn ook deugden die de ware christen kenmerken.

    En morgen wil ik het zeker nog hebben over een zeker heilzaam conservatisme in de liturgie.

    27-02-2010 om 09:34 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kommt eilet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Stilaan komen de aankondigingen binnen voor een muzikaal heel rijke tijd: de Goede Week en Pasen.
    Twee meesterwerken springen daarbij steeds in het oog: de Mattheuspassie van J.S. Bach, eventueel de wat minder ambitieuze Johannespassie van dezelfde meester, en de Messiah van Georg Friedrich Händel. Het lijkt wel of met name voor Pasen er geen andere mogelijkheden zijn om het grootste feest van de christenheid muzikaal te onderlijnen.
    Kerstmis heeft ook zo zijn topper: het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach. Misschien zou het toch leuk zijn om te ontdekken dat Bach drie geestelijke oratoria heeft ge"maakt". Uiteraard dat voor Kerstmis, maar daarnaast ook een Himmelsfahrtoratorium en dan BWV 249: "Kommt eilet und laufet, ihr flüchtigen Füsse", zijn Paasoratorium. Zoals vaak gebeurde, zeker als Bach in tijdsnood geraakte, heeft hij de muziek genomen die hij al vroeger gebruikt had en er nu een aangepaste tekst op gezet. Dat neemt echter niet weg dat dit Paasoratorium programmeren een verademing zou zijn in het stilaan afgezaagde paaslandschap.
    En waarom eens niet kijken naar het (dichter bij ons) paasoratorium van Jan Zwart. Populair bij protestantse gemeenten.

    http://www.youtube.com/watch?v=VM0I_vBKOvc&feature=related

    26-02-2010 om 09:53 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    25-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nicola Porpora
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Om succes te hebben in de muziek moet je niet alleen een goed musicus zijn, maar ook een fijne neus hebben voor zaken te doen en gevoelig zijn voor de tijdsgeest. Bovendien kan een invloedrijke sponsor zeker geen kwaad. Al die kenmerken waren verenigd in Georg Friedrich Händel, op die ene kleine misrekening na toen hij het hof van Hannover verliet om naar Engeland te gaan. Hij had zich dan ook niet kunnen voorstellen dat een Hannover later koning van Engeland zou worden. Maar daar kwam dan zijn muzikaal talent uiteindelijk toch weer bovendrijven, en hij werd een succesvol directeur van King's Opera.
    Anders verging het Nicola Porpora (Napels 1686 - Napels 3 maart 1768). Muzikaal talent in overvloed, maar niet altijd even gelukkig in zijn carrière. Al tijdens zijn muziekstudie kon hij nauwelijks de eindjes aan mekaar knopen, bijlessen in muziek aan zijn medestudenten hielden hem toch in leven. Later, als hij verschillende succesvolle opera's geschreven had, werd hij naar Engeland gehaald door de "tegenstanders" van King's Opera, wanneer de adel een eigen operahuis wilde oprichten. Al had zijn Adrianna in Naxos een geweldig succes, en al gebruikte hij de sterrencast van Händel, met onder meer Farinelli, de concurrentieslag met Händel verloor hij definitief.
    Hij stierf in armoede, zozeer zelfs dat zijn muzikanten gratis voor zijn begrafenis moesten optreden.
    Maar zijn muziek .... een beetje vergeten maar ontroerend mooi.

    http://www.youtube.com/watch?v=modYBNoU4Us

    25-02-2010 om 09:57 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Congolese muziek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het zal dit jaar 50 jaar geleden zijn dat de "indépendance" in Congo tot stand kwam. Ik was nog een jongentje toen ik voor de eerste keer de Missa Luba hoorde en dacht dat ik meteen de Congolse ziel gevangen hoorde in muziek. Die mis werd echter geschreven door een blanke pater, zij het dat hij toch goed geluisterd had naar wat er onder de zwarten leefde.
    Ten onrechte zou je - met al die onheilsberichten uit Congo- denken dat er ook voor de muziekale cultuur maar weinig plaats is in dit door oorlogen geteisterd land, maar dat is dan buiten de natuur van deze mensen gerekend. Typ je bvb. op Google iets in van "musique congolaise religieuze" dan verdrink je in de ritmes en gezangen, in het Frans, in het Lingala, weet ik veel. De moeite waard om deze schatkamer open te maken.

    http://www.youtube.com/watch?v=CtzYsalcc70&feature=related

    24-02-2010 om 10:15 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    23-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2011 Vic Neesjaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Koor&Stem roept alle koren op om in 2011 een werk van Vic Nees, groot of klein, te programmeren. Zo wordt 2011 een echt Nees-jaar. Want in 2011 mag de belangrijkste koorcomponist van België, Vic Nees, 75 kaarsjes uitblazen en dat moet gevierd worden!

    Na zijn studies compositie bij Flor Peeters aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium in Antwerpen studeerde hij koordirectie in Hamburg bij Kurt Thomas. Hij was van 1961 tot 1970 producer bij de BRT en vervolgens tot 1996 dirigent van het omroepkoor. Vic Nees speelde een belangrijke rol in het Belgische koorleven en was jurylid in talrijke internationale koorfestivals.

    Omwille van zijn directie-ervaring met niet-professionele koren en zijn regelmatig engagement in activiteiten in het amateurcircuit, voelt hij de grenzen van het amateurzingen feilloos aan en kan hij zo nieuwe technieken aanpassen aan de doelgroep. Sinds 1994 is hij lid van de Koninklijke Vlaamse Academie van België. Als componist legt hij zich voornamelijk toe op het vocale repertoire. In België en Nederland worden zijn werken gerangschikt bij de belangrijkste van de eeuw. Zijn composities staan op het repertoire van vele koren in en buiten Europa. Zo wordt zijn Magnificat wereldwijd gezongen.

    23-02-2010 om 15:08 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    22-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.en zo was het







    22-02-2010 om 16:16 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    20-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eventjes pauze, maandag terug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik knijp er eventjes tussenuit om met de ganse familie, 8 groten en 5 kleintjes, een weekendje naar de Ardennen te gaan. Dit is een jaarlijks terugkerend iets, en het aantal blijft maar groeien.
    Ik hoop dat jullie allemaal een reuzefijn weekend hebben.
    Maandag zien we mekaar terug. Daaaaagggg

    20-02-2010 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    19-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samen sterk, samen mooi
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het is heel leuk om te zien dat in de koorwereld heel wat beweegt op het gebied van samenwerking, van het ontwikkelen van gemeenschappelijke projecten, waarbij koren vanonder de kerktoren komen om – met respect voor hun eigenheid – naar buiten te treden en op die manier het zingen promoten en te laten zien hoe het koorleven in Vlaanderen meer dan ooit de moeite waard is. De tijd van grote oratoriumkoren lijkt voorbij maar dat neemt niet weg dat er zeker toekomst is voor grote producties en/of manifestaties.

    In Mechelen wordt er momenteel driftig gedacht en gewerkt aan de opening van het Festival van Vlaanderen/Mechelen waarbij de koren zowel in 2010 als 2011 een grote rol zullen spelen. Over Zingen tot Morgenvroeg van Koor & Stem hebben we het al meer dan genoeg gehad: de organisatoren laten iedere keer weten dat de inschrijvingsperiode echt afgesloten is en melden dan telkens het aantal deelnemers (ze begonnen met 1000, lieten dan weten dat ze 1500 zangers verwachtten, gingen dan op zoek naar een tribune voor 1700 deelnemers en nu zijn we met z’n 1800 – inschrijving echt afgesloten !?). Antwerpen blijft niet achter. Op 16 mei, één dag en één jaar voor de opening van het MAS(Museum aan de stroom) lanceert Antwerpen Boekenstad het derde stadsgedicht van Peter Holvoet-Hanssen. Het Torenlied is een gedicht in liedvorm. Het kondigt de komst van een nieuwe toren aan (“De Toren van het Volk” – doet verdacht veel denken aan de Tempel van de Rede uit de Franse revolutie, maar allé). Antwerpse koren gaan die dag het Torenlied massaal uitvoeren.

    19-02-2010 om 11:05 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    17-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat Gynaika
    De koorwedstrijden voor Oost-Vlaanderen zijn weer achter de rug.
    Als Sint-Niklazenaar ben ik nogal fier op de prestatie van Gynaika, al heb ik daar geen enkele verdienste aan, maar een beetje chauvinisme mag toch wel eens. Als enige werd dit jaar Gynaika in eredivisie bevestigd. Gynaika is het meisjeskoor van Onze Lieve Vrouw Presentatie en staat sinds 1998 onder leiding van Godfried Van de Vyvere. Voordien was zuster Rita (was ze wel 1m50 groot?) de drijvende kracht. Godfried bracht echter een nieuwe dimensie en een nooit gekende artistieke kwaliteit.
    Van harte proficiat!


    Godfried



    Gynaika op zijn mooist

    17-02-2010 om 20:45 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Raymond
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Is er een mooiere dag om je verjaardag te vieren dan Valentijn? 60 jaar geleden kwam er een klein Valentijntje ter wereld en vorige zondag mocht die in de Roma in Borgerhout zijn zestigste verjaardag beleven samen met een rits Vlaamse zangers die hun bewondering voor één van Vlaanderens iconen niet onder stoelen of banken steken.
    Hij leeft hard, hij is zanger, dichter, clown.
    In oktober 2009 hebben de luisteraars van Radio 1 "Twee meisjes" tot het beste liedje ooit verkozen.
    Hulde dus aan Raymond Van het Groenewoud, die nu in zoveel koren in Vlaanderen geëerd wordt tijdens de repetities voor "Zingen tot morgenvroeg".

    http://www.youtube.com/watch?v=gTZyU7gXoRA

    http://www.youtube.com/watch?v=XVQNjxIGQnk&feature=related

    17-02-2010 om 09:20 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    16-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostende cultuurstad 2010



    Oostende, cultuurstad is van start geaan en het kan niet anders of James Ensor speelt daarin een belangrijke rol

    James Sidney Edouard Ensor is op 13 april 1860 te Oostende geboren als oudste - één jaar later komt zus Mietche ter wereld - uit een Engelse vader James Frederic Ensor (1835-1887) en een Vlaamse moeder Marie Louise Catharine Haegheman (1835-1915), die een souvenirwinkel met o.a. schelpen en maskers drijven in de Langestraat en vanaf 1876 in de Vlaanderenstraat.

    ‘In de souvernirwinkel van zijn grootouders maakt een papegaai kabaal; het ruikt er naar schimmel en katten, maar vooral naar de zure urine van oma’s aapje, dat in de schelpen plast. Het beest ligt aan de ketting […] wanneer hij op een grote opgezette vis kruipt, is het effect bepaald duivels.’ Met dit soort fantastische beschrijvingen is Mins versie van het levensverhaal van James Sidney Edouard Ensor helemaal doorspekt.

    Over zijn schilderkunst gaan we het niet hebben, een monografie volstaat niet om zijn genie te tonen. We wandelen wel verder in zijn huis in de Vlaanderenstraat.

    De piano en het harmonium herinneren aan Ensors muzikale bedrijvigheid. Hij componeerde de balletmuziek ‘La gamme d’amour’ en de ‘Marche des Rotariens Ostendais’. Het harmonium was een geschenk van Albin en Emma Lambotte-Protin. Emma was Ensors trouwste mecenas.

    Minder bekend wellicht, zijn de muzikale ambities van de veelbesproken kunstenaar. "La Gamme d'Amour, een flirt voor marjonetten" (1911) werd zijn meest omvangrijke creatie. Hij schreef het scenario, improviseerde de hele muziekcompositie en tekende voor de decors en de kostuums.

    16-02-2010 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)

    Archief per maand
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 09-2005

    Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren:   Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en  het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.
    Foto

    Gastenboek
  • Hallo medeblogvriend(en)
  • Een gezegende midweek voor de feestdagen
  • Groetjes aus Entenhausen
  • fijn lief
  • nieuw kleurtje

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs