Inhoud blog
  • Ondergang
  • Stuurmanskunst
  • Shame
  • Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Zingen met je hart

    17-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ierse muziek in de kijker
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De traditionele Ierse 'folk music' zoals we die vandaag kennen, is het resultaat van een eeuwenlange traditie van melodierijke liederen en dansmuziek op het groene eiland.

    Volksdeuntjes als 'The Irish Rover', 'The Wild Rover', 'Mountains of Mourne', 'Down by the Sally Gardens', 'Cockles and Mussels' 'Danny Boy' en 'Whiskey in the Jar' maken sinds jaar en dag deel uit van het Iers cultureel erfgoed en zijn ook buiten de Ierse grenzen overbekend dankzij groepen als The Chieftains, The Pogues, The Waterboys, Clannad, The Dubliners, The Wolftones,... Het lijstje is eindeloos!

    De traditionele Ierse muziek heeft de tand des tijds dus duidelijk beter overleefd dan de oude Ierse taal, het Gaelic.

    De Ierse folk wordt ingedeeld onder de "Keltische muziek", wat de overkoepelende benaming is voor alle traditionele muziek uit Ierland, Schotland, de Shetland eilanden, Nova Scotia (Canada), Wales, het eiland Man, Bretagne en soms ook Galicië. Het is dus verkeerd om te denken dat Keltische muziek alléén maar Ierse muziek is.

    De muziek bevat traditioneel een heerlijke variëteit aan instrumenten: stem, uilleann pipes (de Ierse doedelzak), viool, houten fluit, tinnen fluit, accordeon, melodeon en concertina, de 4-snaren banjo, mandoline, harmonica (mondorgel), harp en bodhrán (de traditionele Ierse trommel). De onderwerpen waarover in de liederen gezongen wordt, variëren van liefde, verraad tot het alledaagse plattelandsleven, maar ook historische gebeurtenissen.

    17-03-2009 om 10:53 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    16-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste lentekriebels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Een vrolijk lentelied (Jan de Wilde)

    Daar is de lente, daar is de zon bijna - maar ik denk dat ze weldra zal komen-, de fallus impudicus staat al in bloei en de blaadjes krijgen bomen ! M’n vrouw en m’n kat zijn allebei krols, het valt me moeilijk ze rustig te houden, ik zal binnenkort weer ‘n heleboel nesten moeten bouwen ! Daar is de lente, daar is de zon bijna - maar ik denk dat ze weldra zal komen-, de fallus impudicus staat al in bloei en de blaadjes krijgen bomen ! De bloembollen barsten open met een knal en de meisjes ontbloten de kuiten, de bouwvakkers hebben na ‘n nare tijd weer iets om naar te fluiten ! Daar is de lente, daar is de zon bijna - maar ik denk dat ze weldra zal komen-, de fallus impudicus staat al in bloei en de blaadjes krijgen bomen ! Daar is de lente, daar is de zon bijna - maar ik denk dat ze weldra zal komen-, de fallus impudicus staat al in bloei en de klokken vertrekken naar Romen !

    16-03-2009 om 17:17 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    15-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De geheime schatkamer







    15-03-2009 om 18:49 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De geheime schatkamer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisterenavond toonde KORILE aan zijn publiek waar het het laatste jaar mee bezig was: een grote ontdekkingstocht door 5 eeuwen koormuziek uit alle landen. Talrijk waren ze opgekomen, de nieuwsgierigen, de luisteraars, de trouwe aanhangers, zo talrijk dat het voorzichtige bestuur in allerijl stoelen en tafels moest bijslepen om al de gegadigden een plaatsje te bieden. Een koffer vol nostalgie die door Inge de de nodige sfeer schiep, sierde het podium of was op zijn minst een fijne toets die weergaf waar het om ging. Het echte sieraad stond natuurlijk in zwart en oranje op het podium: het koor waar zijn dirigent echt fier mocht op zijn.
    Hadden we op voorhand voor ons zelf gezegd dat we niet op zoek waren naar de perfectie, dan was het optreden een ware verrassing. Nog nooit waren er momenten (in mijn korte carrière bij KORILE) dat zo een gave en mooie koorklank ontwikkeld werd. Ieder heeft natuurlijk zijn eigen smaak en voorkeur, maar naar mijn gevoel waren er een paar echte hoogtepunten die duidelijk ook door het publiek als dusdanig herkend werden: Van Duyse's "Het was er te nacht", Lassus' "O occhi manza mia", Bortnianky's "Tebe poem" en Bach lieten horen welk potentieel dit koor heeft.
    De stemming van de aanwezigen was zeer divers. De canons vielen duidelijk in de smaak. "El baille" kreeg hoge scores, en - wonder boven wonder - "De wolkenschaapjes" kreeg ook nogal wat tienen, waarmee nog maar eens aangetoond werd dat ons zwoegen niet voor niets was geweest.
    En wie weet welke talenten er nog allemaal in ons koor sluimeren als we kijken naar de gesmaakte intermezzi van Pascale en Lea, of naar de verleidngskunsten van Ludo en Marie-Louise.
    Het was een fijne avond in Leest. Nu maar weer lekker starten met een nieuw repertorium en met uitzicht op mooie optredens. Of ... waar een "klein" koor groot kan in zijn.

    15-03-2009 om 11:36 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    14-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rappen en pubers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Pubers die veel naar muziek met seksueel getinte teksten luisteren, hebben vaker seks dan leeftijdsgenoten die minder vaak naar dergelijke muziek luisteren. Dat concluderen onderzoekers van de Amerikaanse universiteit van Pittsburgh na onderzoek onder meer dan 700 jongeren. De onderzoeksresultaten werden deze week gepubliceerd in het vooraanstaande wetenschappelijke tijdschrift the American Journal of Preventive Medicine.

    Jongeren tussen de dertien en achttien die meer dan 17 uur per week naar expliciete, seksueel getinte teksten luisteren hebben twee keer zoveel seks. Het gaat dan vooral om teksten waarin seks als een fysieke bezigheid wordt beschreven en dus niet als een daad van liefde. Ook is er in veel van de teksten sprake van machtsverhoudingen

    14-03-2009 om 15:34 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezonde spanning
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Iedereen kent dat wel, de momenten voor een concert. Nog eventjes concentreren, diep ademhalen, relaxen en tegelijkertijd de juiste spanning opbouwen om een echt mooie geconcentreerde prestatie te leveren. Het geroezemoes in de zaal, het checken of je toch echt wel al je partituren bij je hebt (wist je natuurlijk al van bij het inzingen). Maar natuurlijk gaat het goed, je hebt er uiteindelijk zo lang voor gewerkt. En straks voel je je zalig als het slotapplaus omhoog golft.

    14-03-2009 om 12:10 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    13-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Händel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Handel was bijna een maand ouder dan Bach en werd op 23 februari 1685 eveneens in Noord-Duitsland (Halle) geboren. Zijn vader was vorstelijk chirurg. Friedrich kende materieel gezien een onbezorgde jeugd. Voor en tijdens zijn muziekopleiding bij Zachow studeerde hij rechten, en als zeventienjarige genoot hij reeds een grote faam als organist, en kreeg een betrekking aan de gereformeerde domkerk van Halle.
    In 1703 trekt hij plots naar Hamburg, en werkt er als violist en clavecinist met Mattheson aan de opera.

    Hij gaat zijn muziekopleiding voltooien in Italië, en heeft in Firenze, Rome, Napels en Venetië vruchtbaar contact met Scarlatti, Marcello en Corelli. In Venetië wordt hij een succesrijk operacomponist, en zijn faam gaat hem vooral naar Hannover, waar hij als hofkapelmeester wordt benoemd. Er was echter zo weinig werk, dat hij er zonder toestemming uittrekt, en naar Londen reist. In 1714 echter wordt keurvorst Georg van Hannover King George van Engeland: veiligheidshalve houdt Handel zich een tijdlang in de schaduw, en volgens de overlevering (waarom zou die het voor een keer niet eens bij het rechte eind kunnen hebben?) ensceneerde hij de verzoening door de "Water Music"-suite. Zo werd hij officieel hofcomponist en muzikaal alleenheerser. Hij richt de Royal Academy of Music op, waar de Italiaanse opera hoogtij vierde. De veertig opera's die hij hiervoor componeerde worden eerst de laatste jaren onder het stof van de archieven gehaald. De enige die in bredere muziekkringen bekende melodie is het Largo uit Xerxes. Stilaan worden er bressen geslagen in zijn alleenheerschappij: John Gay ridiculiseert met zijn Beggar's Opera de Italiaanse opera zozeer, dat het grote en zelfs hoge publiek wegblijft. Handel gaat op reis naar Duitsland om zijn zieke moeder te bezoeken en zelf van de emoties te bekomen, en hij heeft er een ontmoeting met Wilhelm Friedemann Bach.

    Bij zijn terugkeer in Londen reorganiseert Handel de opera-onderneming, maar hij gaat zich geleidelijk meer interesseren voor het genre waaraan hij zijn tweede carrière te danken heeft, en dat hem ruimschoots vergoedde voor de mislukkingen: het oratorium.

    In 1737 krijgt hij een beroerte, waarvan hij herstelt door een kuur in Aken. In drie weken tijd componeert hij "The Messiah" voor een liefdadig doel in Dublin, terwijl in Londen zelf de grote doorbraak komt na "Juda Maccabeus". Terwijl hij aan "Jephta" werkt krijgt hij last met de ogen en wordt geleidelijk blind.

    Als hij ook deze morele klap te boven gekomen is, begint hij aan een late carrière als orgelvirtuoos en -improvisator. Hij sterft plots op Goede Vrijdag, 14 april 1759, en zijn lichaam wordt bijgezet in Westminster Abbey.

    13-03-2009 om 09:47 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    12-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muziek goed voor je hart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Muziek goed voor hart en vaten

     

    Muziek heeft een therapeutisch effect op ons hart en onze bloedvaten. Luisteren naar je favoriete muziek zorgt ervoor dat je bloedvaten uitzetten, waardoor de kans op bloedklonters aanzienlijk vermindert.Muziek goed voor hart en vaten

    Muziek heeft een therapeutisch effect op ons hart en onze bloedvaten. Luisteren naar je favoriete muziek zorgt ervoor dat je bloedvaten uitzetten, waardoor de kans op bloedklonters aanzienlijk vermindert.



    Onderzoekers van de universiteit van Maryland ontdekten dat er meer nitritoxide in onze bloedstroom komt als we luisteren naar onze lievelingsmuziek. Daardoor worden de bloedvaten gezuiverd. En daardoor gaan die bloedvaten dan weer uitzetten, wordt de doorstroming bevorderd en wordt de kans op bloedklonters kleiner.

    Goed nieuws dus, behalve voor de liefhebbers van rap en heavy metal. Volgens het onderzoek heeft deze ‘stresserende muziek’ een omgekeerd effect. De klanken zorgen er namelijk voor dat je bloedvaten zich samentrekken, en dat geeft hetzelfde effect als wanneer je een grote hamburger eet.


    Onderzoekers van de universiteit van Maryland ontdekten dat er meer nitritoxide in onze bloedstroom komt als we luisteren naar onze lievelingsmuziek. Daardoor worden de bloedvaten gezuiverd. En daardoor gaan die bloedvaten dan weer uitzetten, wordt de doorstroming bevorderd en wordt de kans op bloedklonters kleiner.

    Goed nieuws dus, behalve voor de liefhebbers van rap en heavy metal. Volgens het onderzoek heeft deze ‘stresserende muziek’ een omgekeerd effect. De klanken zorgen er namelijk voor dat je bloedvaten zich samentrekken, en dat geeft hetzelfde effect als wanneer je een grote hamburger eet.

    12-03-2009 om 10:18 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    10-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Confuus
    Er is wat weinig tijd vandaag om aan mijn blog te werken.
    Het verslag van de heel positieve ontmoeting met Ostinato zal voor ietske later zijn.

    10-03-2009 om 12:48 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    09-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer beweging
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een geslaagd kooroptreden heeft - naast mooie zang - alles met uitstraling te maken. Het maakt zo een verschil of een koor weggedoken in zijn koormap staat te zingen of dat de mensen er echt staan en aanwezig zijn. Veel mensen in koren hebben het gevoel dat zij persoonlijk niet zo belangrijk zijn en dat ze zich kunnen verschuilen in de groep, qua stem en qua fysiek. maar elk individu telt mee. Een koor is een verzameling van individuen die samen iets moeten uitdragen.

    Podiumpresentatie is niet alleen iets voor popkoren of voor vocal groups. De basis van elk kooroptreden is: je bewust zijn van je eigen uitstraling. Zelfs bij een gewone kooropstelling moet iedereen gezien worden. Mensen moeten voelen hoe de afstand is tot de ander en hoe ze één geheel moeten vormen. De oude Grieken hadden die krachtige spreekkoren. Een zangkoor moet in feite gezamenlijk "spreken". Mensen bewegen vaak onbewust als ze zingen, terwijl bij een optreden beweging juist heel bewust zou moeten gebruikt worden. Als het hele koor plotseling naar rechts kijkt, heeft dat een enorm effect.

    Je hebt in het begin ook niet zoveel nodig om iets mooi neer te zetten. Je maakt bijvoorbeeld twee verhogingen op het podium , je zet daar twee groepen op en je zet een groep in het midden: dat is eigenlijk al een zeer eenvoudige vorm van choreografie. het koor hoeft bijna niets te doen, alleen zich af en toe te verplaatsen. Maar het werkt alleen als de koorleden de basis hebben van uitstraling en individuele kracht.

    09-03-2009 om 13:04 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    08-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Generale
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dinsdagavond generale repetitie voor het toonmoment dat wij organiseren met KORILE.
    Verwacht geen perfectie of een concert dat eeuwig in de annalen van de muziekgeschiedenis zal opgetekend worden. Maar streef er naar om het publiek iets te laten proeven van de leuke (en saaie) momenten die wij het voorbije jaar met mekaar hebben gehad.
    Ook het bewegen is wat nadrukkelijker aanwezig als vorige jaren, zij het dat dit nog maar een voorzichtig begin is. Om vrij te bewegen moet je de partituur van buiten kennen, en daar zijn we nog niet aan toe. Maar op het goeie moment de wisseling van de opstelling doen is al een flinke stap voorwaarts. Goed opletten dus en driftig noteren.

    08-03-2009 om 19:48 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ouder worden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Als grote redenaars-filosofen (denk aan Cicero: De senectute) zich al gaan bezinnen op ouder worden, zelfs als ze in jaren nog een stuk jonger zijn dan ik, waarom zou ik daar dan niet bijwijlen over reflecteren. In je gedachten blijf je natuurlijk de jongen of het meisje van het achttien en zie je alleen maar dat de mensen rondom je een stuk veranderen. Zelf voel je dat niet zo.

    Veel hangt er van af of je gretig met de nieuwe grote en kleine veranderingen in de wereld omgaat: ben je ook verslingerd aan de technologische evolutie? Gebruik je computer en internet zoals een tiener die nooit anders geweten heeft? Kan je mee met de maatschappelijke veranderingen (ook al zijn die tegengesteld met de waarden van 40 jaar geleden)? Zeg je niet spontaan: vroeger ging het ook, om toch maar geen nieuwe attitudes te moeten aankweken?

    Het probleem is alleen dat je lichaam signalen geeft die contradictorisch zijn met je geest. En het is dat lichaam dat in eerste instantie door de buitenwereld gepercipieerd wordt. Maar goed, ik blijf een overjaarse tiener die zich verzet tegen starheid van denken en immobilisme. Niet simpel hoor, als je veel omgaat met mensen die langzaam vastroesten.

    08-03-2009 om 09:14 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    07-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drukkk
    FF een druk dagje, het zal voor morgen zijn met een fris hoofd en een vrolijke ziel (???).

    Fijne zaterdag allemaal, geniet van het leven zolang je kunt.

    07-03-2009 om 15:46 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    06-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen  

    44

    Zonder ik, zonder onderwerp.
    Lier aan wilgen gehangen.
    Ander instrument aangeschaft.

    Met voorhamer van grote
    gevoelens op xylofoon
    van ziel. Ziel kapot, natuurlijk.

    Met hark ziel in hoek
    geveegd en opgestookt.
    Meer ziel dan hij dacht.

    En vervolgens op hark viool
    gespeeld, met zaag als strijkstok.
    Een liedje.
    ------------------------------------
    Uit: 'De gedichten', 1998
    Herman De Coninck

    06-03-2009 om 18:02 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tijd van zieken en stervenden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op één week tijd waren er in Stekene zeven begrafenissen, 3 ervan werden opgeluisterd door het Ruysscheveldekoor. Behalve dat het om zo een droevige omstandigheden gaat, is dit wel dankbaar zingen: voor geen enkel concert krijgen wij zoveel volk bij mekaar als voor een ouderwetse begrafenis: 600 aanwezigen is geen uitzondering. En heel vaak wordt er dan achteraf met lof gesproken over de verzorgde dienst en de mooie liturgische zang. Voor sommigen mag het dan al een routineklus lijken, ik vind nog altijd dat we voor een begrafenis ons uiterste best moeten doen. Het is immers één van de weinige gelegenheden dat je kan meeleven met de mensen van je parochie.
    Dat we daardoor ook nog wat centjes in het laatje krijgen is meegenomen, want het budgettaire evenwicht in het koor staat of valt met deze inkomsten: een jaar met weinig doden maakt de koorkas zo leeg dat er dode muizen op te rapen vallen.

    06-03-2009 om 15:04 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    05-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Joepie

    LAAT MIJ ZEKER WETEN ALS JIJ DE 10.000e BEZOEKER BENT.
    DAT VERDIENT EEN ...... ???

    05-03-2009 om 15:58 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tekst !!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Om goed te zingen is een goede uitspraak van de tekst zeer belangrijk. Bij veel koren is het zo, dat de luisteraars het tekstboekje erbij moeten hebben, om te kunnen horen wat er gezongen wordt.

    De term 'articulatie' kan omschreven worden als het nauwkeurig vormen van klanken door middel van wijziging in de stand van de tong, lippen en de kaak. Bij de gemiddelde koorzanger worden juist de lippen te weinig gebruikt om een goede uitspraak te bevorderen. De mond goed los, en niet als een 'brievenbus'. Elke klinker en elke medeklinker moet door de mond gaan, en dat kan alleen als de mond goed geopend wordt op het juiste moment.

    05-03-2009 om 15:52 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    04-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Begin van het serieuze werk voor Ruysschevelde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vanavond beginnen we aan het wat grotere werk voor ons jubileumconcert. We pakken het 13e deel aan uit de "Schöpfung" van Haydn: Die Himmel erzählen". In de voorafgaande delen heeft Haydn stap voor stap het bijbels scheppingsverhaal gevolgd: nu alles voltooid is kan hijlaten zingen dat de hemelen de grootheid van God bezingen.
    16 blz. muziek die toch in een paar weken moeten gelezen zijn, waarna de verfijning en afwerking kan beginnen.

    04-03-2009 om 14:29 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    03-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scores na één jaar koorwerking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eén jaar geleden startten we bij KORILE met ons project "De geheime schatkamer": een speurtocht door 5 eeuwen koormuziek, om uit te zoeken welke muziek de koorleden het meest zouden appreciëren. Regelmatig werd er gestemd over de liederen die wij aangeleerd hadden, en nu - twee weken voor het toonmoment aan het publiek - is er de definitieve stemming geweest. Ik mag natuurlijk de uitslag nog niet verklappen, want ook de luisteraars zullen mogen stemmen, zodat we hun smaak of waardering kunnen vergelijken met die van het koor. Het wordt immers geen traditioneel concert, maar een interactief gebeuren met de nodige duiding van de muziek.

    Toch zijn er al een paar dingen die opvallen. Oude muziek staat niet in het verdomhoekje. Zogenaamde "leuke" liedjes krijgen geen al te hoge score en moderne Vlaamse muziek werd gezongen omdat het blijkbaar moest, maar niet van harte. Wat er ook van zij, in de tweede helft van maart beginnen we met een nieuwe lei. Misschien zijn er mensen die tegen dan zin gekregen hebben om met ons mee te zingen? Zij worden met open armen ontvangen.

    03-03-2009 om 14:15 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    02-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog iets over geliefde zangers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Regels om een geliefd collega zanger te worden


    1.   Zorg dat je goed gehoord wordt. Als iedereen zacht zingt brul jij het uit . . , dat staat zeer beschaafd.
    2.  Luister nooit naar de dirigent; jij weet het veel beter dan hij
    3.  Zing met je mond zo ver mogelijk dicht, dat bevordert de klankkleur en geeft een sjieke indruk. 
    4.  Kijk overal naar, behalve naar de dirigent. Naar hem kijken alleen de domme mensen.
    5.  Praat luidruchtig en doorlopend met je buren, dat verlevendigt de repetitie en verhoogt zeker de concentratie van de dirigent en de ander koorleden.
    6.  Kom altijd te laat . . . .  dat onderstreept je belangrijkheid.
    7.  Kijk bij het zingen zo kwaad mogelijk, ongeveer zoals Napoleon bij Waterloo.
    8.  Koorrepetities zijn voor minderbegaafden; ga er dan ook bij hoge uitzondering heen. Jij kunt wel zonder. Je zult dat bij het optreden wel merken, want iedereen zingt dan fout behalve jij.
    9.  Zorg ook dat je, als je al eens op de repetitie bent, je zeer sociaal opstelt. Zorg dat je zoveel mogelijk praat, en laat de pauze zich daar maar even bij aanpassen. 
    10. Schep vooral op over je eigen prestaties – bij voorkeur in één van de andere koren waar je nog zingt - en lever zoveel mogelijk kritiek op anderen.

    02-03-2009 om 12:42 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)

    Archief per maand
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 09-2005

    Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren:   Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en  het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.
    Foto

    Gastenboek
  • Hallo medeblogvriend(en)
  • Een gezegende midweek voor de feestdagen
  • Groetjes aus Entenhausen
  • fijn lief
  • nieuw kleurtje

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs