1) POLITIEKE VERNIEUWING
-
Samenvallende verkiezingen
(Europees, federaal, regionaal)
-
De Senaat zal bestaan uit 61
leden, die niet rechtstreeks verkozen worden, maar door vertegenwoordigers van
de deelstaten aangeduid worden
-
Het aantal zetels van de Kamer van
Volksvertegenwoordigers wordt opgetrokken naar 170, waarvan 10 verkozen worden
in een nationale kieskring
-
Versterking Overlegcomité
-
Constitutieve autonomie voor het
Brussels gewest en de Duitstalige gemeenschap
2) BRUSSEL EN BHV
-
Splitsing kiesarrondissement BHV,
de zes Brusselse randgemeenten vormen één kieskring waar men op kandidaten uit
Brussel en het Vlaams gewest kan stemmen
-
Ontdubbeling gerechtelijk
arrondissement BHV: De rechten in
verband het taalgebruik in gerechtelijke materies, van de Franstaligen in
Halle-Vilvoorde en de Nederlandstaligen in Brussel worden volledig behouden en
gegarandeerd.
-
Schrapping
omzendbrief Peeters: de belanghebbenden zullen verlangen voorzien in de
wet, om de zes jaar uitdrukken
-
Het
zou nuttig zijn het Kaderverdrag ter bescherming van de nationale minderheden
en het Protocol nr. 12 van het Europees Verdrag tot Bescherming van de Rechten
van de Mens te ratificeren.
-
In
het geval de Gewestregering de benoeming van een burgemeester in de Rand
weigert, heeft de kandidaat-burgemeester die niet benoemd werd de mogelijkheid
om beroep aan te tekenen bij het Grondwettelijk Hof.
-
Interne
hervorming Brussels gewest
-
De
wetgeving over het taalgebruik in Brussel wordt vereenvoudigd. Terzelfdertijd
wordt de tweetaligheid ten gunste van de gebruikers, de overheidsdiensten en
hun personeel bevorderd.
-
Afschaffing verbod op tweetalige
lijsten in Brussel
-
Toekenning van 461 miljoen euro
aan Brussel tegen 2015
3) FISCALE AUTONOMIE
- 10 miljard fiscale
autonomie voor de gewesten (personenbelasting)
- De Gewesten zullen in het kader van hun bevoegdheden en binnen de
perken van 5% van de ontvangsten op hun grondgebied ook een fiscale
autonomie over de VEN.B verwerven.
4)
BEVOEGDHEIDSOVERDRACHTEN
1)
GEZONDHEIDSZORGEN
- De integratietegemoetkoming voor personen met een handicap en de
tegemoetkoming hulp aan bejaarden
- De mobiliteitshulpmiddelen
- De onderdelen A1 en A3 van het ziekenhuisbudget (BFM)
- De volledige bevoegdheid inzake rusthuizen
5. De rust- en verzorgingstehuizen
6. de centra voor dagverzorging
7. de centra voor kort verblijf
8. de geïsoleerde G-diensten en Sp-diensten
9. De volgende revalidatieovereenkomsten:
NOK, PSY, slechthorenden, gezichtsstoornissen, psychosociale revalidatie voor
volwassenen, functionele revalidatie vroegtijdige stoornissen interactie
ouders-kinderen, autisme, revalidatie-instellingen voor kinderen met een
ernstige medisch-psychologische aandoening, instellingen voor motorische
revalidatie.
10.
De
overlegplatforms geestelijke gezondheidzorg worden aan de deelstaten overgedragen.
11.
De
volledige bevoegdheid inzake de psychiatrische verzorgingstehuizen (PVT) de
initiatieven Beschut Wonen (BeWo) wordt naar de Gemeenschappen overgeheveld.
12.
Het preventiebeleid
13.
het
Fonds ter bestrijding van verslavingen.
14.
Het
Impulseofonds
15.
De huisartsenkringen
16.
De
Lokaal Multidisciplinaire netwerken (LMN)
17.
De
Geïntegreerde Diensten Thuiszorg (GDT)
18.
De preventieacties
door tandartsen
19.
De palliatieve
netwerken en de multidisciplinaire teams worden aan de deelstaten overgedragen.
20.
eHealth
(gedeeltelijk)
21.
de
contingentering
22.
de aanpassings-
en evaluatiemodaliteiten van het KB nr. 78:
23.
De
deelstaten worden bevoegd om de zorgverstrekkers te erkennen, met naleving van
de door de federale overheid bepaalde erkenningsvoorwaarden.
24.
De
federale overheid organiseert een overleg met de deelstaten vooraleer zij
sociale akkoorden in de zogenaamde federale sectoren afsluit (en, insgelijks,
overleggen de deelstaten vooraf met de federale overheid).
25.
de
wijze waarop het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) wordt
bestuurd en gefinancierd (gedeeltelijk)
2)
JUSTITIE
1. administratieve rechtbanken (voor
deelstatelijke bevoegdheden)
2. het positieve injunctierecht, maar in
overleg met de federale minister van Justitie
3.
het
vervolgingsbeleid van het Openbaar Ministerie en het opstellen van richtlijnen
inzake het strafrechtelijk beleid (gedeeltelijke inspraak, door
samenwerkingsakkoord)
4.
de
vertegenwoordiging van de deelstaten in het College van procureurs-generaal (gedeeltelijke
inspraak door samenwerkingsakkoord)
5. de kadernota Integrale veiligheid en het
Nationaal veiligheidsplan (gedeeltelijke inspraak door samenwerkingsakkoord)
6. Betrokkenheid van de deelstaten in de
strafuitvoeringsrechtbanken, via de aanduiding van bijzitters.
7. Justitiehuizen: Communautarisering (GGC
in Brussel) van de organisatie en de bevoegdheden m.b.t. strafuitvoering,
slachtofferhulp, eerstelijnshulp en subsidieopdrachten
8.
Jeugdbeschermingsrecht: het bepalen van de aard van de maatregelen ten aanzien
van de minderjarigen die een als strafbaar omschreven feit hebben gepleegd;
9.
Jeugdbeschermingsrecht: de regelgeving inzake uithandengeving;
10.
Jeugdbeschermingsrecht: de regelgeving inzake de plaatsing in een gesloten instelling
3)
VERKEERSREGLEMENTEN/TRANSPORT
1.
De
Wegcode
2.
Het
Verkeersreglement, inclusief de handhaving via administratieve en
strafrechtelijke boetes.
3.
Het Verkeersveiligheidsfonds.
4.
Het
BIVV
5.
De
normering van de verkeersinfrastructuur
6.
De
controle op de technische normering van de voertuigen worden naar de Gewesten
overgeheveld.
7.
De
technische keuring van voertuigen, homologatie van radars en andere
instrumenten die gelinkt zijn met de Gewestelijke bevoegdheden worden naar de
Gewesten overgeheveld. Het federaal
8.
De
rijopleiding
9.
De
rijscholen
10.
De
regelgeving en de controle op de binnenscheepvaart, inclusief de bevoegdheid
van de politie
11.
De
Gewesten krijgen vertegenwoordigers in de raden van bestuur van de entiteiten
van de NMBS-Groep.
12.
De
Gewesten moeten kunnen zorgen voor bijkomen financiering voor de aanleg,
aanpassing of modernisering van de spoortrajecten (onder voorwaarden)
4)
ARBEIDSMARKT
1.
De beslissings-
en uitvoeringsbevoegdheid om de beschikbaarheid van de werklozen te controleren
en sancties op te leggen.
2. Vrijstellingen van beschikbaarheid in
geval van studiehervatting of het volgen van beroepsopleiding
3.
De
RSZ-kortingen voor doelgroepen en van de activering werkloosheidsuitkeringen.
4. De Gewesten krijgen de volle
bestedingsautonomie voor de budgetten
5.
(ze
kunnen autonoom doelgroepcriteria, het bedrag en de duur van 'categorale'
loonkostensubsidies bepalen).
6.
De
dienstencheques
7. Het Ervaringsfonds
8.
De programma's
voor de arbeidsmarktbegeleiding van leefloners
9.
PWA-begeleiders
en de bijhorende middelen
10.
Outplacement
11.
de
inhoudelijke vereisten die niet in cao 51 en 82 vastliggen,
12.
de
terugbetaling van outplacementkosten aan de bedrijven
13.
het
opleggen van sancties aan werkgevers bij gebrek aan outplacement.
14.
Het
betaald educatief verlof en industriëel leerlingwezen
15.
De loopbaanonderbreking
16.
de
regelgevende bevoegdheid voor arbeidskaarten A en B en de beroepskaart voor zelfstandigen.
17.
De startbaanovereenkomsten
in kader van globale projecten
18.
De start-
en stagebonus voor de stagiaires uit het alternerend onderwijs: naar de
Gewesten
19.
De werkhervattingstoeslag
voor oudere werklozen en eenoudergezinnen
20.
De
sociale economie
21.
De
uitzendarbeid:
22.
elk
Gewest zal deelnemen aan de vergaderingen van het beheerscomité van de RVA via
een vertegenwoordiger van de Gewestelijke dienst voor arbeidsbemiddeling
5) Buitenlandse handel: een
grotere betrokkenheid van de deelstaten bij het BABH
6) Het grootstedenbeleid
[7)
Ontwikkelingssamenwerking: geschrapt]
8) Orde- en hulpdiensten
1. de brandweer
2. de civiele bescherming (gedeeltelijk)
3. het federale crisiscentrum
4. de afbakening van lokale politiezones (gedeeltelijk)
9) Financiële diensten/hulpfondsen
1.Het
participatiefonds
2.Finexpo (gedeeltelijk)
3.De Belgische Maatschappij voor
Internationale Investeringen (BMI) (gedeeltelijk)
4.De Nationale Delcrederedienst
(gedeeltelijk)
5.Het Belgisch
Interventie en Restitutie Bureau (BIRB)
6. Het Landbouwrampenfonds
7. Het Federaal Impulsfonds voor Migrantenbeleid
10) Andere instellingen en
bevoegdheden
1. Interuniversitaire attractiepolen
2. Technologische attractiepolen
3. De Plantentuin van Meise
4. Het vergunningsbeleid inzake
handelsvestingen
5. Het nationaal sociaal-economisch comité
voor de distributie
6. Het NIS (gedeeltelijk)
7. Het INR (gedeeltelijk)
8. Toegang tot beroepsvoorwaarden
9. Kruispuntbank onderneming (gedeeltelijk)
10.
Erkenning
toeristische centra
11.
Prijzencontrole
(voor materies waar deelstaten bevoegd zijn)
12.
De
distributietarieven voor gas en electriciteit
13.
Het
Fonds ter Reductie van de globale energiekost
14.
De
handhaving van de regelgeving van de doorvoer van afvalstoffen
15.
De
woninghuur
16.
De
handelshuur
17.
De
pachtwet
18.
De
onteigeningsprocedure
19.
De
aankoopcomités
20.
De
sportinfrastructuur
21.
De
beroepsopleiding
22.
De
provinciale instellingen
23.
Het
Europees Integratiefonds
24.
Het
dierenwelzijn
25.
De
filmkeuring
26.
Telecommunicatie
(gedeeltelijk)
27.
Het
ambtenarenkorps van de deelstaten
28.
belastingsverminderingen
of -kredieten voor de eigen woning;
29.
belastingsverminderingen
en -kredieten voor de uitgaven voor de beveiliging tegen diefstal of brand van
een woning;
30.
belastingsverminderingen
of -kredieten met betrekking tot de uitgaven voor het onderhoud en de
restauratie van beschermde monumenten.
|