Inhoud blog
  • Verhuis
  • Vriendschap, het beste Medicijn
  • Voor alles een Uitleg
  • Sensatie
  • Op Reis met Delta
  • Defensie-Uitgaven
  • Het Belgisch Leger
  • Een nieuwe Keuken... altijd een beetje Avontuur
  • Kinderachtig
  • Groene Dogma's
  • Dienstmededeling
  • Vaccinatie-alchemie
  • Die mooie Zomer
  • De katholieke Kerk
  • Mensenrechten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Belgische politiek (48)
  • Covid (69)
  • Cursief (176)
  • De wijde Wereld (134)
  • Persoonlijk (38)
  • Portretten (7)
  • Prinses Liese (19)
  • Wetenschap (40)
  • Sinister
    Een averechtse Kijk op de Wereld
    16-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofddoekenverbod

    Nu Corona geen "hot topic" meer is, komen de aloude thema's weer opduiken. Zoals de discussie over een hoofddoekenverbod.

    Diegenen die al iets ouder zijn, zullen zich wellicht ook nog wel de tijden herinneren toen zowat iedereen bij ons met een hoofddeksel rondliep op straat: een pet, een hoed, een muts, een sjaal. Tegen de kou, of omdat het "deftig" stond, of omdat het mode was, of gewoon voor de schoonheid. Maar de beleefdheid eiste wel dat men zijn/haar hoofddeksel telkens zou afzetten als men met iemand anders in gesprek ging, of als men ergens binnen kwam. In de klas, op het werk, bij een ontmoeting: altijd werd het hoofddeksel afgenomen. Dat was een vorm van elementaire beleefdheid. Toen, en in mijn opinie nog altijd. Hoe zou u het trouwens vinden als de man die u in het gemeentehuis aan het loket te woord staat, een pet zou op hebben?

    En eigenlijk geldt dat evengoed voor de hoofddoek: los van religieuze bedenkingen of de discussie omtrent de noodzakelijke "neutraliteit" in een openbare functie of in een publiek gebouw. Gewoon uit elementaire beleefdheid moet de hoofddoek afgenomen worden als men andere mensen te woord staat, of samen in een publieke ruimte zit. Op straat kan die gedragen worden, net als een pet of een hoed of wat dan ook, maar binnen in een publiek gebouw en als men andere mensen moet ontmoeten, dan moet die hoofddoek af. Punt.

    Maar de voorvechters van het recht voor moslima's om een hoofddoek te dragen, in de klas, op het kantoor, aan het loket, die blijven aandringen. Waarbij ik me dan toch af vraag waarom diezelfde voorvechters niet harder strijden voor de rechten van moslimvrouwen in het algemeen en tegen de achteruitstelling van, of het geweld tegen, moslimmeisjes en -vrouwen thuis? Erg consequent zijn ze in elk geval niet.

    De recente aanleiding voor de hernieuwde discussie was onder andere de niet-aanwerving bij de MIVB van een moslima met hoofddoek, en ook de aanstelling tot regeringscommissaris van een dame met hoofddoek. De politiek is daar, zoals altijd, totaal over verdeeld. De linkse, politiek-correcte, partijen vinden dat de MIVB zich bezondigd heeft aan discriminatie en dat die aanstelling sowieso moet kunnen; de rechtse, "conservatieve", partijen vinden dat die hoofddoek niet mag, wegens het "neutraliteitsbeginsel". Een zinloos dispuut volgens mij: een hoofddoek mag sowieso niet in die omstandigheden. Net zo min als een pet of een muts.

    Uiteraard komt er vanuit de meest vinnige moslim-hoek zware kritiek op een mogelijk hoofddoekenverbod. De redenering is voorspelbaar. Ons land moet zich aanpassen aan de zeden en religieuze opvattingen van de "nieuwe" inwoners, want "diversiteit" is belangrijk, en nodig om vooruitgang te kunnen boeken: "Een land dat uitsluit, kan nooit evolueren."

    De redenering is dat wij, als modern en progressief land, de "gastvrijheid" zouden moeten betonen om onze gasten toe te laten hier te leven volgens hun eigen tradities en gewoontes, en ook met hun eigen kledingvoorschriften. Maar dat is een mes dat aan twee kanten snijdt, toch? Je zou ook kunnen verwachten dat mensen die naar hier komen, die hier "te gast zijn", voor kortere of voor langere tijd, zich aan onze zeden en gewoonten zouden aanpassen. Als ik bij iemand op bezoek ga, dan moet ik me toch ook aan zijn/haar huisregels aanpassen? En als ik naar een Moslimland ga, in de Arabische wereld, mag ik me dan kleden volgens mijn eigen Westerse kledingvoorschriften? Niet echt, hee... Als westerling moeten wij ons heel strikt houden aan de erg "preutse" kledingvoorschriften die bijvoorbeeld in Saudi-Arabië gelden. En het is niet zo dat een vrouw ginder alléén maar minder kans heeft op een job als ze bijvoorbeeld een "te korte" rok zou dragen, of een T-shirt die haar schouders bloot laat. In bijvoorbeeld Saudi-Arabië zijn ze nog véél strenger: de consequenties van "ongewenste" kledij zijn mogelijks zware boetes, of zelfs gevangenisstraf. Zélfs in het erg "tolerante" Dubai geldt als algemene regel dat de schouders en de knieën moeten bedekt zijn in openbare gebouwen.

    Dus nee, ik vind niet dat de moslim-activisten écht het recht hebben om te eisen dat vrouwen die hoofddoek of die chador zouden mogen dragen bij het uitoefenen van hun werk, in een publieke functie, als ze daarbij andere mensen moeten ontmoeten. En al helemaal niet als ze onze (Westerse) regering moeten vertegenwoordigen.

    16-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (19 Stemmen)
    Categorie:Belgische politiek
    >> Reageer (0)
    15-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Producent

    De meter van mijn terugdraaiende teller stond begin juni al terug op dezelfde stand als bij de meteropname midden september vorig jaar. En de zomer moest dan nog beginnen. Tegen de volgende opname zal mijn teller vermoedelijk opnieuw méér dan 2000 kWh lager staan dan een jaar eerder. Wat van mij een "netto-producent" maakt: ik lever veel meer elektriciteit aan het net dan ik verbruik.

    Maar in tegenstelling met andere energieproducenten, zoals Engie of Luminus en al die andere, word ik niet betaald voor de elektriciteit die ik aan het net lever. Ik moet er zélf voor betalen. Omdat ik het net "belast". Ook de banken hebben dat schitterende idee al ontdekt: er zijn banken bij wie je zélf intrest moet betalen op het geld dat je bij hen deponeert. Ik vermoed dat de tijd niet zo heel ver af is dat mensen die hun eigen put- of regenwater oppompen, daar óók zullen moeten voor betalen. Omdat ze het grondwaterpeil doen zakken, of zoiets. Het is een vreemde wereld waarin wij leven.

    Maar ik mag al bij al natuurlijk niet klagen. Ik heb tenminste nog een terugdraaiende teller, en daarmee heb ik het grote voordeel dat het niet uitmaakt wanneer ik elektriciteit verbruik. Wij hoeven niet te wachten tot de zon schijnt om te koken of om de vaatwasser te laten draaien, of om de kleren te wassen en te drogen. Het komt ook goed als we dat 's avonds doen, of als het regent, want de opgewekte energie van de zonnige dagen compenseert dat wel. Niet zo bij iemand met een nieuwe digitale meter. Als die de energie van zijn zonnepanelen niet verbruikt op het moment dat die panelen produceren, dan is hij dat kwijt. Onherroepelijk. En zelfs als hij méér produceert dan verbruikt, dan nog moet die betalen voor alle elektriciteit die hij van het net haalt, ongeacht hoeveel hij er zelf aan geleverd heeft. Het is een vreemde wereld waarin wij leven.

    En nee, ik mag niet klagen, want ik heb het nog niet moeten meemaken dat mijn zonne-energieproductie uitgevallen is omdat het elektriciteitsnet "oververzadigd" was. Er zijn heel veel goeie grappen te vertellen over de zonnepanelen, maar dit vind ik toch één van de betere. Het blijkt namelijk zo te zijn dat het elektriciteitsnetwerk van Fluvius niet opgewassen is tegen de massale energieproductie van zonnepanelen op een zomerse dag. En dan valt je installatie gewoon uit omdat de geproduceerde stroom nergens heen kan. Je dure installatie produceert dan niets meer, ondanks de stralende zon. En wat je nodig hebt aan elektriciteit moet je dus van het net halen. En er uiteraard voor betalen. Het probleem is gekend, maar bij Fluvius ontbreekt de wil om dat te verhelpen door het openbaar elektriciteitsnet te versterken.

    De "grap" is dus deze, dat men met alle mogelijke argumenten de mensen ertoe wil aanzetten om zonnepanelen te installeren. Want "goed voor het milieu" en "goed voor de portemonnee". Maar het publiek net is daar totaal niet op voorzien. Het voorspelbare gevolg is dus dat meer en meer mensen geconfronteerd zullen worden met een installatie die uitvalt, zodat zowel de winst voor het milieu als die voor hun portemonnee zal verdwijnen. Als we bovendien massaal elektrisch gaan rijden, zoals onze overheid zou willen, dan wordt het net nóg zwaarder belast. Véél zwaarder. Waardoor de problemen met ons elektriciteitsnet nog véél erger zullen worden.

    Om maar te zeggen: "Bezint eer gij begint" is een spreekwoord dat al lang vergeten is. Men neemt allerlei maatregelen of men stimuleert allerlei initiatieven, maar men denkt niet verder door over de mogelijke consequenties. Daar bestaat een woord voor: "kortzichtigheid".

    En dát is vermoedelijk één van de meest kwalijke eigenschappen van onze beleidsmakers: ze zijn ongelofelijk kortzichtig. In alles. Het kernidee is heel dikwijls: "Weet je wat? De baten en de winsten zijn voor nu, en we kunnen er nu van profiteren. De problemen zijn voor later. Voor iemand anders."

    15-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (21 Stemmen)
    Categorie:Belgische politiek
    >> Reageer (0)
    14-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LGBTQIA+

    Het zou een goeie quizvraag kunnen zijn: "Waarvoor staat de afkorting LGBTQIA+ ?" Ik ben benieuwd hoeveel mensen zo voor de vuist weg het antwoord zouden kennen.

    Vroeger was het simpel. Je had de "homofielen" en je had de hetero's". De "hetero's", die waren "normaal"; de andere, die waren ofwel "ziek" ofwel "zondig". Gelukkig ligt die tijd (grotendeels) achter ons. Het maakt nu niet zo veel meer uit. Liefde is liefde. Of je nu van een man houdt of van een vrouw, dat is jouw keuze, en niemand heeft daar een oordeel over te vellen.
    Later werd het iets complexer. Toen begon men te spreken over "holebi's": homo's, lesbiennes en biseksuelen. Al ben ik niet zo zeker of "biseksualiteit" iets met "houden van" te maken heeft, eerder met "goesting" of "lust". Maar dat is mijn persoonlijke mening. Elk doet wat hij/zij wil, met wie hij/zij wil.

    Maar blijkbaar gaat de notie "holebi" voor een aantal mensen niet ver genoeg. Méér en meer klinkt de roep van andere groepen die ook "respect" willen. En zo zijn we van "holebi's" overgestapt naar "LGBT": "lesbian, gay, bisexual & transgender". Ook de "transgenders" willen als volwaardig aanzien worden.

    Ik heb mijn mening over "transgenders" al enkele keren geventileerd: ik begrijp dat niet. Het is een luxeprobleem, typisch voor de huidige tijdsgeest waarbij het voor veel mensen nooit goed kan zijn. Deze mensen zijn niet tevreden met hoe de natuur hen geschapen heeft, en willen daar persé aan knutselen. Wat impliceert dat er na de "transitie" nog weinig "natuurlijks" meer overblijft aan een transgender, maar blijkbaar is dat okee. Vreemd genoeg zijn die mensen héél dikwijls bijzonder "groen"-gezind, en héél "woke", maar dat belet hen niet om bij zichzelf de natuur te laten vervangen door allerlei kunstmatige elementen.
    Nee, ik begrijp de drijfveren écht niet. Heel veel mensen, eigenlijk zowat de meerderheid, zijn niet bepaald tevreden met wat de natuur hen gegeven heeft, en voelen zich niet echt thuis in het lichaam waarin ze geboren zijn: ze voelen zich te dik of te klein of te kaal of te slungelig of te lomp of wat nog allemaal... Maar we accepteren het, zij het soms tegen heug en meug. Het leven is nu eenmaal niet altijd even fair. Of om het met de Rolling Stones te zeggen: "You can't always get what you want". Maar sommige mensen zijn blijkbaar zó erg met zichzelf begaan dat ze met die tekortkomingen of onvolkomenheden niet kunnen leven en daar psychisch onder lijden. Ik wil hen graag de raad geven: "Denk wat meer aan de anderen, en wat minder aan jezelf."
    "Ja maar" zal men argumenteren, "het psychisch leed om te moeten leven in het verkeerde lichaam, is immens groot. Iemand die dat niet zélf hoeft door te maken, kan dat niet inschatten!" En kan/mag dus niet beoordelen hoe reëel en zwaar de nood wel is om in "het juiste lichaam" te kunnen verder leven. Maar dat zou ik evengoed kunnen zeggen over mijn linkshandigheid. Iemand die niet het noodlot heeft om als linkshandige door het leven te moeten gaan, kan onmogelijk inschatten wat de psychische impact is. De trauma's als je als zesjarige elke dag op de knokkels geklopt werd en het gevoel opgedrongen kreeg dat je één van de zeven hoofdzonden had begaan, de vernedering elke keer als je mooie nieuwjaarsbrief met pen en inkt één grote vlek werd omdat je er met je linkerhand overheen was gegaan, de dagelijkse frustraties omdat je niet overweg kan met een standaard (rechtshandige) blikopener of schaar of computermuis, enzovoort. Het leven van een linkshandige is een hel en een constante vuurproef. Wat doet dat met de mentale gezondheid van een mens, denkt u? Maar ik ken géén linkshandige die operatief of met hormonen de transitie naar een rechtshandige als levensnoodzakelijk ziet.

    Maar zie naast de "Lesbian" en "Gay" en "Bisexual" en "Transgender" personen, zijn er nu nog enkele andere groeperingen bij gekomen die ook hun deel van de aandacht opeisen. Want ook "LGBT" is blijkbaar niet "inclusief" genoeg meer: er zijn een aantal "categorieën" die in geen enkele van die vakjes passen. En zo komen we bij "LGBTQIA+". Daar zijn dus de Q, I en A aan toegevoegd: "Queer", "Intersexual" en "Asexual". De "+" staat dan voor al wat men nog zou kunnen verzinnen.

    Wie dacht dat we het daarmee wel gehad hebben, die vergist zich. Echte wokers spreken al over "LGBTQQIP2SAA". Dat zou dan moeten staan voor: "lesbian, gay, bisexual, transgender, queer, questioning, intersexual, pansexual, 2-spirited, asexual, and allies". Die "allies", dat zijn dan grosso modo de supporters van de "queer"-gemeenschap, waarbij "queer" een verzamelterm zou moeten zijn voor iedereen die niet "gewoon hetero" is.

    Het idee hierachter is vermoedelijk dat een complexe afkorting meer indruk zal maken, en dan ook meer gewicht in de schaal zal leggen? Ik vraag me alléén af of iemand echt beter geholpen is door die opdeling in al die vakjes en hokjes.

    Ik stel trouwens voor om ook voor ons, linkshandigen, een duizelingwekkende afkorting te verzinnen. Maar dan één die méér inclusief is, want de afkortingen van de "LGBTQ..."-drukkingsgroepen sluiten de hetero-mensen uit. Onze nieuwe drukkingsgroep zal "LRTOZ" heten: "Linkshandigen, Rechtshandigen, Tweehandigen, Onhandigen, en de mensen Zonder handen".

    Wie graag lid wil worden en mee wil strijden voor de rechten van alle handigen en onhandigen, die kan mij een mail sturen.

    14-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (17 Stemmen)
    Categorie:Cursief
    >> Reageer (0)
    13-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niet collegiaal

    Dat ik een boontje heb voor Zuhal Demir, Vlaams minister van Justitie en Handhaving, Omgeving, Energie en Toerisme (bevoegd voor het beleidsdomein Omgeving, met uitzondering van de beleidsvelden Dierenwelzijn, Onroerend Erfgoed en Wonen; het beleidsveld Toerisme; het beleidsveld Bestuursrechtspraak; de justitiehuizen en het elektronisch toezicht), wil ik niet ontkennen. Ik zou het ook niet kunnen ontkennen, na mijn enthousiaste reactie op haar geniale vondst van het woord "planepoolen". (Zie mijn blog van 5 december 2019.)

    Haar aanpak na het "zonnepanelen débacle" van de vorige regering, en dan in het bijzonder van Bart Somers, heeft mijn sympathie voor haar alléén maar versterkt. Nadat het Grondwettelijk Hof de regeling die de vorige regering voor de digitale tellers had uitgewerkt, had afgeschoten, heeft mevrouw Demir tenminste haar best gedaan om de pijn een beetje te verzachten. Door het toekennen van een compensatie-premie, en door de energie-regulatoren ertoe te verplichten de dubbele aanrekening van de distributie-tarieven terug te betalen aan de gedupeerden. Het is misschien een pleister op een houten been, maar het is toch iets.
    Nee, mevrouw Demir is niet iemand die de zaken lang op hun beloop laat en de dingen rustig eventjes zit aan te kijken; ze is eerder voor de "actie". In zoverre zelfs dat sommigen haar "nogal voortvarend" noemen. Het is in elk geval een dame naar mijn hart: ze heeft temperament, ze laat zich niet afschrikken, ze laat zich niet intimideren door de machtige lobby's, en ze zegt waar het op staat. Zo heeft ze ook al meerdere keren haar ongezouten opinie laten horen over de Turkse president Erdohan, wat haar (ook al wegens haar Koerdische afkomst) een verdienstelijke plaats heeft opgeleverd op de zwarte lijst van de Turkse inlichtingendiensten.
    Dit gezegd zijnde: ik heb wel medelijden met haar man! Als ze thuis even furieus en temperamentvol tekeer gaat als in de politiek, dan zal haar echtgenoot héél goed moeten kunnen incasseren...

    Maar mevrouw Demir is net iets minder geliefd bij haar collega's in de Vlaamse regering en in het Vlaams parlement. Daar noemen ze haar "eigengereid" en "niet collegiaal".

    Wat heeft ze dan uitgespookt om iedereen boos te maken? Ze heeft het aangedurfd te suggereren dat het een goed idee zou zijn als een parlementaire onderzoekscommissie eens grondig zou uitzoeken wat er fout gelopen is rond de 3M-vestiging in de buurt van Zwijndrecht. In het niet zo verre verleden (tot 2002) werd daar "PFOS" (of "perfluoroctaansulfonaat") geproduceerd, een goedje dat heel populair was als water- en vetafstotend middel. Maar dat ook bijzonder giftig is, en mogelijk kankerverwekkend. Het grootste probleem met het product is dat het niet afbreekbaar is, en dus voor "eeuwig" in de bodem blijft ophopen. Bij de graafwerken voor de "Oosterweelverbinding" is nu gebleken dat de bodem rond de fabriek inderdaad ontzettend vervuild is met PFOS, zó erg dat het gevaarlijk wordt voor de omwonenden. Het grondwater is er vermoedelijk erg verontreinigd, en dus ook alles wat daar ter plaatse gekweekt en geteeld wordt: de groenten uit de tuin, de eieren van de kippen, de melk van de koeien.
    Dat de hele zaak eens grondig uitgespit wordt, lijkt me dus méér dan nuttig. Al was het maar om te weten hoe erg het precies is, hoe lang dit al gaande was, wie er verantwoordelijk is, enzovoort. Bij de firma zelf doen ze ondertussen alsof hun neus bloedt, en ze weigeren elke vorm van verantwoordelijkheid te erkennen. Iets wat ze niet meer zouden kunnen volhouden tegenover een onderzoekscommissie.

    Wie zou er dan iets tegen zo'n onderzoek kunnen hebben?

    De rest van de Vlaamse regering, blijkbaar. Want in de schoot van die regering was eerder afgesproken dat de hele zaak zou bekeken worden door een "opdrachthouder". U en ik weten wel wat dit betekent: veel gepalaver om alles op de lange baan te schuiven; de hele zaak zou in de koelkast kunnen gestopt worden tot de heisa over is. Minister Demir wist dat ook, en zij was niet van plan om dit probleem te laten begraven in een praatbarak. Zuhal Demir gelooft blijkbaar niet zo erg in de stelling "Eerst blabla en dan boemboem."
    Maar waarom reageren de andere regeringsleden dan zo heftig? Omdat zo'n onderzoekscommissie weleens een paar stinkende potjes zou kunnen open maken. En die stank zou dan op enkele collega's van de minister kunnen afgeven. Op haar voorgangers, bijvoorbeeld: de vorige ministers van "Omgeving". Want het probleem is eigenlijk al twintig jaar gekend, maar werd systematisch genegeerd. Die "voorgangers", dat zijn altijd CD&V excellenties geweest, en de CD&V kan de negatieve publiciteit op dit moment écht niet gebruiken, want ze scoren al zo slecht in de peilingen. Of op de vorige en huidige burgemeester van Zwijndrecht. Beiden zijn lid van Groen, dé partij bij uitstek als het gaat over ons milieu. Alléén hebben de burgemeesters altijd héél braaf gezwegen, want de firma 3M was héél royaal in het spijzen van de gemeentekas, en dat wilden de burgemeesters graag zó houden.

    Foei, minister Demir: het idee van een onderzoekscommissie is inderdaad héél erg oncollegiaal !

    Het moge duidelijk zijn: Zuhal Demir is in de fout gegaan, niet die ministers die jarenlang hebben laten betijen...

    13-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (17 Stemmen)
    Categorie:Belgische politiek
    >> Reageer (0)
    12-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.David en Goliath

    Het hele circus rond het Europees Kampioenschap voetbal heeft bij mij, en bij veel andere mensen, vooral ergernis opgewekt. Niet omdat ik de sport niet genegen ben, maar wél om de privileges die de voetballers krijgen. En ook wel om het schandalig gedrag van de voetbalsupporters en hoe dat (vreemd genoeg) oogluikend wordt toegestaan.

    Maar er is toch een moment geweest waarbij ik even kon glimlachen. Dat was bij het bericht dat Rusland boos en geschokt gereageerd heeft op de Oekraïense voetbalshirtjes. Oekraïne heeft het namelijk aangedurfd om een schets van hun landsgrenzen op die shirts te zetten, en in die schets is het Krim schiereiland binnen de grenzen van Oekraïne opgenomen. Wat overigens volstrekt correct is, en in overeenstemming met alle internationale regels en afspraken. Maar de Russen, die de Krim al enkele jaren bezetten en (onrechtmatig) geannexeerd hebben, zijn in hun wiek geschoten, en beschouwen dit als een "provocatie". (Wat uiteraard ook de bedoeling was...)

    Hoe groot mijn sympathie ook is voor deze gedurfde zet, ik weet goed genoeg dat het uiteindelijk helemaal niets zal uithalen. Oekraïne versus Rusland, dat is zoals David tegen Goliath. Met dat verschil dat David hier geen enkele kans maakt. Als de Russen het Krim-gebied (en binnen afzienbare tijd ook stukken in het Oosten van Oekraïne) willen annexeren, dan doen ze dat. Er is niets dat Oekraïne daartegen kan beginnen. Tenzij dan steun vragen van de Westerse bondgenoten. En die steun hebben ze gekregen, althans toch verbaal. De Westerse bondsgenoten hebben "ferm" geprotesteerd, en "economische sancties" uitgevaardigd. En dat was dat. Vladimir Poetin heeft zich daar publiek even boos over gemaakt, en er binnenskamers, in zijn riant buitenverblijf met Versailles-allures, eens flink mee gelachen. De Krim is geannexeerd, en de Krim blijft geannexeerd.

    En niet alléén zal deze originele vondst niets uithalen, de kans bestaat dat deze "provocatie" ernstige (militaire) consequenties zal hebben. Want de Russen tonen zich "oprecht verontwaardigd". "Ziedend" zelfs.
    Voor een normaal mens, zoals u en ik, is zoiets heel moeilijk te begrijpen. Als een dief mijn nieuwe auto zou stelen, dan kan ik me niet voorstellen dat hij achteraf luidkeels zou protesteren als ik uitroep dat het de mijne is. Of wel? Blijkbaar kan dat in de internationale politiek wél. Of dan toch in sommige gevallen. Er zijn blijkbaar landen, zoals Rusland, die in volle ernst beweren dat het gestolen goed van hen is, en die zich oprecht aangevallen voelen door iedereen die het tegendeel beweert. Dat getuigt niet alléén van een grenzeloze arrogantie, het getuigt vooral van een zieke en verwrongen geest.
    Maar zolang ze er mee weg komen, zullen ze dat blijven doen. Uiteraard !

    En nee, de Russen zijn daarin niet de enigen. Ook Israël lijdt aan datzelfde syndroom: het gevoel van onaantastbaarheid en de zekerheid overal mee weg te komen. Als Israël beslist om Oost-Jeruzalem te annexeren, dan doen ze dat. En als ze beslissen de gebieden te annexeren, die ze gekoloniseerd hebben op de Westelijke Jordaanoever, dan doen ze dat. Sterker nog: als iemand durft te beweren dat Oost-Jeruzalem Palestijns gebied is, dan reageren ze in Israël hoogst verbolgen en verongelijkt. Zij kunnen natuurlijk, in tegenstelling met de Russen, altijd terugvallen op die ene onwrikbare "waarheid": dat land is hen door Jahweh beloofd.

    Er is ook niemand die hen daarbij een strobreed in de weg legt. De Palestijnen zélf, die doen maar wat, met hun flut raketjes, maar de strijd is ongelijk. En de rest van de wereld, die "veroordeelt" de Israëlische annexaties "met klem". Maar het blijft bij woorden.

    David en Goliath... Het lijkt een verhaaltje uit het Oude Testament, maar het gebeurt nog elke dag. Met dit verschil dat David heden ten dage altijd aan het kortste eind trekt.

    12-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (19 Stemmen)
    Categorie:De wijde Wereld
    >> Reageer (0)
    11-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrouwenvoetbal

    Zal ik het eens over vrouwenvoetbal hebben?

    Eigenlijk is er niet eens zó veel verschil tussen het vrouwenvoetbal en het mannenvoetbal. Zeker niet op het hoogste niveau. Om maar iets te noemen: ook bij het vrouwenvoetbal wordt er na elk doelpunt, en al helemaal na elke overwinning, uitbundig en ferm geknuffeld. Met als gevolg dat ook de vrouwenvoetbalploegen om de zoveel tijd geplaagd zitten met een uitbraak van Covid-19. Waardoor ze niet genoeg speelsters kunnen verzamelen om een volwaardige ploeg op het veld te brengen. Zoals onlangs ook de vrouwenvoetbalploeg van Anderlecht is overkomen: hun laatste twee matchen van de competitie moesten afgelast worden wegens corona. En dát terwijl er net een "feestelijke" match gepland zou worden, want de ploeg was op dat moment al zéker Belgisch kampioen, met een straat voorsprong. Daarom was er bij de voorlaatste wedstrijd in het eigen stadion een klein feestje gepland. Wat dus compleet in het water gevallen is omdat de speelsters elkaar een corona-virus cadeau hadden gegeven.

    Maar er is wel één groot verschil met het mannenvoetbal.

    Over het mannenvoetbal is er zowat elke dag een item in het tv-journaal. Of er nu écht sportief nieuws is of niet. Elke dag in het journaal, zéker op de openbare omroep, is er wel iets dat nodig moet verteld worden over ons voetbal of over één van onze voetballers. En elke week is er ook nog eens "Sportweekend", en dan zijn er nog de sport-shows genre "Extra Time". En nee, het hoeft niet eens iets te zijn dat relevant is. Dat een profvoetballer immer vriendelijk en goedlachs is: een reportage op tv. Dat een profvoetballer zijn kleine teen heeft gekwetst: een reportage. Dat een profvoetballer op een avond wel vier keer heeft moeten niezen: een item in het journaal. Dag na dag krijgen we wel iets over onze profvoetballers gepresenteerd. Tot het onze strot uit komt.
    En over het vrouwenvoetbal? Zo goed als niets. Eén keer was er een kort item, in het Journaal of in Sportweekend. Eén keer: om te melden dat de vrouwen van Anderlecht al zéker kampioen zijn. Voor de vierde keer op rij.
    Als je dat vergelijkt met de media-aandacht voor de tweede opeenvolgende titel van Club Brugge bij het mannenvoetbal, dan steekt dat toch wel de ogen uit. Terwijl de prestatie van de vrouwen van Anderlecht véél indrukwekkender was dan die van de Brugse mannen. Laten we er de cijfers eens bij halen. In de reguliere mannencompetitie heeft Club Brugge 76 punten gehaald op een maximum van 102, dat is een heel behoorlijke 75%. Ze hadden 24 van de 34 wedstrijden gewonnen. Ze hadden ook een heel hoog positief doelpuntensaldo van +47, wat betekent dat ze 47 doelpunten méér gescoord dan geïncasseerd hebben. En de Anderlecht-dames? Die hadden 17 van 18 wedstrijden gewonnen, en hadden daarmee 51 op 54 punten behaald: dat is 94% van de punten. Hun (positief) doelsaldo bedroeg +90: ze hadden 95 keer gescoord in die 18 wedstrijden. Geen enkele Belgische mannenvoetbalploeg heeft hen dat ooit voor gedaan; toch niet in de voorbije vijftig jaar.
    Voor de neutrale toeschouwer is het duidelijk, lijkt mij, dat de prestatie van de Anderlecht-vrouwen in het voorbije voetbaljaar véél indrukwekkender is geweest dan die van de mannen van Club Brugge. En tóch was er zowat elke dag iets in de journaals over Club Brugge of in elk geval over het Belgische (mannen)voetbal, en héél zelden (om niet te zeggen: bijna nooit) iets over de vrouwen.

    Het punt dat ik wil maken, zal ondertussen al wel duidelijk genoeg zijn, vermoed ik. De media hebben de mond vol over "diversiteit" en over "gelijke kansen" en over "gendergelijkheid", maar als puntje bij paaltje komt, blijkt dat opeens helemaal vergeten. Het vrouwenvoetbal is evenwaardig aan de mannencompetitie, en al bij al véél spectaculairder, maar qua aandacht en interesse vanwege de media komt die maar op het tweede, zeg maar derde, plan.

    Hypocrisie ten top, dus. Alweer.

    11-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (16 Stemmen)
    Categorie:Cursief
    >> Reageer (0)
    10-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welbevinden

    Het "Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid", onder de bevoegdheid van minister Wouter Beke, heeft de resultaten gepubliceerd van haar nieuwste onderzoek naar het "preventief gezondheidsbeleid" in de Vlaamse scholen. De conclusies, en aanbevelingen, waren voor het overgrote deel compleet voorspelbaar. Al zit er ook een heel verrassende aanbeveling tussen. Waar de minister zélf het trouwens niet mee eens is.

    Die meest verrassende, en ietwat controversiële, aanbeveling, is deze dat de scholen minder aandacht moeten/mogen besteden aan drugspreventie. Nu wordt in bijna alle scholen minstens één les besteed aan het informeren over illegale drugs (genre cannabis, XTC, cocaïne): "Over welke drugs spreken we, wat zijn de gevaren en de risico's, wat zijn de mogelijke gevolgen op korte en lange termijn?" Het Agentschap Zorg en Gezondheid vindt het beter om daar niet over te spreken, om daar niet al te veel aandacht aan te besteden. Want, zo is de redenering: "Misschien wek je op die manier wel de nieuwsgierigheid van de jongeren en zet je hen ertoe aan om die verboden vrucht toch ook eens te proberen?"

    Dikke flauwekul, natuurlijk. Hoe naïef moet je wel niet zijn om te geloven dat de hedendaagse jongeren buiten de school geen informatie zouden vinden over drugs en hoe/waar die te verkrijgen zijn? Denken die onderzoekers heus dat de kinderen pas in die ene les op school iets over drugs te horen krijgen? In wat voor wereld leven die mannen en vrouwen? Uiteraard weten de kinderen goed genoeg wat er allemaal te vinden is, en als ze nieuwsgierig worden om dat toch ook eens te proberen, dan zal dat niet door die ene les op school zijn. Wat ze op straat evenwel niet leren, dat is de negatieve kant van de zaak: de verslaving waar je aan ten onder kan gaan, de problemen die je later zal ondervinden om maatschappelijk nog goed te functioneren, de kostprijs en de ellende om het te kunnen blijven betalen, de afhankelijkheid van de drugs en van je leveranciers. Het plaatje dat op straat van het druggebruik geschetst wordt, is gegarandeerd véél rooskleuriger dan de werkelijkheid. En dan is de school de ideale gelegenheid om dat beeld te corrigeren en om de andere kant van de medaille te tonen. Ik snap dus niet waarom dát zou moeten verdwijnen. (Voor die ene keer ben ik het dus met minister Beke helemaal eens.)
    Het absurde aan deze boodschap van het Agentschap Zorg, is dan nog dat ze anderzijds wél vinden dat er nog méér moet ingezet worden op "rook-preventie": de kinderen kunnen niet vroeg genoeg gewaarschuwd worden tegen de kwalijke gevolgen van het roken. En dus moet ook de hele schoolomgeving rookvrij worden. De kinderen mogen hieraan meehelpen door bordjes op te hangen om het roken te verbieden, en door bijvoorbeeld tekeningen en schilderijtjes te maken met een anti-rook boodschap. Maar wacht even... Als je de kinderen zó intens confronteert met en informeert over het fenomeen "roken", gaan ze dan niet nieuwsgierig worden? Ga je hen er dan niet toe aanzetten om toch zélf eens een sigaretje te proberen? Om eens te weten waar al die heisa om draait. Ja toch? Als dat geldt voor de drugspreventie, geldt dat dan niet evengoed voor de sigaret-preventie?
    Of oordeelt het Agentschap Zorg misschien dat de problemen met het roken véél erger zijn dan die met drugs?

    Compleet voorspelbaar was dan weer een andere aanbeveling: "Het mentaal welbevinden is prioritair." Ik wist het gewoon...

    De school, en bij uitbreiding de leerkrachten, moeten vooral begaan zijn met het "welbevinden" van de leerlingen. Die moeten zich vooral goed voelen op school. Er mag dus niet al te veel van de kinderen geëist worden, het mag allemaal niet te moeilijk en te lastig zijn. En ze mogen vooral niet gestraft worden: je moet er mee "in dialoog gaan".

    Ze zullen misschien dom en onwetend uit hun schoolcarrière stappen, onze jongeren. En zonder enige discipline, of inzicht in de mogelijke consequenties van hun daden. (En dan zullen we allemaal weer verwonderd reageren als het nog een keer zwaar fout loopt met die jonge gasten...) Maar ze zullen zich "goed" voelen. En ze zullen ook heel gezond zijn, want de scholen plaatsen geen frisdrankautomaten meer en serveren 's middags een evenwichtige maaltijd.
    Kwestie van de juiste prioriteiten te leggen, zeker?

    10-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (18 Stemmen)
    Categorie:Belgische politiek
    >> Reageer (0)
    09-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bont Allegaartje

    Zullen we het nog eens over Bibi Netanyahu hebben? Nu Donald Trump er niet meer is voor ons dagelijks vertier, moeten we het stellen met zijn navolgers of na-apers. Zoals Tsaar Vladimir Poetin. Of Benjamin Netanyahu, een betere Trump-leerling dan wie ook.

    Bibi heeft een beetje hetzelfde probleem als Donald: justitie zit hem voortdurend in de nek te hijgen. Zo zijn er aanklachten lopende in een fraude-dossier, een dossier rond omkoping, én een corruptie-dossier. Drie verschillende aanklachten, drie aparte beschuldigingen. Het gaat onder andere over het ontvangen/accepteren/vragen van zowat 230.000 euro aan luxecadeaus van een Australische zakenman, in ruil voor enige politieke "soepelheid" en wat beïnvloeding. Een andere aanklacht heeft te maken met afspraken met een regeringsgezinde krant: die zou de premier in een meer positief daglicht stellen als hij bij wijze van tegenprestatie de concurrentie een beetje zou muilkorven. De derde aanklacht gaat over het toekennen van een telecomlicentie aan een bevriende zakenman in ruil voor (opnieuw) enkele cadeaus en een positieve berichtgeving.
    Bibi Netanyahu zou aan die aanklachten kunnen ontsnappen door zijn politieke onschendbaarheid als eerste minister. Maar daar wringt het schoentje een beetje: na vijf verkiezingen in twee jaar tijd is hij er nog altijd niet in geslaagd een nieuwe, stabiele, regering op de been te brengen. Heel even leek het toch te lukken, samen met zijn aartsvijand Benny Gantz, maar die regering was, uiteraard, maar een héél kort leven beschoren. Na de laatste verkiezingen, in het voorjaar, had Bibi gehoopt het nog een keer te mogen proberen, maar het leek er al gauw meer en meer op dat hij deze keer in het zand zou bijten.

    De Israëlische politieke situatie ligt bijzonder moeilijk, zélfs nog moeilijker dan de Belgische. Dat komt omdat het politieke landschap er totaal versnipperd is. De 120 zetels in het Israëlische parlement, de "Knesset", zijn verdeeld over 13 partijen en partijtjes. Likoed, de partij van Netanyahu heeft de meeste zetels, 30 stuks. Verder is er nog een centrumlinkse partij, Yesh Atid met 13 zetels, maar al de andere hebben minder dan 10 zetels. Wat maakt dat Netanyahu zelfs samen met een aantal gelijkgestemde partijen maar aan 57 of 58 zetels kon raken, en dat was dus niet genoeg. Hij heeft nog een wanhopige poging gedaan om ook de partij van zijn vroegere medestander Gideon Sa'ar te overtuigen toch mee te doen, maar die had zich kort tevoren in een vlammende ruzie van Likoed afgescheiden, en wilde het spelletje niet mee spelen.

    En zo komt het dat er, na 15 jaar, een regering op stapel staat zonder Likoed, en dus zonder Netanyahu. Wat hem in een bijzonder lastig parket zal brengen, want dan staat justitie weer aan zijn deur. Dat verklaart meteen waarom Bibi zo heftig gereageerd heeft op de recente politiek ontwikkelingen. Hij is er zelfs niet voor terug gedeinsd een ware haatcampagne op te starten tegen de toekomstige regeringsleden. Een beetje in de stijl van, inderdaad, Donald Trump.

    Maar misschien moet Bibi nog niet direct panikeren, want de kans dat die nieuwe regering het lang zal volhouden, lijkt mij bijzonder klein. De nieuwe formatie bestaat namelijk uit een bont allegaartje van (acht) kleine partijtjes die eigenlijk maar één gemeenschappelijk programmapunt hebben: hun afkeer voor Netanyahu. Voor de rest komen die partijen in niets overeen, en liggen hun standpunten mijlenver uiteen. Zo zit er langs de ene kant een extreem-nationalistische partij in de coalitie, die liefst meteen alle bezette gebieden zou willen annexeren en voor wie de enige goede Palestijn een dode Palestijn is. En aan de andere kant doet de partij van de Palestijnen die in Israël zelf wonen, ook mee.

    Wat mij dus onwillekeurig doet denken aan onze Vivaldi-coalitie hier in België. Ook die is samengesteld uit een bont allegaartje van (zeven) kleine partijen die eigenlijk niets gemeen hebben (behalve hun afkeer voor de N-VA en het Vlaams Belang), en bij wie de programmapunten in veel gevallen compleet tegenstrijdig zijn. Ook deze coalitie zal volgens mij niet de volle termijn kunnen uit maken. Onder andere gediplomeerd ruziestoker Georges-Louis Bouchez is trouwens al bezig de breuk voor te bereiden.

    Het zal mij benieuwen waar de regering het eerst zal vallen: bij ons of in Israël?

    09-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (17 Stemmen)
    Categorie:De wijde Wereld
    >> Reageer (0)
    08-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Monokini

    Keren we even terug naar de jaren zestig van de vorige eeuw. De periode van de bevrijding uit het keurslijf van de conservatieve bourgeoisie: het begin van het hippie-tijdperk, de jaren van het studentenprotest en de mei-revoltes, de start ook van de seksuele revolutie.

    Het is een beetje in dat kader dat de "monokini" ingang gevonden heeft, vooral in Europa. Vrouwen wilden dezelfde rechten als mannen, en ze wilden af van de omknelling van het bovenstukje van hun badpak of bikini. Vooral aan de Franse Middellandse zeekusten werd de "monokini" eerder de norm dan de uitzondering. Dat paste ook wel in de Franse "libertijnse" levensvisie. In zoverre zelfs dat Toon Hermans er met een knipoog over gezongen heeft: "Méditerannue, so blue so blue."

    We zijn nu zowat zestig jaar verder. Een mens zou denken dat de Fransen, en bij uitbreiding alle Europeanen, ondertussen nóg meer "vrijdenkend" zijn geworden tegenover blote borsten. Zeker als je bedenkt dat die nu ook zonder enige gêne op tv of in films te zien zijn. Niemand kijkt nog op van een blote damesboezem. Om nog te zwijgen over dé Franse nationale trots: de topless revues in de beroemde Parijse établissementen genre Moulin Rouge.

    Maar wat blijkt nu? De Fransen lijken zich ontzettend geschokt te voelen bij de aanblik van een moeder die haar baby de borst wil geven. En dat terwijl er in zo'n geval eigenlijk nauwelijks iets van bloot te zien is, want moeders die borstvoeding geven zijn er meestal op gekleed om hun baby gemakkelijk te kunnen aanleggen zonder zich half te moeten ontkleden. Het "geschokte" gevoel van de eerbare Franse burgers heeft dus niets met het eventuele stukje bloot te maken (dat hoe dan ook véél minder expliciet is dan een monokini).
    En dát ze geschokt zijn, is onlangs nog eens gebleken toen een jonge moeder een slag in het gezicht kreeg van een verontwaardigde dame die vond dat zoiets onfatsoenlijks als in het openbaar de borst geven, écht niet kon: "Stel je voor dat kinderen dat zouden zien!"

    Niet iedereen is even enthousiast over het idee van "borstvoeding". Er zijn (hevige) voor- en tegenstanders. Maar dan vooral omtrent de vrijheid van de moeder om zelf te kiezen of ze al dan niet borstvoeding wil geven. Over het algemeen wordt aangenomen dat moedermelk beter is voor een baby, maar méér en meer vrouwen willen die beslissing liever zélf kunnen nemen, en willen zich niet "verplicht" voelen om borstvoeding te geven omdat dat "nu eenmaal zo hoort". Het is nu wel zo dat Frankrijk niet echt een "cultuur" heeft waarbij borstvoeding aangemoedigd wordt: "Het aantal vrouwen in Frankrijk dat borstvoeding geeft, hoort bij de laagste van Europa."

    Maar dat er in deze eenentwintigste eeuw mensen zijn die het zicht van een vrouw die een baby aan de borst aanlegt afstotelijk vinden, en zelfs ontoelaatbaar want "obsceen", en "niet geschikt voor kinderen", dat is er toch wel zwaar over. En dat men zelfs zijn/haar toevlucht neemt tot fysieke agressie, dat is zonder meer onbegrijpelijk. Bloot, veel méér bloot dan een borst, is tegenwoordig overal te zien, en wie nog de illusie heeft dat tieners de porno op hun tablet of smartphone nog niet ontdekt hebben, die leeft op een andere planeet. Maar een moeder die haar kind de borst heeft, dat kan écht niet voor veel Fransen.
    De agressieve reacties hebben dus weinig of niets met het (heel bescheiden) beetje bloot te maken. Het heeft wél alles te maken met de macho-mentaliteit en seks-obsessie van de Fransen, bij wie een ontblote borst blijkbaar onmiddellijk aan seksualiteit doet denken: "Dat een vrouw die de borst geeft in Frankrijk, kritiek krijgt of zelfs aangevallen wordt, heeft verschillende oorzaken. De dominante mannen- of machocultuur wordt vaak genoemd. Een vrouwenborst wekt lust op en wordt daarom liever niet gezien als voedingsbron voor de baby. In westerse landen is het vrouwenlichaam geseksualiseerd. Dus als een vrouw in het openbaar de borst geeft, wordt de grens overschreden tussen de seksuele functie en de moederlijke functie van de borst. Die twee botsen met elkaar."
    (Merk op dat er ook landen zijn, zoals bijvoorbeeld Australië, waar het expliciet wettelijk toegelaten is dat een vrouw "in het openbaar" haar baby de borst geeft.)

    Wedden dat diezelfde vrouwen die agressief en geschokt gereageerd hebben op een deels ontblote "moederborst", de komende vakantie ongegeneerd topless op het strand zullen wandelen en zonnen?

    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=SWlK0EVwD-E   

    08-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (17 Stemmen)
    Categorie:De wijde Wereld
    >> Reageer (0)
    07-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Rode Duivels

    Herinnert u zich nog mijn gefoeter omdat ook de Olympische sporters en de "Rode Duivels" voorrang gekregen hadden in de vaccinatiecampagne? Waar ik me toen vooral aan geërgerd heb, was de "vanzelfsprekendheid" waarmee dat algemeen, zéker in de media en in de politiek, geaccepteerd werd. In schril contrast met de "oprechte verontwaardiging" over mevrouw de burgemeester die zichzelf, en haar familie en medewerkers, voorrang had gegeven. Ik begrijp nog altijd niet waarom het ene algemeen aanvaard wordt, en het andere zwaar veroordeeld.

    De argumentatie is natuurlijk dat die Rode Duivels ons land moeten vertegenwoordigen, en onze nationale eer en trots moeten hoog houden. En dat moeten ze kunnen doen in de meest optimale omstandigheden. En dus moeten ze voorrang krijgen en tijdig, vóór de start van het Europees Kampioenschap, ingeënt worden. Zodat ze veilig kunnen knuffelen als ze een doelpunt scoren en zich niet te veel hoofdbrekens moeten maken over corona-toestanden als ze een klein feestje willen bouwen.

    Ach zo...
    En wat blijkt nu? Als dank voor die voorrangsregeling hebben een groot aantal Rode Duivels "Nee" gezegd tegen het spuitje. Kan iemand dat nog uitgelegd krijgen? Ze genieten het privilege om zonder enig bezwaar te mogen voorkruipen, en dan zeggen ze: "Nee, niet voor mij." Zou je die gasten niet door het sleutelgat trekken? Wat denken die wel? Wat permitteren die zich wel? En hoe zou dat over komen bij de vele jonge mensen die hun vaccin nog moeten krijgen en er nogal weifelend tegenover staan? Die zullen maar wat graag naar hun "rolmodel" verwijzen, en ook "Nee" zeggen.
    Ook dit is zonder veel heisa gepasseerd: géén verontwaardiging, géén wijzende vinger. Onze "kritische" media hebben er zich toe beperkt het woordje uitleg te noteren dat onze nationale bondscoach wenste te verkondigen. Ik heb een poging gedaan om die uitleg te lezen, en ik moet eerlijk toegeven dat ik er geen touw kon aan vastknopen. En ik was niet de enige, want ook voetbalcommentator Peter Vandenbempt vond het "een warrige uitleg". Het komt er, denk ik, op neer dat die voetbaljongens "topsporters" zijn en allemaal een heel individuele medische benadering nodig hebben. En dat ze voor het Europees Kampioenschap allemaal in topconditie moeten zijn. En dan? Wat heeft dat ermee te maken?
    De waarheid is dat het gaat om een bende rotverwende kleuters die gewoon zijn om altijd en in alles hun zin te krijgen. En die bovendien schandalig veel geld verdienen, en in de watten gelegd worden op een manier die niet meer verantwoord is. Heeft u hun "basiskamp" in Tubeke al eens bekeken? Elk van die voetballers heeft er een eigen, gepersonaliseerde, kamer, met alles erop en eraan. Luxe die je zelfs in een vijfsterren hotel niet vindt. En het hele complex is voorzien van fitness-zalen en massage-ruimtes en zwembaden en een toprestaurant enzovoort enzoverder. Schaamteloze, decadente luxe! En dát in tijden waarin zó veel mensen het zo moeilijk hebben.
    Maar ja: zij worden de nieuwe "helden" van het vaderland. (De vorige "helden", die ondertussen al lang vergeten zijn, hebben het wel met héél wat minder moeten doen...)

    Aan die "heldenrol" durf ik toch te twijfelen, en over die "topconditie" zou ik me niet al te veel illusies maken. Zal ik eens een voorspelling wagen? Het wordt een complete afgang, dit Europees Kampioenschap waar de Rode Duivels torenhoog favoriet zijn. Ze zullen roemloos de aftocht moeten blazen, ze zullen met het schaamrood op de wangen langs de achterdeur moeten wegsluipen.

    En weet je: dat zou eigenlijk nog het best mogelijke scenario zijn. Want stel dat het tóch goed zou lopen, en dat ze regelmatig zouden winnen en het ver zouden schoppen? Dan is de ramp niet te overzien! Want dan zal er geen rem meer staan op de voetbalsupporters, en vooral niet op hun idioot kuddegedrag. Bij elke overwinning van de Rode Duivels zullen we Brugse taferelen zien: dicht opeen gedromde zatlappen die zelfs niet meer weten wat het woordje "afstand" betekent. En die, tot overmaat van ramp, achteraf ook nog met hun zatte botten in hun auto zullen kruipen. Bij het vorige Wereldkampioenschap was er elke keer een hoge piek in het aantal zware ongevallen, met ernstige afloop, na een overwinning van de Rode Duivels. Voetbalsupporters en alcohol: een dodelijke combinatie, want het klein beetje verstand dat die hooligans nog bezitten, wordt steevast met de drank weg gespoeld.

    Als we dus het aantal zware verkeersongevallen in de komende weken beperkt willen zien, dan kunnen we alléén maar hopen dat onze Rode Duivels ondermaats presteren. Maar ik heb alle vertrouwen in onze voetbalhelden: ik ben er vrij zeker van dat ze aan die oproep gehoor zullen geven...

    07-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (17 Stemmen)
    Categorie:Belgische politiek
    >> Reageer (0)
    06-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een zieke Beschaving

    Bij de berichtgeving over de groepsverkrachting van dat veertienjarige meisje, had ik al mijn bedenkingen omtrent de jeugd van vandaag, en dus ook over de toekomst van het mensdom. Dat jonge mensen, tieners, tot zoiets in staat zijn, is ronduit beangstigend en zorgwekkend. En als je dan hoort dat er, bij ons in België (terwijl dit toch een "beschaafd" land zou moeten zijn), zowat om de twee dagen een meisje/vrouw het slachtoffer is van een groepsverkrachting, dan zakt mijn hoop dat deze wereld, onze beschaving, nog enige toekomst heeft, helemaal weg.

    Maar wat daarna in het VRT-journaal verteld werd, dat was zó gruwelijk en ziek... Daar zijn geen woorden voor!

    Nee, onze Westerse "beschaving" is geen lang leven meer beschoren. Net zoals indertijd de Griekse en daarna de Romeinse beschaving in decadentie is ten onder gegaan, zo zal dat ook gebeuren met onze Westerse (Europese/Noord-Amerikaanse) beschaving. We zijn op een dieptepunt beland waar de mensheid, of liever het "mensdom", nooit meer zal uit klauteren. Onze beschaving is in een noodlottige neerwaartse spiraal beland, en het lijkt alsmaar rapper bergaf te gaan. En als ik eerlijk mag zijn: als dít de toekomstige generatie is die ons moet leiden, dan heb ik liever dat het gauw voorbij is.
    Wie de bewuste reportage gemist heeft, mag zich gelukkig prijzen. En misschien kan je dan beter niet verder lezen, want dit is té gruwelijk om te bevatten. Want wat blijkt nu? Er bestaan op het louche sociale-media platform "Telegram" (waar ook de vrienden van Jürgen C. hun toevlucht hadden gezocht toen ze bij Facebook niet meer welkom waren) "gesloten groepen" van jongeren die video's en foto's uitwisselen van meisjes die zich hebben laten overhalen om aan één van die gasten naaktbeelden van zichzelf te sturen. En dan wordt bovendien de volledige identiteit van het slachtoffer vrij gegeven, inclusief haar telefoonnummer, zodat iedereen de kans krijgt om die meisjes lastig te vallen en continu te pesten en te beledigen. (Voor wie het zich herinnert: dat heet "doxing", en ik heb het daar eerder al eens over gehad.) Soms doen die jonge gasten dat "gewoon voor de sport", soms doen ze het uit rancune omdat het meisje in kwestie hen gedumpt had. In diezelfde groepen vragen de jongeren dan ook naar het beruchte filmpje van die dodelijke groepsverkrachting, of van om het even welke verkrachting. Die jonge mannen kicken er dus niet alléén op om meisjes te vernederen, te pesten en hen het leven zuur te maken, ze kicken ook op beelden van een verkrachting. Dit gaat werkelijk mijn bevattingsvermogen compleet te boven.
    Het is trouwens niet alléén het beschavingsniveau van de hedendaagse tienerjongens dat alarmerend diep gezakt is, ook hun intelligentiepeil blijkt bedroevend laag te zijn. Hun taalgebruik is zelfs minder ontwikkeld dan dat van een achtjarig kind. Of wat dacht u van een zin als: "Heb je die filmpje van die kerkhof shit?" Wie zo'n zin neerschrijft, is duidelijk achterlijk. Maar ja, anders zou je wellicht ook niet mee heulen in zo'n ziekelijke sfeer?
    Het zou ook kunnen dat het bedroevende taalgebruik eerder een aanduiding is dat het Nederlands niet de moedertaal is van die gasten, en dat veel van die jongeren van vreemde origine zijn. Ik weet het niet zeker. Dat wordt alvast gesuggereerd door idiote uitspraken als: "bel en app haar kapot deze belg wilt lul braddas". (Voor wie het zou interesseren, "braddas" is een verbastering van het Engelse "brothers".)

    Ik snap trouwens helemaal niet waarom daar niet (harder) tegen op getreden wordt? Ze hebben een team onderzoekers twee jaar voltijds laten werken om een rechtszaak tegen Bart De Pauw te kunnen opstarten wegens "elektronische belaging" omwille van puberachtige sms'jes, maar dit laat men gewoon passeren? Dit kan zomaar, en niemand doet iets om dit te stoppen en die criminelen aan te klagen? Hoe veel dodelijke slachtoffers moeten die jonge lafaards nog maken? Ik begrijp er hoe langer hoe minder van...

    Om maar te zeggen: ik heb het zo ongeveer wel gehad met de jeugd van vandaag, en ik vrees het ergste voor onze toekomst !

    De Chinezen hebben ondertussen ook al begrepen dat de Westerse beschaving op haar laatste benen loopt, en ze bereiden zich voor om de wereldhegemonie over te nemen.
    De Chinese president Xi Jinping is alvast een charmeoffensief gestart naar de buitenwereld toe, kwestie van zijn land een beetje populairder te maken bij de rest van de wereld: "Het is nodig om internationaal meer vrienden te maken, om te verenigen en de kring met bevriende landen voortdurend uit te breiden om de publieke opinie te beïnvloeden." Als zij de dominante beschaving willen worden, dan wil de Chinese leider dat graag voor iedereen acceptabel maken zodat er niet al te veel tegenstand zou groeien. En tegelijk heeft de Chinese regering ook beslist om de "één kind"- of recenter "twee kind"-politiek op te geven. Voortaan mogen Chinese koppels tot drie kinderen hebben. De bedoeling is duidelijk: de Chinese bevolking moet drastisch groeien, zodat ze binnen enkele generaties met genoeg zullen zijn om over de hele wereld uit te zwermen om er (hun) beschaving te brengen.

    Weet je wat? Als dát het alternatief is voor onze eigen decadente en ziekelijke "beschaving", dan is dat voor mij prima in orde. Alles liever dan het gebrek aan menselijkheid dat we bij ons meer en meer zien opduiken.

    06-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (21 Stemmen)
    Categorie:Cursief
    >> Reageer (0)
    04-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Indiase Variant

    De "Indiase variant" is op komst!

    Let wel: de "Indiase variant", niet de "Indische variant"... Zélfs in de corona-berichtgeving moet men heel erg op zijn woorden letten, en zich er voor hoeden om licht-op-de-tenen-getrapte Wokers niet te schofferen met een discriminerende en vernederende term als "Indisch". Want dat zou, voor wie dat persé zo wil interpreteren, kunnen verwijzen naar de oud-koloniale tijden van de Britten en de Nederlanders: "De vorm Indisch bestaat wel, maar het is af te raden die te gebruiken voor iets wat met India te maken heeft. Indisch is namelijk meestal een historisch begrip uit de koloniale tijd."

    Hoe dan ook: de Indiase variant is op komst. Die woekert, naar het schijnt, al in Engeland en omstreken. Het is dus maar een kwestie van tijd eer die de voetsporen van de Britse variant zal volgen en bij ons ook gaat floreren. En die Indiase variant, dat is een gevaarlijk beestje! Althans volgens de experten. (Die er eerder met de Britse variant ook al grandioos naast zaten, maar goed.) In Groot-Brittannië is die Indiase variant zowaar zelfs verantwoordelijk voor een "vierde golf".  (Al is dat toch met een kleine korrel zout te nemen: er waren de voorbije twee weken 48 nieuwe besmettingen per 100.000 inwoners; bij ons zijn dat er 252.) En dát terwijl daar al 95 vaccins toegediend werden per 100 inwoners. Bij ons is dat nog maar 57.

    Het probleem bij de Britten is dat héél veel mensen al een eerste prik gehad hebben, maar nog maar een heel beperkt aantal een tweede prik. En het vermoeden bestaat dat die eerste prik geen of nauwelijks bescherming biedt tegen die Indiase variant.

    Ook bij ons zijn nog maar héél weinig mensen al een tweede keer ingeënt, en dus "volledig beschermd". Het gaat om iets meer dan 19% van de totale bevolking, en dan spreken we eigenlijk vooral over de "kwetsbare ouderen". In de leeftijdscategorie tot 54 jaar is dat in Vlaanderen maar 11%. En laat het nu nét die jongeren zijn die de voorbije maanden onze Intensieve Zorgafdelingen hebben doen vol lopen.
    Wat dus onvermijdelijk de vraagt oproept: "Is het wel een goed idee om nu al zo fors te versoepelen?"

    Ben ik dan tegen de versoepelingen? Nee, verre van. Niemand is tegen versoepelingen, vermoed ik. De "corona-dwingelandij" heeft lang genoeg geduurd. Ik snak er ook naar, net als iedereen, om eindelijk weer mijn vrienden te kunnen ontmoeten, "in het echt". Om elkaar eindelijk weer eens te kunnen vastpakken met een warme knuffel. Om bij elkaar op bezoek te kunnen gaan zonder binnenshuis onze blije glimlach achter dat stom mondmasker te moeten verbergen.

    Dus: ja, ik ben blij met de versoepelingen. Maar tegelijk krijg ik in de media, van de experten vooral, alweer sterk ongeruste en verontrustende berichten. Onze corona-commissaris waarschuwt alvast: "Het is niet omdat het niet meer verboden is, dat het verstandig of aanbevolen is." En dan weet ik het allemaal zo goed niet meer. Want expert Marc Van Ranst zegt daarover: "En het is wel degelijk te vroeg voor een dergelijke forse versoepeling. Deze, ik zou bijna zeggen 'ultieme', versoepeling kan je pas doen als iedereen zijn eerste prik heeft gekregen. Men wil van 9 juni de bevrijdingsfeesten maken. Dat komt wat te vroeg. We zitten nog midden in de pandemie."

    Om maar te zeggen: het is, alweer, onduidelijkheid troef. Zoals het al de hele corona-tijd geweest is. De boodschappen zijn ook nu weer even verwarrend en tegenstrijdig, zoals ze dat al van bij het prille begin geweest zijn. Omdat de politici veel te dikwijls "met twee tongen spreken". En omdat, het moet gezegd worden, ook de zogenaamde experten er meestal maar met hun klak naar gooien. Ze weten het eigenlijk ook niet (meer), evenmin als u en ik.

    04-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (17 Stemmen)
    Categorie:Covid
    >> Reageer (0)
    03-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het zal jouw Kind maar zijn...

    Onze ouders hebben heel zeker dikwijls ontmoedigd en een beetje bezorgd gezucht en geklaagd over "de jeugd van tegenwoordig", toen wij nog tieners waren. Ze zullen daar ongetwijfeld ook af en toe een gegronde reden voor gehad hebben.

    Ik had diezelfde bedenking bij het verhaal over de zelfmoord van dat veertienjarig meisje, nog niet zo lang geleden. Voor wie de voorbije weken op Mars zou gewoond hebben, en het vreselijke verhaal niet gehoord of gelezen heeft: het gaat over een minderjarig meisje dat door vijf tieners aangerand en verkracht is. (Op een kerkhof, nota bene!) De vijf jonge delinquenten hebben hun exploten bovendien gefilmd en het filmpje op de sociale media gepost. Toen het meisje zich via het internet nog een tweede keer aangerand voelde, werd het haar allemaal te veel, en is ze uit het leven gestapt. Wat die jonge mannen tot moordenaars maakt, noch min noch meer. Al zullen ze daar wel nooit voor moeten boeten.
    Drie van de jongens/mannen waren minderjarig, en die zullen dus een tijdje in een gesloten instelling moeten doorbrengen. En daarmee is voor hen de kous af. Twee ervan waren meerderjarig, en zullen bijgevolg veroordeeld worden wegens "verkrachting van een minderjarige, met verzwarende omstandigheden". Dat wordt dan vermoedelijk de maximumstraf: vier of vijf jaar. Al zou het ook wel minder kunnen zijn, want ze hebben een blanco strafblad en het zijn nog tieners en blablabla. Het maakt ook niet zo veel uit. Binnen hooguit vier jaar zijn ze vrij, en lopen ze weer rond, en dan kunnen ze verder met hun leven.
    Voor dat meisje is er geen verder leven meer. Voor haar is er geen toekomst meer. En de ouders van het meisje, die moeten "levenslang" verder met dit verlies. Dit zinloos verdriet, dit wrede verlies. En met de woede, vermoedelijk. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe je als ouder verder moet in zo'n situatie. Ik hoop nooit te moeten ontdekken hoe je je dan als ouder voelt.

    Maar goed: bij het lezen van dit trieste verhaal, was mijn eerste bedenking: "Het gaat echt heel erg de verkeerde kant uit met de jeugd van vandaag!" Als die jonge mannen een "staal" zijn van de doorsnee jongere, dan houd ik mijn hart vast. Het is, vrees ik, symptomatisch voor de permissieve en oppervlakkige tijdsgeest. Discipline telt niet meer, en mededogen ook niet meer. Jonge mensen streven naar vlug en oppervlakkig genot, en houden nog alléén rekening met zichzelf en met het eigenbelang. Althans, zo lijkt het toch. En al zeker bij verhalen zoals dat van het aangerande meisje.

    Mijn tweede bedenking ging over de ouders van die jongeren die zich zo vreselijk misdragen hebben. Ik vermoed, ik hóóp, dat die ouders écht wel hun best gedaan hebben om hun kinderen goed op te voeden. Om hen respect aan te leren voor onze normen en waarden, om hen te leren rekening houden met anderen, om hen het onderscheid te leren tussen goed en kwaad. En dan doen ze zoiets: ze verkrachten een meisje, maken er een filmpje van om te kunnen opscheppen op de sociale media, en jagen haar de dood in. Hoe voel je je dan als ouder van zo'n dader? Kan je daar mee leven? Kan je het besef dat je schromelijk gefaald lijkt te hebben, accepteren? Of het gevoel dat je mee verantwoordelijk bent voor de dood van dat meisje? Want tenslotte heb jij één van die misdadigers op de wereld gezet en opgevoed! En hoe kan je dan je kind weer onder ogen zien? Hoe reageer je als vader of moeder als je eigen zoon een verkrachter en een moordenaar is? Kan je nog enige ouderliefde voelen voor zo iemand? Kan je zo'n monster na zijn straf terug in huis halen en weer normaal met elkaar om gaan?

    Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe je als ouder verder moet in zo'n situatie. En ik hoop het nooit te moeten ontdekken...

    03-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (20 Stemmen)
    Categorie:Cursief
    >> Reageer (0)
    02-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Restauratie

    Herinnert u zich nog mijn stukje, op 12 maart vorig jaar, over de lamentabele toestand waarin ons majestueus Justitiepaleis verkeert? Zowel de binnen- als de buitenkant waren (en zijn nog altijd) om bij te huilen. Het gebrek aan respect voor deze belangrijke instelling en voor het prachtige gebouw is stuitend. De reden is uiteraard niet ver te zoeken: gebrek aan middelen. Er was, en is nog altijd, geen geld voor een volledige opknapbeurt, binnen én buiten.

    Wat het interieur en de infrastructuur binnenin betreft, is er geen beterschap in zicht: het blijft behelpen, en hopen dat de elektrische leidingen het houden. En dat de lampen het niet al te dikwijls begeven tijdens een zitting.

    Maar wat de buitenkant betreft is er groot nieuws: het majestueuze Brusselse Justitiepaleis wordt gerestaureerd. Of beter gezegd: de restauratie die lang geleden al eens gestart was, wordt weer hervat. Het gebouw staat dus al vele lange jaren, sinds het jaar 2000, in de stellingen.
    Laten we vooral niet al te vroeg victorie kraaien. Want vooraleer het gebouw zélf kan aangepakt worden, moeten eerst nog de stellingen gerestaureerd worden. Het zijn ondertussen bijna zélf beschermde monumenten geworden. En ze zijn dringend aan herstelling toe. Wat dus als hilarische consequentie heeft dat het budget dat nu eindelijk gevonden werd voor de restauratie van het Justitiepaleis, in de eerste plaats zal moeten dienen voor de restauratie van de stellingen. De geschatte kostprijs om de stellingen weer helemaal in orde te brengen, is al opgelopen tot ongeveer 1,5 miljoen euro. Hopelijk blijft er daarna nog iets over voor het gebouw zélf. Want anders blijven die stellingen daar nog eens 20 of 30 jaar staan te vergaan. Dan mag bij een volgende restauratiebeurt opnieuw begonnen worden met het oplappen ervan en blijft er misschien opnieuw geen geld over voor het gebouw zelf. Tot het op een dag niets meer zal uitmaken omdat het Justitiepaleis zodanig zal afgetakeld zijn dat er geen herstellen meer aan is.
    Dat is dus hoe hier in België met de (schaarse) middelen omgesprongen wordt. Had men lang geleden al gedaan wat moest gedaan worden, dan waren de kosten maar een fractie geweest van wat het nu zal worden. En dan had men een (groot) deel van het budget niet moeten verkwisten aan de herstelling van de stellingen.

    Ons land heeft een gigantische overheidsschuld, want de uitgaven swingen de pan uit. En tegelijk slagen we er niet in om onze wegen en bruggen en gebouwen te onderhouden. Hoe komt dat toch?

    Omdat men eindeloos lang moet overleggen en discuteren en evenwichten zoeken, eer men zelfs maar aan iets kan beginnen (ver)bouwen. En omdat er gigantisch veel geld verkwist wordt aan studies en onderzoeken.
    En, helaas, ook en vooral, omdat er heel veel geld "blijft plakken" bij "vrienden" die ook graag een centje bij verdienen. Zie maar naar, om een willekeurig voorbeeld te nemen, het schandaal rond de Waalse intercommunale Publifin, of Enodia zoals die nu heet. Een aantal topmanagers van Nethys, de operationele tak van Enodia, hebben zich daar jarenlang royale vergoedingen laten uitbetalen. Voor een totaal bedrag van om en bij 15 miljoen euro. Anderen, mindere goden, hebben duizenden euro's opgestreken voor deelname aan adviesraden waar ze zelfs nooit bij aanwezig waren geweest.
    Het is maar één voorbeeld. Er zijn er nog talloze andere die aan het licht gekomen zijn. En er zijn er vermoedelijk nog méér die (voorlopig nog) in duisternis gehuld blijven.

    Het gevolg van dit alles is dan, onder meer, dat er geen middelen beschikbaar zijn om onze gebouwen te onderhouden. Of onze wegen. Of onze bruggen.

    Of om de kinderarmoede te bestrijden, bij voorbeeld.

    02-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (20 Stemmen)
    Categorie:Belgische politiek
    >> Reageer (0)
    01-06-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stokebrand

    Volgens filosoof Ignaas Devisch is het totaal verkeerd en contraproductief om de mensen die Jürgen C. steunen, op de sociale media of op straat, "dom" te noemen. En hij heeft gelijk. Gedeeltelijk in elk geval.

    Mensen die dezelfde mening zijn toegedaan als Jürgen C., als het gaat over de corona-maatregelen en -beperkingen, hebben recht op die mening. Véél mensen zijn het er vermoedelijk wel over eens dat vele "vrijheid beperkende" maatregelen er toch wel zwaar over zijn. En buiten proportie, vergeleken met de reële dreiging. Of die mensen gelijk hebben? Ik weet het niet. Ik weet het écht niet. Het zou kunnen, want in Zweden kon het in elk geval wél. We zullen natuurlijk nooit weten hoe hard de epidemie in ons land zou toegeslagen hebben zonder al die maatregelen rond lockdown, thuiswerken, afstand houden, contacten beperken, avondklok en samenscholingsverbod. Maar als we naar de corona-cijfers in ons land kijken, vooral dan het aantal ernstig zieken en het aantal sterfgevallen, dan kan je je inderdaad vragen stellen over de Belgische aanpak.
    Het maakt eigenlijk ook niet uit of die mensen gelijk zouden hebben of niet. Het is hun mening, en ze hebben daar recht op. En ze hebben het recht om daar dan ook voor uit te komen. Dat maakt hen niet automatisch "dom", verre van.
    Maar het is een ander verhaal als ze de heer Jürgen C. gaan ophemelen en hem als een held gaan voorstellen. "Hij heeft nog niets verkeerd gedaan." zegt men vergoelijkend. Hij heeft natuurlijk wél iets verkeerd gedaan: hij heeft een lading oorlogstuig gestolen. En het zou bijzonder naïef zijn te geloven dat hij daar geen kwaadaardige plannen mee had. Wie dus steunbetuigingen blijft uiten voor de plannen van Jürgen C., is volgens mij wél "dom". En wie mee huilt in de roep om Marc Van Ranst en de andere verfoeide virologen te vermoorden, die is wél "dom". Wat filosoof Devisch daar ook moge over denken.

    Het moet nu wel toegegeven worden dat professor Van Ranst er alles aan doet om olie op het vuur te gooien en de gemoederen op tijd en stond nog wat méér te verhitten. De professor is een ruziestoker die de polemiek opzoekt en die er niet voor terugschrikt mensen te provoceren of te schofferen. Vermoedelijk vooral om de kick en de aandacht die hij daardoor krijgt. Het zou al veel helpen om weer een serene sfeer te creëren, als de professor er het zwijgen zou toe doen en zich zou beperken tot wetenschappelijk gefundeerde uitspraken. Maar dat lukt hem blijkbaar niet. Ik vermoed dat de man er een diabolisch plezier in vindt om ruzie te maken, met de bedoeling zijn "tegenstander" af te kraken.

    Zo was er niet zo lang geleden zijn "twitter-ruzie" met de Nederlandse stichting "Viruswaarheid", waarbij de professor het nodig vond om de voorzitter van die stichting met zo veel woorden een "onbenul" te noemen, van wie de kennis niet eens de achterkant van een postzegel zou vullen. Zo'n beweringen helpen niet. Ze brengen geen rust, en overtuigen niemand. Ze wakkeren de frustraties en wraakgevoelens alléén maar aan.
    Meer recent heeft hij de aanhang van Jürgen C. ook nog eens extra uitgedaagd door lid te worden van de groep "Als 1 man achter Jürgen", en de leden van die groep voor achterlijke idioten uit te maken: "Niveau nihil, maar ja, wat hadden we verwacht van een groepje terroristenondersteunders." Waarom hij het in zijn hoofd heeft gekregen om dat te doen, is mij een compleet raadsel. Het ging om een relatief besloten groep, op een alternatief sociale mediakanaal "Telegram". Hij had het ook perfect kunnen negeren, en dan had het brede publiek er zelfs niet eens over gehoord. Maar niet dus: hij vond het nodig om een beetje te stoken. Zelfs al gaf hij zélf toe dat zoiets "niet slim" was. Als de professor een doodswens heeft, dan is hij in elk geval goed bezig. Het probleem is helaas dat ook de andere virologen, die evengoed het gezicht zijn van de corona-paniekboodschappen, mee het slachtoffer dreigen te worden van de gevoelens van woede en vernedering die Marc Van Ranst aan het opstoken is. Ook zij voelen zich ondertussen bedreigd, en ik vermoed dat de dreiging reëel is. Met dank, voor een groot stuk, aan professor Van Ranst.
    Tussendoor heeft die trouwens ook nog eens de tijd gevonden om een twitter-ruzie uit te vechten met Siegfried Bracke. Een al even zinloze en non-productieve ruzie als die met "Viruswaarheid", trouwens. Een beschamende wederzijdse scheldpartij. En waarom? Wat heeft hij daar mee te winnen? Wat heeft iemand daar mee te winnen? Ik vraag me trouwens af of de professor nog wel de tijd heeft om iets nuttigs en zinvols te doen, naast zijn drukke activiteiten op de sociale media? (Hij lijkt Donald Trump wel...)

    Als ik Marc Van Ranst dus toch één goede raad mag geven: "Blijf weg van de sociale media, en doe gewoon uw werk." Dat zal véél nuttiger en zinvoller zijn, en iedereen zal er baat bij hebben. Dat is trouwens ook wat onze federale coronacommissaris suggereert: "Virologen zijn experten op basis van hun wetenschappelijke kennis. Ze moeten zeer duidelijk zijn wanneer ze spreken over hun vakgebied en ze moeten terughoudend zijn op vlak van hun algemene commentaren over de samenleving."

    01-06-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (18 Stemmen)
    Categorie:Belgische politiek
    >> Reageer (0)
    31-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daar is de Lente

    Vervolg...

    28 mei 2021: de eerste zonnige en droge lentedag van de hele maand mei. En voilà: wat ik verwacht had, was er al. Op die allereerste mooie lentedag sinds lang was er al direct die (voorspelbare) waarschuwing voor de toenemende droogte door de klimaatverandering, en de melding dat de lentes bij ons alsmaar droger worden. Ik heb met moeite de neiging kunnen onderdrukken om mijn pc tegen de muur te kwakken toen ik dat las.

    Het is toch waar, zeker! We zitten met z'n allen al wekenlang te snakken naar een beetje échte lente, een beetje zon, een beetje warmte, een beetje droogte. En als we dan eindelijk opgelucht konden ademhalen en ons konden verheugen op een mooie dag en een mooi weekend, dan waren ze daar al direct met hun domper. Al die voorbije tijd van kille plensbuien: geen woord over het klimaat! Maar bij de eerste mooie dag waren ze daar. Alsof ze het ons niet wilden gunnen eens een beetje blij te zijn en ons eindelijk een beetje opgelucht te voelen. Nee, we moesten vooral ongerust zijn en deze zonnige dag als een signaal zien dat het slecht gaat met ons klimaat.

    Uiteraard zijn er weer statistieken om dat te bewijzen. Dat er andere statistieken bestaan die aangeven dat de jaarlijkse neerslag de voorbije decennia eerder is toegenomen, dat wordt er niet bij verteld. En dat je met statistieken zowat alles, en dus eigenlijk niets, kan bewijzen, dat wordt ook niet vermeld. De getoonde statistieken tonen een daling van de gemiddelde neerslag in de lente tijdens de voorbije dertig jaar. Dat er in vroegere decennia eerder al periodes geweest zijn waarin de curve van de gemiddelde neerslaghoeveelheid in de lente een dalende trend vertoonde, en dat er daarna telkens een periode volgde met een even sterk stijgende curve, dat wordt gemakshalve genegeerd. Want dat verstoort de onheilsboodschap. De lente van 2021 past trouwens, volgens het KMI, helemaal in het sombere plaatje: "Laat je hierbij niet misleiden door de natte meimaand die we momenteel beleven: zelfs met mei erbij geteld zal er deze hele weerkundige lente (maart, april en mei samen) niet echt veel meer neerslag gevallen zijn dan normaal."

    Maar er is ook (een beetje) goed nieuws, volgens de statistieken. Onze winters worden namelijk steeds natter: de curve van de gemiddelde neerslaghoeveelheid in de winter stijgt al 40 jaar lang. Alléén is die stijging dan weer "statistisch niet significant". Terwijl de daling van de lentecurve wél significant zou zijn. Of wat had je gedacht?
    De gevolgen van de (veel te) droge lentes zouden rampzalig zijn: de jonge takken aan de bomen, en de plantjes die precies in de lente moeten opschieten, die hebben niet genoeg vocht en voedsel, en zijn dus kwetsbaar voor parasieten. En de oogsten zullen mislukken omdat het zomerse watertekort niet gecompenseerd was door de lenteregens.

    Dat ons klimaat verandert, dat weten we ondertussen wel. Was het dan écht nodig om de eerste mooie lentedag al direct te verpesten?

    Ik had dit al van ver zien aankomen, en ik had dit voorspeld. Maar weet je wat? Op die 28ste mei was mijn reactie: "Fuck de klimaatverandering! Fuck de klimaatwaarschuwers! Vandaag en het hele weekend wil ik genieten van eindelijk een beetje zon en eindelijk een beetje warmte!" Eindelijk kan ik weer gewoon binnenshuis rondlopen zonder het gevoel dat ik ijsklompen heb aan de uiteinden van mijn armen, eindelijk kunnen we onze verwarming helemaal af zetten, eindelijk kunnen we nog eens een wandeling maken zonder ons in een dikke jas te duffelen. Eindelijk voel ik me binnenin geleidelijk weer wat opwarmen.
    Ik ben op 28 mei opgestaan met een stralend zonnetje, en ik voelde mijn hart opzwellen van vreugde. Dat laat ik niet teniet doen door die onheilsprofeten die ongeduldig op die allereerste mooie dag hadden zitten wachten om al direct voor de dreigende droogte te kunnen waarschuwen.

    31-05-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (15 Stemmen)
    Categorie:Cursief
    >> Reageer (0)
    30-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handoplegging

    Ik zal heel binnenkort mijn tweede carrière bij Belfius stop zetten en (nog maar eens) met pensioen gaan. Het besef dat ik in deze tweede carrière waarin ik halftijds aan de slag ben, bijna anderhalve dag per week voor de fiscus werk en maar één dag voor mezelf, is té pijnlijk en ontmoedigend om zoiets te blijven volhouden.

    Maar ik heb al een nieuwe carrière op het oog. Of liever: een roeping. Ik ga "handoplegger" worden.

    Ik voel héél wat scepsis bij de lezer, en ik bemerk de kritische bedenking dat "handoplegging" gewoon kwakzalverij is, iets om goedgelovige zielen mee te paaien. In de stijl van: "Ieder mens heeft energiebanen in zijn lichaam en alles is met elkaar verbonden in je lichaam, zoals alles is verbonden op deze wereld. Als deze energiebanen tijdelijk verstoord zijn, kan jij door middel van handoplegging, bewust jouw energie sturen naar de ontvanger, waardoor zijn energiebanen zullen stabiliseren, en zullen genezen."

    Nee dus, ik geloof ook niet zo heel erg in de helende kracht van een "handoplegging". Ik heb dan ook helemaal niet de bedoeling de chakra's weer in balans te brengen met mijn handen. Ik heb wél de bedoeling de koorts te verlichten van bijvoorbeeld zwaar zieke Covid-patiënten. Want mijn handen, of toch in elk geval mijn vingers, zijn zoiets als ijsklompen. Ik hoef mijn handen maar enkele minuten op het voorhoofd van een koortsige zieke te leggen om zijn/haar temperatuur onmiddellijk met een drietal graden te doen zakken.
    Of anders kan ik ook een job zoeken als transporteur van het Pfizer-vaccin. Geen nood aan super-diepvriezers om het vaccin koel te houden: ik zou de flesjes gewoon in mijn handen kunnen vervoeren zonder dat ze door opwarming aan kwaliteit verliezen.

    Van waar die diepvrieshanden? Vooral door de voorbije winterse lentemaanden april en mei. Eens de lente goed en wel officieel begonnen was, begin april, heb ik bij ons thuis de accumulatie-verwarming af gezet. Kwestie van energie en (vooral) centjes uit te sparen. Mijn verwachting was dat de lente vanzelf wel een beetje warmte in huis zou brengen. Dat is helaas lelijk tegen gevallen. De maand april was de koudste sinds 1986. En de maand mei is al niet veel beter: de gemiddelde temperatuur voor mei ligt normaal rond 14°, maar dit jaar was dat (in elk geval tot 27 mei) amper 11° Celsius. Al blijft Sabine volhouden dat het allemaal niet zo erg is: "Het klopt dat deze lente dus frisser is dan anders, maar zeker voor de meimaand valt dat al bij al goed mee." Wedden dat we bij de eerstvolgende maand waarbij de gemiddelde temperatuur 3 graden hoger ligt dan "normaal", met de verwijzingen naar de klimaatopwarming om de oren zullen geslagen worden? Niemand zal het in zijn/haar hoofd halen om te zeggen dat het "al bij al goed mee valt".

    Hoe dan ook: het resultaat van die onderkoelde maanden april en mei, is dus dat mijn handen nu uiterst geschikt zijn om koortsige voorhoofden te verkoelen. Ik probeer dat een beetje te beperken door de dagverwarming af en toe op te zetten. Die verbruikt toch stroom die mijn zonnepanelen leveren, dus dat kan geen kwaad; het is zelfs goed voor mijn "zelfverbruik". Maar er zijn grenzen, natuurlijk: ik kan het écht niet maken om de hele dag die verwarming te laten blazen en er tegenaan te staan plakken, toch? Dus probeer ik dat te beperken, en verdraag voor het grootste deel van de dag lijdzaam mijn licht bevroren vingers.

    Die ik nu kan inzetten voor de goede zaak. Als er dus iemand is die lijdt onder een hevige koorts: stuur mij een berichtje, en ik kom af. Instant afkoeling gegarandeerd!

    Wordt vervolgd...

    30-05-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (15 Stemmen)
    Categorie:Cursief
    >> Reageer (0)
    29-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stikstofoxide

    Als je aan om het even wie zou vragen of hij/zij voorstander is van een gezonder en beter milieu, dan zal je héél uitzonderlijk een negatief antwoord krijgen. Iedereen is vóór gezonde lucht en vóór een proper milieu en vóór een stabieler klimaat. Alléén... er zijn er maar héél weinig die daar ook de consequenties van zullen willen trekken: ons huidig niveau van welvaart en comfort opgeven. Want laat ons eerlijk zijn: de maatregelen die écht nodig zijn om de klimaatverandering om te keren en het milieu weer zuiver en proper te maken, zouden impliceren dat we een groot deel van ons comfort kwijtraken. Minder verwarmen, minder eten, ons minder wassen, minder verbruiken, minder luxe. Want we zijn met ongeveer 7 miljard op deze aarde, en als we allemaal ons deel van de koek willen houden of krijgen, dan kan het met ons milieu en met de natuur alléén maar verder achteruit gaan.

    Het geroep en geschreeuw van de milieu- en klimaatactivisten is dus een beetje hypocriet, want ze willen zélf ook wel graag een warm huis en lekker eten en het moderne comfort. En hun eisen zijn bovendien niet realistisch. Het lijkt mij dat we in dat alles toch een beetje "pragmatisch" moeten zijn. Tenzij we écht bereid zouden zijn om terug te keren naar de middeleeuwen?
    Maar helaas... veel pragmatisme leggen de activisten niet aan de dag. En dan is het niet te verwonderen dat ze weinig gehoor krijgen.

    Over de broeikasgassen, in het bijzonder CO2, is al lang en veel gepalaverd. De "schuld" hiervoor ligt vooral bij de industrie en bij het verkeer, maar ook bij de gewone huishoudens. De wereldwijde voornemens tot reductie van de CO2-uitstoot zijn in ambitieuze doelstellingen neergepend. Maar het probleem met de voorgestelde oplossingen is dat die héél veel geld kosten. Voor de industrie. Wat misschien op zich niet slecht is, want investeringen in CO2-reductie kunnen veel nieuwe jobs opleveren. Maar ook voor de gewone burger. Je zou moeten investeren in een passieve of energiezuinige woning (door isolatie enzoverder), in duurzame verwarming met een warmtepomp, in zelfvoorziening van je energie (door zonnepanelen met bijhorende batterij), in duurzame mobiliteit (met een elektrische auto), enzovoort. Wie kan zich dat allemaal permitteren? Niet zo heel veel mensen, denk ik. Dat wordt dus het voorrecht van de welgestelden.

    En dan vraag ik me onwillekeurig toch af: "Voor wie of wat lobbyen die klimaatactivisten eigenlijk? Voor het klimaat? Of voor de nieuwe industrie die al die dure gadgets produceert?" Ik heb soms toch mijn twijfels. Betere verkopers voor die (peperdure) batterijen om je geproduceerde elektriciteit op te slaan, of voor de (dure) warmtepompen of voor de producenten van super-isolerende ramen, zal je vermoedelijk niet vinden.

    Nu het debat over de CO2-uitstoot ongeveer afgerond is, en iedereen min of meer op dezelfde lijn zit, hebben de milieu-activisten een nieuw discussiepunt van stal gehaald: de uitstoot van stikstofoxide. En hierbij richten ze het vizier vooral op de landbouw, en meer in het bijzonder op de kippen- en varkenskwekers.

    Zo hebben ze onlangs de uitbreiding van een industriële kippenstal in Kortessem kunnen verhinderen. Een kippenboer had, binnen de bestaande normen, een vergunning gekregen om zijn kippenstal fors uit te breiden, maar daartegen is door een natuurvereniging bezwaar aangetekend omdat het bedrijf daardoor de omliggende natuur té zwaar zou belasten met stikstofoxide. Het gevolg van dit arrest is onvermijdelijk dat heel wat projecten in de landbouwsector zullen moeten stilgelegd of teruggedraaid worden. In Nederland is er trouwens een gelijkaardige uitspraak geweest, waarbij een kippenboer verplicht werd om zijn kippenstal met twee derde te verminderen, op straffe van een dwangsom van 25.000 euro per week. In Nederland zijn door dat arrest ongeveer 18.000 uitbreidingsprojecten stil gelegd. En bij ons dreigt het zelfde scenario.
    Ik heb hierbij ongeveer dezelfde bedenkingen als waarmee ik dit stukje begonnen ben. Iedereen zal wel voorstander zijn van het verminderen van de hoeveelheid stikstofoxides in de lucht. Stikstofoxides zijn namelijk behoorlijk schadelijk. Omdat ze bijvoorbeeld de grond verzuren, en omdat ze ademhalingsproblemen kunnen veroorzaken. Maar men moet wel goed beseffen wat de consequenties zijn. Als we de uitstoot van stikstof willen beperken tot "gezonde" proporties, dan is het gedaan met industriële kippen- of varkenskwekerijen. En dan keren we terug naar de goede oude landbouwpraktijken. Eieren en vlees zullen dan een schaars, en vooral duur, goed worden. Alléén nog weggelegd voor wie het zich kan permitteren: voor de welgestelden dus. De vraag komt opnieuw opzetten: "Voor wie lobbyen die natuurorganisaties eigenlijk?"

    Hoe je het ook draait of keert: als we naar een schone en propere en gezonde wereld willen, dan zal iedereen héél veel moeten inleveren en prijsgeven. Behalve wie het zich financieel kan permitteren om zijn/haar huidig comfort en niveau van luxe te behouden.

    Is dát de bedoeling?

    29-05-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (19 Stemmen)
    Categorie:Wetenschap
    >> Reageer (0)
    28-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeker niet culturaliseren

    Het probleem komt de laatste tijd regelmatig opduiken: de seksuele intimidatie van de vrouw in de Brusselse straten. Of in andere grootsteden.

    Het is zó erg geworden dat vrouwen in sommige buurten nog amper de straat op durven. En al zéker niet op hun eentje, en nooit in het donker. Het is zó erg geworden dat vrouwen al twee keer moeten nadenken over hun outfit vooraleer zich op de Brusselse (of andere grootstedelijke) straten te wagen. Ze moeten er vooral over waken er "niet te sexy" uit te zien: een rokje of een jurkje is uit den boze, bij voorkeur houden ze het bij een seksloze lange broek.
    Dat is uiteraard de omgekeerde wereld: het is niet de vrouw, of de vrouwelijkheid, die uit onze straten moet gebannen worden, het zijn de macho mannen die menen vrouwen te mogen lastig vallen, die uit onze steden moeten weg gehouden worden.

    In Brussel is het ondertussen al zó ver gekomen dat er dagelijks minstens twee klachten over seksuele intimidatie neergelegd worden. En dat zijn dan nog alléén de vrouwen die de moeite willen doen of er de moed voor kunnen opbrengen. Het échte aantal vrouwen die lastig gevallen worden, ligt misschien wel tien keer hoger. En dan hebben we het al vlug over twintig gevallen per dag. In Brussel.

    Volgens professor Karen Celis van de VUB ligt de oorzaak bij "diepgewortelde genderpatronen". Ik citeer: "Dat gaat terug op heel diepgewortelde genderpatronen, waarbij de publieke ruimte mannelijk geconnoteerd wordt en de private ruimte, de huiselijke sfeer, wordt als vrouwelijk aanzien. Dat betekent ook dat wanneer vrouwen zich in de publieke ruimte begeven, dat zij eigenlijk al niet op hun plaats zijn."
    Op de vraag hoe dit kan opgelost worden, heeft de professor niet direct een pasklaar antwoord: het gevoel van straffeloosheid moet aangepakt worden, het onderwijs moet zorgen voor een betere sensibilisering. Maar, zegt de professor, en mét haar alle politiek correcte psychologen en sociologen: "Je kan het niet reduceren tot een specifieke groep en je kan het niet culturaliseren." En dat is weer zo'n typisch omfloerste uitspraak van mensen die bang zijn het probleem bij naam te noemen, uit angst om door mensenrechtenadvocaten verketterd te worden.

    Ik riskeer nu wellicht een "Vlaams Belang"-etiket opgeplakt te krijgen, en van racisme beschuldigd te worden, maar het kan geen toeval zijn dat het probleem zich vooral manifesteert in "multiculturele" grootsteden, met een hoge concentratie moslim-jongeren.

    Ligt het aan de culturele achtergrond van die jongeren, of eerder aan hun frustraties wegens het gebrek aan vooruitzichten en het ontbreken van toekomstkansen? Ik weet het niet. Ik weet wél dat de Islam volgens de meeste interpretaties erg vrouwonvriendelijk is.
    Dat is zéker zo in Moslimlanden met een héél conservatieve Islam-opvatting, genre Saudi-Arabië, waar de vrouwen zo goed als géén rechten hebben. Maar ook in een moderne staat als Turkije zie je meer en meer hoe vrouwen, in naam van de religie, onderdrukt en zelfs fysiek belaagd worden. Herinner u het befaamde "stoelenincident" met mevrouw von der Leyen, en de aanleiding daartoe: dat Turkije zich teruggetrokken had uit de "Conventie voor Vrouwenrechten".
    Veel teksten van de profeet Mohammed, uit de zevende eeuw, verwijzen de vrouw ook expliciet naar die "minderwaardige positie". Althans voor hen die de oeroude teksten op de dag van vandaag toch nog altijd letterlijk willen interpreteren, en die vergeten dat die voorschriften in een totaal andere tijdsgeest geschreven werden.
    Zo staat in Soera 4, vers 34 het volgende: "Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen God onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar."
    Wat, voor wie dat wil, gemakkelijk kan gelezen worden als een aanduiding van de minderwaardigheid van de vrouw (want God heeft de mannen boven de vrouwen doen "uitmunten"), én als de toelating van de man om zijn vrouw hardhandig aan te pakken. (Wat onder andere in Turkije een ware plaag geworden is.)

    Het zou dus misschien al een goed begin zijn om het probleem gewoon bij naam te noemen, in plaats van er altijd doekjes om te winden. En dan heb ik ergens het gevoel dat er toch mogelijkheden zijn om te remediëren: als men eens écht werk zou maken van de strijd tegen de conservatieve Islam-interpretatie die nog altijd massaal onderwezen en opgedrongen wordt. Het is trouwens datzelfde radicale islamisme dat nog altijd in veel koran-scholen van jongs af aan aangeleerd wordt en jongeren in de richting van radicalisering duwt.

    We zouden natuurlijk ook kunnen pleiten voor meer vrouwelijke ridders in het Lego-aanbod. Want volgens genderspecialiste Veerle Draulans ligt dáár de oorzaak van de fysieke of andere agressie van mannen tegenover vrouwen: in het Lego-assortiment zijn de vrouwelijke ridders niet of nauwelijks aanwezig.

    Als de kleine meisjes net als de kleine jongetjes van kindsbeen af oorlogje zouden mogen en kunnen spelen, zou dit (in die logica) ongetwijfeld een véél betere wereld worden...

    28-05-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (18 Stemmen)
    Categorie:De wijde Wereld
    >> Reageer (0)
    27-05-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voetbalsupporters

    Als men het in ons land heeft over "koning voetbal", dan mag dat letterlijk genomen worden. Niet alléén mogen de profvoetballers zélf véél meer dan u en ik, bovendien mogen ook de voetbalsupporters duidelijk méér dan de gewone burger.

    Keren we eerst even terug naar 1 april: het Ter Kamerenbos.

    Enkele duizenden rebelse onverlaten verzamelen in het Ter Kamerenbos voor een soort "vreedzame" bijeenkomst tegen de corona-maatregelen en (vooral) tegen de inperkingen van onze bewegingsvrijheid en de bemoeizucht van de overheid onder het mom van de strijd tegen de corona-pandemie.
    Hoe het afgelopen is, is welbekend. De politie kwam in groten getale opzetten, en de parkbezoekers werden dringend verzocht het bos te verlaten en de corona-richtlijnen na te leven. Toen ze daar niet goedschiks op wilden ingaan, werden de grote middelen ingezet: het waterkanon, traangasgranaten, pepperspray, charges met paarden. Ongehoorzame jongeren werden omver geblazen door het waterkanon of omver gelopen door de chargerende paarden.
    Iedereen reageerde vol verontwaardiging op de onverantwoordelijkheid van die corona-opstandelingen en we waren het er allemaal over eens dat de harde aanpak en het viriele politieoptreden volledig terecht was geweest. Want de ziekenhuizen lagen nog altijd overvol, en de zorgsector snakte naar adem. En die bende hooligans zou er heel zeker verantwoordelijk voor zijn dat de cijfers weer zouden stijgen, want ze zouden elkaar besmetten, en daarna hun familie: hun ouders, hun kwetsbare grootouders. Schandalig gewoon!
    En onze regering verdedigde eensgezind het politieoptreden, en veroordeelde het ontoelaatbare gedrag van die misdadige jongeren met klem. Minister Verlinden reageerde fel: "De uit de hand gelopen aprilgrap in het Ter Kamerenbos is een kaakslag voor al die mensen die hun best doen om de coronamaatregelen te respecteren." En de Brusselse burgemeester deed ook zijn duit in het zakje: "We kunnen niet tolereren dat duizenden mensen samenkomen terwijl het virus nog zo aan het verspreiden is."

    En dan op 23 mei: de kampioenenviering van Club Brugge, onze nationale voetbaltrots.

    Enkele duizenden brave voetbalsupporters verzamelen op een plein bij het Brugse voetbalstadion. Dicht opeen gepakt, zonder de nodige afstand te bewaren, meestal ook zonder mondmasker, met véél te veel samen. "Een schande!" zal u zeggen. "De zorgsector schreeuwt om verlichting!" zal u opwerpen. "Egoïstisch gedrag van onverantwoordelijke hooligans die hun ouders en grootouders zullen besmetten!" zal u uitroepen.
    Hoe reageert de politie deze keer? Die laat gewoon begaan. Want tenslotte: "Je kunt het niet dragen van een mondmasker niet bestrijden met een waterkanon of een matrak." Wacht even... is dat niet precies wat op 1 april gebeurd is, en wat volgens iedereen nodig en terecht was?
    En hoe reageren de overheden? Niet. Die laten gewoon begaan en verkiezen er het zwijgen toe te doen.
    En het risico op besmettingen dan? Dat is er nu blijkbaar niet. De Brugse commissaris neemt het in elk geval erg licht op: "Als er na gisterenavond een aantal mensen corona hebben opgelopen, dan zullen ze twee weken uitzieken en hebben ze tijd om na te denken of ze bij die viering wel verstandig zijn geweest." Bij voetbalsupporters is er blijkbaar geen enkel gevaar dat ze anderen zullen besmetten.
    Moeten ze dan niet op z'n minst gestraft worden voor het niet respecteren van de richtlijnen? Uit principe, en net als ieder ander. Moeten ze niet veroordeeld worden wegens het toedienen van "een kaakslag voor al die mensen die hun best doen om de coronamaatregelen te respecteren"? Blijkbaar niet. De Brugse politiecommissaris is erg tolerant: "Ze hebben zich een heel coronajaar bijzonder gedisciplineerd gedragen en dan heb ik dus ook enig begrip voor de uitlaatklep van donderdag en zeker van gisteren." Juist ja: ze hadden zich voorheen goed gedragen, en daarom mochten ze nu helemaal uit de bol gaan. Dat zegt ook voetballer Ruud Vormer: "Mensen hebben een uitlaatklep nodig. Ze doen dit op deze manier en dat begrijp ik volkomen." Een mooi excuus. Maar blijkbaar was dat niet geldig bij de Ter Kamerenbos bijeenkomst.

    Vreemd toch, vindt u ook niet? En nee, ik wil nu niet suggereren dat we maar meteen een volgend "La Boum" evenement ook moeten toelaten, of dat we alle richtlijnen omtrent social distancing en de beperking van het aantal mensen op een bijeenkomst overboord mogen gooien. Maar ik vind wél dat men consequent moet zijn, en géén twee verschillende maten en gewichten mag hanteren. Als "La Boum" fout was en krachtdadig moest beëindigd worden, dan gold dat evengoed voor het feestje van de Club Brugge-supporters.

    VRT-voetbalcommentator Peter Vandenbempt vindt het ook "onverdedigbaar", wat op die kampioenenviering gebeurd is: "Supporters komen massaal op straat, lopen door elkaar zonder mondmasker, dat kan je niet uitleggen aan of verdedigen tegenover mensen die al een heel jaar de maatregelen opvolgen of aan horeca-uitbaters die geen plexiglas mogen gebruiken, ik zeg maar wat. Dat is elke keer opnieuw een klap in het gezicht van heel wat mensen."  Maar hij voegt eraan toe: "Maar het is te makkelijk om het voetbal en de supporters te stigmatiseren. Het is de mens in de maatschappij die er blijkbaar genoeg van heeft."

    Hij is fout: dit is wél typisch aan het voetbal en aan de voetbalsupporters.
    Het is typisch aan het voetbal, dat ook hier weer véél meer mag dan om het even in welke andere sector. Het voetbal, en de voetballers, komen overal mee weg. Terwijl voor de rest de hele event-sector platgelegd werd, en alle contactberoepen verboden werden, mocht het profvoetbal gewoon doorgaan. Ondanks het onuitroeibare knuffelgedrag op het veld. En dan te bedenken dat onze premier ervoor pleit om onze voetballers prioritair in te enten, kwestie van hen nog eens te belonen voor hun ontoelaatbaar gedrag...
    En ja, het is typisch aan de voetbalsupporter. Zodra die in de buurt van een voetbalstadion komt, verliest die alle voeling met het "gezond verstand" en laat die zich nog uitsluitend leiden door laag-bij-de-grondse instincten. Hoe je het ook draait of keert, de gemiddelde voetbalsupporter heeft de intelligentie van een verwende twaalfjarige.

    Het zal mij benieuwen hoe de overheid en de politie zullen reageren als er nog eens enkele honderden jongeren zullen verzamelen in het Ter Kamerenbos...

    27-05-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (19 Stemmen)
    Categorie:Cursief
    >> Reageer (0)


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs