Inhoud blog
  • Verhuis
  • Vriendschap, het beste Medicijn
  • Voor alles een Uitleg
  • Sensatie
  • Op Reis met Delta
  • Defensie-Uitgaven
  • Het Belgisch Leger
  • Een nieuwe Keuken... altijd een beetje Avontuur
  • Kinderachtig
  • Groene Dogma's
  • Dienstmededeling
  • Vaccinatie-alchemie
  • Die mooie Zomer
  • De katholieke Kerk
  • Mensenrechten
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Belgische politiek (48)
  • Covid (69)
  • Cursief (176)
  • De wijde Wereld (134)
  • Persoonlijk (38)
  • Portretten (7)
  • Prinses Liese (19)
  • Wetenschap (40)
  • Sinister
    Een averechtse Kijk op de Wereld
    07-04-2021
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 27-Club

    Zowat iedereen die jonger is dan 70, kent ongetwijfeld de "27 Club". Hiermee wordt verwezen naar een aantal muzikanten die allemaal, toevallig, gestorven zijn op of rond hun 27ste verjaardag. Het gaat dan onder andere over Brian Jones (van The Rolling Stones), Jimmy Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison (van The Doors), Gram Parsons, Kurt Cobain (Nirvana), Amy Winehouse.

    De "27 Club" is voor veel jonge mensen een soort "cult" groep geworden: gestorven idolen naar wie ze opkijken en die ze bewonderen. Sommige jongeren zijn gefascineerd door het idee dat die heren en dames hun vroegtijdig levenseinde in een soort ultiem verbond zouden hebben afgesproken. Sommigen gaan zó ver om te overwegen zich bij die "club" aan te sluiten in de illusie dat dit ook hén "onsterfelijkheid" zal bezorgen.
    De talenten van die popidolen waren inderdaad bijzonder. Maar hun levensstijl was niet bepaald voorbeeldig, en hun dood was niet echt iets dat navolging verdient. Het is een vreselijke vaststelling dat al te veel jongeren zich (hebben) laten verblinden door de "romantiek" van een jonge dood. Het is trouwens niet onwaarschijnlijk dat de vroege dood van Kurt Cobain en van Amy Winehouse een soort "ode" was aan de oorspronkelijke "27 Club" van rond de jaren zeventig van de vorige eeuw. Er was trouwens bij die "oorspronkelijke club" hoegenaamd geen sprake van een "verbond" of wat dan ook. Dat die allemaal op ongeveer dezelfde leeftijd gestorven zijn, is puur toeval. En het is (alweer) de schuld van de media dat daar een mystiek en verlokkend waas rond geweven is.

    De "oorzaak" van hun vroegtijdig overlijden was bij elk van die beroemdheden in grote lijnen dezelfde: hun onvermogen om met hun status en de bijhorende aandacht om te gaan, hun onvermogen om te weerstaan aan de vele verleidingen die opeens op hen af kwamen. Maar het lijkt me toch dat er méér aan de hand was, want heus niet alle zangers en muzikanten zijn op hun 27ste bezweken onder de druk van de roem en door een overmaat aan drank en drugs.

    Het zou verstandiger en positiever geweest zijn als de media niet op die beroemdheden hadden gefocust, maar eerder op diegenen die de druk wél hebben aangekund en die daar niet aan ten onder zijn gegaan. Omdat de media naar mijn gevoel flagrant tekort geschoten zijn, en zelfs noch min noch meer in de fout zijn gegaan, wil ik dat bij deze graag een beetje rechtzetten. Door enkele helden in de bloemetjes te zetten die zich wél sterk getoond hebben.

    Neem nu Jimmy Hendrix. Zijn grote doorbraak is er vooral gekomen na zijn legendarisch optreden op Woodstock, in 1969. Goed een jaar later was hij er niet meer. Ook Janis Joplin heeft op het muziekfestival van Woodstock het beste van zichzelf gegeven, en ook zij is amper een jaar nadien gestorven. Aan een overdosis heroïne. En dat was geen toeval, want ze kampte lang daarvoor al met een zwaar drugsprobleem.

    Maar zij waren heus niet de enigen die daar hebben mogen optreden en voor wie daarna de deuren naar roem en succes wijd open zijn gegaan. Ook Melanie stond, als piepjong zangeresje van 22 jaar, op Woodstock. En Joan Baez bijvoorbeeld ook. En geen van beiden is daar later aan ten onder gegaan. Sterker: ze leven allebei nog, en treden ook nu nog op. Dat Jimmy Hendrix en Janis Joplin nauwelijks een jaar na Woodstock al gestorven zijn, aan een combinatie van slaappillen en drank, of drugs, zal dus niet louter te wijten geweest zijn aan de druk van het succes.
    Hieronder volgt een fragment van Melanie's bijdrage aan dat ultieme muziekfestival:

    https://www.youtube.com/watch?v=uEeaogP9v4s

    Gram Parsons is bij het grote publiek vermoedelijk veel minder gekend, maar toch was ook hij een héél succesvolle zanger/songwriter. Onder andere bij The Byrds en The Flying Burrito Brothers. Hij was de grondlegger van de "countryrock", en zelfs de Rolling Stones hebben zich door hem laten inspireren. Later is hij solo gegaan, en heeft hij een heel succesvolle periode gekend samen met Emmylou Harris. Ook Gram Parsons had een pijnlijk verleden van drugs- en alcoholverslaving, waaraan hij uiteindelijk bezweken is. Kort voor zijn 27ste verjaardag. Maar zie: zijn (muzikale) partner Emmylou Harris is er wél nog altijd, en ook zij treedt nog altijd op. Ook al deelde zij in de roem en het succes, zij heeft er wél kunnen aan weerstaan.

    Hierna is een voorbeeld te horen van hun samenwerking:

    https://www.youtube.com/watch?v=LUr9X3mic_U

    Mijn punt is vooral dat de romantische bewondering voor de "leden" van de "27 Club", en het geïdealiseerde beeld van hun vroege dood, totaal onterecht is. Het zijn stuk voor stuk mensen geweest die begenadigd waren met speciale en uitzonderlijke talenten, maar ze hebben die verkwist omdat ze niet de inwendige kracht hadden om ermee om te gaan. Als er artiesten zijn die wél onze bewondering verdienen, dan zijn het deze die in diezelfde omstandigheden geleefd hebben, en die wél met hun talent hebben kunnen omgaan. Het is erg jammer dat de media door het creëren van het concept van de "27 Club" de aandacht op de verkeerde voorbeelden getrokken heeft.

    Maar ja, en ik weet dat ik in herhaling val: er is geen sensatie te beleven aan een brave zanger of zangeres die vredig oud wordt. Des te meer aan de dood van een jonge god. En "sensatie", daar draait het in de media uiteindelijk allemaal om...

    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=LUr9X3mic_U   
    https://www.youtube.com/watch?v=uEeaogP9v4s   

    07-04-2021 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (17 Stemmen)
    Categorie:Portretten
    >> Reageer (0)
    25-12-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eva Cassidy

    Ik had me voorgenomen om in deze blog ook af en toe plaats te maken voor een stukje over mensen die ik bijzonder bewonder. Persoonlijkheden die door het noodlot hard beproefd zijn geweest, maar die desondanks toch vreugde en blijdschap, en schoonheid en warmte hebben kunnen brengen. Door hun talenten en door hun volharding en wilskracht, maar vooral door hun positieve ingesteldheid.

    Mijn vorig "portret", van Karen Carpenter, dateert van 30 oktober. Hoog tijd dus om mijn reeks verder aan te vullen. Want tussen alle cynische boodschappen door, mag een positief verhaal ook wel eens.

    In dit stukje zou ik het willen hebben over Eva Cassidy.

    Voor velen van jullie is zij wellicht een nobele onbekende, tenzij dan misschien door haar postuum duet met Katie Melua.
    Eva Cassidy is gestorven in 1996, ze is nauwelijks 33 jaar geworden. Ze was bijzonder talentvol, en ze had een prachtige stem. Maar ze was ook bijzonder integer: niet bereid tot compromissen omtrent haar "looks" of omtrent haar repertoire. Wat meteen verklaart waarom ze pas na haar dood enige bekendheid verworven heeft. Ze heeft zich nooit laten verleiden tot toegevingen aan de grote commerce om veel geld te kunnen verdienen; ze heeft zich nooit verlaagd tot publiciteitsstunts om aandacht te trekken; ze heeft nooit de moeite gedaan om fans te winnen door haar uiterlijk, want voor haar telde alleen haar muziek. Haar repertoire bestond vooral uit covers, die ze op haar unieke manier interpreteerde, met een vleugje jazz of blues.

    Ze is gestorven aan een bijzonder agressieve vorm van huidkanker, die op heel korte tijd uitgezaaid was tot in haar beendergestel. Bij haar allerlaatste optreden, toen de dokters haar al lang opgegeven hadden, en ze alleen nog onder extreme pijnverdoving min of meer in staat was te functioneren, heeft ze dit gezongen:

    I see trees of green, red roses too
    I see them bloom for me and you
    And I think to myself what a wonderful world
    I see skies of blue and clouds of white
    The bright blessed day, the dark sacred night
    And I think to myself what a wonderful world
    The colors of the rainbow so pretty in the sky
    Are also on the faces of people going by
    I see friends shaking hands saying how do you do
    They're really saying I love you
    I hear babies crying, I watch them grow
    They'll learn much more than I'll never know
    And I think to myself what a wonderful world
    Yes I think to myself what a wonderful world

    Je moet het maar doen, niet? Ze stond letterlijk op de afgrond van de dood, getroffen door méér pijn dan een mens kan verdragen. Ze kon zelfs niet meer zonder hulp het podium op. Maar toch was dit wat ze als afscheid wou zingen: "And I think to myself what a wonderful world"...

    De boodschap die zij ons hiermee brengt, is simpel in concept, maar dikwijls heel erg moeilijk waar te maken als het er écht op aan komt: "Geniet van elke dag. Wees dankbaar voor elke dag. Wees blij met de mensen om je heen. En koester je vrienden."

    Misschien is dát in deze eenzame corona-tijden wel de mooiste kerstwens die we elkaar kunnen sturen?

    Voor wie het zelf eens wil horen, dit is een opname van een eerder optreden van haar:

    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=j1lISmNrH3c   

    25-12-2020 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (19 Stemmen)
    Categorie:Portretten
    >> Reageer (0)
    30-10-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karen Carpenter

    Ik had me voorgenomen om in deze blog ook af en toe plaats te maken voor een stukje over mensen die ik bijzonder bewonder. Persoonlijkheden die door het noodlot hard beproefd zijn geweest, maar desondanks toch vreugde en blijdschap, en schoonheid en warmte hebben kunnen brengen. Door hun talenten en door hun volharding en wilskracht, maar vooral door hun positieve ingesteldheid.

    Mijn vorig "Portret" dateert van 19 juli: over de "Playing for Change Movement". Hoog tijd dus om mijn reeks verder aan te vullen. Want tussen alle cynische boodschappen door, mag een positief verhaal ook wel eens.
    Al is dit "portret" over Karen Carpenter minder bedoeld als een portret, dan wel eerder als een boodschap, een waarschuwing.

    Bij de jonge generatie is Karen Carpenter wellicht helemaal niet bekend. Zij was de ene helft van The Carpenters, een duo met haar broer Richard. Haar broer was als peuter al een wonderkind op de piano, en hij werd door hun ouders sterk gestimuleerd om een muzikale carrière uit te bouwen. Karen was drie jaar jonger, en voelde zich in alle opzichten minderwaardig; ook al omdat ze "maar een meisje" was. Ze heeft op school dan toch mogen leren drummen, en samen met haar broer zijn ze in 1969 gestart als "The Carpenters". Zij was de drummer van de groep, en naar verluid zelfs een heel goeie. Al is ze bij het verder uitbouwen van hun carrière meer en meer gaan figureren als zangeres en "frontwoman". Zeer tegen haar zin, want ze was uiterst bedeesd en schaamde zich om haar uiterlijk.

    Ze leed bijna haar hele leven aan anorexia, en dat is haar uiteindelijk fataal geworden. Zoals al te veel jonge meisjes werd zij geplaagd door een loodzwaar minderwaardigheidscomplex, met dank aan haar moeder en haar veeleisende omgeving. Hoe mooi en getalenteerd ze ook was, ze kon nooit voldoen aan de eisen van perfectie die haar opgedrongen werden. Haar kortstondige huwelijk met een gewelddadige vastgoedmakelaar die verslaafd was aan het gokken en er al haar zuurverdiende centen doorjaagde, heeft haar zelfbeeld ook geen goed gedaan.
    Karen Carpenter is nauwelijks 33 jaar oud geworden. Ze woog op 25-jarige leeftijd nog amper 41 kg, maar vond zichzelf nog altijd "te dik", en tuimelde van het ene drastische dieet in het andere. Ondanks een tijdelijk verblijf in het ziekenhuis, om weer bij te sterken en gezond te leren eten, is haar anorexia haar uiteindelijk fataal geworden. Ze is gestorven omdat haar hart het begeven heeft na een soort "overdosis" aan een laxeermiddel.

    Jammer genoeg zijn er nu nog altijd al te veel jonge meisjes die in diezelfde val dreigen te lopen, en zich, hetzij door de "boekskes" of door de social media of door hun omgeving, een minderwaardigheidscomplex laten aanpraten. De, dikwijls ook blijvende, schade die anorexia in een jong lichaam aanricht, wordt nog altijd véél te weinig benadrukt en belicht. Want het gaat niet alléén om de schade op het moment zelf, door het "vasten". Zoals oververmoeidheid, of menstruatiestoornissen, bij meisjes. Het gaat ook, en vooral, om de permanente schade: osteoporose, nierstenen, onvruchtbaarheid, hartstoornissen.

    Ik wil er terloops nog op wijzen dat er bijvoorbeeld in Nederland jaarlijks zowat 5.500 anorexiapatiënten bij komen en dat op dit moment ongeveer 370 op 100.000 Nederlandse jonge vrouwen aan anorexia lijden. (Ik heb geen precieze cijfers over ons land, maar het zal in België vermoedelijk niet beter zijn.) Het is dus een aandoening die niet bepaald "te verwaarlozen" is.

    Hoe ongelukkig haar leven ook gelopen is, en hoe zwaar zij ook gebukt liep onder haar complexen, toch heeft Karen Carpenter samen met haar broer héél veel mensen blij en gelukkig gemaakt met haar heerlijke contra-alto stem en de warmte van hun songs.

    Dit hier vind ik persoonlijk één van hun mooiste:

    https://www.youtube.com/watch?v=jixeE8gkT-s

    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=jixeE8gkT-s   

    30-10-2020 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (20 Stemmen)
    Categorie:Portretten
    >> Reageer (0)
    20-07-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Playing for Change

    Ik had me voorgenomen om af en toe ook eens een soort "portret" te presenteren van iemand uit de muziekwereld voor wie ik veel bewondering heb omdat hij/zij erg door het noodlot getroffen is geweest, maar ons dan toch troost en warmte en vreugde heeft gebracht met mooie muziek.

    Ondertussen dateert mijn laatste portret, van Pete Seeger, al van 9 april. Hoog tijd dus voor een nieuw portret. Al wil ik het deze keer niet hebben over één iemand, maar wél over een organisatie: de Playing for Change Foundation.

    De Playing For Change Foundation ondersteunt muziekeducatieprogramma's voor kinderen in gebieden met rijke culturele tradities maar met erg beperkte economische middelen. De programma's zijn gratis voor kinderen, en verzorgen lessen in zang, dans, instrumenten en muziektheorie. Voor velen is het de eerste en enige mogelijkheid om muziek te leren. Voor sommigen is het zelfs sowieso hun eerste kans om naar school te gaan.

    Playing for Change is ontstaan ​​vanuit de overtuiging dat muziek de kracht heeft (en geeft) om mensen met elkaar te verbinden, ongeacht hun verschillen. Het is in 2005 begonnen bij een kleine groep filmmakers met een droom om een ​​film te creëren die zou draaien rond de muziek van de straat. Ze zijn de wereld rond gereisd met een mobiele opnamestudio om muzikanten te filmen en hun muziek op te nemen, op de plaatsen waar ze woonden. Terwijl ze de wereld rondreisden om te filmen en op te nemen, leerden zij de muziek en de mensen kennen van elke gemeenschap die ze bezochten. En ze wilden iets teruggeven aan de muzikanten die zoveel met hen hadden gedeeld.

    In 2007 werd de Playing for Change Foundation opgericht als een non-profit organisatie om positieve verandering te creëren door middel van muziek- en kunsteducatie. In het afgelopen decennium hebben ze 15 muziekscholen opgericht in 11 landen, vooral ontwikkelingslanden. Met muziek als instrument voor onderwijs én sociale verandering. Die 15 muziekprogramma's zijn gestart in Bangladesh, Brazilië, Ghana, Mali, Nepal, Rwanda, Zuid-Afrika, Marokko, Mexico, Argentinië en Thailand. Elke week volgen nu al meer dan 2000 jongeren gratis muzieklessen. Allemaal gegeven door gekwalificeerde lokale leraren.

     

    De naam van de organisatie verwijst naar de straatmuzikanten waarmee het allemaal begonnen is: de straatmuzikanten die een optreden ten beste geven voor wat kleingeld ("change"). Maar tegelijk verwijst het ook naar de meer ambitieuze doelstellingen: doorheen de muziek proberen reële verandering ("change") te bewerkstelligen.

    De voornaamste principes van de organisatie zijn:

    - De economische zelfstandigheid bewaren: ze gebruiken lokale materialen en lokale arbeidskrachten bij het bouwen. Ook de leraren en het administratief personeel in de scholen worden gerekruteerd uit de lokale bevolking.

    - Lokaal leiderschap verzekeren: de programma's worden geleid en bevestigd door lokale dorps- en gemeenschapsleiders.

    - Muziek gebruiken om levens en gemeenschappen te transformeren: zorgzame volwassenen moedigen discipline, vreugde en persoonlijke expressie aan door middel van muziek- en kunstprogramma's. Die programma's benadrukken tolerantie en gedeeld begrip als methoden om problemen op te lossen.
    - Mensen en gemeenschappen met elkaar verbinden: camera's en andere technologische hulpmiddelen stellen individuen én gemeenschappen in staat om hun eigen verhalen te vertellen. Kinderen in verschillende landen en scholen leren leeftijdsgenoten kennen die in compleet verschillende regio's en omstandigheden leven.

     

    Wie graag meer wil weten, kan terecht op:

    https://playingforchange.org/

     

    En wie graag wil horen wat dit als resultaat oplevert: dit is hoe "One Love" van Bob Marley klinkt als de hele wereld mee zingt.

    https://www.youtube.com/watch?v=4xjPODksI08

     

    One love, one heart
    Let's get together and feel all right
    Hear the children crying (One love)
    Hear the children crying (One heart)
    Sayin': "Give thanks and praise to the Lord and I will feel all right"
    Sayin: "Let's get together and feel all right"
    Whoa, whoa, whoa, whoa
    Let them all pass all their dirty remarks (one love)
    There is one question I'd really love to ask (one heart)
    Is there a place for the hopeless sinner
    Who has hurt all mankind just to save his own?
    Believe me
    One love, one heart
    Let's get together and feel all right
    As it was in the beginning (one love)
    So shall it be in the end (one heart)
    Alright, give thanks and praise to the Lord and I will feel all right
    Let's get together and feel all right
    One more thing
    Let's get together to fight this Holy Armageddon (one love)
    So when the Man comes there will be no, no doom (one song)
    Have pity on those whose chances grow thinner
    There ain't no hiding place from the Father of Creation
    Sayin' one love, one heart
    Let's get together and feel all right
    I'm pleading to mankind (one love)
    Oh, Lord (one heart) whoa
    Give thanks and praise to the Lord and I will feel all right
    Let's get together and feel all right

    Bijlagen:
    https://playingforchange.org/   
    https://www.youtube.com/watch?v=4xjPODksI08   

    20-07-2020 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (16 Stemmen)
    Categorie:Portretten
    >> Reageer (0)
    09-04-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pete Seeger

    Ik had me voorgenomen om in deze blog ook af en toe plaats te maken voor een stukje over mensen die ik bijzonder bewonder. Persoonlijkheden die door het noodlot zijn beproefd geweest, maar desondanks toch vreugde en blijdschap, en schoonheid en warmte hebben kunnen brengen. Door hun talenten en door hun volharding en wilskracht, maar vooral door hun positieve ingesteldheid.

    Mijn vorig "portret" dateert van 5 maart: toen over Israel Kaänoï Kamakawiwo Ole.
    Hoog tijd dus om mijn reeks verder aan te vullen. Want tussen alle cynische boodschappen door, mag een positief verhaal ook wel eens.
    Vandaag wil ik het hebben over Pete Seeger.

    De naam Pete Seeger doet vermoedelijk bij weinig jonge mensen een belletje rinkelen, al kent iedereen wel een aantal onvergetelijke songs uit zijn repertoire. Ik vermoed dat elkeen wel eens heeft meegezongen met "If I had a Hammer".

    Pete Seeger was vooral een "beroemdheid" in de vroege jaren 60 van de vorige eeuw, de revival van de "folk"-muziek. Hij was de inspiratiebron voor velen die in die periode gestart zijn met wat toen "protestsongs" genoemd werd. De songs van Pete Seeger waren, en zijn, een protest tegen oorlog, tegen ongelijkheid, en (toen al) tegen de milieuvervuiling. Bekende vertolkers van zijn liedjes waren onder andere Peter, Paul and Mary, en zelfs The Byrds. Bob Dylan en Woody Guthrie zijn schatplichtig aan Pete Seeger. En ook Joan Baez en Julie Felix hebben in hun repertoire dikwijls nummers van Pete Seeger opgenomen. Wie de Nederlandstalige folk, of "kleinkunst" nog heeft gekend, heeft ongetwijfeld ooit "De Elegasten" gehoord, met hun vertaling van "What did you learn in School today".

    Pete Seeger is geboren in 1919 als zoon van een regelrechte "communist", die omwille van zijn pacifistische overtuigingen geen vaste job kon houden, waardoor het jonge gezin een zwervend bestaan heeft moeten leiden. Hij is zelf ook een tijd lang lid geweest van de Amerikaanse Communistische Partij, en hij heeft het etiket "communist" lang met zich mee gedragen. In zoverre zelfs dat hij tijdens de heksenjacht van McCarthy een tijdje in de gevangenis is beland op beschuldiging van "on-Amerikaanse activiteiten". Hij werd om die reden ook een tijd lang geboycot op de Amerikaanse radiozenders, en verschillende van zijn concerten werden afgelast. In het Amerika van toen was er weinig voor nodig om "communist" genoemd te worden. (En eigenlijk is dat nog niet erg veel veranderd.)

    Een "ware" communist, in de zin dat hij fan was van het regime in de Sovjet-Unie, was hij helemaal niet, verre van. Maar hij was wel heel sterk sociaalvoelend en anti-oorlogsgezind. En een vurig tegenstander van de rassenongelijkheid in het toenmalig Amerika. Het was op de tonen van zijn "We shall overcome" dat de grote mars van Maarten Luther King in 1963 door de straten gestapt is.

    Het is moeilijk om één nummer te kiezen uit zijn omvangrijke repertoire, maar ik wil toch gaan voor "Where have all the Flowers gone", een nummer dat hij geschreven heeft als protest tegen de zinloosheid van oorlogen.

    Er zijn talloze versies en covers van het nummer, maar ik heb het vooral voor de versie van Peter, Paul & Mary:

    https://www.youtube.com/watch?v=oxmnIRtjv1Q

    Where have all the flowers gone?
    Long time passing
    Where have all the flowers gone?
    Long time ago
    Where have all the flowers gone?
    Girls have picked them every one
    When will they ever learn?
    When will they ever learn?


    Where have all the young girls gone?
    Long time passing
    Where have all the young girls gone?
    Long time ago
    Where have all the young girls gone?
    Taken husbands every one
    When will they ever learn?
    When will they ever learn?

    Where have all the young men gone?
    Long time passing
    Where have all the young men gone?
    Long time ago
    Where have all the young men gone?
    Gone for soldiers every one
    When will they ever learn?
    When will they ever learn?

    Where have all the soldiers gone?
    Long time passing
    Where have all the soldiers gone?
    Long time ago
    Where have all the soldiers gone?
    Gone to graveyards every one
    When will they ever learn?
    When will they ever learn?

    Where have all the graveyards gone?
    Long time passing
    Where have all the graveyards gone?
    Long time ago
    Where have all the graveyards gone?
    Covered with flowers every one
    When will we ever learn?
    When will we ever learn?

    "When will they ever learn?"

    Een goeie vraag! Misschien ooit eens? Hopelijk éér het te laat zal zijn.

    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=oxmnIRtjv1Q   

    09-04-2020 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (10 Stemmen)
    Categorie:Portretten
    >> Reageer (1)
    05-03-2020
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Israel (IZ) Kamakawiwo Ole

    Ik had me voorgenomen om in deze blog ook af en toe plaats te maken voor een stukje over mensen die ik bijzonder bewonder. Persoonlijkheden die zwaar door het noodlot zijn beproefd geweest, maar desondanks toch vreugde en blijdschap, en schoonheid en warmte hebben kunnen brengen, door hun talenten en door hun volharding en wilskracht, maar vooral door hun positieve ingesteldheid.

    Mijn vorig "portret" dateert al van 12 december: toen over Geoffrey Gurrumul Yunupingu, een Australische inheemse zanger. Hoog tijd dus om mijn reeks aan te vullen.

    Want tussen alle cynische boodschappen door, mag een positief verhaal ook wel eens.
    Vandaag wil ik het hebben over Israel Kaänoï Kamakawiwo Ole.

    Ik vermoed dat weinig mensen al over Israel Kamakawiwo Ole gehoord hebben.
    Hij is geboren in Hawaï, en was één van de weinige nog overblijvende échte inheemse Hawaïanen in de wereld. Door zijn afkomst heeft hij zich mettertijd méér en méér opgeworpen als voorvechter voor betere rechten en zelfbeschikking voor de Hawaïanen.
    Tot op het einde van de 19de eeuw was Hawaii trouwens een onafhankelijk land; het is pas in 1900 dat het door de Amerikanen is geannexeerd, onder impuls van de Amerikaanse grootgrondbezitters. En zoals dat wel meer gebeurt als een land "gekoloniseerd" wordt: de oorspronkelijke bevolking werd al gauw een kleine minderheid.

    Israel K. werd door zijn fans "the gentle giant" genoemd (wat in het Nederlands min of meer zou vertaald worden als "De Grote Vriendelijke Reus"), omwille van zijn omvang en zijn immer vriendelijke houding. Het leven heeft hem helaas niet gespaard, en hij is kort na zijn 38ste verjaardag, in 1997, gestorven aan ademhalingsproblemen die het gevolg waren van zijn extreme obesitas. Hij woog naar het einde van zijn leven zowat 340 kg.

    Ondanks de last, letterlijk en figuurlijk, waaronder hij gebukt liep, was hij altijd en overal vriendelijk en opgewekt. En hij is altijd positief door het leven blijven gaan.

    Dat klinkt ook heel sterk door in één van zijn grootste hits, een combinatie van een liedje uit "The Wizard of Oz" en een oude hit uit 1967 van Louis Armstrong.

    De manier waarop hij zichzelf begeleidt met een mini Ukelele is één van de meest ontroerende momenten op YouTube, en de beelden van zijn begrafenis (het uitstrooien van zijn as in zee) kunnen niemand onberoerd laten.

    I see trees of green, red roses too.
    I see them bloom, for me and you.
    And I think to myself: what a wonderful world.
    I see skies of blue and clouds of white,
    the bright blessed day, the dark sacred night,
    and I think to myself: what a wonderful world.
    The colours of the rainbow, so pretty in the sky,
    are also on the faces of people going by.
    I see friends shakin' hands, sayin'
    "How do you do?"
    They're really saying: "I love you".
    I hear babies cryin', I watch them grow.
    They'll learn much more than I'll ever know.
    And I think to myself: what a wonderful world.
    Yes, I think to myself: what a wonderful world.

    Misschien is dat wel dé wijze en mooie les die deze "reus" ons postuum kan blijven leren: "Genieten van het leven en van wat het te bieden heeft. De ogen open houden voor wat mooi is rondom ons."

    Ondanks alles.

    Ondanks de eigen miserie, en ondanks de lelijkheid van wat mensen elkaar soms aandoen.

    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=Z26BvHOD_sg   

    05-03-2020 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (11 Stemmen)
    Categorie:Portretten
    >> Reageer (0)
    11-12-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geoffrey Gurrumul Yunupingu: een Portret

    Ik wil in deze blog graag ook af en toe plaats maken voor een stukje over mensen die ik bijzonder bewonder. Persoonlijkheden die zwaar door het noodlot zijn beproefd geweest, maar desondanks toch door hun talenten en hun volharding en wilskracht, vreugde en blijdschap, en schoonheid en warmte hebben kunnen brengen.

    Wie suggesties heeft voor meer "portretten", die is van harte welkom om mij die te bezorgen.

    In mijn reeks "Portretten" wil ik het vandaag hebben over Geoffrey Gurrumul Yunupingu.

    Geoffrey Gurrumul is een Australische "aboriginal", wat al vanaf zijn eerste levensjaren betekende dat hij een erg moeilijk leven zou tegemoet gaan. De "aboriginals" in Australië zijn een beetje wat de Indianen in Noord-Amerika zijn: het is de oorspronkelijke inheemse bevolking, maar ze zijn door de latere  (Europese) immigranten bedrogen en bestolen en grotendeels uitgemoord. Wat overblijft, is een zootje armoezaaiers aan de rand van de maatschappij. Geoffrey Gurrumul heeft dus niet veel kansen gehad om zich te ontwikkelen, maar hij bleek een geniaal muzikaal talent te zijn, en leerde zichzelf allerlei instrumenten te spelen. Ondanks zijn aangeboren handicap: hij is blind geboren. (Wat wellicht verklaart waarom hij als linkshandige op een rechtshandige gitaar speelde.) Hij heeft nooit braille geleerd, en kon dus niet lezen. En een geleidehond kon de familie zich niet permitteren.

    En alsof dat allemaal niet erg genoeg was, kreeg hij ook nog problemen met zijn lever en zijn nieren. Hij is dan ook té jong gestorven: hij was amper 46 jaar.

    Hij had een prachtige en unieke stem die niemand onberoerd kon laten. En de songs die hij nagelaten heeft, ontroeren mij elke keer opnieuw tot tranen toe. Niet zozeer omwille van zijn teksten, want hij zong in de inheemse dialecten van Australië. Maar dat wij niet kunnen begrijpen wat hij zong, is niet zo erg: de melodie zegt genoeg.

    Bij wijze van kennismaking wil ik graag één van zijn songs voorstellen. Ik heb het erg moeilijk om een keuze te maken, maar dit is misschien wel het allermooiste; het wordt door sommigen omschreven als "the most beautiful song in the world":

    Dat iemand die door het leven, en door de maatschappij, zó onrechtvaardig behandeld is geweest, zó iets moois kon produceren, dat is één van de grote mysteries die ik nooit zal kunnen begrijpen. Maar ik ben wel ontzettend dankbaar dat ik hier af en toe eens mag naar luisteren!

    Op YouTube zijn er nog heel wat andere prachtige songs te vinden. (Merkwaardig is dat hij in sommige daarvan in het Engels zong, hoewel hij geen woord Engels kende.) Ik nodig iedereen uit om eens een half uur uit te trekken en gewoon in ontroerde stilte te genieten.

    Bijlagen:
    https://www.youtube.com/watch?v=x8-YMpYbRqY   

    11-12-2019 om 00:00 geschreven door Eric_Kerkhove  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (12 Stemmen)
    Categorie:Portretten
    >> Reageer (0)


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per maand
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019

    Gastenboek

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs