Peter Motte
Peter Motte - Vertaler


Foto

Foto

Foto

Zoeken in blog


Blogs over strips
  • Andreas, striptekenaar

    Met dank aan ...
  • Vertaalbureau Motte bij WordPress
  • Vertaalbureau Motte website
  • Steun onze blog, koop onze boeken

    Mijn favorieten
  • Ezzulia, waar lezers elkaar ontmoeten
  • De getekende reep

    Inhoud blog
  • Rokersklacht
  • Alcohol is altijd ongezond, ook in beperkte mate
  • Kafkaësk
  • Warp drive: is het mogelijk?
  • Ezzulianen op internet

    Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, literatuur, Ezzulia, forum
    Vertalen, vertaalbureau, vertalingen, vertaler, literatuur, Ezzulia, forum
    18-06-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Vertaalbureau Motte
    Vertaalbureau Motte werd opgericht in 1997 door Peter Motte, die toen al enkele jaren ervaring had als vertaler.

    Het bureau begon met ICT-vertalingen en grote opdrachten uit de auto-industrie, maar de specialisaties hebben zich voortdurend uitgebreid.

    De grote informatica-infrastructuurwerken van het eind van de jaren 90, waarbij kilometers kabel werd aangelegd, zorgden voor de uitbreiding naar bouwbestekken.
    Ook medische teksten worden tegenwoordig vertaald.

    Vertaalbureau Motte

    18-06-2005, 11:27 geschreven door Peter Motte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. De Tijdlijn: bekentenissen van de hoofdredacteur

    Toen Frank Roger ons 'Verstoring van de rust' bezorgde, was mijn eerste reactie om het in de map van De Tijdlijn 28 alssciencefiction te klasseren. Dat was echter louter gewoonte. Frank profileert zich vaak expliciet als sciencefictionschrijver,is abonnee van meerdere sf-bladen en lid van menige sf&f-vereniging, en dweilt de hele wereld af om sf-cons te bezoeken.

    Gelukkig fluisterde mijn kritische instelling me toe voorzichtig te zijn. Het verhaal bevatte inderdaad weinig datsciencefiction genoemd kon worden. De technologie is niet futuristisch, en de plot draait rond gebeurtenissen in dromen.Een Oud-Griek had het kunnen schrijven.

    Voor fantasy bevatte het wat te weinig zwaarden, draken, helden en meer van dat soort parafernalia. Het had misschien welkunnen doorgaan voor dark fantasy door al dat bloed en die verminkingen.

    Tenslotte koos ik voor magisch-realisme. Dat had als voordeel dat ook wie zich niet aangetrokken voelt tot sciencefictionen fantasy het zou lezen, en een goed schrijver zou ontdekken. Alhoewel, ik had toch het gevoel dat het ook niet helemaalmagisch-realisme was.

    Toen ik zaterdagmorgen in de plaatselijke openbare bibliotheek op internet zat te surfen, voelde ik plots een klap op mijnschouder. Ik keek om, en zag een abonnee. Opgetogen vroeg ik: 'Heb je de nieuwe Tijdlijn al ontvangen?' (Naïeveverwachtingen zijn me niet vreemd.)

    'Jazeker,' zei hij. 'Ik heb er nog niet veel in kunnen lezen, maar die thriller van Frank Roger vond ik heel goed.'

    Baf! Hij noemde het een thriller! Ondanks de vermelding 'magisch-realisme' op de inhoudsopgave.

    Nu is het wel helemaal duidelijk: wij van de redactie beseffen helemaal niet wat Frank Roger eigenlijk schrijft.

    18-06-2005, 02:05 geschreven door Peter Motte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    17-06-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Auto's: Citroën XM
    Na de Citroen CX kwam een Citroen XM. Daar rijd ik nog altijd mee rond.

    In tegenstelling tot de CX werd de XM nooit echt populair, en dat was toch wel onverdiend. Het is een comfortabele, stevige, grote auto. En de prijs valt goed mee. Hij had wat kinderziekten. Citroën had schuifstekkers genomen voor sommige elektrische verbindingen, net als bij de CX, maar bij de XM leidde dat tot problemen: door trillingen schoven de stekkers los. De oplossing waren schroefstekkers. Vanaf 1995/96 werden alle XM's dan ook met schroefstekkers uitgerust, en in veel oudere XM's werden de schuifstekkers vervangen door schroefstekkers. Dat is al bij al een goedkope operatie.

    Eenmaal de losse stekkers overwonnen blijkt de XM een betrouwbare auto te zijn, waar gemakkelijk honderden kilometers mee onder de banden verdwijnen. Niet alleen de auto heeft er duidelijk geen moeite mee, maar ook de inzittenden leggen de kilometers zonder problemen af. Net als zijn voorgangers, de ID/DS en de CX, is de XM met de comfortabele hydropneumatische vering van Citroën uitgerust. Als vliegende tapijten bestaan, dan is de enige fabrikant ervan Citroën.

    17-06-2005, 17:55 geschreven door Peter Motte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Auto's: Citroën CX
    Voituren: daar had ik nog niets over gezegd. En het staat ook in de titelbeschrijving.

    Mijn eerste was een Citroën CX. Overgenomen van mijn ouders toen hij al 16 jaar oud was, maar hij reed nog prima. De leeftijd was er wel aan af te lezen: kleine deukjes, plekjes zonder verf, en hier en daar een roestvlek. Ook het interieur had hier en daar slijtage. Mechanisch werkte het ding nog perfect. Het enige met schade, waren de delen die niet van belang waren. Spijtig genoeg zijn die delen ook het moeilijkst te herstellen.

    De CX was een fantastische auto: comfortabel (put? waar put? niks gevoeld) en een zeer laag verbruik. Met een gevulde tank kon je gemakkelijk heen en weer naar Zandvoort, en onderweg enkele tientallen km omrijden. Grote diesels kijken daar niet van op, maar met een 2 l benzine is dat wat anders.

    Maar aan alles komt een eind. En tenslotte werd hij 18 jaar, een kerkhofleeftijd voor de meeste auto's. Doorgaans halen karren zelfs geen 15. En toen ik terugkeerde uit Nederland, gaf hij ergens op de snelweg toch de geest.

    Misschien was het defect niet erg, maar hij stond honderden km van huis geparkeerd, en hem terughalen zou 600 euro hebben gekost. Nog over mijn toeren en niet goed nadenkende liet ik hem ginder naar de sloop voeren. IN de maanden die erop volgden, bleek dat een domme beslissing te zijn. CX'en zijn al bij al nog altijd gezochte auto's, en het is niet gemakkelijk om een evenwaardige vervanger te vinden. Bovendien was de Citroën CX een legende geworden van hetzelfde kaliber als de ID/DS. Zoiets mag je niet zomaar opgeven.

    17-06-2005, 16:13 geschreven door Peter Motte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Link
    Kun je iemand leren kennen door zijn links?
    Links heb er al enkele verzameld, en hieronder stond er eentje naar Kiwee, maar zegt dat alles over mij?.
    In elk geval heb ik er nog twee verrassende gevonden:

    Op Fandata vind je een bibliografie van mij. Je moet de 7e pagina van de lijst met 'm' kiezen.

    En op Wikipedia vind je me ook, maar dat richt zich op mijn activiteiten als uitgever.

    En weet je nu wie ik ben?

    17-06-2005, 16:02 geschreven door Peter Motte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)
    Met dank aan wie me helpt om deze blog te onderhouden.

    (c) 2023, Peter Motte of van de respectieve auteurs en kunstenaars.
    Use by AI not allowed. Use for training purposes of AI not allowed.
    De teksten en afbeeldingen op deze blog mogen niet worden gebruikt door AI, ook niet voor trainingsdoeleinden.
    Alle teksten en afbeeldingen op deze blog zijn louter bedoeld voor kennisgeving aan menselijke gebruikers.

    Laatste commentaren
  • Jack Aitken vervangt Russel, Russel vervang Hamilton (Peter)
        op Hamilton heeft corona, Stoffel op pole als vervanger.
  • Standaard weer open (Peter Motte)
        op Boekhandels dicht
  • Nieuws over De Laatste Farao (Peter)
        op Nieuwe Blake & Mortimers op komst
  • Goedemiddag blogmaatje (weetjeselkedag)
        op PI-DAG !
  • Goedemiddag blogmaatje (weetjeselkedag)
        op Storm van 10 maart 2019
  • Heb een mooie zonnige warme donderdag (bemoedigendewoorden)
        op Computerkoeltoren!
  • Re: Tentoonstelling Geraardsbergen 950 ( Peter Motte)
        op Tentoonstelling Geraardsbergen 950
  • Re: Tentoonstelling Geraardsbergen 950 ( Peter Motte)
        op Tentoonstelling Geraardsbergen 950
  • Re: In memoriam: Alfons J. Maes (1950 - 2017) ( Peter Motte)
        op In memoriam: Alfons J. Maes (1950 - 2017)
  • Bijna weekend (Bernward)
        op Eindelijk "Het boek der spoken" van Jean Ray!

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken in blog


    Archief per week
  • 13/01-19/01 2025
  • 22/07-28/07 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 04/09-10/09 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 16/08-22/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 09/12-15/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 12/06-18/06 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 08/12-14/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 05/11-11/11 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 01/11-07/11 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 10/10-16/10 2005
  • 12/09-18/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 11/07-17/07 2005
  • 04/07-10/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 20/06-26/06 2005
  • 13/06-19/06 2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs