Dee's paradise ... Karibu! Habari gani?
De blog van Dopsie, a.k.a. Miss Dee!!! :-)
Inhoud blog
  • homeopathie - vervolg
  • homepathie - zelftest
  • The life of Sheba
  • Bezige bijtjes
  • Negen Vlaamse provincies?
  • speciaal voor Knut...
  • De prinses en het vuur
  • een hart voor (knaag)dieren
  • It Don't Mean a Thing If It Ain't Got That Swing
  • Een "bucket list"
    Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Dopsie/Miss Dee
    Ik ben een vrouw en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is .
    Ik ben geboren op 06/12/1984 en ben nu dus 39 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: ik hou van genieten, cultuur, wellness, dansen, diertjes en de natuur.
    Ik ben miss Dee!
    Foto
    Foto
    Linke linkjes;-)
  • Nichtje Hendrine in Bolivia
  • Wookieepedia: de Star Wars Wikia
  • Voor fonetici, erg handig!
  • om gewone lettertekens om te zetten naar hobbit- en elfenrunen
  • Roedi
  • Wikipedia
  • Toneelvereniging De Kleine Kunst
  • een selectie van mijn reisfoto's
  • Jeronimo
  • Senegambiagroep
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Categorieën
  • actua (31)
  • Afrika (5)
  • cavia (6)
  • cultuur (16)
  • ECHT (12)
  • film (21)
  • foto's (11)
  • global warming (3)
  • humor (3)
  • literatuur (3)
  • Malaga (3)
  • Ontkoppeld (3)
  • persoonlijk (21)
  • Senegal (6)
  • sfeerbeelden (3)
  • Sheba (5)
  • taalkunde (1)
  • Thailand (2)
  • toneel (9)
  • verjaardag (3)
  • weekend (1)
  • 14-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Litvinenko
    Morgenavond, op Nederland 2, een aflevering over de vermoorde ex-spion Aleksandr Litvinenko!!! Het is om 20.55u geloof ik.

    Iedereen kijken dus! Reportages op de Nederlandse televisie zijn gewoonlijk van goeie kwaliteit. En we mogen deze zaak niet vergeten.


    14-01-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    10-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cyberziektes

    Niet roken of drugs zijn de verslavingen van de 21e eeuw, echte gevaar komt van het internet!!! Beware, beware, the internet is everywhere! Men heeft zelfs al enkele nieuwe termen uit moeten vinden voor de verschillende verslavingen die je kan opdoen dankzij het World Wide Web:
     
    * De Wikipediholici kunnen het niet laten steeds opnieuw hun steentje bij te dragen aan Wikipedia, de vrije en neutrale internetencyclopedie. Het updates van pagina's op deze site is voor hen dagelijkse kost.

    * Een nogal vreemde verslaving is photolurking: het bekijken van foto's van wildvreemde mensen. Hoogst bizar, en er zijn ondertussen al enkele sites waar je je verslaving op kan botvieren!

    * Dan is er nog cyberchondria. Cyberchonders kan je beschouwen als de virtuele equivalent van het soort mensen dat constant kwaaltjes heeft - al dan niet ingebeeld - en de symptomen steeds gaat opzoeken in hun medische encyclopedie. Cyberchonders houden dezelfde zoektocht op het internet, met alle gevolgen van dien.

    * Wie heeft er nog nooit aan googlestalking gedaan? Obsessief je vrienden en kennissen nachecken via zoekmachines, en eventueel hele dossiertjes aanleggen met alle info die je zo over hen op die manier te weten bent gekomen. Iedereen speelt wel eens privé-inlichtingendienstje, maar als je de bewuste personen nog eens gaat blackmailen (in alle betekenissen van het woord) met die info, dan heb je een serieus probleem!

    * Een volgens mij ernstige verslaving is MySpaceritis! Je kan er al aan lijden door minstens twee uur per dag op MySpace te zitten. De extreme gevallen besteden 24 uur van hun tijd op deze site! Het is ook zeer verleidelijk: je kan er foto's en profielen bijouden, weblogs en fora starten en op zoek gaan naar andere verslaafden - excuseer, naar sociale contacten dus. Sommigen gaan zich er zelfs te buiten aan exhibionisme!

    Herkent u zich in één (of meerdere) bovenstaande berschrijvingen, meld u dan zo vlug mogelijk bij uw huisdokter. Of spreek er hier over .

    In tussentijd ga ik nog even wat googlestalken!



    (Bron: De Morgen 28/12/06)




    10-01-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    09-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cleo de patiënt (2)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
































    Ondertussen gaat het ietsje beter met mijn lieve kleine cavia Cleo. De wondjes lijken goed te genezen. Dat mag ook wel, aangezien de behandeling een ware marteling was voor het arme beestje. Wat ze allemaal niet gedaan heeft om eraan te ontkomen!!! Van de tafel springen, onder mijn trui kruipen...ze heeft zelfs al eens geprobeerd in de zak hooi te springen! Maar er was geen ontkomen aan.
    Ze is echter wel nog altijd erg passief en mager, en ze krabt zich ook nog veel. Maar er is misschien licht aan het einde van de tunnel: de dokter is vandaag de vitaminen komen brengen. Nu moet ik haar een kuur geven. De vitaminedruppeltjes moeten in haar drinkwater gedaan worden en dan maar hopen dat ze het opdrinkt. Gelukkig weet ik dat Cleo van nature een dorstige cavia is. Je hebt nl. ook caafjes die zelden drinken - ze nemen het merendeel van het noodzakelijke vocht op uit groenten en fruit.
    Dat vitaminedrankje lijkt nog het meest op die lekker ruikende vitaminesiroop die ik als kind soms nam. De gelijkenissen tussen cavia'tjes en kindjes zijn al vaker opgemerkt . Ik geloof dat ik het product al eens eerder nodig heb gehad voor een caafje, ik denk bij Bieke (die in 2005 stierf).
    Cavia Cleo is dan zogezegd wel oud, maar ik hoop dat ze nog lang bij me mag blijven. Ik zou graag hebben dat ze Bieke's record (6 jaar) breekt! Nog minstens drie jaar te gaan dus.

    Op dit moment ligt Cleo er meestal echter nog bij zoals op deze foto, alleen wat magerder en met een doffere pels...

    Hopelijk is m'n kleine meissie vlug weer die vlugge, glanzende, eigenwijze caaf!



    09-01-2007, 21:59 geschreven door Dopsie  
    07-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The great dictators
    Enkele machthebbers ooit gesteund door de USA:

    Mobutu Sese Seko (Zaïre)
    Saddam Hoessein (Irak)
    Keizer Bokassa I (Centraal-Afrikaanse Republiek)
    Augusto Pinochet (Chili) - tevens ondersteund door Margaret Thatcher
    De Contra's (Nicaragua)
    Fulgencio Batista (Cuba)
    Georgios Papadopoulos (Griekenland)
    Ook het Al-Qaeda van Osama Bin Laden zou in den beginnen steun gekregen hebben van de Verenigde Staten.


    Als je de achtergrond van al deze namen onderzoekt, kan je maar één ding concluderen:
    de Verenigde Staten van Amerika kiezen hun vriendjes bijzonder slecht!

    Ik hoop dat dit lijstje van namen genoeg zegt...

    Het is niet omdat vroeger de communisten en tegenwoordig de islamisten de "slechten" zijn, dat de USA daarom de "goeien" zijn.


    07-01-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    06-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cleo de patiënt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het gaat de laatste tijd minder goed met mijn kleine prinsesje Cleo. Ze werd minder actief, haar pels werd doffer, ze vermagerde...Ik ontdekte op een gegeven moment luizen en ik dacht dat het daardoor kwam. Na de behandeling tegen luizen verbeterde haar toestand echter niet. Integendeel, Cleo krabde zichzelf als nooit tevoren en de korstjes op haar lijfje werden serieuze korsten. Die ze dan weeral openkrabde wat een heel akelig zicht gaf. Hoog tijd voor wat medische assistentie dus. Ikzelf dacht dat ze een schurftige cavia was geworden, en de dierenarts achtte dat wel mogelijk, maar hij dacht toch eerder dat het aan de ouderdom van het beestje kon liggen. Wat, MIJN Cleo oud??? Een jonge begeerlijk deerne van 3 jaar! Wat een belediging! Cleo was tot dan toe mak geweest tijdens het onderzoek, maar toen ze dát hoorde leek ze diep gekrenkt. Vanaf dat moment deed ze ook alles om de dokter tegen te werken . Op een gegeven moment begon ze zelfs luidkeels te piepen, wat ze in geen 2 jaar meer gedaan had.
    Enfin, doordat ze ouder wordt, heeft ze meer vitamines nodig en door een gebrek daaraan krijgt ze huidproblemen. Gisteravond zou ik de uitslag weten: een schurftige cavia of een oude cavia. Ondertussen kreeg ik al een siroopje voor Cleo tegen de infecties, en de raad om de wondjes te ontsmetten met iso-bethadine. Zowel het siroopje als het ontsmettingsmiddel moet ik 's ochtends en 's avonds gebruiken. Zeer tegen de zin van Cleo, die al dat gefrummel aan haar lijfje maar niks vindt. En het siroopje ruikt erg lekker en volgens de dokter smaakt dat helemaal niet slecht, maar Cleo deelt onze mening níet! Elke ochtend en avond is het dus een gevecht om alles in orde te krijgen. Cleo is wel een lastige maar gelukkig geen aggresieve patiënt. Dat ontsmetten gaat moeilijker dan verwacht, want ze heeft - logischerwijze - overal haar staan en zo kan ik minder goed aan de korstjes. Toen ik die cursus EHBO volgde, had ik me toch iets anders voorgesteld hoor . Sheba is verder al flink jaloers omdat Cleo een speciale behandeling krijgt en zij niet. Tsssss...
    Gisteravond kwam de dokter dan melden dat hij geen parasieten heeft gevonden op het huidstaaltje dat hij bij haar had genomen. Een oude cavia dus. Ze zal regelmatig een vitaminekuur moeten volgen.
    Ondertussen vertonen de wondes al tekenen van genezing, knap hoor! Dit is werkelijk een kundige dierenarts.

    Ik hoop dat mijn kleine lieve Cleo vlug herstelt en dat ze gauw weer haar koningin Cleopatra-allures krijgt...

     

    Foto: Cleo in gezondere tijden



    06-01-2007, 11:31 geschreven door Dopsie  
    04-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede voornemens, zoals elk jaar;-)

    Goede voornemens voor dit jaar

    - afstuderen (liefst mét onderscheiding)
    - werk vinden
    - rijbewijs halen
    - meer sporten (helaas ben ik daarin beperkt wegens twee peesontstekingen )
    - lenzen beginnen dragen
    - nóg gezonder leven
    - meer Swahili leren
    - mijn Frans er terug in stampen
    - mijn Duits er terug in stampfen
    - een heleboel interessante boeken lezen (waar ik weeral geen tijd voor ga hebben, ik voel het )
    - mijn tijd vrijmaken voor mijn caafjes <3<3<3
    - heeeeel héél misschien zelfstandig gaan wonen (?)
    - een heleboel leuke films zien in de bioscoop, zoals Blood Diamond, The Last King of Scotland, Pirates III, die film over de Maya's etc
    - het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (Tervuren) bezoeken, vóór de maand mei want dan is de speciale tentoonstelling 
      over exotische vlinders afgelopen
    - de tentoonstelling "Meesters van de precolumbiaanse kunst" (Jubelpark, Brussel) bezoeken
    - de DVD Hotel Rwanda aanschaffen
    - de DVD's Shooting Dogs en Tsotsi huren in de bibliotheek
    - eindelijk eens dat formulier invullen waarmee geregeld wordt dat mijn organen móeten afgestaan worden na mijn dood
    - voor het eerst bloed gaan geven

    Goede voornemens voor in de algemene toekomst, vroeg of laat

    - ooit eens naar Afrika gaan
    - een cursus kalligrafie volgen
    - een cursus fotografie volgen
    - een cursus salsa volgen
    - met dolfijnen zwemmen
    - met walvissen zwemmen
    - misschien ooit toch maar eens die watervrees overwinnen (maar hoe? )
    - meer mensen van vreemde culturen leren kennen
    - de nieuwe van The Beatles, "Love", aanschaffen als de prijs wat gedaald is
    - vlot kunnen overschakelen van Nederlands naar Frans naar Engels naar Duits naar Swahili (ja, ik bén veeleisend)
    - regelmatig eens bloed geven
    - kinderen krijgen
    - veel tekeningen maken
    - veel lezen
    - veel leuke films zien en vaak naar de cinema gaan
    - veel tentoonstellingen en musea bezoeken
    - gezond blijven
    - slank blijven
    - fit blijven
    - jong blijven ;-) (in meerdere betekenissen van het woord)
    - mezelf blijven

    Genoeg voornemens om in de Hel te komen! Over exact een jaar zal ik op deze blog bespreken welke voornemens ik waargemaakt heb! Tenminste, als het tenminste niet vergeet door mijn oprukkende dementie...grapje! Soit, als ik over een jaar toch zou vergeten mijn eigen verdict te vellen, doe mij er eens aan denken.




    Categorie:persoonlijk
    04-01-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    03-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A future of technology
    Een sixties-song om over na te denken...

    In the Year 2525 (Zager & Evans)

    In the year 2525
    If man is still alive
    If woman can survive
    They may find

    In the year 3535
    Ain't gonna need to tell the truth, tell no lies
    Everything you think, do and say
    Is in the pill you took today

    In the year 4545
    You ain't gonna need your teeth, won't need your eyes
    You won't find a thing to chew
    Nobody's gonna look at you

    In the year 5555
    Your arms are hanging limp at your sides
    Your legs got nothing to do
    Some machine's doing that for you

    In the year 6565
    You won't need no husband, won't need no wife
    You'll pick your son, pick your daughter too
    From the bottom of a long glass tube

    In the year 7510
    If God's a-coming, He oughta make it by then
    Maybe He'll look around Himself and say
    "Guess it's time for the judgement day"

    In the year 8510
    God is gonna shake His mighty head
    He'll either say "I'm pleased where man has been"
    Or tear it down, and start again

    In the year 9595
    I'm kinda wondering if man is gonna be alive
    He's taken everything this old earth can give
    And he ain't put back nothing

    Now it's been ten thousand years
    Man has cried a billion tears
    For what, he never knew
    Now man's reign is through

    But through eternal night
    The twinkling of starlight
    So very far away
    Maybe it's only yesterday

    03-01-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    02-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A year has passed...
    Gelukkig Nieuwjaar iedereen! Maak er allemaal maar een beestig jaar van! Mijn beste wensen.

    We zijn nu een nieuw jaar ingegaan, voor mij is dit hopelijk ook een nieuwe start. Meer dan een jaar geleden ben ik ziek geworden. Het begon in november met een week van slapeloosheid. Niet kunnen slapen en daardoor uitgeput zijn en dan toch weeral niet kunnen slapen, dat is...erg. Het zou het begin van een lijdensweg van maanden worden. De week nadien overviel mij een algemeen gevoel van ziekte: hoodpijn, misselijkheid zonder braken (wat heel ongewoon is voor mij), draaierigheid, zwakte etc. Tot overmaat van ramp ontdekte ik knobbeltjes op verschillende plaatsen op mijn lichaam. De angst greep mij naar de keel en ik wou de week daarop meteen naar de dokter gaan zodra ik een moment vrij had. Het was nog niet eens zover of mijn toestand was er weer op achteruit gegaan: mijn keel werd "dichtgeknepen". Algauw kon ik niks meer eten en vermeed ik het zelfs te spreken omdat alles zo, zo erg pijn deed...De dokter's diagnose was gelukkig niet kanker, het slechte nieuws was dat de ziekte niet behandelbaar was en "vanzelf" weg moest gaan. Ondertussen bleef mijn hele toestand er stelselmatig op achteruit gaan. Zelfs de zwaarste pijnstillers die ik zonder voorschrift kon krijgen, hielpen niet - ze brachten zelfs niet de slaap waar ik toen al weken naar verlangde. Door mijn dichtgesnoerde keel moest ik leven op babypapjes en zelfs dat was een marteling om naar binnen te krijgen. Tegen het einde van de eerste week van december was ik 5 kilo kwijt en begon ik uitputtingsverschijnselen te tonen. Mijn lichaam werd graatmager, mijn gezicht begon "in te vallen" en er verschenen ontkleurde haren op mijn hoofd (één van de tekenen van ondervoeding). Ik begon stilletjes aan te lijken op de Joodse vrouwen in concentratiekampen uit WO II.
    Alleen al de tocht naar school werd een hele opgave en alles deed pijn tegen dat ik daar was. Na enkele weken waren de ergste kwellingen voorbij maar de gevolgen waren groot. Ik heb twee deadlines van papers moeten laten uitstellen en alleen zo ben ik de examenperiode zonder brokken doorgekomen.
    Na de examens ging het beter. Maar nooit écht goed. En regelmatig kreeg ik een "aanval", vooral bij stress of fysieke inspanningen. Ik leek wel Frodo nadat hij de One Ring had afgeleverd.
    De hete zomer deed mij deugd. En het viel niet zo op dat ik minder energie had, want iedereen had minder energie. Toen het weer begon te verslechteren, kreeg ik weer nieuwe aanvallen. In september liet ik een bloedtest doen. De dokter zag er eerst niet het nut van in; ze lachte dat het wel aan de stress te wijten zou zijn. Toen ze de resultaten kreeg belde ze ongerust en verward naar ons thuis: "Er zitten nog antistoffen in het bloed. euh...Ik begrijp niet hoe dat kan...Ik-ik weet niet wat er aan te doen is...".
    Pas sinds november 2006, nadat ik buikgriep kreeg en een dagje mocht afzien met 39 ° koorts, pas sindsdien heb ik me echt genezen gevoeld. De gevolgen van mijn ziekte waren groot. Ik heb er bijna een jaar over gedaan om mijn gewicht, dat tot onder de 50 was gedaald, weer op peil te krijgen. Die enkele ontkleurde haren heb ik kort geknipt; ik kon het zicht niet meer verdragen. De aanvallen lijken voorbij maar ik draag nog steeds de gevolgen van mijn ziekte. Sinds de uitbraak heb ik last van concentratiestoornissen. Ergerlijk in de klas, ronduit gevaarlijk tijdens autorijlessen. Vroeger was ik een echt blokbeest; ik kon gemakkelijk van 8 u 's morgens tot 21 u 's avonds studeren - nu is dat onmogelijk. Ik kán het gewoon niet meer. Vroeger zat ik niet graag in de zon. Sinds 2006 wil ik niets liever dan de hete zon die brandt op mijn lijf!!! Het lijkt wel alsof ik de ziekte uit mijn lijf wou branden. Ik ben ook "wild" geworden. Als je mij in een witloofkwekerij zou zetten, zou ik rauw in de planten beginnen bijten - als een beest. Ik lijk echt veranderd sinds de ziekte. Dat is niet alleen in negatieve zin, want doordat ik geen blokbeest meer ben, heb ik ook leren genieten van minder stresserende dingen. Nu doe ik regelmatig een uurtje volstrekt niks...zonder mij daarover druk te zitten maken.

    De ziekte lijkt voorbij. Ik heb in november op korte tijd twee presentatie moeten doen...in het Engels dan nog wel. En kijk...ik heb geen aanval gehad Vorig jaar was een blokje om wandelen nog "de activiteit van de dag", nu is er heel wat meer nodig om me uit te putten. Onvoorstelbaar, eigenlijk. De herinnering is nog levendig, maar ik hoop dat ze spoedig zal vervagen.

    Het is een nieuw jaar. Ik ben genezen.

    Categorie:persoonlijk
    02-01-2007, 00:00 geschreven door Dopsie  
    30-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Saddam terechtgesteld

    Deze ochtend is de Irakese dictator Saddam Hoessein geëxecuteerd door middel van ophanging. De ex-dictator was eerder in een proces veroordeeld tot de doodstraf wegens misdaden tegen de menselijkheid. Saddam was president in Irak van 1979 tot 2003. Het minste wat je kan zeggen is dat zijn aanwezigheid een - eh - stempel heeft gedrukt op de recente geschiedenis van Irak. Onder andere naar schatting 182 000 Irakese Koerden werden uitgemoord in 1988 onder zijn bevel. In 1987 was hij al begonnen met het bombarderen van Koerdische dorpen met uiterst giftige chemische wapens. In 1991 viel hij Koeweit binnen omwille van de olierijkdom aldaar. Na zes weken moest het Irakese leger reeds terugtrekken maar niet voordat ze de olievelden in brand hadden gestoken (weer zo'n sprankelend ideetje van Saddam). Op die manier kwam niet alleen enorm veel giftige rook vrij, ook de pijplijnen zelf werden opengezet zodat al die olie terechtkwam in de Perzische Golf,  met een ecologische ramp tot gevolg.  

    Wat vind ikzelf van Saddam's executie? Bij zijn terdoodveroordeling kreeg ik een soortgelijke vraag: "Do, wat vind jij, als anti-Amerikaan, van de doodstraf voor Saddam?". Ten eerste, ik ben geen anti-Amerikaan. Ik ben weliswaar anti-Bush en erg kritisch voor Amerika in het algemeen, maar ik heb geen plannen om de Verenigde Staten "uit te roeien". Ik ben trouwens niet alleen anti-Bush, maar ook anti-Putin, anti-Ahmadinejad, anti-Ayatollah, anti-Hezbollah, anti-Al-Qaeda, anti-Kim Jong Il, anti-Hamas enz! Eigenlijk tegen alles ! Dus ook tegen Saddam Hoessein. Maar we dwalen af. De doostraf voor Saddam dus. Tja, wat kan ik daar op tegen hebben? Hoe kan je zo'n dictator nog anders straffen? Het is niet aan mij om over leven en dood te beslissen maar ik dit geval durf ik toch wel te opperen dat hij de doodstraf misschien wel ergens verdiend had. We hadden hem ook in de vreselijkste omstandigheden laten verkommeren op Guantanamo of Abu Graib, maar is dat dan "menselijker"? Ik hou niet van de doodstraf, maar in sommige gevallen (seriemoordenaars, verkrachters, psychopaten, massamoordenaars) is het beter zo denk ik! Ik had het zelfs graag live op tv gezien (sorry voor deze paparazzi-achtige neiging die nu plots opduikt), een executie van een dictator maak je immers maar zelden mee. Meestal kunnen ze niet eens berecht worden. Wel had ik het liever niet zo "overhaast" gehad; het lijkt wel alsof het snel-snel moest. Ik vind het niet echt passen bij deze tijd van het jaar - in het Westen vieren ze Kerstmis, in de Arabische wereld het Offerfeest. Dit is geen periode om rekeningen te gaan verheffen. Verder vind ik "de dood met de kogel" een dictator meer waardig dan de strop. Gefussileerd worden past er veel beter bij; ik had dus liever een echte, goeie ouderwetse executie gezien met die hele tralala errond enzo.

     

    Laten we hopen dat de Iraki's nu deze zwarte bladzijde uit hun geschiedenis kunnen omslaan, en dat er spoedig vrede moge zijn in dit veel geplaagde land...



    30-12-2006, 13:40 geschreven door Dopsie  
    29-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welcome to Somalia, baby!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Internationale onderhandelaars hebben het niet kunnen tegenhouden: er is weer oorlog in Somalië. De Ethiopische troepen, gesteund door de - officiele - Somalische interim-regering - lijken voorlopig aan de winnende hand. Berichten over al te gruwelijke oorlogstoestanden hebben ons nog niet bereikt ( maar wie oh wie weet wat er zich daar écht afspeelt? ). Het is bang afwachten hoe de hele situatie zal evolueren. Ik moet toegeven dat ik meer voel voor de Ethiopische troepen en de interim-regering dan voor de Unie van Islamitische Tribunalen, die tot voor kort de plak zwaaiden over grote delen van Somalië. De Islamtische Rechtbanken wilden immers een nieuwe sharia-staat, rechtspraak gebaseerd op letterlijke interpretatie van de Koran. Met als gevolg dat je voor het stelen van een appel riskeert dat je hand  en voet er zonder verdoving afgesneden worden met een aardappelmes. En dit is geen fictief voorbeeld, mocht u er aan twijfelen.
    Anderzijds, de Islamitische rechtbanken hebben voor een stabiliteit gezorgd waartoe de interim-regering nooit in staat is gebleken. Voor de Unie van Islamitische Tribunalen de overwinning behaalde in de jaren '90, was Somalië de prooi van gewetenloze krijgsheren - een strijd van iedereen tegen iedereen. Onder de Tribunalen was er mogelijkheid tot gezondheidszorg en was iedereen tenminste niet meer constánt onder invloed van drank en drugs. Als de Ethiopische troepen uiteindelijk overwinnen, loopt het land het risico wederom in een hallucinante burgeroorlog te verzeilen. Men vreest dat het conflict  van de hele "Hoorn van Afrika" een brandhaard zal maken. 
    Wordt het een veelbelovende toekomst of een tweede Irak? Zal er een nieuwe generatie kinderen verpest worden omdat ze alleen geweld, tanks en kalashnikovs hebben gekend? Komt er een zoveelste hongersnood of kan men eindelijk met de opbouw van het land beginnen? Raakt de hoofdstad Mogadishu eindelijk af van de weinig flatterende titel "een van de gevaarlijkste plaatsen ter wereld"?

    Only the future can tell...



    Voor wie een poging wil doen om het conflict dat al sinds de jaren '90 aan de gang is, beter te begrijpen, raad ik dit boek aan: "Een grap van God" van Dirk Draulans (u allen waarschijnlijk bekend als tv-bioloog maar in een vorig leven nog oorlogsjournalist). Een deel van het boek gaat over Somalië ten tijde van de krijgsheren en in de beginperiode van de Islamitische tribunalen. Dirk Draulans zat er zelf middenin en je krijgt zijn persoonlijke verslag van de hele toestand. Waarschuwing: bepaalde passages zijn erg schokkend.



    29-12-2006, 15:00 geschreven door Dopsie  
    27-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Into the sky, to live or die!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Filmbespreking: Eragon

    Ik heb het boek "Eragon" van Christopher Paolini (2003) nooit gelezen. Ik kan dus niet in cliché's vervallen door te zeggen: "Het boek was beter". Wat ik wel kan zeggen na het bekijken van de gelijknamige film gisteren: "Ik hoop dat het boek beter is!". Eragon is nochtans geen slechte film. Alleen wordt het na de Star Wars-, Lord of the Rings- en Narnia-hype een beetje moeilijk om origineel te blijven.
    Het verhaal speelt zich af in een land dat de mooie naam Alagaësia draagt ( toch opvallend hoe fantasy-landjes altijd met het achtervoegsel -ia eindigen! Narnia, Terabithia, Galraedia.... ). Ooit waren de koene drakenrijders de trots van dit land, totdat ze door interne twisten en vooral door toedoen van een zekere Galbatorix elkaar in de pan hakten. Sindsdien heerst de overwinnaar Galbatorix als een despoot over dit land, met behulp van de gemene magiër Durza. Er zouden geen draken meer zijn (?), op een blauw ei na dat door toedoen van de rebellen (de Varden) bij de jonge snaak Eragon terechtkomt. Eragon blijkt uiteindelijk voorbestemd om een nieuwe drakenrijder te worden! Vanzelfsprekend zien Galbatorix en Durza dat niet zitten en zullen ze er alles aan doen om Eragon te laten elimineren door allerlei schepsels. Gelukkig wordt Eragon bijgestaan door zijn intussen uitgebroedde draakje Saphira en ex-drakenrijder Brom, waardoor ze misschien nog een kans hebben levend de rebellen te bereiken...
    In een bepaalde krant las ik deze beschrijving: "Eragon is Star Wars op Midden-Aarde" en jammer genoeg klopt dat ook. Hoe meer je er op let, hoe meer dit gebaseerd lijkt op Episode IV A New Hope. Eragon is de overmoedige, naieve Luke Skywalker, Murtagh is de veel overtuigendere Han Solo, Brom is de ervaren Obi-Wan Kenobi, Arya is princess Leia, en Galbatorix & Durza regeren als the Emperor & de Sith Lord over het rijk Alagaësia. Zelfs de structuur van de film doet denken aan A New Hope.
    Dit buiten beschouwing gelaten, is deze film best te pruimen. Mooie special effects en de blauwe draak Saphira is werkelijk indrukwekkend. Dankzij de kleurenblindheid van schrijver Paolini zijn het ei en de draak blauw in het boek en de film, en ik vind het wel origineel dat hij zoiets persoonlijks erin verwerkt heeft. Goed is dat het voor een keertje eens niet allemaal blanken zijn die de boel moeten redden (de leider van de Varden is zelfs een zwarte!) en dat de draak van het vrouwelijk geslacht is - het is zeker en vast een politiek correcte film.
    De film is het eerste deel van een trilogie en ik ben wel van plan om ook naar de volgende delen te gaan kijken. Het probleem met fantasy-films is dat je wel véél moeite moet doen om een uitzonderlijke film te maken in dit tijdperk waarin fantasy hot is. Eragon kan daardoor slechts met moeite de vergelijking met Star Wars en Lord of the Rings doorstaan, maar het is zeker een goeie film om in de donkere winteraanden te zien! Het feit dat ik en mijn mede drakenrijders na de film moesten (bek)vechten over wie de leukste quote uit de film in z'n msn-nickname mocht zetten, bewijst ook dat het uiteindelijk nog niet zo'n slechte film was. Maar ik had er meer van verwacht.

    Een leuk linkje:
    http://www.alagaesia.com/alagaesia.htm
    Mooie promo-foto's van de belangrijkste personages vind je hier:
    http://galleries.shurtugal.com/thumbnails.php?album=64
    en hier:
    http://galleries.shurtugal.com/thumbnails.php?album=87

    Categorie:film
    27-12-2006, 00:00 geschreven door Dopsie  
    24-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrolijk Kerstfeest!

    Vanavond is het Kerstavond! Dit is een tijd van vrede en vergeving, kerststalletjes en sneeuw (alhoewel? ), overal lichtjes en versiering, lekker eten en drinken, warmte, gezellig samenzijn met familie en vrienden. Laten we ook eens stilstaan bij de talloze oorlogen in de wereld en vooral hun slachtoffers: miljoenen burgers overal ter wereld die de oorlogsgevolgen (hongersnood, armoede, geweld, massaslachtingen, aanslagen, verkrachting...) mogen dragen - maar ook de soldaten die nu ver van huis zitten, ook zíj hebben gewoonlijk niet om deze oorlogen gevraagd. Al deze mensen kunnen geen Kerstmis of een aanverwant feest volgens hun religie vieren. Het ultieme kerstcadeau kan je in geen enkele winkel - zelfs niet in Wijnegem Shopping Center of Harrods London - vinden: overal vrede op aarde!
    Ik wens mijn bloglezertjes alvast veel vrede toe in 2007, en ik ga dat eens doen in zoveel mogelijk talen zie (je bent taalkundige of je bent het niet)! Eerst krijg je een aantal woorden voor vrede in allerlei talen, en daaronder staat mijn kerstwens geschreven - ik veronderstel dat iedere lezer ter wereld hem wel zal kunnen lezen, want ik heb het in zoveel mogelijk wereldtalen opgezocht. En zeg nu zelf: het is toch mooi he: al die verschillende talen en geschriften.

    Khanaghutyun                                 Pau                            Nyeinjanyei     
                                    
           
                                                                  Tsumukikiatu                    
     Hetep                           peace        
    Rauha                            paix                                            Hasiti
     
                Sholem                                Alaafia                                                 uxolo        

                                               Ukuthula                            سلام                                              Amaithi         

    Asomdwoe         

            Nimuhore                            

       Amani                                         Amahoro                                Su Thai Binh    

                                          Мир

    Fandriampahalamana                                                Emirembe                  Kupia Kumi Laka                        

    Nye                         

    Nabad-da          

    Kiba Kiba                                     

           Lumana           Shanti








































     

     



    24-12-2006, 00:00 geschreven door Dopsie  
    22-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Practical jokes

    Ik vraag me af wie dit zou aandurven: een DVD ontlenen in een bibliotheek of videotheek, en als je hem nadien terugbrengt, plots bezorgd uitroepen: "Oh nee, ik ben hem vergeten terug te spoelen! Is dat erg?" Benieuwd of de bediende in de bib of videotheek daarin zou trappen ! Mijn moeder trapte er in ieder geval wél in. Ik ging vandaag een ontleende DVD van Star Wars terug brengen naar de bib. Net voordat ik vertrok, riep ik onthutst uit: "Oei, ik heb hem nog niet teruggespoeld!!!". De reactie bleef niet uit: mijn ma kwam binnen en zei: "Oh nee, nu moet je hem eerst nog helemaal gaan terugspoe...- zeg,dat is toch niet nodig bij een DVD?!?". Ik moest mijn vertrek naar de bibliotheek uiteindelijk dan toch nog even uitstellen, want het volgende kwartier had ik nodig om bij te komen van het lachen. Het is zo grappig om mensen in zulke valstrikjes te laten lopen .

    Ik zou hetzelfde wel eens willen proberen in een bibliotheek. Ik vraag me écht af of die "professionals" er ook in zouden lopen. Wie weet antwoordt zo'n nietsvermoedende bibliotheekbediende wel: "Oh maar dat is niet erg hoor, dat zullen wij dan wel doen...". Dit is wel een geweldig ideetje voor een verborgen camera-programma denk ik ...

    Het leven moet niet altijd serieus zijn ...



    22-12-2006, 17:33 geschreven door Dopsie  
    21-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lijstjes
    Het is weer de tijd van de eindejaarsvraagjes! Ik heb daarom enkele persoonlijke toplijstjes opgesteld.

    Top 10 films 2006:

    1 Children of Men
    2 Lady in the Water
    3 United 93
    4 The New World
    5 Tristan & Isolde
    6 Pirates of the Carribean II: Dead Man's Chest
    7 Ice Age II: The Meltdown
    8 World Trade Centre
    9 Congo River
    10 Marie-Antoinette


    Hebben de top 10 helaas niet gehaald, maar krijgen wel een eervolle vermelding:  Déjà-Vu, The Family Stone en The Da Vinci Code!

    Top 20 songs 2006:

    1 Crazy (Gnarls Barkley)
    2 Touch the Sky (Kanye West)
    3 Cellphone's Dead (Beck)
    4 You've got the Love (The Source)
    5 Jealousy (Martin Solveigh)
    6 Woman (Wolfmother)
    7 Young Folks (Peter, Bjorn & John)
    8 Smile (Lilly Allen)
    9 Hips don't lie (Shakira & Wycleff Jean)
    10 Mambo (Helena Paparizou)
    11 Rapture Riders (The Doors vs Blondie)
    12 Prison Break Anthem (Kaye Styles)
    13 Control Myself (LL Cool J ft Jennifer Lopez)
    14 Ain't no other Man (Christina Aguilera)
    15 Temperature (Sean Paul)
    16 Lost Soul (Anton Walgrave)
    17 Check up on it (Beyonce)
    18 Temps pour nous (Axelle Red)
    19 Bongo Bong (Robbie Williams)
    20 SOS (Filterfunk)


    De volgorde van deze top 20 was een harde dobber, want het waren allemaal goeie liedjes - vind ik toch. Ik denk wel dat het een representatieve top 20 is, want er staat vanalles in qua genre: pop, rock, hip hop, R&B, dance...En we vinden  hier zowaar twee Belgen terug: Kaye Styles (die met 'Profile' en 'Don't Cry' nog andere goeie songs had) en Axelle Red (die hier een Franstalig liedje binnenbrengt)! Jammer dat geen enkele Nederlandstalige song me zó is bijgebleven dat ik hem in de top 20 zou zetten, anders was onze eigen taal ook vertegenwoordigd geweest. En neen, "Lief Klein Konijntje" (Henkie) was leuk, maar hoort niet thuis in een eindejaars-top 20, okay?

    Gebeurtenis van het jaar:

    De opwarming van de aarde blijkt definitief een reël feit te zijn!


    Als jullie in de reacties jullie persoonlijke top 10 films, top 20 songs en de gebeurtenis* van het jaar zetten, dan zal ik begin volgend jaar een nieuwe toplijst op deze blog proberen zetten - ééntje die iets democratischer is dan deze, omdat er dan meer mensen over beslist hebben. Zeker doen!



    * gebeurtenis: geen persoonlijke zaken aub. Hoe belangrijk het ook was, het is helaas niet relevant voor iedereen.


    Categorie:persoonlijk
    21-12-2006, 00:00 geschreven door Dopsie  
    19-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.my first pair of earrings

    Nu ik 22 ben, heb ik eindelijk ook mijn eerste oorbellen gekregen. Dat klinkt raar, want in België is het de gewoonte om meisjes ofwel als baby te piercen en oorbellen te geven, ofwel ten laatste toch rond het begin van de lagere schooltijd. Bij mij was dat niet zo. Toen mijn moeder mij, toen ik 6-7 jaar was, vroeg of ik gaatjes wou laten steken in mijn oren, zei ik nee. Die keuze werd gerespecteerd, ondanks herhaaldelijk aandringen van andere vrouwen in mijn omgeving. Later kreeg ik wel vaak opmerkingen zoals "eeeeh gij hebt geen gaatjes in uw oren" en dergelijke, maar dat verminderde met de jaren. Vaak beginnen gaatjes in de oren te ontsteken/zweren/whatever pijnlijks dat ermee kan gebeuren en dus nam het aantal leeftijdsgenoten met oorbellen af naarmate ik ouder werd (behalve bij de jongens dan ). 
    Ik heb nu wél leuke oorbellen, echter nog steeds geen gaatjes in mijn oren! Dat komt omdat ik al een tijdje op zoek was naar oorbellen met knijpertjes ipv stekertjes, zoals ze zoiets noemen. Mijn zoektocht kende weinig succes, maar vorige week gaf een goeie vriendin mij een godsgeschenk: een paar stoere oorbellen mét knijpertjes! Ik was vreselijk opgetogen en heb er de rest van de avond mee rondgelopen. De dag erna ben ik naar de winkel gegaan waar zij die oorbellen heeft gekocht, en heb ik me meteen een tweede paar aangeschaft! Mijn eerste paar oorbellen waren lekker stoer en gevaarlijk, terwijl ik mijn tweede paar dan weer "winteroorbellen" noem. Ik kan ze dus alleen in de winter dragen maar dat geeft niet: dan haal ik in de lente toch gewoon een nieuw paar?
    Er is een hele nieuwe wereld voor mij opengegaan. In het begin deden de oorbellen nog wel wat pijn, maar ik vermoed dat dat zo is bij élk paar oorbellen. En ik draag ze nog maar net he. Ondertussen ben ik er al goed aan gewend en voel ik soms niet meer dat ze inzitten. 

    Ik voel me er heel erg goed bij (^_^) en ik weiger dan ook nog de deur uit te komen zonder oorbellen!!! Lang leve mijn oren, de oorbel met knijpertjes en de vriendin die die oorbellen aan mij heeft gegeven!



    19-12-2006, 21:06 geschreven door Dopsie  
    16-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de Chinese Vlagdolfijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Droevig nieuws voor de dolfijnenliefhebbers onder ons: de Chinese Vlagdolfijn, een van de zeldzame rivierdolfijnsoorten op deze planeet, is virtueel uitgestorven verklaard. Dat wil niet zeggen dat deze soort echt uitgestorven is, maar de kans is wel heel groot.
    De soort werd pas in 1918 ontdekt, maar toen kwam hij nog wel algemeen voor in de Jangtsekiang, een rivier in China. En nu waarschijnlijk dus niet meer...
    Sinds het succesnummertje van Mao, "de Grote Sprong Voorwaarts (in de afgrond)", werd de Chinese Vlagdolfijn meedogenloos bejaagd. Nadien werd de Vlagdolfijn beschermd maar had het beestje erg te lijden onder vervuiling, visnetten en vissers die hem als een concurrent beschouwden bij de visvangst. In 1997 werden er maar 13 meer waargenomen op de Jangtsekiang. In 2006 werden er geen meer geteld.

    Volgens wetenschappers zou de soort zo'n 20 millioen jaar oud zijn. Bronnen uit de Han-dynastie (3e eeuw voor Christus) beschrijven de Chinese Vlagdolfijn al. Het diertje werd ook Baiji genoemd en zou - in gevaarlijke situaties - 60 kilometer per uur halen in het water. Volgens sommige wetenschappers zou de Chinese Vlagdolfijn intelligenter zijn dan primaten (de gorilla, chimpansee en orang-oetan).

    Het stemt mij altijd droevig als er weer eens een diersoort uitsterft. Het leven op aarde is weliswaar een cyclus van ontstaan, uitsterven en weer ontstaan maar de laatste eeuwen wordt het uitsterven van diersoorten vooral veroorzaakt door menselijk ingrijpen. Op die manier zijn al veel soorten verdwenen voordat we zelfs maar de kans hadden om ze te bestuderen. De mens lijkt zelfs niet op te kunnen houden met het meedogenloos uitmoorden van bedreigde soorten; lees dit artikel maar eens van het WWF:

    "
    Nijlpaarden grootste verliezers van verkiezingen in Congo
    De nijlpaarden in het Virunga Nationaal Park, in het oosten van Congo, zijn de grootste verliezers van de verkiezingen in het land. Uit een telling vorige maand blijkt dat hun aantal gezakt is tot amper 600. In 1974 was de kudde nijlpaarden in Virunga de grootste ter wereld, met ongeveer 29.000 dieren. De oorzaak voor die terugval ligt bij stropers, die in de dagen en weken voor de verkiezingen nog actiever zijn geweest dan anders. Een nijlpaard is 50 dollar waard, en de hoektanden worden vaak verkocht in de illegale handel van ivoor."
    (
    http://www.wwf.be/nl/index.cfm?group=news&menu=newsroom.cfm&page=newsroom/lire.cfm&id=492)

    Ik vraag me af wanneer het eens een keer ophoudt.

    Voor meer info over de Chinese Vlagdolfijn:

    http://www.baiji.org/
    http://www.panda.org/news_facts/newsroom/index.cfm?uNewsID=89780





    Categorie:actua
    16-12-2006, 00:00 geschreven door Dopsie  
    15-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ode aan het schoolbord
    Ik zit nu in mijn - hopelijk - laatste jaar op de universiteit en de colleges vind ik gewoonlijk dus wel boeiend. Na al die jaren ben ik goed vertrouwd geraakt met de materie en de leerstof is dan ook vaak makkelijk te begrijpen. Akkoord, er zijn nog steeds momenten waarop ik me afvraag waarom ik in hemelsnaam deze studierichting heb gekozen, bijvoorbeeld omdat ik de leerstof soms oninteressant, moeilijk of zelfs irrelevant vind. Maar meestal bevalt het me wel; tenslotte heb ik hier zelf voor gekozen.
    Toch laat ik me nog wel 'ns afleiden tijdens de colleges. Vaak maak ik tekeningetjes tijdens het noteren, nog vaker bestudeer ik de prof die ons wat wijzer probeert te maken. Proffen zijn interessante studieobjecten en ze hebben mij al vaak doen lachen. Vooral hun escapades met ons schoolbord zijn ronduit hilarisch om te zien!
    Wij hebben een dubbel bord in ons lokaal: geen klassiek drieluik dus, maar twee aparte borden achter elkaar gemonteerd, die je naar boven en beneden kan trekken. Op die manier kan je de oppervlakte van een klassiek bord bekomen; maar als je ze allebei naar beneden trekt, heb je daarboven ruimte voor overhead- of powerpointprojecties.
    Nu is ons dubbel bord enorm koppig van aard! Hij heeft er echt lol in om de mensen, vooral diegenen die vooraan staan, het bloed van onder de nagels te halen. Er gaat geen week voorbij of er wordt wel een prof tot wanhoop gedreven door dat bord. Uiteraard heb ik op zulke momenten vreselijk veel leedvermaak. Terwijl ik grijnzend en geamuseerd toekijk, doen de profs dan verwoede pogingen om het dubbel bord hun wil op te leggen. Volgens mij begint het hen ondertussen danig op de zenuwen te werken. Vorige week probeerde prof DG het voorste bord naar beneden te krijgen, maar dat liet dat bord natuurlijk niet zomaar gebeuren. Ik en mijn twee klasgenoten (het is eenzaam aan de top, ook in een laatste jaar germaanse) konden de prof zeer duidelijk, op een toon die zowel ergernis, kwaadheid als depressie signaleerde, "Jezus Christ..." horen zuchten. En maandag lukte het prof FB maar niet om het dubbele bord getemd te krijgen. Na een poosje strijd geleverd te hebben onder de geamuseerde blikken van mij en tien collega's, riep hij wanhopig "OW MAN!!!" uit (Amerikaans-Engelse uitspraak - het was tijdens een Engels vak).

    "Het leven is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel
    "


    Categorie:persoonlijk
    15-12-2006, 00:00 geschreven door Dopsie  
    13-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op welke beroemdheid lijk jij?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de site www.myheritage.com kan je een foto van jezelf uploaden om uit te vissen op welke celebrity je het meest lijkt. Bij mijn eerste poging kwam er deze top 3 uit de bus:
    1) Elisa Cuthbert (83%)
    2) Liv Tyler (78%)
    3) Sophia Bush (76%)

    Ik wist eigenlijk niet goed wie die eerste en derde zijn, dus heb ik hen wat gegoogled. Elisha Cuthbert is een blondine met blauwe ogen, dus daar zie ik eerlijk gezegd het verband niet. Sophia Bush heeft dan weer wél donker haar, maar toch...een tweelingzus zie ik niet in haar.

    Volgens een nieuwe poging met een andere foto zou ik dan weer lijken op een zekere Lalaine - hier waarschijnlijk totaal onbekend. Ik zag er nog wel iets in, dus heb ik wat meer foto's van haar opgesnord. Ja, haar glimlach heeft wel iets weg van de mijne, en haar haar is ook donker. 
    Bij andere pogingen kwam nogal vaak een zekere Katherine Heigl voor in de resultaten. Ja lap, nog maar eens iemand waarvan ik nog nooit gehoord heb.

    Conclusie: ik lijk vooral op onbekende celebrities.

    Het wordt pas echt grappig als je foto's van andere beroemdheden upload! Je krijgt gewoon de gekste en meest ongeloofwaardige resultaten. Lachén

    Als je dus eens een middagje niks beters te doen hebt en je wil eens goed lachen, moet je het zelf ook maar eens proberen. En kom me hier daarna maar vertellen op welke sterren jij het meest lijkt! .


    13-12-2006, 00:00 geschreven door Dopsie  
    11-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


























    Als je op deze link klikt, http://www.telegraph.co.uk/core/Slideshow/slideshowContentFrameFragXL.jhtml;jsessionidALUAIQ43LWT2VQFIQMFSFGGAVCBQ0IV0?xml=/news/2006/11/22/animals/animalpix.xml&site= , dan krijg je een aantal spectaculaire foto's van ongeboren dieren in de baarmoeder te zien. De foto's van de honden, dolfijnen en olifanten als foetus werden gemaakt voor een documentaire. Een aantal mooie zijn gepubliceerd op de site van The Daily Telegraph (http://www.telegraph.co.uk). Maar de mooiste foto is toch diegene hierboven: met een beetje verbeelding zie je dat het baby-dolfijntje is omgeven door een hart (eigenlijk baarmoederweefsel). Deze foto drukt zo iets moederlijks en beschermends uit. Bovendien vind ik de kleuren ook zeer bijzonder. Het is gewoon fascinerend dat ze van zoiets al zulke duidelijke foto's kunnen maken!

    In de picture gallery van de Telegraph zijn wel meer mooie staaltjes fotografie te vinden. Je kan dit allemaal zien via deze link:  http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/exclusions/slideshowfullindex.xml

    Mijn favorieten:

    foto's van andere melkwegstelsels:
    http://www.telegraph.co.uk/core/Slideshow/slideshowContentFrameFragXL.jhtml;jsessionidALUAIQ43LWT2VQFIQMFSFGGAVCBQ0IV0?xml=/news/2006/11/23/hubble/hubble.xml&site=

    paarden die een bad nemen in de branding:
    http://www.telegraph.co.uk/core/Slideshow/slideshowContentFrameFragXL.jhtml?xml=/news/2006/12/08/horses/horsespix.xml&site=

    onderaards leven in de Bermuda Driehoek (streek van de Caraïben en Bahama's):
    http://www.telegraph.co.uk/core/Slideshow/slideshowContentFrameFragXL.jhtml?xml=/news/2006/05/04/species/pixspecies.xml&site=news

    beelden van de crisis in Congo::
    http://www.telegraph.co.uk/core/Slideshow/slideshowContentFrameFragXL.jhtml?xml=/news/2006/04/23/congo/upixcongo.xml&site=news

    een fotoreportage over het geliefde Engelse renpaard Desert Orchid, onlangs gestorven:
    http://www.telegraph.co.uk/core/Slideshow/slideshowContentFrameFragXL.jhtml;jsessionidALUAIQ43LWT2VQFIQMFSFGGAVCBQ0IV0?xml=/news/2006/11/13/orchid/orchidpix.xml&site=

    Soms zegt één foto meer dan duizend woorden. Surf er gauw heen; ik geef je op een briefje dat het de moeite waard is!

    11-12-2006, 00:00 geschreven door Dopsie  
    08-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Zaak Litvinenko: a perfect crime
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ondertussen is er al één zekerheid in de Zaak Litvinenko: dat er nog géén enkele zekerheid is. Het gónst gewoon van geruchten in deze zaak, vooral door toedoen van de beruchte Britse (zondags)kranten. Scotland Yard doet echter wel zijn best om dit misdrijf te reconstrueren, en heeft ook onderzoekers naar Moskou gestuurd. Ze hébben enkele verdachten, alleen: ze worden daarginds nogal ferm tegengewerkt in hun onderzoek. En dat is spijtig genoeg niet het enige probleem! Er is geen uiteleveringsverdrag tussen Rusland en Groot-Britannië. Dus zelfs áls de daders worden gevonden, zullen ze waarschijnlijk niet gestraft worden. Want Rusland heeft ondertussen al gezegd dat er geen Russische onderdanen worden uitgeleverd! Tenzij...Er valt misschien wel wat te regelen. In het Verenigd Koninkrijk wonen nog wel enkele Russische dissidenten die Rusland maar al te graag uitgeleverd zou zien! De verdachten van de moord op Litvinenko kunnen dus wel "geruild" worden tegen - bijvoorbeeld - de zakenman Berezovski en de Tsjetsjeense leider Zakayev. Wat een toeval! Nu zijn dat niet alleen felle opponenten van Poetin, ze waren ook goeie kennissen van dhr Litvinenko! De zoveelste "toevalligheid" in dit linke zaakje. Maar ik geloof al lang niet meer in het toeval.

    Als Engeland instemt met deze ruil, komt Rusland hoe dan ook als grote overwinnaar uit deze zaak. Denk maar eens even goed na. De vermoorde journaliste en tegenstandster van Poetin, Politkovskaya, is dood. De man die deze moordzaak aan het onderzoeken was, een onruststoker en ingewijde tot een heleboel gevoelige informatie over het Kremlin, Litvinenko dus, is ook dood. Rusland levert de criminelen uit die Litvinenko's dood op hun geweten hebben, en kan zo de handen in onschuld wassen - zodat ze niks meer met het hele zaakje te maken hebben en meteen weer eens wat misdadigers minder hebben in hun land. In ruil krijgen ze enkele van Poetin's belangrijkste opponenten: Zakayev en Bereszovsky. Die krijgen een enkele reis Siberië aangeboden en die zien we ook niet meer terug. Opgeruimd staat netjes.
    Bijgevolg is de zaak opgelost, kunnen de Russische machthebbers hun wanpraktijken verderzetten, wordt de moordzaak Politkovskaya nooit uitgeklaard en heeft Poetin geen tegenstanders meer. Iedereen tevreden?

    Ik weet niet of dit allemaal op voorhand was gepland, maar als het zo is: ik ben onder de indruk. Het zou in dat geval gewoon dé perfecte misdaad zijn! En op voorhand uitgekiend of niet, het zou Rusland geweldig goed uitkomen, niet?

    Op bovenstaande foto zie je van links naar recht: Zakayev, Politkovskaya en Litvinenko. Drie tegenstanders van Poetin. Het is toch wel eventjes slikken wanneer je beseft dat van de personen op deze foto alleen nog Zakayev in leven is. Maar als het van Rusland afhangt, niet lang meer...

    08-12-2006, 14:09 geschreven door Dopsie  
    Foto
    Archief per week
  • 27/02-04/03 2012
  • 26/09-02/10 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
    Foto
    Link it up!
  • Hypnotiseur Patrick Pickart
  • MorganBlue3
  • de ECHT-blog
  • Zeezicht
  • De Grote Cavia!
  • Woordenboek Swahili/Engels
  • knaagdieropvang Knabbelthuisje
  • Ethnologue
  • World Wildlife Fund
  • de BBC news website, zeer handig om info op te zoeken!
    Foto
    Ik ontvang graag mailtjes!

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Gastenboek

    Laat je gaan in mijn gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    brobbe
    www.bloggen.be/brobbe
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs