Wandelen, genieten van de natuur en daarna smullen van een keur aan verse streekproducten. Dat kan heel goed in het zuidelijke puntje van de Belgische provincie Namen, de streek die tot de 'echte' Ardennen wordt gerekend. Daar vind je ook Klein Zwitserland en honderden kilometers aan routes voor iedereen.
De provincie Namen ligt grotendeels tussen Namen en Dinant aan weerszijden van de Maas. Het zuidelijke puntje van de provincie hoort landschappelijk gezien tot de echte Ardennen.
Lekkernijen Bossen, de kronkelende Semois en flinke heuvels waar het goed wandelen is. Je vindt hier ook kleinschalige producenten van lekkernijen. Genieten van de natuur gaat dus perfect samen met smullen langs de rivier.
Watermolens Het is een streek met veel bos, landbouwgrond en in natuursteen gebouwde dorpen en, heel typisch voor de streek, 17 watermolens die de kracht van het water gebruikten om bloem, olie en taan te verwerken.
Onze voeten verdienen meer aandacht en goede verzorging. Pijnlijke en vermoeide voeten kunnen van invloed zijn op hoe je je voelt. Uit onderzoek blijkt dat één op de drie vrouwen last heeft van zeer droge hielen, dit kan leiden tot hielkloven.
Droge huid Een droge huid heeft de natuurlijke capaciteit om vocht vast te houden verloren. De huid is daardoor minder elastisch of zelfs stug en beweegt niet meer mee met de bewegingen van je voet.
Hierdoor is de huid niet meer in staat om je gewicht op te vangen tijdens het staan of lopen. De druk die dan ontstaat kan er voor zorgen dat de huid barst.
Droge hielen herken je aan een harde, droge huid rond de rand van de hiel. De hielen kunnen er verkleurd uitzien met witte kloofjes of verticale barstjes.
Oorzaken Hielkloven komen vaak voor, zowel bij mannen als vrouwen. Het komt meer voor bij vrouwen, omdat zij 's zomers vaak met open schoenen lopen. De huid verliest dan sneller vocht en droogt eerder uit.
Mensen met een staand beroep of overgewicht hebben ook vaker last van hielkloven. Er is dan sprake van meer druk op de hielen, omdat deze een groot deel van het lichaamsgewicht dragen. Ook diabetes en ouderdom kunnen een rol spelen.
Voetverzorging Hielkloven kunnen soms ernstige en pijnlijke vormen aannemen en zelfs bloeden, geïnfecteerd of ontstoken raken. In dat geval kan je het beste een arts raadplegen. Minder ernstige vormen van hielkloven kun je met een goede voetverzorging zelf oplossen of ga eens langs bij een pedicure.
Het vijlen van droge hielen is een effectieve manier om deze droge ruwe huid te verwijderen. Er bestaan speciale vijlen voor de hiel, waarmee je de randen van kloven voorzichtig glad kunt schuren. Te veel vijlen kan er echter ook toe leiden dat kloven openspringen.
Een droge huid kun je het beste verzorgen door deze goed te hydrateren met een vochtinbrengende crème. Er is ook speciale klovencrème voor de eeltige huid rond de hielen. Deze crèmes beloven na drie dagen zichtbaar resultaat en na zeven dagen een herstelde huid.
Door de huid van de voeten goed te blijven verzorgen, kunnen verdere problemen voorkomen worden. (gezondheidsnet)
Ringmappen binnenkort misschien onveilig voor de Papiervampier
Voor nonchalante types is er een mogelijke revelatie op komst. De Papiervampier is een prototype van een perforator die slordigheid zou kunnen helpen voorkomen. Iets om de tanden in te zetten toch?
De Hogeschool Gent heeft zich recent laten inspireren door het tv-programma De Bedenkers. Zij wilden hun leerlingen via een gelijknamige wedstrijd aansporen om iets uit te vinden. Eveline Bauwens en haar goede vriendin Sarah Duportail studeren mode in Gent en hebben tijdens de selectieronde een grappig voorstel op een kaartje geschreven: de Papiervampier. Volgens hen zou het leven er ordelijker op worden moesten er ringmappen met perforators erin bestaan. Niet zo gek moeten de juryleden gedacht hebben, want van hen mocht het bijtende wezentje recht naar de finale fladderen.
Het prototype van de Papiervampier slaapt in een ringmap en bijt maximaal 5 papiertjes per keer. Ideaal om losse documenten te bewaren die anders gegarandeerd verloren zouden gaan. Het idee van Eveline en Sarah krijgt dag na dag meer vorm. Indien hun vampier de finale wint, krijgen de twee bedenksters gelijk een budget dat de productie van het ontwerp moet stimuleren.
Als wij op 21 mei winnen, dan zullen wij ons tot verschillende doelgroepen richten, meent Eveline. Sowieso zou het lieve vampiertje op het toestel afgebeeld zijn. Voor de kinderen denken we aan blitse kleuren, terwijl we voor zakenmensen een strakker design willen. Ons product moet zeker ook betaalbaar zijn. Momenteel is de richtprijs 7,5 euro.
Vind jij de Papiervampier nu al een handig hebbeding? Stem het concept dan vandaag nog naar de overwinning.
Ze zijn niet bij te houden, de Facebook-groepen die uur na uur worden opgericht. Als gimmick meestal. Maar soms ook als een strijdgroep, een virtuele mars. Hoe betekenisvol is al dat engagement per muisklik eigenlijk?
Soms zijn ze wel heel erg ambitieus. Deze bijvoorbeeld: '1 miljoen Belgen die de politieke clowns beu zijn en niet meer gaan stemmen.' Het zal nog heel wat zendingskracht vergen om die 1 miljoen bijeen te krijgen, maar kijk: de groep is nog maar een dikke week oud en er hebben zich toch al zo'n 11.000 Facebookers tot lid geklikt. Het doel van al dat zieltjes winnen? 'Als genoeg mensen lid van deze groep worden, kunnen we een duidelijk signaal geven aan de media en de politiek dat we het gezeik beu zijn en weigeren er nog deel van uit te maken!'
Muisklikvrienden Een duidelijk signaal geven - zo ambitieus het middel, zo bescheiden blijkt het doel. Maar een juiste inschatting is het wel: veel meer dan een 'signaal geven' kan zo'n virtuele mars niet doen. Een eerder schimmig signaal nog wel, want het engagement van een e-militant is niet altijd even betrouwbaar. Veel moeite moet die er tenslotte niet voor doen. Reken een halve minuut om lid te worden van een Facebook-groep: hem opmerken, kort de info lezen en de klik maken. 11.000 keer een halve minuut? Dat is een gezamenlijk engagement van niet meer dan drie dagen.
'Een mars op Brussel en ze allemaal een paar kletsen geven!', stelt een van de militantere leden dan ook voor. Een olijker lid verkiest een 'No Vote Beachparty'. Concrete voorstellen zijn een minderheid op het prikbord van de pagina. De meeste leden vloeken het allemaal eens goed van zich af. Samen met gelijkgezinden ongeremd met pek en veren spelen, dat lucht op. Therapeutisch mist zo'n Facebook-groep zeker haar doel niet. Bijzonder jammer overigens dat ze zo versplinterd zijn. 'Neen, wij willen niet gaan stemmen in juni' zit al bijna aan haar 45.000ste lid. Misschien moeten gelijkgezinde groepen toch maar eens de krachten bundelen. Het liefst live.
Alleen, de stap van de computer naar de straat wordt niet snel gezet. Dat zegt Vincent Laute, een van de beheerders van de Facebook-groep 'Charles de Kerckhovepark: Red de Japanse kerselaars!' Vorige week bleek dat de kerselaars aan de Charles de Kerckhovelaan in Gent inderdaad mogen blijven en dat deed de 13.900 leden triomfantelijk juichen. Maar was dit echt een overwinning van Facebook? Veel minder dan van het reële engagement van een verbeten actiecomité, zo blijkt.
'En dat actiecomité was er al lang voor de Facebook-groep', zegt Laute. 'Zeker toen de bloesems open waren, groeide de Facebook-groep exponentieel. Het leverde een bruikbaar bestand op om mensen uit te nodigen en te engageren, maar herhaalde oproepen voor nieuwe vrijwilligers leverden weinig op. Voor ons kersenbloesemfeest hadden we alle leden - toen 10.000 - uitgenodigd en nog eens 40.000 extra mails verstuurd. Er is zo'n 120 man komen opdagen. Best relatief dus, allemaal. Als alarmbel en nieuwszender vind ik Facebook zeer handig. Maar aan het concrete engagement van al onze muisklikvrienden durf ik te twijfelen.'
Magische cijfers 'Dat klopt', zegt reclamemaker Guillaume Van der Stighelen. 'Met 100.000 witte ballonnen in de Brusselse straten dwing je een politiehervorming af. Met 13.000 leden zal een Facebook-groep geen federale kieskring op de sporen krijgen. En toch ben ik blij met die 10.000 leden die we op vier dagen kregen. Een record.' Van der Stighelen richtte samen met een Waalse vriend een Facebook-groep op met een duidelijke eis, die de zaken slim samenvat (reclameman ben je voor iets): 'Ik wil kunnen stemmen voor een Waal. Je veux pouvoir voter pour un Flamand.'
Wat hij wil bereiken? 'Een en ander in beweging brengen. Ik was nieuwsgierig hoeveel mensen dachten zoals wij. Heel veel, zo blijkt nu. Bovendien merk ik dat de toon op de pagina heel beschaafd blijft. Dit zijn dus mensen die nadenken. Die niet gratuit klauwen. Ik zie een kritische massa ontstaan. Een bescheiden massa natuurlijk nog wel. Maar ik geloof wel in de symboliek van getallen. Zoals de 800.000 voorkeursstemmen van Yves Leterme. Als je ervan uitgaat dat één op de vier een Facebook-account heeft, dan zouden 200.000 leden in verhouding eenzelfde magische symboliek hebben. Ach, ik besef de relativiteit wel van Facebook. Maar de ideeën en creativiteit die ik intussen heb zien ontstaan, zijn fantastisch. Zo'n Facebook-groep wordt een discussiegroep. Een denktank. Een café waar mensen van verschillende achtergronden brainstormen. Daar zijn alle revoluties tenslotte ooit begonnen. Op café.'
En nu hij toch een journalist aan de lijn heeft, beargumenteert Guillaume Van der Stighelen nog even vol overgave zijn onvrede. Wellicht hebben we de relevantie van Facebook-groepen daarmee nog het best te pakken. Een boodschapper met voldoende volgelingen krijgt de reguliere pers aan de lijn. Zijn boodschap krijgt zo een 'officiëler' karakter. En de 'aangeklaagde' voelt meer druk om te reageren.
Boobs are awesome Als denktank, marketing- en campagnetool staat Facebook stevig op de poten. Volgens velen dankt Obama zijn wonderbaarlijke verkiezing tot president aan de creatie van het geniale piepkuiken Mark Zuckerberg. Dat is natuurlijk zeer kort door de bocht. Facebook is vooral handig als barometer, zoals de schrijver en diepgelovige Facebooker Jeroen Olyslaegers zegt. Als zich elke dag 2.500 mensen lid maken van een Facebook-groep voor een federale kieskring (dat zijn er zo'n 3 per minuut), dan geeft dat toch wel enige publieke druk.
Al dient een lidmaatschap in de meeste gevallen vooral als profilering van de Facebooker zelf. Het is zoals met alle clubs: ze stofferen je identiteit. Wie zich lid maakt van groepen als 'Liga tegen het gebruik van het woord kids' en 'Geen subsidies voor godsdiensten' presenteert zich als een geestige intellectuele atheïst. Een lidmaatschap schetst ruwweg een persoonlijkheid. Een nog volop zoekende, in het geval van een zestienjarige die lid wordt van 'Boobs are awesome'. Een te weinig zoekende, in het geval van een veertigjarige die lid wordt van 'Ik schrap achterlijke mensen hun gezicht van oude klasfoto's'.
Pennenvriendenclub Wil een Facebook-groep met succes iets aankaarten, dan moet hij zijn leden van achter dat scherm kunnen halen. Revoluties mogen dan beginnen op café, vroeg of laat moeten de tooghangers wel de straat op. Met gebalde vuisten. Een beetje cultuurpessimist wordt dan ook niet goed van al dat zeer gemakzuchtige muisklikprotest. Achter het toetsenbord denkt een leger Facebookers dat een revolutie plaatsvindt, terwijl het in werkelijkheid alleen maar om een vrolijke pennenvriendenclub gaat. 'Internet zorgt voor solidariteit, maar verzwakt en vernietigt het soort georganiseerde, klassenoverstijgende acties die aan de grondslag van een echte revolutie liggen', vindt de Amerikaanse journaliste Georgie Anne Geyer. 'Het middel is virtueel, de revolutie dus ook.' Door Facebook en andere netwerksites zijn we het met andere woorden verleerd om nog echt te protesteren en actie te voeren. Te lui geworden. Te laf, ook wel.
'Welnee', meent Marc Hooghe, politicoloog en socioloog aan de KULeuven. 'Er wordt nog best veel betoogd en geprotesteerd. Alleen merken we het amper nog op, als het geen stoet is van tractoren die de hele Brusselse binnenstad bezet. Facebook heeft vooral impact als mobilisatie-instrument. Pas als een Facebook-groep leidt tot zichtbare actie, kan ze ook iets opleveren. Anders dient ze alleen om stoom af te laten.'
'De impact van een betoging is recht evenredig met de graad van inspanning van de betogers. Dertienduizend muisklikken stellen dus weinig voor, vijftig hongerstakers wel. Mochten 100.000 mensen de straat zijn opgetrokken voor de splitsing van BHV, dan stond dat dossier al veel verder. Betogingen maken machthebbers nog altijd nerveus. Ze zijn zichtbaar, worden gefilmd, in het buitenland getoond: hun autoriteit wordt er door aangetast.'
'Nu, als je miljoenen Facebookers kunt overtuigen om geen Nike's meer te kopen vanwege vermeende kinderarbeidpraktijken, kan ook dát nerveus maken. Facebook is een heel sterk begin. Niet minder, maar ook niet meer.' (standaard)
An Lemmens (29) is gisteravond door de kijker uit Sterren op de dansvloer gestemd.
De presentatrice werkte haar laatste minuten af met de restanten van een bronchitis. 'Er vloog snot uit mijn neus terwijl ik heel snelle bewegingen met mijn hoofd maakte', zei ze.
Sonja Kimpen blijft als enige vrouw in de running naast Kevin Janssens, Peter Van den Begin en Louis Talpe. Voor Peter en Louis begint de danswedstrijd een probleem te worden: Louis vertrekt vandaag tot donderdag naar Spanje voor de opnames van de tweede Mega Mindy-film,
Peter zit in opnames van de film Frits en Freddy. (nieuwsblad)
Pauwaert riskeert strafklacht wegens valsheid in geschrifte
De overnemer van het ondertussen failliet verklaarde restaurant Dell'Anno in Kortrijk riskeert een strafklacht wegens valsheid in geschrifte. Xavier Pauwaert flanste enkele dagen geleden een brief van een Finse bank in elkaar waarin hij schuldeisers hun geld beloofde.
Bank of Åland, Say Yes to a richer life staat er bovenaan de brief die Maes Inox in Harelbeke, de leverancier van de nieuwe keuken van het Kortrijkse restaurant Dell'Anno, enkele dagen geleden ontving. Het schrijven moest bewijzen dat overnemer Xavier Pauwaert van plan was een deel van de schulden van het restaurant aan te zuiveren. Zo zou Maes Inox over enkele dagen zo'n 90.000 euro uitbetaald krijgen.
Maar we hadden meteen het vermoeden dat deze brief geen officieel schrijven van die Finse bank was', zegt Stijn Maes, die zijn bank inlichtte.
De man had gelijk. Bankmedewerkster Lisa Norell, die de brief aan Xavier Pauwaert zou hebben geschreven, blijkt geen werkneemster van de Finse bank. Bovendien staat er amper een telefoonnummer op het zogezegde officiële briefpapier. Onze krant kon een document inzien van de Finse bank die bevestigt dat de brief vals lijkt.' De bank geeft ook aan dat ze het daar niet bij zal laten.
Faillissement Het Kortrijkse restaurant Dell'Anno, dat al langer financiële problemen kende, legde via Pauwaert woensdag de boeken neer en donderdag werd de amper één jaar oude winnaar van het tv-programma Mijn restaurant failliet verklaard. Sindsdien staan gasten er voor een gesloten deur.
Vooral bij Claudio Dell'Anno, die zijn aandelen in het restaurant twee weken geleden aan Pauwaert verkocht, is het faillissement hard aangekomen. Xavier zou het restaurant overnemen en het financieel gezond maken.' Zowel Claudio als zijn accountant gewagen van een bizar faillissement. We kunnen ons niet van de indruk ontdoen dat Pauwaert door het faillissement aan te vragen op een gewiekste manier probeert onder de schulden onderuit te geraken, en dat was zo niet afgesproken', zegt accountant Filip Verbeke. Pauwaert ontkent: De boeken zijn neergelegd omdat er steeds meer financiële lijken uit de kast vielen.'
Kandidaat-overnemers Claudio zit maandag met zijn advocaten samen om een strafklacht tegen Pauwaert voor te bereiden, mogelijk zowel wegens valsheid in geschrifte als misbruik van vertrouwen. Maar de curator die door de rechtbank van koophandel is aangesteld, had vrijdagavond nog geen aanwijzingen van een frauduleus faillissement. Wat mij betreft, zijn dit achterhoedegevechten tussen personen die elk hun versie van de feiten willen doordrukken', aldus curator Herman Willaert. Hij tornt in zijn functie als curator niet zwaar aan de valse bankbrief, omdat die brief het faillissement van het restaurant niet heeft veroorzaakt.'
De curator zoekt nu een overnemer voor Dell'Anno. Er hebben zich vrijdag al verschillende kandidaten gemeld.' Of Xavier Pauwaert daar bij was, wilde hij niet kwijt. (nieuwsblad)
De officiële doodsoorzaak van Elvis Presley, die op 16 augustus 1977 dood op zijn toilet werd aangetroffen, is een hartfalen. Maar de dokter die hem indertijd poogde te reanimeren stelt dat Elvis een operatie weigerde die hem had kunnen redden. De King leed aan een extreme vorm van constipatie te wijten aan een erfelijke darmverlamming.
Dokter George 'Nick' Nichopoulos, die bij de King was toen hij stierf en hem nog probeerde te reanimeren, meent dat Elvis met die weigering zijn doodsvonnis tekende. Schokkend Nichopoulos maakte de laatste twaalf jaar van Elvis' leven deel uit van diens entourage en heeft zijn ervaringen neergeschreven in een boek. Hij pakt daarin uit met schokkend nieuws.
"Toen hij gestorven was, waren we niet zeker van de doodsoorzaak. Ik ben blijven zoeken naar informatie om te achterhalen wat er mis was gelopen. Nieuw onderzoek legt de puzzelstukjes samen", zo schrijft hij.
Stoelgang van vijf maanden oud "We wisten niet hoe erg het gesteld was met zijn constipatie tot na de autopsie".
"We vonden in zijn darmen stoelgang die daar al vier tot vijf maanden zat. Hij schaamde zich over zijn aandoening en had al eens een ongelukje op het podium. Dan moest hij zich omkleden tijdens zijn optreden". Erfelijke darmverlamming Volgens Nichopoulos leed Elvis aan darmverlamming, een erfelijke aandoening. Zijn dikke darm had een diameter van vijftien tot achttien centimeter, normaal is dat zes tot negen centimeter.
"Hadden ze hem toen geopereerd, zou hij wellicht nog leven", besluit Nichopoulos in zijn boek 'The King and Doctor Nick'. Volgens de arts was constipatie nauwelijks bespreekbaar in de jaren '60 en '70 en is de behandeling intussen sterk geëvolueerd.
De dokter gelooft ook dat het overgewicht van Elvis niet te wijten was aan vettig of te veel eten, maar eveneens het gevolg was van zijn extreme vorm van constipatie. (bang/lb)
Drie op vier lezeressen van de Nederlandse Flair kijken graag naar porno. De meerderheid (66 procent) heeft ook seksspeeltjes in huis, bezoekt al eens een seksshop (62 procent) of bedreef de liefde in het openbaar (80 procent). Ruim een kwart werd daarbij betrapt.
Een op drie vrouwen is nieuwsgierig naar seks met een vrouw, een kwart ziet een triootje wel zitten. Die sekshonger verdwijnt eens er kinderen zijn. 45 procent geeft aan geen seks meer te hebben na de bevalling.
Dat is gebleken uit een rondvraag die het blad liet uitvoeren onder 700 lezeressen in de leeftijd 25 tot 40 jaar, zo schrijft nu.nl.
Intimiteit Het is niet alleen seks dat telt, want 80 procent hecht veel belang aan intimiteit tussen de lakens. Bijna 60 procent wil wel vaker vrijen dan de obligate 2 keer per week. Of dat ook gebeurt, is niet duidelijk.
Gebrek aan variatie Eén op drie vrouwen vindt dat er te weinig variatie is in de slaapkamer. De populairste standjes zijn de klassiekers: missionarishouding (34 procent), op z'n hondjes (30 procent) en zij bovenop (27 procent). De Flairlezeres geeft haar seksleven wel een onderscheiding met 7,5 op tien. (edp)
Steeds meer dames nemen de klassieke klusjesrol over van hun mannen. In vergelijking met tien jaar geleden, steken vrouwen drie keer zo vaak de handen uit de mouwen als het op doe-het-zelf klusjes aankomt. Dat blijkt uit een Engelse studie.
2 op 3 vrouwen slaat regelmatig een voorraad gereedschap in. Niet enkel gereedschap trekt haar aandacht in de doe-het-zelf zaak, ook loodgieterij of beveiligingssystemen kunnen op haar interesse rekenen. Geduld De huidige vrouw heeft geen geduld meer en wil niet langer wachten op manlief om de klusjes in en rond het huis zelf op te knappen. Het voorbeeld van hun moeders en grootmoeders die op hun wederhelft teren om een lamp te vervangen of schroef te boren, zijn de huidige dames beu. Tuinieren Naast lampen vervangen, staat tuinieren bovenaan in het 'to-do' lijstje van de huidige vrouw. De voorbije maanden merken de klusjeszaken een massale verkoop van snoeischaren, spades, handschoenen en kniebeschermers voor het wieden. Deze worden voornamelijk gekocht door vrouwen. (lvl)
Op zaterdag 8 mei 2010 is er de eerste live-uitzending in 3D van een Jupiler Pro League play-off match. Belgacom kiest voor een volks event, voor iedereen toegankelijk.
De wedstrijd tussen RSC Anderlecht en SintTruiden VV is op zaterdag 8 mei 2010 vanaf 20 uur in 11 Jupiler-cafés over het hele land in 3D te volgen.
Villa van Marie-Rose Morel verkocht voor de som van....
De Villa van Marie-Rose Morel (Vlaams Belang) in Schoten is gisteren definitief verkocht voor de som van 856.200 euro.
In taverne Vijverhof in Schoten, waar de openbare verkoop plaatsvond, was Marie-Rose Morel de eerste om de kopers van haar villa de hand te schudden.
"Ik ben blij dat het huis verkocht is en dat dit hoofdstuk kan afgesloten worden", aldus de politica. "Met de prijs ben ik ook tevreden. 856.200 euro (plus 13 procent kosten, dus eigenlijk 957.506 euro; red.) is een mooi bedrag."
"Het is veel meer dan mijn ex-man en ik er destijds voor hebben betaald. Maar we hebben dan ook veel kosten gedaan." (BVP)
Auto aanrijden en briefje achterlaten pleegt vluchtmisdrijf
Wanneer u bij een ongeval een briefje achter de ruitenwisser van de andere partij steekt en daarna wegrijdt, pleegt u vluchtmisdrijf. Dat opmerkelijke gegeven kunnen we afleiden uit een voorval dat in Vlaams-Brabant plaatsvond.
Het overkwam een 91-jarig heerschap uit Heverlee. In 2008 raakte hij de spiegel van een geparkeerde auto. De bestuurder van die auto was niet meteen te zien en dus liet de man een briefje met gegevens achter zodat zijn verzekering de schade kon vergoeden. Proper geregeld, denkt u? Niet volgens de rechter. De beklaagde reed verder en pleegde dus vluchtmisdrijf, oordeelde die in 2009.
De bejaarde moet nu vreemd genoeg een boete van 110 euro betalen. Ondertussen woedt de discussie voor de correctionele rechtbank. Uitspraak volgt op 3 juni. Of hoe ons gerecht weer van een mug een olifant kan maken. (SF)
Jeroen en Isaura begrijpen niet waarom kom' Af dicht moet.
Dit is absurd: De kijker heeft beslist: het Mechelse restaurant Kom'Af moet dicht. Die bittere pil hebben Kempenaren Jeroen en Isaura nog làng niet doorgeslikt.
In restaurant Kom'Af werd een bom van onwaarschijnlijk formaat gedropt toen bleek dat niet Mechelen maar Aalst door de kijkers van Mijn Restaurant! werd gered. Isaura Mariën liet al tranen vóór de bekendmaking van de uitslag. 'Omdat ik aanvoelde dat we moeten sluiten', zei ze achteraf. 'Ik wist het gewoon. Jeroen had het vanaf de eerste week moeilijk, hij lag meteen onder vuur. Het ergste is dat wij financieel gezond waren. Maar wat kopen we daar nu voor?'
Peter Goossens Voor Jeroen van Alphen is de conclusie duidelijk: die nadruk op de financiële leefbaarheid van de restaurants was nergens goed voor. 'Ik stond met twee man in de keuken, anderen met vier. Ik heb thuis geleerd dat je eerlijk moet zijn en van nul moet beginnen als je een zaak wil opbouwen. Dat hebben we gedaan. We wilden meteen winst maken. Vanaf dag één kon je à la carte eten, er zijn restaurants waar dat nog altijd niet kan. Waar zijn we dan eigenlijk op afgerekend? Op mijn hart dat op de tong ligt. Pas op, ik zou direct opnieuw meedoen. Maar dan zou ik zwijgen tegen Peter Goossens en zéker niet zeggen dat ik kan koken.'
Jeroen begrijpt niet wat er is fout gegaan: 'Er komen twee recensenten eten en er is niks goed, maar ik heb hier sterrenchefs over de vloer gehad die het lekker en eerlijk vonden. Die vier bedrijfsleiders die kwamen eten: ze vonden het top en ze waren op tijd buiten. In Aalst hebben die vier twee uur moeten wachten. Wat blijkt? Alle vier zeggen ze dat de kijker voor Aalst moet kiezen. Dat is toch absurd? Ik werk met dertig procent personeelskost, bij de andere restaurants is dat hoger en loopt dat op tot 64 procent.'
De moeder van Jeroen deelt de ontgoocheling van haar zoon. 'Jeroen wist heel goed wat hij wou,' zegt Carin van Alphen. 'Hij maakte meteen winst, maar daar gaat het blijkbaar niet over. Jeroen en Isaura verdienen beter, maar ze redden zich wel.'
Ontgoocheling
Ook in Ravels, de thuisbasis van Jeroen en Isaura, is er ontgoocheling. Al is het voor de meeste inwoners helemaal geen verrassing dat Kom'Af als eerste afvalt. Velen geloven zelfs in een complot tegen Jeroen. 'Hij werd bewust slecht in beeld gebracht', is de mening van de straat in Ravels.
De Mechelse burgemeester Bart Somers (Open VLD) neemt node afscheid van Jeroen en Isaura. 'Ik vind het heel spijtig voor hen', zegt hij. 'Ze hebben ongetwijfeld heel erg hun best gedaan. Maar ja, het is een wedstrijd en er moet altijd iemand als eerste afvallen.' (nieuwsblad)
Leuk voor zomerse vrolijkheid in de keuken : de gekleurde suiker van Zuk Zak.
Remedie tegen voorjaarsepressie en ongeïnspireerde keukenmomenten :
Gekleurde suikers om je gerechten mee op te vrolijken. Met de kleurtjes blauw, roze, groen, turquoise, violet, geel en oranje kan je je koffie of desserts van een persoonlijk tintje voorzien.
Voor een meer feestelijk effect bestaat de suiker ook in goud-en zilvertinten. (nieuwsblad)
Kortrijk - Pastoor Henk Gevaert van de parochie Heule Watermolen gaat volgens zijn parochianen over de schreef. Hij botst met de gemeenschap van de Watermolen.
De problemen op Heule Watermolen zijn niet nieuw. Er waren al meningsverschillen tussen de pastoor Henk Gevaert en allerlei instanties. Maar in het jongste nummer van de parochiekrant 't Radje, ging Gevaert volgens sommige lezers dit keer over de schreef.
Parochiaan Ludwig Desmet zegt dat hij niet alleen staat met zijn kritiek. 'Hij maakt het toch wel al te bont. In 'tRadje staan dingen die echt niet kunnen. Zo heeft hij het over een parochie die een zuivere hattrick scoort omdat er drie begrafenissen op rij plaatsvonden. Hij haalt ook uit naar sommige slachtoffers van seksueel kindermisbruik omdat ze hun situatie uitbuiten om ferme schadevergoedingen te eisen van de Kerk', zegt Desmet.
'Dorpsmentaliteit'
Desmet gaat door met zijn kritiek. 'Gevaert zegt over de inwoners van Heule Watermolen dat ze vanouds bekrompen zijn, dat ze de sporen dragen van een benepen dorpsmentaliteit en dat hier mensen wonen die nog nooit verder zijn gegaan dan het stadion van KV Kortrijk. Hij heeft het tot slot als verantwoordelijke uitgever van het Radje ook over de inkomsten die de parochie haalde uit het parochiecentrum Molenheem en die nu door buitenkerkelijken worden ingepikt. Zoveel fraais op één rij van één pastoor is toch wel vragen om reactie.'
Pastoor Henk Gevaert van de Sint-Godelieveparochie op Heule Watermolen schrikt van de reacties, maar is zich van weinig kwaad bewust. 'Er waren drie begrafenissen op drie dagen. Dit is uitzonderlijk en niet plezant. Ik vergeleek het met een hattrick in het voetbal, maar zonder kwetsende bedoelingen. Iedere maand schrijven we over een geestverruimende denkpiste. Ditmaal ging het over het eisen van schadevergoeding door slachtoffers van seksueel misbruik. Op die manier komen de kerkfinanciën onder druk en die discussie wou ik even open gooien', zegt Gevaert.
'In de context'
De renovatie van het Molenheem, vroeger een parochiecentrum, maar nu in handen van de stad Kortrijk, ligt al langer op de lever van de Heulse pastoor. In een vorige editie van 't Radje schrijft hij dat er best een commissie komt om de hele investering te onderzoeken.
'Voordien hadden we inkomsten vanuit het Molenheem. Die vallen nu weg. Ik deed een aantal suggesties om toch voldoende financiële middelen te hebben. Gratis bestaat niet, ook niet in de Kerk. Je moet de teksten in de context bekijken. We zijn met ons krantje aan de zevende jaargang toe. Ik geloof niet dat we over de schreef gaan.'
Parochiaan Desmet staat niet allen met zijn kritiek. De boekhouder van de parochie vertrok al eerder en een delegatie van de kerkgemeenschap trok onlangs naar de deken van Kortrijk. (nieuwsblad)
De campagne zit er op. Voor Jeroen & Isaura en Karel & Ken wordt het nu bang afwachten, want aan het einde van deze aflevering valt het verdict. En dan zal voor het eerst een duo de deuren van zijn restaurant definitief moeten sluiten.
Het verhaal van Karel en Ken is tot nu toe een apart verhaal geweest. Lees hier meer
Afgelopen dinsdag kregen de genomineerde duo's een extra coaching door de jury en gingen vier zakenmannen eten in Karnivale en Kom'af. De 19de aflevering van 'Mijn Restaurant!' werd bekeken door gemiddeld 835.924 Vlamingen met een piek van 1.011.405- en dat resulteerde in een marktaandeel van 40,1 % (VVA 18-54).
Jeroen en Isaura hebben het niet makkelijk gehad. Op Jeroen was er al van bij het begin veel kritiek op zijn capaciteiten als chef. Maar het minste wat je kan zeggen, is dat hij is blijven geloven in zijn eigen kunnen en dat hij moedig heeft doorgezet. Ook op Isaura was er kritiek omdat ze zo breekbaar overkwam en niet zelfzeker genoeg was. Maar de voorbije maanden heeft ze aan heel Vlaanderen laten zien dat ze geëvolueerd is en nu stukken zelfzekerder in dezaal staat.
Plezier en kunst. Met deze twee trefwoorden kan je Thomas Vanderveken omschrijven. Goedgemutst presenteerde hij samen met Katja Retsin jarenlang Steracteur Sterartiest op Eén en breed lachend maakte hij reportages voor Vlaanderen Vakantieland. Hij speelt al van zijn vier jaar viool en piano en kan zich op Klara voluit met zijn passie voor klassieke muziek bezig houden. Plezier, kunst en Thomas Vanderveken: een perfecte combinatie.
Was er al veel cultuur in je jonge jaren? Ik ben opgegroeid in een heel cultureel gezin. Mijn moeder was opvoedster voor mensen met een verstandelijke beperking en ontwikkelde met hen kunstprojecten. Mijn papa werkte voor de VRT als acteur, onder het pseudoniem Ugo Prinsen. Wij gingen vaak mee naar de theaters en CCs, overal in Vlaanderen. Ik heb er geproefd van de magie van het theater. Het voelde als kind heel speciaal als ik na de première achter de schermen tussen de acteurs mocht rondlopen. Ik ben viool beginnen spelen toen ik vier was. Het was een kleuterjuf die mijn ouders erop attent maakte dat ik alle liedjes die wij zongen in de kleuterklas naspeelde op piano. En toen mijn ouders voor een theaterstuk een piano in huis haalden, leerde ik die liedjes dan weer op piano spelen. Ik vond dat veel leuker dan viool en op mijn 5de ben ik dan met piano begonnen. Op zondag gingen wij met de familie altijd wel naar een voorstelling of zo. En als we dat niet deden, waren we thuis aan het knutselen. In onze tuin hebben de meest afzichtelijke zelfgemaakte kunstwerken gestaan. Mijn broer heeft daar iets goeds aan overgehouden: hij is professionele kunstschilder geworden. Ja, we waren echt een kunstgezinnetje. En ik heb er altijd van genoten.
Je hebt dus veel theater gezien, maar is er een voorstelling die je altijd is bijgebleven? Als heel jong kind was ik erg onder de indruk van Jozef Van den Berg. Ik herinner me nog een portemonnee met een vreselijke stem een oud vrouwtje in de vorm van een wandelstok. Ik kan het verhaal van de voorstelling niet meer navertellen, maar ik herinner me dat ik het intrigerend vond én er tegelijk een onheimelijk, nachtmerrieachtig gevoel aan overhield. Ik denk niet dat ik de boodschap van zijn voorstelling begrepen heb, maar ik heb die zeker gevoeld: mensen zijn slecht voor mekaar, laat ons de pijn uit de wereld helpen en vriendelijker tegen elkaar zijn. Jozef Van den Berg past ondertussen zijn boodschap in realiteit toe en leeft als kluizenaar. Ik heb respect voor zijn keuze, maar tegelijk betwijfel ik of jezelf uit de maatschappij zetten wel de goede weg is
Welk talent zou je graag willen hebben? Wat ik dolgraag zeer goed zou willen kunnen, is zingen. Ik heb zangles gekregen in het Conservatorium en zong er in een koor. Ik kan het dus wel een beetje, maar ik zou er graag beter in zijn. Tegelijkertijd ben ik bang om als zanger op mijn bek te gaan. Ik vind het veel naakter dan presenteren of acteren of alle dingen die ik al ooit gedaan heb. Je kan me met niets zo onzeker maken als door met me te vragen: Zing eens iets.
Je bent erg bezig met klassieke muziek. Maar kunnen andere muziekgenres je ook bekoren? Ja. Je kan me ook verleiden met een goed popconcert in het Sportpaleis, je vindt me evengoed in totale extase terug op de wei van Werchter en ik hou van opera. Ik begrijp muzikanten niet die bepaalde muziekgenres per definitie afkeuren of die muziek indelen in goed en slecht. Ik vind dat eigenlijk altijd kortzichtig. Als je als klassiek muzikant niet snapt dat mensen uit de bol gaan op dansbare pop en dance, dan is er iets aan muziek dat je niet begrepen hebt. En omgekeerd: als je als Werchter-ganger niet snapt dat het Requiem van Mozart kan ontroeren, mis je iets, vind ik.
Ok, ik heb het begrepen: muziek is helemaal je ding. Is er ook een kunstvorm die je niet ligt? Ik ben minder thuis in dans. Ik snap de taal minder goed, het is iets te abstract. Als ik dan eens een dansvoorstelling zie, merk dat ik vooral kijk naar het virtuozendom. Die beweging is mooi synchroon, denk ik dan. Of: Dit is met veel zorg uitgevoerd of ik bedenk me hoe moeilijk het moet zijn. De eigenlijke poëzie zit natuurlijk elders, maar dat ontgaat mij dan toch.
Welke kunstenaars vind je zo inspirerend dat je met hen wel eens een lange avond wil doorzakken? Hiëronymus Bosch schilderde in zijn periode op een revolutionaire manier. Hij gebruikte technieken die nieuw waren, zijn afbeeldingen zijn nog steeds rock n roll. Wat een geniaal brein en inzicht in mensen moet die man gehad hebben! Ik vind hem een heel bizar figuur in de kunstgeschiedenis. En Ludwig Van Beethoven. Liefst voor zijn dove periode, zodat het gesprek wat eleganter kan verlopen. Hij is wat mij betreft de grootste vernieuwer in de muziek die er ooit geweest is. Ik hoop wel dat Beethoven niet die arrogante zak is waar ik hem van verdenk. Ik zou ook graag Madonna aan tafel willen: hét exponent van onze entertainmentcultuur. Zij spreekt over zichzelf in de 3e persoon en ziet zichzelf als een product, een merk. Ik zou haar graag in discussie horen gaan met de twee andere kunstenaars.
Voor Vlaanderen Vakantieland kroop je ooit in de huid van Mozart. Is dit een periode waarin je wel graag had willen leven? Of is er een andere kunstperiode die je aantrekt? De avant-gardetijd rond 1900 is een fundamenteel kantelmoment in de kunstgeschiedenis. Wagner schreef zijn laatste tonale noten en Arnold Schönberg de eerste dodekafone noten, er kwam een omgekeerd pissein terecht in een museum en Mondriaan trok zijn strepen. De Sacre du Printemps van Stravinsky werd tegelijk uitgejouwd én beapplaudisseerd en Nijinski danste voor het eerst naar de grond toe in plaats van in de lucht te springen. Met andere woorden: het hele esthetiserende van kunst werd overboord gegooid en er dook een totaal ander kunst- en mensbeeld op. Het was een vruchtbare periode, waarvan we nu volgens mij nog steeds de energie gebruiken.
Waar zou je voor eeuwig en altijd wel naar willen luisteren of kijken? Vladimir Horowitz die de Scarlatti-sonates speelt. Ombra mai fu van Händel gezongen door Andreas Scholl. Dat zijn dingen die ik tijdloos vind. Maar ik denk dat ik naar de hemel ook wel iets wil meenemen dat mij verscheurt. Dat maakt het dan wat interessanter, niet? Guernica van Picasso mag daarom mee. En Dogville van Lars von Trier. Die film gaat over het vreselijke van het mens-zijn. Het is een film die veel mensen haten, maar ik vind hem geweldig.
Welke artiest krijgt van jou een standbeeld? De componist Luc Brewaeys. Wat mij betreft is hij wereldklasse. Zijn muziek is misschien niet door iedereen makkelijk te begrijpen. Je moet ervoor open staan en er misschien zelfs genoeg van gehoord hebben. Ik dat hij meer erkenning zou mogen krijgen. (uit in Vlaanderen)
Bij deze! Thomas Vandeveken opende onlangs het festival Mechelen hoort stemmen, dat nog loopt tot 22/05.
Regi en Pat Krimson nemen afscheid van Ann Vervoort
Tal van artiesten uit de Belgische danswereld hebben in de Sint-Alfonskerk in Heist-Goor afscheid genomen van Ann Vervoort (33), de ex-zangeres van Milk Inc. Onder hen Regi en Pat Krimson, de ex-partner van Vervoort.
Op de plechtigheid waren een 400-tal mensen aanwezig. De ouders hadden de dienst samen met vrienden van Ann voorbereid. Er werden dan ook voornamelijk liedjes gespeeld die ze zelf nog gezongen heeft. Zo was er een ingetogen versie van 'Walk on Water' van Milk Inc. Vervoort was voor de dienst al gecremeerd.
Ann Vervoort stierf op 23 april nadat ze stikte in haar braaksel, door drugsgebruik. Haar vriend Robby Fumarola (32) zit in de cel op verdenking van betrokkenheid en mocht de plechtigheid niet bijwonen. Hij mocht wel het lichaam groeten. De familie van Vervoort gelooft in de onschuld van Fumarola.
Robby Fumarola (32) moet vandaag wegblijven van de begrafenis van zijn partner Ann Vervoort (33), de ex-zangeres van Milk Inc. De vrouw stierf op 23 april nadat ze stikte in haar braaksel, door drugsgebruik.
Fumarola zit in de cel op verdenking van betrokkenheid. 'Robby wou erbij zijn, om samen met ons afscheid te nemen', zegt Eugeen, de vader van Ann. 'Hij heeft nu bericht gekregen dat hij niet mag komen. Dat is verschrikkelijk voor hem.' De Hasseltse onderzoeksrechter nam de beslissing om de sereniteit te bewaren. 'Anders zou er in politiebewaking voorzien moeten worden, en dat zou de dienst verstoren.' Fumarola mocht wel het lichaam groeten.
Er worden vandaag vele tientallenden rouwenden verwacht in de Sint-Alfonskerk in Heist-Goor. 'De ouders hebben de dienst samen met vrienden van Ann voorbereid', zegt pastoor Jef Bats. 'Er zullen voornamelijk liedjes gespeeld worden die ze zelf nog gezongen heeft.' (nieuwsblad)
Kimberley Vlaeminck werd in juni vorig jaar in een klap wereldberoemd na een bezoek aan een tattooshop in Kortrijk.
Ze wou drie bescheiden sterretjes rond haar linkeroog en kwam buiten met een zwerm van maar liefst 56 exemplaren. Het 'sterrenmeisje' werd overal uitgelachen, maar één jaar later is ze helemaal terug. Niet met een nieuwe tatoeage, maar wel met een boek.
Kimberley liet haar opmerkelijke verhaal neerschrijven door Erlend Hamerlijnck. Het wordt naar verluidt een 'openhartig, dramatisch én shockerend verhaal'. 'Van sterrenmeisje tot Kimberley' verschijnt op 15 mei bij de Standaard Uitgeverij. (nieuwsblad)