Nee, ik heb geen lange verhalen, geen pittige details, geen uitgesponnen gedachten mee te delen. Het gaat mij om flarden, om hersenspinsels, om zinnen die meer open laten dan wat ze lijken te zeggen. Het gaat niet om wat ik wél zeg, het gaat om wat ik niét zeg. Ik zeg veel niét.
Volgens D. Bonhoeffer blijven mensen na een overlijden met elkaar verbonden door de leegte. Soms is de leegte ook de verbintenis tussen mensen die niet overleden zijn maar gewoon in nabijheid zijn weggevallen.
Ze waren er bijna allemaal: mijn oude klasgenoten. Geen haar veranderd. De ene nog steeds met humor, de ander nog steeds stil. Allemaal al een half leven achter de rug waarvan het wel en wee ook aan onszelf kunnen aflezen. Sommigen hebben heeft mij opnieuw laten schaterlachen. Dat is al heel wat.
Ik heb geen specifieke interesses meer. Niet meer. Misschien moet ik maar eens als hobby iets beginnen te 'verzamelen'. Iets waarvan ik nooit heb gedacht dat ik dat zou doen wegens te saai en te opzichzelf. Champagnedopsels bijvoorbeeld. Ik zou daarmee trouwens helemaal 'in' zijn. En bovendien helemaal mezelf: saai en op mezelf.
Aprilse grillen. Ik hou ervan, tenminste als ik binnen zit. De regen die onverminderd neder valt: een beetje woest en zich niets aantrekkend van mensen die vloeken en worstelen met paraplu's. De regen valt neder. Zo simpel is dat. Wij leven verder. Zo simpel is dat.
Er zijn blijkbaar machtige mensen die hun handen moeilijk kunnen thuis houden. Niet omdat hun libido zo groot is maar omdat hun inhiberingsvermogen zo klein is. Inhiberen is zich inhouden en blijkbaar wordt dat moeilijker naargelang men machtiger wordt. Te wijten aan de vele vazallen waarmee men omgeven is.
Er is een klasbijeenkomst met mensen vanuit de humaniora. To go or not to go? Wat willen we? Herinneringen ophalen, zien wat er van wie geworden is, kijken naar wie ouder geworden is of juist goed geconserveerd, wie succesvol en wie niet? Constateren dat we allemaal hetzelfde zijn gebleven en toch veranderd zijn door het leven? Ik weet het niet.
Dit is de wijsheid van de mystiek: dat de ontmoeting met God de ziel van de mens boven zichzelf doet uitstijgen en dat deze zo nooit meer bij zichzelf thuis is- het pijnlijke gevoel door de beminde verlaten te zijn dat zo karakteristiek is voor de mystieke traditie- maar dat dit het beste is wat haar ooit is overkomen en haar pas werkelijk tot zichzelf heeft gebracht. (Erik Borgman, theoloog)
Gehoord op de dag van filosofie in Tilburg: God is perfect en wij zijn defect. Het ging over de ziel, meer bepaald over de twee zielen in onze borst. Er is immers altijd dualiteit: tussen lichaam en geest, tussen emotie en rede, tussen universeel en eigen. Hedentendage moet de vrijheid van de ziel het opnemen tegen het determinisme van de hersenen. Alsof er niemand het werkwoord balanceren kent.
Laat het mij eens 'simpel' zeggen: één derde zijn we erfelijk bepaald, één derde zijn we door onze omgeving bepaald. Er rest ons één derde om de eerste twee wat bij te sturen.
Er zijn mensen die er mee pochen dat ze van 7uur 's morgens aan het werk zijn en elke avond ook laat werken. Ik prijs hen doorgaans voor hun inzet maar de eerstvolgende keer zal ik vragen: 'Waarom loop je zo broodnodig weg van man en kinderen?'
Feestjes geven. Mijn vader was er expert in. Elke gelegenheid was een goede aanleiding om mensen uit te nodigen, drank boven te halen, hapjes te voorzien en iedereen vrolijk te maken. Bij mij is dat allemaal veel minder. Maar af en toe volg ik hem na. Hij zou er heel blij mee om zijn.
Mensen in Syrië vechten voor hun vrijheid. Ze zijn bereid hun leven op te offeren opdat zijzelf en hun kinderen vrij zouden kunnen zijn. We kunnen het ons hier niet inbeelden. We hébben vrijheid en daarbovenop nog alle luxe om een vredig leven te kunnen leven. Wij wensen niets op te offeren, zeker geen vredig leven.