De Filippijnen; Het cursief verslag van mijn laatste verblijf (Juni 09-April 10)
De vele belevenissen van een "halve" Filippijn. De talrijke geillustreerde ervaringen, belevenissen, anecdotes, kursiefjes en colums van een Vlaamse senior, gehuwd met een Filippijnse die de Filippijnen al 30 jaar kent en bereisd. Steeds vaker van foto's voorzien.
04-10-2009
Filippijnenreis juni 09. DEEL 25
Filippijnenreis juni 09. DEEL 25
PRUT STAND. Aan een van de zijkanten van de overdekte markt met vaste kramen in Dipolog hebben we ook een kraam, een zogenoemde Prut Stand. Dat staat er fier, in grote letters, op te lezen. Zij verkopen er net zoals de andere verkopers van de markt dagelijks hun producten, in dit geval Prut dus. Ze hebben een ruime verscheidenheid en keuze aan divers prut. Zo heb je langwerpig geel prut en ovaalrond geel prut. Er is ook rond oranje en rood en zelfs rond geel prut. Dat prut is dan wel ingevoerd vanuit China. Klein prut donkergroen met pitten en met een zure smaak vind je er ook. Regelmatig vind ik er ook merkwaardig inheems prut die voor mij weinig gekend is of zelfs totaal niet. Ik noem het dan maar gemakkelijkheidshalve ook prut. Juist omdat hun aanbod zo ruim en verscheiden is hebben ze vele gegadigden voor hun prut. Ze hebben trouwens ook heel wat groenten in hun assortiment zodat je zowel je groenten als je prut in eenmaal kunt aankopen. Handig toch zon Prut stand! (Dipolog, vrijdag 2 oktober 2009)
EEN RETOURTJE. Voor onze afreis naar Manila hadden we nog wat aankopen, genre bare necessities gedaan in de supermarkt van Lee Plaza.. Bij onze terugkeer ging Eden een wasje slaan en wilde de grote bus bleekwater openen die we toen hadden gekocht. Dat ding bleek met geen mogelijkheid open te krijgen. Zelfs met vereende krachten moesten we na enige pogingen forfait geven. Gelukkig had ik ook de rekening nog en daarmee gewapend trokken we naar de supermarkt. Ik sprak de guard aan, en vertelde van het euvel. Deze probeerde even zelf en schreef toen deze daad samen met de gegevens van mijn kasticket in haar register. Zij sprak op haar beurt een van de daar rondlopende supervisors aan. Deze bekeek de bus heel aandachtig, probeerde ook maar eens even en gaf de bus dan aan een van de bedienden van de bagagebewaarplaats. Deze knul probeerde ook maar even en gaf het ook al spoedig op. Omdat wij nog wat andere boodschappen moesten doen troonde de supervisor ons mee naar een kassierster en gaf bus en rekening aan haar af. Wij deden onze boodschappen, passeerden de bussen bleekwater en zagen daar drie bedienden ijverig alle schroefdoppen van de aanwezige bussen uitproberen op mankementen. Na de boodschappen vroegen we aan de kassierster onze bus bleekwater. Deze wist van het probleem en schoot opnieuw dezelfde supervisor aan. Men had ondertussen een goede bus klaargezet en deze werd aan de kassierster overhandigd. De supervisor vulde gedeeltelijk een bonnetje in en vroeg mij toen om de rest van de blanke gedeeltes zelf aan te vullen en te ondertekenen. Onderwijl kwamen ook supervisor nummer twee en supervisor nummer drie een kijkje nemen kwestie van geen kapitale fouten te maken. Na nog wat gepalaver werd de nieuwe bus bleekwater aan de inpakker van de kassa overhandigd. Eden kon met gerust gemoed haar wasje slaan Zo dit toch nog fout ging kan het onmogelijk aan de retourprocedure hebben gelegen (Dipolog, zaterdag 3 oktober 2009) NIEUWE VERKEERSSITUATIE. Bij onze terugkeer uit Manila zagen wij op de openbare weg, vlakbij onze appartelle, een nieuwe verkeerstechnische ingreep. Waarschijnlijk is deze vinding uniek in de wereld. En er is zelfs een kleine kans dat het vroeger of later wereldwijde navolging zal krijgen. Waarover gaat het? Kijk. Reeds verschillende jaren wordt in de Europese landen gebruik gemaakt van zogeheten verkeersrotondes, zeg maar ronde punten. Hier nu, en zoals gezegd, waarschijnlijk voor het eerst in de annalen van de verkeerstechnische wereld, heeft men een verkeersdriehoek ontworpen. Het is net zoals een rond punt ontworpen om het verkeer veilig in goede banen te leiden. En net zoals bij de goede vertrouwde rotonde, laat je het verhoogde plein steeds links van je liggen. Aan de hoeken van de driehoek is het even wennen, je bent immers ronde punten gewoon. Maar met wat kunst- en vliegwerk, en aan erg matige snelheid neem je ook deze hoekige spitsvondigheid op een veilige manier. Ik weet niet of deze verkeerstechnische vinding veel navolging gaat krijgen, maar bekijks krijgt het alleszins wel! (Dipolog, zaterdag 3 oktober 2009)
IN STAAT VAN ALARM. President Gloria Macapagal-Arroyo van de Filippijnen heeft de ganse natie in staat van alarm gebracht voor de komende (super)taifoen. Bij de vorige die bijna 300 mensen doodde en een half miljoen hun huizen deed ontvluchten was er ternauwernood enige waarschuwing van regeringswege. Dit is nu, mede door publiekskritiek, wel anders. De president beval trouwens ook een gedwongen ontruiming van de streek die op de weg van Parma ligt. Ook Pagasa, de weerkundige dienst, geeft meer en vaker informatie, ook al door het feit dat de enige Dopplerradar die het land rijk is uitsluitend Noord-Luzon bestrijkt. En daar precies verwacht men Parma. Pagasa vroeg al vijf jaar geleden een netwerk van een vijftal Dopplerradars met een kostprijs van zowat 100 miljoen Php elk. Dit zijn toestellen die in andere landen al 20 of meer jaren worden gebruikt en die een weers- en regenvoorspelling met hoeveelheid neerslag mogelijk maken en zo bijvoorbeeld ook tijdig een eventuele evacuatie kunnen op gang brengen. De eerste nieuwe Doppler zal in december operationeel zijn en worden geplaatst in Subic, Zambales. Hij zal dan (eindelijk) Metro Manila, Batangas en Laguna bestrijken. Vier andere worden later voorzien in Tagaytay City, Mactan City, Surigao del Sur (sommige berichten zeggen; del Norte!) en Tampakan in Zuid Cotabato. Pagasa negotieert nog met een Japans agentschap om met 3 andere Dopplers de oude radars van Catanduanes, Cagayan en Oost Samar te vervangen. (Dipolog, zaterdag 3 oktober 2009)
KERKELIJKE HULP EN RELIGIEUZE ALLUSIES. De hoge geestelijken van de Katholieke kerk roepen de gelovigen op om deze zondag gul te geven voor de slachtoffers van Ondoy. Dit kan zowel in geld als in goederen. Men zamelde totnogtoe al 6 miljoen Php. in. Ondertussen verdeelt Caritas, de hulporganisatie van de Rooms-katholieke kerk voedselpakketten bevattend, 5 kilo rijst, 5 blikjes sardienen, 5 blikjes vleesgehakt, 4 blikjes bonen met varkensvlees in tomatensaus, 2 flesjes van 0,5 L water, 1 kg. bruine suiker en een flesje bakolie van 350 ml. Dit is zowat goed voor twee dagen gemiddelde gezinsconsumptie. Op het internet schittert het Filippijnse Rode Kruis met een kleurenadvertentie. Daarin de oproep; You can make a difference today. Philippine Red Cross. Donate Now! Maar in the field ho maar! Ondertussen heeft de Duitse regering 500 000 , dat is 35 miljoen Php, overgemaakt aan het Duitse Rode Kruis en andere organisaties als steun voor de slachtoffers van Ondoy.. Het totaal bedrag van buitenlandse hulp bereikte daarvoor al 566 miljoen Php. Eens zien wat er van komt Op de officiële website van de Rooms-katholieke Kerk van de Filippijnen stelt ene Jaro Angel Lagdameo, aartsbisschop, de vraag of de voorbije diverse en de komende taifoen niet een teken van God zijn om de zonden van Arroyos beleid aan te klagen. Geeft God ons hiermee geen teken voor de komende verkiezingen, vraagt men zich nog af. Lagdameo citeerde de woorden van Onze Lieve Vrouw van Fatima die zou hebben gezegd dat er een grote verband is tussen het morele kwaad (het regeren van de zonde) en de calamiteiten die op de mensen neerdalen. Dit is geen vergelding van God maar de consequentie van het toelaten van het kwaad. Hij vroeg zich verder af waar de miljarden opgespaarde noodfondsen waren gebleven en waar de betaalde belastingen naartoe gingen. (Dipolog, zaterdag 3 oktober 2009)
RUBBERBOTEN EN VERHOOGDE WATERSTAND. Een van de voornaamste invoerders van rubberboten hier maakt zich sterk om ergens in Subic, Zambales een fabriek van rubberboten neer te zetten. Niet alleen de Filippijnen zou bevoorraad worden maar ook andere Asean naties zoals Brunei, Vietnam en Thailand. Tijdens de voorbije calamiteiten waren heelwat rubberboten tekort om adequaat te kunnen werken. De invoerder leende er ten persoonlijk titel twee uit. De militaire versie kost zowat 1,8 miljoen Php. De burgerlijke uitvoeringen variëren van 100 000 tot 600 000 Php. Dit initiatief met rubberboten zou binnenkort al goed van pas kunnen komen; Een hoge regeringsfunctionaris, het hoofd van de organisatie die toeziet op de Laguna de Bay in Manila zei dat de huidige hoge waterstand slechts 50 cm. is verwijderd van zijn hoogste stand genoteerd in 1919. Hij gaf ondermeer de klimaatsveranderingen, de schuld dat er de laatste jaren regelmatig bewoonde gebieden rond de baai onder water stonden. Heelwat bewoners van Metro Manila maar ook van de omliggende provincies Cavite, Laguna, Batangas, Rizal en Quezon zouden zich beter definitief op een andere, hogere plaats vestigen zei hij nog. Het zijn echt niet alleen de klimaatsveranderingen. Ook het roekeloos bouwen van allerlei illegale barakwoninkjes op de oevers en uiterwaarden, met daarbij het onverantwoord dumpen van allerhande afval groot en klein in de rivieren, grachten en kreekjes geven telkens weer catastrofale gevolgen. (Dipolog, zaterdag 3 oktober 2009)
DE KATHEDRAAL VAN DIPOLOG. Op 15 april 1894 werd in Dipolog aan de bouw van en kerk begonnen. Ofwel moeten het destijds snelle kleppers geweest zijn die de kerk bouwden ofwel was het eerder een bescheiden kerkje. Mogelijks een combinatie van beiden, want de annalen vermelden dat er op 29 juni van datzelfde jaar al een eerste mis werd gecelebreerd. Uiteindelijk werd het een parochie op 30 juni 1896. De eerste priester was een Jezuïet, en de kerk bleef 43 jaar in hun handen. Nadien kwam een Dominikaan aan de beurt komende uit dit gebied. De kathedraal heeft een bouwtrant die naar de stijl van de Jezuïeten refereert, met houten plafond en de houten beelden van de vier evangelisten. De muren werden opgetrokken met stenen van de nabijgelegen bergen. Men beweert dat de drie retabels werden ontworpen door Dr. José Rizal himself.. In 1967 werd Dipolog en omstreken een autonoom bisschoppelijk gebied en op 31 juli 1967 kreeg Dipolog zijn eerst bisschop. Hij werd ingewijd op 22 oktober 1967. De kerk werd dus zodoende een kathedraal. Op 9 september 1987 kwam de tweede bisschop. In 2007 werd de kathedraal binnenin grondig gerestaureerd. In 2008 restaureerde men de muren en de gouden blaadjes van het retabel. In 2009 beëindigde men ook de renovatie van de voorgevel. Anno domini 2009, op 31 mei kwam zijne excellentie Gaudencio B. kardinaal Rozales, DD, Aartsbisschop van Manila, de kerk inwijden en opdragen aan Onze Lieve Vrouw van de Heilige Rozenkrans, de voornaamste beschermheilige en aan de Heilige Vincentius Ferrer, als tweede beschermheilige. Toen ik de kathedraal bezocht, was het nogal rommelig. Er was klaarblijkelijk net daarvoor een dodenmis geweest en de papiertjes en wat verslenste bloemen lagen nog tussen de kerkstoelen en in de middengang. Ook de vier grote kandelaars die de lijkkist flankeerden stonden er nog. Het gebouw is erg groot en ruim en oogt inderdaad naar de traditionele Jezuïetenstijl, ook het hoge altaar met dubbele zuilen. In een kamer aan het voorportaal staan, langs twee zijwanden, een hele reeks heiligenbeelden, maar toch voornamelijk van Maria, van klein naar groot. Ook een foto van de lijkwade van Turijn. Aan een andere zijwand kunnen de gelovigen een kaarsje laten branden. Mits betaling uiteraard. (Dipolog, zondag 4 oktober 2009)