Je
kan je onmogelijk een wereld voorstellen zonder muziek. Muziek is een bron van
inspiratie. We hebben muziek nodig zoals planten en bloemen zon en regen nodig
hebben om te groeien. Muziek is ons hart en onze ziel.
Laat
je dan ook overweldigen door het wonder van de muziek. Muziek heeft te maken
met onze zorgen, onze stress, dingen die met ons of in onze familie gebeuren,
met zaken die een beetje mislopen in ons leven; dan neemt muziek ons mee naar
een mooie plaats ergens ver weg. Op zijn minst kan je geest dan rusten en
kunnen positieve gevoelens in je hoofd binnendringen.
Veel
muziekstukken of liederen blijven voorgoed bij ons. Vaak weten we perfect
wanneer en in welke omstandigheden we iets voor het eerst hoorden, zelfs al is
het jaren geleden. Want dit is wat er uiteindelijk gebeurt: muziek laat in onze
geest een onuitwisbaar merkteken achter, en iedere keer dat dit gebeurt wordt
ons leven een beetje rijker.
Het hart is door zijn functie als pomp van het
lichaam symbool van het gevoelsleven geworden. Als het hart stopt, houdt ook
het leven op. Daar valt nu eenmaal weinig aan te doen. Vele culturen beschouwen
het hart als de zetel van het gevoel, en de hersenen als de zetel van het
verstand.
Het hart speelt al sinds de oude Egyptenaren een
speciale rol. Bij het balsemen lieten ze het hart als enige orgaan zitten. Het
werd in het Dodenrijk gewogen tegen een veer om na te gaan of de dode in
kwestie doodzonden of goede daden had begaan. Met de komst van het christendom
werd het hart het symbool van Gods liefde, en de oorsprong van alle goede en
ook slechte daden.
In de middeleeuwen werden de eerste universiteiten
in Europa opgericht; daar werd de tegenstelling tussen het verstand dat in het
hoofd zat en het gevoel dat in het hart zat, bevestigd. In grote delen van de
wereld heerst die opvatting nu nog. Maar er zijn uitzonderingen: in Japan zat
de ziel in de buik, en nu denken veel Japanners dat die in de keel zit.
Waarom
dit verhaal?
Op
3 december 1967 werd voor de eerste
keer in de geschiedenis van de mensheid een harttransplantatie uitgevoerd door
dokter Christiaan Barnard. Mijlpaal in de geschiedenis van de geneeskunde. http://www.youtube.com/watch?v=GZ7cGnucGNU
Op youtube verscheen een filmpje van een (gekke?) Amerikaan die besloot dat zingen niet alleen goed is voor je stembanden, maar dat het even goed kan gebruikt worden om bij een meeneemrestaurant een bestelling door te geven. Hij bleek tot ieders voldoening de bestelling netjes afgeleverd te krijgen en het personeel ook nog eens vrolijk te maken. Ik probeer mij voor te stellen dat koorleden in het vervolg op die manier naar de beenhouwer en de bakker gaan.
Zoals ieder jaar worden we overspoeld met uitnodigingen voor allerhande kerstconcerten. Vandaag een aankondiging voor het Waasland en ééntje voor Brussel.
* zaterdag 14 december (20.00) in de Sint Jacobus-kerk van Haasdonk: Acantus Beveren en het Euterpe Baroque Consort o.l.v. Godfried Van de Vyvere met een concerto van Vivaldi, zijn Gloria en het Magnificat van Francesco Durante.
* dezelfde dag zaterdag 14 december (20.00) in de Protestantse Kerk, Nieuwe Graanmarkt 8, Brussel: The International Chorale of Brussels o.l.v. John Brown zingt een Messa a Quattro voci da Capella van Monteverdi en een grote selectie kerstliederen.
Benefietconcert
met een hart voor de Filipijnen. Naar aanleiding van de ravage aangericht door
tyfoon Haiyan slaan AMUZ en Picture for a Cause de handen in elkaar om hulp te
bieden aan de Filipijnse eilanden. U wordt van harte uitgenodigd op een
benefietconcert met barokmuziek van de bovenste plank, uitgevoerd door het
Italiaanse topensemble Il Giardino Armonico. De avond wordt ingeleid door
gastheer Gene Bervoets. Il Giardino Armonico is niet voor niets het favoriete
ensemble van wereldsterren als Cecilia Bartoli en Daniele De Niese. Het
speelplezier druipt van de musici af. Hun eerder geplande concert in AMUZ - op
zondag 8 december - is al een tijdje uitverkocht. AMUZ vond de muzikanten
onmiddellijk bereid om de avond daarvoor, op zaterdag 7 december, een extra
concert te spelen ten voordele van de slachtoffers van Haiyan. Mis uw kans niet
om deze artiesten aan het werk te zien en steun tegelijkertijd het goede doel!
WAT: Gene Bervoets
& Il Giardino Armonico | WAAR: Amuz, Antwerpen | WANNEER: zaterdag 7
december om 21 uur | Tickets 30 Info op de website AMUZ
Tussen 12 en 8: vier kleinkinderen aan tafel met een opa die iedere week een kwartiertje muziekles geeft. Vandaag zijn we bij les 9. Ze hebben ondertussen al de noten leren lezen en schrijven, een solsleutel geknutseld, en als heuse kleine dirigenten de maat van 2 en van 4 leren slaan. Ook de aanzetten van muzikaal dictee hebben we al achter de rug. En op het einde van iedere "les" proberen we alleen met de noten te raden welk liedje we te voorschijn kunnen toveren. Ik vraag me af of al mijn koorleden dit ook zo snel zouden kunnen.
Er
zitten 3 bejaarden mannen te klagen over hun kwaaltjes. Zegt de 70 jarige man:
"Ik word iedere ochtend om 7.00 uur
wakker en kan pas om 8.00 uur plassen, terwijl ik al heel nodig moet!"
Zegt de 80 jarige man:
"Dat is nog niks, ik word iedere ochtend
om 8.00 uur wakker en moet dan heel nodig poepen, maar ik kan pas om 9.00
uur!"
Zegt de 90 jarige man:
"Ik plas om 7.00 uur als de beste en om
8.00 uur poep ik als de beste!"
"Wat is dan het probleem?" vragen de
andere 2 bejaarden.
"Ik word pas om 9.00 uur wakker!"
Kreunen als je je moet bukken, genieten
van kruiswoordraadsels, haar verliezen, namen vergeten, enzovoort. Het zijn
maar enkele van de fysieke en gedragsveranderingen die erop wijzen dat je oud
wordt. Dat blijkt althans uit een enquête bij zo'n 2.000 Britten, waaruit 50
signalen van 'oud worden' werden afgeleid.
Andere voorbeelden waren het gebruik
van de zinnetjes 'zo was het niet toen ik jong was' of 'in mijn tijd was het
allemaal anders'. Je bent ook oud als het haar op je hoofd uitvalt, terwijl het
haar in je oren en neus begint te groeien. Het vergeten van namen, verliezen
van je bril, het niet begrijpen van jongeren en de nieuwe technologie en de
nood aan een middagdutje zijn ook signalen.
Zo'n 63 procent van de ondervraagden
gaf aan dat ze zelf voldoen aan veel van de signalen uit de lijst. Toch is de
meerderheid ervan overtuigd dat er geen exacte leeftijd is waarop je bestempeld
kan worden als 'oud'. Acht op tien vinden dat je maar zo oud bent als je je
voelt, terwijl 76 procent vastbesloten is om zo lang mogelijk te genieten van
hun jeugdigheid. (HLN)
Paus Franciscus plaatst met de eerste publieke
verering van de relikwieën van de Heilige Petrus een orgelpunt achter het Jaar
van het Geloof, dat deze maand eindigt en dat door zijn voorganger paus
Benedictus XVI werd afgekondigd. Dat heeft aartsbisschop Rino Fisichella, de
voorzitter van de Pauselijke Raad voor de Nieuwe Evangelisatie aangekondigd. De
relikwieën waren nooit eerder te zien. Aartsbisschop Fisichella kondigde
zaterdag aan dat de relikwieën op 24 november, de feestdag van Christus Koning,
in Rome te zien zijn. Het initiatief moet bij de mensen "het enthousiasme
en de overtuiging van de eerste christenen" wekken.
De
archeologische opgravingen onder de Sint-Pietersbasiliek zijn pas in 1940
begonnen. Daarbij werd ook het graf van Petrus teruggevonden. Daarmee werd de
overlevering bevestigd dat de basiliek boven zijn graf werd gebouwd. Of de
menselijke resten in het graf ook werkelijk van Petrus zijn, is niet met 100%
zekerheid te zeggen. De eerste niet-Bijbelse bevestiging dat Petrus in Rome
werd begraven is een brief uit 160 of 170 na Christus.
Welke relieken precies getoond gaan worden, maakt
Fisichella niet duidelijk. Hij heeft het over "relieken die de traditie
erkent als zijnde van de apostel". Archeologische opgravingen in de jaren
dertig onder de Sint Pieter legden vroegchristelijke graven bloot, waarvan de
rangschikking in combinatie met antieke graffiti van pelgrims ('Hier ligt Petrus')
en oude getuigenissen de traditie van het graf van Petrus spectaculair
versterkten.
In hoeverre afzonderlijke vondsten van menselijke
resten aan de apostel toegeschreven kunnen worden, is onder onderzoekers
omstreden. Petrus stierf in 67 de marteldood in Rome en werd begraven op de
plaats waar nu de Sint Pieter staat.
Let's have some fun. De eerste die mij het antwoord stuurt op de vraag waarom ik deze afbeelding en de onderstaande link op deze blog zet, wacht een klein cadeautje. Diegenen die denken dat mijn vrouw een dubbele salto heeft gemaakt vanmorgen zijn helemaal mis.
Je
kan je het nauwelijks voorstellen: 31 jaar oud zijn, op je achttiende in één
jaar tijd operas, 2 symfonieën en 144 liederen geschreven hebben en dan op 19
november 1828 sterven aan tyfus, nadat de jaren voordien alleen maar armoede
zijn deel was.
Voor
deze componist, Franz Schubert, schreef de toen zeer bekende Oostenrijkse
dichter Grillparzer het volgende grafschrift: De dood begroef hier een rijk bezit, doch nog schoner verwachtingen. http://www.youtube.com/watch?v=L6_SbflSwAg&list=RDJtA9Js-22ko
Terwijl wij met 500 zangers vanmorgen in de Sint Pauluskerk in Antwerpen Cecilia eerden met Schuberts Deutsche Messe, ging Klara onverdroten verder met zijn jaarlijkse Top 100. Uiteraard een onbegonnen taak om te bepalen welke muziek nu de absolute top haalt in het klassiek repertoire. Ik was wel blij dat ook hedendaagse componisten hoog gerangschikt werden. Arvo Part is er daar één van die absoluut zijn plaats verdient in de rij van de groten. Maar zoals elk jaar was Johann Sebastian Bach outstanding : bij de vier eersten werd Bach 3 keer genoemd. Uiteindelijk haalde de aria "Erbarme dich" uit de Mattheuspassie het dit jaar. Klara presenteerde een schitterende uitvoering met de countertenor Andreas Scholl.
Het is niet omdat voor mij persoonlijk de repetitiedagen voor onderstaand evenement slecht uitkomen dat ik niet van harte de onderstaande mail van het koor Polyphoon aan u aanbeveel.
Beste zanger(es),
MISERERE MEI voor de FILIPIJNEN
benefiet t.v.v slachtoffers van tyfoon
Haiyan
o.l.v. Lieven Deroo
i.s.m Consortium 1212
O.L.V- Kathedraal Antwerpen - 12
december 2013 - 20u30
Bij deze wil ik een oproep lanceren om
op ZEER korte tijd een concert te organiseren ten voordele van de slachtoffers
op de Filipijnen.
Naar analogie met 'Messiah voor Haïti'
in 2010 in de Singel in Antwerpen (o.l.v. Paul Dombrecht), wil ik nu een a capella
concert organiseren waarvan de opbrengst integraal zal worden geschonken aan
het Consortium 1212.
Traditioneel zijn acteurs, BV's,
auteurs, kunstenaars, popartiesten, radio- en TV-mensen er als de kippen bij om
benefieten te organiseren of eraan deel te nemen. Ik wil met dit initiatief
aantonen dat ook 'wij', uitvoerende kunstenaars uit de 'vocale-muziek-wereld'
de handen in elkaar kunnen slaan voor het goede doel. Ik heb dit initiatief
gemeld aan Consortium 1212 nog voor er sprake was van een officiële actie, met
een vermelding vanmorgen op 'Hautekiet' van Radio 1 als gevolg. Ik wou
anticiperen op komende andere initiatieven. Amateurs en professionelen tezamen
op de 'a capella' bres..
Maar dat kan ik uiteraard niet alleen.
Ik zoek hulp. Hulp van zangers.
Ik zoek: goede amateurzangers
(moeilijke definitie maar ik bedoel mensen met ervaring en een goede stem voor
oude muziek en die vlot kunnen lezen), semi-professionelen en professionelen
die hun krachten willen bundelen voor dit unieke project. Graag jullie
eventuele medewerking melden via info@polyfoon.be
met vermelding van een kleine CV. Let op: de plaatsen zijn beperkt.
Nog een leuk 'detail': Sarah en Gert
Bettens verlenen hun medewerking aan dit project. Ze zullen als apotheose samen
met het vocaal ensemble het wondermooie 'Liquid Waltz' van Alain de Ley
vertolken. Op zich al een reden om mee te werken.
Nog wat praktische info:
repetitiedag: 7 december in Choraelhuys
Antwerpen
generale repetitie: 10 december in
O.L.V.-Kathedraal Antwerpen
concert: 12 december.
Promomateriaal volgt snel.
Mag ik je vragen deze mail te forwarden
naar al je contacten die in aanmerking zouden kunnen komen om mee te werken. Ik
wil de kathedraal vol krijgen met luisteraars. Om deze luisteraars te vergasten
op een mooi, intiem concert wil ik een bijzonder gedreven 'ad hoc' ensemble
samenstellen. Om samen met die luisteraars hun stem te laten horen voor de
slachtoffers op de Filippijnen.
Eind deze week beslis ik of het project
doorgaat. Dat zal afhangen van de beschikbaarheid van de zangers.
Nog maar eens een verjaardag herdenken. En daarvoor haal ik de rechtvaardiging uit een reeds eerder gebruikt citaat van Jan Blokker: "Geschiedenis is niet wat er gebeurd is, maar wat mensen zich herinneren". Vandaag dus is het 106 jaar geleden dat de Zweedse schrijfster Astrid Lindgren werd geboren (weliswaar onder haar echte naam Astrid Anna Ericsson. Voor haar geldt meer dan voor wie ook: "wie schrijft die blijft". Toen haar dochtertje Karin, 7 jaar oud, met een longontsteking in bed lag vroeg ze haar mama om een verhaaltje te vertellen. Meteen de geboorte van Pippi Langkous. 100 jaar later blijft het grote pret voor mijn kleinkinderen om het stoute meisje met de rode haren bezig te zien. De conventie voorbij, regelrecht in het hart van klein en groot.
Ruth Joos, die op een niet zo elegante manier haar
programma op Radio 1 geliquideerd ziet, gaf aan 13 schrijvers de opdracht de
tekst voor een song te schrijven. Wie er naar mijn gevoel met kop en schouders
boven uit steken zijn Herman Brusselmans (in een vroeger leven rockdrummer) en De
Mens. Misschien wel omdat het woorden zijn, die ik zo ook zou kunnen zeggen.
Angst
Kom bij mij en
help me zwijgen
Blijf bij mij en zeg geen woord
Laat de stilte bovendrijven
In dit huis, daar dient het voor
Ik wil jou
Zonder adem
Ik wil jou
Zonder kik
Ik wil jou
Zonder vragen
Ik wil jou, omdat
je beter bent dan ik
Kom bij mij en
sluit mijn lippen
Blijf bij mij en snoer mijn mond
Help me over ijle klippen
Stop het hijgen van mijn hond
Ik wil jou
Maar zonder adem
Ik wil jou
Zonder kik
Ik wil jou
Zonder vragen
Ik wil jou, omdat je beter bent dan ik
Kom bij mij en
maak me eindig
Leer me leven zonder pijn
Ik wil jou
Zonder adem
Ik wil jou
Zonder kik
Ik wil jou
Omdat je doodsbang bent
Net als ik
Net als ik
Op 12 november 1840 werd Auguste Rodin geboren in Parijs. Deze reus van de Franse impressionistische beeldhouwkunst zou echter ontbolsteren in de acht jaar durende periode dat hij in Brussel verbleef. Daarvoor hard Parijs hem met het nodige dedain tot drie maal toe de toegang geweigerd tot de Ecole des Beaux Arts. En ook het jaarlijkse tentoonstelling in de Salon werd hem ontzegd. Het is pas naderhand dat hij uitgroeide tot een stuk van ons collectief geheugen met werken als de Denker, de burgers van Calais, de kus ... Naast zijn ontelbare sculpturen produceerde hij een indrukwekkend aantal schetsen, tekeningen en aquarellen, vaak met een verwarrend erotisme, in die mate dat sommige critici hem seksueel geobsedeerd noemden. Veel van zijn werk is in Parijs te bewonderen in het Musée Rodin.
Ik heb mij, bij de voorbereiding van de algemene vergadering van Korile, zitten afvragenwaarom ik eigenlijk zo graag een meerdaagse buitenlandse reis organiseer met een koor. Ik kom tot de conclusie dat het te maken heeft met het warm gevoel dat je krijgt als je iets mooi kan delen met iemand. het heeft dus allicht niet te maken met dat buitenland. Het is een zalig gevoel als je samen met iemand waar je om geeft kan genieten van "a thing of beauty". Een geluksmoment als je bvb. samen ontroerd wordt door een muzikaal hoogtepunt. De essentie is dus dat ik mensen wil meenemen naar plaatsen waar ik mij goed en gelukkig gevoeld heb, en hopen dat zij hetzelfde zullen voelen.
Op 10 november 1928 werd Enrico Morricone geboren,
de Italiaanse componist, dirigent en orchestrator die voor ongeveer 500 films
en tv-series componeerde en dirigeerde. Evengoed schreef hij nog een 150-tal
meer klassieke werken, waaronder 1 opera. http://www.youtube.com/watch?v=3dLxy4jn_vI
Terwijl wij plannen maken om onze jaarlijkse tocht naar Engeland te maken (ja, ik ben wel anglofiel), maakt een massa Britten zich op voor een invasie van Vlaanderen naar aanleiding van het begin van Wereldoorlog I. Invasie die gedurende 4 jaar zal voortduren. Duizenden bussen zullen de tocht maken langs Flanders Fields, doordrenkt met het bloed van Engelse mannen. De Tycot begraafplaats, de Menenpoort in Ieper, het Talbot House in Poperinge worden pelgrimsplaatsen. Reeds nu noemt men in Ieper - met een dubbel gevoel - de Last Post een lastpost. De boekenbeurs bezwijkt onder de publicaties over Wereldoorlog I, de "Grote Oorlog". Passendale wordt terug bestormd. Ook in de muziek zullen we in 2014 niet ontsnappen aan de herinnering aan de gruwelen van de oorlog. Benjamin Britten houdt zich in zijn graf klaar om het War Requiem te dirigeren. En de klaprozen bloeien.
Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren: Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.