Let's have some fun. De eerste die mij het antwoord stuurt op de vraag waarom ik deze afbeelding en de onderstaande link op deze blog zet, wacht een klein cadeautje. Diegenen die denken dat mijn vrouw een dubbele salto heeft gemaakt vanmorgen zijn helemaal mis.
Je
kan je het nauwelijks voorstellen: 31 jaar oud zijn, op je achttiende in één
jaar tijd operas, 2 symfonieën en 144 liederen geschreven hebben en dan op 19
november 1828 sterven aan tyfus, nadat de jaren voordien alleen maar armoede
zijn deel was.
Voor
deze componist, Franz Schubert, schreef de toen zeer bekende Oostenrijkse
dichter Grillparzer het volgende grafschrift: De dood begroef hier een rijk bezit, doch nog schoner verwachtingen. http://www.youtube.com/watch?v=L6_SbflSwAg&list=RDJtA9Js-22ko
Terwijl wij met 500 zangers vanmorgen in de Sint Pauluskerk in Antwerpen Cecilia eerden met Schuberts Deutsche Messe, ging Klara onverdroten verder met zijn jaarlijkse Top 100. Uiteraard een onbegonnen taak om te bepalen welke muziek nu de absolute top haalt in het klassiek repertoire. Ik was wel blij dat ook hedendaagse componisten hoog gerangschikt werden. Arvo Part is er daar één van die absoluut zijn plaats verdient in de rij van de groten. Maar zoals elk jaar was Johann Sebastian Bach outstanding : bij de vier eersten werd Bach 3 keer genoemd. Uiteindelijk haalde de aria "Erbarme dich" uit de Mattheuspassie het dit jaar. Klara presenteerde een schitterende uitvoering met de countertenor Andreas Scholl.
Het is niet omdat voor mij persoonlijk de repetitiedagen voor onderstaand evenement slecht uitkomen dat ik niet van harte de onderstaande mail van het koor Polyphoon aan u aanbeveel.
Beste zanger(es),
MISERERE MEI voor de FILIPIJNEN
benefiet t.v.v slachtoffers van tyfoon
Haiyan
o.l.v. Lieven Deroo
i.s.m Consortium 1212
O.L.V- Kathedraal Antwerpen - 12
december 2013 - 20u30
Bij deze wil ik een oproep lanceren om
op ZEER korte tijd een concert te organiseren ten voordele van de slachtoffers
op de Filipijnen.
Naar analogie met 'Messiah voor Haïti'
in 2010 in de Singel in Antwerpen (o.l.v. Paul Dombrecht), wil ik nu een a capella
concert organiseren waarvan de opbrengst integraal zal worden geschonken aan
het Consortium 1212.
Traditioneel zijn acteurs, BV's,
auteurs, kunstenaars, popartiesten, radio- en TV-mensen er als de kippen bij om
benefieten te organiseren of eraan deel te nemen. Ik wil met dit initiatief
aantonen dat ook 'wij', uitvoerende kunstenaars uit de 'vocale-muziek-wereld'
de handen in elkaar kunnen slaan voor het goede doel. Ik heb dit initiatief
gemeld aan Consortium 1212 nog voor er sprake was van een officiële actie, met
een vermelding vanmorgen op 'Hautekiet' van Radio 1 als gevolg. Ik wou
anticiperen op komende andere initiatieven. Amateurs en professionelen tezamen
op de 'a capella' bres..
Maar dat kan ik uiteraard niet alleen.
Ik zoek hulp. Hulp van zangers.
Ik zoek: goede amateurzangers
(moeilijke definitie maar ik bedoel mensen met ervaring en een goede stem voor
oude muziek en die vlot kunnen lezen), semi-professionelen en professionelen
die hun krachten willen bundelen voor dit unieke project. Graag jullie
eventuele medewerking melden via info@polyfoon.be
met vermelding van een kleine CV. Let op: de plaatsen zijn beperkt.
Nog een leuk 'detail': Sarah en Gert
Bettens verlenen hun medewerking aan dit project. Ze zullen als apotheose samen
met het vocaal ensemble het wondermooie 'Liquid Waltz' van Alain de Ley
vertolken. Op zich al een reden om mee te werken.
Nog wat praktische info:
repetitiedag: 7 december in Choraelhuys
Antwerpen
generale repetitie: 10 december in
O.L.V.-Kathedraal Antwerpen
concert: 12 december.
Promomateriaal volgt snel.
Mag ik je vragen deze mail te forwarden
naar al je contacten die in aanmerking zouden kunnen komen om mee te werken. Ik
wil de kathedraal vol krijgen met luisteraars. Om deze luisteraars te vergasten
op een mooi, intiem concert wil ik een bijzonder gedreven 'ad hoc' ensemble
samenstellen. Om samen met die luisteraars hun stem te laten horen voor de
slachtoffers op de Filippijnen.
Eind deze week beslis ik of het project
doorgaat. Dat zal afhangen van de beschikbaarheid van de zangers.
Nog maar eens een verjaardag herdenken. En daarvoor haal ik de rechtvaardiging uit een reeds eerder gebruikt citaat van Jan Blokker: "Geschiedenis is niet wat er gebeurd is, maar wat mensen zich herinneren". Vandaag dus is het 106 jaar geleden dat de Zweedse schrijfster Astrid Lindgren werd geboren (weliswaar onder haar echte naam Astrid Anna Ericsson. Voor haar geldt meer dan voor wie ook: "wie schrijft die blijft". Toen haar dochtertje Karin, 7 jaar oud, met een longontsteking in bed lag vroeg ze haar mama om een verhaaltje te vertellen. Meteen de geboorte van Pippi Langkous. 100 jaar later blijft het grote pret voor mijn kleinkinderen om het stoute meisje met de rode haren bezig te zien. De conventie voorbij, regelrecht in het hart van klein en groot.
Ruth Joos, die op een niet zo elegante manier haar
programma op Radio 1 geliquideerd ziet, gaf aan 13 schrijvers de opdracht de
tekst voor een song te schrijven. Wie er naar mijn gevoel met kop en schouders
boven uit steken zijn Herman Brusselmans (in een vroeger leven rockdrummer) en De
Mens. Misschien wel omdat het woorden zijn, die ik zo ook zou kunnen zeggen.
Angst
Kom bij mij en
help me zwijgen
Blijf bij mij en zeg geen woord
Laat de stilte bovendrijven
In dit huis, daar dient het voor
Ik wil jou
Zonder adem
Ik wil jou
Zonder kik
Ik wil jou
Zonder vragen
Ik wil jou, omdat
je beter bent dan ik
Kom bij mij en
sluit mijn lippen
Blijf bij mij en snoer mijn mond
Help me over ijle klippen
Stop het hijgen van mijn hond
Ik wil jou
Maar zonder adem
Ik wil jou
Zonder kik
Ik wil jou
Zonder vragen
Ik wil jou, omdat je beter bent dan ik
Kom bij mij en
maak me eindig
Leer me leven zonder pijn
Ik wil jou
Zonder adem
Ik wil jou
Zonder kik
Ik wil jou
Omdat je doodsbang bent
Net als ik
Net als ik
Op 12 november 1840 werd Auguste Rodin geboren in Parijs. Deze reus van de Franse impressionistische beeldhouwkunst zou echter ontbolsteren in de acht jaar durende periode dat hij in Brussel verbleef. Daarvoor hard Parijs hem met het nodige dedain tot drie maal toe de toegang geweigerd tot de Ecole des Beaux Arts. En ook het jaarlijkse tentoonstelling in de Salon werd hem ontzegd. Het is pas naderhand dat hij uitgroeide tot een stuk van ons collectief geheugen met werken als de Denker, de burgers van Calais, de kus ... Naast zijn ontelbare sculpturen produceerde hij een indrukwekkend aantal schetsen, tekeningen en aquarellen, vaak met een verwarrend erotisme, in die mate dat sommige critici hem seksueel geobsedeerd noemden. Veel van zijn werk is in Parijs te bewonderen in het Musée Rodin.
Ik heb mij, bij de voorbereiding van de algemene vergadering van Korile, zitten afvragenwaarom ik eigenlijk zo graag een meerdaagse buitenlandse reis organiseer met een koor. Ik kom tot de conclusie dat het te maken heeft met het warm gevoel dat je krijgt als je iets mooi kan delen met iemand. het heeft dus allicht niet te maken met dat buitenland. Het is een zalig gevoel als je samen met iemand waar je om geeft kan genieten van "a thing of beauty". Een geluksmoment als je bvb. samen ontroerd wordt door een muzikaal hoogtepunt. De essentie is dus dat ik mensen wil meenemen naar plaatsen waar ik mij goed en gelukkig gevoeld heb, en hopen dat zij hetzelfde zullen voelen.
Op 10 november 1928 werd Enrico Morricone geboren,
de Italiaanse componist, dirigent en orchestrator die voor ongeveer 500 films
en tv-series componeerde en dirigeerde. Evengoed schreef hij nog een 150-tal
meer klassieke werken, waaronder 1 opera. http://www.youtube.com/watch?v=3dLxy4jn_vI
Terwijl wij plannen maken om onze jaarlijkse tocht naar Engeland te maken (ja, ik ben wel anglofiel), maakt een massa Britten zich op voor een invasie van Vlaanderen naar aanleiding van het begin van Wereldoorlog I. Invasie die gedurende 4 jaar zal voortduren. Duizenden bussen zullen de tocht maken langs Flanders Fields, doordrenkt met het bloed van Engelse mannen. De Tycot begraafplaats, de Menenpoort in Ieper, het Talbot House in Poperinge worden pelgrimsplaatsen. Reeds nu noemt men in Ieper - met een dubbel gevoel - de Last Post een lastpost. De boekenbeurs bezwijkt onder de publicaties over Wereldoorlog I, de "Grote Oorlog". Passendale wordt terug bestormd. Ook in de muziek zullen we in 2014 niet ontsnappen aan de herinnering aan de gruwelen van de oorlog. Benjamin Britten houdt zich in zijn graf klaar om het War Requiem te dirigeren. En de klaprozen bloeien.
Zoals ieder jaar, trek ik in december weer naar Londen. Blij weerzien van een stad in volle kerstdrukte. Op het programma staat nochtans (voorlopig) niet een obligate tocht langs de warenhuizen met hun musac à la Djingle Bells. Ik heb gereserveerd voor een uitvoering van de Messiah in Saint Martin in the Fields. En waar ik vorig jaar de zondagse hoogmis in Saint Paul's Cathedral bijwoonde, wordt het dit jaar zijn katholieke tegenhanger: Westminster Cathedral. Wellicht is er toch nog wat tijd over om de Evensong in Westminster Abbey mee te maken. Misschien moet ik volgend jaar toch nog eens een klein groepsreisje organiseren met wat koorleden.
Van het zwarte gat na pensionering heb ik nog nooit last gehad. Integendeel, het is soms passen en meten om alles netjes in te passen in mijn agenda. Neem nu deze week: maandag: bestuursvergadering van Musica ad Nives dinsdag: dagje boekenbeurs en 's avonds hernemen de repetities van KORILE woensdag: bestuursvergadering van Korile donderdag: repetitie in Borgerhout (Kerstmis is in aantocht) Tussendoor de finishing touch aan het eerste deel van mijn verzamelwerk over geschiedenis, cultuur en kunst in de middeleeuwen. En ook een bespreking met de bank staat deze week op het programma. Leuk toch!
Het
is herfst. Bijna alle bladeren zijn rood en oranje geworden. En langzamerhand
vallen ze allemaal van de bomen. Voor het eerst in lange tijd zien we kale
bomen. De herfst brengt ons in contact met vergankelijkheid, met het einde van
het leven. We denken aan de mensen die we verloren hebben en onze rouw
daarover. En meer dan in andere jaargetijden denken we aan de mensen die ons
zijn voorgegaan, aan onze familievoorouders, hoe hun leven geweest is, en hoe
ons leven met het hunne verweven is.
Als
intredelied voor het hoogfeest van Allerheiligen zingt Musica ad Nives van
Thomas Arne: Hymn of Eve.
Thomas
Augustine Arne (Londen 1710 Londen 1778) was een belangrijk musicus in zijn
tijd. Wij kennen hem vooral door zijn onvergetelijke hymne Rule Brittania, rule the waves, dat op
de Last Night of the Proms Royal Albert Hall uit de bol doet gaan. Veel van
zijn werk is verloren gegaan in de dramatische brand van Covent Garden in 1808.
Voor diegenen die hun hart verloren hebben in Rusland: zaterdag 9 november om 20.00 uur in de Sint-Janskerk in Mechelen: Het Konakovo's Jongenskoor, concertkoor van de muziekschool van Konakovo, Moskou. Het repertoire omvat zowel Russische kerkmuziek als werken van Europese componisten en Russische volksmuziek. Toegangsprijs : 8 EURO (vvk), 10 EURO (kassa). Info: www.andante-perk.be
Onder onverwacht grote belangstelling gaf KORILE gisteren zijn herfstconcert en met duidelijk succes bij ons publiek. Dat het optreden een voltreffer was, moeten wij danken aan de gave prestatie van ons koor en aan het mooie optreden van het trio Raveel, Iterbeke en Vasterhaeghe.
Zingen. Het is een kwaliteit die veel mensen erg
graag zouden willen bezitten. Het is echter niet makkelijk om te zingen, als je
geen natuurtalent bent. Sommige mensen worden met een geweldige stem geboren,
andere mensen moeten er hard voor werken. Een paar tips voor (beginnende)
zangers/zangeressen.
1.
Vind een goede leraar
Als je problemen ondervindt met je stem, en je
denkt dat je beter kunt zingen, maar dat je niet goed weet hoe je het moet
uiten, is het altijd slim om een zangleraar/lerares te vinden. Wat wel erg
belangrijk is, net als met elk ander instrument overigens, dat je een leraar
vindt waarmee je klikt. Een goede leraar vinden kan erg moeilijk zijn, maar als
je echt iets wil met je stem, is dat wel een goede keuze. Je moet met hem/haar
op één lijn zitten, en goed inzicht krijgen in de mogelijkheden je hebt. Vraag je leraar/lerares
dus altijd om eerlijk te zijn.
2.
Oefen toonladders
Dit is de meest simpele en oudste truc die er is,
maar het helpt echt. Zonder oefening zal je geen groot zangbereik hebben, maar
als je toonladders oefent, met bvb. een piano , zal je merken dat als je dit
regelmatig doet, je hogere en lagere noten makkelijker pakt. Als je geen gitaar
of piano speelt, kun je altijd op youtube zoeken naar toonladders, typ
"scales" in op youtube, en je kunt dadelijk meezingen. Probeer
verschillende geluiden. Je zult zien dat sommige geluiden moeilijker zijn dan
anderen. Probeer "Do, Re, Mi, Fa, So, La, Si, Do", probeer "La,
La , La", probeer van alles. Als je elke dag 10 minuten toonladders
oefent, zal je na een paar weken al een duidelijk verschil zien.
3.
Werk aan je houding
Probeer altijd rechtop en stevig te staan. Vaak zie
je dat als mensen hoge noten zingen, ze hun hoofd naar boven en naar achter doen.
Wat ook helpt is als je bij hoge noten een beetje door je knieën gaat, je zult
zien dat je die hoge toon dan nét iets makkelijker zingt, en je hoeft je hoofd
niet onmiddellijk helemaal naar boven te draaien.
4.
Adem goed
Dit is erg moeilijk, maar je moet proberen zoveel
mogelijk uit je buik te zingen, i.p.v. je keel. Als je langere tijd vanuit je
keel zingt, kan je je stembanden beschadigen. Als je geen leraar hebt, denk er
dan constant aan, diep ademhalen, zo heb je ook meer kracht in je stem.
5.
Doe altijd een Warm-Up
Het is echt belangrijk om voordat je gaat zingen
een warm-up te doen. Dit kan je doen door toonladders te oefenen, maar ook door
heel uitgebreid te gapen, dit is ook erg goed voor je stembanden. Ook kan je doen
alsof je lacht (met geluid), of baby geluidjes maken. Zo warm je je stem goed
op.
6.
Drink veel water
Zingen met een droge keel kan erg pijn doen en dan
verlies je zeker de controle over de hoge noten. Het is dus altijd aan te raden
om een flesje water bij je te hebben als je gaat zingen.
Heb je geen absoluut gehoor (wie heeft dat wel) dan
kun je metAbsolatido zien of je een
toon goed treft.
Musici die
nog niet van blad lezen, kunnen met de app
Absolatido direct zien of ze noten op de goede hoogte zingen of
spelen.Deze app neemt jouw stem of het
geluid van je instrument op en geeft de toon in notenbeeld weer. Een wijzertje
laat zien of je op, boven of onder de toon zit. De app is zowel verkrijgbaar
voor de Android Smartphone (1,59) als
de iPhone (1,59).
*
De noten kunnen wringen en toch de bedoeling zijn, dan heet het dissonant.
*
De noten kunnen wringen en de bedoeling was dat ze mooi samen zouden klinken
(consonant), dan is dat gewoon vals.
De redenen om vals te zingen kunnen m zitten in
het onvoldoende beheersen van de organen die nodig zijn om een zuivere
toon te produceren, zoals: het strottenhoofd, het zachte verhemelte, de
tong/lippen. Of er zit een storing tussen de oren en de hersenen, of
tussen de hersenen en het stemapparaat. Bij de eerste storing zal die persoon
denken dat hij/zij wel zuiver zingt en het verschil niet horen. Bij de tweede
storing hoort de persoon dat het niet klopt, maar kan hij/zij het niet
(voldoende) corrigeren.
Als er geen lichamelijke afwijkingen zijn, is
zuiver zingen te leren. Niet iedereen kan even mooi zingen, maar ik ben er van
overtuigd dat IEDEREEN (soms met jarenlange training) zuiver kan leren zingen. Soms is het trainen van de stem niet de
belangrijkste activiteit: bij veel mensen is het ontwikkelen van de oren
belangrijker.
Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren: Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.