Inhoud blog
  • Ondergang
  • Stuurmanskunst
  • Shame
  • Zoeken in blog

    Foto
    Foto
    Foto
    Zingen met je hart

    15-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thomas Quasthoff


    Deze week kondigde Thomas Quasthoff het einde van zijn zangcarrière aan. Een groot verlies voor ieder die van klassieke zang houdt, want Quasthoff is een buitengewoon begaafde zanger.

    Thomas Quasthoff werd in 1959 geboren in Hildesheim, Duitsland, met zware lichamelijke beperkingen (Softenon!!). Maar het was niet zijn voorkomen waarmee hij opzien baarde. Het was zijn ‘miraculeuze stem’, zoals een criticus hem eens omschreef. Een stem waarmee hij uitgroeide tot ‘één van de opmerkelijkste zangers van zijn generatie’, zoals een ander zei.

    Quasthoff begon zijn muzikale opleiding in 1972 in Hannover. Voordat hij definitief doorbrak als zanger studeerde hij ook nog drie jaar rechten en werkte hij enkele jaren als radio-presentator voor de NDR.

    In 1995 debuteerde Quasthoff op het Oregan Bach Festival, wat de basis legde voor een lange en succesvolle carrière in de Verenigde Staten. In 1999 tekende Quasthoff een contract bij het label Deutsche Grammophon. Hij bouwde daar een uitgebreide discografie op, waarvan vele albums bekroond werden met prijzen. Zo ontving hij drie Grammy’s en de BBC Music Magazine Award.

    Behalve liederen heeft Quasthoff echter nog veel en veel meer repertoire vertolkt. Zo maakte hij albums met repertoire van Mozart en Haydn en zelfs een album met jazz. Want ook in populairdere genres is Quasthoff flink actief.

    Quasthoff stopt weliswaar met optreden, maar blijft nog intensief betrokken bij zijn vak. Hij blijft wereldwijd masterclasses geven en zet zijn lessen aan de Hanns Eisler Academy of Music in Berlijn voort. Ook wordt hij artistiek directeur van de door hem opgerichte competitie Das Lied. Verder begint hij onder meer een nieuwe talkshow, Thomas Quasthoffs Nachtgesprächen, in Konzerthaus Berlin.

    15-01-2012 om 14:01 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    14-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Commercie vroeger en nu


    13 januari 1822:
    Ludwig van Beethoven legde de laatste hand aan zijn laatste sonate voor klavier, opus 111, en voegde eraan toe dat "de pianoforte, alles wel beschouwd toch een ontoereikend instrument was". Vier jaar tevoren had hij nochtans anders gepiept. De verhouding tussen topmusici en instrumentenbouwers lag in Beethovens tijd zeker even commercieel als nu. Zo had de firma Broadwood in 1817 aan Beethoven een vleugel geschonken, die pas midden 1818 na een ommetje over de Middellandse Zee ter bestemming arriveerde. Beethoven schreef als bedankje een uiterst vriendelijk briefjeterug. Wie dacht dat Ludwig zich altijd en overal als een onbehouwen boer gedroeg, kijkt er echt van op.
    De brief van Beethoven zou decenniallang hét kwaliteitsbewijs van het huis Broadwood zijn: Broadwood had de Beethovenvleugel en iedere koper kon zich in zijn eigen huiskamer een beetje Beethoven wanen. Tot vandaag wordt de brief van Beethoven trouwens in de reclamecampagnes van de firma gebruikt.
    Mocht de firma Steinway mij zo een instrument afleveren, dan beloof ik hen een minstens even mooie brief.


    14-01-2012 om 18:08 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    13-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maria Joao Pires
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik hoorde vanmiddag een leuke maar ook ontroerende anecdote over de Portugese pianiste en rasartiste Maria Joao Pires ( ° 23 juli 1944 in Lissabon)

    Pires begon met pianospelen toen ze 3 jaar oud was en gaf haar eerste recital op haar vijfde. Zij speelde pianoconcerten van Mozart voor publiek toen ze zeven jaar oud was. Twee jaar later ontving ze een belangrijke prijs voor jonge musici in Portugal. In de jaren daarna, van 1953 tot 1960, studeerde ze compositieleer, muziektheorie en muziekgeschiedenis bij Campos Coelho aan het Conservatorium van Lissabon, waar ze op haar zestiende afstudeerde. Sindsdien heeft ze de wereldpodia veroverd.

    En nu het verhaal: Pires zal de soliste zijn in een concerto van Mozart, met het Concertgebouworkest Amsterdan o.l.v. Ricardo Chailly. Bij de eerste noten van het orkest realiseert zij zich dat zij het verkeerde concerto heeft ingestudeerd. Wat er dan gebeurt kan je zien op onderstaand filmpje.

    http://www.youtube.com/watch?v=rVO26URqC24&feature=related

    Hoed af voor deze grande dame.

    13-01-2012 om 14:35 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (1)
    12-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We zullen


    150.000

    http://www.youtube.com/watch?v=tHZvSJ9OVZE

    12-01-2012 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    11-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van oude bomen die soms sterven


    Als je vanuit een vogelperspectief naar het koorlandschap kijkt en dat een paar jaar volhoudt, zal je zien dat het een komen en gaan is van koren. Jongerenkoren worden opgericht, vaak kleinere ensembles, beleven echt mooie tijden, (als is de tijd soms heel kort) en verdwijnen dan weer. Oudere koren zien hun leden, samen met hen, oud worden en afvloeien of wegvallen. Nog andere koren worden zo klein dat zij hun gedroomde repertoire niet meer kunnen uitvoeren en zoeken hun heil in een fusie. Vaak is de reden van die teloorgang een vicieuze cirkel waarbij het aantrekken van jongere mensen niet lukt.
    Feit is echter dat - met afsterven van die "oude bomen" - mensen die toch nog graag zingen verweesd achterblijven. Het enige wat je dan maar kan hopen is dat zij toch nog ergens onderdak vinden, in de hoop dat zij niet nog eens met sterven bedreigd worden. Eén ding weet ik echter zeker: traditionele kerkkoren trekken geen nieuwe leden aan en zijn finaal met uitsterven bedreigd.


    11-01-2012 om 20:31 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    10-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verrast door verrassing
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb eigenlijk met verwondering staan kijken naar de opmerking van één van mijn voorzitters dat ze nog nooit een dirigent hadden gehad die met hen meedacht of op een receptie het woord wilde nemen. Een dirigent is niet alleen iemand die zo maar een keer per week voor het koor staat en hen doet zingen. Samen met het bestuur, en bij uitbreiding de koorleden, moet hij zorgen dat het koor een leuke plaats is om te zingen, om creatief te zijn. Hij is mee verantwoordelijk voor de band die koorleden hebben met hun koor. En vaak heeft hij ook de nodige ervaring in andere koren, zodat hij wel mee kan afwegen wat werkt en wat niet. Maar zoals ik al zei, het koor is een groepsgebeuren. De dirigent is daarin een stukje leider en bezieler, maar ook dienaar.

    10-01-2012 om 11:45 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    09-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Einstein
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    CITATEN VAN EINSTEIN:

    “Wetenschap zonder religie is lam, religie zonder wetenschap is blind.”

    “Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid. Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker.”

    “Fantasie is belangrijker dan kennis,  want kennis is begrensd.”

    “Leg je hand een minuut op een hete kachel en het lijkt een uur. Zit een uur naar een mooi meisje te kijken en het lijkt een minuut. Dat is relativiteit!”

    “Om een onberispelijk lid van een kudde schapen te worden, moet je in de eerste plaats een schaap zijn.”

    “Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.”

    “Ik wil Gods gedachten kennen, al het andere zijn details.”

    “Iedereen die zich ernstig bezighoudt met het streven naar kennis raakt ervan overtuigd dat zich in de wetten van de kosmos een geest manifesteert: een geest die verre superieur is aan die van de mens en in het aangezicht waarvan wij, met onze bescheiden vermogens ons nederig moeten voelen.”

    “Wiskunde is simpel, je moet het alleen begrijpen.”

     

    09-01-2012 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    08-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 4 seizoenen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat een saai seizoen is me dat: winter die niet koud wil zijn, sneeuw die op de verkeerde plaatsen valt, en de radio die koppig bijna elke dag de "Winter" uit de 4 seizoenen van Vivaldi ten beste geeft. Alsof er geen andere componisten zijn die wat rond de 4 seizoenen gebreid hebben.
    Ik zou je voor de verandering aanraden om naar één van de volgende te luisteren:

    *De seizoenen, een oratorium van Joseph Haydn
    *De seizoenen, een reks karakterstukken van Tsjaichowsky
    *De seizoenen, balletmuziek van Jean-Baptiste Lully

    http://www.youtube.com/watch?v=-8g084MH4gc

    08-01-2012 om 11:53 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    07-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jeanne d'Arc
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gisteren werd officieel de viering ingezet van het 600e geboortejaar van Jeanne d’Arc, de maagd van Orléans, patroonheilige van Frankrijk. Zoals veel kinderen las ik in mijn kinderjaren haar onwaarschijnlijk leven, waarbij de grote lijnen mij onvoorstelbaar spannend voorkwamen. Een boerenmeisje dat stemmen hoort van engelen, een meisje dat in mannenkleren op weg gaat door het door de 100-jarige oorlog geteisterde Frankrijk en weet door te dringen tot bij de kroonprins, een 17-jarige die de gedemoraliseerde troepen gaat aanvoeren tegen de Engelsen, die er in slaagt de prins te laten zalven tot koning, maar later dan toch gevangen genomen wordt en op de brandstapel eindigt onder de beschuldiging van ketterij (stemmen? een vrouw gekleed als man…). Als ik later niet meer wist in de Franse les wat het woord was voor “varken”, dan moest ik maar denken aan die valsaard van een bisschop Cauchon.

    En nog later op het internaat maakte ik kennis met de muziek van “Jeanne au bûcher”  van Artur Honegger (nota bene met een libretto op tekst van Paul Claudel) , lang voor ik wist dat ook Verdi aan haar een opera gewijd had (“Giovanna d’Arco”) en voor Leonard Cohen een song besteede aan (Joan of Arc”.

    http://www.youtube.com/watch?v=KHjnjIbwvGI

    http://www.youtube.com/watch?v=_uiinvNx7jc

    07-01-2012 om 13:17 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    06-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bach in Leipzig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens het luisteren daarstraks naar de radio, en met name naar het Magnificat van J.S. Bach, moest ik onwillekeurig denken aan de kersttijd in Leipzig, zoals het er ten tijde van Bach aan toe ging.

     

     In het vroeg 18e-eeuwse Leipzig bestond nog de gewoonte om in het Magnificat, wanneer dat tijdens de Kerstvespers werd uitgevoerd bewerkingen van enkele kerstliederen in te lassen, zogenaamde laudes. Dit was het muzikale restant van een populaire (in de zin van: volkse) traditie in de Duits sprekende landen die teruggaat tot de 14e eeuw: de traditie van het Kindelwiegen ('kindjewiegen').

    Wat ooit begon als de gewoonte om tijdens de completen (het laatste gebed van de dag) tussen de verzen van het Nunc dimittis een lied in te lassen met een duitse dialoog tussen Jozef en Maria (Yoseph lieber neve mein, Geren liebe mueme mein), ontwikkelde zich tot allerlei gedramatiseerde vormen waarin de wonderbaarlijke geboorte werd verteld, verbeeld of bezongen. Tot de van plaats tot plaats verschillende gewoontes kon behoren: het bouwen van een kerststal in de kerk of een kribbe/voedertrog voor het altaar; het uitvoeren van een kerstspel; het leggen van een pop, het kindje Jezus verbeeldend en gewikkeld in de kousen van Jozef, op het altaar; en/of het wiegen, c.q. schommelen van die pop, of het wiegen door kinderen van hun eigen poppen in hun mandjes, waarbij wiegeliedjes werden gezongen als In dulci Jubilo, O Jesulein süss, Es ist ein Ros entsprungen.

    http://www.youtube.com/watch?v=FVWK3SLHl6o

    06-01-2012 om 15:16 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    05-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onder ons
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb vandaag maar gewacht met mijn blog tot het koffiekransje van de drie voorzitters (respectievelijk KORILE, Musica ad Nives en Ter Looveren) afgelopen was. Leuke bijeenkomst, van drie dames (en een dirigent) die met mekaar het reilen en zeilen van hun koren uitwisselden onder het verorberen van de ondertussen befaamde taart van Alida. Maar helemaal vrijblijvend was het toch niet, want ieder gaat terug naar zijn koor in de hoop een gemeenschappelijke reeks kerstconcerten te kunnen zingen. Uiteraard is hetr zingen met 70-80 koorleden een evenement waar iedereen deugd kan aan beleven. Een eerste schets van een programma werd al overlopen.
    Maar ik ben vooral blij dat we allemaal wat beter met mekaar konden kennismaken en zo de basis leggen voor mogelijke samenwerkingen in de toekomst.

    05-01-2012 om 16:50 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    04-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koorzangtornooi O-Vl

    Programma provinciaal koorzangtornooi O-Vl

    Conservatorium Hoogpoort Gent

    in volgorde van optreden: aanvang telkens om 14.30 u

    Toegang gratis.

     

    zondag 22 januari

    Merelbeke - Gemengd Koor ‘Cantilene’ (derde afdeling)

    Kemzeke - Gemengd ‘Nobelkoor’ (derde afdeling)

    Aalter - Gemengd Koor ‘Amuze’ (tweede afdeling)

    Aalst - Gemengd Koor ‘Kantilene’ (tweede afdeling)

    Deinze - Gemengd Koor ‘Cantate Domino Deinze’ (tweede afdeling)

    Melsele - Gemengd Koor ‘Melos’ (tweede afdeling)

    Destelbergen - Vocaal Ensemble ‘Voces Intimae’ (uitmuntendheid)

    Wondelgem - Kamerkoor ‘Furiant’ (uitmuntendheid)

     

    zondag 29 januari

    Destelbergen - Gemengd Koor ‘Ch@m’ (derde afdeling)

    Merelbeke -  Gemengd Zangkoor ‘Sint-Pieterskoraal’ (derde afdeling)

    Sint-Gilllis-Waas - Gemengd Koor ‘Cantagilli’ (tweede afdeling)

    Lemberge - Gemengd ‘Sint-Aldegondekoor’ (tweede afdeling)

    Gent - Gemengd Jeugdkoor ‘Endless Voices’ (eerste afdeling)

    Dendermonde - Gemengd ‘Gymel-Ensemble’ (eerste afdeling)

    Oudenaarde -  Jeugdkoor ‘Amaranthe’ (uitmuntendheid)

     

    zondag 5 februari

    Zaffelare -  Gemengd Zangkoor ‘Sint-Cecilia’ (derde afdeling)

    Meldert  -  Vocaal Ensemble ‘Jotam’ (tweede afdeling)

    Dendermonde - Vocaal Ensemble ‘Similare’ (eerste afdeling)

    Buggenhout -  Gemengd Koor ‘Cantico’ (eerste afdeling)

    Gent - Gemengd Koor ‘Schola Cantorum van de Sint-Baafskathedraal te Gent’ (uitmuntendheid)

    Sint-Niklaas - Vocaal Ensemble ‘Arc Sonore’ (ereafdeling)

    Gent -  Gemengd ‘Gents Madrigaalkoor’ (ereafdeling)

     

    zondag 12 februari

    Grembergen - Gemengd ‘Sint-Lutgardiskoor’ (derde afdeling)

    Oudenaarde - Kinderkoor ‘Amici in Coro’ (tweede afdeling)

    Gent - Kinderkoor ‘Koreando’ (tweede afdeling)

    Ertvelde -  Koninklijk ‘A Capella-Samankoor’ (tweede afdeling)

    Stekene -  Kamerkoor ‘Muzenisse’ (eerste afdeling)

    Sint-Amandsberg  -  Kamerkoor ‘El Grillo’ (ereafdeling)

    Zele - Vrouwenkoor ‘Makeblijde’ (ereafdeling)

    04-01-2012 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    03-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een goudklompje op straat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is natuurlijk niet mogelijk om elke dag opnieuw iets origineel uit je duim te zuigen om de blog mee op te fleuren.
    Bij toeval kwam ik terecht op de site van de Koreaanse talentenjacht. Zoals miljoenen anderen viel ik van mijn stoel, maar vooral ... werd ik ontroerd door het levensverhaal van de jongen die hier optreedt.
    Goudklompje dat de muziek van Morricone een andere dimensie geeft. Of word ik nu toch sentimenteel op mijn oude dag?

    http://www.youtube.com/watch?v=tZ46Ot4_lLo&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=vIy99OT2BAQ&feature=related

    03-01-2012 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    02-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Auld long Syne
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Van Mister Bean tot de Last Night of the Proms,van de blog tot de begrafenis, Auld long Syne komt altijd opnieuw naar voor. Auld long Syne is een gedicht en lied van de Schotse dichter Robert Burns.De titel kan vertaald worden als “heel lang geleden” of “in vervlogen tijden”. Traditioneel wordt het lied gezongen bij de overgang van het oude naar het nieuwe jaar, in Schotland Hogmanay. De zangers staan daarbij in een kring: tijdens de eerste strofe houden zij elkaars hand vast, bij de tweede worden de armen in elkaar gehaakt, en bij de derde beweegt de kring zich achtereenvolgens naar binnen en naar buiten. Met de emigratie van de Schotten werd het lied, en daarmee ook de traditie, meegenomen.

    In feite is het een melancholisch lied en wordt het ook bij andere gelegenheden gebruikt als afscheidslied. De tekst verwijst naar herinneringen aan vervlogen tijden, waaraan men gezamenlijk terugdenkt.

    Ook in niet-Engelstalige landen zoals Japan, Taiwan, Korea en de Filippijnen wordt het lied gebruikt, o.a. bij uitreiking van diploma’s of begrafenissen. In het Nederlands is het bekend geworden als Ik zeg u geen vaarwel, mijn vriend.

    02-01-2012 om 09:41 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (1)
    01-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.



    Geluk - Warmte - Gezondheid - Vriendschap
    voor u allen!

    http://www.youtube.com/watch?v=Vpsu8WpN3nU&feature=related

    01-01-2012 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    31-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oudejaar 2011
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Met horten en stoten naderen we het einde van 2011.Het was voor mij een jaar met gemengde gevoelens: fijne momenten in de muziek en met al die lieve mensen van de koren; onverwachte ontmoetingen met nieuwe kennissen en vrienden; de momenten van geluk met de kinderen en kleinkinderen ... Maar ook was het soms een "annus horribilis" : ouders worden het diepst getroffen als het al eens mis gaat met kinderen. Ik zal met plezier het laatste blaadje van de scheurkalender aftrekken.
    Hoop op een gelukkig 2012!

    31-12-2011 om 10:02 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    29-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rechtzetting

    Op 24/11 wijdden wij een blog aan het overlijden van Montserrat Figueras. Geen mooier compliment kan men een moeder maken dan te zeggen dat haar kinderen op haar lijken, en in dit geval evengoed dat de dochter op de moeder lijkt.

    Maar de juiste foto publiceren lijkt me inderdaad toch echt beter.

    Montserrat Figueras, de moeder

    Arianna Savall, de dochter

    http://www.youtube.com/watch?v=iF1VClOAeyE

    Met dank aan R. Voorne!

     

     

    29-12-2011 om 14:45 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    28-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vivaldi in de picture

    Antonio Vivaldi werd in 1678 geboren als zoon van een kapper. Kapperszaken waren toen in Venetië belangrijk voor het scheren, maar ook voor het verzorgen van snor en baard en het bijwerken van pruiken. Zijn vader was naast kapper ook violist in het orkest van de San Marco en later ook in het Ospedale dei Mendicanti. Misschien omdat Antonio vanaf zijn geboorte astma had en daardoor nooit fulltime beroepsmusicus zou kunnen zijn, stimuleerde hij hem tot een carrière in de kerk: op vijftienjarige leeftijd ontving hij in ieder geval de eerste wijding al. In 1703 werd Il Prete Rosso  -‘de rode priester’, vermoedelijk vanwege zijn rode haar-  tot priester gewijd, maar daarnaast was hij bezig met het assisteren van zijn vader en het bestuderen en componeren van muziek.

     

    Van de 16de tot de 18de  eeuw was het beroep van priester lang niet altijd een zuiver religieuze aangelegenheid, zeker niet in Venetië. Volgens schattingen was ca. 1766 één op de drieëntwintig inwoners van de stad een geestelijke en sommige jonge patriciërs trokken het geestelijk gewaad aan om zich aan de verveling van hun openbare verplichtingen te kunnen onttrekken, maar zonder dat ze de moeite namen ooit de mis te lezen! Het priesterschap was vaak een goede opstap voor een carrière in allerlei beroepen als kerkmusicus of muziekleraar. Het  verschafte regelmatige inkomsten door het lezen van missen, uitspreken van gebeden en verrichten van liturgische handelingen. Vaak hadden priesters vaste opdrachtgevers die in geld of natura betaalden voor hun diensten.

    In pauselijke kringen te Rome werd nogal geklaagd over de levenswijze van de Venetiaanse priesters, maar de patriarch van Venetië viel niet onder het gezag van de paus. Hij was in rang aan hem gelijk en dus konden de priesters daar hun gang gaan: priesters en monniken mochten er bijvoorbeeld tijdens carnaval maskers dragen, maîtresses hebben en in theaters optreden.

     

    De ‘Ospedali’ in Venetië waren geen hospitalen, maar weeshuizen, waar niet alleen wezen zich bevonden, maar ook vondelingen. Daar waren er in Venetië heel veel van, deels aangeleverd door de courtisanes die in hun beroep geen kind konden opvoeden. Kinderen uit zeer arme milieus gingen niet naar de Ospedali, maar naar de Santa Maria della Presentazione.

    In de weeshuizen zaten vooral meisjes, omdat jongens veel sneller aan het werk konden worden gezet en dus geld opleverden.

    De Ospedali werden in plaats van liefdadige instellingen steeds meer luxueuze kloosterscholen, waar Venetiaanse patriciërs hun dochters, waar ze bij een huwelijk liever geen bruidschat voor wilden betalen, heen brachten als een soort kloostervooropleiding. Musiceren was in deze opleiding belangrijk en hoorde bij de ‘stand’. Er werd op hoog niveau gemusiceerd, vooral door de ‘derde’ groep meisjes. Er waren namelijk  ‘gewone’ meisjes ( di commun), ‘ koorzangeressen’ ( di coro) en ‘ uitblinkers’ (privileggiate di coro) die speciale voorrechten hadden.

    De Ospedali werden volwaardige muziekscholen. Hun muziekuitvoeringen speelden een belangrijke rol in de stad én ze leverden de instelling geld op.  Legrenzi, Caldara, Galuppi, D. Scarlatti en Hasse zijn ook aan Ospedali verbonden geweest.

    Soms leken deze instellingen echter wel bordelen, vooral omdat veel meisjes er onder dwang heen gebracht werden. Hun minnaars konden gemakkelijk op bezoek komen. Het Ospedale della Pietà had wel een zeer slechte reputatie, maar volgens Vivaldi heeft hij er dertig jaar (maar zeker niet achtereen) gewerkt zonder schandaal!

    http://www.youtube.com/watch?v=2R0c-N5qqd4&feature=related

     

     

    28-12-2011 om 00:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    27-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wie heeft gelijk?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Conservatief als ik ben, kan ik mij gemakkelijk laten ontroeren en overweldigen door de schitterende liturgie van de pauselijke missen op Kerstmis en Pasen, vanuit de Sint Pietersbasiliek in Rome. Alhoewel conservatief ... misschien is het een onderdeel van de essentie van ons geloof, die wij stilaan overboord hebben gegooid. Verwarrend is echter wat men dan in Rome muzikaal produceert. Helemaal niet mijn beeld van de muziek die daar (terecht) "opgevoerd wordt. Italiaans thater, grote vibrato's, opera-achtig geschreeuw, niet alleen in de polyfone stukken, maar tot in het gregoriaans toe. Nochtans moet er hier nog iets leven van de geest die er ook heerste ten tijde van monumenten als Palestrina, Allegri e.a.
    Ik vraag mij af of wij misschien allemaal ongelijk hebben, (hé Paul Van Nevel!) in ons streven naar puurheid, beheerstheid, ...
    Als het aan mij moest liggen toverde ik een combinatie tussen de Romeinse liturgie en de Engelse koorpraktijk. Schitterende voorbeelden hiervan waren te zien en te horen tijdens het bezoek van Benedictus XVI aan Westminster Abbeye.
    Maar wie heeft gelijk?

    http://www.youtube.com/watch?v=Jb2gn2JpDgg&feature=related

     

    27-12-2011 om 15:57 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)
    26-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstdag schoner dan de dagen
    De rust is weergekeerd in huize Claes. Gisterenavond waren zo leuk de 7 grote kinderen en de vijf en een halve kleine kinderen allemaal samen bij ons voor het traditionele kerstfeest en voor de pakjes. Bovendien breken wij ieder jaar het record vroegtijdig nieuwjaarsbreieven lezen omdat dan de vijf peters of meters allemaal aanwezig zijn. Moeke is dan al heel de dag bezig geweest met kokerellen. En ondanks alle zorgen is het heerlijk om al je kinderen om je heen te hebben. Dit jaar waren er een paar uitschieters: de kindjes die tegen het buikje (zeg eigenlijk maar buik) van Tine aan het babbelen waren en absoluut wilden weten of het een meisje of jongetje wordt; de stralende glimlach van Karen die gevraagd werd als meter voor het januari-kindje; Sophie die wijselijk niks zei over het eten omdat ze toch niks proefde; Wouter over zijn nieuwe werk ...
    En als dan de groten tegen halfdrie naar huis gingen, mochten wij nog achterblijven met 5 kindjes die het waarachtig tot zeven uur volhielden in hun bedje en vanmorgen het huis vulden met hun gekwebbel.

    http://www.youtube.com/watch?v=PNqEfFV-n8k&feature=related



    26-12-2011 om 12:00 geschreven door carlo claes  


    >> Reageer (0)

    Archief per maand
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 09-2005

    Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren:   Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en  het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.
    Foto

    Gastenboek
  • Hallo medeblogvriend(en)
  • Een gezegende midweek voor de feestdagen
  • Groetjes aus Entenhausen
  • fijn lief
  • nieuw kleurtje

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog als favoriet !

    Zoeken met Google




    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs