1)Vereenvoudig uw doelstellingen: Versimpel uw doelen in termen die voor iedereen duidelijk en helder te begrijpen zijn. Probeer uw programma zoveel mogelijk in zo kort mogelijke, ad-remme soundbites en one-liners te gieten; (Ontkennende termen zoals 'niet' of 'geen' in slogans zijn uit den boze; Het publiek onthoudt alleen de kern van de zin en vergeet de ontkenning);
2) Speel in op basale fantasieën, visualiseer; Verpak uw doelstellingen luchtig: Politieke slogans en programma's hebben het meeste effect als ze worden omgeven met een gemakkelijk inslikbaar laagje suikergoed;
3) Gebruik humor en entertainment als glijmiddel om uw boodschap over te brengen;
4) Wees stellig: Des te stelliger u uw argumenten of dogma's naar voren brengt, des te geloofwaardiger en overtuigender u overkomt; Nuanceringen gaan verloren in het grote gekrakeel;
5) Vraag altijd om niet of nauwelijks mogelijk te leveren tegenbewijs;
6) Gebruik moeilijk te controleren of te achterhalen bronnen om uw verhaal te ondersteunen; Gebruik de logica in uw voordeel: Reageer of argumenteer altijd in twee of drie punten en benoem ze; dat geeft het publiek het idee dat u problemen logisch en analytisch benadert, ook als u feitelijk slechts uzelf herhaalt;
7) Oefen verschillende vormen om hetzelfde te zeggen;
8) Sla altijd als eerste: Probeer altijd uw opponenten voor te zijn, want de eerste fase is de inprentingsfase; Mooie, lange en zeer genuanceerde standpunten die als mosterd na de maaltijd verschijnen, hebben minder effect dan de eerste rake klap;
9) Massaproduceer: Heerlijk heldere herhaling; Herhaal de korte, duidelijke one-liners zo vaak mogelijk, totdat zelfs de domste toehoorder ze in zijn slaap kan opzeggen;
10) Produceer alleen voor eigen gebruik: Gebruik alleen argumenten die úw gelijk aantonen, nooit dat van uw tegenstanders; Wees nooit uitgebalanceerd of genuanceerd;
11) Gebruik rustig gelegenheidsargumenten zolang u op de zegekar kunt springen; "Al is de waarheid nog zo snel ...": De leugen verspreidt zich net zo snel en gemakkelijk als de waarheid; Zorg er wel voor dat u ingedekt bent;
12) Dicteer het nieuws en de agenda: Elk nieuws is goed nieuws; Zorg ervoor dat u continu in de aandacht staat; Zet een spektakel op, creëer taboes en breek ze vervolgens, schoffeer een gezaghebbend persoon of raak verzeild in een handgemeen;
13) Wentel u in historische successen: Probeer u altijd te associëren met succesverhalen en grote denkers of doeners uit het verleden;
14) Omgeef u met gezag: Doe een beroep op gezagsargumenten met bijbehorend jargon; Gebruik een argument omdat wetenschappers, captains of industry, helden, historische persoonlijkheden of andere aanzienlijken het gebruiken en wijs onophoudelijk op bron van het argument; Fabriceer uw eigen waarheid: Verzamel eigen experts, denktanks, media, auteurs, opinieleiders om u heen die gewillig zijn standpunten te ontwikkelen en uit te dragen die in uw straatje passen;
15) Pas feiten aan aan uw waarheid; Zweer bij cijfers en statistieken;
16) "Algemeen belang eerst": Formuleer uw eigen belang altijd in termen van algemeen belang en presenteer u daarin als onmisbaar; Laat nooit merken dat uw eigen belangen voor u heilig zijn, maar acteer een vader des vaderlands die zijn hele carrière overheeft voor de (publieke) zaak;
17) Zoek naar een gemeenschappelijke vijand voor versterking van interne cohesie;
18) Claim hot items: Trek trendy, populaire items naar u toe en leg ze exclusief vast; Probeer het publiek zo te conditioneren dat men bij een bepaald onderwerp direct aan u denkt;
19) Zet uzelf neer als praktijkman: Creëer een omgeving voor uzelf waarin u zich als praktijkgerichte, handen-uit-de-mouwen-stekende doener kunt afficheren; Harde werkers doen het goed bij het publiek, in tegenstelling tot bleke, wijsneuzerige studeerkamergeleerden; Refereer terloops en gedoseerd aan uw prestaties en successen, of beter: laat uw medewerkers u de gouden veren in uw achterste steken;
20) "Hear no evil, see no evil, talk no evil": Ongeacht wat u weet, bediscussieer het nooit zomaar. Als het niet wordt gevraagd of gerapporteerd, bestaat het niet, is het nooit gebeurd en hoeft u er geen rekenschap voor af te leggen;
21) Verwurg met wolligheid: Ook wel "belubberen" geheten, naar de uitvinder van deze tactiek, oud- minister-president Lubbers; Kapsel uw tegenstanders tegenargumenten in met enerzijds-anderzijds verhalen, wollige zijpaden en andere niet ter zake doende uitweidingen;
22) Zoek de zwakste schakel en bijt toe: Analyseer de zwakste plek in de argumentatie of, beter en gemakkelijker nog, imago van uw opponent, vergroot de belangrijkheid uit, ontmantel het, acteer een overwinnaar en trek daarmee de overwinning over de gehele discussie naar u toe; Regel de thermostaat: Het imago van de kalme persoonlijkheid die alles onder controle heeft, doet het goed bij het publiek;
23) Zorg ervoor dat u altijd koel blijft en probeer uw tegenstander te verleiden zich emotiononeel uit te laten; Personaliseer de tegenpartij: Construeer een vijandsbeeld van uw politieke of economische tegenstanders op basis van negatieve aspecten in het profiel van hun leider; Zet uw tegenstander op het verkeerde been met negatieve associaties: Associeer uw opponent met impopulaire zaken of label hem met termen die een negatieve connotatie hebben; laat hem meer bezig zijn zichzelf schoon te praten dan zich te bekommeren om zijn en - belangrijker - úw standpunten; Stel motieven van uw tegenstanders ter discussie: Verdraai of versterk elk feit waaruit kan blijken dat uw opponent vanuit een verborgen agenda of vooroordeel opereert;
24) Doe aan dossiervorming en creëer geruchten: Probeer zoveel mogelijk over uw politieke of economische tegenstanders te weten te komen en leg een dossier aan; Gebruik de informatie, eventueel gehuld in halve waarheden en suggesties, op het moment dat het noodzakelijk is; Laat het via niet naar u traceerbare kanalen uitlekken, ga achterover leunen en laat het Publieke Monster gehakt van uw opponent maken; Repareer met enerzijds-anderzijds-methode: Als u de eerste slag hebt gemist, is het verstandig tegen u gerichte aanvallen te benaderen volgens de enerzijds-anderzijds-methode; Laat uw kant van de zaak zien met open vizier, speel op het gemoed en het publiek zal begrip voor uw standpunt tonen; Feiten die tegen u pleiten, worden zo teruggebracht tot een mening. U kunt daar dan vervolgens uw eigen mening tegenover plaatsten, waardoor het lijkt alsof de feiten slechts onderwerp van discussie zijn. Als u het slim aanpakt, kunt u vervolgens de verontwaardiging in de richting van uw tegenstanders verleggen;
25) Maak van aanklacht een voordeel: Ga nooit op elk aspect van een aanklacht in, maar pik er iets uit dat niet door openbare feiten in de weg gezeten wordt en dus gemakkelijk tot een (kwaadaardig) gerucht te herleiden zou kunnen zijn; Speel vervolgens overtuigend slachtoffer van een leugenmachinatie; Vaccineer uzelf (en associeer aanval van opponent met oud nieuws): Creëer gladde schouders waar elke toekomstige aanklacht vanaf glijdt door een mogelijk struikelblok in sterk verzwakte vorm uit te laten lekken en het onder het maken van brede, aandacht trekkende gebaren op te lossen; Laat het voorkomen alsof een latere aanklacht van uw opponent oud nieuws is dat al geen issue meer is en u allang hebt overleefd; De aanklacht van uw opponent zal ook eerder op de aanklager zelf terugslaan als u zijn motieven in twijfel trekt;
26) Leid de aandacht af van bressen in uw verdediging: Verander het onderwerp van dicussie, creëer afleidingen of eis complete oplossingen van uw tegenstander; Houd u van de domme: Ongeacht welk bewijs of logisch argument wordt aangeleverd, vermijd discussie en ontken altijd elke geloofwaardigheid, logica, externe ondersteuning of aanwijzing; Ook al stapelen de bewijzen zich huizenhoog op, blijf ontkennen; Van bekennen is namelijk nog nooit iemand beter geworden; Bekwaam u in schadebeperking: Instigeer vertragingstactieken zoals het instellen van extra onderzoek, fabriceer aan de lopende band nieuwe, voor u gunstige gegevens, vraag tegenbewijs dat onmogelijk te leveren is;
27) Schilder de situatie af als te moeilijk om op te lossen en vraag uw tegenstanders om complete oplossingen; Rek de zaak net zo lang totdat het publiek de zaak moe is, de belangstelling verliest en haar verontwaardiging omkeert; Laat in het uiterste geval bewijsmateriaal verdwijnen en getuigen onder druk zetten;
|