Dee's paradise ... Karibu! Habari gani?
De blog van Dopsie, a.k.a. Miss Dee!!! :-)
Inhoud blog
  • homeopathie - vervolg
  • homepathie - zelftest
  • The life of Sheba
  • Bezige bijtjes
  • Negen Vlaamse provincies?
  • speciaal voor Knut...
  • De prinses en het vuur
  • een hart voor (knaag)dieren
  • It Don't Mean a Thing If It Ain't Got That Swing
  • Een "bucket list"
    Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Dopsie/Miss Dee
    Ik ben een vrouw en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is .
    Ik ben geboren op 06/12/1984 en ben nu dus 39 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: ik hou van genieten, cultuur, wellness, dansen, diertjes en de natuur.
    Ik ben miss Dee!
    Foto
    Foto
    Linke linkjes;-)
  • Nichtje Hendrine in Bolivia
  • Wookieepedia: de Star Wars Wikia
  • Voor fonetici, erg handig!
  • om gewone lettertekens om te zetten naar hobbit- en elfenrunen
  • Roedi
  • Wikipedia
  • Toneelvereniging De Kleine Kunst
  • een selectie van mijn reisfoto's
  • Jeronimo
  • Senegambiagroep
    Foto
    Zoeken in blog

    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Categorieën
  • actua (31)
  • Afrika (5)
  • cavia (6)
  • cultuur (16)
  • ECHT (12)
  • film (21)
  • foto's (11)
  • global warming (3)
  • humor (3)
  • literatuur (3)
  • Malaga (3)
  • Ontkoppeld (3)
  • persoonlijk (21)
  • Senegal (6)
  • sfeerbeelden (3)
  • Sheba (5)
  • taalkunde (1)
  • Thailand (2)
  • toneel (9)
  • verjaardag (3)
  • weekend (1)
  • 08-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.om eens goed bij te lezen

    Sinds ik afgestudeerd ben, heb ik veel meer tijd voor één van mijn passies: lezen. En dat heb ik de laatste drie jaar dan ook uitgebreid gedaan! Regelmatig vragen mensen me tips voor een goed boek. Op Facebook moest ik eens invullen welke 15 schrijvers mij het meest beïnvloed hebben. Ik plaats de lijst hier op mijn blog; het gaat om auteurs die echt de moeite waard zijn. Als extraatje zet ik er voor jullie telkens een korte bespreking bij.

    1  Wilbur smith
    Mijn favoriete schrijver! Als je van avontuur en van Afrika houdt, zijn de boeken van Wilbur Smith echt iets voor jou. Een aanrader is de Courtney-serie, te beginnen met When the Lion feeds.

    2  Michael Crichton
    Een sci-fi auteur die bekend is van zijn Jurassic Park-boeken. Hij schreef ook de bekende televisieserie ER. Boekentip: Timeline en Sphere.

    3  David Mitchell
    Literatuur met een grote L en toch meeslepend en leesbaar. Deze veelbelovende auteur heeft al een paar pareltjes op zijn naam. Black Swan Green is goed, Ghostwritten schitterend en Cloud Atlas prachtig! En wat erg speciaal is: Mitchell verwerkt zijn obsessie voor Japan regelmatig in zijn boeken.

    4  Dan Brown
    Deze kent iedereen wel. Altijd goed voor spannend leesvertier. De verfilmde boeken zijn bekend maar ook zijn eerder werk is de moeite. Het zou me niet verbazen moesten die het ook tot in Hollywood schoppen.

    5  Carlos Ruiz Zafón
    Deze Catalaan heeft helemaal nog geen groot oeuvre maar dat ene boek, De Schaduw van de Wind, heeft zoveel mensen geraakt. Voor wie helemaal wil verdwalen in Barcelona!

    6  Stephen King
    Horrorverhalen zoals The Shining, Room 1408, Pet Semetary, The Mist...En dankzij It hebben we allemaal een hekel aan clowns gekregen. Een auteur die je koude rillingen bezorgt.

    7  Hergé
    Een stripverhalenauteur en hij heeft er niet eens zoveel uitgebracht, maar Kuifje is en blijft een goeie serie.

    8  J.R.R. Tolkien
    The Hobbit en The Lord of the Rings hebben me ingewijd in de wereld van de fantasy. Dit zijn echt boeken waar je je helemaal in kan verliezen.

    9  Arthur C. Clarke
    Sci-Fi van de bovenste plank, check Rama en de Space Odyssey-boeken (stúkken beter dan de film, overigens).

    10 Toni  Morrison
    Deze schrijfster kwam uitgebreid ter sprake tijdens mijn studies. Ik heb er maar één boek van gelezen: Beloved. Toch heeft dat ene boek wel de Pulitzer Prize gewonnen en heeft het mij diep geraakt. Een mysterieuze roman over de slavernij geschreven in slavendialect.

    11 Willem die Madocke maecte
    Hij zou de auteur zijn van Van den Vos Reynaerde en verder weten we ook niks over hem. Maar dankzij dit amusante dierenepos ben ik wel Germaanse gaan studeren!

    12 Alex Haley
    Afro-Amerikaanse literatuur. Ideaal om de "zwarte" geschiedenis van Amerika te leren kennen en beter te begrijpen. Aanraders: Roots, Queen en Mama Flora's Family.

    13 Richard Adams
    Schrijver van Watership Down, een fantasyroman over...konijnen. Klinkt belachelijk, maar het is een Engelse klassieker. Adams vond voor dit boek een konijnenwoordenschat en zelfs hele scheppingsmythes uit. Fascinerend!

    14 Salman Rushdie
    Als een ayatollah een schrijver dood wil, móet het wel een goeie zijn. Literatuur met als rode draad Rushdie's geboorteland India. Grappig, controversieel, kleurrijk, kritisch... Lees Midnight's Children en uiteraard The Satanic Verses.

    15 Christian Jacq
    Voor de Egypte-liefhebbers. Zijn boeken spelen zich gewoonlijk af in de tijd van Ramses II. Spannend, spiritueel en met heel leuke - euh - liefdesscènes



    Categorie:cultuur
    08-12-2010, 17:13 geschreven door Dopsie  
    01-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op bezoek bij Sheba
    Het was alweer een tijdje geleden dat ik nog eens een huisdier in mijn handen had, dus werd het hoog tijd dat Sheba weer met een bezoekje vereerd werd. Sheba wordt ook al een dagje ouder en ik wou haar nog eens zien, nu het nog kan. Het gaat goed met haar en haar zusjes Ivo en Pimpernel, hoewel Sheba haar jeugdigheid enigszins begint te verliezen. Gelukkig zorgen de twee jongere zusjes heel goed voor haar! Sheba herkende me uiteraard niet meer, maar eens ze op mijn schoot lag, was ze toch snel relaxed. Ik heb haar een heerlijke cavia-massage gegeven en ze heeft er van genoten . Ivo had haar dagje niet en wenste niet opgepakt te worden, maar Pimpernel heb ik ook even lekker kunnen kroelen.
    Ik hoop dat ze alledrie nog lang mogen verder leven in hun caviaparadijs en dat ik Sheba binnenkort nog eens kan opzoeken!


    Photobucket


    Photobucket


    Categorie:cavia
    Tags:cavia, Sheba
    01-12-2010, 19:40 geschreven door Dopsie  
    13-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onbetaalbaar?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ikzelf speel al een tijdje geen toneel meer, maar ik woon nog steeds elk jaar de toneelstukken van De Kleine Kunst bij. Ik kijk dan ook al uit naar het nieuwe volavondstuk dat er aan komt. Het is een komedie getiteld "Betalen? Nee!" van Dario Fo. Deze zoetzure komedie past naar 't schijnt echt bij de economische crisis van het voorbije jaar De Kleine Kunst won met het vorige volavondstuk vier (!) prijzen op De Gulden Spot, dus dat zegt wel al iets over de kwaliteit die deze toneelvereniging ieder jaar brengt. De Kleine Kunst is tegenwoordig ook op Facebook te vinden, check "Toneelvereniging De Kleine Kunst" en wordt lid van de groep! Op deze groepspagina vind je alle informatie terug en ook nog foto's, flyers, artikels over DKK van de vorige jaren enz...

    Speeldata:

    26 & 27 november om 20u
    3 & 4 december om 20u
    10 & 11 december om 20u
    12 december om 15u

    Het is te doen in zaal De Kring, Pastoor Steenssensstraat 39 in Beveren-Waas.

    Tickets kan je bestellen via 03/775.38.94

    Ik ga zeker kijken, hopelijk jullie ook!

    Categorie:toneel
    13-11-2010, 00:00 geschreven door Dopsie  
    02-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cultureel Jongeren Paspoort
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De laatste tijd is hier niet veel meer geschreven. Ik heb het dan ook enorm druk gehad. Ik blijf echter wel schrijven. Momenteel schrijf ik veel artikels voor CJP (Cultureel Jongeren Paspoort). Je kan deze artikels terugvinden via deze link:

     http://www.cjp.be/user/11395/track

    Er verschijnen regelmatig nieuwe stukjes. Lees maar eens bij en plaats gerust een reactie!

    Tot binnenkort!
    Miss Dee




    Categorie:persoonlijk
    Tags:CJP, journalistiek
    02-08-2010, 14:49 geschreven door Dopsie  
    20-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hare Krishna parade Antwerpen
    Gisteren veranderde Antwerpen aan de Schelde eventjes in Varanasi aan de Ganges: op de Groenplaats vond het India-festival Ratha Yatra plaats. Het festival ging uit van de Hare Krishna-beweging, de gebeurtenis stond dan ook in het teken van aanbidding en verering van Krishna. Het programma bestond uit een vuurceremonie, parade door de stad, zang- en dansoptredens op de Groenplaats en een gratis vegetarische maaltijd voor iedereen (wat goed uitkwam, want dan had ik meteen mijn avondmaaltijd ). Ik moet zeggen dat er wel een speciaal sfeertje hing, vooral in aanloop naar de parade. De krishna-ronselaars moest je er dan wel bijnemen. De krishna's zongen en dansten duidelijk naar een hoogtepunt toe (het leek soms wel het gejoel van een voetbalmatch) en daarna begonnen ze als één man/vrouw de paradewagen voort te trekken, die overigens geregeld voor verkeerschaos zorgde. Hare Krishna is eigenlijk een soort Hindoe-sekte, maar gelukkig hing er een "love, peace & understanding" sfeertje en voelden we ons steeds op ons gemak.

    Enkele impressies:


                    Photobucket         Photobucket

      Photobucket   Photobucket 



    Categorie:actua
    Tags:Hare Krishna, Antwerpen, India
    20-06-2010, 13:26 geschreven door Dopsie  
    15-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Face in space

    Wie er altijd al van gedroomd heeft eens door de ruimte te reizen, kan die wens binnenkort in vervulling laten gaan via een speciale actie van de NASA. Via de actie "Fly your face in space" kan je ervoor zorgen dat je foto meegaat met één van de twee volgende space shuttles. Al wat je moet doen is naar de site http://faceinspace.nasa.gov/ surfen, je naam en land invullen en een foto van jezelf uploaden. In ruil krijg je een soort boarding pass Okay, je gaat dus niet zelf de ruimte in maar het komt toch al dichter bij een persoonlijke ruimtemissie dan de meeste van ons ooit zullen meemaken.

    Ik heb ondertussen mijn gezicht geüpload: ik ga mee op de vlucht Space Shuttle Mission STS-133, die gepland is voor 16 september 2010. Op dit eigenste moment zijn er al 135,924 deelnemers, waaronder 1212 Belgen. Ik hoop op een behouden vlucht, zonder ontploffende raketten en moordzuchtige asteroïdes!



    Categorie:humor
    Tags:NASA, ruimte
    15-06-2010, 00:00 geschreven door Dopsie  
    10-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerp - the two towers
    Antwerpen heeft een prachtige kathedraal, maar eigenlijk mogen we niet vergeten dat dat ding (nog) niet helemaal af is. Het oorspronkelijk plan voor de Onze-Lieve-Vrouw Kathedraal voorzag namelijk in twéé torens. Maar ook toen al was er een begrotingstekort en we moeten het maar stellen met één (overigens prachtige) toren. Het gebrek aan die tweede toren kan echter voor opvallend veel creativiteit zorgen. Zo organiseerde Jan Pieter Grandy (een laatstejaars van Sint-Lucas) de wedstrijd Designing Absence waarvoor hij verschillende kunstenaars uit binnen- en buitenland uitnodigde om een ontwerp voor die tweede toren te maken. Uiteindelijk waren er 469 inzendingen en ik ben die vanmiddag eens gaan bekijken. Ik had de winnaars al gezien op de blog http://designingabsence.com/ maar ik was toch nog aangenaam verrast door de vele creatieve en vaak prachtige ontwerpen! Sommige ontwerpers hadden de flauwste, makkelijkste weg gekozen en de torens gewoon verdubbeld of gespiegeld, maar de anderen hebben zich echt goed laten gaan. Er waren grappige ontwerpen, maar ook gewaagde (talrijke minaretten heb ik gezien), vrolijke maar ook lugubere, en er moest natuurlijk ook een exploderende toren (op z'n 9/11) en een Lange Wapper Brug bij zijn. En uiteraard waren er ook enkele obligate slechte smaak-torens bij. Ik raad iedereen dan ook aan om de expo in De Winkelhaak in Antwerpen te gaan bekijken, al moet je je wel haasten: nu zaterdag 12/06 is reeds de laatste dag!
    Wie de expo gemist heeft, geen paniek: op de blog van Designing Absence kan je onder "Entries" alle inzendingen nog eens in het klein bekijken.


    Categorie:cultuur
    Tags:expo, kathedraal, design
    10-06-2010, 18:52 geschreven door Dopsie  
    04-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zomerverkoop Bib Beveren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog tot 27 juni vindt er in de bibliotheek van Beveren de jaarlijkse zomerverkoop van afgeschreven boeken plaats. De boeken kosten 1 euro per stuk. Het is zeker interessant om eens tussen de rijen en rijen boeken te gaan snuisteren. Akkoord, sommige boeken zijn echt wel "afgeschreven" (hoeveel crap van Konsalik ik niet ben tegengekomen) maar er zitten ook aangename verrassingen tussen! Zo heb ik de klassieker "De naam van de Roos" van Umberto Eco op de kop getikt en ook nog een boek van mijn favoriete schrijver Wilbur Smith - mijn verzameling van Wilbur Smith-boeken nadert stilaan zijn voltooiing. Maar ik zag ook een hoop klassiekers van Vlaamse en Nederlandse schrijvers staan, onder andere "Max Havelaar" van Multatuli. En ook een hoop boeken van Hugo Claus, blijkbaar wordt die mens écht niet gelezen
    Ik heb de leukste boeken natuurlijk al gekocht, maar er zijn nog genoeg pareltjes over. Wie eerst komt, heeft de ruimste keuze!

    De praktische gegevens over de Bib vind je op http://www.beveren.be/product/91/default.aspx?_vs=0_N&id=825

    Zonnige groetjes!

    Categorie:cultuur
    Tags:Bibliotheek, Beveren
    04-06-2010, 20:02 geschreven door Dopsie  
    31-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kai-Mook en haar vriendjes

    Kai-Mook is ondertussen 1 jaar geworden! De mini-olifantjes zijn een paar dagen geleden geveild en brachten de aardige som van 125 160 euro op. Dit geld wordt geïnvesteerd in het K-Groeiplan. Wie geen beeldje kon kopen, niet getreurd: in de Zoo kan je miniatuurversies van enkele beeldjes kopen. Spijtig genoeg staat mijn favoriet, de Camouflage-olifant, er niet tussen.

    Kai-Mook is het voorbije jaar flink gegroeid en minder donzig geworden, maar ze is nog steeds onze kleine schattige baby-olifant:

                                             Photobucket


    Nog enkele kiekjes van haar vriendjes:

                   Photobucket     Photobucket 

                                                             Photobucket

                                                                                   Siesta in de zoo...


                                                       Photobucket
                                                                 Wie kan er nu aan dit schatje weerstaan?



    Categorie:foto's
    Tags:Kai-Mook, zeehonden
    31-05-2010, 22:43 geschreven door Dopsie  
    26-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.30 kleine Kai-Mookjes in de Zoo van Antwerpen!

    Kai-Mook heeft er voorlopig nog geen klein broertje of zusje bij, maar in de Zoo kan je nu wel een reeks kunstige (even)beeldjes van haar bewonderen. Dertig Bekende Vlamingen mochten de afgelopen weken hun artistieke aspiraties op de beeldjes uitleven en het resultaat kan je nu gaan bewonderen in de tuin van de Zoo. En het moet gezegd, er staan er echte pareltjes tussen! De beelden worden op 27 mei geveild en de opbrengst gaat naar het K-groeiplan. Een deel van het geld wordt geïnvesteerd in een nieuw en groter olifantenperk in Planckendael (dat van Antwerpen wordt nu echt wel te klein nu Kai-Mook groeit als kool) en ook de olifanten in India profiteren mee, want een ander deel van de opbrengst zal geïnvesteerd worden in olifantencorridors aldaar.


    Hieronder kan je al enkele beelden van deze Mini Elephant Parade bekijken:


    Photobucket   Photobucket 

    Photobucket    Photobucket

     

    Verdere info op http://www.zooantwerpen.be/



    Categorie:foto's
    Tags:Kai-Mook, kunst, olifanten
    26-04-2010, 00:00 geschreven door Dopsie  
    21-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar is de keizer???
    Daarnet liep ik over het Mechelseplein in Antwerpen toen ik tussen de andere wandelaars een mooie jonge vrouw zag lopen, helemaal opgetalloord als Marie-Antoinette. Ze sprak me aan en aangezien er tegenwoordig veel verborgen camera-programma's op tv zijn, keek ik eerst argwanend om mij heen op zoek naar televisieploegen of valstrikken. Het bleek echter geen candid te zijn. De vrouw beweerde een keizerin te zijn, die een date had met een keizer. Probleem: de keizer speelt precies graag spellekes want hij was expres vaag gebleven over hun ontmoetingsplaats. Ze vroeg mijn hulp (ik ben niet geboren en getogen in Antwerpen dus ik vreesde al dat ze me de weg ging vragen ).
    De keizerin gaf me echter een kaartje met een tip over de ontmoetingsplaats. Als ik de plaats ken, mag ik surfen naar www.waarisdekeizer.be en daar de oplossing doormailen. Als dank kan ik verschillende prijzen winnen. Ik vermoed hier een goed uitgekiende publiciteitsstunt maar zeg, 't is wel spannend he! Precies Dan Brown!

    De tip is "een toekomst voor ons verleden".

    De keizerin zei ook nog dat het om een Franse keizer gaat. Ik heb al zo'n vermoeden over de juiste oplossing Maar ik ga nog enkele dagen afwachten, want op die website zouden de volgende dagen nog meer tips verschijnen. Dit kan nog leuk worden...


    Categorie:actua
    Tags:wedstrijd, keizer, keizerin
    21-04-2010, 16:38 geschreven door Dopsie  
    30-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.weeral in de krant!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
















































    En ik sta weeral in de gazet.  
    Onze happening is verschenen in Het Laatste Nieuws en op de sites van Het Nieuwsblad en GentBlogt!
    Mission accomplished!



    Categorie:ECHT
    Tags:ECHT, happening, krant
    30-03-2010, 14:38 geschreven door Dopsie  
    25-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Darth Fladder
    Photobucket


    Earth Hour
    komt er weer aan! Op 27 maart doen we allemaal het licht uit om 20.30u. Ik hoop dat de regeringsleiders nu zullen inzien dat ze beter kunnen én moeten na hun fiasco in Kopenhagen...Of is Flopenhagen misschien een betere naam?

    Leuk detail: in België is Darth Fladder gezicht van de campagne Komt er toch nog iets goed voort uit the Dark Side!

    > www.earthhour.be <




    Categorie:global warming
    Tags:WWF, Earth Hour, Darth Vader
    25-03-2010, 00:00 geschreven door Dopsie  
    17-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ECHT-driedaagse in Gent
    Onze krant en jongerenwerking ECHT bestaat nu al een hele tijd, en dus is het tijd om onszelf eens op de kaart te zetten. Dat gaan we doen aan de hand van een driedaags event in Gent. Naast een persconferentie zullen er ook allerhande ludieke acties zijn, plus animatie en muziek. Ik hoop dat er veel pers- en andere mensen langskomen en dat we hiermee ECHT wat meer bekendheid kunnen geven. Tegelijkertijd kunnen we onze vrijzinnige boodschap ook uitdragen. Wie mij dus een enorm plezier wil doen, zakt op 23, 24 of 25 maart af naar de stad Gent en komt ons eens een bezoekje brengen! Wie komt, krijgt een gelukskoekje met daarin een interessante boodschap en, in primeur, onze nieuwste editie van ECHT.

    Hieronder vind je het programma en de praktische gegevens:

    Kom naar onze Driedaagse in Gent!
    In een te gek leegstaand winkelpand
    Verloren Kost 5-7 (tussen Coupure en Nederkouter), Gent.

    > Animatie en muziek
    > Distributie van lulkoeken
    > Mystery shop …

    ♠♠♠♠♠♠♠

    Vrijzinnige jongeren van de ECHT-club/krant -
    onder de vleugels van het HVV.

    PROGRAMMA

    ♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠ Dinsdag 23 maart ♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠

    16u-18u ludieke acties
    comedy SAMMY DEBURGGRAEVE
    18u-21u: filmavond met
    TWELVE ANGRY MEN en
    GAY NIGGAHS FROM OUTTA SPACE, extra groot scherm

    ♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠ Woensdag 24 maart ♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠

    12u-16u ludieke acties + verrassingsartiest
    16u00 perspresentatie
    16u30 receptie
    17u00-17u30 stand up comedy
    >>>>>>> MICHAEL VAN PEEL <<<<<<<
    17u30-18u00 stand up comedy
    >>>>>>> NIGEL WILLIAMS <<<<<<<

    ♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠ Donderdag 25 maart ♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠♠

    12-14u gastspreker
    14u-18u ludieke acties + verrassingsartiest
    19u-20u poezie-performance Frederik en
    popgroep SATYRIUS met ECHT-lid Wim de Winter
    20u-22u: ECHT-KWIS


    Categorie:ECHT
    Tags:ECHT, driedaagse, pers
    17-03-2010, 17:05 geschreven door Dopsie  
    09-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waris
    Gisteren was het de Internationale Vrouwendag. Tijdens het schrijven van voorgaande zin werden er in Afrika weeral enkele meisjes tussen de 0 en 13 jaar op gruwelijke wijze besneden. Hoewel er steeds meer info voorhanden is over genitale verminking bij vrouwen (FGM), blijft het zowel in de Derde Wereld als in het Westen een taboe. Hopelijk verandert dit wanneer de film Desert Flower uitkomt, naar de biografie van voormalig topmodel Waris Dirie. Waris Dirie was de eerste vrouw die de moedige stap nam om te getuigen over de verminking die ze als kind ondergaan had en waar ze tot op de dag van vandaag onder lijdt. De film komt op 17 maart uit in ons land maar waarschijnlijk zal ik hem helaas niet kunnen zien, aangezien hij voorlopig alleen in Turnhout en Brussel geprogrammeerd staat.

    Waris heeft meerdere boeken geschreven over haar leven en haar strijd tegen FGM, en ze heeft ook een eigen stichting:
     http://www.waris-dirie-foundation.com/en/

    Ik zou haar maar al te graag interviewen! Als eerbetoon aan deze moedige vrouw, post ik hieronder haar mooiste foto's


         Photobucket    Photobucket     Photobucket   


    Photobucket  Photobucket   Photobucket  

      
                                                           Photobucket 


    Categorie:actua
    Tags:Waris Dirie, vrouwenrechten, Afrika
    09-03-2010, 10:23 geschreven door Dopsie  
    14-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het Jaar van de Tijger
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag is het niet alleen Valentijn, maar ook Chinees Nieuwjaar. Voor de Chinezen start vandaag het Jaar van de Tijger. De situatie is een beetje ironisch aangezien onlangs de laatste wilde tijger in China is doodgeschoten. Ook de wilde tijgerpopulatie in het algemeen is er beroerd aan toe:

    - Siberische tijger: max 400 exemplaren
    - Zuid-Chinese tijger: max 30 exemplaren
    - Chinese tijger: tussen de 1200 en 1800 exemplaren
    - Sumatraanse tijger: 400 exemplaren
    - Bengaalse tijger: 3200 exemplaren
    - Maleise tijger: max 500 exemplaren

    De Balinese, Javaanse en Kaspische tijger zijn vorige eeuw reeds uitgestorven. Eerder kwamen tijgers tot in Turkije voor, maar vandaag de dag leven ze vooral in geïsoleerde stukken natuur verspreid over India en Zuid-Oost Azië. Ontbossing vormt een groot probleem, omdat de tijgers dan werkelijk gevangen zitten in hun "eilandjes" van bos. De jacht is natuurlijk ook een traditionele boosdoener. Tijgers zijn geliefde prooien omwille van hun mooie huid, en tanden en botten die geneeskrachtige eigenschappen zouden bezitten. Dat deze grote kat nogal agressief kan zijn tegen mensen en hun vee, helpt zijn zaak natuurlijk ook niet.


    Ik vind het erg jammer dat de tijger er zo slecht voor staat. Het is één van de mooiste beesten op aarde. Zijn mooie vacht, zijn agressie, zijn enorme kracht maken van het dier de koning van de jungle. Zijn bijzondere uitstraling werkt helaas in zijn nadeel, omdat iedereen zo'n beest (of een stukje ervan) wil bezitten. Ik hoop dat de verschillende natuurorganisaties de tijger alsnog kunnen redden.

    Tot slot nog een gedichtje:

    Tiger! Tiger! Burning bright
    In the forests of the night,
    What immortal hand or eye
    Could frame thy fearful symmetry?

    William Blake, The Tiger, Songs of Experience




    Categorie:actua
    Tags:tijger, natuur, Chinees Nieuwjaar
    14-02-2010, 00:00 geschreven door Dopsie  
    11-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Of God nu bestaat of niet...


    Photobucket


    ...ook ik draag mijn steentje bij aan deze Atheïsmecampagne!
    Meer info op: www.erisgeengod.be
    Facebook: "Atheïsmecampagne"



    Categorie:ECHT
    Tags:ECHT, vrijzinnigheid, atheïsmecampagne
    11-02-2010, 19:34 geschreven door Dopsie  
    05-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de guillotine
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen ik onlangs in Parijs was, bezocht ik de Place de la Concorde, dat kruispunt waar de Egyptische obelisk staat. Heel mooi, maar een paar eeuwen geleden zag het plaatsje er iets minder lieflijk uit. Toen stond daar de beruchte guillotine waarop Lodewijk XVI en Marie-Antoinette onthoofd zijn, net als een heleboel andere slachtoffers. Tijdens een rondleiding door Parijs bleven de woorden guillotine, executie, gevangenis etc maar vallen. Bijna alsof de Parijzenaars er trots op zijn. De guillotines zijn wel niet bewaard gebleven en vallen dus helaas niet meer te bekijken. Reden genoeg om eens wat feitjes over dit beruchte toestel op te zoeken.

    * Guillotin was niet de echte uitvinder van de guillotine, want dergelijke toestellen bestonden in de middeleeuwen al op de Britse Eilanden. Guillotin bracht wel verbeteringen aan en stelde voor om de guillotine als standaard exectutiemethode te gebruiken.

    * Guillotin deed dit zeker niet uit kwaadaardigheid, integendeel, hij bleek een fel tegenstander van de doodstraf! Hij deed het voorstel in de hoop dat dit een eerste stap richting afschaffing van de doodstraf zou zijn. De guillotine was op z'n minst ook een humane vorm van terechtstellen, vergeleken met andere executiemethodes uit die tijd: wurging, ophanging, levend verbranden, vierendelen, villen, radbraken...

    * Koning Lodewijk XVI was enthousiast over de guillotine en stelde, samen met zijn lijfarts, nog een aantal verbeteringen voor. Een paar jaar later stierf hij zelf onder de valbijl. De ironie van het lot.

    * Tijdens de Franse Revolutie was dit een ideale manier van executeren, aangezien je zo bij wijze van spreken aan de lopende band kon onthoofden. Bovendien kon iedereen op gelijkwaardige wijze aan zijn eind komen, zonder onderscheid tussen rang of stand. De guillotine paste met andere woorden uitstekend in het kraam van de revolutionairen.



    * Naar schatting zijn er tijdens de Franse Revolutie minstens tienduizenden mensen onder de guillotine gestorven.Ook Robespierre, die zelf maar al te graag anderen naar de guillotine stuurde, kwam zo aan zijn einde. Wederom de ironie van het lot!

    * De guillotine bleef de standaard-executiemethode in Frankrijk tot de afschaffing van de doodstraf in 1981! De laatste onthoofding zelf vond plaats in Marseille in 1977.


    Categorie:cultuur
    Tags:Parijs, guillotine
    05-01-2010, 11:58 geschreven door Dopsie  
    26-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Avatar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Avatar werd aangekondigd als een revolutionaire film, een film die iedere Sci-Fi en Fantasyfilmliefhebber gezien móet hebben. Ik kon dan ook niet anders dan naar deze film gaan kijken. Het verhaal? Nadat de mensheid onze eigen planeet aarde heeft kaalgevreten, bezetten we nu de vreemde planeet Pandora, die onverwachte mogelijkheden biedt voor de mijnbouw. Helaas zijn de aborigines, de Na'vi, daar niet zo mee in hun schik... En wat doen mensen als iets hen in de weg staat? Ze vernietigen het! Dat is ook wat de stoere marines van plan zijn en daarom verlenen ze alle medewerking om de Na'vi te infiltreren met zogenaamde avatars, lichamen die genetisch materiaal bevatten van mens en Na'vi en waarin de geest van een gekoppelde mens wordt gebracht, zodat die de avatar draadloos kan besturen. Jake Sully doet mee aan het experiment en heeft geluk: hij wordt in een Na'vi-stam opgenomen. Jake wordt heen en weer geslingerd tussen zijn eigen belangen, die van het mijnbouwbedrijf en die van het biologenteam, die de Na'vi willen beschermen. Ondertussen krijgt hij meer en meer sympathie en bewondering voor de Na'vi en hun wereld...


    De special effects zijn zeker speciaal genoeg en Pandora ziet er echt uit als een prachtige, fascinerende wereld, maar Avatar is zeker geen superrevolutionaire film. Het is wél een goeie film met een mooi verhaal - echt iets voor Kerstmis, en Pandora doet me bij tijden dan ook aan een glinsterende kerstbal denken. Ik merkte dat de makers hun inspiratie voor de Na'vi vonden bij allerlei Afrikaanse en Indiaanse stammen, hun "paarden" doen me dan weer aan het paard van de godheid Thor denken en hun "vliegdieren" lijken wel uit de tijd van de dinosauriërs te komen. De flora van de planeet lijkt dan weer op wat er leeft in onze diepe onderwaterwereld. Tja, je moet érgens de mosterd halen he. Er zijn echter genoeg originele elementen in deze film.  Ook ik raakte betoverd door de kleurrijke en bioluminiscente leefwereld van de Na'vi.Voor Sci-fi-, Fantasy en andere filmliefhebbers is dit echt een film om tijdens deze donkere tijd van het jaar te gaan bekijken!

    Categorie:film
    Tags:Avatar
    26-12-2009, 00:00 geschreven door Dopsie  
    21-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winterpret


           Photobucket 

    Ik wens iedereen een witte Kerst toe!
     

    Photobucket




    Categorie:persoonlijk
    Tags:sneeuw
    21-12-2009, 13:03 geschreven door Dopsie  
    Foto
    Archief per week
  • 27/02-04/03 2012
  • 26/09-02/10 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 08/10-14/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 04/06-10/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
    Foto
    Link it up!
  • Hypnotiseur Patrick Pickart
  • MorganBlue3
  • de ECHT-blog
  • Zeezicht
  • De Grote Cavia!
  • Woordenboek Swahili/Engels
  • knaagdieropvang Knabbelthuisje
  • Ethnologue
  • World Wildlife Fund
  • de BBC news website, zeer handig om info op te zoeken!
    Foto
    Ik ontvang graag mailtjes!

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Gastenboek

    Laat je gaan in mijn gastenboek

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !
    Foto
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    heiligerita
    www.bloggen.be/heilige
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs