Inhoud blog
  • that's all folks !
  • meer loodjes
  • de laatste loodjes
  • lol met den auto
  • Finger Lakes
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Cris' wedervaren in de VS

    06-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chemische kristallografie ...kristallografische chemie
    Waar het hart van vol is, loopt de blog van over ...

    Enfin, ik heb nogal een drukke week achter de rug, vandaar de infrequente updates. Een beetje adempauze kan ook geen kwaad nietwaar ?
    Voor de niet chemisten : er is, kort samengevat niks interessants gebeurd.  Het is hier f*cking koud (0ºF, of -18ºC), en het sneeuwt veel te veel, waardoor ge iedere ochtend uw dag kunt beginnen met de oprit leeg te scheppen. Meestal weet ge al hoe laat het is (ook letterlijk) als buurman een tiental minuten lang probeert met loeiende motor en gierende banden de oprit te verlaten om 7 uur ... ze zijn hiernaast niet zo religieus in het sneeuwruimen als wij hier, maar wij geraken dan ook zonder problemen op straat met onze auto's ...
    Verder gaan we, na het ski-avontuur, nu vrijdag "tuben". Dat is ongeveer hetzelfde concept, alleen met de variatie dat ze geen latten onder uw voeten binden, maar u met uw achterwerk in een grote rubberen donut zetten, en dàn een berg afduwen. Dat belooft weer dolle pret te worden ...
    En dan tenslotte nog een tidbit die ik u niet wil onthouden: nu de temperaturen ver onder nul gezakt zijn, is het blijkbaar het seizoen om handcremes te verkopen via radioreclames. Vermits Amerikanen te stom zijn om naar de eigenlijke naam van een handcreme te luisteren, de concurrentie blijkbaar moordend is, en ge om te verkopen absoluut moet vermijden dat bovenvermelde Amerikaan aan de pharmacist in de supermarkt gaat vragen naar "een tube handcreme, allez, die van in die radiospot", zijn er in elke handcreme-commercial drie onderdelen nodig. Het eerste is het stuk waarin stellig wordt beweerd dat alle andere producten niet werken, maar (hier naam vermelden) wel, in het tweede gedeelte moeten minstens de vier adjectieven "moisturizing, thick, creamy en rich" voorkomen, en het laatste en meest hallucinante stuk is dat waarin de creatief gestylde tube wordt beschreven, zodanig dat gij aan de pharmacist kunt uitleggen aan welke handcreme ge precies uw geld wil spenderen.
    De oogst van vanmorgen (mannekes, ik vind dit niet uit he ...echt zo op de radio ...):
    "Koop 'Glycil'. Vraag uw apotheker naar de felgroene tube, met de hand erop !"
    en nog :
    "Koop de 'Udderly Smooth' uierzalf. Vraag uw apotheker naar de witte tube met de zwarte koevlekken !"

    Voor de chemici heb ik wel een ander verhaal:
    Twee weken terug krijgt prof. C. een mail van iemand aan een andere universiteit, die zich afvraagt of er op zijn structuren (hij had drie complexen van verschillende metalen met een porfyrine-achtige ring als ligand) geen ladingsdichtheidsstudie kon gebeuren, want hij dacht een interessant (zg. agostisch) effect te zien in die dingen. Prof. C. laat zich dat nooit twee keer zeggen, en vraagt mij dus of ik de structuren eens kan bekijken. Ze zien er verschrikkelijk uit : niet gemodeld wanordelijk solvent, wanorde in de structuren zelf, gruwelijke thermische ellipsoiden, ... Een van de complexen, daar hadden we de hoop nog niet volledig voor opgegeven, dus we vertellen hem dat hij het maar moet opsturen. Er arriveert een potje waar een briefje bijzit waarin staat dat de kristallen onder Argon verpakt zijn en alleen in een drybox mogen geopend worden, want ze zijn *extreem* gevoelig aan zuurstof en vocht.
    Instructies dus mooi opgevolgd, netjes een kristal gemonteerd, en het diffractiepatroon eens bekeken. Dat trok ook al op niks, maar met de moed der wanhoop maar voort blijven zoeken naar een beter, (als ik er in slaag om voor maart een abstract te produceren stuurt prof. C me naar de ACA meeting in Salt Lake City) en dan plotseling, op zaterdagmiddag, jackpot ! Een klein kristalletje dat merkelijk verder en intenser diffracteerde dan de vijf vorige.
    Ik begin dus mijn meting te doen, en het model dat we gekregen hadden, met zijn gruwelijke hoeveelheid wanordelijke pyridines, verder en verder te tweaken. Naarmate er meer en meer data binnendruppelt, wordt het duidelijk dat we die pyridines inderdaad fatsoenlijk kunnen beschrijven als we de volledige beschikbare trukendoos opentrekken. Vervolgens ben ik een tweetal uur zoet met het staren naar Fourier-verschilmappen om te zien waar de grootste verschillen tussen de echte electronendichtheid en het model nog zitten ... en dan komt het moment waarop ik alle extra partiele solventatomen heb weggewerkt, en de Fouriermap featureless is, op twee pieken na ...die eigenlijk niks anders kunnen zijn dan extra waterstofatomen op het ligand, die in het oorspronkelijke model niet inzaten.
    Het is natuurlijk genant als ge iemand moet laten weten nadat hij/zij een kristal heeft binnengebracht dat het niet is wat hij/zij graag had gewild. Maar ik heb het nu eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat iemand die *zelf ook* een kristalstructuur had bepaald nog op de vingers moest worden getikt vanwege een incorrecte beschrijving van de structuur. Alhoewel mijn collega ook een verhaal heeft over 's wereld's eerste stabiele Fe(I) complex met "perchloraat" als tegenion. Wat was er als de bron van het ijzer gebruikt ? Fe(II)sulfaat ...
    Goed, ik dus maar een mailke gestuurd of ze nu nog in hun ladingsdichtheidsstudie geïnteresseerd zijn ...

    06-02-2007 om 03:57 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Windows perikelen ...
    We hebben nagenoeg de hele week gespendeerd met het terug aan de praat krijgen van de diffractometer nadat die zich verslikt had in een meting... en we hebben dan ineens maar gebruik gemaakt van de gelegenheid om alle software te updaten. Bij het bedrijf dat die dingen verkoopt kunnen ze er ook wat van, 't is bijna even erg als Microsoft.
    De service engineer had me vierkant uitgelachen aan de telefoon toen ik hem vertelde welke versie van hun software we runden. "Ga toch naar de website, man, en dowload de updates !" was het verdict.
    Dat doe ik dus - naar de website gaan althans- en dan moet ge u uiteraard registreren. Ik registreer me, maar krijg geen email met een activatielink.
    Ik probeer in te loggen, dat gaat niet. Ik klik op "paswoord vergeten ?", en ze mailen mij onmiddelijk, doch in het Duits, mijn vers gecreerde paswoord door. Alleen werkte het niet. Bon, het account moest dus worden geactiveerd, en dat moest in Duitsland gebeuren blijkbaar, waar het al avond was. Geen erg, dan vindt ge de activatie de volgende ochtend toch in uw mailbox zou ge denken ?
    Niet dus. Ik stuur een mailtje naar die service engineer dat ik dat geen werk vind. Die mens mailt uit eerlijke schaamte zijn eigen login en paswoord door. Tegelijkertijd krijg ik de bevestiging van de activatie uit Duitsland. Ik log in met mijn eigen paswoord - dat nu wel werkt - en vind tot mijn grote ergernis en frustratie nergens de link naar de files die ik moet downloaden. Ten einde raad log ik in met de login van de service engineer ...en jawel, op magische wijze verschijnen daar de links ! Dat gelooft toch niemand, zoiets ...

    Maar kom, ik heb uiteraard nog een veel sterker Microsoft verhaal ... de computer runt een Windows 2000, die al in tijden niet meer geupdated was. We gaan dus naar de Windows Update site, om te zien wat er precies nodig is qua updates. De site crasht echter compleet, en er is niks nuttigs mee te doen.
    Na een half uur zoeken vinden we eindelijk een lijst van de individuele updates en patches voor Windows 2000. En wat staat er nu toch zeker in die lijst ?
    Hotfix KB-een-of-ander-nummer : Update om in Windows 2000 problemen met de toegang tot Windows Update te verhelpen...

    Dat kunt ge nu toch niet bedenken, zoiets ?

    Afgezien daarvan heeft vorige week mijn broodsnijmachien de geest gegeven, en is het dus weer ambachtelijk boterhammekes snijden geblazen.
    't Was geen goede week voor apparatuur allerhande ...



    03-02-2007 om 06:33 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.skiën
    Ge vraagt u dan af, "moet ge daar helemaal voor naar Amerika komen ?"
    Het antwoord is uiteraard nee, maar als er 5 maanden per jaar sneeuw ligt, vindt er allicht ergens een of andere kwiebus een vallei waar ge kunt skiën, en in het allerslechtste geval verschijnt er ook ergens "Alps" in de naam.
    In dit geval de "Holiday valley" in Ellicotville, het lokale ski resort, met het obligate wandel en mountainbike karakter als er geen sneeuw ligt.
    Zodus, wij met de "United Nations", of toch een select gedeelte ervan, naar Ellicotville, 45 mijl ten zuiden van Buffalo.
    Dan ski's huren en een liftpass kopen (47$ voor 6 uur ...dieven !), en dan best toch nog efkes aan de medeskiers vermelden dat ik dat eigenlijk nog nooit gedaan had ...
    Gelukkig wou M.G. graag proberen te snowboarden, dus wij met twee naar de oefenhelling.
    Halverwege de oefenhelling begon ik een vaag vermoeden te krijgen wat de mogelijkheden tot draaien betrof , en ik kon die dan al meteen in de praktijk brengen omdat er een boom aan breakneck-speed op me af kwam gestormd - of vice versa althans.
    De volgende afdaling bleken mijn vermoedens i.v.m. draaien gegrond en begon ik een ander vermoeden te krijgen over hoe ge best tot stilstand kon komen. (Ik had ook lang geleden die James Bond film gezien waarin er veel geskied wordt, ik vermoed dat dat ook geweldig heeft geholpen...)
    Nog twee afdalingen later had ik het werkelijk min of meer onder de knie, en wou Anna, een andere Italiaanse, ook wel eens een iets uitdagender slope proberen.
    Op dan moment bevond M.G. zich nog in het "veel sneeuw eten"-stadium met zijn snowboard, dus hem lieten we koud en ongelukkig achter, en wij op de "grote" lift met de anderen.
    Ze waarschuwden mij bovenaan dat het eerste stuk echt wel steil was, en dat ik misschien eerst een omwegske wou maken om dat op een andere manier te passeren. Uiteraard laat ik mij zoiets niet zeggen, dus toen ik wakker werd in het ziekenhuis ... (nee, zo erg was het niet).
    Maar het was wél f*cking steil, en er waren vooral veel bulten. Op "landen" had ik nog niet de kans gehad om te oefenen, en veel tijd om dit keer een vermoeden te krijgen hoe dat moest was er niet, voor ik het in de praktijk moest brengen - er was ten andere ook erg weinig tijd verstreken tussen het moment waarop ik me realiseerde dat dat ook een nuttige skill zou zijn om te hebben, en de uitvoering ervan.
    Bon, skies en stokken terug bij elkaar gezocht, en op naar het volgende stuk dan maar ... uiteraard met hetzelfde gevolg.
    Het derde stuk was voornamelijk ijs, wat waarschijnlijk heel plezant is als ge weet waar ge mee bezig zijt en het wereldsnelheidsrecord op skies wil breken (of een been) ... maar ik moest weer heel mijn uitrusting bijeen gaan zoeken om dan de laatste, minder steile helling aan te vatten.
    De volgende keer dat ik als een soort klein sneeuwmannetje op de lift kroop besloot ik dus maar om de omleiding te volgen via het iets makkelijker zij-hellinkje. Opnieuw waren ze echter vergeten om mij iets te vertellen : de slope in kwestie heeft twee bochten, en snijdt op die plekken een "double black diamond" slope - dat is equivalent met "hebt ge uw stokken bij, uw skies én uw pamper aan?" - en dan hebben we het niet over een helling voor geriatrische patienten.
    Vermits ik zeer slecht ben in het lezen van bordjes als ik probeer recht te blijven staan terwijl ik me aan 50 per uur van een berg afsmijt, zat er bij beide intersecties weinig anders op dan te (proberen te) stoppen. Bij de eerste kruising dacht ik efkes dat de schrik op mijn darmen ging slaan (de double black diamond heet in niet mis te verstane bewoordingen "The Wall", en de tippen van mijn ski's stonden bij wijze van spreken al over de rand ... - gelukkig lag ikzelf nog een vijftal meter eerder Leonardo-da-Vinci gewijs in de sneeuw uitgespreid.
    Maar allez ... mijn moment de gloire zat eraan te komen, nu ik wist waar ik welke richting in moest slaan, en de laatste afdaling zag er -vanuit mijn oogpunt althans- bijzonder professioneel uit.
    Nu, of ik daar nog eens 50 dollar aan wil uitgeven, dat valt nog te bezien. Maar ge moet alles ne keer proberen, nietwaar ?
    M.G. met zijn snowboard kon er over meespreken ... na een uur of vier had hij het voldoende onder de knie om
    a) de richting op te draaien die hij graag wilde opdraaien
    b) meestal to stilstand te komen als hij daar zin in had
    c) ongeveer een van de twee keer zonder te vallen te bunnyslope af te snowboarden
    en
    d) ook niet op onverwachte momenten met de voorkant van zijn snowboard in de sneeuw te blijven steken, een salto te maken en (nog) een deuk in de thermos in zijn rugzak te slaan.
    Dus ook wat dat betreft was het een succes !
    Geen foto's uiteraard ...te veel kans op beschadigen van de camera.










    29-01-2007 om 06:44 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voor de collega's... "american standards"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij ons in't labo is het heel gemakkelijk om een stop te vinden met een slijpstuk dat past op het slijpstuk in uw kolf. De reden daarvoor is dat er eigenlijk maar drie maten van stoppen courant gebruikt worden : B14, B19 en B29 als ik me goed herinner. Ge kunt in een oogopslag zien of uw slijpstuk "klein", "middel", of "groot" is. Hier vindt ge slijstukken van alle grootte, en wat erger is, ook van alle hoogten. En iedere fabrikant van glaswerk gebruikt maar wat hij toevallig het goedkoopst kan bestellen. Dat maakt het, zoals de foto aantoont, soms wel een uitdaging om een stop te vinden die op uw kolfke past. Maar hij zit er tussen...wie raadt de juiste ?
    Enfin, de breedte en hoogte van de stop worden wel aangegeven in mm, en niet in fracties van inches. Het is duidelijk : America becomes metric, one inch at a time ! En een tweede observatie : zelfs als ze hun dubbele systeem van maten en gewichten laten vallen, moet er duidelijk toch nog eens over standaardisatie worden nagedacht ...




    27-01-2007 om 17:01 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    26-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.frisjes ...
    Jaja, van het ene uiterste in het andere. Terwijl het tot midden januari belachelijk warm bleef, hebben we nu al de hele week sneeuw, en zeer, ZEER lage temperaturen. Het is hier nu -15ºC, en de windchill factor maakt dat het aanvoelt als -35ºC. Ze hebben een aantal snelwegen afgesloten, omdat ze met zout het ijs en de sneeuw niet meer gesmolten krijgen. Vanaf morgen wordt het terug een beetje warmer ...-8ºC of zo ...

    26-01-2007 om 03:29 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wat doet gij nu zoal in het weekend ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hewel eh ... dit weekend was behoorlijk druk.

    Vrijdagavond was er een "United Nations" feestje, deze keer met extra spectaculaire multinationale gasten. We hadden onder andere drie Grieken die lang in Engeland gewoond hadden, de gebruikelijke mix van Oost-Europeanen (Polen, Czechen, Slovaken, Bulgaren, ...), een Braziliaan, en een Indier die was opgegroeid in Kenya. 't Was heel plezierig. Feestjes met Oost-Europeanen worden veelal gekenmerkt door mensen die andere mensen helpen met hun voeten vuile vegen op het plafond te maken. Er was ook goelash, en "kroketten" een soort opgerolde kruidenpannekoekjes, waar je dan borsjt bij eet, een soep op basis van rode bieten. Het ziet er ontzettend giftig uit, maar is best lekker.

    Zaterdag organiseerde A.V. voor de collega's een "Robin Hood -men in tights" avond, met de gelijknamige film van Mel Brooks, diverse bieren (o.a.mijn Belgische die ik in mijn kleren had meegesmokkeld), pizza en Buffalo wings (die komen van kippen en zijn pikant gemaakt met een saus die veel azijn bevat ... apart maar lekker. De gebruikelijke mop is "For me 20 Buffalo wings ...I've got 10 Buffalos I need to learn how to fly".)

    En vandaag, zondag, ben ik naar Niagara Falls, Ontario gereden om de watervallen in hun winterlandschap te bekijken. Het is vrij apart als niet enkel uw auto met een laag ijs overdekt wordt, maar ook gijzelf, terwijl ge naar die watervallen staat te kijken. De foto's zijn te vinden op
    http://fotos.telenet.be/8849834154
    Ter herinnering : de Niagara Falls bestaan uit twee watervallen, de American Falls en de Canadian of Horseshoe Falls. Die laatste kunt ge eigenlijk alleen maar zien vanuit Canada, en dan nog, want ze werpen zoveel mist op dat er nooit meer dan 50% van de waterval tegelijkertijd zichtbaar is. 6 miljoen liter water per seconde ...en er wordt twee derde al op voorhand afgetapt voor electriciteitsproductie, en om de erosie tegen te gaan. Er zijn uiteraard ook de nodige restaurants/gift shops, en er is een lift naar beneden, want achter de watervallen hebben ze een tunnel geboord met twee tunneltjes tot onder de waterval zelf. Ge kunt dus het geweld van de waterval van dichtbij ervaren door een gat van 2 op 1,5 meter.  Eerlijk, ge moet het meegemaakt hebben, maar eigenlijk is er niks aan.
    De ijssculpturen waar de mist tot op het land waait (het was vandaag -9ºC) zijn wel aardig, net als de laag ijs die ge op die manier zelf ontwikkelt. Ik heb me snel in de gift shop een muts gekocht, en ik had mijn motorhandschoenen bij, want zonder was het werkelijk niet te doen.
    Heel Niagara Falls loopt vol met Japanners, met grote, gesofisticeerde digitale camera's. Zelfs nu, bij -9ºC.
    Canada binnengeraken was geen kunst. "Oh, Belgian ? What's your status in the US ? How long are you planning to stay in Canada ? And how long are you staying in the US afterwards ? Taking any gifts, alcohol, cigarettes ? Thank you sir."
    Amerika weer binnengeraken was ook niet erg moeilijk, maar niettemin slagen ze er toch in om u een wrang gevoel te geven bij het binnenkomen. Eerst en vooral weten ze door hun gesofisticeerd SEVIS-systeem onmiddelijk nadat ze uw paspoort scannen alles over u.
    "You are a research scholar here at UB ? Can you give me the license plate number of the car please ?" Daarop moest ik jammer genoeg zeggen dat ik geen idee had. Ik had het gewoon nog nooit goed bekeken. Dat verveelde meneer de border-security-mens. Met duidelijke blik op computerscherm : "So what's your specialty or field of research ? ... How long have you been in Canada ?" (4 hours) ...en dan komt het natuurlijk ... : "What did you go to Canada for ?" Duh ...to see the Falls. Weer over-en-weer geblik naar het computerscherm (wordt er informatie uitgewisseld tussen de border security van de US en Canada ? Komt dat in de computer dat ik aan de Canadese grens gezegd had dat ik de Falls ging bekijken ?) En dan tot slot "Did anyone give you anything ? Any packages or luggage ?" Wel, nee, ik heb twee t-shirts gekocht, maar die moest ik wel degelijk betalen ... "Is the car yours ?" Ja hoor, dat is ie. En om een of andere reden scheen dat laatste hem dat zo op te luchten dat hij me doorwuifde.
    Maar goed, ik weet dus nu dat ze mij in de VS terug binnenlaten als ik het land verlaat naar Canada ... in het vervolg kan ik mijn overlevingskit dus thuislaten als ik dat nog eens doe (proper ondergoed, tandenborstel, en vooral veel telefoonnummers, van UB en van mijn baas ...). Een van de mensen die in de groep werkte, uit Oost-Europa, en bovendien met een of ander eigenaardig visum, ging voor een tijdje aan een stuk elke twee weken scuba-les volgen in Canada. En hij pakte dus elke keer voor hij vertrok heel zijn appartement in, zodat de andere groepsleden alleen maar een adreslabel op de dozen moesten kleven voor het geval ze hem niet meer zouden binnenlaten...

    Maar goed, nu weet ge't ... Wat doen *jullie* zoal in het weekend ?


    22-01-2007 om 06:32 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een rijbewijs, jawel
    Woensdag ben ik er in geslaagd mijn rijbewijs te behalen. De reden waarom ik daar niet extatischer over ben is vrij simpel : ik rij hier al de hele tijd rond met mijn auto, met mijn Belgisch rijbewijs, en bovendien is aan het slagen in de praktijktest hoegenaamd niks aan in New York State.
    Hoe dat dan gaat ? Ge maakt eerst een afspraak om de praktijktest te gaan doen. Ge krijgt dan op de website een plek waar ge naartoe moet - ik dacht dat dat een examencentrum oid zou zijn, gelijk dat in Deurne aan de Santvoortbeeklaan. De laatste lijn in de instructies van het "how to get there" was echter nogal merkwaardig : "opposite the park bench". En inderdaad, als ge daar arriveert staat er een soort paal met een bord "NY State driver examinations" met daaronder een mevrouwtje met een notitieblok. Die gooit uw copiloot uit de auto en stapt zelf in, en dan rijdt ge een keer rond het blok, moet ronddraaien in een smalle straat, en parkeren. Parkeren in een hoofdstuk op zich. In Belgie moet ge parkeren *tussen* twee auto's. IN NYS volstaat het om achteruit in te parkeren *achter* een auto. En dan waarschuwen ze u nog voor ge terug vertrekt dat ge zeker plaats genoeg moet laten zodat ge er niet tegen rijdt.
    Nu is de laatste stap in het proces om mijn rijbewijs te laten corrigeren bij de DMV, want zoals ge weet hebben ze zich vergist bij het overtikken van mijn geboortedatum - ik ben een jaar te jong.


    20-01-2007 om 18:03 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ijsregen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De ijsstormen in de VS hebben nu ook al het nieuws gehaald in Belgie, zo lijkt het. In Buffalo is dat het normale weer voor de tijd van het jaar, en er is geen hond die er dan ook nog van opkijkt. In het zuidwesten zijn ze veel harder geschrokken. Aan de andere kant, nauwelijks sneeuw tot half januari, dat is iets dat ze hier nog niet eerder hebben meegemaakt. Wat de ijsregen zelf betreft, alle elektriciteitsleidingen zijn in oktober al naar beneden gevallen, en dus blijft alles nu wel redelijk intact. De bomen zijn prachtig, en omdat er stevig op los gestrooid wordt zijn de wegen niet eens erg glad. Er zijn wel andere neveneffecten: vanmorgen was het stevig krabben om de auto ijsvrij te krijgen, en vanavond toen ik naar huis wou, was de volledige auto ingekapseld in een laag ijs van een centimeter dik, die verrassend resistent bleek onder mijn pathetische pogingen om ze eraf te krijgen. Uiteraard lag de ijskrabber binnenin de auto en kreeg ik de deur niet open. Na een tiental minuten slaan en schoppen (ik overdrijf niet he, tien minuten !) had ik eindelijk de randen van de deur voor zover vrij dat ik met vereende krachten de deur opengetrokken kreeg. Dan was het een kwestie van de motor te starten, verwarming op maximum, en wachten tot het ijs zijn grip begon te verliezen, want zelfs met mijn professionele ijskrabber was er geen beginnen aan. De spiegels heb ik maar zo gelaten, uit angst dat ik ze eraf zou slaan, en in het ijs op de achterruit heb ik alleen maar een kijkgat gehakt, want tegen dan was ik werkelijk ongeveer bevroren. Buffalo in de winter ...heerlijk !
    Foto's van de bomen op :
    http://fotos.telenet.be/8869804882
    Je ziet trouwens ook het Natural Sciences Complex en mijn bureau, op de één na bovenste verdieping, tweede raam van rechts, met de zonneweringen op verschillende hoogtes.
    Een andere noot dan, die heel Buffalo op de tippen van zijn tenen heeft : ze hebben de "bike path killer" te pakken. De man heeft in de loop van 25 jaar negen mensen verkracht en drie vermoord, de meest recente de vrouw van een professor van het departement chemie van de Universiteit Buffalo, die twee verdiepingen onder mij zit.
    En nu hebben ze hem dus met behulp van DNA-onderzoek te pakken. Vader van twee kinderen, fulltime job, een "family-man" allez, die de voorbije vijfentwintig jaar dus een ongezond dubbelleven heeft geleid.
    Wat wel het meest hallucinante is, is de politieman die op TV komt vertellen (verbatim, of toch zo goed als ik het onthouden heb):
    "We have removed this predator, but this does not mean that you can go out unconcerned. There are other predators out there, and the population is vulnerable, especially women. So don't think you can go out and bike or run unprotected, or unsupervised"
    Toen ik iets zei tegen Tracy over mijn daarmee geassocieerde "terug naar de 1890's" gevoel, was haar antwoord: "Yeah, but there really are people like that, thinking, oh, they got him, and then go, like, out jogging on their own !"
    'k Heb dan maar gezwegen...
    Arm Vlaanderen, wordt wel eens smalend gezegd. Geloof me, 't is bij ons zo slecht nog niet wat het onveiligheidsgevoel betreft.

    En tot slot, voor de inbraakgolf hier in de buurt hebben ze ondertussen ook een stokje gestoken : de 18 jarige snaak is op heterdaad betrapt. Efficient blijken ze plots wel, de sjampetters hier !









    16-01-2007 om 06:00 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pokernight
    Jaja, ik heb me gisteren zwaar in het gokken gestort ...
    Vrienden van Paul en Tracy hadden een pokernight georganiseerd. Zoals alles in Amerika wordt ook dat grondig aangepakt : ze hadden een koffer gekocht (op wieltjes, want loodzwaar) met 1000 pokerchips in vijf kleuren. Er was een tiental man waarvan er in het eerste rondje negen speelden. De inzet was 5$, en de winnaar kreeg dan 30$, de runner-up 15$. Er waren twee mensen waarvoor ze mij gewaarschuwd hadden (card sharks...) maar die namen meteen veel te veel risico en waren al snel uit het spelletje verdwenen. Na een goede twee uur spelen was ik over met nog één iemand anders, waaraan ik dan vervolgens al mijn chips ben kwijtgespeeld. Maar allez, 10 $ gewonnen toch ...en over het feit dat de grote winnares het 16-jarige zusje was van de gastvrouw, dat bovendien nog nooit van haar leven poker had gespeeld, zullen we maar zwijgen Voor het tweede rondje heb ik maar verstek laten gaan, het was al redelijk laat toen.
    De Robin Hood avond is voorlopig in het water gevallen, omdat een van de drie gasten plots ziek werd en in geen conditie was om belgisch bier te drinken. Volgende vrijdag wellicht.
    Afgezien daarvan heb ik CD's meegebracht ... een streepje muziek af en toe is wel eens aangenaam, en ik had het wonder boven wonder toch wel gemist. Van Leonard Cohen kan je ook heerlijk depressief worden ...
    Vanvond M.G. ophalen, en dan vroeg het bedje in, want morgen is de grote dag, "The Return of the Jedi" zo te zeggen, "the Jedi" hier vertolkt door prof. C. En dat op Martin Luther King day.



    14-01-2007 om 00:00 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.things to do in Buffalo when it snows ...
    Er is helemaal niks te doen hier.

    Het heeft de voorbije dagen af en aan wat gesneeuwd, niks ernstigs, maar een paar centimeter, en dan smelt het weer, en ge moet zowiezo iedere morgen uw auto afborstelen.

    Op de unief gaat alles -rustig- zijn gangetje, want prof. C. is op vakantie deze week. Een typisch verhaal voor hier : de secretaresse stuurt maandag een mail rond naar de postdocs dat 15 januari een feestdag is, want Martin Luther King day. De hele universiteit is dicht. De dag daarna informeert A.V. haar dat toen hij vorig jaar thuisbleef op MLK day, prof. C. daar erg boos over was.
    Dus stuurt de secretaresse een mail naar prof. C. met de mededeling dat 15 januari een feestdag is, en of ze de mensen mag meedelen thuis te blijven.
    Prof. C. antwoordt dat ze zich daar geen zorgen over moet maken, en als we een dag verlof willen nemen, dat iedereen hem dat maar persoonlijk moet vragen. Waarop ze dus een mail terug heeft gestuurd met de vraag of zij thuis mag blijven...

    Verder heb ik eindelijk een supermarkt ondekt waar mijn roommates al lang lyrisch over deden, maar die ik nog nooit van binnen had gezien. Het is inderdaad een verademing. Echt brood, veel groenten (zelfs prei !) en nog redelijk betaalbaar ook. Het enige probleem is dat hij een beetje uit de richting ligt. In elk geval kan ik overleven tot ik zaterdag brood kan bakken.

    Morgen organiseren we met A.V. en M.P. en zijn vrouw een "Robin Hood Man in Tights" avondje, met Belgisch bier (zorgvuldig meegesmokkeld), en zaterdag houden Paul en Tracy een pokeravond. De cabin fever slaat hard toe...

    Zondag dan tenslotte is M.G. terug, ik ga hem ophalen op de luchthaven. Dat wil ook zeggen dat waarschijnlijk we binnenkort een avond met de "United Nations" organiseren (al die Italianen en andere mensen van elders in de wereld weet je wel). Ik kijk er al naar uit, da's altijd erg gezellig.

    12-01-2007 om 03:17 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cris-terug-in-buffalo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo iedereen,

    Na een kerstvakantie van twee weken in Belgie, die zo vol zat met iedereen bezoeken dat het wel twee maanden lijkt achteraf (niet dat dat slecht is, integendeel) ben ik gisteren dus maar weer op het vliegtuig gestapt naar mijn home-away-from-home.
    In zekere zin was het een stuk minder stresserend dan vorige keer, omdat ik nu niet het onbekende instapte, maar gewoon terug naar "huis" ging, met een bed, een kamer, een lab en een auto die ik allemaal ken.
    Aan de andere kant is het plotseling wel erg lang voor ik Belgie terug zal zien ...tot oktober. Gelukkig komt Katrien op bezoek eind mei, en in de Paasvakantie mijn ouders, zodat het toch niet  in een keer negen maanden is dat we ons met Skype zullen moeten behelpen.
    Wat de reis betrof, die verliep zonder incidenten of te grote vertragingen. Alle vluchten van JFK naar Buffalo vroeger dan de mijne zaten helaas wel vol, dus heb ik wel degelijk 6 uur op de luchthaven zitten wachten. Een zeer groot gedeelte van die tijd heb ik wel gespendeerd met naar huis te bellen. Vorige keer heb ik met een betaaltelefoon op de luchthaven een collect call, of een credit card call, dat wil ik nu kwijt zijn, naar Katrien gemaakt. Ik dacht dat nu weer te proberen om te laten weten dat ik alvast veilig in NY was geraakt, maar om een of andere reden was het gisteren volstrekt onmogelijk om met een van de 6 miljoen telefoons op de internationale luchthaven naar het buitenland te bellen. Only in America ...
    Als je een internationaal nummer draait met muntjes zegt de telefoon "Too many responses. Goodbye. Goodbye." Bij een credit card call gebeurt er helemaal niets en kom je weer bij het originele menu uit na alles te hebben ingegeven, en bij een collect call zegt hij gewoon "wrong number".
    De oplossing ? Je koopt t-mobile wireless internet voor 9.99$, en belt via de laptop naar huis met Skype. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je de rest van de dag ook nog wat emails kunt sturen en de tijd doden met surfen op internet.

    Tot slot heb ik me heel de reis gedragen als de passagier waar je eigenlijk niet naast wil zitten. Ik heb een gruwelijke verkoudheid, en heb dus niets anders gedaan dan gehoest, gesnuffeld en gesnotterd. Op de transatlantische vlucht was het meisje naast me zo geintimideerd dat ze van heel de reis geen woord tegen me gezegd heeft (hoewel ze Amerikaanse was, wat normaalgezien een ijzeren garantie is op een gesprek), en dat kwam mij goed uit.
    Aan het einde van de reis zei de flight attendant die de Nederlandse aankondigingen verzorgde "Over een 15-tal minuten zullen we landen op Zaventem". Gelukkig bleek het toch JFK te zijn waar we uiteindelijk terechtkwamen.

    Op de vlucht naar Buffalo heeft zelfs mijn gehoest en gesnotter de meneer naast me er niet van kunnen verhinderen een paar woorden met me te wisselen. Gelukkig werd de aandacht al snel afgeleid door de peuter op de stoel aan de andere kant van het gangpad die zo hard aan het wenen was -en bleef- dat hij tegen de tijd dat we aan het begin van de startbaan stonden al het appelsap dat hij voor zijn huilbui had gedronken weer had overgegeven.
    Ook dat kwam mij goed uit. Ik was toch stokdoof door het drukverschil in mijn oren, dus het gejank deed me niet zo veel. Voor de rest van de reis heb ik dan maar geprobeerd eruit te zien alsof ik elk moment het loodje kon leggen, en de combinatie van die twee dingen heeft er dan voor gezorgd dat de pogingen tot conversatie werden gestaakt. Wat grappige vergissingen door de flight attendants betreft, op de NY-Buffalo vlucht hadden we ook een exemplaar dat een beetje in de war was met haar tijdsbeleving. Bij het uitleggen dat we tiende in de rij stonden voor vertrek zei ze dat het waarschijnlijk een twintig minuten ging duren voor het aan ons was, want er zitten twee seconden tussen twee vertrekkende vliegtuigen. Eh, twee minuten uiteraard. Eens we dan in de lucht zijn duurt de vlucht 54 uur. Maar dat bleek gelukkig ook niet waar te zijn.

    Paul was zo vriendelijk me op de luchthaven te komen ophalen, en nadat ik een vijftiental keer "what ?" had gezegd gedurende de rit terug realiseerde ik me dat mijn oren misschien nog steeds niet helemaal over het drukverschil heen waren. Eenmaal in de badkamer thuis had ik een stuk papier om mijn neus in te snuiten, en voila, probleem onmiddellijk opgelost. Alles klonk plotseling twee keer luider.

    De take-home message is waarschijnlijk : probeer indien mogelijk niet te vliegen met een zware verkoudheid.

    En nu, vermits blijkt dat het labo de 23e december dan toch niet is afgebrand ... aan het werk !

    08-01-2007 om 00:00 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.thuis...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Efkes heel kort ... Delta Airlines is er in geslaagd mijn trip naar NYC te saboteren ...het vliegtuig was stuk. Waar hebben we dat nog meegemaakt ?
    Twee uur te laat aangekomen in NYC, en dus nog net tijd om een totaal van 10-15 minuten rond te lopen op de kerstmarkt op het hoekje van Central Park, Columbus Circle.
    De rest van de reis is goed verlopen, en ik ben dan ook tijdig voor Kerst thuis gearriveerd. Nu is er druk schema om me aan te houden uiteraard. Een plezierig aspect van het hier hebben van de laptop is dat het klein bier is om gratis internet af te tappen van de buren - dat van ons is niet draadloos.... :-p
    Vertrek is op 7 januari, meer nieuws dan.

    Ook een leuke anekdote is hoe het is afgelopen met mijn rekenmachine. Ik had een briefje geschreven in de koffer van het grootste stuk rekenmachien dat het een rekenmachine was, bestaat uit brons, aluminium en staal, en dat ik graag had gewild dat ze het zorgvuldig weer inpakten met bubbelwrap als ze er echt naar moesten kijken. Onderaan mijn briefje stond bijgeschreven : "Rewrapped neatly. Merry Christmas !"

    25-12-2006 om 00:00 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onderweg
    Hallo luitjes,

    Gisteravond had ik samen met M.G. het bureau opgeruimd (de schoonmaakdienst kuist de gang, als ge uw bureau proper wil hebben moet ge dat zelf doen. Een merkwaardige regeling volgens mij, maar allez ?) en ik was helemaal klaar om te vertrekken. Ongelukkigerwijs was het nog maar twintig voor vijf, dus dacht ik "ik zal nog snel een blogpost doen, zodat iedereen weet dat ik bijna terug naar Belgie vlieg, en ik er bovendien nog een beetje bezig uitzie ...". Zoals gewoonlijk was de blogpost in kwestie een juweel van scherpzinnigheid en vindingrijkheid (dank u, dank u ...), en toen hij bijna klaar was ...
    ging het brandalarm af. (GHRIEUEUE ...An emergency has been reported in the building. Please leave the building immediately ...GHRIEUEUEUE...etc...). Waarna ik dus mijn browser heb afgesloten eerder dan op "post" te drukken, ondat ik dit nu werkelijk een heerlijk excuus vond om het af te bollen en niet meer terug te komen. Er bleek een rookdetector afgegaan in de technische ruimte op de vijde verdieping, maar ik heb mijn goodbyes, merry christmasses en farewells (A.D. en P.D, zowel als J. verlaten de groep voor nieuwjaar, we zijn dan ook gaan lunchen met en op kosten van prof. C. gisteren) gezegd, en heb niet meer omgekeken. Toen ik de parking afreed sloegen er in elk geval nog geen vlammen naar buiten vanuit de vijfde verdieping, maar met een beetje geluk is de hele keet uitgebrand en gaat prof. C. op pensioen tegen dat ik terug moet komen (!)
    In elk geval ...over 35 minuten vertrek ik naar de luchthaven met al mijn bagage, de vlucht naar NY City is om 10.45u, dan heb ik in NY tijd van 12.10 tot 19.20u en dan vlieg ik van JFK op Brussel, met aankomst op 24/12 om 9.10u. Zodus ...tot binnenkort allemaal !!
    Over het kerstfeestje gisteravond zal ik volgende keer wel eens uitgebreid schrijven. Maar voorlopig moeten we dus de naam van de blog wijzigien in "crisinantwerpen"


    PS. Met die parkeerbon is het beter dan verwacht afgelopen. Ik heb maar 30 minuten tegen een computer moeten praten voor ik iemand aan de lijn kreeg, en ze hadden het direct begrepen. 30$ volstond, en ik mocht de betaling als tijdig gebeurd beschouwen. Soms zijn ze redelijk efficient hier. Ik hou mijn hart vast als ik iets dergelijks in Belgie zou moeten proberen ...


    23-12-2006 om 14:34 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.parkeerperikelen
    Zoals ik begin december al vermeld had i.v.m. de 5-uurscursus rijbewijs, had ik een parkeerboete aan mijn broek. De rest van het verhaal had ik denk ik nog niet gedaan. Je kan die dingen hier online betalen, maar dat kost 2$ "convenience fee" extra. Uiteraard laat ik me dat niet zo maar gebeuren, 2$ is 2$ en een postzegel kost maar 48ct. Ik stuur dus de boete terug met op de achterkant mijn kredietkaartinformatie ingevuld. Dat was op 30 november, en de boete moest betaald zijn op 15 december. De datum van de poststempel geldt als de betaaldatum.
    Groot was dan ook mijn verbazing toen er de 12e december, vers terug van Washington, een brief in de bus bleek te zitten met de mededeling (in gigantische hanepoten) vastgeniet aan het piepkleine parkeerbonnetje, dat het heel spijtig was, maar dat ze mijn kredietkaartnummer niet konden lezen, en of ik niet wat duidelijker kon schrijven, want vooral de 4 en de 9 waren problematisch. Er komt in mijn kredietkaartnummer weliswaar geen enkele 9 voor, en de paar collega's hadden geen enkele moeite om mijn geschrift te ontcijferen, ik had namelijk (raar genoeg) erg mijn best gedaan om leesbaar te schrijven.
    Ik stuur dus op 15 december een giftig briefje terug, getypt deze keer, en vastgeniet aan hun epistel en de parkeerbon, met het nummer en de vervaldatum.
    Vandaag zit er een brief in de bus dat ik niet betaald heb en dus schuldig of onschuldig moet pleiten, omdat een minnelijke schikking niet meer mogelijk is. Nu kost het $55 ipv. $30. Dat noem ik zonder meer afpersing, vermist ik twee keer op tijd heb geprobeerd te betalen.
    Die mens die daar om tien uur 's morgens zijn bureauke binnenwandelt en achter de telefoon gaat zitten zal zijn beste dag niet hebben ... al zal ik waarschijnlijk naar goede gewoonte eerst anderhalf uur door een voice operated computer system moeten waden.



    20-12-2006 om 05:35 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer DC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Morgen, zoals je kan zien, is een relatief begrip ...
    We zijn erg druk bezig geweest met Washington rond te hollen , vandaar. En toen bleek dat het uploaden en becommentarieren van de foto's nogal wat tijd in beslag nam.
    First thing in de morning op zondag was het Washington monument. Alles in DC is gratis, zo ook het monument. Eesrt is er natuurlijk de security check. Op zo'n moment wil ge eerlijk waar die "Park Ranger" (Het monument is een National Park, de oppassers zien er dus uit alsof ze op elk moment op berenjecht gaan vertrekken, omdat dat nu eenmaal het uniform van een National Park Ranger is ...) een draai om zijn oren verkopen. De talk gaat als volgt : "Is anyone chewing any gum today ? Any chewing gum ? Does anybody have any gels or liquids ?" (madammeke steekt haar hand op) "Allright, get it out, get it visible ..." Tjonge jonge ...
    Dan is het de wachtzaal in voor de lift, en naar de bovenverdieping. Er zijn acht kleine raampjes, en eerlijk, ze zouden die af en toe wel eens mogen wassen. Op de terugweg houdt de lift halt bij de "commemorative stones" Die waren oorspronkelijk bedoeld als fundraising gimmick, maar uiteindelijk heeft elke staat zijn eigen steen gekregen. Onze grappige gids voegde daaraan toe dat die traditie blijft bestaan. Als er nieuwe staten zouden bijkomen, zoals Puerto Rico of Canada, krijgen die oook hun eigen steen. Bij het op de grond arriveren voegde hij daaraan toe "if the doors open and you see the light, just step into it." Park Ranger in DC moet zo ongeveer de vervelendste job ooit zijn. "Werk in de vrije natuur zeiden ze ...word Park Ranger zeiden ze ..."
    Maar goed. Vervolgens gingen we voort met het Museum of Natural History. Ze hebben een aardig stel dinosaurussen, en de mineralen en edelstenencollectie mag er ook zijn. De Hope diamond bevindt zich in een speciaal kamertje in het museum, en gaf aanleiding tot een uitstekende demonstratie van de materialistische instelling van veel Amerikanen. Terwijl ik een fotootjes van de diamant probeer te nemem (zie album) komt er een netjes aangeklede en opgemaakte mevrouw de kamer binnen. Binnengehold, zeg eigenlijk maar. Ze stevent recht op de kast met de diamant af, en kleeft met twee handen en haar neus tegen het glas. Vervolgens is er twee minuten geen beweging te bespeuren, terwijl de diamant in volledige fascinatie wordt bekeken. Vervolgens komt de echtgenoot de kamer binnen. Die was waarschijnlijk in de rol van achtevolger geraakt op het moment dat mevrouw de woorden "Hope diamond" op de museumplattegrond had gespot. Zonder haar ogen van het juweel af te halen zegt mevrouw zachtjes "Honey ...it's Christmas soon." Dat heeft ze nog minstens drie keer herhaald voor ik het over mijn hart kon krijgen haar met de diamant (en haat echtgenoot) alleen te laten.
    Vervolgens hebben we iets gegeten in het restaurant van het museum, om dan door te rijden naar Moutn Vernon, waar George Washington heeft gewoond, als hij tenminste niet in de French Indian war en de onafhankelijkheidstroebelen verwikkeld was.
    Het huis en de boerderij zijn prachtig gelegen en onderhouden, en er is een splinternieuw museum over Washington, waar ik op een dag tijd meer geleerd heb over Amerikaanse geschiedenis dan daarvoor in mijn hele leven samen. Veel documenten zijn uiteraard bewaard gebleven, daaronder ook zijn afscheidsrede na zijn tweede presidentiele termijn. Die ligt open op de pagina waar hij bovenaan een lans breekt voor een goed sociale zekerheidssysteem. Het is misschien geen overbodige luxe dat het politieke establishment in Washington dat museum eens grondig gaat bekijken...
    Naar goede gewoonte sloten ze voortijdig de hele bedoening af, waardoor ik nooit tot binnen in het huis ben geraakt, maar daarna zijn we door he oude centrum gaan wandelen, en Mexicaans gaan eten. Tijdens dat wandelen viel het ons allemaal op hoe gezellig en levendig DC is in vergelijking met Buffalo. Er is hier nooit een hond op straat, en er valt helemaal niks te beleven. Washington lijkt zowaar op Brussel, Antwerpen, of wat P.D. betreft, Warschau. Ik had eigenlijk nog niet gemerkt hoezeer ik dat gemist had. Daarna terug naar het hotel, om de volgende ochtend tijdig de metro op te stappen (het verkeer in DC is op weekdagen hoegenaamd niet te doen) om in het Museum for American History te geraken, waar ik een afspraak had met de curator, om twee rekenmachines te bekijken. Dat viel veel beter mee dan ik had gehoopt, want niet alleen mocht ik de dingen bekijken, ik mocht ze ook aanraken, proberen, en toen ik eenmaal doorhad dat ze verkeerd geassembleerd waren, zelfs openvijzen !
    Daar kan ik blij om worden ...
    Tenslotte zijn we dan nog het Capitool gaan bezichtigen en hebben de nodige uitleg gekregen over de geschiedenis ervan. De job van gids in het Capitool bestaat voornamelijk uit het uitleggen aan de bezoekers welke standbeelden door welke staat zijn aangeleverd, en wie die mensen zoal zijn. Vermits er meer dan 300 standbeelden in het Capitool staan, is dat geen sinecure. Vele gidsen hanteren dan ook spiekbriefjes...
    Na het Capitool en een laatste blik op de Mall was het terug naar Union station om iets te gaan eten. Na een lange twijfelachtige periode van ronddwalen langs de verwarrende hoeveelheid eetstalletjes in het Union station restaurant, hebben we beslist Grieks te eten. Ik vond mijn kalkoensandwich beslist Griekse accenten missen, maar niettemin was het erg lekker. Dan terug de metro op om de auto te gaan oppikken, en dan kon de lange reis terug naar NY State beginnen.  9 uur rijden. Zonder de snelheidsbeperkingen (55 of 65 mph, dat is 90 of 110 kph) zou het op vijf uur kunnen ... maar daar moogt ge niet over nadenken of ge wordt depressief. Goddank had de auto cruise control. Daar ben ik werkelijk voor te vinden, veel makkelijker dan heel de tijd gas te moeten doseren.
    En zo kwamen we tegen elf uur 's avonds weer terug in Buffalo aan. Dinsdag vond ik op het werk een aantal heel interessante kristallen, en ziedaar, gisteren had ik mijn eerste behoorlijk resultaat sinds ik hier gearriveerd ben. Crystal Growth & Design of CrystEngComm, here I come ! Het is duidelijk, ik moet meer weggaan ....

    De fotos :
    http://fotos.telenet.be/9934004246  (aangevuld en becommentarieerd)
    http://fotos.telenet.be/0915064157  zijn voornamelijk foto's van mij, door P. en A. (waarvoor dank). Voor degenen die al vergeten zijn hoe ik er nu weer uitzie ...



    15-12-2006 om 06:01 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Washington DC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen En dit weekend ben ik samen met P.D. en A.D. naar Washington DC. We zijn op vrijdagnamiddag vertrokken, het is nu zaterdag elf uur 's avonds, en we zitten in ons super8 motel in DC, na een overvolle dag sightseeing. Het is een 8 uur rijden, en vorige nacht hebben we gespendeerd in een klein motel in Maryland, op een uur of zo van Washington DC. Vandaag hebben we de "Mall" afgedweild, het park van drie kilometer in het midden van DC, met in het midden het Washington Monument, aan een einde het Capitool, en aan het andere einde het Lincoln Memorial.
    Ik moet zeggen dat het verrassend stijlvol is. Bovendien was het licht fantastisch in de late namiddag, wat heeft geresulteerd in een eindeloze reeks foto's van het Capitool en de Library of Congress. Ik moet zeggen dat die twee gebouwen mijn hoop in Amerika een beetje hebben hersteld ...als je dat soort dingen kan bouwen moet er meer aan de hand zijn dan in de dagelijkse omgang duidelijk is. Natuurlijk is het Amerika dat die gebouwen daar neergezet heeft al lang verdwenen, maar toch ... het beklijft, en is werkelijk bijzonder stijlvol.
    DC is, door de hoge grondprijzen, ook veel knusser dan Buffalo. Veel kleinere gebouwen en winkeltjes, in plaats van alleen maar gigantische winkelcentra en straten met huizen. Parkeren daarentegen is wel een probleem. Openbaar vervoer bloeit hier een stuk beter dan in Buffalo ....
    Voor de rest is DC een heel rare stad. Het is een van de 52 staten op zich, het District of Columbia, met 600.000 inwoners, en vooral heel veel federale overheidsgebouwen. Als iemand ooit het idee krijgt om een atoombom op DC te gooien, is heel Amerika gelijk weg. Alle federale overheidsdiensten vindt ge hier, de DOT, de FAA, de IRS, de FBI, de EPA ... Congress and Senate, de Library of Congress, the National Archives, the Supreme Court, the White House, ...alles. Een pikant detail is dat omdat DC de zetel van het congress en de senaat is, en dus een substantieel deel van de inwonenden zitting heeft in het congres of de senaat, de inwoners in het geheel niet mogen stemmen. Dat veroorzaakt van tijd tot tijd nogal wat rimpelingen in het politieke wateroppervlak ... maar aan de andere kant, zonder vertegenwoordiging in het congres ...wie trekt zich dat aan ?
    We zijn vanochtend begonnen met de Smithsonian musea. Eerst het oorspronkelijke Smithsonian, "The Castle", in het midden van de Mall, dat nu een soort algemeen bezoekerscentrum is, dan het Hirshhorn museum voor beeldhouwkunst. Veel heb ik daarvan niet begrepen, maar af en toe stond er iets tussen dat ik wel kon apprecieren.
    Vervolgens verder naar het Air and Space museum, dat erg impressionant is, maar niet zo impressionant als de voormalige Boeing Hangar op Dulles International Airport, dat nu een soort annex is van het museum, met de collectiestukken die te groot zijn om op de Mall kwijt te kunnen. Misschien geraken we daar nog, misschien niet ...we zien wel.
    Laat in de namiddag, toen we daar klaar waren, zijn we naar en rond het Capitool gewandeld, en in de Library of Congress binnengesukkeld, wat eveneens zwaar de moeite was, om dan tot slot naar het museum of Natural History te snellen, om tot de ontdekking te komen dat dat niet, zoals in de folder vermeld, tot 7.30 open was, maar slechts tot 5.30, zoals alles anders.. Dan zijn we dus maar naar het Washington Memorial gaan kijken, en naar het hotel gereden, Chinees besteld, en nu is het bedtijd. Morgen meer !
    Foto's : http://foto.telenet.be/9934004246

    10-12-2006 om 05:29 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Best Laid Plans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag hebben we M.G. ingepakt, of tenminste toch al zijn instrumenten om aan de KEK foton factory in Japan - het synchrotron- onderzoek te gaan doen. We hebben drie dagen beamtime, en M.G., M.M. en prof. C. zijn naar ginder. Milan moest de x-straalchopper meenemen, en we hebben ons geweldig geamuseerd om heel het boeltje in te pakken. Het plan was om een paar bussen PU-schuim te kopen en die leeg te spuiten in plastic zakken, om dat dan in een stevige koffer te gooien met al de onderdelen erin, en dat dan gezellig te laten opzwellen. Na de eerste bus hadden we een plastic zak met iets dat verdacht veel weghad van een dode kwal, en dat verschrikkelijk nutteloos was als verpakkingmateriaal. We zijn vervolgens meer, andere en betere bussen gaan kopen, om dan de kleine lettertjes te lezen en uit te vinden dat de luchtvochtigheid voor het spuiten van PU schuim boven de 40% moet zijn. Vermits het hier steenkoud is was de relatieve vochtigheid maar 9%, vandaar al de problemen. Het hele verpakkingsproces is live te volgen op http://foto.telenet.be/9932004122 ...

    08-12-2006 om 00:00 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    07-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstboom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sinds de laatste week voor Thanksgiving is hier het Kerstseizoen in volle zwier, zoals al vermeld. Tracy is dan ook druk bezig met het hele huis vol Kerstversiering te hangen, en op 2 december is de kerstboom gearriveerd. Foto's van het versieren vind je op http://foto.telenet.be/0930014821
    De rare meneer met het hoedje is Tracy's vader.
    Wat een tikje vreemd is dat ze hier inderdaad dennebomen gebruiken als kerstboom, in plaats van sparren. Dat maakt, door de lange buizame naalden, het versieren wel en stuk moeilijker.
    Sinds een paar dagen heeft de winter zich hier ook echt ingezet, met temperaturen onder het vriespunt, en overal sneeuw en ijs. Een paar sfeerbeelden van de rit naar de unief vind je op http://foto.telenet.be/9930004217


    07-12-2006 om 00:00 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sneeuw !
    Jaja. eindelijk is de winter hier begonnen. Naar goede traditie zetten ze hem ineens grondig in. (Buffalo, the snow-capital of the US) Het is hier -7C, en het sneeuwt alle dagen 5cm.
    Gisteren, de eerste sneeuwdag, bleek dat het systeem om de wegen hier proper te houden toch niet zo fantastisch werkt. Ze strooien zout, en er zijn sneeuwploegen, maar die laatste werken natuurlijk alleen als er behoorlijk wat sneeuw is gevallen, en voor gladheid helpen die niet zo veel. Dus als er een fijne poedersneeuw blijft vallen tijdens de spits en de temperatuur duikt stevig onder nul, dan krijgt ge uiteraard auto's die die dunne laag sneeuw tot ijs persen, met als resultaat spiegelgladde wegen. En dan bedoel ik ook echt spiegelglad. Dan hebben we het dus over ingezeepte spiegels
    De Amerikanen, met hun 4x4's van 3 ton met automatische versnellingen, hebben dan natuurlijk geen idee wat hun overkomt. Ge kunt dus maar beter maken dat ge uit de weg zijt als er zo'n monster op u af komt gegleden, want de kans dat het op tijd kan stoppen is minimaal. Vooral als de straat redelijk heuvelachtig is, en het toevallig efkes bergaf gaat. Op bepaalde momenten was het vrij hilarisch wat ge allemaal zag gebeuren (of zelf meemaakte). Main street, waar ik moet afdraaien op Hertel om naar huis te rijden, is toevallig net dat stukske bergaf, en gaat van twee naar drie rijstroken, met de rechterrijstrook als rechter afsla-vak. Bij het passeren van de heuveltop zag ik voor me een interessant spelleke biljart: een van die 4x4's begon een beetje te slippen, de chauffeur (m/v :) panikeerde en ging op de rem staan, waarna het ding nog zo'n meter of dertig verder bleef glijden. Uit alteratie besluit de bestuurder in kwestie gewoon in het midden van de straat zijn vier pinkers op te zetten en efkes te blijven staan om te bekomen. Dat is natuurlijk niet zo'n goed idee als ge u in feite had moeten realiseren dat de even zware 4x4 achter u net zo min kan stoppen als gij. De achtervolgende wagen realiseert zich wat er gebeurt en gooit ook alles dicht, om experimenteel vanst te stellen dat zijn remafstand inderdaad precies even groot is als die van de ondertussen stilstaande eerste wagen, waarna er een uitstekende demonstratie volgt van de wet van het behoud van energie: de achterste auto glijdt zachtjes tegen de bumper van het stilstaande exemplaar, waarna dit laatste met dezelfde snelheid verder glijdt, en de eerste auto stilstaand achterblijft. De zorgvuldige waarnemer had zonder enig probleem de massaverhouding tussen beide wagens kunnen uitrekenen.
    Na dit spektakel met verwondering te hebben gadegeslagen, stuur ik dus voorzichtig naar het rechtervak, om af te slaan. Het verkeerslicht springt op rood als ik er nog een dertigtal meter af ben, en ge moogt hier wel door het rood rijden om rechts af te slaan, maar ge zijt wel wettelijk verplicht om eerst te stoppen. Dat is mij dus in dit geval nooit gelukt. Of ge nu op uw rem ging staan of niet, dat maakte eigenlijk geen verschil. Ik ben er wel nét in geslaagd om het tegemoetkomende verkeer vanuit Hertel Ave. te ontwijken. Het laatste stukske naar huis was zelfs nog niet gestrooid, wat wonderen deed om de chauffeurs te herkennen die vlak in de buurt pas waren vertrokken. Niemand anders reed nog sneller dan 10km/h nadat ze de eerste keer hadden moeten remmen...


    Een ander bijzonder grappig verhaal is dat van de storm die zaterdag het inzetten van de winter vooraf ging. Zoals u al bekend, als het hier ne keer wat harder waait valt de helft van de electriciteitspalen om. Zo ook nu weer. Ik zat gezellig thuis aan tafel toen plots de verlichting wat begon te flikkeren. Erger dan dat is het bij ons niet geworden, maar dat was wel genoeg om het geheugen in Paul's computer naar de vaantjes te helpen. De volgende ochtend vond ik dus een cryptisch briefje op de dampkap met "Cris, mijn toetsenbord, muis en monitor werken niet als ik de computer opzet, kunt gij eens kijken ?" Gelukkig was 256MB geheugen later alles weer in orde. Toen bleek dat ook op de unief de electriciteit uitgevallen was. Dat betekent: x-straalgenerator herstarten, net als mijn meting die over het weekend was blijven lopen. En zo komen we dan uiteindelijk bij het beeld dat ik u wil schetsen: ook de computercluster waar hier de berekeningen op gebeuren was niet volledig ongehavend door de spanningsfluctuaties gekomen, en er was één node die A.V. met de beste wil van de wereld niet maar aan de praat kon krijgen. Dat impliceert in de meeste gevallen dat ge de doos uit het rack moet uitbouwen om binnenin te kunnen kijken, maar gezien alles op wielen staat en ge dus nergens aan kunt trekken zonder de boel te verrollen, moet ge daarvoor met twee zijn. En zo kwam het dus dat ik de cluster te zien kreeg. Hoe moet ge u dat voorstellen ? Vermits het een reeks computers zijn, stoppen ze die in wat oorspronkelijk een bezemkast was, waar dan zeer zware airco in geinstalleerd is, zodat de temperatuur tegen het vriespunt ligt. De computers ("nodes") in de cluster zitten boven elkaar in twee verticale zwarte kasten ("racks"), die ontstellend goed geventileerd zijn: zowel boven- als onderaan zitten een grote ventilator, die niet zou misstaan als schroef op een speedboat, en iedere individuele node heeft vier ventilatoren, twee voor en twee achter, waarvan de twee voorste verlicht zijn door blauwe ledjes. Concreet ziet ge dus een kast met een zwarte rookglas deur, waardoor twee rijen van 20 blauwe cirkels schijnen. Zeer futuristisch, al wordt dat futuristische effect wel wat teniet gedaan door de continue storm van orkaankracht die woedt in de bezemkast. Zo kwam het dus dat A.V. me de fijnere details van de bouw van de cluster duidelijk moest maken met zijn lange haar steil naar achter in de orkaan, bulderend tegen het geluid van de ventilatoren in. Als ge dan weet dat A.V. ongeveer vier keer mijn volume heeft, twee meter hoog is, en Amerikaans spreekt met een Russisch accent, dan krijgt ge een scene die verdacht veel weg heeft van een donderpreek door Yevgeny de Raskolnik ... "All thjese coomponjents wjere hjend-picked"
    Het enige wat hij nog mankeerde was een grote harpoen, en hij kon zo thuishoren op de Aleoeten. Het weer in de bezemkast was er in elk geval naar. Een van de terugkerende onderhoudstaken is zonder twijfel het sneeuwvrij houden van de ventilatieopeningen van de nodes.

    05-12-2006 om 14:25 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rijbewijsperikelen
    Het wordt weer een erg lang verhaal ...
    Wat is er gebeurd ? Nu prof. C. even weg is moest ik ervan gebruik maken af en toe een uurke te ontsnappen tijdens de kantooruren om een paar dingen te regelen, zoals een Amerikaans rijbewijs aanvragen.
    Daar moet ge, net als in Europa, eerst een leervergunning voor aanvragen, na een theoretisch examen.
    Dat theoretisch examen bestaat uit 20 meerkeuzevragen.
    Voorbeeldjes vindt ge hier. Vooral lezen, het is werkelijk hilarisch. Ik kan vooral het gedeelte over dronken rijden van harte aanbevelen.
    http://www.nydmv.state.ny.us/dmanual/default.html
    Ge begeeft u dus naar het department of motor vehicles (DMV), schroeft uw intelligentie terug tot 25-30% van de normale waarde (er zijn zéker geen instinkers), legt de test af (uiteraard haalt ge 20/20, maar ge moogt in het slechtste geval tot 6 vragen verkeerd hebben) en betaalt 55 dollar. Dan krijgt ge -alstublieft- uw leervergunning. Daarmee moogt ge in principe alleen rondrijden met iemand die ouder is dan 21 naast u, maar ze doen er niet moeilijk over, het is hier tenslotte een universiteitsstad, dus de studenten die een voorlopig rijbewijs hebben, maar zo ver van huis niemand hebben om mee in de auto te zitten, dat gaat dan maar ineens mee door. Voor mij doet het al helemaal niet ter zake, want mijn Belgisch rijbewijs is hier gewoon geldig. De enige reden waarom ik een Amerikaans rijbewijs wil, is om de kost van de autoverzekering wat te drukken.
    Dan moet ge natuurlijk nog een praktisch examen afleggen voor ge aan een rijbewijs kunt geraken, en voor ge dat examen kunt doen, moet ge de fameuze "five-hour course" volgen in een rijschool of bij het equivalent van de VTB-VAB, de AAA. En daar gaat deze post dus in feite over, over mijn schokkende eerste kennismaking met het doorsnee Amerikaanse onderwijssysteem.
    M.G. had me al gewaarschuwd dat ik me niet kon voorstellen wat het zou zijn zonder het te hebben meegemaakt. Achteraf gezien had hij inderdaad gelijk, en het is dus in feite een onbegonnen zaak om het u te proberen uit te leggen. Maar goed, ik voel me moreel verplicht om het toch te proberen. Stel u een klein groezelig klaslokaal voor met een dertigtal mensen van allerlei pluimage en leeftijden, en een lesgever van rond het einde van de vijftig, die dit duidelijk alleen doet om een centje bij te verdienen 's avonds. Eerst en vooral worden de papiertjes uitgedeeld die ge uiteindelijk bij het praktisch examen aan de examinator moet overhandigen om te bewijzen dat ge de cursus gevolgd hebt. Ge krijgt dus dat papierke, met de boodschap dat ge het absoluut niet moogt invullen, dat doen we namelijk samen om te zorgen dat niemand een vergissing maakt. Dingen zoals uw naam en adres, daar kunt ge u werkelijk blijkbaar lelijk in vergissen. Maar goed, na een twintigtal minuten hebben we ons door het volledige papierke doorgewerkt, en heeft iedereen zijn of haar naam, adres en geboortedatum ingevuld, precies zoals die vermeld staan op het voorlopig rijbewijs. En wringt natuurlijk bij mij het schoentje. Bij het zorgvuldig kopieren van de data in kwestie bleek dat de onnozele koe bij de DMV die alles netjes had overgetikt uit mijn paspoort, mij een jaar jonger heeft gemaakt dan in werkelijk ben. Erg flatterend natuurlijk, maar gezien uw rijbewijs hier het enige officiele identiteitsdocument is, wel vervelend. Vooral gezien uw verzekeringspremie afneemt met het ouder worden, wat het dus waarschijnlijk een dure grap maakt als ik het niet laat rechtzetten.
    Maar allez, papierkes ingeleverd, en de les begint nu in alle ernst. Er is een schabouwelijk in elkaar geflanst boekske van 15 bladzijden, waar we ons dus de komende 4,5 uur mee gaan amuseren. Hoe krijgt ge zoiets voor elkaar, vijf uur vullen met 15 bladzijden ? Wel, ge zegt gewoon alles twee keer. Ge zegt gewoon alles twee keer. In feite herhaalt ge gewoon alles, twee, of zelfs meer keren. En ge blijft dat doen tot de boodschap door de dikke Amerikaanse schedels is gedrongen, alles blijven herhalen dus. Twee keer, of zelfs meer.
    Een van de onderdelen van de cursus is nadenken over het Amerikaanse transportsysteem, met name, waarom neemt iedereen de auto om zijn post uit de brievenbus te gaan halen. (ik lach er niet mee hé, dat is hier de normaalste zaak van de wereld als uw brievenbus aan het einde van de oprit staat). Het is uiteraard de bedoeling mensen en goederen van punt A naar punt B te krijgen, en dat bovendien veilig te doen. Helaas vallen er jaarlijks in de VS alleen zo'n 40.000 verkeersdoden. (Vraag uit de klas : is dat alleen in Amerika of wereldwijd ? Antwoord van de lesgever: uh ... misschien is het zelfs in NY State alleen, dat weet ik eigenlijk niet). Dat is volgens het collectieve geweten echter een kleine prijs om te betalen om Jan en klein Pierke mobiliteit per auto te verstrekken. Kort samengevat : het duurt acht jaar om hier een basisschooldiploma te behalen, maar met twintig belachelijke meerkeuzevragen en 12 minuten rijexamen krijgt ge  uw rijbewijs. Een korte vergelijking met andere verkeerssystemen is aan de orde: vliegen bijvoorbeeld, veroorzaakt in de VS per jaar gemiddeld een 10-tal doden. Hoe zou dat komen ? Ik zeg daarop : omdat er chauffeurs achter het stuur zitten in auto's. De lesgever ("Tony") : "huh, ja, als er geen chauffeurs in zaten zouden ze niet rijden he ...huhuh".
    Andere reactie uit de klas: "Er zijn natuurlijk wel veel meer auto's dan vliegtuigen". En daar was Tony het volmondig mee eens. In werkelijkheid is het risico van autorijden per tijdseenheid natuurlijk zo'n 20 keer groter dan vliegen (in 2001, data inclusief de doden in de vliegtuigen betrokken in de 9/11 tragedie - zie bijvoorbeeld http://www.criticalenquiry.org/theory/risk.shtml) . Die boodschap hebben de deelnemers van de cursus echter nooit meegekregen. Er zijn namelijk toch meer auto's dan vliegtuigen.
    Tien minuten later staat er in het boekje dat 75% van de auto-ongevallen direct terug te voeren is op een fout van de bestuurder. Het verband met mijn eerdere opmerking is aan Tony niet besteed.
    Het echte probleem met het Amerikaanse onderwijssysteem is gelatenheid. Wat niet wordt aangemoedigd is zich informeren en (kritisch) nadenken. Nadenken, dat doen andere mensen (maar wie dan ?), en ge moogt genoegzaam aannemen dat gij zowiezo toch te stom zijt om te begrijpen waar het over gaat. Volgende, tragisch voorbeeld daarvan: Tony vraagt wie alle verkeersborden kent, en duidt twee mensen uit het publiek aan. Allebei zeggen ze dat ze de meeste toch wel kennen, maar niet allemaal. Dan is er één meisje dat zegt "Ik ken alle verkeersborden". Tony gaat onmiddellijk in de aanval: "Oh ja ? Leg mij dan eens het verschil uit tussen een wit rechthoekig bord met "no outlet" en een wit rechthoekig bord met "dead end". Meisje : "eh ...ik denk niet dat er een verschil is". Tony: "Ja, maar er MOET wel een verschil zijn he ...anders zouden ze geen twee borden hebben, nietwaar ?". Het verschil - als er al een is-  kent hij echter zelf ook niet, maar hij veralgemeent bij wijze van conclusie als volgt : "Niemand kent alle verkeersborden. Ik heb een plakaat in mijn bureau waar ze allemaal opstaan, en het zijn er meer dan vijftig ! En sommige zijn écht raar, zoals "overstekende eenden" of "laagvliegende vliegtuigen". Niemand kan die allemaal onthouden. Dus als je een verkeersbord tegenkomt dat je niet herkent, wees vooral voorzichtig !".
    Nog wat later: ongevallen. Tony zegt: in ieder ongeval zijn er eigenlijk drie botsingen. De eerste is de auto die een hard voorwerp raakt. De tweede botsing is alles in de auto dat blijft bewegen, en dus tegen de auto smakt ...wie weet wat de derde botsing is ? Ik zeg "uw hersenen die tegen de voorkant van uw schedel botsen". Tony: (lacht) "Denkt ge dat werkelijk ? De derde botsing is natuurlijk uw interne organen die schade kunnen oplopen door de plotse vertraging, wat kan leiden tot interne bloedingen, of zelfs een hersenschudding of een coma !" En die laatste twee dingen hebben natuurlijk niks te maken met uw hersenen die tegen de voorkant van uw schedel botsen, nietwaar, Tony ?
    Nog wat later: dronken rijden. "Is er iemand die denkt dat dat een probleem is dat we ooit gaan kunnen oplossen ?" Allemaal samen: "Nee Tony". Tony: "Inderdaad kinderen, dronken rijden is een ernstig probleem, dat nooit zal kunnen voorkomen worden. Het is namelijk de mesnelijke natuur". Met die instelling komt ge inderdaad wel ergens zou ik denken. Mag ik drinken en rijden ? Boah, die man die die cursus gaf heeft toch gezegd dat het nooit kan voorkomen worden, dus ... waarom ook niet ?
    Aan de andere kant is de wetgeving in dat verband hier bepaald draconisch. Stel u in de volgende situatie: ge hebt een feestje thuis, waar een man of veertig rondloopt, sommige waarvan ge eigenlijk geen idee hebt wie het zijn, maar kom, vrienden van vrienden... Een groepje van die "vrienden" vertrekt midden in de nacht, samen met iemand die er nog relatief nuchter uitziet, en die dus wel de "Bob" zal zijn. Bob en de meeste van het groepje kruipen in een auto en rijden naar huis, maar een stevig betoeterd figuur wankelt naar zijn eigen auto, stapt in en rijdt zigzaggend weg. Op het eerstvolgende kruispunt center-puncht hij met zijn 3.5 ton zware 5.6 liter V8 truck een klein autooke omdat hij het rood licht toevallig niet had gezien omdat hij efkes was afgeleid omdat hij een boerke moest laten. Vier doden, en onze goede vriend wankelt lichtjes verdwaasd maar relatief onbeschadigd in de armen van de eerste politieman ter plaatse, die de nodige vaststellingen doet.
    Wie krijgt de schuld van de tragedie ? In Amerika is dat heel duidelijk : gij, want gij hebt de alcohol geschonken. Voila, een proces aan uw broek dat u 356 miljoen dollar aan schadevergoeding gaat kosten, want de families van de vier inzittenden van het autooke vervolgen u omdat ge dat dronken figuur hebt laten vertrekken van uw feestje, en het dronken figuur vervolgt u eveneens ...omdat ge hem per slot van rekening hebt laten vertrekken van uw feestje. Als ge dus een gratis taxirit van het café naar huis wilt, is het enige wat ge moet doen een paar stoelen omver lopen met uw autosleutels in uw hand. De bartender zal met veel plezier een taxi bellen om u naar huis te brengen, en een regeling treffen om u de volgende ochtend bij u thuis weer op te pikken en terug naar de bar te rijden om uw eigen auto op te pikken. Allemaal met de complimenten van de zaak. Kwestie van die miljoenen dollars schadevergoeding te vermijden.
    Er zit hier iets scheef in dit land, geloof me ...
    En dan tot slot, nog één verhaal i.v.m. gelatenheid en onwetendheid: de wetgeving. In Belgie is dat heel simpel: iedere Belg wordt geacht de wet te kennen, en dat geldt uiteraard eveneens voor het verkeersregelement, geen excuses. Hier is de boodschap, net zoals met de verkeersborden "Niemand kan de wet kennen, want dat is te veel en te moeilijk. Maar als ge uw best doet en naar best vermogen aanmoddert, zal het wel min of meer in orde komen. Maar kijk uit voor agenten (die de wet waarschijnlijk ook niet kennen)! Want soms zijn er héél rare wetten, vooral als ge nietsvermoedend een andere staat binnen-cruist." Tony weer, verbatim : "Het was denk ik in New Jersey dat ze een wet hebben gestemd dat ge niet moogt roken in de auto, want dat leidt te veel af". Vanuit de zaal "Vreemd, mijn echtgenoot werkt in NJ, en die heeft daar nooit iets van gezegd". Tony: "Ja, wel, misschien was het een andere staat. Of misschien is het dan uiteindelijk toch nooit gestemd geraakt. In elk geval, let op voor wetten waarvan ge misschien niet weet dat ze bestaan!".
    Maar goed, na vijf onverdraaglijke uren ik daar met tuitende oren buiten ...toen bleek dat mijn auto geparkeerd stond in een straat met alternerend parkeren, dat de wissel plaatsvindt op woensdag om vier uur, en dat uiteraard naar goede traditie om 5 uur oom agent langskomt, en een spoor van bekeuringen achterlaat, o.a. op mijn voorruit. 30$. Even duur als de vijf uur durende cursus, die dus plotseling wat mij betrof in prijs verdubbelde. Parkeerboetes kunt ge zeer makkelijk met VISA betalen op de site van de stad. Alleen zijn ze dan 2$ duurder dan wanneer ge de enveloppe opstuurt met een postzegel van 37ct. Ze noemen dat bij 't stad "convenience fee".
    Maar allez, ik kan dus een afspraak maken voor een 12 minuten durend praktisch examen. Nog een goede raad van Tony: "Doe op uw examen niks gevaarlijks. Een leerling van mij maaide tijdens zijn examen (de enige 12 minuten dus dat hij zich fatsoenlijk moest gedragen in zijn auto) een vuilbak uit een voortuin. Dat is te gevaarlijk. Als ge dat doet, laten ze u er niet door." Het zou er verdorie nog aan moeten mankeren !

    01-12-2006 om 06:15 geschreven door crisinbuffalo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 24/09-30/09 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 21/05-27/05 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 26/03-01/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 26/09-02/10 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs