De Capella Sanctorum Michaelis et Gudulae werd als kathedraalkoor van Brussel in 1983 opgericht door Erik Van Nevel. De basisopdracht van de Capella bestaat uit de kwalitatief hoogstaande opluistering van de belangrijkste diensten in de kathedraal. De oorspronkelijke specialisatie in de oude muziek -- en in het bijzonder de polyfonie-- werd geleidelijk aan verruimd naar meer recente stijlperioden. Zo bracht het ensemble de laatste jaren opmerkelijke kathedraalconcerten met o.m. schitterende hedendaagse koormuziek en creaties: dit initiatief werd positief onthaald. De huidige dirigent is één van de vermaardste dirigenten van België: Kurt Bikkembergs
Het kathedraalkoor ontstond in 1998 uit een fusie van het Sint-Maartenkoor uit Stevoort en de Capella Sancti Quintini uit Hasselt. Al 30 jaar wordt het koor geleid door dirigent Ludo Claesen, met Paul Steegmans als vaste begeleider. De eerste taak van het Kathedraalkoor is de opluistering van de pontificale vieringen, maar daarnaast heeft het koor ook de ambitie om een draaischijf te zijn binnen de Hasseltse vocale muziekbeleving.
In de loop van tien jaar kon het koor al verschillende hoogtepunten beleven. Daaronder de Europese première van The Walk (een eigentijdse passieverklanking van de Vlaams-Amerikaanse componist Noël Goemanne), het Oratorio De Noel (C. Saint-Saëns), Membra Jesu Nostri (D. Buxtehude), Die Schöpfung (J. Haydn), Wie der Hirsch schreit (F. Mendelssohn), Requiem (G. Fauré) en de cantate Höchsterwünschtes Freudenfest (J.S. Bach).
In de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal wordt sinds eeuwen gemusiceerd, en sinds de 16 de eeuw bestond er een Choraelhuys, waarin op verschillende manieren zangers werden opgeleid. Uit deze traditie van het opleiden van jonge zangers ontstond in 1927 het Knapenkoor. In 1985 werd er ook een Meisjescantorijopgericht zodat de Kathedraal sinds toen 2 volwaardige jeugdkoren heeft.
Naast de twee jeugdkoren werd in 2000 de Capellaopgericht. Dit (jong) volwassenenkoor is een kamerkoor dat net als de andere koren een belangrijke liturgische en muzikale taak te vervullen heeft in onze kathedraal. De Capella concentreert zich vooral op het uitvoeren van oude polyfonie enerzijds en hedendaagse (Vlaamse) koormuziek anderzijds.
De huidige kapelmeester van het Kathedraalkoor is dhr. Sebastiaan van Steenberge.
Muziek neemt in de Engelse kathedralen een meer dan belangrijke plaats in. Elke kathedraal heeft drie of meer organisten in dienst. De koren van de kathedralen zingen wekelijks rond de 8 dagelijkse diensten. In de zomer maar ook op andere momenten wanneer de scholen met vakanties zijn worden de diensten gezongen door gastkoren. Van deze gastkoren wordt verwacht dat ze zowel liturgisch als muzikaal op een hoog niveau opereren.
De functie van een koor in een Engelse kathedraal is niet te vergelijken met die in een Nederlandse of Belgische (Vlaamse) kerk. Hier is het zingen vaak beperkt tot een paar vierstemmige liederen. In Engeland wordt echter verwacht dat je muzikale leiding geeft aan de hele dienst. In vrijwel elke dienst wordt driekwart van de dienst gezongen of heeft het koor een andere functie
Duitsland wordt wel eens genaamd: het land van dichters en koren. Dit laatste is niet te ontkennen. Bijna elk dorp heeft meerdere koren. Volkse koren, kerkgebonden koren, schoolgebonden koren tot echte kleine-kinderkoren, iedereen in het land wordt er wel eens voor uitgenodigd.
Een speciale plaats binnen dit zangleven hebben de Knabenchöre. Hoewel een zuiver knapenkoor anno 2006 haast een anachronisme lijk te zijn, leven ze toch nog verder, zoals bv. het Schönenberger Knabenchor uit Berlijn. Hoe is men ertoe gekomen knapenkoren op te richten? De belangrijkste oorzaak ervoor is te zoeken in voorbije eeuwen. Koren kwamen, buiten concerten en in functie van opera, bijna uitsluitend in kerken voor. Zij moesten de plechtige kerkdiensten kleur gegeven. Vele componisten specialiseerden zich in religieuse muziek voor meerstemmige koren. Maar in kerken mochten vrouwen niet deelnemen aan een kerkdienst. Dat betekende verlies van de sopraan- en altstem. Daarom ging men over tot het aanspreken van jonge knapen.
Knapenkoren kenden dan ook een merkwaardig succes in voorbije eeuwen. Weldra richtte men zowaar scholen op, waar knaapjes speciaal opgeleid werden voor een koorleven. Zulke scholen leven nog zoals bv. deze voor de Regensburger Domspatzen en het Tomarenkoor uit Leipzig. Veelal werden kinderen aangesproken vanaf hun 8ste-9de levensjaar en waren in staat deel te nemen aan het koorleven tot de ouderdom van ongeveer 17 jaar. Dat betekende plus-minus tien jaar mogelijkheid voor een ware professionele opleiding.
Deze langdurige opleiding van knapen leed echter onder de verjonging van de stemwisseling. Tegenwoordig wisselen de meeste knapen op een ouderdom van 12-13 jaar van stem. Dit betekende het einde van de meeste zuivere professionele knapenkoren gezien er niet voldoende jaren ter beschikking stonden om echte kwaliteit te bereiken. Aanvankelijk probeerde men dit probleem op een barbaarse en mensonwaardige wijze op te lossen: castratie. Later is men daar dan toch van afgestapt en werd de frequentie van zangbeurten verhoogd waardoor de stemwisseling dikwijls kon uitgesteld worden en slechts zeer slepend plaatsvond.
Tegenwoordig lost men dit stemwisselingsprobleem op door knapenkoren om te vormen tot jeugdkoren. Dit betekent dat knapen die hun stem gewisseld hebben nog steeds aan het koorleven deel kunnen nemen doordat men aan de sopraan- en altstem nu ook tenor- en basstemmen toevoegde. Aldus verdwenen de meeste knapenkoren en werden jeugdkoren. Dat koren met knaapstemmen blijven voortbestaan ligt vooral in het speciale timbre van een knapenstem tegenover een vrouwenstem.
Ruysscheveldekoor begint een welverdiende vakantie
Gisterenavond hebben we met een heel intensieve repetitie het werkjaar afgesloten. Met de tong op onze tenen (en echt niet alleen door de tropische temperatuur) kunnen we nu eventjes aan welverdiende vakantie beginnen. Alhoewel ... in het kader van onze jubileumtour zingen we zaterdag om 19.00 uur nog een mis in de Hellestraat. Het was de laatste maanden hard werken, om min of meer op schema te blijven voor het novemberconcert. Aan diegenen die trouw de repetities hebben bijgewoond, een dikke proficiat. Aa,n de sloebers die het nogal eens lieten afweten: niet meer doen, of je bent hopeloos achter. Maar daar denken we nu eventjes niet aan: geniet van het zomerreces, en wees paraat vanaf medio augustus.
Dat hebben ze toch maar mooi gefikst, die bassen. Want zo werkt het bij KORILE. Het bestuur maakt zich geen zorgen over feestjes, maar vertrouwt om beurt de organisatie toe aan één van de stemgroepen: spaart uren uit op bestuursvergaderingen (alsof een bestuur de wijsheid en originaliteit in pacht heeft voor feesten) en heeft gegarandeerd een voltreffer. Toch wel een speciale dank voor Jos (en co) die op deze stralende zomerdag gewoon zijn huis, tuin, hond, vrouw en dochter ter beschikking stelde voor deze ultieme locatiewijziging.
Lekker was het alleszins, heeeeel lekker. En gezellig! Onze ijscoman Jacques ontpopte zich bovendien als een eersteklas leider van de open zangstonde, daarin enthousiast bijgestaan door Inge. Dat had als resultaat dat de BBQ begon op 30 juni en eindigde op 1 juli. Eventjes waren we ook in gedachten bij Pierre (ziekskes) en bij Leon en Julienne (rouw).
Dank u wel bassen, dank u wel KORILE. See you soon!
En zoals steeds waren we nog niet goed wakker vanmorgen of Vic en Marie-Louise hadden al gezorgd voor de eerste foto's! Dank u wel, kus, kus, kus.
Zonet was er een kleine nieuwsitem op Radio Eén: een enquête van Manpower over vakantie en hoe moeilijk het is om zomaar alles achter te laten. Natuurlijk ging het over werkende mensen (wat dat ook mag wezen). Vooral de dagen voor je met verlof vertrekt zouden stresserend zijn. Maar dacht je echt dat dit alleen gold voor mensen die nog volop in het arbeidsproces zitten? Vergeet het maar. Iedere gezonde gepensioneerde zal je vertellen dat hij het minstens even druk heeft als vroeger. Dus ... vroeg en vlug beginnen om een reeks klusjes af te werken voor het vrijdag is en ik voor een weekje met alle kleinkinderen naar de zee ga. Automobielkeuring, doktersvisite, mailbox leegwerken (o jee!), nieuwe afspraken maken voor het jubileumconcert, nog snel een programmaatje klaarstomen voor een komende huwelijksmis, en tussendoor kindjes helpen opvangen (een drama die kinderopvang tijdens schoolvakanties!) ... Ik zie het al voor mij: binnenkort heb ik vakantie nodig om van de vakantie te bekomen.
Van maandag 29 juni tot en met vrijdag 3 juli 2009 organiseert Koor&Stem een verkoop van koorpartituren uit de stock van de voormalige uitgeverij De Notenboom. Werk van Vic Nees, Raymond Schroyens, Jan Van der Roost, Kurt Bikkembergs en vele anderen kan u goedkoop in kooroplage aanschaffen.
Datum: maandag29 juni tot en met vrijdag 3 juli 2009, iedere dag van 13u-17u.
Plaats: Refter van het HAK, Zirkstraat 36, 2000 Antwerpen
Ik ben zojuist klaargekomen met een gids die ik absoluut wilde zelf schrijven voor onze reis naar Rome. Ik had nooit verwacht dat het zoveel werk zou zijn, maar uiteindelijk zijn het meer dan 100 bladzijden geworden. En als je dan bezig bent, is het veel moeilijker om te schiften dan om materiaal te vinden. Als ik nu wat jonger was zou ik gerust durven gaan solliciteren voor een jobke als reisbegeleider: reizen is toch al één van mijn passies. Ik heb dus genoeg stof bij mekaar om veel te kunnen vertellen. Ware het niet dat de markt overspoeld is door reisgidsen, dan had ik er nu nog eentje klaar (sjonge, sjonge, dat kost geld).
Voor de zomersessie 2009 is het World Youth Choir te gast in Gent, van 8 t.e.m. 20 juli 2009, voor repetities en een concert (op 19 juli 2009).
Het Wereldjeugdkoor (World Youth Choir) is sinds zijn oprichting in 1989 uitgegroeid tot een uniek intercultureel project. Ongeveer 100 jonge zangers, 17 - 26 jaar, maken deel uit van dit kwalitatief hoogstaande koor. Meer dan 40 verschillende nationaliteiten, en alle continenten, zijn vertegenwoordigd. Het Wereldjeugdkoor wordt jaarlijks nieuw samengesteld en komt bijeen voor een 'zomersessie', waar twee weken intens gerepeteerd wordt, in telkens een ander gastland. Hierna gaat het koor op tournee in het gastland en de buurlanden.
Het Wereldjeugdkoor werkt met de meest gerenommeerde hedendaagse koordirigenten. Zo stond het reeds onder leiding van o.m. Frieder Bernius (D), Robert Shaw (USA), Fred Sjöberg (S), Tõnu Kaljuste (EE), Robert Sund (S), Maria Guinand (Venezuela), Peter Broadbent (GB), Bob Chilcott (GB) en Theodora Pavlovitch (BG).
De zomersessie 2009 van het WYC loopt van 8 juli tot 1 augustus met repetities van 8-17 juli in Gent, Sint-Bavoinstituut, gevolgd door een concerttournee in België, Nederland (Utrecht, Europa Cantat), Frankrijk en Duitsland.
Muzikale leiding: Johan Duijck (B) en Ana Maria Raga (Venezuela). Het repertoire omvat vroeg-20ste-eeuwse koormuziek en hedendaagse koormuziek en volksmuziek uit Latijns-Amerika.
Nu op één dag twee iconen (de een al wat groter dan de ander) zijn overleden - Michael Jackson en Yasmine (Hilde Rens) - merken we nog maar eens welke een impact de muziek kan hebben op de mensen. Het is van alle tijden dat de dood van een musicus mensenharten kan beroeren en een gevoel van collectief verlies kan oproepen.
Toen in 1901 Verdi op 88-jarige leeftijd aan een beroerte was overleden, kwam een kwart millioen mensen naar de begrafenis om te rouwen over dit muzikale genie. Charles Gounod kreeg bij zijn overlijden een staatsbegrafenis in de Notre-Dame in Parijs, waarbij de stad was uitgelopen om hem te eren. Na een tien dagen durende doodstrijd stierf Ludwig von Beethoven op 26 mei 1827 middenin een hevig onweer. De daarop volgende begrafenis was ongezien in Wenen. Al even grote belangstelling was er toen Georg Friedrich Händel in 1759 werd begraven in Westminster Abbey, de plaats waar de groten van Engeland rusten. Dichter bij ons: de begrafenis van Edith Piaf was het enige moment na de Tweede Wereldoorlog dat het verkeer in Parijs compleet stil lag. Honderdduizenden mensen trokken naar Parijs en veertigduizend fans blokkeerden de toegang tot de begraafplaats Père Lachaise.
Op 28 en 29 augustus wordt voor de tiende keer de traditionele "Nacht van de koren" gehouden, dit jaar in het kasteeldecor van Bois-Seigneur-Isaac (Braine-l'Alleud). Het geheim van dit promenadeconcert: een perfecte combinatie tussen muziek en feërie. Het principe en het succes van dit promenadeconcert blijft ongewijzigd: zes vokale ensembles met een internationae reputatie en een eigen muzikale stijl brengen een voor de gelegenheid volledig verlicht historisch domein tot leven. En het zijn dit jaar niet de minsten die bij dit lustrum gaan optreden! I Muvrini (Corsica), Les petits Chanteurs à la Croix de Bois (Parijs), Gospelissimo (Frankrijk), Cantores Brugge (Brugge), Movie London Voices (Londen - bekend van bvb. hun prestaties in Harry Potter, Star Wars, The Lord of the Rings ....), Vocado (Zweden), geven telkens miniconcertjes van ongeveer 20 minuten. Het geheel wordt afgesloten met een spetterende finale die alle koren samen brengt, onder een knetterend vuurwerk. 28-29 augustus, telkens vanaf 18.30 tot 23.30 u, Braine-L'Alleud (domein Bois-Seigneur-Isaac). Toegangsprijs: 35/45 euro.
Morgen is het 101 jaar geleden dat de Duitse koor- en orgelcomponist Hugo Distler in Nürnberg werd geboren. Hij werd muzikaal gevormd in Leipzig en van bij zijn eerste werken was de invloed van zijn illustere voorganger in die stad, Johann Sebastian Bacht, duidelijk aanwezig. Hij werd organist in L¨beck, waar Bach ook ooit naar toe was gegaan en daar schreef hij het grootste deel van zijn kerkmuziek. Later ging het richting Stuttgartn maar het succes dat hij kende met zijn Möricke Chorlieder bracht hem al snel naar Berlijn, waar hij dirigent werd van het Staats- en Domkoor, gecombineerd met een reeks pedagogische opdrachten. Lang zou Hugo Distler van zijn succes niet genieten, want hij was nog maar 34 jaar oud toen hij in Berlijn overleed. Hij koos bewust voor de dood. Een combinatie van te veel werkdruk, een diepe antipathie voor het wreedaardig Hitlerregime en de walg van het oorlogsgeweld tout court bracht hem tot zelfmood.
De nacht van 23 op 24 juni. De Midzomernacht / Sint-Jansnacht met de daarop volgende ochtend werd algemeen gezien als een magische tijd, waarin het onmogelijke mogelijk werd.
De kerk heeft enerzijds geprobeerd het Midzomerfeest te kerstenen in de Sint-Jansviering. Anderzijds werd door de eeuwen heen voortdurend gewaarschuwd tegen de gevaren van heksen en demonen die in deze magische nacht maar al te gemakkelijk hun slag slaan. In het Engels wordt een absurde situatie, waarin alles uit de hand loopt, aangeduid als midsummer madness, een uitdrukking die in de tijd van Shakespeare al was ingeburgerd.
Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren: Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.