Passie laat de energie stromen
Over mijzelf
Ik ben Ria Coeckelberghs, en gebruik soms ook wel de schuilnaam RiCo.
Ik ben een vrouw en woon in Houthalen-Helchteren (België) en mijn beroep is Freelancejournalist.
Ik ben geboren op 05/11/1956 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Lezen, schrijven, fotograferen, decoreren, koken.
Blog als favoriet !
Mijn favorieten
  • De waarheid
  • Grenswetenschap
  • Groene Evelien
  • Orbhunter
  • Goed nieuws
  • Welzijn
  • Robbert Vandenbroeke
  • I want to know it
  • Niburu
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek
  • De risico's van de internet democratie: misleiding met ruim honderd aliassen.
  • zomaar
  • Ben is op bezoek geweest. (I like it)
  • groeten uit overmere
  • Een fijn pinksterweekend

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    0488
    www.bloggen.be/0488
    RiCo Journalistiek
    Iedere uil is als uilskuiken begonnen.
    08-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Robin (12) en Quinten (8) vinden een Ford uit 1954 het mooist op de Outlaw Run, HBvL

    HOUTHALEN-OOST  08/07/2012 - Het 31 ste Internationale Van  & Special Car Meeting aan de Plas op Kelchterhoef mocht weer genoeg liefhebbers verwelkomen. Robin Koopmans (12) u it Houthalen-Oost heeft vriendschap gesloten met Quinten Sillen (8) uit Munsterbilzen.  Robin trapt met zijn gocart over het terrein met Quinten in de aanhanger. Bij een glimmende zwarte Ford uit 1954 met de naam The Banana Kid houden ze halt. “Die auto heeft een mooie vorm en de motor ligt bloot zodat we hem goed kunnen zien”, constateren ze. Eigenaar Johnny Van den Brande uit Bonheiden komt al sinds de jaren 80 naar dit evenement. “Ik heb 15 jaar aan deze auto gebouwd,  mijn levenswerk”, zegt hij. “Het is een cocktail van 35 verschillende types. Ik rijd er 30.000km per jaar mee en ga nog regelmatig  naar de keuring. Om er elke dag mee de baan op te kunnen moet ik de wetgeving goed bijhouden want die verandert continu”,  lacht hij.





    08-07-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Cultuur
    Tags:Outlaw Run Houthalen, Van en Special cars
    02-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peter Timmermans trapt een elektrische rolstoelfiets bij elkaar voor Lakerveld, HBvL

    HELCHTEREN 02/06/2012 - In kasteelbrouwerij Ter Dolen vond de overhandiging van twee  elektrische rolstoelfietsen plaats voor de bewoners van dienstencentrum Lakerveld-‘t Klavertje. Om de tweede fiets bij elkaar te krijgen had Peter Timmermans (52) de 200 kilometer lange route Parijs-Roubaix gefietst. Voor het onderdeel  van de 55 kilometer kasseistroken werd hij gesponsord door bedrijven. ’s Nachts om 12 uur stapte Peter  op de bus om vijf uur later met kleine oogjes in Bohain te starten.“Het was een hel”, bekent Peter die toch ook wel een beetje wielerfanaat is. “Gelukkig hielpen mijn maten van de KWB fietsclub uit Heusden mij de bergen op. Moe en volledig door elkaar geschud kwam ik op de wielerpiste van Roubaix aan waar ik dezelfde  douche nam als Walter Godefroot destijds .” Als aandenken deelde Peter  bronzen, zilveren en  gouden kasseien uit aan de sponsors.





    02-07-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Welzijn
    Tags:Elekrische rolstoelfiets, Parijs-Roubaix
    30-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beheerswerken staan in het teken van het 10-jarig bestaan van natuurreservaat De Mangelbeek , HBvL

    HELCHTEREN 30-06-2012- In het reservaat tegenover restaurant De Hof aan de Grote Baan hadden natuurliefhebbers zich verzameld voor de jaarlijkse beheerswerken.  Deze plek wordt de ‘natte kant’ genoemd omdat het een moerassig gebied is, vroeger bekend als de beemden. Gust Feyen maait  het hoge gras en de vrijwilligers harken het bijeen om het daarna naar verzamelplaatsen te brengen. Overal liggen bergen hooi . “Eigenlijk zouden die regelmatig omgekeerd moeten worden maar daar hebben we geen mensen voor. Ideaal zou zijn als paardeneigenaars alles zouden ophalen want het is de bedoeling dat de grond hier arm blijft om bijvoorbeeld het waterdrieblad te laten groeien. De bergen hooi gaan rotten en geven weer voeding aan de bodem en dat is niet wat wij beogen,” klinkt het. Johan Lemmens heeft zijn twee zoontjes meegebracht en Liselotte en Maarten zijn er met hun drie spruiten.  Op een open plek onder de bomen wordt gezamenlijk gepicknickt en het idyllische tafereel doet denken aan lang vervlogen tijden. “Natuurbeheer is ook het herstel van oude waarden “, meent Johan.








    30-06-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Recreatie
    Tags:Natuurbeheer, De Mangelbeek
    28-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Handbiker Bert la Lau ontvangt ticket Paralympics van derde prijswinnaar Jimmy Mebis, HBvL

    HOUTHALEN 28-06-2012- In het provinciehuis vond de prijsuitreiking van de ‘Ultieme Sportvrijwilliger’ plaats. Deze wedstrijd was georganiseerd door het BOIC  in samenwerking met de provincie en Het Belang van Limburg. Gedurende enkele weken konden de Limburgers op hun favoriete sportvrijwilliger stemmen. Vrijwilligers zijn immers  onmisbaar in de sport. Bert la Lau  is G-sporter  en begeleidt het G-wielrennen op het circuit van Terlaemen. Daarnaast is hij nog op  diverse andere domeinen actief . Zo neemt hij inspanningstesten af van G-sporters bij Adlon en is commissielid bij Parante (vroeger VLG). Ook is hij lid van GSVT (Gehandicapten Sport Vereniging Toekomst) Maasmechelen. Normaal  zou hij zelf deelnemen aan de Paralympics maar door diverse operaties aan zijn polsen en ellebogen heeft hij zich niet op tijd kunnen kwalificeren. “Het zou fijn zijn als ik mijn collega’s kon aanmoedigen en die wens gaat nu in vervulling dank zij Jimmy Mebis uit Zutendaal die zijn prijs aan mij heeft afgestaan, want ik ben zesde geëindigd”, aldus Bert.






    28-06-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:G-Sport
    Tags:Ultieme sportvrijwilliger
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ex-Helchterenaar François Bylemans is eerste gast in vakantievilla Huyze Zorgenloos, HbvL
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    HOUTHALEN 28-06-2012- Enkele weken geleden opende de eerste  zorgvilla van Vlaanderen haar deuren in Lillo. Deze primeur hebben Robby Pluymers en zijn echtgenote Lutgard Heymans , beide verpleegkundigen. Hun huis in de Weygaardstraat hebben ze omgebouwd tot een vakantiehuis voor zorgbehoevenden. Tijdens de open dag kwam ook François Bylemans (65)uit Leopoldsburg een kijkje nemen  en reserveerde meteen een kamer voor een midweek. “Mijn vriendin Edith is mijn mantelzorger want ik heb pulmonale hypertensie en hang continu  aan de zuurstof. Zij kampt met hartklachten en moest nodig een week rust nemen van de dokter. Zodoende ben ik nu hier . Vroeger heb ik  25 jaar in Helchteren gewoond en na het middagdutje ga  ik met mijn elektrische scooter oude bekenden opzoeken. Ook ben ik al naar de multiculturele markt en tot aan Molenheide geweest. Het fietsroutenetwerk en de zorg hier zijn geweldig goed. Ik kom zeker terug,” zegt Çois.

    28-06-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Welzijn
    Tags:Huyze Zorgenloos, Villazorg
    12-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Romain Maes brengt tweede spiritueel boek uit, web HBvL

     

    HOUTHALEN- Vandaag is het tweede boek van Romain Maes ‘Eerst geloven en dan zien’ verschenen.

    In zijn eerste boek  ‘Er is meer tussen hemel en aarde ‘ bespreekt hij uitvoerig het fenomeen reïncarnatie en de bewijzen daaromtrent. Ook doet hij in grote lijnen het onderscheid tussen vinders en zoekers uit de doeken, een gegeven dat erg bepalend is voor de manier waarop wij door het leven gaan.

    “Wie meent  dat de slogan  Eerst zien en dan geloven de enige juiste  is, slaat de bal mis omdat er een afwachtende houding wordt aangenomen”, zegt  Maes. “Vroeg of laat komen we tot het besef dat het vluchtige genot van ‘hebben’ niet opweegt tegen het idealistische groeien in ‘zijn’.  Als we leren om eerst te geloven stellen we ons automatisch open voor het spirituele. Daarvoor moeten we oude opvattingen  overboord gooien. Door nieuwe visies  groeit je bewustwording. Dit boek is net als het vorige geschreven in dialoogvorm . Het is een spiritueel receptenboek vol met inzichten die iedereen kan verwerven. Er staan ook  wonderlijke voorvallen in beschreven die ik heb mogen beleven.”

    Het boek is het tweede deel van de trilogie ‘ Tussen spiritualiteit en materialisme’ en is uitgegeven bij Vertelpunt Uitgevers in Bree. Het is te koop in dagbladhandels, bij Standaard Boekhandel, www.vertelpuntuitgevers.be en bij de auteur zelf via: rmaes46@gmail.com

    Paperback 250 pagina’s, omslagontwerp Milan Pavic,  prijs 23,95 euro





    Bijlagen:
    http://www.hbvl.be/limburg/houthalen-helchteren/guid/nj-04bc543b-82da-421d-a571-11caa69489dc.aspx?preview=1   
    http://www.vertelpuntuitgevers.be   

    12-06-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Spiritualiteit
    Tags:Romain Maes, Eerst geloven en dan zien,spiritueel receptenboek
    22-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindwerk Journalistiek (juni 2011)over spiritualiteit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoe dit eindwerk lezen?

    Ga naar het archief en klik 04-2012 aan.

    Scroll naar beneden tot u bij de inleiding komt op 9 april.

    Er zijn negen delen.

    22-04-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Spiritualiteit
    Tags:Eindwerk, journalistiek, spiritualiteit
    13-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindwerk Journalistiek, krantartikel kaderstukjes

    “In een vorig leven was ik een indianenjongetje”

    HOUTHALEN- Toen Gaby Vandeven. met haar man dertig jaar geleden voor de eerste keer op een paranormale beurs stond, was er een standhoudster die zei dat ze in een vroeger leven een indiaans jongetje was geweest. Ze zou weggelopen zijn van de groep en door het eten van giftige planten om het leven zijn gekomen. “Ze vroeg of ik nu veel van kruiden en planten af wist”, zegt Gaby. “Vroeger zat ik als kind altijd van alles uit de tuin te eten en ik heb nooit iets giftigs in mijn mond gestoken. Van die vrouw kreeg ik een pak symboolkaarten. Jaren later was ik de kaarten kwijtgeraakt door een verhuizing. Ik was ernaar op zoek en kon ze niet vinden. In mijn droom verscheen een engel en wees me waar de kaarten lagen. In een hoek van de zolder en in een bepaald kistje heb ik ze gevonden. Later bleek dat  de vrouw die me had verteld over mijn vorig leven op dat tijdstip overleden was. Toeval? Daar geloof ik niet in.”


    DOPAMINE BEVORDERT GELOOF IN PARANORMALE

    HASSELT- Peter Brugger, neuroloog aan het universitair ziekenhuis in Zürich, heeft een test gedaan met twintig sceptici. Onder invloed van het geneesmiddel L-dopa hadden zij paranormale gedachten en zagen zij gezichten waar er geen waren. L-dopa wordt gebruikt om de symptomen van de Ziekte van Parkinson te verlichten.

    “De stof helpt ons beslissen of informatie relevant of irrelevant is”, zegt Françoise Schenk van de universiteit in Lausanne.“ Het speelt ook een rol in het beloningssysteem.”

    Bron: SKEPP


    MEERDERHEID IS BIJGELOVIG

    HASSELT- Volgens rector De Leenheer van de universiteit Gent gelooft zestig procent van de hoogopgeleide Amerikanen in helderziendheid en telepathie.

     “Het lijkt wel alsof mensen een tegenwicht nodig hebben en daarom in paranormale verschijnselen gaan geloven”  zegt hij.

    Onderzoeksbureau De Vos deed in opdracht van het maandblad ParaVisie  een onderzoek naar bijgelovigheid in Nederland. Bijna tweederde van de bevolking gelooft dat er meer is tussen hemel en aarde.

    Drieënnegentig procent van de ondervraagden gaf aan gelukkig te zijn

    13-04-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Spiritualiteit
    Tags:Vorig leven, bijgelovig, paranormaal, telepathie
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindwerk Journalistiek, krantartikel over spirituele beurs

    TOEKOMSTVOORSPELLINGEN OP SPIRITUELE BEURS

    “Mannen geloven daar niet in ”


    KOERSEL- De spirituele beurs in het cultureel centrum  trekt voornamelijk vrouwen, meestal begeleid door hun partner of een vriendin. Opvallend is dat mannen zich er niet mee willen associëren. Aan de toog vinden we dan ook uitsluitend manvolk terwijl vrouwlief  voor een consult bij een standhouder zit.

    Leo  (59) is met zijn vrouw gekomen omdat de organisator een vriend van hun is.“ Mensen zijn nieuwsgierig en zijn zoekende naar iets dat ze als kind hebben meegekregen maar dat ze ondertussen zijn kwijtgeraakt, “zegt hij. “ Mijn vrouw is Reikimaster en in  Indonesië geboren. In zulke landen wordt het spirituele met de paplepel ingegoten. Ze krijgt universele krachten door. Dat doet ze met overtuiging. Ze vecht ook tegen de kwakzalvers want er wordt veel misbruik gemaakt van goedgelovige mensen. Nostradamus voorspelde toch veel dingen die zijn uitgekomen maar ik geloof niet in kaartleggers. Dat kan iedereen leren. Gaven als  helderziendheid, helderhorendheid en heldervoelendheid zijn aangeboren en ik denk dat de standhouders hier dat niet kunnen.” Een consult kost twintig tot vijfentwintig euro. Gratis zijn de lezingen over gezondheid, bloemenséance, psychometrie, halfedelstenen en kaartleggen.

    Psychometrie

    Mientje van Duynhoven, een oudere dame,  geeft een lezing over psychometrie. Een tiental bezoekers gaat met haar naar een lokaal op de benedenverdieping en ze nemen plaats op de stoelen. In de groep zit ook een jong koppel met een baby en enkele mannen. Iedereen krijgt een papiertje met een nummer in tweevoud. Mientje verzoekt hun een voorwerp van zichzelf met het eerste deel van het nummer op de tafel vooraan leggen. Vervolgens vraagt ze om beide voeten naast elkaar op de grond te zetten om te aarden. Ze neemt een voorwerp van de tafel en begint over het probleem van de eigenaar te vertellen. Frappant is dat ze het steeds bij het juiste eind heeft. Er volgen dan ook emotionele taferelen als  Mientje vragen stelt aan de desbetreffende persoon. Coldreading? De mensen die hier zitten geloven in Mientje.  Als ze er behoefte aan hebben kunnen ze na de lezing nog bij haar terecht.

    13-04-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Spiritualiteit
    Tags:Spirituele beurs, psychometrie, séance, kaartleggen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindwerk Journalistiek, krantartikel interview Astrid Theunissen

    Naomi ziet de geest van haar onbekende tweelingzusje

    “Kijk mama, dat meisje wil met mij spelen “

    SITTARD (NL)- Een gewoon gezin in een doorsnee rijtjeshuis, maar wel met paranormale  ervaringen.  Mama  Astrid Theunissen (42)  vertelt over  vreemde  gebeurtenissen  die zich acht jaar geleden begonnen  voor te doen.  Het gezin telt  twee  dochters,  Danaé (11)) en Naomi (9), toen respectievelijk drie en één jaar oud. “Naomi probeerde me herhaaldelijk duidelijk te maken dat er iets was op haar slaapkamer”, vertelt  Astrid. “Ze wees steeds naar één bepaalde hoek . Toen heb ik de kapstok daar  weggehaald en hoopte dat daarmee het probleem was verholpen. Maar ze bleef erover bezig. Ik verplaatste  de meubels, ook zonder succes. Ten einde raad heb ik onze dochters van kamers  gewisseld. Dat mocht niet baten. Nu begon haar oudere  zus ook geesten te zien.  Danaé zag een oude man èn een meisje.”

    Spirituele hulpverlener

    “ Ik besprak de voorvallen  met de  peuterleidster van Naomi  en zij zou haar partner eens langs  sturen want die volgde een cursus over spiritualiteit. De man is een half uur op haar kamer geweest om een reinigingsritueel te volbrengen. De periode daarna  veranderde er niks. Ik weet ook niet wat hij precies heeft gedaan want ik mocht er niet bij zijn. In die tijd voelde ik steeds een onzichtbare aanwezigheid in mijn buurt. Hieraan vooraf ging altijd de huiskamerdeur spontaan open.

     Later, toen Naomi al vier jaar was, nam ze me aan de hand mee naar haar slaapkamer om me iets te laten zien. “Kijk mama, dat meisje wil met me spelen”,  terwijl ze naar de desbetreffende  hoek wees. Ik zag uiteraard niks maar een buurvrouw uit  mijn straat had wel ervaring  met spirituele zaken.  Zij gaf me de raad om met wierookstokjes door het huis  te  lopen. Daarna was het rustig. Toen deze vrouw eens poolshoogte kwam nemen in de desbetreffende kamer,  zei ze dat ze een meisje zag dat precies op Naomi leek. Ze maakte met haar handjes een hartvorm. Dat deed Naomi ook altijd,  vertelde ik haar.

    De enige verklaring die ik kon bedenken was het volgende: toen ik van Naomi zwanger was heb ik met vijf weken een bloeding gehad. Vermoedelijk was er nog een tweede vrucht  want tweelingen komen  veel voor in onze familie. Haar zusje heeft het dus niet gehaald. Als het meisje weer eens te kennen gaf te willen spelen  zei Naomi : ”Nee, nu niet want ik wil slapen” en dan verdween ze. Toen Naomi naar de basisschool ging, zijn de nachtelijke bezoekjes van haar  zusje  ook gestopt.”

    13-04-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Spiritualiteit
    Tags:Geesten, spirituele genezer
    12-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindwerk Journalistiek, krantartikel interview Gaby Vandeven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    IEDEREEN HEEFT EEN BESCHERMENGEL

             “Michael heeft mij gered”


    "Dit houtsnijwerk kreeg ik cadeau van iemand die ik heb geholpen", zegt Gaby


    HOUTHALEN-Gaby Vandeven (65)  geeft engelenhealings. Twintig jaar geleden werd ze op vijfenveertigjarige leeftijd getroffen door een hartaanval. Haar beschermengel Michael heeft haar er weer bovenop geholpen. Sindsdien gelooft ze in engelen en bidt voor mensen die haar hulp nodig hebben.

    “Bij onze geboorte krijgen we een engelbewaarder mee. Sommige geloven hierin en andere niet” vertelt Gaby. “Er komt een moment in je leven dat je er wel in gelooft, zoals ik heb meegemaakt. Ik begon beelden en boodschappen door te krijgen die ik aanvankelijk niet begreep. De aartsengel Gabriël verscheen in mijn dromen en hij zei dat ik alle mensen moest helpen die daarom vroegen. Op een bepaald moment heb ik mijn eerste boek over engelen gekocht omdat ik er meer over wilde weten en er niemand was die me daarin kon onderwijzen. Als je jouw engelbewaarder zoekt moet je in het boek bij je horoscoop gaan kijken. Ook staan er verwijzingen naar je kleur, steen, gezondheidsprobleem en talent.”

    Verschillende engelen

    “Iedere maand en elke dag heeft zijn eigen engel. Als je hulp vraagt wordt je binnen de drie dagen geholpen. Je moet je er alleen voor open stellen en erin geloven. De engel Michael helpt mij altijd. Ik vroeg hem om mijn broer te komen halen omdat hij zo erg leed en drie dagen later was hij dood. Als mijn man aan de computer zit en het lukt niet dan vraag ik Michael dat hij hem helpt. Even later is het probleem opgelost. Rafaël helpt mij bij het schilderen en geeft mij inspiratie.

    Gebedsgenezing

    “Mensen die naar het ziekenhuis moeten voor een operatie komen altijd bij mij aankloppen opdat ik voor hen zou bidden en een kaarsje laat branden. Ik heb ook noveenkaarsen. Er was eens een verpleegster die een knieoperatie moest ondergaan. De behandelend arts zei dat het niet mogelijk was dat zij zo weinig pijn had. Ook de revalidatie verliep veel sneller dan normaal. Dat was door mijn toedoen.

    Een kennis van mijn man was heel erg verbrand op zijn rug door een bedrijfsongeval. Ik had nog een dertig jaar oud visitekaartje van een vrouw die bidt voor patiënten met brandwonden. Zij heeft dus op mijn vraag ook voor hem gebeden. Toen hij uit het ziekenhuis kwam zijn we bij haar op bezoek geweest want ze wilde hem ook aanraken. Hij had een huidtransplantatie in zijn nek gehad en kon zich haast niet bewegen. Nadat ze haar hand op die plek had gelegd en voor hem had gebeden, vroeg ze aan hem hoe hij zich voelde. Meteen draaide hij zijn hoofd in haar richting om te antwoorden,  zonder daarbij enige pijn te voelen. Mijn man en ik keken elkaar verbaasd aan want vlak ervoor kon hij zich amper verroeren. Het oude vrouwtje, ze was inmiddels in de tachtig, vroeg of ik haar werk wilde voortzetten. Haar laatste woorden waren: “Ik reken op u”.

    12-04-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Spiritualiteit
    Tags:Engelen, noveen, Gabriël, Michaël, Rafaël
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindwerk Journalistiek, tijdschriftartikel over cold reading
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     Bijgelovigen worden ingepakt met cold reading


    Jomanda is een bekend medium in Nederland.

    Een medium beheerst gesprekstechnieken om mensen de indruk te geven dat hij wel iets over de persoon weet. Deze tactiek wordt ook toegepast bij politieverhoren en verkoopgesprekken.

    Een succesvolle reading hangt af van welk belang de klant aan de woorden van de waarzegger hecht. Het komt erop neer hoe hij alles interpreteert en op zichzelf betrekt. Meestal levert de klant zelf alle informatie terwijl hij dat niet in de gaten heeft. De cold reader weet er altijd wel een draai aan te geven en hij zegt wat de gesprekspartner wil horen.

     Goede observatie van de persoon levert het medium al veel informatie. Door het doen van algemene uitspraken, die op veel mensen van toepassing zijn, klopt het verhaal al voor zestig procent. Vervolgens wordt er een groot aantal opties aangedragen, bijvoorbeeld; “Doe je iets met je handen? Zit je in de zorg? Beoefen je Reiki?” Ondertussen blijft het medium de persoon goed observeren om te kijken of hij nog op de goede weg zit. Hij laat vooral doorschijnen dat hij alles al lang wist. Kleine geloofwaardige feitjes blijken al overtuigend genoeg te zijn.

    12-04-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Spiritualiteit
    Tags:Cold reading, Jomanda
    11-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindwerk Journalistiek, tijdschriftartikel over Karla Mc Laren
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    “Ik zag de vijand en het was mijzelf”

    Karla Mc Laren (50) is auteur van negen metafysische titels over aura’s, chakra’s, energie en genezen. Na ruim dertig jaar zegt ze de new agecultuur  vaarwel.  Momenteel studeert ze sociologie en gedragswetenschappen.

    Karla maakte kennis met de new agebeweging  in 1971 via haar moeder. Ze was toen tien jaar. Moeder volgde een cursus yoga en werd zelf lerares. Haar vader was een scepticus,  net zoals één van haar broers.  De andere vier kinderen gingen mee in moeders interesse. Het gezin viel uit elkaar. “Yoga wordt wel eens de toegangsdrug tot de new age beweging genoemd. Tijdens mijn opvoeding  heb  ik niet kritisch leren denken. Voor mij schenen de new age en metafysische ideeën en technieken te werken. Ik heb ook nooit geweten wat cold reading inhield.  Deze techniek paste ik toe in mijn eigen werk zonder dat ik daarin onderwezen was. Ik had het gewoon geabsorbeerd door culturele osmose.”

    Haar eerste kennismaking met iemand uit de sceptische cultuur was James Randi die de act van Uri Geller  in een tv-programma tot op de bodem afkraakte. Ze heeft zich toen drie jaar verdiept in de sceptische cultuur en haar eigen verleden eens onder de loep genomen.“Ik kwam tot het besef dat mijn culturele achtergrond me een wankel fundament had gegeven. Ik voelde me medeplichtig aan de misleiding van anderen. Ik dacht dat ik hen kon helpen . Dat ik geen werkelijke hulp kon bieden is de grootste mislukking van mijn leven geweest. Ik moet genezen van het genezer zijn.”

    Mystiek

    Een van de grootste onwaarheden waarmee zij geconfronteerd werd was dat sceptici geen mysterie kunnen verdragen. “In feite zijn het de mensen uit de new agecultuur die voor alles een antwoord, een reden of een diepste oorzaak zoeken. Alles staat in direct verband met de sterren, chi, vroegere levens, voorvaderen, energievelden, inter- dimensionale wezens, enneagrammen, deva’s, elfjes, spirituele gidsen, engelen, buitenaardse wezens, karma, God of de Godin.”

    Karen verliest met het verlaten van de new age cultuur ook haar bestaanszekerheid.   Ze neemt afscheid van zakelijke contacten en vertrouwenspersonen in de gezondheidszorg. Als ze klaar is met haar studie wil ze een boek schrijven om een brug te slaan tussen de beide culturen, niet als mysticus maar als socioloog.

    Bron: “Wonder en is gheen Wonder”, SKEPP

    11-04-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Spiritualiteit
    Tags:Karen Mc Laren, new age, yoga
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindwerk Journalistiek, tijdschriftartikel interview Johanna
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    “Ik leef in het hier en nu

            in overeenstemming met mezelf”


     “Wie niets heeft,heeft niets te verliezen” ( spreuk van Boeddha )


    Jij hebt van alles uitgeprobeerd op spiritueel gebied. Wanneer ben je daarmee begonnen?

     “Ik heb altijd al een spirituele belangstelling gehad. In de jaren zeventig kwam ik in contact met Transcendente Meditatie (TM). Dat was toen heel erg in. Leeftijdgenoten en vrienden vonden het boeiend. Ik ben ook ingewijd en heb een mantra gekregen. Dat is een woord dat je steeds in stilte reciteert, zodat er geen andere gedachten meer binnen kunnen komen. Ainga was mijn mantra. Er bestond ook meditatie voor gevorderden, de siddi’s. Men leerde iets speciaal, het zogenaamde hoppen. Ze zitten in lotushouding en gaan omhoog,komen los van de grond om daarna weer te landen De wereldvrede zou verbeteren door meditatie als grote groepen mensen dat doen. Daar is toch niks verkeerd mee? Het waren allemaal hele lieve mensen maar na een half jaar heb ik dat weer losgelaten. Ik vond het toch iets te zweverig allemaal.”

    Wat was je volgende stap?

    “Workshops over Chi/ energie heb ik ook gevolgd. We moesten bijvoorbeeld vechten met stokken om energie kwijt te raken Om de kracht van energie te voelen moest ik mijn  armen voorwaarts strekken en mijn gedachten concentreren op de chi die verder reikte dan mijn armen. Iemand anders drukte er op om ze omlaag te krijgen maar dat lukte niet. Ik was dus heel erg sterk. Met je gedachten kun je veel doen. Het is bewezen dat waar je aan denkt gestalte krijgt.”

    Ben je uiteindelijk boeddhist geworden?

    “Later heb ik me aangesloten bij een Boeddhistische club omdat me dat interesseerde. Het was aangenaam om me met gelijkgestemden te treffen. Het is geen religie maar een levensbeschouwing. Boeddha is een mens geweest, een rijke prins die alles achter zich heeft gelaten. Hij zei dat leven lijden is omdat mensen gehecht zijn en niet kunnen loslaten. Ramses Shaffy heeft eens een liedje geschreven over toen hij failliet was gegaan. Hij was nog nooit zo gelukkig geweest omdat hij niks meer kon verliezen.”

    Hoe ziet jouw leven er op dit moment uit?

    “Het leven is een en al verandering. Zeven jaar geleden heb ik een relatie verbroken. Ik heb zitten  filosoferen over mijn leven. Wat heb ik nodig om gelukkig te zijn? Zonder  partner, geen huis en een baan die me niet beviel werd ik volledig op mezelf teruggeworpen. Ik heb mijn levensgezel, mijn huis en mijn baan losgelaten. Nu ben ik single, werk parttime en woon in een kleine flat. En het is goed zo. Ik leef in het hier en nu, van dag tot dag.”

    Wat brengt de toekomst?

    “Een keer per maand doe ik met een groep een stiltewandeling van anderhalf uur. In de natuur ga ik met een onderwerp aan de slag waar ik een antwoord op wil hebben. Dat komt er dan ook in zo’n spirituele omgeving. De Boeddhistische club heb ik vaarwel gezegd en ik mediteer ook niet meer. Wel heb ik de boeddhistische levenswijze  geïntegreerd in mijn leven. Alles is ervan doordrongen Ik hou van puurheid en leef heel bewust, zonder franje. Misschien komt het ook door de ouderdom die wijsheid brengt? Spiritualiteit is gebaseerd op gedachten, bewustzijn, gevoel, intuïtie en  liefde. Het gaat erom dat alles één wordt. God is een synoniem voor liefde. Ik heb mijn eigen weg gevonden en leef nu in overeenstemming met mezelf. Ik probeer m’n innerlijk en uiterlijk congruent te laten zijn. Af en toe is dat eenzaam omdat het niet altijd wordt begrepen.”

     

    11-04-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Spiritualiteit
    09-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindwerk Journalistiek, tijdschriftartikel interview Desiree
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    “Als je jezelf hebt gevonden,

    heb je het geloof niet meer nodig.”


    Desiree (47)  is press officer en haar hele leven staat in het teken van spirituele vorming.

    Reiki, voetreflexologie, voeding, emotionele balans, yoga, tai chi, meditatie en pelgrimsreizen

    naar Egypte en India staan op haar palmares.


    Je bent net terug van een pelgrimsreis en hebt je lange haar afgeschoren. Men zegt dat je zoiets doet op een cruciaal moment in je leven. Is dat bij jou ook zo?

    “Nee, in verschillende culturen is er een traditie van haren knippen. Als de nonnen hier in het klooster treden doen ze dat ook, maar dan niet zo kort. Op de kruin van ons hoofd zit een energiecentrum en in India wordt het haar daar weggeschoren om dat centrum meer open te laten komen.

    Waarom ben je naar India geweest?

    “Mijn trip naar India was in een spiritueel kader. Ik verbleef in een klooster in Uttar Pradesh. In het voorgebergte van de Himalaya, in Herakhan,  liggen de Kumahonheuvels. Dit gebied is bekend vanuit de oude religieuze geschriften, de Veda’s. Die zijn te vergelijken met onze Bijbel. De Veda’s hebben het over  Shiva en andere goden die daar leefden. Shiva  is voor hun een belangrijke spirituele leider die verbonden is aan deze streek. Ze hebben een veelgodendom. Shiva staat boven al die goden. Hij is als het ware God zelf. In onze geschiedenis hebben wij ook zo’n veelgodendom gehad, denk maar aan het oude Griekenland, Egypte  en  Rome.”

    Wat heb je daar precies gedaan?

    “s Morgens om vijf uur werd iedereen gewekt om een bad te nemen in de rivier, om zeven uur werden er in de tempel sanskriete liederen gezongen. In de voormiddag werden er specifieke rituelen en een vuurceremonie gehouden ter ere van de Goddelijke Moeder. ’s Middags was er een rustpauze en in de loop van de namiddag nam iedereen nog eens een bad  in de rivier. 's Avonds om zeven uur kwam iedereen weer samen in de tempel om sanskriete liederen te zingen en om tien uur was het bedtijd. De rivier daar in de bergen is het begin van de Ganges, de heilige rivier van India. Ze is er nog helder en zuivert alles wat je maar vraagt-fysiek, emotioneel en mentaal. Dat is de reden waarom ze voor de Indiërs heilig is. Ze is heel oud en de informaties van het water zijn pure intelligentie.”

    Moet ik dan denken aan het Hindoeïsme ?

    “Nee, ik hang geen enkele godsdienst aan. Ik ben wel katholiek opgevoed en ik weet ook wel iets van verschillende godsdiensten maar ik beschouw mezelf als universeel. Ik probeer mijn weg daarin te vinden.”

    Jij bent dus op zoek naar je eigen waarheid net als zoveel andere mensen?

    “De oorsprong van alle godsdiensten is hetzelfde.  Vanaf het moment dat er een godsdienst werd gecreëerd ging dat gepaard met dogma’s en manipulatie van de massa. Het diende om de bevolking  in de hand te houden. Er werd politiek bedreven onder het mom van religie om dat te rechtvaardigen. Denk bijvoorbeeld aan  le roi soleil- de koning die zogezegd van godswege op aarde was. Volken worden tegen elkaar opgezet en dat is spijtig. Dat heeft niks meer met spiritualiteit te maken maar met macht.”

    Heb jij wel eens een spirituele ervaring gehad?

    “Het hele leven is spiritualiteit. Het gaat erom je ik-gevoel te beleven in de dualiteit. Het slechte heeft altijd een belangrijke plaats gehad in de geschiedenis maar er komt verandering in. In de aanloop naar 2012 gaat de aarde door een ontwikkeling, een transformatie waar de mens met andere concepten  gaat leven. Oude paradigma’s zoals  de kerk van Rome, de ttraditionele geneeskunde, de huidige politiek  en het economische stelsel werken niet meer. De planeet is aan  het opwarmen, onze gezondheid gaat achteruit, het zuiden wordt uitgebuit, de natuur vernietigd en het milieu vergiftigd. Er zijn nieuwe concepten nodig om als mensheid te kunnen overleven.

    Spiritualiteit staat los van elk geloof en werkt intuïtief. Het is een gave waar iedereen mee geboren is. Religie werd geschapen om God te vinden, maar als je die gevonden hebt is de religie niet meer nodig. Er staat niks tussen jou en het goddelijke. Men heeft in de geschiedenis religie altijd gebruikt om macht uit te oefenen. Toen bijvoorbeeld  het Romeinse Rijk ten val kwam, werden de politieke structuren vervangen door de kerk van Rome. De Katholieke Kerk is het Romeinse Rijk dat nog steeds bestaat, zij het onder het mom van de kerk. De functie van keizer is gewoon veranderd in paus. De rest is hetzelfde gebleven. Alle wegen leiden nog steeds naar Rome. De macht van het huidige Romeinse Rijk reikt verder dan ooit.Keizer Benedictus heeft tentakels tot in de verste uithoeken van de wereld.

    Is spiritualiteit communiceren op een hoger niveau?

    “De Japanse professor Masaru Emoto nam overal ter wereld watermonsters , bevroor het en nam foto’s van de ijskristallen. Als hij vriendelijke woorden op het water plakte waren de ijskristallen mooi en symmetrisch. Het Lourdeswater leverde bijzonder mooie kristallen op. Met het chloorhoudend water uit Tokyo lukte het hem niet om kristallen te krijgen, wel nadat er een gebed was opgeplakt.

    Als het water reageert op een intentie, hoe zit het dan bij ons? Wij bestaan immers voor negentig  procent uit water. Met kwantumfysica zijn we op de goede weg. Alles reageert op elkaar en alles is één op energetisch niveau. Einstein zei: alles is energie, er komt nooit energie bij en er gaat nooit energie verloren. Het neemt alleen een andere vorm aan.”

    Positieve ontwikkelingen zijn nu al wereldwijd  te bespeuren en heeft ook met spiritualiteit te maken.

    “Mensen organiseren zich via internet. De hele wereldbevolking staat met elkaar in verbinding. Solidariteit is het begin. Avaaz is een sociale organisatie die  petities laat tekenen tegen bepaalde wetten of toestanden. Klokkenluider Wiki Leaks brengt de waarheid aan het licht. Green Peace voert acties voor het behoud van de natuur. Overal komen goede projecten van de grond. Het is niet meer te stoppen."

              

    09-04-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Spiritualiteit
    Tags:Geloof, jezelf vinden, pelgrimsreizen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindwerk Journalistiek, tijdschriftartikel inleiding
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Spirituele revolutie is in volle gang

    Iedereen op zoek naar zijn eigen waarheid

     

    Drie vrouwen vertellen over hun spirituele weg die ze hebben afgelegd.

    Wie gelooft er nog en in wat? We zijn massaal op zoek naar iets dat de leegte in ons moet opvullen. De spirituele revolutie is in volle gang en dat heeft te maken met het nieuwe aquariustijdperk dat in 2012 ingaat. Er is een wildgroei aan ‘paranormaal begaafden’ en spirituele leiders die hun diensten aanbieden aan de zoekende mens. Wie ziet hier door de bomen het bos nog?Allemaal beweren ze dat er meer is tussen hemel en aarde.

    09-04-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Spiritualiteit
    Tags:Spiritualiteit, aquariustijdperk
    27-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.153 cursisten van asielcentrum krijgen getuigschrift Nederlands, HBvL

    HELCHTEREN- “Are you ready”? Met deze woorden sprak centrummanager Kenneth Arkesteyn gisteren de volle feestzaal in het asielcentrum toe waar 153 cursisten luid in koor “yeah!” riepen.  Als echte studenten die hun bul krijgen zaten ze fier met hun ‘academic cap’  te wachten op de proclamatie van hun attesten Nederlands.

    De eerste cursiste die op het podium werd geroepen was Sapkota Kamala (20) uit Nepal. “Ik ben blij today” , zegt ze. Het lukt nog niet helemaal. “Wat ik met het geleerde Nederlands ga doen? Ik kan mezelf introduce en ik kan naar de supermarket”. Het Engels sluipt er toch telkens weer in. Sapkota is nochtans de primus van de klas. “ Tweehonderd lesuren gedurende acht weken zijn ook erg kort om een taal te leren. Bovendien moeten ze helemaal vanaf nul beginnen zonder enige voorkennis. Ze vinden het moeilijk maar ze zijn erg gemotiveerd”, vindt  docente Sara Bulens van TIKB. Bij haar was er slechts één van de zeventien leerlingen  gebuisd. Nagenoeg de hele klas had schitterende punten. Zo ook Ahmed Tanbir (26) uit Bangladesh: “Onze lerares is very good’, lacht hij. “Ze kochten van hun weinige geld zelfs voor mij een cadeau om hun dankbaarheid te tonen. De dames hebben  een jasje en een bijpassend collier uitgezocht”.

    Voor er kon worden deel genomen   aan de cursus moesten de aspirant-cursisten eerst een test afleggen om te bepalen in welke klas ze zouden geplaatst worden. Dan volgde er een engagementsverklaring die ze ondertekenden. Voor eventueel gemiste uren zouden compensatieklussen worden opgelegd. Aan het project werkten mee: CVO TIKB Houthalen,  Centrum voor basiseducatie Limino, CVO Heusden-Zolder en het Huis van het Nederlands.





    27-03-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Cultuur
    Tags:Asielzoekerscentrum, Helchteren, Nederlands
    23-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allroundkapsalon n’HAAR Jill’ , PG HBvL

    PRAKTISCH

    Lillosteenweg 4, Lillo, 011-760415

    jillkupers@hotmail.com

    OPENINGSUREN: di : 9-19u, wo+do: 9-21u, vr: 8-19u, za: 8-17u

    Enkel op afspraak

    Zondag en maandag  gesloten

     

    PAS GEOPEND

    Allroundkapsalon n’HAAR Jill’      

    Jill Kupers

    “Biokleuringen Essensity en Schwarzkopf @workteam”

    HOUTHALEN-HELCHTEREN

    Jill Kupers (29) wist al van jongs af aan dat ze kapster wilde worden. “Eerst heb ik geoefend op mijn poppen, later op mijn vriendinnen. Na  twee jaar studie voor sociaal assistent heb ik resoluut gekozen voor het kappersvak en ben die opleiding gaan volgen. Intussen heb ik acht jaar ervaring opgedaan in enkele vooraanstaande kapsalons in de regio”, zegt Jill.

    “Twee jaar geleden ben ik in Lillo komen wonen. De helft van de benedenverdieping van ons huis hebben we verbouwd tot kapsalon.  Vanaf de straat  moet men eerst een aantal meters  het erf op rijden. Er is voldoende parkeer gelegenheid. De vroegere eigenaar was een koper- en glas-in-loodkunstenaar.  Zijn werk  hebben we trachten te behouden. Dat is nog steeds te zien aan de voordeur en het etalageraam. Op mijn flyers en visitekaartjes komen zijn ontwerpen terug . Het kappersvak is ook creatief maar intensief omdat je ondertussen goed moet kunnen luisteren naar de klant. Beroepsgeheim en discretie staan bij mij hoog in het vaandel.

    Als lid van het Schwarzkopf @work -en UBK-coachingteam  geef ik meerdere workshops in verschillende disciplines bij andere kapperszaken. Uiteraard gebruik ik een uitgebreid assortiment  Schwarzkopfproducten.  Zo tracht ik de klant van a tot Z verder te helpen.  In de boeken ‘Essential Looks’ die ik gebruik, staan de nieuwste kapsels gelinkt aan de laatste mode.
    Voordeel is dat mijn engagement ook kan doorvloeien naar de klant, aangezien ik alle nieuwe trends en elk facet van het vak beheers. Onlangs  heb ik nog een cursus haarvlechten gevolgd, om mijn specialiteit ‘opsteken’ – van bruidkapsels bijvoorbeeld- aan te kunnen scherpen.

    Voor mensen met een allergie of probleemhuid gebruik ik biokleuringen van Essensity.  In plaats van ammoniak wordt hier bijenwas genomen.

    Van mijn hobby heb ik mijn beroep gemaakt  en het is prettig om van huis uit te werken.  Dames, heren en kinderen kunnen bij mij terecht. Op zaterdag doe ik geen kleuringen omdat  dan vaak mijn vaste klanten komen.”






    23-03-2012 om 17:35 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Welzijn
    Tags:Kapsalon 'n Haar Jill
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jubileumeditie Nacht van de Geschiedenis verwelkomt 165 liefhebbers van erfgoedwandeling, HBvL

    HELCHTEREN- Voor de 10 de  'Nacht van de Geschiedenis' van het Davidsfonds op dinsdag 20 maart hadden zich 165 mensen ingeschreven. Deze  erfgoedwandeling in Helchteren-Dorp was tevens de  achtste en  laatste editie van ‘Wijk in de Kijker’.  “Helchteren dankt zijn naam aan de abten van Sint-Truiden die hier 14 eeuwen geleden grond verwierven en er later kasteel Ter Dolen- of De Dool- op bouwden”, aldus Cecile Barbay van de bibliotheek.

     “Het nationaal thema is deze keer drank,  zegt Raymond Ceyssens van het Davidsfonds.“Dat hebben we gelinkt aan Kasteelbrouwerij Ter Dolen. Zes gebrevetteerde gidsen nemen elk een groep onder hun hoede die tussen 17 en 19 uur vertrekt”. Bij de start van de vier kilometer lange wandeling vertelden deze dat Helchteren  haletra – jeneverbes- betekent. Tijdens de wandeling werd er op diverse plaatsen halt gehouden. Deelnemer Stijn van Dingenen uit Houthalen-Oost: “ Ik vind het altijd erg zinvol om aan zulke wandelingen deel te nemen,  je leert er je gemeente echt door kennen. We kregen  bijvoorbeeld het oude houten beeld van Sint- Trudo in de gelijknamige kerk te zien. Een kans die je niet vaak krijgt. De pastoor vertelde dat het ooit werd gestolen en teruggevonden op een... vlooienmarkt in Nederland.”

    Straatnamen                                                                                                                                     

    “Maar we kregen ook te horen waarom de Peerdekerkhofstraat  zo heet. Vroeger liep deze straat over in een dal met een beekje. Gesneuvelde of overleden paarden werden dan de helling afgerold, vandaar de naam. Leuk was ook het verhaal over de straat de Leemskuilen. In dit gebied werd decennia geleden leem ontgonnen om bakstenen van te maken waar de huizen in Helchteren mee gebouwd werden. “

    Heeborrel
    “Onderweg kwamen we heel wat boeiende mensen tegen. Bij de heer Thys ontdekten we een garage vol oude rijkswachterspullen. Een unieke collectie! We proefden er ook de lokale drank, de Heeborrel. Even verderop in de Bosstraat zagen we een chocolatier aan het  werk. Pure ambacht, een uitgegroeide hobby. Leuk om te zien hoe de heerlijke paaspralines gemaakt worden. 
    Het is telkens weer een zinvolle wandeling die je met andere ogen naar een aantal dingen doet kijken. Gebouwen krijgen plots een eigen verhaal mee, straatnamen vertellen de geschiedenis  en er wordt je een inzicht gegeven in het ontstaan van het dorp, de wijk. En vooral dat laatste boeit me enorm, kortom een heel toffe leerrijke geschiedenisles op... mensenmaat. Heel tastbaar, heel toegankelijk”.

    Bij terugkeer op Ter Dolen stond een frisse pint klaar en kon men het boekje Helchteren-Dorp: van jeneverbes tot gerstenat (2012) kopen dat ook verkrijgbaar is bij de bibliotheek.


     

     





    23-03-2012 om 00:00 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Cultuur
    Tags:Davidsfonds Houthalen-Helchteren, Kasteelbrouwerij Ter Dolen
    12-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeer Kennedytunnel stilgelegd voor handbiker Bert la Lau, HBvL

    ANTWERPEN/HOUTHALEN-Bert la Lau uit Lillo, die wedstrijdcommissaris bij de Vlaamse Liga Gehandicaptensport (VLG) is, testte  op maandag 5 maart het parcours van de 'Ten Miles 2012 Antwerpen'. Voor de eerste keer zullen hier op 22 april ook handbikers aan deelnemen. Deze race geeft het startsein  van het 'Open Vlaams Handbikecircuit  2012'. Om eventuele knelpunten tijdig te signaleren  hebben afgevaardigden van ABC sport , Golazo en de VLG  ’s avonds tussen acht en tien uur de Kennedy- en Waaslandtunnel  kunnen in- en uitrijden. In de Kennedytunnel legden de wegenbouwers  één buis stil voor het verkeer terwijl de onderhoudswerken verder gingen. “Dit gaf toch wel een euforisch gevoel om zo alleen met mijn handbike in die grote en normaal  zeer drukke tunnel te rijden”, aldus la Lau. ”Het is een pittig parcours maar goed te volbrengen voor competitiehandbikers. Er is afgesproken dat zij een gemiddelde snelheid van minimaal twintig kilometer per uur moeten kunnen rijden. Indien de lopers  tragere handbikers passeren worden deze laatsten  uit de wedstrijd gehaald om de veiligheid te waarborgen. Voor de recreatieve G-sporters is er een vijf kilometerwedstrijd gepland. We hopen op veel deelnemers zodat dit evenement een traditie kan worden”.  Inschrijven is al mogelijk  bij koen.stas@apbsport.provant.be of info@vlg.be  en  bert_lalau@telenet.be







    12-03-2012 om 11:17 geschreven door RiCo  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:G-Sport
    Tags:Bert la Lau, G-sport, ABC sport, Golazo, Ten Miles 2012 Antwerpen


    Categorieën
  • Boeken (19)
  • BSD-kinderen (9)
  • Columns (6)
  • Cultuur (48)
  • Familieberichten (2)
  • G-Sport (31)
  • Gezondheid (23)
  • Huwelijken (13)
  • Levensverhalen (0)
  • Onderwijs (28)
  • Recepten (8)
  • Recreatie (37)
  • Schrijfcursus (26)
  • Spiritualiteit (19)
  • Ufo's/ Orbs (11)
  • Welzijn (22)

  • Inhoud blog
  • Orgaandonoren worden gedood op de operatietafel.
  • Onderzoeksjournalistiek
  • Het sociale leven in Brakel
  • Eet-adviesboek
  • De Manische Mannen doen Té Gek

    Archief per maand
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 10-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 02-2008
  • 10-2007

    Zoeken in blog


    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    misterdecibels
    www.bloggen.be/misterd

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs