Voor diegenen die hun hart verloren hebben in Rusland: zaterdag 9 november om 20.00 uur in de Sint-Janskerk in Mechelen: Het Konakovo's Jongenskoor, concertkoor van de muziekschool van Konakovo, Moskou. Het repertoire omvat zowel Russische kerkmuziek als werken van Europese componisten en Russische volksmuziek. Toegangsprijs : 8 EURO (vvk), 10 EURO (kassa). Info: www.andante-perk.be
Onder onverwacht grote belangstelling gaf KORILE gisteren zijn herfstconcert en met duidelijk succes bij ons publiek. Dat het optreden een voltreffer was, moeten wij danken aan de gave prestatie van ons koor en aan het mooie optreden van het trio Raveel, Iterbeke en Vasterhaeghe.
Zingen. Het is een kwaliteit die veel mensen erg
graag zouden willen bezitten. Het is echter niet makkelijk om te zingen, als je
geen natuurtalent bent. Sommige mensen worden met een geweldige stem geboren,
andere mensen moeten er hard voor werken. Een paar tips voor (beginnende)
zangers/zangeressen.
1.
Vind een goede leraar
Als je problemen ondervindt met je stem, en je
denkt dat je beter kunt zingen, maar dat je niet goed weet hoe je het moet
uiten, is het altijd slim om een zangleraar/lerares te vinden. Wat wel erg
belangrijk is, net als met elk ander instrument overigens, dat je een leraar
vindt waarmee je klikt. Een goede leraar vinden kan erg moeilijk zijn, maar als
je echt iets wil met je stem, is dat wel een goede keuze. Je moet met hem/haar
op één lijn zitten, en goed inzicht krijgen in de mogelijkheden je hebt. Vraag je leraar/lerares
dus altijd om eerlijk te zijn.
2.
Oefen toonladders
Dit is de meest simpele en oudste truc die er is,
maar het helpt echt. Zonder oefening zal je geen groot zangbereik hebben, maar
als je toonladders oefent, met bvb. een piano , zal je merken dat als je dit
regelmatig doet, je hogere en lagere noten makkelijker pakt. Als je geen gitaar
of piano speelt, kun je altijd op youtube zoeken naar toonladders, typ
"scales" in op youtube, en je kunt dadelijk meezingen. Probeer
verschillende geluiden. Je zult zien dat sommige geluiden moeilijker zijn dan
anderen. Probeer "Do, Re, Mi, Fa, So, La, Si, Do", probeer "La,
La , La", probeer van alles. Als je elke dag 10 minuten toonladders
oefent, zal je na een paar weken al een duidelijk verschil zien.
3.
Werk aan je houding
Probeer altijd rechtop en stevig te staan. Vaak zie
je dat als mensen hoge noten zingen, ze hun hoofd naar boven en naar achter doen.
Wat ook helpt is als je bij hoge noten een beetje door je knieën gaat, je zult
zien dat je die hoge toon dan nét iets makkelijker zingt, en je hoeft je hoofd
niet onmiddellijk helemaal naar boven te draaien.
4.
Adem goed
Dit is erg moeilijk, maar je moet proberen zoveel
mogelijk uit je buik te zingen, i.p.v. je keel. Als je langere tijd vanuit je
keel zingt, kan je je stembanden beschadigen. Als je geen leraar hebt, denk er
dan constant aan, diep ademhalen, zo heb je ook meer kracht in je stem.
5.
Doe altijd een Warm-Up
Het is echt belangrijk om voordat je gaat zingen
een warm-up te doen. Dit kan je doen door toonladders te oefenen, maar ook door
heel uitgebreid te gapen, dit is ook erg goed voor je stembanden. Ook kan je doen
alsof je lacht (met geluid), of baby geluidjes maken. Zo warm je je stem goed
op.
6.
Drink veel water
Zingen met een droge keel kan erg pijn doen en dan
verlies je zeker de controle over de hoge noten. Het is dus altijd aan te raden
om een flesje water bij je te hebben als je gaat zingen.
Heb je geen absoluut gehoor (wie heeft dat wel) dan
kun je metAbsolatido zien of je een
toon goed treft.
Musici die
nog niet van blad lezen, kunnen met de app
Absolatido direct zien of ze noten op de goede hoogte zingen of
spelen.Deze app neemt jouw stem of het
geluid van je instrument op en geeft de toon in notenbeeld weer. Een wijzertje
laat zien of je op, boven of onder de toon zit. De app is zowel verkrijgbaar
voor de Android Smartphone (1,59) als
de iPhone (1,59).
*
De noten kunnen wringen en toch de bedoeling zijn, dan heet het dissonant.
*
De noten kunnen wringen en de bedoeling was dat ze mooi samen zouden klinken
(consonant), dan is dat gewoon vals.
De redenen om vals te zingen kunnen m zitten in
het onvoldoende beheersen van de organen die nodig zijn om een zuivere
toon te produceren, zoals: het strottenhoofd, het zachte verhemelte, de
tong/lippen. Of er zit een storing tussen de oren en de hersenen, of
tussen de hersenen en het stemapparaat. Bij de eerste storing zal die persoon
denken dat hij/zij wel zuiver zingt en het verschil niet horen. Bij de tweede
storing hoort de persoon dat het niet klopt, maar kan hij/zij het niet
(voldoende) corrigeren.
Als er geen lichamelijke afwijkingen zijn, is
zuiver zingen te leren. Niet iedereen kan even mooi zingen, maar ik ben er van
overtuigd dat IEDEREEN (soms met jarenlange training) zuiver kan leren zingen. Soms is het trainen van de stem niet de
belangrijkste activiteit: bij veel mensen is het ontwikkelen van de oren
belangrijker.
Ik weet weeral wat ik op de komende boekenbeurs kan zoeken: het boek van Daniel Levitin dat poneert dat muziek een illusie is. Volgens de commentaar in De Standaard "een amusant boek over wat muziek met ons brein doet - en omgekeerd". Een rocker die op 30-jarige leeftijd naar de universiteit van Stanford trok om te eindigen bij cognitieve neurowetenschappen. Ik ben benieuwd om te leren hoe hij verklaart dat sommige mensen van Mozart houden en anderen Black Sabbath verkiezen. Waar kies jij voor?
Als je ouder wordt kan je op een bepaald moment
merken dat je stem een beetje is veranderd. De toonhoogte kan wat anders zijn
dan vroeger, je kunt je luide stem niet meer opzetten, je kan niet meer zo
makkelijk hoog zingen, de stem slaat eerder over of is 'dunner' geworden. Het
is ook mogelijk dat je stem krakerig klinkt.
De toonhoogte van de stem ontwikkelt zich
verschillend bij mannen en vrouwen. Het grootste verschil in hoogte tussen
mannen en vrouwen is in hun veertiger jaren. Daarna wordt het verschil langzaam
kleiner, maar boven de 70, 80 jaar gaan de stemmen veel sterker naar elkaar toe
groeien. Je zou kunnen zeggen dat we als vrouw en man gelijk beginnen en
eindigen, maar daartussen lopen de wegen sterk uiteen! Mannen hebben de laagste
stem tussen hun 30e tot 40e jaar; bij vrouwen is dit na hun 50e.
Stemproblemen op hogere leeftijd zijn voor mannen
en vrouwen verschillend. Veel vrouwelijke amateurzangers rond de leeftijd van
50 jaar hebben last van een krakerige stem in de buurt van de stembreuk. Dit
hoeft helemaal geen probleem te zijn: de stem schakelt wat duidelijker van de
borststem naar de kopstem dan voorheen. Deze registerbreuk bevindt zich ergens
in het eerst octaaf (de tonen boven de middelste c op de piano), dus voor de
meeste vrouwen boven de normale spreektoonhoogte. Als je zingt kan je hier
echter flink last van hebben. Deze zaken kunnen ontstaan ten gevolge van de
menopauze. Door de hormonale veranderingen in het lichaam kan de stem
veranderen van klank en mogelijkheden. Dit komt o.a. door minder soepel
stemplooislijmvlies en minder stevige stemplooien.
Bij mannen kunnen klachten voorkomen zoals minder
stabiliteit in de toon of minder vol van klank, maar meestal pas opvallend op
een leeftijd na 65 jaar. Verandering van het spier- en stemplooiweefsel en
conditieverlies, die bij de ouder wordende mens vaak voorkomen, leiden tot
verminderd stemvermogen en stemkwaliteit. Bij vrouwen kan de stem daardoor
zakken, bij mannen juist stijgen.
Nu hoeft dat in een koor niet absoluut een probleem
te zijn, tenzij het overgrote deel van de koorleden in de oudere
leeftijdscategorie zit. Dan krijg je het probleem om bij een optreden de zaal vol
te zingen. En natuurlijk is de koorklank ook niet zo fris meer. Bij een koor
met ambitie wordt daarom vaak jaarlijks een stemevaluatie gehouden, met soms
pijnlijke gevolgen voor de betreffende zangers. Dan wordt het voor de dirigent
eventjes doorbijten, wil hij de kwaliteit behouden.
Voor Kerstmis heeft Musica ad Nives als slotlied See
amid the winter snow van Sir John Goss geprogrammeerd. Goss (27 december 1800
10 mei 1880) werd geboren in een muzikale familie, was eerst knaap bij de
Chapel Royal in Londen, studeerde muziek bij Thomas Attwood (nog zo een
monument) en werd, na enige omzwervingen organist aan Saint Pauls Cathedral in
Londen.
Als componist schreef hij maar weinig orchestraal
werk, maar des te meer voor koor. The Times beschreef hem indertijd als de
laatste in de lange rij van componisten die zich wijdden aan kerkmuziek.
In onderstaand fragment hoor u anders dan wij het
zullen uitvoeren een versie gezongen door Kings College Cambridge.
Exact
200 jaar geleden was de Volkerenslag bij Leipzig volop aan de gang. Drie dagen
lang vochten geallieerde legers (Rusland, Pruisen, Oostenrijk en Zweden) tegen
de troepen van Napoleon (Fransen, Polen, Italianen), die ernstig verzwakt uit
zijn onfortuinlijk avontuur met de Grande Arméein Rusland was teruggekomen. Bijna één miljoen soldaten gingen met
elkaar in de clinch.
Deze Volkerenslag luidde het begin van het einde in
voor Napoleon, die meer dan 10 jaar Europa had gedomineerd. Waterloo zou twee
jaar later het logisch eindpunt worden van één van de grootste veldheren van
alle tijden.
De evolutie die muziek heeft doorgemaakt, is bijna
niet bij te houden. De Amerikaanse a-capellagroep Pentatonix is er toch in
geslaagd om in vier minuten tijd de muzikale geschiedenis van de 11de eeuw tot
nu voor u te bundelen.
Van Gregoriaanse gezangen en van Beethoven tot Lady
Gaga en Justin Bieber. Logischerwijs krijgt de 20ste eeuw de meeste aandacht.
Om het effect van de tijd nog duidelijker te maken, begint de groep het filmpje
in het zwart-wit om daarna in kleur verder te gaan. Wie goed luistert hoort
zelfs een Belgisch nummer in de medley.
Het filmpje doet denken aan een andere Youtube-hit
waarin Judson Laipply de dansgeschiedenis doorloopt. Dat filmpje is ondertussen
al meer dan 200 miljoen keer bekeken. Of het met Pentatonix ook zo een vaart
zal lopen, is nog maar de vraag. Met een kleine 400.000 views zijn ze toch al
goed op weg.
Gisteren
had Onze Lieve Vrouw ter Sneeuw bezoek van zijn bisschop, Johan Bonny.
Eventjes
ter herinnering: Mgr. Bonny (° 10 juli 1955) komt uit een West-Vlaams landbouwersgezin. Nadat
hij in 1980 tot priester werd gewijd, hielp hij de Ark-gemeenschap oprichten in
Moerkerke (Brugge) en was er als priester mee verbonden. Na zijn doctoraat in
de theologie aan de pauselijke universiteit in Rome werkte hij in zijn jaren
als professor aan het Groot-Seminarie in Brugge aan een tweede doctoraat over
mystiek. Vanaf 1997 was hij in Rome
staflid van de pauselijke raad ter bevordering van de eenheid van de
christenen, en verantwoordelijk voor de relaties met de Koptisch-Orthodoxe Kerk
in Egypte, de Ethiopisch-Orthodoxe Kerk, de Syrisch-Orthodoxe Kerk en de
Armeense Kerk.
Bij
zijn bisschopswijding in 2008 sprak kardinaal Danneels in zijn homilie over de
moeilijke taak die hem wachtte na de ontkerkelijking en de priesterschaarste.
De kardinaal drukte de nieuwe bisschop het hart een herder te zijn van de hoop.
Deze
missie hebben wij kunnen ervaren tijdens de viering waarin hij gisteren
voorging. Zijn homilie was een voorbeeld van hoe het kan. Aangepast, goed
voorbereid (volgens alle regels van de retorica omne trinum perfectum),
duidelijk zeggend wat er moest gezegd worden, evangelisch gekaderd, uit het
hart. Inderdaad in tegenstelling met de holle woorden die vaak in een homilie
gebruikt worden, in tegenstelling met warrige uitweidingen die niet ter zake
doen, in tegenstelling met het ontwijken van knelpunten een teken van hoop, lumen
gentium.
Volgende zaterdag (12 oktober) vindt in de St-Nicolaaskerk te
Sint-Niklaas een bijzonder concert plaats.
Twee paar voeten/twee paar
handen
Organisten Christophe Bursens en
Joost Dhont spelen als afsluitend concert van het Orgelfestival 2013 vierhandig
werk op orgel en werk voor twee klavecimbels. Beide solisten maken een
culturele reis vanuit het vroeg-barokke Italië over Bach en Vivaldi tot Mozart
en Hesse.
U wordt dus uitgenodigd om opzaterdag 12 oktober 2013 deze muzikale reis bij te wonen in de
Nicolaaskerk.
Het is sowieso al opmerkelijk dat we de laatste tijd bij KORILE verschillende geïnteresseerden over de vloer kregen en dat we daar ook nieuwe leden aan over houden. Als deze trend zich doorzet zit er groei en toekomst in ons koor. We proberen ze dan ook in de watten te leggen, en ik kan alleen maar gelukkig zijn dat de leden zo open en hartelijk zijn voor een nieuweling. Natuurlijk nemen we niet zo maar iemand binnen: één van de voornaamste criteria - naast uiteraard het zingen - is de ingesteldheid van iemand. Onder geen voorwaarde kunnen wij de sfeer in onze fantastische groep laten ondermijnen. Maar gisterenavond hadden wij een primeur: een man die zich aanmeldde - op zich al een reden voor een sprongetje in de lucht. En hij is engelstalig. Dus ben ik toe aan een opfrissing van die taal, gelukkig zonder de noodzaak om een taaltest af te leggen. Ik hoop dat Keith zich snel zal thuis voelen bij ons. Korile goes international.
De allereerste Belg die de Nobelprijs fysica krijgt luistert naar de naam van François Englert. Op zo een momenten ben je weer fier dat je in ons klein landje woont. Ik probeer zelfs niet te beginnen snappen hoe en wat professor Englert ontdekt heeft. Het gaat allemaal om onmogelijk kleine deeltjes die het mogelijk maken dat er massa ontstaat (denk ik). Vijftig jaar heeft men geprobeerd om wat hij theoretisch berekend had ook echt te "zien" in de CERN-reactor in Genève. Een heel leven gewijd aan wetenschap wordt bekroond.
Tussen haakjes dat is andere koek dan wat kneuterige ministertjes van onderwijs bedenken als zij een taaltest Engels willen invoeren. We hebben zo aan de KU Leuven nog een bolleboos rondlopen: professor De Nef. Hij dreigt geroyeerd te worden omdat hij die taaltyest belachelijk vindt en hem weigert af te leggen. Ook hij doceert theoretische fysica, woonde 10 jaar in de USA en gaf o.m. les aan de Harvard-universiteit. En nu gaan ze hem effe vragen of hij het verschil kent tussen "I will" en "I shall". Einstein was dyslectisch, spraak en schreef verschrikkelijk Engels. Ook hij zou vast niet goed genoeg bevonden zijn om bij ons les te geven.
Men
is begonnen in Stockholm en Oslo met het uitreiken van de Nobelprijzen. Maar
wist je dat er ook zo een equivalent bestaat voor kunst? Jaarlijks wordt in
Japan de Praemium Imperiale uitgereikt.
Dit
jaar gaat hij op 13 oktober in de categorie muziek naar Placido Domingo.
De
geldprijs is er eentje ter hoogte van 113.000 EUR.
Eén van de mogelijke keuzes in de zangweek van
Choralp (Briançon 2014) zijn de Chichester Psalms van Leonard Bernstein. Deze
psalmen (1965) werden gecomponeerd ter gelegenheid van het festival van de
kathedraal van Chichester. Ze gingen in wereldpremière in New York, veertien
dagen later gevolgd door een uitvoering in Chichester. Het werk is geschreven
voor jongenssolo, quartet van solisten,
koor en orkest.
Deze psalmen waren de eerste compositie van
Bernstein na zijn eerdere 3e symfonie (Kaddish) uit 1963. Die was
geschreven onmiddellijk na de moord op Kennedy. Zowel de psalmen als de
kaddish-symfonie zijn heel joods. Beiden worden gezongen in het Hebreeuws. Maar
waar de 3e symfonie balanceert op de rand van de wanhoop, zijn de
psalmen veel positiever en op bepaalde ogenblikken heel sereen.
De solo moet volgens de notities van Bernstein- in
elk geval door een jongens- of contratenorstem gezongen worden (nooit door een
vrouw), omdat deze staat voor de stem van de jonge koning David. http://www.youtube.com/watch?v=VRKnXuG4PKI
Zondag
6 oktober om 14u Sint-Jakobskerk Brugge
Try-out van over de grens door kamerkoor Decamerone uit Utrecht o.l.v.
Ulrikke Reed Findenegg
Wij zijn over de grens gegaan om met
elkaar
een weekeinde muziek te maken in een bijzondere omgeving,
weg van het alledaagse
en we nodigen daarbij u, voor ons onbekend publiek, uit om nieuwe muzikale
landschappen samen met ons te ontdekken.
Kamerkoor Decamerone uit Utrecht,
o.l.v. Ulrikke Reed Findenegg, brengt een muzikaal weekend door in Brugge waar
ze studeren aan koormuziek van oa. Brahms, Kruse, Mäntijärvi,
Martinu, Rehnqvist, Solé ...
Op zondagmiddag nodigen ze u uit op de try-out in voorbereiding van het concert
in hun thuisstad Utrecht.
Van Erik Demarbaixkregen we de volgende uitnodiging.
Verschillende van onze koorleden hebben dit al meegemaakt. Somiggen zullen
ongetwijfgeld ook dit jaar de Ceciliaviering onder de auspiciën van Koor en
Stem niet willen missen.
Beste
Collega's,
Schubert's
Deutsche Messe is één van de best gekende en meest gezongen missen in onze
koorwereld. Wanneer koren gezamenlijk deze mis zingen, begeleid door een
blazersensemble, krijgt de uitvoering ervan een nog meer intense belevenis.
Kan u zich bijvoorbeeld voorstellen hoe beklijvend het 'Heilig, Heilig'
met een grote koorgroep wel kan klinken?
Naar
jaarlijkse traditie en ter ere van het feest van de patrones der musici
'Sint-Cecilia' zingen we op zondag 17 november 2013 in de historische
Sint-Pauluskerk te Antwerpen tijdens de eucharistieviering de
'Deutsche Messe' van Franz Schubert. Graag nodig ik uw koor uit om hier
aan deel te nemen. Zelfs indien je alle misdelen niet zou kennen, blijft
het de moeite waard.
Hoe verloopt
alles :
. Tussen 9u
- 10u houden we met alle aanwezige koren en blazers een gezamenlijke repetitie
. Vanaf 10u
speelt de organist
. Om 10.30u gaat pastoor Scheelen de
eucharistieviering voor en zal de Deutsche Messe worden uitgevoerd.
Er
komt wat druk op de ketel, zowel in Musica ad Nives als in KORILE. De eersten
hebben twee opdrachten kort na elkaar: de mis met bisschop Bonny en het
hoogfeest van Allerheiligen, de tweeden zijn in de aanloop naar hun
herfstconcert . Onnodig te zeggen dat het op de repetities alle hens aan dek
is. Vooral bij KORILE hebben we alle beschikbare krachten nodig: ziekte e.d.m.
maakt dat we nogal krap in de stemmetjes beginnen te geraken. Alhoewel het is
dan weer hoopgevend dat er mogelijks twee nieuwe leden ons vervoegen.
Dames
(in beide koren) en heren, wie vindt mannenstemmen? Mannen zijn de goudhaantjes,
niet omdat ze mooier zijn, maar omwille van de schaarste.
Zaterdag
5 oktober om 20 uur is de place to be de Sint Jozefkerk (Tereken) in
Sint-Niklaas.
Te
gast: Bl!ndman (sax) 32 foot/ The organ of Bach.
De saxofoons van BL!NDMAN brengen orgelwerken van Johan Sebastian
Bach. Het orgel had in Bachs tijd orkestrale proporties aangenomen die door de
componist ten volle benut zijn. Door het opsplitsen van de stemmen komt het
briljante van de composities des te meer aan de oppervlakte. Door verdubbeling
met elektronica worden de lage tonen die eigen zijn aan de 32-voeters van de
grote orgels gegenereerd. BL!NDMAN verwordt tot een menselijk orgel bewogen
door adem.
Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren: Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.