In tegenstelling met Toon Hermans, kwam bij mij de Sint wel elk jaar met cadeautjes, tenminste tot ik een jaar of 10 was. Wat er daarna gebeurde herinner ik mij niet zo goed. Allicht was de goedheilig man (zie gisteren) nadien niet meer zo geïnteresseerd. Maar die 6e december 1953 was er wel eentje met traantjes. Vlak voor het feest werd de illusie van de kindervriend ruw kapot gemaakt op school. Een stukje jeugd voorbij, en ik weet nog hoe ik die morgen een trein kreeg, waar ik maanden had naar uitgekeken, en dan naar buiten liep om - met tranen in de ogen - nog één keertje heel luid een sinterklaasliedje te zingen. Misschien doet het daarom nog altijd een beetje pijn, telkens ik dezelfde traantjes zie bij mijn klein kinderen.
Een 'goedheilig man', zo word ik wel genoemd. En dat ben ik in feite ook. Het woord mag dan een verbastering zijn van het middeleeuwse goet-hylikman (goed huwelijksman), maar met huwelijken bemoei ik me al lang niet meer.
Wel maak ik graag mensen 'heel'. Dat doe ik door ze te laten weten dat ik ze heb gezien en dat ik ze waardeer zoals ze zijn.
Terwijl we aan de laatste loodjes bezig zijn (wegen die zwaar?) voor onze kerstconcerten, ben ik nu begonnen aan het uitzoelen wat we in de drie koren nadien gaan aanpakken. Voor Musica ad Nives staan de contouren natuurlijk vast: Pasen valt heel vroeg in 2013, dus moeten we daar een haalbaar programma in mekaar boksen, dat toch genoeg uitdaging bevat om de koorleden te blijven boeien. Dat is overigens één van mijn bekommernissen: voortdurend toch wat nieuws aanbrengen zodat er telkens andere vergezichten open gaan. Voor Korile en Ter Looveren moet het een switch zijn, want zij zijn geen van beiden 'kerkelijk' georiënteerd, en hebben al een fikse dosis religieuze muziek achter de kiezen. Bovendien wil ik graag voor elk koor een ander programma, kwestie van het voor mijzelf ook niet saai te laten worden.
I.M Guido Gezelle27 november 1899: sterfdag van Guido Gezelle.
27 november 1899: sterfdag van Guido Gezelle.
Priester, leraar, dichter, satiricus, anglofiel. Las en sprak tenminste 15 talen.
Nonkel van Stijn Streuvels.
Inspiratiebron voor componisten, als Mortelmans, Marinus De Jongh, Vic Nees.
Leraar van Hugo Verriest, Karel De Gheldere, Eugeen Van Oye
Laatste woorden:
k Geloof dat ik altijd geleefd heb in eenvoud en oprechtheid des hartens
En
Ik hoorde zo geerne de veugelkes schufelen
Als de ziele luistert spreekt het al een taal dat leeft, 't lijzigste gefluister ook een taal en teeken heeft: blâren van de boomen kouten met malkaar gezwind, baren in de stroomen klappen luide en welgezind, wind en wee en wolken, wegelen van Gods heiligen voet, talen en vertolken 't diep gedoken Woord zoo zoet.. als de ziele luistert!
Voorouders moet je in ere houden. Zij hebben de kiem gelegd van wat wij worden. En als je de Mormonen moet geloven, is onze stamboom zo belangrijk dat wij de voorvaderen nog kunnen herdopen en zo bij het getal van de zaligen kunnen voegen.
Dit allemaal maar om te zeggen dat wij vandaag de geboortedag (1604) herdenken van een van de oudste leden van de familie Bach die voor zover bekend zich bezighield met muziek. Hij was een oudoom van Johann Sebastian Bach. Deze Johann werd geboren in Weimar (vader Johannes, broers Christoph en Heinrich). In 1635 werd hij organist in Schweinfurt. Hij vestigde zich vervolgens in Erfurt en huwde in 1636 met de oudste dochter van zij leraar. Zij stierf echter binnen het jaar. In 1637 hertrouwde Johann met Hedwig Lämmerhirt. Hun kinderen maakten allemaal carrière in de muziek, als stadsmuzikant, dirigent of organist. De familie Bach beheerste gedurende 100 jaar het muzikale leven in Erfurt.
Van Johann Bach zijn slechts weinig werken bewaard gebleven. Zijn achterneef Johann Sebastian bracht ze bijeen in het Altbachischen Archiv.
Oef, de Ceciliafeesten zijn achter de rug. Mijn asociaal kantje maakt dat ik over het algemeen niet wild ben van dergelijke feestjes. Toch was het gisterenavond weer leuk bij Musica ad Nives. Een goed gevuld zaaltje, een rijk buffet, leuk gezelschap. En voot het entertainement konden we terugvallen op onze eeuwig jonge sopraantjes. Verrassing van de dag : het mooie poëtische moment waar Maria voor zorgde. Deze Ceciliafeesten dienen in de eerste plaats om de trouwe leden te danken voor hun inspanningen van een heel jaar. Dat behoort overigens tot de Vlaamse traditie: vaak is het eerste teken van leven van een vereniging in de oude archieven : ... fr voor het teerfeest van Sint Cecilia.
In zijn boek "Iedereen is muzikaal" beschrijft Henkjan Honing, hoogleraar muziekcognitie, een merkwaardig experiment met baby's. De mens is de enige soort waarvan we weten hij maatgevoel heeft. In samenwerking met Hongaarse collega's heeft hij ontdekt dat baby's van een paar dagen oud al een feilloos maatgevoel hebben. Ze kunnen afwijkingen in een standaard rockritme horen. Dat heeft men gemeten door een noot in een ritme weg te laten op een plaats waar de muziektheorie voorspelt dat het een syncope is, een 'luide rust', en plaatsen waar de theorie zegt dat het juist geen syncope is, een 'stille rust'. Met elektroden die op de schedel werden geplakt, kon men zien dat de baby's een verrassingsreflex hebben wanneer er een noot ontbreekt op een plaats waar hij sterk wordt verwacht.
Het is vandaag al 22 jaar geleden dat Roald Dahl stierf. Zijn boeken hebben mijn kinderen uren lang in de ban gehouden, en nu is het de beurt aan mijn kleinkinderen. De griezels, Sjakie en de chocoladefabriek, de heksen ... Eén van de meisjes vraagt nu met haar liefste glimlach een mooi exemplaar van de heksen. Hij schreef boeken voor zowel kinderen als volwassenen. Zijn schrijfstijl was bijzonder: de verhalen voor volwassenen zijn vaak bizar en die voor kinderen grappig, vreemd, onvoorspelbaar, griezelig en af en toe een beetje sadistisch. Zijn kinderboeken werden van tekeningen voorzien door Quentin Blake. Ze werden in Nederland zowel door de Griffeljury als door de Kinderjury verschillende malen bekroond. Zijn verhalen voor volwassenen waren over het algemeen kort en vertoonden vaak een verrassende wending aan het eind.
De laatste rechte lijn naar onze kerstconcerten (KORILE, Musica ad Nives, Ter Looveren) is ingezet. De koren die sponsors wilden, hebben hun wervingscampagne met succes afgesloten. En zelfs als we zouden willen: "rien ne va plus". Walter Hoet, die zo een mooie affices, toegangskaarten en flyers ontwierp, moet binnenkort echt heel dringend naar de drukker. Nu komt het er op aan dat alle deelnemende zangers/zangeressen op 6 en 13 december de gezamenlijke repetie c.q. generale bijwonen. Je moet al dood zijn of stervend om op die twee dagen afwezig te zijn.
Toen de vraag-krullen der cello's trager bewogen en het hoofd van de violist afstierf - laag en lager - op het gevoelig lichaam der viool, toen kwam er rust, - en in dat zwijgend ogenblik waart Gij, o God, noch vrede, noch geluk, maar verrukkelijke pijn, verschrikkelijke lust.
Karel van den Oever (1879-1926) Uit de bundel: Paviljoen (1927)
Nu volgen ze elkaar heel snel op, de uitnodigingen voor concerten. Het winterseizoen is sowieso al het seizoen bij uitstek voor allerhande muziekevenementen, en Kerstmis is voor koren de gelegenheid bij uitstek om uit het onuitputtelijke repertoire van kerstmuziek te putten. Hier is er nog eentje:
Het Weihnachtsoratorium van J.S. Bach (Cantates 1,2, en 6) in de Sint Jakobskerk in Brugge op vrijdag 28 december om 20.00 uur. Het Collegium de Dunis, koor en orkest, o.l.v. Ignace Thevelein, m.m.v. Inge Zutterman, sopraan, Steve Dugardin, altus, Tobert Luts, tenot en Lieven Termont, bas. Tickets in voorverkoop : 18 EUR. tickets@sint-jacobshuys.be
Aperitiefconcert: Kamermuziek uit het barokke en vroeg-klassieke Europa zondag 2 december 2012 - 11 uur. Cultuurcentrum Ekeren.
Le Quatuor Parisien bestaat uit gepassioneerde muzikanten op historische instrumenten. Ze laten ons het kamermuziekrepertoire uit het barokke en vroeg-klassieke Europa herontdekken. Het ensemble dankt zijn naam aan een bundel kwartetten van Georg Philipp Telemann, wiens uitzonderlijk vakmanschap alle stilistische grenzen overschreed. Het brengt hulde aan de prachtige Quatuor-muziek, waarin elk instrument een evenwaardige partij voor zijn rekening neemt. Daarnaast worden de in de vergetelheid geraakte werken voor obligaat klavecimbel in ere hersteld.
Zijn er witte vlekken in je agenda, dan wil ik je graag helpen met volgende suggesties.
* vrijdag 30/11 (20.30 u), zaterdag 1/12 (20.30 u), zondag 2/12 (16.00 u) telkens in de Sint Rombautskathedraal in Mechelen: het oratorium Dixit Dominus van Johan Duyck m.m.v. het Vlaams Radiokoor, het Gents Madrigaalkoor, het Mechelse kathedraalkoor, Onze Lieve Vrouwkoor-Mechelen, aMUzement Rijmenam, Clari Cantuli en een schare van solisten, onder de algemene leiding van Johan Duyck zelf.
* zaterdag 8/12 (19.30 u) en zondag 9/12 (15.00 u) : in de Sint janskerk in Mechelen: kerstconcert van CantusAmici
* maandag 17 december (20.30 u) kerstconcert van de koristen van Keizersberg met muziek van Howells, Jongen, Christopher, Van Nuffel, De Boeck, Benoit. Toegang gratis.
Het is weer eventjes een periode van schaarste bij de organisten. De VDAB zou zeggen: "een krappe arbeidsmarkt". Ik krijg weer regelmatig vragen om een begrafenis te komen spelen, vaak niet vlakbij de deur. Persoonlijk vind ik dat ik daar niet "nee" kan op zeggen, nu begrafenissen meer dan ooit een van de weinige momenten zijn waarop de kerk nog eens vol loopt. Dan cd's gebruiken duidt toch el op armoede. In Borgerhout daarentegen hebben wij voor de begeleiding van onze missen wat men noemt "l'embarras du choix". Uiteraard zijn professionele begeleiders niet goedkoop, maar ze geven dan ook waar voor hun geld. Te bespreken met ons bestuur!
Het gregoriaanse handschrift van bijvoorbeeld Hildegard von Bingen is van onschatbare waarde. In de abdij van Dendermonde wordt één van de drie kopijen bewaard. Met engelengeduld werd boek per boek overgeschreven. Een paar eeuwen later wist men hoe te drukken en nog veel later veroorzaakte de computer met de tekstwerking en haar eindeloze mogelijkheden een revolutie zonder voorgaande. In de wereld van de musici bleef het vooral bij gedrukte kopijen en veel gekribbel met potlood of pen op partituren. Nergens waren kopiisten zo lang ijverig aan de slag met originele handschriften over te schrijven dan in de muziek. Partituur na partituur werd grondig overgeschreven al slopen er onderhand fouten in die op den duur deel van de compositie gingen uitmaken. Vandaag wordt een bladzijde niet omgeslagen maar wordt het papier van de pupiter geweerd. Het digitale scherm (Samsung Galaxy Note 10.1)neemt de taak van het papier over en siert nu de pupiter. In shock dit te vernemen? Geen vrees, integendeel want er verandert op zich immers totaal niet aan de muzikale inhoud. Het is alleen maar de wijze waarop de partituur voor je neus verschijnt die anders is. Ze is vooral eenvoudiger, ecologischer en, eens de kleine kinderziekten weggewerkt, o zo veel praktischer.
Wie vreest dat de compositie aan waarde zal inboeten omdat de noten niet meer van een blad papier worden gelezen maar wel van een elektronisch scherm, heeft het mis.
Gezien het mogelijk is dat zowel de dirigent als andere musici aantekeningen kunnen maken in de digitale partituur ofwel voor zichzelf ofwel voor alle collegas van het orkest of het koor, maakt het werken efficiënter. Je moet immers niet meer over en weer telefoneren, e-mailen of wachten tot een repetitie om je collegas je notas mee te delen of vragen over hun notas te stellen. Het zou dus kunnen dat door de vrijgekomen tijd, er meer gestudeerd kan worden en de kwaliteit van een opvoering nog opgedreven kan worden omdat er geen geprul meer mogelijk is met vergeten partituren, foute partituren of wat maar denkbaar is. Er zijn geen toegevingen in verband met eender welke compositie. De originele zetting van de componist behoudt voor de volle 100% haar ziel.
Deze digitale werkwijze is eigenlijk niet meer of niet minder dan een logische stap in de evolutie van muzieknotering. 1.000 jaar geleden kopieerde men blad per blad. Muziekboeken en partituren waren toen goud waard en dat zijn ze nog steeds niet alleen omdat ze meestal erg fraai verlucht zijn maar omwille van de enorme arbeid er aan te pas kwam. Nu gaat men digitaal voor x-aantal jaren. Wat zal de verdere toekomst bieden?...
Net terug uit Parijs, en ja, 3 x feest in 3 dagen. Al ben ik dan geen fotograaf bij uitstek, ik heb geweldige dingen gezien. Twee fotografen gaan me bijblijven als exponenten van de magie: Sarha Moon en Gabriela Morawetz (overigens voor een simpele ziel onbetaalbaar, als je bedenkt dat één foto van Sarah Moon geveild wordt voor meet dan 3000 euro). Dat was dus het eerste feest. Parijs culinair: tweede feest tweemaal in twee dagen. Ik raad je aan om een bezoek te brengen aan de Table d'Anvers (niet ver van de place Pigalle) en aan Le Petit Marguery (13e arrondissement). Als een engeltje op je tong .... En dan een vleugje muziek meegemaakt (het verkleinwoord is nauwelijks op zijn plaats want het duurde ruim anderhalf uur): de zondagdienst in de (russische) Alexandre Nevskykathedraal. Zoals we een paar jaar geleden Londen bezochten, met een groepje koorleden, zo zullen we het nog een dunnetjes moeten overdoen, maar ditmaal met bestemming Parijs.
Naast de donkere kant van de muziek, kan muziek volgens onderzoekers ook een geneeskrachtige werking hebben. Het beïnvloedt de hersenen dusdanig dat er stoffen worden aangemaakt die voor genezing kunnen zorgen. Een voorbeeld vinden we terug in de bijbel (1 Samuel 16:14-23). Koning Saul leed aan depressie en kon gekalmeerd worden als David op de harp speelde. Uit een onderzoek van Lombard uit 1887 bleek dat het menselijke zenuwstelsel reageert op muziek.
Florence Nightingale schreef vocale en instrumentale muziek aan haar patiënten voor om ze zo te genezen van oorlogsneurosen. Verschillende artsen gebruikten muziek met succes om slapeloosheid bij patiënten weg te halen. Dr. Kravkov ontdekte dat door muziek het gezichtsvermogen met 25 procent verbeterd kon worden. De proefpersonen ondergingen een muzikale stimulans. Ze deden extra hun best en door de extra inspanning zagen ze meer.
De meeste doktoren zijn het erover eens dat muziek een sterke invloed uitoefent op de hersenen. Vanaf daar zou de muziek via het zenuwstelsel andere lichaamsdelen beïnvloeden. Op deze manier worden de functies van spijsvertering, bloedsomloop en ademhaling beïnvloedt. Volgens Dr. Cutter komt dit doordat muziek de hersenen op een aangename manier bezighoudt, waardoor het zenuwstelsel ongestoord zijn gang kan gaan. Dit is echter nog niet bewezen. Feit is wel dat muziek de enige kunstvorm is waarvoor dieren en zwakzinnigen gevoelig zijn. Richard de la Prada ontdekte dat muziek op je zenuwstelsel inwerkt, onafhankelijk van intelligentie.
We zijn er al achter gekomen dat muziek heel beangstigend kan zijn. Maar muziek kan je ook ergens toe aanzetten; marsmuziek zorgde er bij soldaten bijvoorbeeld voor dat ze gemotiveerder en dapperder de veldslag in gingen. Filmmuziek kan er voor zorgen dat je het niet erg vindt om mensen te zien sterven. Majestueuze muziek kan je afstompen. In de jaren 80 van de vorige eeuw kwam metal muziek steeds meer op. In Noorwegen startte Øystein de eerste black metal band, Aarseth Mayem genaamd. Het originele concept bij black metal muziek is primitieve, rauwe en schelle muziek. Daarbij kwamen verkleedpartijen en een sterke symboliek die voor een demonische en agressieve uitstraling moest zorgen. Het album riep de fans op om de oude tradities in Noorwegen te herstellen, de Vikingcultuur moest terugkeren. Het christendom moest daarvoor uit Noorwegen verdwijnen. De pers nam dit opkomende muziekgenre niet erg serieus, maar vanaf 1992 zijn meer dan 40 kerken in Noorwegen in de as gelegd. De hele wereld wist meteen wat black metal was. Vanaf 92 kwam black metal ook naar andere landen en toen begonnen ook de eerste slachtoffers te vallen. In pogingen om elkaar te overtreffen, raakten volgelingen van verschillende bands met elkaar slaags.
Ook de songteksten van de rapper Eminem hebben veel vragen opgeroepen bij mensen. In hoeverre kun je de zanger verwijten wat hun fans doen? Een fan van Eminem had op een gruwelijke manier een vrouw om het leven gebracht en was hierbij geïnspireerd door muziek van de rapper. Christopher Duncan had de moord op soortgelijke wijze gepleegd als in de clip Stan van Eminem te zien was. Er zijn nog veel meer soortgelijke gevallen bekend. Hier wordt op het moment veel onderzoek naar gedaan.
Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren: Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.