Wie ben ik om naar de kroon te steken van de onvolprezen Jos, ons koorlid, dat samen met ons een wandeling maakt door Zurenborg, a.s. zaterdag om 14.00 u. Maar mijn muziekhart trekt toch maar eventjes de aandacht op het volgende:
In het hart van Zurenborg, de bekende jugendstilwijk van Antwerpen, bevindt zich de Sint-Norbertuskerk aan de Dageraadplaats, op wandelafstand van het station van Berchem. Deze kerk staat bekend om zijn hoge kwaliteit op het gebied van liturgie en kerkmuziek. Pastoor Marcel Willem, de kerkfabriek, Het Antwerps Barokorkest, de Sint-Norbertuscantorij en organist Emmanuel Van Kerckhoven streven naar eenheid tussen woord en muziek. De kerk is bovendien met haar ruime, lichte architectuur, prachtige akoestiek en schitterend Loretorgel uit 1846 een ideale plek voor concerten.
Ik ben niet wakker geworden met trommelgeroffel, trompetgeschal en krijgsrumoer op deze 11 juli 2012. Dat heeft niet te maken met het feit dat ik mij geen Vlaming zou voelen. Het is niet voor niks dat ik op internationale zangontmoetingen graag zeg dat wij 'Fiaminghi' zijn, wat bij musici en andere kunstenaars nog altijd een aha-erlebnis veroorzaakt. Met het zgn. Vlaamse volkslied heb ik het al heel wat moeilijker, puur omwille van de draak van een tekst en in mindere mate omwille van de helemaal gedateerde muziek. Met een beetje geluk kennen sommigen van ons de tekst van de eerste strofe (zingen op school stelt toch al niks meer voor, laat staan dat wij de Vlaamse Leeuw leren). Maar wie kent de vijf strofen van het oorspronkelijk gedicht van Hipolliet Van Peene? Geniet mee met mij bij de 5e strofe:
Het wraaksein is gegeven, hij is hun tergen moe; Met vuur in 't oog, met woede springt hij den vijand toe. Hij scheurt, vernielt, verplettert, bedekt met bloed en slijk En zegepralend grijnst hij op 's vijands trillend lijk. Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft, Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft. Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.
Ik hoop al jaren dat wij iets mooi als volkslied krijgen. En dank ik spontaan aan "Lied van mijn land".
De verering van de heiige Cecilia, patrones van de muziek, muzikanten en zangers, heeft heel wat kunstwerken geïnspireerd zowel in de literatuur als in de muziek. Eén daarvan is de Messe de Sainte Cécile van Charles Gounod, één van de zestien missen die hij componeerde.
Deze mis was niet alleen een werk dat hij in opdracht schreef, maar ze was ook op een bijzondere wijze gelinkt aan zijn privéleven. In zijn memoires vinden we dat zij een tribuut was aan zijn schoonvader Zimmerman, die in 1853 stierf.
Alhoewel de tekst en de uitwerking van de muziek een strikt liturgisch opzet hebben, toch maakte Gounod bepaalde keuzes die veel minder traditioneel waren en veel hedendaagser. Daarmee brak hij met zijn vroeg werk als religieus componist, waarin hij tot dan toe veel meer teruggegrepen had naar voorbeelden uit het verleden.
Misschien verklaart dit het enthousiasme van de toehoorders bij de eerste uitvoering in de Saint Eustachekerk in Parijs. Zij waren onder de indruk van de grandeur van de muziek, en zij realiseerden zich hoe sterk Gounod er persoonlijk bij betrokken was.
Internet is niet meer weg te denken uit ons bestaan. Naast een immense schat aan informatie (teveel om te verwerken in één mensenleven) opent het vaak ook een venster op de wereld, niet in het minst die van de muziek. Binnen de European Music Council (de Europese afdeling van de Music Council van de UNESCO) is zo o.m. een site van de Cité de la Musique. Opmerkelijk daar is dat er een hele reeks integrale live concerten op staan die gegeven werden in de Salle Playel in Parijs. Veel van deze concerten hebben een uitzonderlijk niveau. Dankzij deze site kunnen we toch nog een klein beetje meegenieten van deze optredens die anders zijn voorbehouden voor de happy few. Gande van barokmuziek over klassieke tot hedendaagse muziek, krijg je een staalkaart van de Franse en mondiale muziekscène.
Deze week vindt de 15e editie plaats van de zomerweek van de Internationale Bachdagen in Brugge. Feestelijk hoogtepunt is het slotconcert op zondag 15 juli om 17.00 u in de Sint Jacobskerk. Op het programma:
*Johann Sebastian Bach, Höchsterwünstes Freudenfest (BWV 194) openingskoor en 2 koralen *Johann Pachelbel, Magnificat in G * Johann Sebastian Bach, Du Hirte Israel, höre (BWV 104) openingskoor en koraal *Johann Sebastian Bach, Ach, wie flüchtig, ach wie nichtig (BWV 26) openingskoor en koraal *Johann Christoph Bach, Der Mensch vom Weibe geboren * Georg Friedrich Händel, Coronation Anthem II Let thy hand be strengthened
Tussen de meer dan 400 mails die je vindt als je er een week tussen uit was, waren er een paar vragen om meer uitleg over de vakantie-zangavond van Musica ad Nives van 9 augustus. Een avond zonder veel grote ambitie, maar gewoon om mekaar nog eens te zien en onze muzikale ziel te laven aan wat leuke koormuziek. Maierhofer is daarvoor uitstekend geschikt. De mensen van MaN weten natuurlijk dat die avond doorgaat op de gewone plek. Voor de andere geïntereseerden: het repetitielokaal van MaN is gelegen in de Reuzenpoort ( een smalle doorgang naast het oud stadhuis van Borgerhout op de Turnhoutsebaan. Misschien dat de gps de Sint Erasmusstraat gemakkelijker opspoort. Natuurlijk vindt dat geen kat. Makkelijkst is om te gaan parkeren op het Laar aan de kerk van Onze Lieve Vrouw ter Sneeuw. Daar is de donderdagavond gegarandeerd parkeerplaats. Mijn auto zal daar ook staan, met daarnaast een of andere bevallige dame die je naar het repetitielokaal gidst om 5 voor acht. Daarmee weet je meteen dat we gaan zingen van 20.00 tot 22.00 uur, met de nodige pauze (nicotineverslaving is nog niet opgelost). Tegelijk maken de Torinogangers de anderen een beetje jaloers met hun ervaringen van Europa Cantat.
Hier zijn we weer, na een weekje zee met 5 van de 6 kleinkinderen. Het cartoontje hiernaast slaat op de fysiek: 3X20 + een beetje, is niet meer hetzelfde als 20. Toch is het iedere keer een feest om zo een dag of 6 te mogen genieten van de kindjes. Al bij al zat het weer nog mee: een fikse onweersbui inclusief een zondvloedje, maar voor de rest toch kunnen genieten van de Westendse lucht. Het gat waar we mogelijks in vallen heeft alleen te maken met de afwezigheid van kibbelende, lachende, spelende kinderen. En zij ... vroegen nu al om volgend jaar hetzelfde huisje te betrekken. Gelukkig is het dan nog altijd 3 x 20 en een beetje.
Tussen de soep en de patatjes hadden we in een van de vorige berichten al aangekondigd dat sommigen het niet kunnen laten. Op 9 augustus houdt Musica ad Nives een open zangavond, waar we een stuk of zes liederen doornemen. Vorig jaar waren het canons, dit jaar is het thema "Zingen met Maierhofer". Uiteraard zou ik zeggen, zijn onze vrienden van KORILE en Ter Looveren van harte welkom. En wanneer je in je kenniskring mensen hebt, die je wil laten zien, hoe het er in een koor aan toe gaat, dan breng je die natuurlijk mee. Misschien krijgen zij de smaak te pakken.
Repetities gedaan, rust bij het zingend volkje. Deze wensen hadden wel wat eerder mogen komen, want - gezien de leeftijd van heel wat koorleden - juni was al een vakantiemaand voor velen onder ons. Dat hebben wij ondervonden als we de troepen schouwden bij het begin van de repetitie. Maar wat er ook van zij, voor mij was het toch weer een heel mooi werkjaar. Dank je wel, al die zangers die mij opnieuw fijne momenten schonken. En, bij leven en welzijn, tot binnenkort!
Zaterdag 30 juni is het zo ver. Het tweede concert Par Excellence vindt plaats. Hier kan u genieten van Eliane Rodrigues (piano), Manu Mellaerts (trompet) en Westdeutsche Sinfonia o.l.v. Dirk Joeres. Zij spelen voor u de Ouverture "Die Hebriden" van Mendelssohn, Concerto voor piano en trompet van Shostakovitch, Pastorale d'été van Honegger en Symfonie nr.4 "Italiaanse" van Mendelsshon. Wij verwachten u dan ook zeer graag.
Kassa opent omstreeks 19:30 en het concert vangt aan om 20:30. (ticketprijzen : 24/19)
Wie er een boodschap heeft aan het zomerfeest van KORILE mag hier verder lezen. Gisterenavond konden wij het werkjaar traditioneel afsluiten met ons etentje annex relaxmoment, dat deze keer verzorgd werd door de tenoren. En niet zoals bij de grote drie (Carreras, Pavarotti, Domingo) maar door de grote vier. Weet je wat er altijd zo leuk is? Op zo een feestje blijkt telkens dat het koor stevig aaneen hangt. 42 inschrijvingen voor een feestje is puik. De sfeerbeelden die je hieronder ziet zijn geen krampachtig bijeen gezochte shots, die toch maar moeten aantonen dat er "vrijheid, blijheid" heerst. Ze zijn tekenend voor de fijne koorfamilie, die samen zingt, samen optreedt, samen feest. Jammer hé dat we mekaar zo veel weken moeten missen.
Muzikaal tafelstukje
Zomer in het glas
Verbroedering/zustering tussen alten en bassen
Achter elke tenor een mooie sterke vrouw
Breugel op zij KORILE's
Er zijn niet alleen de grote tenoren, bassen au grand complet
Nu de vakantie er aan komt, leggen wij in onze 3 koren de riem er eventjes af. De echte koorzangers (zij die er veel voor over hebben om repetities en uitvoeringen mee te maken) zeggen nu al dat zij het zullen missen. Daarom kan je misschien je agenda eventjes netjes invullen en op je communiezieltje beloven dat je de respectieve activiteiten van het najaar niet zal missen. Zeker alles wat te maken heeft met de kerstconcerten is een must. Maar de andere data zijn ook om te noteren.
* zaterdag 14 juli, 14.00 uur: Musica ad Nives: stadswandeling door de wijk Zurenborg * donderdag 9 augustus, 20.00 uur: Musica ad Nives : vrije zangavond (ook niet leden zijn van harte welkom) * maandag 20 augustus: 19.30 uur: Ter Looveren hervat de repetities * dinsdag 21 augustus: 20.30 uur: KORILE hervat de repetities * donderdag 23 augustus: 20.00 uur: Musica ad Nives hervat de repetities * zondag 9 september: 9.00 uur: KOORDAG VOOR DE 3KOREN IN WACHTEBEKE; WIE DIT MIST IS NIET GOED BEZIG. * vrijdag 14 september : 14.00 uur: optreden Ter Looveren in de Kastanje * zondag 16 september : ? uur: KORILE zingt op Uit zonder Uitlaat * dinsdag 18 september: 20.30 uur: repetitie van KORILE met koorcoach Elisa Caluwaerts * dinsdag 2 oktober, 20.30 uur : repetitie van KORILE met koorcoach Elisa Caluwaerts * dinsdag 16 oktober, 20.30 uur : repetitie van KORILE met koorcoach Elisa Caluwaerts * zondag 1 november : 10.15 uur: Musica ad Nives verzorgt de hoogmis En dan mag niemand de volgende afspraken missen
* donderdag 13 december : 20.00 uur: Generale repetitie Kerstconcerten - Repetitie in Hombeek * zaterdag 15 december : 20.15 uur : Kerstconcert in Hombeek (Mechelen) * zondag 16 december : 15.00 uur: Kerstconcert in Onze Lieve Vrouw ter Sneeuw (Borgerhout) * zondag 23 december : ? uur: Kerstconcert in de hoofdkerk van Zelzate.
Op 24 juni 1509 werd Hendrik VIII in Engeland tot koning gekroond. Als er één iets is waarvoor deze renaissancevorst bekend is, dan is het wel om zijn vif vrouwen en talloze minnaressen. De koninklijke gunsten durfden nogal eens eindigen met de dood. Nochtans ging het niet zo maar om een onbehouwen bruut. Hij was een niet onverdienstelijk schrijver van theologische traktaten en kreeg daarvoor van de paus de titel van "Verdediger van het geloof". En de afscheiding van Rome kwam er vooral onder de drang van de koning om een mannelijke troonopvolger te kunnen krijgen (al zullen de charmes van Anna Boleyn hier ook wel niet vreemd aan geweest zijn). Toch maar onthouden dat Hendrik VIII ons ook muziek heeft nagelaten die hij zelf componeerde.
"Met grote verslagenheid en immens verdriet melden wij het plotse overlijden van Kaat Tilley, op de dag dat de zon het hoogst in de hemel staat", laat haar familie weten.
Met haar geliefde Arvo Pärt zeilt ze weg in de mist.
Het werkjaar voor de koren zit er bijna op: nog een of andere repetitie, een feestje, een uitstap ... en we gaan voor een zevental weken rusten. Voor mijzelf maak ik dan altijd een bilan op. Is er het voorbije jaar vooruitgang geboekt? Hebben wij met succes nieuw werk kunnen instuderen? Waren de aanwezigheden bevredigend? En over all: vond ik het leuk om in de respectieve koren aan de slag te zijn? Wanneer de koren zelf eens in hun hart kijken, weten ze wel wat mijn antwoord is. Eén ding staat vast: indien een evaluatie negatief zou blijken, dan moet je er mee kappen. Of je moet minstens eens herevalueren na nog eens zes maanden. Beterschap is nooit uitgesloten. Maar nu eerst even uitblazen en eind augustus met volle moed herbeginnen.
De artiestenmis in de Carolus Borromeuskerk in Antwerpen viert zijn 70 jarig jubileum. Op 15 augustus (11.30 u) staat de Kroningsmis van Mozart geprogrammeerd.
Maar ik wil vandaag graag uw speciale aandacht voor het allereerste scratchconcert in Vlaanderen. Voor sommigen onder u nog een onbekend iets. Een scratch-concert is een uitvoering waarbij het publiek onmiddellijk kan meezingen (in principe nemen de deelnemers de koorpartijen voor hun rekening). In Engeland bvb. is het heel gewoon dat je naar zo een concert gaat, eventueel vooraf eventjes repeteert met her orkest, de solisten en de dirigent, en dan enkele uren later het werk uitvoert.
Op 29 september gebeurt dit nu ook in Antwerpen, en wel met een kanjer van een werk. Velen van ons dromen er van om het eens echt te kunnen uitvoeren. De MESSIAH van G.F. Händel. 13 koordelen zullen door de (hopelijk) 350 deelnemers uitgevoerd worden. Je kan er natuurlijk ook naar toe als gewone luisteraar (dan zal je uitgenodigd worden om het beroemde Halleluja mee te zingen).
Dit is echt een uitzonderlijke belevenis. Er is zoveel informatie hierover dat ik je dringend aanraad om
http://artiestenmis70jaar.be te gaan. Daar vind je extra info, partituren, de mogelijkheid om in te schrijven, en zelfs de aparte zangstemmen om te oefenen.
Ook dat hebben we weer eens meegemaakt: KORILE in een pilootopname voor een mogelijk TV-programma dat in Nederland al een redelijk succes kent. De achterliggende bedoeling is om via een quiz te kijken wat er tussen de oren zit en hierdoor onverwachte effecten creëert, dit alles overgoten met een sausje van lichtvoetige wetenschap. Entertainment met een vleugje infotainment. Wat KORILE daar nu kwam doen? Voor de opname zei de regisseur dat er op een bepaald moment een geluidsmuur nodig was, zodat de beide quizende teams niet konden horen wat het andere team allemaal bekokstoofde. En luidronkende grasmachine had ook gekund, maar de programmamakers kozen voor een verrassingseffect waarbij een koor een kerklied ten beste moest geven. Wij dus in dit geval. Of het programma er ooit komt is niet duidelijk. Het infomoment was nauwelijks zichtbaar, en de panelleden overstegen het niveau van platte dorpshumor nauwelijks. Maar als avondje uit voor onze vereniging was er niks mis mee. Hoe dan ook werd er bewezen dat in een koor zingen tot verrassende dingen kan leiden.
Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren: Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.