Dankzij Frans mochten we gisteren één van de schatkamers van Mechelen bezoeken. Zoals één van de koorleden zei: "we gaan dikwijls zo ver om kerken te bezoeken, maar we kennen onze eigen stad niet". Dank u wel voor de goede ontvangst, de vakkundige begeleiding en de kans om te zingen! En zoals gezegd: we hadden nog iets goed te maken in de Sint Janskerk, na een wat mislukt kerstconcert van enkele jaren geleden. Alhoewel het inzingen het allerergste liet verwachten, werd het optreden tijdens de eucharistieviering zeer geslaagd. Een aandachtig koor zette een mooie prestatie neer, die door het talrijke publiek/misgangers echt wel gesmaakt werd. Voor Julia werd het een eerste optreden, en na de mis was er een leuk weerzien met Katleen. De foto's hieronder helpen het ons onthouden en bovendien zal de aandachtige kijker het plezier smaken om na zoveel jaren eindelijk de oplossing te hebben gevonden van de verdwijning van het Lam Gods in Gent.
Niet om het mij gemakkelijk te maken maar om speciale aandacht te vragen, mocht je dit bericht gemist hebben:
STUDIEDAG VOOR KOORZANGERS, DIRIGENTEN EN GEÏNTERESSEERDEN
Stemvorming. Een doe-boek en Handboek voor koordirigenten , twee succesvolle uitgaven van Koor&Stem, vormen feitelijk één geheel. Tijdens deze studiedag zullen de auteurs Jeanine Lambrechts en Michaël Scheck, elkaar aanvullend, een aantal kernelementen uit beide handleidingen uitdiepen. De benadering is praktijkgericht, zodat de deelnemers alles zelf kunnen ervaren en uitproberen aan de hand van muzikale voorbeelden. Daarnaast krijgen ze de nodige achtergrondinformatie bij de aangereikte vaardigheden. De studiedag richt zich niet alleen tot dirigenten en zangers, maar ook tot iedereen die in koorzang en koorwerking geïnteresseerd is. Er wordt zowel in groep als in plenum gewerkt. Tijdens de pauzes staan de docenten ter beschikking voor individueel advies.
INHOUD:
Levende Slagtechniek: Voormiddag - lichaamshouding (zoals bij het zingen) - slagbeweging = impulsen, legato, non legato, staccato - inzet geven = ademhalingsslag met stimulering van de ademsteun - afslag Namiddag - kooropstelling - frasering en ademhalingen - canons dirigeren
Mijn stem, mijn instrument: Dirigenten worden uitgenodigd zelf voor het koor te staan. Voormiddag: - De dirigent en zijn uitstraling, zijn houding bij het voorzingen - Ontspannen ademen - Hoe begin ik aan stemvorming met mijn koor - Stemvorming toepassen in een eenvoudige melodie Namiddag: - Wat ziet, voelt en hoort de dirigent - Hoe gaan we daaraan werken
Twee kathedralen wedijveren volgende zondag om de gunst van het koorminnend publiek. Er is vooreerst het Rutterconcert in Mechelen (16.00 uur) dat met het Requiem en het Magnificat gebaande wegen bewandelt.
Maar er is vooral het optreden van het Mädchenchor Hannover dat om 11.00 uur de mis zingt in Sint Baafs in Gent, mis die gevolgd wordt door een klein concertje. Dit is een unieke kans om één van de beste meisjeskoren van Europa te horen zingen, onder leiding van Gudrun Schröfel. Dit koor is internationaal bekend om zijn prachtige koorklank. Op het programma o.m. * Hans Koesler: Missa in F met orgel * Felix Mendelssohn : Laudate pueri * Johannes Brahms: Ave Maria
Voor 2012 had KORILE zijn volle medewerking beloofd aan het Mechels Stadsfestival dat in de steigers werd gezet: een happening met een speciale manier van Mechelen ontdekken aan de hand van originele presentaties over heel de stad.
We krijgen echter nu het volgend schrijven van de schepen van cultuur waarin een terechte en verstandige afweging wordt gemaakt i.v.m. de kosten die dit met zich meebrengt. Aan ieder van ons nu de opdracht om na te denken over een andere formule, die meer het accent legt op de eigen inbreng i.p.v. een duur buitenlands opzet.
Beste collega's Een aantal onder jullie zijn al op de hoogte, voor sommigen zal dit nieuws eerder als een verrassing komen. Na een mooi voortraject, een fijne samenwerking met TheWorks! (die leidde tot een stevig dossier in overleg met Handelsreizigers in Ideeën) en een reeks enthousiaste reacties uit het Mechelse veld moeten we jammer genoeg (tijdelijk) een punt zetten achter onze plannen. De huidige financiële situatie maakt dat er stevig gesnoeid moet worden binnen de werking van de stad. Het lijkt ons dan ook niet opportuun om een dergelijk feest te organiseren zonder er de nodige middelen tegenover te kunnen zetten. Dit evenement vraagt niet alleen inzet van veel betrokken partijen maar ook de financiële middelen om er een kwalitatief hoogstaand verhaal van te maken. Die garantie is er momenteel niet. Vandaar dat we opteren om dit stadsfestival on hold te zetten, in de hoop om dit in de toekomst alsnog te kunnen realiseren. The Works! en HID willen eveneens iedereen bedanken voor de fijne en constructieve samenwerking. Ze vonden het een voorrecht om met zoveel talent en enthousiasme te kunnen werken aan een stadsproject. Hopelijk kunnen we rekenen op jullie begrip en vooral op een mogelijke, even enthousiaste, samenwerking in de toekomst
Ik kom nog even terug op het concert dat Animato uit Oppuurs onder leiding van Anja Holbrechts vorige vrijdag in Kapelle op den Bos gaf. Niets dan lof voor dit koor, dat reeds vroeger in het jaar een zeer gesmaakte reeks optredens had met de Mass for Peace van Karl Jenkins. Niet te verwonderen dus dat 5 delen van deze mis hernomen werden, deze keer met pianobegeleiding. Het tweede deel van het optreden ging de populaire toer op met dingen als For the beauty of the earth (Rutter); Schindler's List (Crocker), Can you feel the love tonight (Elton John), maar ook Pastorale (Shaffey-List) en Cantar (Jay Althouse).
Waarom ik stilsta bij dit programma is omdat een koor zijn publiek bij de hand durft nemen en het laat zien dat ook recent gecomponeerde muziek best kan gesmaakt worden en helemaal niet zo ongenietbaar is als soms wel eens wordt gedacht. Zingen in een koor is op ontdekkingstocht gaan en voor je publiek nieuwe horizonten openen. Dit heeft Animato perfect gedaan: een moderne compositie laten volgen door een flinke lepel honing, met als gevolg dat de mensen met een zoete smaak naar huis gaan.
Ik kom heel eventjes terug op het optreden van (een delegatie van) Musica ad Nives op het etentje dat de parochie van Onze Lieve Vrouw ter Sneeuw georganiseerd had. Altijd een moeilijke opdracht: je moet proberen de toehoorders toch een beetje te boeien en tegelijk er voor zorgen dat de volle magen van de zangers geen onwelluidende klanken produceren. Alles bij mekaar was het nog een redelijk geslaagd optreden. Eén van de aanwezige dames (niet gehinderd door het uitzicht van het koor because blind) gaf als commentaar: "die kunnen nog goed zingen". En dat terwijl boven onze hoofden een koordag van Alma Musicaen Don Bosco bezig was, die werkten aan Mozart en Händel. Leuk tussendoortje, met de toegevoegde waarde van een mooi moment voor de zieken en mindervaliden!
HerfstNooit ben ik meer in mijn gedachten groot, steeds zeldner denk ik dat mijn werkelijk wezen zich tonen zal en durven te genezen van de steeds naderende duidelijker dood. Vandaag zag ik de hemel door het weemlend lover verbleken tot een doodlijk zuivere helderheid. Ik heb mezelf nog van geen ding bevrijd en er is haast geen tijd meer voor mij over. Er ruist een hoge ruime wind door de recht opgerezen bomen: aan het zwarte water is een hert gekomen, en door het oevergras schijnt laag de zon... Dit is het enig antwoord, dat ik vind, dat mij bevrijden zou, zo ik t vertalen kon.
Morgen zingt Ter Looveren, samen met het kerkkoor en het begrafeniskoor, en aan het orgel Antoon Vekeman, de uitvaartdienst voor broeder Leopold Belien (°16 januari 1937 - +30 september 2011).
Broeder Leopold behoorde bij de congregatie van de Broeders van Liefde, een internationale religieuze gemeenschap, die zich op verschillende maatschappelijke domeinen engageert. In België zijnde Broeders van Liefde vooral actief in de geestelijke gezondheidszorg, de orthopedagogische zorg en het onderwijs. Wereldwijd zijn er zo een 600 broeders. Hun generale overste is Broeder René Stockman (° Assenede 1954).
Ziezo de kogel is door de kerk (figuurlijk). Gisterenavond met het bestuur van Musica ad Nives lekker vergaderd, centjes uitgegeven (de schatbewaarder was er niet) en vooral wat afspraken gemaakt voor de komende maanden.
Ons adventsconcert begint in zijn definitieve plooi te vallen: 11 december om 15.00 u, wellicht opnieuw in het districthuis van Borgerhout. Koor, piano, teksten: het ziet er allemaal goed uit. Het wordt wel druk, want we hebben ook een stukje generale repetitie op 8 december met het optreden in de Roma (allen daarheen rond 19.30 u).
Over die Roma gesproken: het blijft een jammere zaak dat we niet kunnen soundchecken in de zaal, al was het maar enkele minuten. Daarentegen zijn we deze keer niet van plan om ons beneden in de catacomben te laten vangen voor het inzingen. Dat gaan we doen in ons eigen repetitielokaal. En ... ik ben nu al zeker dat alles goed zal aflopen, met Kris aan de vleugel (als ze hem niet vergeten te voorzien). Tussendoor zingen we nog met Allerheiligen (daar zijn we al bijna klaar voor), voor de ziekendag (zondag a.s.: verzameling geblazen in ons lokaal in de Reuzenpoort). En alsof dat nog niet genoeg is: de kerstviering voorbereiden zodat ook de kerkgangers kunnen meegaan in ons muzikaal vieren.
Ahja, een andere vorm van vieren is ons Ceciliafeest op zaterdag 19 november. Begin al maar vast met het voorbereiden van jullie eigen act! En mochten wij er in slagen om het redelijk sober te houden, dan kunnen 's anderendaags om 9.00 u mekaar terug zien in de SintPauluskerk voor de mis van Schubert.
Wie zegt er ook weer dat gepensioneerden zeeën van tijd hebben? Het was me weer het dagje met hindernissen: behalve de rope skipping van Billie, de akademie van Kaat, was er ook een bezoekje bij aan de spoedafdeling van het ziekenhuis. Finn was er in geslaagd om bij het poppenkast spelen van een stoel te vallen en liet een bloedspoor achter in de living. Tussendoor telefoon vanuit Nederland, of ik op 16/17 oktober in Parijs kan zijn voor kennismaking met het koor Pteobjhenie uit Moskou (no altijd kandidaat om in 2012 in Vlaanderen op te treden i.s.m. ons. Dat is meteen een variapuntje voor de bestuursvergadering van vanavond.
Uit de programmatie van de Stadsschouwburg van Antwerpen lichten we vandaag een paar mooie voorstellingen:
* op woensdag 30/11 om 20.30 u brengen de Koninklijke Chorale Cecilia, de Koninklijke Gentse Oratoriumvereniging, het Beauvarlaitkoor uit Koksijde en het kinderkoor van de akademie van Wilrijk onder leiding van Paul Dinneweth de legendarische Carmina Burana van Carl Orff in de versie met (kamer)orkest.
* op dinsdag 6 december om 20.00 uur staat het ballet van Kiev op de planken met een voorstelling van het onsterfelijke sprookjesballet "De notenkraker" op muziek van Peter Tsjaichowsky.
* en op 11 januari 2012 om 20.00 uur staan de Harlem Gospelsingers klaar : zij brengen gospel in de meest zuivere vorm.
Als er één dag is die de Mechelaars moeten onthouden, dan is het de sterfdag van Jef Denyn (2 oktober 1941), de man die maakte dat Mechelen een beiaardstad werd. In 1887 volgde hij zijn vader op als stadsbeiaardier en in 1892 begon hij met wekelijkse maandagavondbespelingen, die weldra navolging zouden krijgen in heel Vlaanderen. Op verscillende plaatsen, maar vooral in het Straatje zonder Eind in Mechelen verdrong het publiek zich om te luisteren naar de heerlijke klokkenklanken. Van heinde en ver kwam men luisteren: hotels boden een speciaal beiaardarrangement aan, er kwamen speciale beiaardtreinen, en de kranten kondigden telkens het programma van het komend concert aan. In 1922 kreeg hij als cadeau voor zijn 35-jarig ambtsjubileum de stichting van de beiaardschool. Zijn opvolger werd de al niet minder bekende Staf Nees.
Ik ga dit weekend het bundeltje versturen dat ik opgemaakt heb om mensen uit te nodigen deel te nemen aan Europa Cantat in Torino. Moeilijke keuze is het wel: wie krijgt het wel, wie niet? Over dat wel gesproken: het moeten mensen zijn die dol zijn op zingen en muziek maken, die genoeg ervaring hebben om snel een partituur onder de knie te krijgen (en dat heeft niets te maken met vlot lezen - ook goede "op-het-gehoor-zangers" komen een heel eind). Ze moeten bovendien de tijd en de mogelijkheden hebben om zich een dag of tien vrij te maken. Ik weet nu al zeker dat er achteraf weer sommigen gaan zeggen, dat zij toch ook geïnteresseerd waren. Al op voorhand mijn excuses ! Maar ... als mensen niks zeggen, dan is het wel moeilijk om in hun binnenste te kijken. Europa-cantat-liefhebbers verspreiden immers geen speciale eigen lichaamsgeur.
VRIJDAG 7 OKTOBER > 20u > Karmelietenkerk > Ezelstraat 28
Vagantes Morborum & Cantores
Religieuze romantiek in Duitsland en Engeland
In de intieme sfeer van de Karmelietenkerk worden twee naties met een rijk cultureel verleden naast elkaar geplaatst. De 19e- en 20e-eeuwse religieuze muziek uit beide landen varieert van verstilling tot verscheuring, van vastgehouden expressie tot grootse verheerlijking. Vagantes Morborum en Cantores laten in dit openingsconcert de Duitse en Engelse geestelijke romantiek in al haar facetten weerklinken.
ZATERDAG 8 OKTOBER > 20u > Karmelietenkerk > Ezelstraat 28
Bladelin-ensemble & Scola Gregoriana Brugensis
Orient & Occident
Een dialoog tussen de oorspronkelijke gregoriaanse monodie en de zeer sobere, diepreligieus en Russisch-orthodox geïnspireerde muziek van John Tavener (°1944), een versmelting van de vroegst genoteerde eenstemmige muziek uit het Westen en de mystiek geïnspireerde meerstemmige hedendaagse muziek met Oosterse invloed.
ZATERDAG 15 OKTOBER > 20u > Sint-Jacobskerk > Sint-Jacobsplein 1
Collegium de Dunis & Anima Vocalis
Cori Spezzati: Psalmzettingen van de 15de tot de 17de eeuw
Opgesteld op twee podia in de schitterende akoestiek van de Sint-Jacobskerk brengen de uitvoerders een boeiende selectie uit het rijke repertoire van 3 eeuwen psalmzettingen. Hoogtepunt van het programma zijn de uitvoering van een aantal dubbelkorige composities van Adriaan Willaert, Giovanni Pierluigi da Palestrina en Heinrich Schütz.
Het koor Collegium de Dunis en het vocaal ensemble Anima Vocalis brengen naar aanleiding van het koorfestival 2011 een gezamenlijk programma met koormuziek uit de 15de tot 17de eeuw, gebaseerd op psalmteksten uit het Oude Testament. De titel Cori Spezzati (gesplitste koren) verwijst naar Venetië, waar in de tweede helft van de 16de eeuw twee of meerdere koren tegenover elkaar werden opgesteld om afwisselend of samen te zingen. Deze techniek werd na Italië ook toegepast in Duitsland in de late Renaissance en de vroege Barok.
Doorheen het programma komen zowel Latijnse als Duitse psalmvertalingen aan bod. In het eerste deel werden psalmen gekozen die verdriet en rouw uitdrukken, terwijl het tweede deel lof- en jubelpsalmen bevat. Hoogtepunt in het programma zijn de uitvoering van een aantal dubbelkorige composities van Adriaan Willaert, Giovanni Pierluigi da Palestrina en Heinrich Schütz.
De concerttitel Cori Spezzati (gesplitste koren) verwijst naar een gebruik uit Venetië. In de tweede helft van de 16de eeuw werden twee of meer koren er tegenover elkaar opgesteld. Dan zongen ze afwisselend of samen. Deze techniek werd in de late renaissance en de vroege barok ook toegepast in Duitsland.
Anima Vocalis zingt onder leiding van Reinhard Andries, Collegium de Dunis onder leiding van Ignace Thevelein.
Tickets 10 - Sint Jacobskerk Brugge za. 15 oktober 20.00 uur
Paus Benedictus XVI heeft ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van het Pauselijk Instituut voor Gewijde Muziek het belang van het gregoriaans voor de eredienst benadrukt. Dat doet hij in een gepubliceerde brief aan de grootkanselier van het Instituut, de Poolse kardinaal Zenon Grocholewski.
Hoogste vorm In zijn brief benadrukt de paus het primaat van het gregoriaans in de Romeinse ritus. Het gregoriaans is volgens de paus de hoogste vorm van gewijde muziek. Benedictus XVI stelt dat juist deze gezangen geschikt zijn om God te verheerlijken en de gelovigen te heiligen. Ook andere stijlen, zoals de polyfonie, kunnen deze functie volgens de paus vervullen. Het is dan ook belangrijk dat de locale kerken beschikken over een schola cantorum, "vooral in de kathedralen", aldus de Heilige Vader.
Misverstand De paus betreurt het dat na het Tweede Vaticaans Concilie het gregoriaans ten onrechte door sommigen is beschouwd als iets uit een ver verleden en daarom ongeschikt voor de eredienst in de moderne tijd. De opvatting dat het gregoriaans een belemmering zou zijn voor de muzikale creativiteit en de liturgische deelname van de individuele gelovigen, berust volgens hem op een misverstand.
"We moeten ons echter steeds opnieuw de vraag stellen: wie is het eigenlijke subject van de Liturgie? Het antwoord is simpel: de Kerk. Het is niet het individu of de groep die de Liturgie celebreert, maar het is op de eerste plaats een handeling van God doorheen de Kerk, die haar geschiedenis heeft, haar rijke traditie en haar creativiteit", schrijft Benedictus XVI.
Op 27 september 1590 stierf paus Urbanus VII aan malaria. Daarmee kreeg hij de triestige eerste plaats in de lijst van de kortste pontificaten: hij was 13 dagen paus geweest. Urbanus VII was de eerste machthebber die tabaksverbod in publieke ruimtes invoerde. Hij dreigde iedereen te excommuniceren die, hetzij in de zuilengalerij, hetzij in de kerk zelf tabak gebruikte (pijptabak zowel als snuif- of pruimtabak). Eigenlijk had er nog een "betere" paus op de eerste plaats kunnen staan. Paus Stephanus (II) heeft slechts twee dagen geleefd nadat hij 23 maart 752 tot paus was verkozen. Hij stierf echter nog voor hij kon worden ingehuldigd en werd in 1962 door de Vaticaanse historici van de officiële lijst afgevoerd. Nog zo een paus die het niet lang volhield was Marcellus II. 22 dagen duurde zijn pontificaat. Zijn naam is echter toch de geschiedenis ingegaan. Palestrina zou namelijk ter zijner ere de Missa Papae Marcelli gecomponeerd hebben.
Voor diegenen van KORILE die hun mail maar af en toe eens open doen, en voor de andere nieuwsgierige bezoekers: het programma dat KORILE uitvoert op 15 oktober in de Sint Janskerk in Mechelen:
Ik ben Carlo (Carlo Claes), geboren op 20 september 1944. Als je goed telt weet je hoe oud / jong ik ben. Enkele jaren geleden gaf ik mijn job als resoc-coördinator van Waas en Dender op om met brugpensioen te gaan. Sindsdien kan ik mij aan mijn echte passie wijden: de koormuziek. Ik dirigeer twee koren: Fiori Musicali uit Sint-Niklaas en het Hanswijkkoor in Mechelen. Zo ontmoet ik iedere week een hoop fijne, lieve mensen. Maar hier is de wereld nog veel groter. Dus kom ik nu ook jou tegen.