De evolutie naar een
confederaal België, wat houdt dat eigenlijk in? Worden we daar met zijn allen
beter van? Gaat het om een loutere aanpassing of vervolmaking van het
systeem dat we vandaag kennen of is er meer aan de hand? Is het nu separatisme
of net het tegendeel ervan, een tussen- of een eindstation of nog iets anders?
Vijftien vragen, ter reflectie aangeboden.
1) Wat
betekent confederalisme ?
Confederalisme is een unie van twee of meerdere onafhankelijke
staten, die zelf door middel van een internationaal verdrag beslissen
wat ze samen doen.
2) Is
er een verschil tussen federalisme en confederalisme ?
Zeer zeker. De twee hebben niets met elkaar te
maken. Federalisme (een bondsstaat) betekent dat je één staat hebt met
meerdere wetgevers. In België gaat zijn die wetgevende machten het federale
Parlement en de parlementen van de gewesten en de gemeenschappen. De gewesten
en de gemeenschappen zijn echter onderdelen van de federale staat. Zij oefenen
slechts bevoegdheden uit die hen door het federaal Parlement toegekend worden.
In een confederaal systeem (een statenbond)
wordt deze logica omgedraaid: de lidstaten van de confederatie delegeren door
een internationaal verdrag (zie punt 1) bevoegdheden naar de confederale
overheid. In een federatie stemt een democratisch verkozen federaal parlement wetten.
In een confederatie ligt de macht bij de lidstaten van de confederatie die akkoorden
sluiten. Daardoor vertoont de confederatie een onderhandeld en diplomatiek
karakter, in tegenstelling tot de federatie waarbinnen volksvertegenwoordigers
verantwoording verantwoording verschuldigd zijn aan de hele natie. Deze
tegenstelling tussen diplomatiek overleg en democratische verantwoordelijkheid
maken beiden stelsels niet alleen verschillend. Meer nog, ze zijn elkaars tegengestelden.
De bewering als zou confederalisme een doorgedreven vorm van separatisme
zijn is onwaar.
3) Is
er een verband tussen confederalisme en separatisme?
Aangezien een confederatie enkel maar tot stand
kan komen na een internationaal verdrag tussen twee onafhankelijke landen,
veronderstelt dit het bestaan van deze entiteiten. In de Belgische praktijk
komt dit op het volgende neer: de Belgische federatie dient eerst ontbonden te
worden in twee of meerdere delen, bv. Vlaanderen, Wallonië en Brussel.
Vervolgens kunnen die nieuwe en onafhankelijke staten een verdrag afsluiten,
waarin ze vastleggen welke bevoegdheden ze op confederaal vlak willen
uitoefenen.
Zodoende impliceert confederalisme niet alleen
separatisme want dat is nodig om tot onafhankelijke staten te komen het is
er zelfs een doorgedreven vorm van.
4) Wat is het wezenlijke verschil
tussen confederalisme en separatisme?
In wezen is er geen verschil. Een separatist (of
een independist) streeft naar een onafhankelijk Vlaanderen (Wallonië). Een
confederalist ook, maar die biedt na de onafhankelijkheid nog een
samenwerkingsverdrag aan.
Men kan dus niet voor confederalisme en
tegen separatisme (onafhankelijkheid) zijn.
5) Vertoont het confederalisme nog
andere kenmerken?
Ja.
(1) In een confederaal model houdt de
Belgische staat (en grondwet) op te bestaan. Meer concreet zou in dit
scenario België geen staat meer zijn, maar enkel nog een overkoepeling van
soevereine lidstaten. Daaruit volgt dat de Belgische nationaliteit ophoudt
met bestaan en er enkel nog Vlamingen en Walen zouden zijn.
(2) In een confederaal model wordt het Belgische
parlement niet meer rechtstreeks verkozen, maar duiden de leden van de
lidstaten aan wie er in de confederale Raad zetelt. Zon getrapt kiessysteem
raakte overigens sedert de 18de eeuw in onbruik. Confederaties
bestonden dan ook vooral in het feodale tijdvak.
(3) De confederatie oefent, in de regel, zeer
beperkte bevoegdheden uit.
(4) Elke lidstaat heeft op confederaal vlak een eenzijdig
vetorecht, wat uiteraard tot voortdurende chantage kan leiden. Wanneer de
rijkere lidstaat het niet eens is met de politiek van de armere lidstaat kan
zij ermee dreigen de onderhandelde solidariteit (interpersonele
solidariteit zoals we die thans in België kennen houdt op te bestaan, het gaat
immers om twee of meer verschillende landen) eenzijdig op te blazen. De
confederatie is van nature een instabiel model omwille van de permanente
diplomatie die een geïnstitutionaliseerd karakter vertoont.
(5) De lidstaten hebben ten allen tijde een eenzijdig
uitstaprecht uit de confederatie, hetgeen voortvloeit uit het feit dat ze
onafhankelijk zijn.
6) Zijn
er op dit moment confederaties?
Neen.
7) Men
zegt dat Zwitserland een confederatie is?
Dit hardnekkig misverstand vloeit voort uit de
benaming van Zwitserland Confoederatio Helvetica, Helvetische Confederatie.
Deze benaming is slechts een relikwie uit oudere tijden. Sedert 1848 is Zwitserland
een confederatie met 26 kantons, vier officiële talen, meertalige openbare
diensten en universiteiten, federale partijen, een bicameralisme, een
eengemaakte buitenlandse politiek enz. Wie zegt dat Zwitserland een
confederatie is, kan ook zeggen dat Noord-Korea officieel: de democratische
volksrepubliek Korea (DPRK) een democratie is.
8) Zijn
er dan voorbeelden van confederaties?
Sedert het einde van de 18de eeuw
zijn er een aantal confederaties geweest. Denken we aan de Verenigde Staten
van Amerika, waar de onafhankelijke staten in 1776 een verdrag sloten en
zich in 1787 van statenbond tot federatie transformeerden. De Duitse Bond was
van 1815 tot 1866 een losse confederatie die alle Duitse vorstendommen (met
inbegrip van het huidige Tsjechië, Kroatie en delen van Noord-Italië) omvatte.
De Oostenrijks-Duitse oorlog (1866) maakte een einde aan deze structuur. Oostenrijk-Hongarije
was na het Ausgleich verdrag dat om de tien jaar bij goedkeuring van
beide lidstaten verlengd moest worden van 1867-1918 een tweeledige
confederatie. Tussen 1958 en 1961 vormden Egypte en Syrië een
confederatie (een experiment dat in een oorlog eindigde). Servië-Montenegro
vormden van 2003 tot 2006, moment waarop Montenegro zich eenzijdig afscheidde,
een confederatie.
9) Men
zegt dat België een confederatie sui generis kan zijn?
Federalistische systemen verschillen van land
tot land, maar hebben altijd één gemeenschappelijk kenmerk ook in
België het zijn staten waar het federaal parlement de bevoegdheden verdeelt.
Confederalistische systemen hebben altijd het gemeenschappelijk kenmerk dat ze
uit onafhankelijke staten bestaan. Men kan derhalve nooit een Belgisch
confederalisme hebben zonder de Belgische staat als rechtsentiteit op te
heffen. Kortom, een confederatie sui generis is een onwaarheid.
10) Kan
art. 35 van de Grondwet België dan niet omvormen tot een confederatie?
Artikel 35 van de Belgische Grondwet stipuleert:
De federale overheid is slechts bevoegd voor de aangelegenheden die de
Grondwet en de wetten, krachtens de Grondwet zelf uitgevaardigd, haar
uitdrukkelijk toekennen. De gemeenschappen of de gewesten zijn, ieder wat hem
betreft, bevoegd voor de overige aangelegenheden onder de voorwaarden en op de
wijze bepaald door de wet. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid
bepaald in artikel 4, laatste lid. (i.e. een wet, aangenomen met de
meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat
de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het
totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte
stemmen bereikt.).
Deze grondwetswijziging kan er dus slechts komen
indien ze door beide Kamers (= Constituante) bekrachtigd is en wanneer art. 35
ter herziening vatbaar verklaard wordt (hetgeen nu niet gebeurde, behoudens men
alsnog de procedure van de Grondwet, via art. 195 wel ter herziening vatbaar
verklaard zal herzien, hetgeen het Parlement toelaat om elk artikel te
veranderen). De Constituante brengt hoe dan ook in het geval van de invulling
van art. 35 een grondwetswijziging aan. Een confederatie heeft geen Grondwet,
wordt niet door een constituante bevoegd, heeft nood aan onafhankelijke
entiteiten enz. Anders gezegd, art. 35 van de Belgische Grondwet kan België
uiteraard niet omvormen tot een confederatie.
11)
Hoe kan men dan komen tot een confederaal systeem?
Door een eenzijdige of onderhandelde opdoeking
van de Belgische staat en
(derhalve van de) Grondwet (hetgeen op zich al een constitutionele
onmogelijkheid is, gelet op art. 91 van de Grondwet, 2de lid en art.
187 van de Grondwet, alsook van de grondwettelijke decreten van november 1830).
De facto rest enkel nog de mogelijkheid om niet alleen buiten het
grondwettelijk kader te treden en zelfs dit grondwettelijk kader op te heffen.
12)
Kan een volgende staatshervorming die naar confederalisme leidt dan geen
eindstation zijn?
Deze bewering is gratuit en manifest onwaar en
wel omwille van volgende redenen:
1)Confederalisme
impliceert een staatsvorming, geen staatshervorming.
2)Zelfs
al zou confederalisme een eindpunt zijn in de staatshervorming (sic),
dan nog: bij elke vorige staatshervorming werd verkondigd dat deze een
eindpunt zou vormen ... en dat al 40 jaar lang.
3)Zelfs
al zou een confederale staatshervorming (sic) mogelijk zijn quod non dan
nog staat het elke lidstaat vrij om zijn eigen weg te gaan; zelfs al zou
men de invulling van artikel 35 omschrijven als confederalisme hetgeen
baarlijke nonsens is dan nog kan art. 35 altijd opnieuw worden gewijzigd,
behoudens men de grondwet onwijzigbaar maakt (wat uiteraard de facto
onmogelijk is).
13) Allemaal goed en wel, maar
uiteindelijk is het toch een spel met termen niet, we zeggen dan wel
confederalisme, maar eigenlijk bedoelen we een doorgedreven federalisme?
Wie dat bedoelt moet het ook in die woorden
zeggen en de term confederalisme laten vallen. Zoniet is hij (of zij) óf een
secessionist óf schotelt hij (of zij) de kiezers moedwillig onwaarheden voor.
14) Federalisme, confederalisme:
komt het uiteindelijk niet op de inhoud aan?
Een inhoud kan pas gegeven worden als men weet
waarover men spreekt. Een confederatie betekent dat er één land bestaat, een
confederatie betekent dat we spreken over twee of meerdere landen. Zo simpel is
het.
15) Is het huidige federalisme dan
niet onwerkbaar?
Elk systeem is maar werkbaar in die mate dat men
over de politieke wil beschikt om het te doen werken. Het slechtste
staatsbestel is werkbaar wanneer politici van goede wil het doen werken.
Dit gezegd zijnde is het ironisch om te moeten
vaststellen dat diegenen die ons eerst het federalisme wilde opleggen waarvan
Gaston Eyskens in zijn mémoires zei dat het bij een referendum door de grote
meerderheid van de Belgen zou verworpen worden nu komen vertellen dat België
moet evolueren naar een losse statenbond omdat het systeem dat zij wensten
niet werkt.
In de context van de huidige globalisering, van
financiële en ecologische catastrofes is het gewoonweg absurd om in een
communautair moeras te blijven steken omdat het nationalisme nu eenmaal salonfähig
is in België. Er zijn gewoonweg veel te veel overheden voor een land met de
inwoners van een internationale grootstad. Het wordt hoog tijd om de gewesten
en de gemeenschappen, die dragers zijn van het federalisme dat in wezen
gewoon twee taalgroepen tegen elkaar opzet af te schaffen.
Enkel een meerpolig systeem waarbij het
zwaartepunt bij de centrale overheid ligt (minstens zes entiteiten die geen
nationalistische aspiraties betonen) biedt stabiliteit.Wat in Nederland kan, moet ook bij ons
mogeljk zijn. Daarvoor moeten natuurlijk wel moedige politici, die denken aan
het algemeen belang gevonden worden.