VRAGEN AAN DE N-VA
Begin februari 2014 hield de
N-VA een ideologisch congres, in het licht van de komende verkiezingen. Fundamentele vragen
bleven onbeantwoord.
- De partij is voorstander van confederalisme, doch
zegt nu nog geen "Vlaamse" onafhankelijkheid te willen. Welnu, een
confederatie is een verdragsunie tussen ... onafhankelijke staten. Wat
met deze flagrante contradictie?
- Volgens de plannen van de N-VA moet de Belgische
grondwet verdwijnen ten voordele van een grondverdrag tussen "Vlaanderen"
en "Wallonië". Art. 187 van de Belgische grondwet stelt: de Grondwet kan
noch geheel, noch ten dele worden geschorst. Op 3 maart 2013 verklaarde partijvoorzitter Bart De Wever: "Wint de N-VA, dan
moeten de andere Vlaamse partijen ons volgen. Desnoods moet de grondwet
genegeerd worden om het confederalisme in te voeren" (GVA/HBVL). Dus als de
N-VA pakweg 30% van de stemmen haalt in één landsdeel, moeten alle
andere partijen in de pas lopen en een illegale daad plegen? De partij
roept dus op tot onwettelijkheid?
- In
de teksten van de N-VA lezen wij: Vlaanderen en Wallonië [
] rapporteren afzonderlijk aan Europa
over hun na te komen verplichtingen (stabiliteits- en
hervormingsprogrammas in het kader van het Europees semester,
actieplannen in het kader van de EU2020-doelstellingen, ...). [
] Europa geeft op zijn beurt informatie
rechtstreeks door aan Vlaanderen en Wallonië.. Maar de N-VA erkent enkel lidstaten. Hoe
verzoent de N-VA passages als deze met haar voornemen om nog geen
"Vlaamse" onafhankelijkheid te willen?
- Volgens de N-VA
dienen "Vlaanderen" en "Wallonië" elk afzonderlijke ambassades te verkrijgen
in het buitenland. Ambassades zijn het kenmerk van onafhankelijke en door
de internationale gemeenschap erkende staten. Hoe wil de partij dit
bereiken zonder de onafhankelijkheid van "Vlaanderen" uit te roepen?
- De N-VA wil, naar
eigen zeggen, een meer simpele staatsstructuur. Maar de Belgische
confederatie die zij voorstellen bestaat niet alleen uit "Vlaanderen" en "Wallonië", elk met hun eigen parlement en regering. Voor wat Brussel
betreft zijn én beide deelstaten bevoegd en, voor wat sommige andere
aangelegenheden, het stadsgewest. Op confederaal niveau wil de partij een
(onrechtstreeks verkozen) parlement en, parallel, als soort diplomatieke
conferentie een Belgische raad van ministerraden. Ook de Duitstalige
gemeenschap blijft behouden. In welk opzicht is deze staatsstructuur
eenvoudiger als deze die vandaag bestaat?
- Op 25 jaar tijd wil de N-VA de gigantische Belgische
staatsschuld van 365 miljard tot nul herleiden. Dit is niet alleen
onmogelijk, maar ook onwenselijk. Immers, elke staat heeft nood heeft aan
een zekere openbare schuld om spaargeld te investeren (de investering
daarvan kan een positief effect hebben op het BNP). Wat is het doel en
nut van dit standpunt dat tot de politieke fictie behoort?
- In de plannen van de partij krijgt Brussel alleen
grondgebonden bevoegdheden (bijvoorbeeld milieu, mobiliteit en werk)
toegewezen.
- De persoongebonden bevoegdheden vallen exclusief onder Vlaanderen en
Wallonië : cultuur en onderwijs zoals op heden, maar ook de sociale
zekerheid. Brusselaars moeten dus hun systeem kiezenKinderen vallen ten
laste van het systeem van de ouders. De N-VA voert voor Brussel een
subnationaliteit in. Probleem: 1° indien de Brusselaars kiezen voor het
"Vlaamse systeem", wat de N-VA ongetwijfeld hoopt, stijgt de kostprijs van
de Vlaamse sociale zekerheid exponentieel. Hoe gaat men dit opvangen?; 2° Wat zijn de gevolgen van deze
subnationaliteit voor gemengde
huwelijken of nieuw samengestelde gezinnen? 3° is deze werkwijze congruent
met het Europese recht? 4° zal zulke
indeling van de bevolking niet leiden tot enorme sociale
spanningen in Brussel?
- N-VA kopstukken spreken elkaar vaak tegen. Soms is dit welhaast surrealistisch. Zo
verklaarde Geert Bourgeois op 20 maart 2013 in Villa Politica (vrt): Onafhankelijkheid is een
begrip uit de achttiende eeuw. Een aantal maanden later echter stelde Theo Francken in De
Standaard: Vlaanderen
is klaar voor onafhankelijkheid. (DS,
3 augustus 2013). Siegfried Bracke stelde in januari 2013: le
séparatisme, ça mintéresse peu ! Cest une solution possible, mais pas ma
préférée (La Libre Belgique, 5 januari 2013). Maar Jan Peumans zei twee
weken later: Natuurlijk zijn wij separatisten. Artikel 1 van
onze statuten zijn toch klaar en duidelijk? Wij willen een onafhankelijk
Vlaanderen. Punt. (Apache.be,
25.01.13). Op zich al een enorme contradictie. Maar wat indien we dit
citaat er nog bijnemen: Ook ik ben feitelijk separatist [
] Maar
ik vind wel dat we een beetje treffelijk uiteen moeten, met manieren. Aldus sprak Siegfried Bracke op zijn weblog
d.d. 4 juni 2007. Is dit alles eerlijkheid naar de kiezer toe?
- Volgens wat de N-VA voor ogen staat, moet de
Belgische confederatie enkel nog bevoegd blijven voor het leger, het
uitreiken van paspoorten, de openbare schuld, de BTW en accijnzen, het
strafwetboek, de niet-territoriumgebonden delen van het burgerlijk wetboek
en bepaalde delen van het veiligheidsbeleid (in wezen enkel het bestrijden
van grote criminaliteit). Kan iemand uitleggen wat het nut is van dit
volledig uitgeklede niveau?
- De
N-VA maakt voortdurend vergelijkingen met separatistische bewegingen in
andere landen, en ondersteunt ze, zo bijvoorbeeld in Schotland of
Catalonië. Welnu, sedert 1993 de laatste twintig jaar dus
werden volgende staten onafhankelijk: Eritrea (24 mei 1993), Palau (1
oktober 1994), Oost-Timor (20 mei 2002), Montenegro (3 juni 2006), (het
statuut hiervan is nog betwist: ) Kosovo (17 januari 2008), Zuid-Soedan (9
juli 2011). Al deze staten werden onafhankelijk middels een referendum
(Tsjechoslovakije hebben we buiten beschouwing gelaten). Ook Schotse,
Catalaanse of Baskische separatisten eisen een referendum. De N-VA is
expliciet gekant tegen een referendum over Vlaamse onafhankelijkheid.
Waarom? De vraag stellen, is ze
eigenlijk al beantwoorden ...
- De N-VA vindt het verstandig dat elke deelstaat gefaseerd komaf [maakt] met de diverse faciliteitenregelingen. Zij denken hierbij
natuurlijk aan de faciliteiten in het Vlaams gewest, maar schijnen te
vergeten dat er 100.000 Nederlandstaligen resideren in Edingen, Komen,
Moeskroen, Vloesberg en Welkenraedt. Moet de Nederlandse taal daar dan
geofferd worden op het altaar van de Vlaamse soevereiniteit?
- Een
volkomen over het hoofd geziene passage, zeker wat de formulering betreft,
in de congresteksten van de N-VA, is wel de volgende: Het grondgebied
van Vlaanderen omvat de provincies Antwerpen, Limburg,
Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen, en de regio
Brussel-Hoofdstad. Het grondgebied van Wallonië omvat de provincies Henegouwen,
Luik, Luxemburg, Namen, Waals-Brabant, en de regio Brussel-Hoofdstad. De N-VA wil het Brussels
gewest dus (ook) toevoegen aan het Waals gewest. Klinkt dit niet vreemd
uit de mond van een
Vlaams-nationalistische partij?
We kunnen zowel nog even doorgaan.
Het punt is, dat de N-VA op haar langverwachte en historische congressen
alsook bij monde van haar tenoren een absurd en tegenstrijdig verhaal
verkondigt. Het ergste van al is dat de media hier niet de minste kritische
vragen bij stellen.
Een partij zoals de N-VA, die haar ontstaans- en bestaansreden met een wollige retoriek
versluiert: het is wellicht uniek in Europa...
Bruno Yammine
|