Bruno Yammine, Belg en anti-separatist!
Foto
Inhoud blog
  • LLB
  • VRAGEN AAN DE N-VA
  • Nog steeds actueel
  • Nieuw bericht
  • N-VA kondigt daling transfers aan !
  • Brief, gedeeltelijk gepubliceerd in HLN d.d. 15 januari 2012
  • grappig
  • Analyse intéressante (LLB)
  • 'De formatie is dood'
  • Onvoorstelbaar
  • Vervolg
  • Meer gedetailleerde weergave communautaire nota EDR
  • De inhoud van de pre-separatistische nota EDR
  • grafiek
  • Uit LLB d.d. 23 juni 2011. Voor de reste: cordon médiatique................
  • goede tekst in De Tijd
  • Niet slecht van De Gucht
  • Altijd opnieuw: geld en grondgebied
  • VERLIEST VLAANDEREN BRUSSEL?
  • Interessante tekst ivm financieringswet en transfers
  • hoegin
  • Belachelijke politici nog eens ten strijde tegen koning, met hulp van
  • Verdacht ...
  • Ongelooflijk toch
  • Brief gepubliceerd in HLN d.d. 29 april 2011
  • Best onderhandelingen (sic) begraven
  • DWAALT B PLUS?
  • Allez, bijna-exit W. Beke: "Il a les mains vides et on tourne en rond"
  • Interessant
  • na meer dan 275 dagen ...
  • Ze weten het zelf niet meer
  • But do we care?
  • Politiek beneden alle peil
  • WERELDVREEMD
  • Bétonner le bétonnage : -)) (257 dagen na de verkiezingen!)
  • DS: de wanhoop nabij
  • Communautair bochtenparcours N-VA
  • 1815
  • De inhoud van de nota
  • Groninger Courant, 9 juli 1790, p. 1
  • AMSTERDAMMER
  • Interessant artikel uit LLB
  • GEEN AFBRAAK SENAAT!
  • Kaart met scholen in het VKN
  • BANAAL NATIONALISME
  • Uitstekende analyse W. Pauli (De Morgen)
  • BHV, Belgen in het buitenland: B.U.B. los over sp.a,VB,LDD,PVDA,PP,CD&V,Groen,RWF!!!
  • Prachtig stuk van Dave Sinardet! (zie vooral door mij aangestipt deel)
  • Reflecties bij deze verkiezingen.
  • CONFEDERALISME IN 15 VRAGEN EN ANTWOORDEN
  • OMTRENT ONWAARHEDEN
  • Wat lezersbrieven...
  • POLITIEK COMPLOT TEGEN MONARCHIE LAG AL IN MAART KLAAR - HEIMELIJK DUBBELSPEL DEHAENE/A. DE CROO
  • GEPUBLICEERD IN D.M. (22 april 2009)
  • IS BHV WEL ONGRONDWETTELIJK?
  • DS: wat men al niet leest in de gazet......................
  • COMMUNAUTAIRE NONSENS
  • KAN IEMAND NOG VOLGEN?
  • LEZERSBRIEF IN D.M.
  • EERSTE PAKKET STAATSHERVORMING = AANSLAG OP EENHEID BELGIË
  • Gelukkig Nieuwjaar
  • Heeft het VB zijn "grootste zwakte" gevonden?
  • Briefje naar Jan Peumans (N-VA)
  • UIT DGB (De Groene Belg) 208
  • ALLE ARGUMENTEN PRO TAALFEDERALISME ONTKRACHT!
  • Na SLP ook Vlaams Belang voor de bijl?
  • De begrafenis der SLP (ex-Spirit)
  • Zo voerde de Volksunie campagne in 1965
  • Interesante brief in De Standaard (15 juni 2009)
  • WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN CONFEDERALISME EN FEDERALISME?
  • De Kris Peeters zegt het eens goed
  • NU AL MASSAAL VERZET TEGEN AFSCHAFFING PROVINCIES
  • ONAANVAARDBAAR !
  • B.U.B. sterkste buitenparlementaire partij in Brussel-Vl. Parlement
  • Wie zit er achter het confederale plan van CD&V?
  • VERKIEZINGEN of DE GROTE LEEGTE
  • Interessant vraaggesprek met Ceyssens (VLD)
  • David Sinardet maakt brandhout van de Vlaams-nationalistische mythe
  • NOG OVER HET WOESTIJNVIS-FENOMEEN BDW
  • N-VA EN SPELLETJESPROGRAMMA'S
  • De lucide analyse van Dave Sinardet
  • Nationalisten VERLIEZEN zetels tov. 2004
  • Interessante tekst uit LE SOIR
  • B PLUS : EEN SEPARATISTISCHE CLUB
  • WAT IS HET BELGISCHE FEDERALISME?
  • Interessante tekst
  • EEN INTERPELLATIE
  • WAAR OPEN VLD ECHT VOOR STAAT
  • CAMPAGNE B.U.B. - BRUSSEL !
  • SEPARATISME: WIE GAAT DAT BETALEN?
  • DE WELDADEN VAN HET TAALNATIONALISME
  • TOFFE AFFICHE : -)))
  • DOOD VAN EEN STAATSMAN
  • ABICHT EN POLEN
  • Lezing K.Z.M.
  • NATIONALISME AANVALLEN, NIET DE ANDEREN
  • Brief in DE MORGEN 27/12
  • Gevonden op ... Facebook!
  • LETTRE AU SOIR
  • BRIEF NAAR BERT
  • Een interessant maildebat
  • BelgianJournal
  • De "Gravensteengroep" doet het weer...
  • NIEUWS
  • Mythe "gescheiden" media doorprikt
  • Yves Desmet, ge hebt gelijk.
  • POLITIEKE SOLIDARITEIT = FASCISME
  • 25 PUNTEN VAN KRITIEK OP HET TAALFEDERALISME
  • POLITIEK EENGEMAAKT BELGIË EVEN TOEKOMSTGERICHT DAN POLITIEKE EU
  • HET NON-PROBLEEM
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Brieven naar dagbladen (waaronder enkele gepubliceerde)
  • Dit werd nog gepubliceerd
  • TAALNATIONALISME EN MORAAL
  • N.a.v. de nieuwe staatshervorming: Brieven naar kranten!
  • Grappig van n.Ga
  • Politicologen
  • Gezondheidszorgen
  • Confederalisme: Wanneer gaan ze het snàppen!?
  • WAAROM BELGIË EN TAALFEDERALISME ONVERZOENBAAR ZIJN
  • HISTORISCHE WORTELS TAALFEDERALISME
  • Kritische bedenkingen bij Nota-Verhofstadt
  • OPINIESTUK IN BRUSSEL DEZE WEEK
  • Virtueel België
  • REUNION?
  • TEWERKSTELLING
  • Opiniestuk gepubliceerd in DE TIJD van 8.01.08
  • ON SE MOQUE DE NOUS
  • ENKELE BEGRIPPEN KRITISCH ONDERZOCHT
  • TAALFEDERALISME
  • CONFEDERALISME
  • BETER BESTUUR?
  • TIENDUIZENDEN OP STRAAT VOOR BELGISCHE EENHEID
  • BELGEN ALLER PROVINCIES, VERENIGT U!
  • TAALPERIKELEN
  • POLITIEKE WIL
  • Regards sur la crise
  • Uitstekend stuk van VRT-journaliste
  • BEDENKINGEN BIJ EEN CRISIS
  • SPLITSING GEZONDHEIDSZORG
  • "Sicko" in België?
  • Brief naar HBVL
  • Brief naar De Standaard
  • ABVV TEGEN REGIONALISERING
  • LETERME II
  • Na 110 dagen politieke crisis
  • Oud-VSA-ambassadeur verdedigt België
  • MOETEN WE ONS HIERAAN VERWACHTEN?
  • Red de solidariteit!
  • CD&V EN NATIONALISME
  • Brief van mij vandaag in Het Laatste Nieuws
  • De VVB valt me zowaar aan!
  • VB verliest nazi-vriendjes
  • DEMOCRATIE IN ALLE TALEN
  • NOG MEER NIEUWS VH ANGELSAKSISCH COMPLOT
  • OMTRENT VB-betoging
  • Goed van onze politie
  • TUSSENKOMST MIEKE VOGELS (GROEN!) nav
  • HET RECHT OM BELG TE BLIJVEN!
  • "openhartig!?"
  • LEZEN EN HERLEZEN...
  • Daar komen de federalisten!
  • OPINIESTUK BPLUS IN LLB
  • IDENTITEIT
  • ALWEER ANGELSAKSISCHE ANTI-BELGISCHE ZEVER (uit "The economist")
  • NATIONALISME IS EEN DODELIJK GIF- (5.09)
  • Walter Zinzen: een verstandig man
  • Ayatollah Bart De Wever
  • nekeer lachen :-)
  • Gelezen in De Morgen
  • BRIEF IN HBVL (31.08)
  • Brief in D.S. (31.08)
  • BRIEVEN NAAR DAGBLADEN
  • Het einde 2.0
  • ONHEILSPROFETIEËN
  • Brief in D.S. (25.08)
  • BRUSSEL TSJECHISCH! (DS 22.08)
  • FORMATEURSNOTA II
  • HOE VB-PROPAGANDA WERKT
  • GOED OM TE HERLEZEN
  • GRAPPIG
  • UIT DE FORMATEURSNOTA
  • WAT WE AL WISTEN: 80% voor nationale eenheid
  • BERICHT
  • TOT (W)ELKE PRIJS?
  • DEHAENE
  • De informateursopdracht
  • ECOLO OVER STAATSHERVORMING
  • Naar een splitsing van arbeidsmarkt, justitie, gezondheidszorgen, mobiliteit en energie?
  • BLOMMAERT: MEEST NATIONALISTISCHE STREEK VAN EUROPA
  • DANK U FEDERALISME: Algemeen bestuur van België te duur
  • VB: HYPOCRIETE PARTIJ
  • BRIEF: EUROPA EN DE SCEPTICI
  • ACLVB: GEEN STAATSHERVORMING
  • "Er komt geen staatshervorming"
  • CV: Laster!?
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Links
  • BPlus
  • Pro Belgica
  • BeCitizen
  • Blokwatch
  • Actua Belgica
  • Unitair: Leuvense studenten tegen separatisme
  • Pavia Groep (unitaire kieskring)
  • Bob Vangeel
  • BUB
  • Duurzaam België
    Rondvraag / Poll
    Wie wil u als premier?
    YVES LETERME
    GUY VERHOFSTADT
    Bekijk resultaat

    Gastenboek
  • Nederdaling Heilige leuvense Geest
  • XMET
  • Belgium
  • bruno
  • Nu moet het lukken

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Archief per maand
  • 03-2014
  • 08-2013
  • 06-2013
  • 01-2013
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 01-2010
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 10-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 04-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 09-2005
    Foto
    Welkom op mijn blog! Reacties altijd welkom!
    IK SCHRIJF WAT IK DENK
    07-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DWAALT B PLUS?

    Dat het unitarisme meer en meer veld wint als alternatief voor het falende taalfederalisme, is geweten. Nieuw is dat nu ook de “federalistische” drukkingsgroep B Plus uitlegt waarom ze het unitarisme verwerpt. Het artikel kreeg zelfs twee bladzijden toebedeeld in het ledenblad B FLASH (lente 2011, p. 1-2). Een teken aan de wand, want iets wat toch zo onbelangrijk is, daar besteed je niet zoveel aandacht aan. In de tekst wordt dat ook toegegeven: “Wij hebben eerbied voor het bestaan van een unitaristische strekking bij de Belgischgezinden, maar dit feit schept een verdeeldheid die de invloed  op de publieke opinie vermindert.” (dit is overigens betwistbaar, in de Vlaamse Beweging zijn er meerdere strekkingen die voortdurend met elkaar in debat gaan)

    Ten gronde brengt is het schrijven intellectueel slordig. De auteur (Luc Ryckaert) zet meteen unitarisme en confederalisme op één lijn. “Minder democratisch dan federalisme”, zo heet het. De reden zou zijn dat in een federaal systeem de macht verdeeld is over meerdere niveaus. In een confederatie ook, maar dat ontgaat de schrijver. Zijn unitaristische staten minder democratisch dan eenheidsstaten? Indien ja, dan zouden Venezuela, Bosnië-Hercegovina, Rusland, Soedan, Ethiopië en Pakistan minder democratischer zijn dan Nederland, Noorwegen of Finland. Sta ons toe dat te betwijfelen. “Eventueel is er decentralisatie naar de provincies toe”, zo de auteur, “maar zij blijven ondergeschikte besturen en staan onder een zware voogdij van de nationale staat”. Allereerst hebben unitaire staten niet noodzakelijk “provinciale” onderverdelingen. Bovendien kunnen eenheidsstaten ook sterk gedecentraliseerd zijn. Zo had België in 1830 de karakteristieken van een zeer sterk gedecentraliseerde eenheidsstaat (met zelfs een grote fiscale autonomie voor de gemeenten; art. 162, 6de lid van de Belgische Grondwet stipuleert nog steeds dat de voogdijoverheid tussenkomt in de provincies als het algemeen belang wordt geschaad of als de wet geschonden wordt, hetgeen bezwaarlijk een “zware voogdij” genoemd kan worden) en is Nederland vandaag een erg gedecentraliseerde eenheidsstaat. Nog Volgens de auteur zijn de taalfederalisten kampioenen van de diversiteit: voor Belgische, Vlaamse en Waalse nationalisten zou enkel de eigen entiteit bestaan en dient de andere te worden afgewezen. Nochtans is een Belgisch unitarist niet per definitie een nationalist, zeker niet als hij streeft naar een meertalig België als deelgebied van een meertalige Europese federatie. Vlaams- en Waals-nationalisten kunnen dit nooit aanvaarden, wat hen ook tot nationalisten maakt. Bovendien zijn de gewesten en gemeenschappen niet zomaar normale deelstaten in een federatie, het zijn deelstaten binnen een federatie, het zijn deelstaten die de ambitie hebben om zelf een staat te worden. Het Brussels hoofdstedelijk gewest heeft daarentegen een tweetalig grondgebied, een tweetalige administratie, een tweetalige regering en een tweetalig parlement. In Brussel zou dus wel kunnen wat op Belgisch niveau niet kan? Dat is volstrekt onlogisch. De provincies zouden ook niet overeenstemmen met sociaal-economische samenwerkingsverbanden die in volle ontwikkeling zijn. Die stoppen misschien aan de taalgrens?

    “Overigens is het unitarisme in strijd met de eeuwenlange geschiedenis in onze streken, waarbij de deelgebieden steeds een grote autonomie hadden”, merkt de auteur nog op. Alsof de geschiedenis een argument vormt. Mogen we daarbij opmerken dat in onze geschiedenis de deelgebieden nooit samenvielen met taalgrenzen en dat het net de provincies zijn die – via de Franse departementen – de erfgenamen zijn van deze historische deelgebieden? Nochtans schrijft Ryckaert dat de provincies “vrij kunstmatig” zijn  omdat ze niet “overeenstemmen met de historische deelgebieden”. Dat dat laatste niet klopt, haalden we al aan. Maar men kan toch niet beweren dat de gewesten en gemeenschappen wel overeenstemmen met de historische deelgebieden? Als de provincies kunstmatig zijn – en geen enkele constructie is door God of de natuur gewild – dan zijn de huidige Belgische deelstaten die amper een paar decennia bestaan kunstmatig in het vierde kwadraat. Ook al waren de provincies trouwens kunstmatig, dan nog is dat geen slecht gegeven, integendeel. Deelgebieden moeten een staat onderverdelen omdat er nu eenmaal onderverdelingen nodig zijn en (zelfs) als ze willekeurig zijn is dit net een troef. Benamingen als “Vlaanderen” en “Wallonië” hebben daarentegen een connotatie die etnisch van inslag is en geven de anderstalige het gevoelen niet welkom te zijn. Voor deze anti-universalistische inslag van de toen toekomstige Belgische staatsstructuur waarschuwde Ludo Dierickx al in 1964 (Belgen op de Tweesprong) en later opnieuw in 2002 (Nationalisme onder het mes).

    1) Unitarisme is een democratische en niet-nationalistische staatsinrichting

    Een ander argument tegen unitarisme zou zijn dat zulk een staatsstructuur een “Vlaamse” dominantie in België meebrengt en een Franstalige in Brussel. Deze veronderstelling vertrekt van de onuitgesproken (nationalistische) premisse dat de Nederlandstalige partijen steeds één mening hebben en die met de macht van het getal zullen opleggen aan heel het land. Dat is natuurlijk onwaar en zelfs al zou dit zo zijn, dan is daar ook een naam voor: democratie. De schrijver spreekt zich uit tegen “een Vlaamse meerderheid in de regering en in het Parlement zonder beschermingsmaatregelen ten gunste van de Franstaligen”. En voor “allerlei N/F-pariteiten [...], bijzondere parlementaire meerderheden, alarmbel…”. Welnu, deze blokkerings- en vetorechten die eigen zijn aan het Belgische federalisme zijn de facto confederale mechanismen, waardoor de twee grote gemeenschappen voortdurend over een wederzijds vetorecht beschikken. Het is net daardoor – en door de ondoorzichtige overlegcomités, niet-amendeerbare samenwerkingsakkoorden, het gebrek aan normenhiërarchie... – dat de democratie in België zo verzwakt is. In de EU probeert men net naar het tegengestelde te streven.

     

    Overigens – en dit terzijde – het zou dan wel kunnen dat de Nederlandstalige Belgen dan wel een meerderheid hebben in de Kamer, dan nog hebben ze provinciaal geen meerderheid. Vijf van de negen historische provincies hebben immers een Franstalige meerderheid. Een systeem van “checks and balances” (met een Senaat die de provincies vertegenwoordigt en een Kamer die de bevolking-als-geheel vertegenwoordigt) brengt hier soelaas. Dit gezegd zijnde, ontsnapt B Plus niet aan het euvel om België door een duale bril te bekijken en op grond daarvan haar “Vlaams-Waalse” conclusies te trekken. Fout is ook de uitleg over de grondslagen van het federalisme (zo wordt de “Vlaamse” eis om een “cultureel” federalisme als een parallel verlopende beweging met de “Waalse” eis voor sociaal-economisch federalisme, waarbij verzwegen wordt dat het “federalisme” het gevolg is van het anti-Belgische streven van een deel van de Vlaamse Beweging tijdens en na WO I, waarbij de Waalse Beweging kon aansluiten). Helemaal fout is de tekst waar het gaat over Brussel. Volgens Ryckaert kan “de Vlaamse minderheid in Brussel alleen [...] overleven met beschermingsmaatregelen die typisch zijn voor een federaal model”. De Nederlandstalige minderheid in Brussel wordt sedert de 19de eeuw en zeker sedert de taalwetten van de jaren 1930 nochtans grondwettelijk beschermd. Om taalminderheden te beschermen is helemaal geen federalisme nodig.

    2) Een nationalistisch federalisme

    Volgens de auteur is de benaming “taalfederalisme” – die de B.U.B. aan het Belgisch federalisme geeft (al wil hij dat niet gezegd hebben) – zowel formeel als inhoudelijk onjuist. Formeel, wegens het bestaan van het Brussels gewest. Ryckaert geeft hiermee impliciet toe dat voor 98% van het Belgisch territorium dus wel een taalfederalisme geldt. Bovendien hebben ook de Vlaamse en de Franse gemeenschap (taalgebonden entiteiten) bevoegdheden in het Brussels gewest. Inhoudelijk heeft de auteur ook problemen met deze term: “omdat er naast een Belgische eigenheid ook een Vlaamse, Waalse en Brusselse eigenheid is die verder reikt dan de taal. De media, vele instellingen en de meeste politieke partijen zijn opgedeeld in Vlaamse en Franstalige entiteiten met een eigen inhoud en stijl”. Dat de opdelingen van de politieke partijen een gevolg zijn van het taalnationalisme, en dat de splitsing van vele instellingen – waaronder ook de media – net voortvloeien uit het federalisme, vernemen we er evenwel niet bij. Overigens zijn er tussen de verschillende Nederlandstalige partijen of instellingen ook verschillen in “inhoud en stijl” en bestaat er ook een Duitstalige gemeenschap in België, waarover met geen woord gerept wordt. B Plus verklaart een grote voorstander te zijn van een “Vlaams-Franstalige” samenwerking, maar daar is volgens de organisatie geen “unitair keurslijf” voor nodig. Die laatste term is ontleend aan de nationalistische fraseologie. Een interessante vraag die B Plus zou kunnen beantwoorden is waarom er dan nog bevoegdheden federaal moeten blijven, als als een tussendeelstatelijke samenwerking te verkiezen valt...

    Ryckaert analyseert ook het draagvlak voor het unitarisme door een federalistische bril: “Zeker in Vlaanderen is er geen democratisch draagvlak voor unitarisme gezien er volgens recente peilingen slechts 20% unitaristen zijn. In Wallonië en Brussel zijn de unitaristen talrijker”.  Volgens diezelfde peilingen is het unitarisme wel de grootste politieke strekking in België. En dan is er nog de grote groep federalisten, waarvan een deel zeker kan overtuigd worden om voor de unitaristische optie te kiezen, waarbij de huidige deelstaten de gewesten en gemeenschappen vervangen. Dat geen enkele politicus in geen enkel parlement dat ons land “rijk” is, deze stroming die miljoenen Belgen bekoort, verdedigt, stoort de auteur blijkbaar niet. Integendeel wordt er nogal minachtend gedaan over het feit dat “geen enkele politieke partij” het unitarisme verdedigt – behalve dan de PVDA en “twee minipartijtjes” . De naam B.U.B. – nochtans de enige die unitarisme in zijn programma heeft ingeschreven – mag blijkbaar niet genoemd worden. Los van het feit dat deze partijen geen enkele mediatoegang hebben, is het argument dat geen partij een idee zou verdedigen zwak. Als alle partijen morgen een xenofobe houding aannemen, moeten we ons dan maar neerleggen bij het feit dat de kans op verdraagzaamheid misschien wel “eerbaar”, maar niettemin “een intellectuele droom is”? Het unitarisme heeft een slaagkans van 0%, zo wordt in de tekst geopperd. Hoeveel slaagkans dichtten politicologen de val van de Berlijnse muur in 1985 toe?

    Is het federalisme werkt overigens ook niet, wel integendeel (zelfs B Plus is tot dat inzicht gekomen: “Het is niet bewezen dat het bestaan van het federale België verzekerd is”). We vernemen wel dat

    1)  de voorkeur van vele Franstalige Belgen “mogelijk op een misverstand berust”: “misschien wordt “une Belgique unie” (waar ook federalisten voorstander van zijn) [nota: ook de Volksunie indertijd?] verward met “une Belgique unitaire”. Nochtans waren in de peilingen de vragen erg duidelijk gesteld. Bovendien is het niet noodzakelijk zo dat de federalisten voorstander zijn van “een verenigd België”. Alle Nederlandstalige partijen hebben de resoluties van het Vlaams Parlement (1999) goedgekeurd, die van België een holle schelp maken. Zelfs B Plus schaarde vond de nota Bart De Wever (18.10.10) een goede basis tot onderhandelen, terwijl die nota o.a. de volledige splitsing van justitie, verkeer, kinderbijslagen, brandweer, civiele bescherming, grootstedenbeleid, buitenlandse handel, delen van de gezondheidszorgen, de arbeidsmarkt en tientallen andere bevoegdheden bevatte. Daarbij rijst ook de vraag welke partij vandaag nog een “evenwichtig federalisme” verdedigt. Welnu, sedert 2007 heeft nog geen enkele partij ook maar één herfederalisering op de onderhandelingstafel gelegd. Het zullen niet de geconfederaliseerde partijen zijn die België zullen instandhouden, integendeel.

    2) Dat er in de Franstalige media ongeveer nooit uitgelegd zou worden dat unitarisme tot een Vlaamse dominantie in België zou leiden. In de Franstalige – en in de Nederlandstalige – media wordt er helemààl niets uitgelegd over wat unitarisme is, dat is nu net het probleem. Opperen dat de Franstalige Belgen tegen unitarisme zouden zijn omdat dit tot een vermeende “dominantie” van hun ... eigen landgenoten (die het “ongeluk” hebben een andere taal te spreken) zou leiden is wederom een nationalistische constructie. Heeft de invoering van het vrouwenstemrecht ook geleid tot een “dominantie” van vrouwen, omdat er nu eenmaal procentueel meer vrouwen zijn? Moeten we dat dan ook maar terugschroeven?

    3) De meerkost van het federalisme

    Volgens B Plus houdt het argument dat het federalisme veel kost geen steek. Zeshonderd parlementairen, zestig ministers acht parlementen, zes regeringen met al hun administraties: het is blijkbaar allemaal doodnormaal (en dit terwijl 15% van de Belgen in armoede leven). De tegenargumenten zijn ronduit zwak: 1) Het alternatief zou de beruchte “wafelijzerpolitiek” zijn (alsof één unitarist daar naar streeft). De zgn. wafelijzerpolitiek ontstond overigens pas omdat er (embryonale) gewesten en gemeenschappen in de schoot van de eenheidsstaat afgebakend werden en is derhalve zélf een gevolg van het federalisme (en van het nationalisme) 2) De werkingskosten in geval van separatisme (een unitaire Vlaamse en Waalse staat) zouden vrij klein zijn. Misschien, maar dat scenario zou andere kosten genereren (overname staatsschuld, verlies voor bedrijven door internationale isolering, monetaire en economische instabiliteit, einde Belgisch sociaal model, afbraak welvaartsstaat...). Bovendien zouden de werkingskosten van een onafhankelijk Limburg ook klein zijn, maar daarom is dat scenario nog niet wenselijk. Meer nog, de meerkost van het federalisme is maar één argument tegen het hele systeem. Andere, en even belangrijke argumenten, zijn dat het taalfederalisme ingewikkeld, inefficiënt, onetisch, ondemocratisch, taalracistisch, nationalistisch, destabiliserend, anti-universalistisch, anti-europeanistisch, tijdrovend, discriminerend, asociaal, onlogisch, corrumperend, hyperpolariserend, absurd, gevaarlijk, imago-schadend, ongewenst en gewoonweg onhoudbaar is.

    Bplus wil dan maar snoeien in de instellingen die wél werken: de Senaat en de provincies, instellingen die overigens ook onder vuur liggen van de Vlaams- en francofone nationalisten.

    4) Provinciaal federalisme: een uitweg?

    Volgens Luc Ryckaert promoten “Bepaalde unitaristen promoten een “provinciaal” federalisme.”. Dat begrijpen we niet: unitaristen die federalisme promoten. De auteur vervolgt: “Dat is raar want unitaristen vinden België te klein voor 3 Gewesten en Gemeenschappen, maar plots groot genoeg voor 9, 10 of 11 deelgebieden”. Dat zal wel vreemd zijn, daar unitaristen nu eenmaal geen provinciaal federalisme verdedigen. Overigens is het niet zo dat België “te klein” is voor drie deelgebieden, wel dat een staat niet kan werken met polariserende structuren. Niettemin is een provinciaal federalisme met negen deelgebieden een interessante optie, die in de praktijk weinig zou kunnen verschillen van het provinciale unitarisme (in beide gevallen kan de overheid tussenkomen wanneer bv. het algemeen belang geschaad wordt; ook in het federale Duitsland bestaat een mengvorm, cf. zgn. Rahmengesetzgebung). Gelukkig besluit de schrijver op een positieve en zelfs humoristische noot: “Niet toevallig zijn alle federale landen (...) grote landen”.  En net dat systeem moet een voorbeeld zijn voor het zeer kleine België?

    5) Conclusie: de anti-unitaristische argumenten overtuigen niet. “De communautaire verstandhouding bevorderen door de werking van het federale België te verbeteren is niet gemakkelijk...” lezen we ergens in de tekst. Dat de huidige staatsorganisatie van het België een nationalistisch dualisme in zich draagt dat tot een onvermijdelijke polarisering leidt en zelfs tot separatisme, zoals de opeenvolgende staatshervormingen bewijzen, is iets wat unitaristen al decennia zeggen. Als er één ding is waarvoor het federalisme niét gezorgd heeft, dan is het wel communautaire pacificatie. Integendeel.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    11-06-2011
    LOL
    Haha, vind jij Venezuela, Rusland en Ethiopië even democratisch als Finland?

    11-06-2011, 12:35 Geschreven door Karel


    Foto

    Hoofdpunten blog bobvangeel
  • Verhofstadt III: proficiat!
  • Het heeft eventjes geduurd, ja...
  • VERHOFSTADT IS TERUG!
  • MARS OP BRUSSEL!
  • goe filmke over RON PAUL

    Zoeken in blog


    Zoeken met Google




    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Belgische hart-vlaggen
  • Belgisch Hart-Coeur Belge (drapeaux-vlaggen)

  • Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs