Anomalie
is een Grieks woord dat via de Franse taal als leenwoord in het Nederlands
terecht kwam.
Anomalie
staat voor een tegenspraak in een theorie die binnen een bepaald model of
paradigma niet verklaard kan worden. Die anomalie is als een vreemde eend in de
bijt die de hele bestaande theorie op zijn kop zet.
Het is
met dit onderwerp dat ik enkele artikels aan het voorbereiden ben ter plaatsing
op mijn blog. Een blog dat handelt over het revisionisme van de geschiedenis
van de oudheid. Vooral het oude Egypte en Assyrië krijgen veel aandacht. Beide
wetenschappen hebben in de negentiende eeuw, begin twintigste eeuw
chronologieën van koningslijsten gelanceerd die haaks op de chronologie van de
historische Bijbelboeken staan.
© Christoph Marx
De
uitgevoerde schikking van de Egyptische dynastieën op de tijdsbalk aan het
begin van de twintigste eeuw spant hierbij de kroon. Door het hanteren van het
gebruik van een veronderstelde Sothis-kalender in het oude Egypte werd de
geschiedenis van Egypte onnatuurlijk uitgerekt en zit men er soms tot
zeshonderd jaar op de tijdsbalk naast.
De
geschiedenis van Israël en haar aartsvaders zoals in de Bijbel gebracht loopt
voor het belangrijkste gedeelte gelijk met het oude Egypte. Meermaals waren er
in de loop der tijden interacties tussen Egypte en Kanaän en zijn beide
onlosmakelijk met elkaar verbonden. Abraham bijvoorbeeld is ten tijde van een
hongersnood naar Egypte getrokken en zo verzeilde zijn vrouw Sarai in de harem
van een niet bij naam genoemde farao. Daarna kunnen we in het Bijbelboek
Genesis lezen over een andere hongersnood van zeven jaar lang met de aartsvader
Jozef die het tijdens deze periode tot onderkoning van Egypte schopt. Later
volgt de verdrukking en slavernij van het Israëlitische volk in Egypte met
daarop de tien plagen en de Exodus uit Egypte onder leiding van Mozes naar het
Beloofde Land Kanaän. De bovenvermelde historische feiten worden in de Bijbel
op de tijdsbalk tussen de twintigste en de vijftiende eeuw voor Christus
gedateerd. Aldus vonden er volgens de Thora een aantal interacties tussen Kanaän
en Egypte plaats. Interacties die zowel in de Bijbel als in Egypte genoteerd
werden. Zo is er bijvoorbeeld de vermelding in Egypte van een hongersnood ten
tijde van de regering van farao Zoser van de derde dynastie die zelfs
nauwkeurig zeven jaar duurde. Dezelfde tijdspanne die het Bijbelboek Genesis
voor de hongersnood van Jozef vermeldt. Het Bijbelboek Exodus geeft de farao
van de verdrukking ten tijde van Mozes een regeerperiode van de som van 2 x 40
jaar. In de faraolijst van Manetho, een Egyptische historicus uit de derde eeuw
voor Christus, vinden we slechts één farao vermeld met zulk een lange
regeerperiode, namelijk in de zesde dynastie: farao Pepi II. Twee aanwijzingen
die aantonen dat de geschiedenis zoals beschreven in de Bijbelboeken Genesis en
Exodus contemporain met die van het Oude
Rijk van Egypte was. Niets hiervan vinden we echter als een gevolg van het
gebruik van de Sothis-kalender door de orthodoxie in de geschiedschrijving over
Egypte terug.
In het
model van de revisionist van het eerste uur Dr. I. Velikovsky veroverden de
Bijbelse Amalekieten die hij identificeerde met de Hyksos van Manetho na de
exodus van de Israëlieten, Egypte. Na de vernietiging van het Egyptische leger
in de Schelfzee lag het land namelijk open en bloot voor een invasie. Zie mijn
boek EXODUS, 2016, blz. 107-124.
Na de
heerschappij van de Hyksos dat als een tussenperiode in de Egyptische
geschiedenis zit, nam het Nieuwe Rijk in Egypte een aanvang. Voor Velikovsky
waren de eerste farao s van de achttiende dynastie rond 1000 v. Chr. tijdgenoten
van de Bijbelse koningen Saul, David en Salomo, de tijd van het verenigd
koninkrijk Israël. In het model van de Egyptologie echter belandde de
achttiende dynastie vanaf de zestiende eeuw v. Chr. op de tijdsbalk. Of zo maar
even zeshonderd jaar verschil in tijd.
Hierna een citaat uit Eeuwen in Chaos, 1952, blz.255, dat de werkmethode
van Velikovsky beschrijft:
in de zaal van de historie, waar mensenmenigten uit vele eeuwen elkaar
verdringen, wijs ik rechtstreeks bepaalde figuren aan, die geheel andere namen
dragen dan de door ons gezochte
personen, men zegt zelfs, dat ze thuishoren in een eeuw, die wel zes eeuwen gescheiden is van de tijd
van de personen die wij zoeken. Zelfs nog eer ik onderzoek doe naar de op deze
wijze schijnbaar zonder recht van spreken uitgekozen personen, verklaar ik de
identificatie als juist. Het kompas in mijn hand is het kompas van de
tijdmeting
zaal van de historie, waar mensenmenigten uit vele eeuwen elkaar
verdringen, wijs ik rechtstreeks bepaalde figuren aan, die geheel andere namen
dragen dan de door ons gezochte
personen, men zegt zelfs, dat ze thuishoren in een eeuw, die
Toen
Velikovsky zijn bevindingen in boekvorm in de tweede helft van de twintigste
eeuw publiceerde werd hij door de academische wereld hevig aangevallen. Zijn
boeken WORLDS IN COLLISION (1951) Werelden in botsing, gevolgd door AGES IN
CHAOS Eeuwen in Chaos (1952), werden verworpen. De autodidact Velikovsky
moest binnen zijn eigen vakgebied blijven en werd verguisd.
We zijn
nu vele decennia later met sindsdien de opkomst van heel wat revisionisten van
de geschiedenis van de oudheid die op hun beurt de orthodoxe egyptologie
weerlegd en eigen varianten uitgewerkt hebben. Want één ding staat als een paal
boven water: de Sothis-kalender is definitief ontmaskerd als een hoax van de
oude Grieken en Romeinen van weleer.
Wat mij
persoonlijk betreft in mijn studie van de chronologie van de oudheid, blijf ik
de reconstructie van Velikovsky in grote lijnen volgen, vooral dan zijn
identificatie van het Nieuwe Rijk als contemporain met de koningen van Israël. Zie
onder andere het meest recente artikel over dit onderwerp op dit blog van 21.03.2018, link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1521414000&stopdatum=1522018800
Een
anomalie voor de gevestigde Egyptologie is de vondst van een Egyptisch artefact
dat de achttiende dynastie met de tijd van Salomo in de tiende eeuw v. Chr.
verbindt. Het kunststuk is een vaas met de naam ANO er op vermeld. Het is
dezelfde naam die in de Griekse
Septuagint-Bijbel vermeld wordt als de naam van de Egyptische vrouw van
Jerobeam, een tegenstander van Salomo en de eerste koning van het afgescheurde
tienstammenrijk. In mijn boek TIJD en
TIJDEN, 2015, Prinses Ano de Egyptische vrouw van Jerobeam, blz. 217-219,
heb ik dit aangehaald.
Dr. I.
Velikovsky verwijst in zijn werk Eeuwen in chaos in hoofdstuk 4 naar dit Egyptisch
kunstvoorwerp en geeft in de voetnoten de opslagcode van het Metropolitan
Museum of Art in New York op: 10.130.1003. Zestig jaar na de publicatie van
Velikovsky s boek kan men heden via het internet de kunstschatten van het
Metropolitan Museum of Art te New York opzoeken en via de code toegang tot een
afbeelding van de vaas in kwestie krijgen.
De
Septuagintbijbel is een Griekse vertaling van het Oude Testament, dat teruggaat
tot de derde eeuw voor Christus. Volgens de overlevering zouden zeventig Joodse
geleerden gewerkt hebben aan de vertaling ten tijde van de regering van de
Griekse koning van Egypte Ptolemaeus II Philadelphus (285/246 v. Chr.) en deze
Bijbel was bestemd voor zijn groeiende bibliotheek van Alexandrië. Hierna het
Bijbelgedeelte van de Septuagint over de prinses in kwestie:
Septuagint
III Kings 12:24
And there was a man of mount Ephraim, a servant to Solomon, and his name was Jeroboam: and the name of his mother
was Sarira, a harlot: and Solomon made him head of the levies of the house of
Joseph: and he built for Solomon Sarira in mount Ephraim; and he had three
hundred chariots of horses: he built the citadel with the levies of the house
of Ephraim; he fortified the city of David, and aspired to the kingdom, And
Solomon sought to kill him; and he was afraid, and escaped to Susakim king of Egypt, and was with him
until Solomon died
.
And Jeroboam heard in Egypt that Solomon was
dead: and he spoke in the ears of Susakim king of Egypt, saying, Let me go, and
I will depart into my land: and Susakim said to him, Ask and request, and I
will grant it thee. And Susakim gave to Jeroboam Ano the eldest sister of Thekemina his wife: she was great among
the daughters of the king, and she bore to Jerobaom Abia his son: and Jeroboam
said to Susakim, Let me indeed go, and I will depart.
Voor
mij is het de logica zelve dat de Septuagint vertalers van de Hebreeuwse Bijbel
in de derde eeuw v. Chr. in Egypte heel wat historisch genoteerde
bijzonderheden kenden en dit aan de Bijbelvertaling hebben toegevoegd. Zij
hadden toegang tot dezelfde bronnen die Manetho de Egyptische historicus,
enkele jaren later ten tijde van koning Ptolemeüs III zou gebruiken voor de
samenstelling van zijn Egyptische geschiedenis (zie Flavius Josephus, Tegen de
Grieken Boek I,73).
Op deze
wijze kan een vaas ten tijde van de achttiende dynastie met de naam Ano er op
vermeld gelinkt worden aan Jerobeam en Salomo en gedateerd in de tiende eeuw v.
Chr. Het is een van de puzzelstukjes die het historisch gereviseerde plaatje
tevoorschijn doet komen.
Wordt vervolgd
Met vriendelijke groet,
Robert De Telder
Recente
publicaties:
Verwacht voor
het najaar van 2018:
Dertig Jubeljaren, 2018
Korte
inhoud:
Dertig
verifieerbare historische Jubeljaren zitten er op de tijdsbalk voor het oude
Israël vanaf de inname van het land Kanaän in de vijftiende eeuw voor Christus
tot aan het openbaar worden van de Messias.
Het gebod op
het Jubeljaar was een belangrijk onderdeel van de Tien Woorden van de HEERE God
dat met Sjavoeot (Pinksteren) vijftig dagen na de Exodus op een sabbatdag aan
de Israëlieten gegeven werd. Het doel van het Jubeljaar was om uiteindelijk
alle mogelijk individueel verlies van land en andere bezittingen aan het einde
van een zeven maal zevenjarige sabbatjaarcyclus en met Jom Kippoer in het
negenenveertigste jaar te herstellen via een Losser aan de rechtmatige eigenaar
terug te geven. De toepassing van de wet betekende een garantie tegen blijvende
verarming van onfortuinlijke. Door middel van de Tien Woorden en in het
bijzonder van de Wet op het Jubeljaar zou in het Beloofde Land de ideale
maatschappij werkelijkheid worden en dit in contrast met de buurvolken die in
de lijn van de tegenstander van het eerste uur Nimrod sindsdien een samenleving
op basis van slavernij en uitbuiting kenden. Het negeren van het Jubeljaargebod
door de Israëlieten hield de voorzegde zware straf van de verwijdering uit het
Beloofde Land in.
Diegene die
in de oudheid de onfortuinlijke in het Jubeljaar in zijn of haar bezit
herstelde werd de Goël of Losser genoemd. In geestelijk opzicht is de wet op
het Jubeljaar een gelijkenis, een beeld van de Messias die bij Zijn komst alles
herstellen zou. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het openbaar worden van
de Messias bij de aanvang van het dertigste Jubeljaar geschiedde. Bij zijn
tweede komst zal Hij volgens de profeet Jesaja hoofdstuk 61 dan ook een
Jubeljaar uitroepen en alles definitief herstellen.
Kronieken van de koningen van Israël, 2017, zie
link: https://www.bol.com/nl/p/kronieken-van-de-koningen-van-israel/9200000086650052/?suggestionType=searchhistory
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie herzien, 2012, zie
link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede Wereldoorlog door de ogen van een neutrale
Belg, 2007, zie
link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343
Genesis
versus Egyptologie, 2009, dit boek is
uitverkocht maar kan online gelezen worden op de hierna volgende link: http://jezusleeft.weebly.com/genesis-versus-egyptologie.html
Apocalyps, 2009, (dit boek is uitverkocht maar op een PDF-document
gratis op eenvoudig verzoek per email bij de auteur verkrijgbaar).