DE PROFEET JOEL EN DE TETRADE VAN BLOEDRODE MAANSVERDUISTERINGEN IN 2014/2015?
Joël 2:28
Daarna zal het geschieden, dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft, en
uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen; uw
jongelingen zullen gezichten zien. 29 Ook op de dienstknechten en op de
dienstmaagden zal Ik in die dagen mijn Geest uitstorten. 30 Ik zal wonderen
geven in de hemel en op de aarde, bloed en vuur en rookzuilen. 31 De zon zal veranderd worden in duisternis
en de maan in bloed, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. 32 En het zal geschieden, dat ieder die de naam
des HEREN aanroept, behouden zal worden, want op de berg Sion en te Jeruzalem
zal ontkoming zijn, zoals de HERE gezegd heeft; en tot de ontkomenen zullen zij
behoren, die de HERE zal roepen. (NBG 1951 vertaling)
%%%FOTO1%%%
Er
circuleert al enkele jaren een theorie op het internet dat de tetrade van
maansverduisteringen met Pesach en Sukkot van 2014/2015 mogelijk de profetie
van Joël zou zien uitkomen. We zijn inmiddels al vijf weken na de Pesachweek
van 2014 met de vooraf aangekondigde bloedrode maansverduistering, die dit jaar
exact gelijk viel met het Joodse Pesach. In oktober van dit jaar zal er opnieuw
een bloedrode maan te zien (?) zijn die dan eveneens exact gelijk zal vallen
met het Joodse Sukkot-feest op 8 oktober. En volgend jaar zal dit zich opnieuw
herhalen op 4 april en 28 september 2015 en vandaar de uitdrukking: TETRADE.
Ik
schreef hiervoor te zien tussen aanhalingstekens want het blijkt nu dat de
maansverduistering van 14 april alleen goed te zien was over Noord- en Zuid-Amerika
en de Stille Oceaan. Zoals ook het bekende National Geographic het te kennen
gaf:
The best views will be from the entire North and South
American continents and much of the Pacific Basin, including Hawaii. Eastern
Australia should get to see the second half of the show on the night of April
15, as the moon rises during totality. Europe, Africa, and central Asia, meanwhile, will miss
the entire eclipse because it will be daytime in those regions at the time of
the event.
De
meeste kranten (die ik online lees) berichtten over de maansverduistering van 14
april met de vermelding erbij dat het voor ons in dit gedeelte van de wereld
niet te zien zou zijn, en dus ook niet over het gebied van Israël.
Al
sinds enkele jaren wordt regelmatig door geïnteresseerden naar mijn mening
gevraagd in verband met de aangekondigde tetrade van maansverduisteringen door
Amerikaanse auteurs van zogenaamde eindtijdboeken en de verwachting dat de
Bijbelse Dag des HEREN dan zou aanbreken. De reden voor het vragen naar mijn
mening is vermoedelijk omdat ik auteur ben van verschillende Eschatologische
boeken. De bekendste is de bestseller De Nieuwe Orde in Opkomst waar dertig
jaar geleden 5000 exemplaren van verkocht werden.
%%%FOTO2%%%
Toen ik
dan voor de eerste maal met een vraag naar mijn mening over de aangekondigde
tetrade voor 2014/2015 geconfronteerd werd, luisterde ik aanvankelijk nog met
het nodige respect. Het fenomeen van een tetrade van maansverduisteringen in
het verleden en voor de toekomst was mij toen onbekend. Men haalde er ook
tetraden uit het verleden bij, zoals die van 1949/1950 en 1967/1968 toen deze
maansverduisteringen ook gelijk vielen met de Joodse feesten van Pesach en
Sukkot.
Maar het
blijkt nu dat de meeste verklaringen/invullingen betreffende de historische
tetrade van 1949/1950, na onderzoek geen steek houden. Daarbij moeten
we bedenken dat religieus Israël een maankalender volgt en het haast logisch is
dat er al eens een maansverduistering met Pesach of met Sukkot voorkomt.
Ik maak
van deze blog nu gebruik om een en ander recht te zetten. Het citaat van de
profeet Joël dat ik bovenaan dit artikel zette leert geen tetrade van
maansverduisteringen. Er staat geschreven: De zon zal veranderd worden in
duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt.
Van een specialist met astronomische kennis kreeg ik het volgende commentaar:
Een
zonsverduistering valt per definitie samen met de nieuwe maan, als de maan
tussen de zon en de aarde staat. Een maansverduistering valt samen met een
volle maan, als de aarde tussen de zon en de maan staat. De profeet Joël
spreekt dus over iets buitengewoons, iets dat niet 'natuurlijk' is, iets
'bovennatuurlijks', een ingrijpen van God.
Ik had
al veel eerder iemand met kennis van astronomie moeten raadplegen toen ik voor
het eerst met de theorie van de aangekondigde tetrade in hun relatie tot de Dag
des HEREN in aanraking kwam. Maar helaas; gedane zaken nemen geen keer.
De
tetrade van 2014/2015 heeft geen invloed op de vervulling van de profetie van
Joël. Op God s tijd echter en op een dag door een astronoom niet
te berekenen, zal deze profetie pas uitkomen.
Aan
die Dag gaan trouwens heel wat dagen en tijden en tekenen vooraf. Lees hierna
een volgend relevant hoofdstuk van de profeet Joël:
Joël 3:1
Want zie, in die dagen en te dien tijde, wanneer Ik een keer zal brengen in het lot van Juda en
van Jeruzalem, 2 zal Ik alle
volken verzamelen en afvoeren naar het dal van Josafat, en Ik zal aldaar
met hen in het gericht treden ter oorzake van mijn volk en van mijn erfdeel
Israël, dat zij onder de volken verstrooid hebben, terwijl zij mijn land
verdeelden, 3 en over mijn volk het lot wierpen, en een jongen gaven voor een
hoer en een meisje verkochten voor wijn, opdat zij konden drinken. (NBG
1951 vertaling)
De
periode van de profeet Joël s bediening exact op de tijdsbalk plaatsen is
moeilijk. Het Bijbelboek verwijst naar geen enkele regerende koning in Israël
of Juda waarmee het optreden van de profeet gedateerd zou kunnen worden. De
profeet Joël verwijst ook nergens in de drie hoofdstukken naar de grote
mijlpalen in de Joodse geschiedenis; namelijk noch naar de Babylonische
ballingschap en noch naar de wereldwijde ballingschap die volgde na 70 AD toen
de Romeinen de stad Jeruzalem en Tempel vernietigden, en de Joden in
krijgsgevangenschap wegvoerden. Het onderwerp van heel het Bijbelboek Joël is
de dag des HEREN of de oordeelsdag. Het boek is gericht aan het Juda van de
eindtijd.
Joël 1:15
Wee die dag, want nabij is de dag des HEREN; als een verwoesting komt hij van
de Almachtige.
Het is aanvankelijk
een oordeelaanzegging tegen een nationaal hersteld Israël maar dat geestelijk gezien
zijn eigen weg gaat.
Joël
3:1 Want zie, in die dagen en te dien tijde, wanneer Ik een keer zal brengen in het lot van Juda en van Jeruzalem,
Het
hiervoor vermelde profetische Bijbelgedeelte werd niet vervuld in 1948
toen de Joden in mei van dat jaar hun staat Israël uitriepen. Noch in juni 1967
toen Oost-Jeruzalem met de Tempelberg op het Jordaanse leger veroverd werd. Maar
zal pas vervuld worden in de tweede helft van de zevenjarige eindtijdperiode, de
zeventigste jaarweek van de profeet Daniël. De tetrade van maansverduisteringen
in 1949/1950 was aldus niet van tel. De belangrijkste jaren voor Israël tijdens
deze periode waren de jaren 1947/1948 en dit zonder tetrade. In november 1947 sprak
de VN zich uit voor de deling van het Britse mandaatgebied Palestina in een
Joodse en een Arabische staat. En in het jaar daaropvolgend in mei 1948 werd de
staat Israël afgekondigd. De tetrade van 1949/1950 kwam hier te laat. Tenzij
men bedenkt dat tussen de Joodse feesten van Pesach en Sukkot in 1949 de
VN-vredesconferentie te Lausanne plaatsvond. De jonge staat Israël weigerde
daar alle 700.000+ Arabische vluchtelingen (vrouwen, kinderen, grijsaards) als gevolg
van de onafhankelijkheidsoorlog opnieuw binnen te laten. Het begin van alle
miserie sindsdien en een overtreding van de Thora (Exodus 22:21). Deze vaststelling
werpt dan ook een heel ander licht op de seculiere staat Israël en hun houding
naar het Woord van God toe.
De
tetrade van 1967/1968 viel gedeeltelijk correct volgens profetische lijnen. In juni
1967 overwon Israël een overweldigende Arabische coalitie in zes dagen tijd en nam
alle Bijbelse gebieden in bezit met als hoofdprijs Oost-Jeruzalem en de
Tempelberg. De toenmalige regering van Israël had na de drie Arabische nee s
van Khartoem heel het gebied moeten annexeren en de Arabische bevolking aldaar
burgerrechten geven. De jonge staat Israël koos een andere weg. Zes jaar later
in 1973 volgde de Jom Kippoeroorlog. De grote verzoendag, een dag waarop ze
veilig van enige agressie hadden moeten zijn. Men kan stellen dat het vanaf
1967 definitief fout is gegaan en er sindsdien andere wetmatigheden spelen
uiteindelijk uitmondend in Jacob s benauwdheid, de grote verdrukking, de
zeventigste jaarweek van de profeet Daniël.
Aan het
einde van de zevenjarige eindtijdperiode, de dag des Heren, gaat het vervolg
van Joël 3:1 in vervulling:
Joël
3:1 Want zie, in die dagen en te dien tijde, wanneer Ik een keer zal brengen in
het lot van Juda en van Jeruzalem,
2 zal
Ik alle volken verzamelen en
afvoeren naar het dal van Josafat, en Ik
zal aldaar met hen in het gericht treden ter oorzake van mijn volk en van
mijn erfdeel Israël, dat zij onder de volken verstrooid hebben, terwijl zij
mijn land verdeelden, 3 en over mijn volk het lot wierpen, en een jongen gaven
voor een hoer en een meisje verkochten voor wijn, opdat zij konden drinken.
Dit
vers sluit aan bij het laatste Bijbelboek Openbaring of Apocalyps dat een
Nieuwtestamentisch profetisch Boek is en het sluitstuk van alle Oudtestamentische
profetieën wat het herstel van de Joden betreft, nationaal en geestelijk gezien
in het oude land der vaderen: Israël. Het dal van Josafat bij de profeet Joël is
in het Boek Openbaring, het gebied van Harmageddon. En de vermelding alle
volken; dat zijn in deze tijd de Verenigde Naties die aldus eens in de
toekomst naar het land Israël getrokken zullen worden.
%%%FOTO3%%%
Het
chronologische eindtijdkader van de profeet Joël stemt niet alleen overeen met
dat van het Bijbelboek Openbaring, maar ook met het eindtijdkader dat de
profeet Ezechiël schilderde. In hoofdstuk 36 van de profeet Ezechiël, beloofd
God een terugkeer van de Joden uit de wereldwijde verstrooiing en het herstel
van Israël in het oude land der vaderen. In hoofdstuk 37 van de profeet
Ezechiël worden de chronologische details ingevuld en kan men een chronologie
van toekomstige gebeurtenissen herkennen. Eerst een on-geestelijke terugkeer
naar het oude land der vaderen gevolgd door een geestelijk herstel. In de hoofdstukken
38 en 39 van de profeet Ezechiël wordt de oorzaak en het chronologisch tijdstip
van het geestelijk herstel gegeven, namelijk een aanval van een geweldig leger
uit het verre noorden beschreven. Een leger dat aangevoerd wordt door Gog uit
het land Magog en mét hem vele bondgenoten, die door de HERE God naar het land
Israël getrokken worden. Deze legermassa wordt volgens de profetie, op de
bergen van Israël verslagen en van die dag af, zal Israël de HERE God kennen, en
zo volgt aldus het geestelijke herstel. In hoofdstuk 40 van Ezechiël tot en met
hoofdstuk 48 wordt de verdeling van het land beschreven, nadat alles hersteld
is én de Tempel herbouwd, maar ditmaal noordelijk van de stad Jeruzalem. Vanuit
de nieuwe Tempel zal een nieuwe waterbron ontspringen en het water daarvan zal naar
de westelijke en de oostelijke zee vloeien. De oostelijke zee is de huidige
Dode Zee die dan gezond zal worden en alwaar vis in gevangen zal worden.
Wanneer
men de hiervoor beschreven hoofdstukken van Ezechiël met de profeet Joël
vergelijkt zien we enkele raakpunten. Ook Joël ziet een on-geestelijk Israël
dat tot bekering opgeroepen wordt. Ook Joël ziet in zijn tweede hoofdstuk een
invasie vanuit het noorden gebeuren:
Joël 2:20:
Ik
zal van u wegdrijven die uit het Noorden
en hem verjagen naar een dor en woest land, zijn voorhoede naar de oostelijke
zee en zijn achterhoede naar de westelijke zee, en zijn stank zal opstijgen en
zijn vuile lucht zal opstijgen, want hij heeft grote dingen gedaan.
Ook
Joël ziet het geestelijk herstel van Israël na de invasie uit het noorden:
Joël 2:28 Daarna zal het geschieden,
dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft, en uw zonen en uw dochters
zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen; uw jongelingen zullen
gezichten zien. 29 Ook op de dienstknechten en op de dienstmaagden zal Ik
in die dagen mijn Geest uitstorten. 30 Ik zal wonderen geven in de
hemel en op de aarde, bloed en vuur en rookzuilen. 31 De zon zal veranderd
worden in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en geduchte dag des
HEREN komt. 32 En het zal geschieden, dat ieder die de naam des HEREN
aanroept, behouden zal worden, want op de
berg Sion en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, zoals de HERE gezegd heeft;
en tot de ontkomenen zullen zij behoren, die de HERE zal roepen. (NBG 1951
vertaling)
En ook de profeet Joël ziet het wonder van het gezond
worden van het water van de Dode Zee dat daarna de vergrote oostelijke zee
vormt.
Joël 3:18 Te dien dage zal het geschieden, dat de bergen van
jonge wijn zullen druipen en de heuvelen van melk zullen vloeien en alle beken
van Juda van water zullen stromen; een
bron zal ontspringen uit het huis des HEREN en zal het dal van Sittim drenken.
Het dal van Sittim ligt zuidelijk van de huidige Dode
Zee, een zee die aldus naar alle kanten uitgebreid zal worden. Eén van de herstelde
stammen van Israël: Zebulon, zal in het vrederijk zijn gebied in het zuiden van
het land toegezegd krijgen en in het oosten aan deze beschreven nieuwe oostelijke
zee grenzen. Aldus wordt een oude profetie van de aartsvader Jakob vervuld:
Genesis 49:13 Zebulon zal wonen aan het strand der wijde
zee, ja, hij zal wonen aan het strand bij de schepen, en zijn zijde zal naar
Sidon gekeerd zijn.
%%%FOTO4%%%
Ik geef deze summiere beschrijving van toekomstige
gebeurtenissen om aan te tonen dat de tetrade van 2014/2015 en de (door
sommigen) daarmee verbonden verwachte dag des HEREN, chronologisch gezien,
moeilijk in het eindtijdkader van de profeten ingepast kan worden.
Het eindtijdbeeld dat de Bijbel voor het begin van de zevenjarige periode van het
Bijbelboek Daniël en Openbaring schetst is een periode van (schijn)vrede.
De eerste apocalyptische ruiter die op het witte paard uitrijdt brengt
ogenschijnlijk vrede. Het tweede paard in het Boek Openbaring neemt deze vrede
weg, staat er geschreven. Wanneer Gog uit het land Magog naar Israël getrokken
wordt, dan rukt dit geweldige leger uit het noorden op tegen een land en een
volk dat in gerustheid woont.
Ezechiël 38:8 Na geruime tijd zult gij een bevel
ontvangen; in toekomende jaren zult gij optrekken tegen het land dat zich van de krijg hersteld heeft, (een volk) dat uit het
gebied van vele volken bijeengebracht is op de bergen Israëls die tot een
blijvende wildernis waren geworden, maar het is uit de volken uitgeleid; allen
wonen zij in gerustheid. 9 Dan zult gij optrekken als een opkomend onweer;
gij zult zijn als een wolk die de aarde bedekt, gij met al uw krijgsbenden, en
vele volken met u. 10 Zo zegt de Here HERE: Te dien dage zullen er plannen in
uw hart opkomen; gij zult een boze aanslag beramen, 11 gij zult zeggen: ik
zal optrekken tegen een land van dorpen, een overval plegen op vreedzame
lieden, die in gerustheid wonen, allen
zonder muur, grendels of poorten 12 om buit te maken en roof te plegen,
om uw hand te keren tegen de weer bewoonde puinhopen en tegen een natie die uit
het gebied der volken bijeengebracht is, die have en goed heeft verworven, die
op de navel der aarde woont. (NBG 1951 vertaling)
De huidige toestand in Israël en de buurlanden geeft een
totaal ander beeld. Het is momenteel nog wachten op een algemene vrederegeling
voor het Midden-Oosten. Op basis van wat de profetische boeken van de Bijbel
voorzeggen zal er nochtans in de toekomst een algemene (schijn)vredesregeling
komen. De huidige burgeroorlog in Syrië zal eens ophouden en tot een oplossing
komen. De profetische boeken van de Bijbel plaatsen het Assyrië van de oudheid
opnieuw op de landkaart ten tijde van de zevenjarige eindtijdperiode. Men kan
op basis van dit Schriftwoord aldus nog een aantal drastische grenswijzigingen
van de landen in het Midden-Oosten verwachten. De huidige grenzen van de landen
in het Midden-Oosten werden trouwens na de eerste wereldoorlog, door Britten en
Fransen getrokken, die het Arabische gebied van het Ottomaanse Rijk opdeelden. Uiteindelijk
zullen alle landen binnen de grenzen van het voormalige Oost-Romeinse Rijk,
zich verenigen en een Unie vormen van vijf koningen of leiders. Zij verenigen
zich met vijf leiders uit het gebied van het voormalige West-Romeinse Rijk en
zetten alzo het vierde Beestrijk van de profeet Daniel opnieuw op de landkaart.
Deze tien leiders geven in een later stadium hun macht af aan een elfde leider.
Dit is in een notendop wat de toekomst nog brengen zal. Het
zal echter ook een tijd van misleiding worden. Op religieus gebied leert het
Boek Openbaring zal er een samengaan komen van alle religies. Tijdens de eerste
helft van de eindtijdperiode treden in Jeruzalem twee getuigen van de HERE God
op die tegen de herstelde offerdienst in Jeruzalem spreken. Zie het artikel
op deze blog van 15-03-2014: de twee getuigen te Jeruzalem. Zie link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1394406000&stopdatum=1395010800
In de helft van de zevenjarige eindtijdperiode worden de
twee getuigen te Jeruzalem door het Beest alias de elfde horen alias de koning
van het noorden, gedood en vlucht een tot geloof gekomen overblijfsel van
Israël naar de over-Jordaanse woestijn waar zij door de HERE God bewaard zullen
worden tot op het einde van de slag bij Harmageddon. De berg Sion bevindt zich
ook in dit gebied. Zie TIJD en TIJDEN, 2015, blz. 113, hoofdstuk: de ligging
van de berg Gods in Arabië. Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
Aan het einde van de zeventigste jaarweek van Daniël
en/of de eindtijdperiode van het Bijbelboek Openbaring keren de stammen van
Israël naar hun gebied terug; het overblijfsel van de gevluchte Israëli s
vanuit het Over-Jordaanse gebied en de overige stammen vanuit hun gebieden. Zie
het artikel
van 24-04-2014: De verloren tien stammen. Zie link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1398031200&stopdatum=1398636000
Hier weer in een notendop gestopt wat in de toekomst nog
te gebeuren staat. Aan het einde van dit artikel vindt u een boeken- en
auteur-lijst die diepgaander over dit thema handelen.
De bedoeling van dit artikel is om aan te tonen dat het
profetisch-chronologisch gezien moeilijk is, de dag des HEREN van de profeet
Joël in het jaar 2014/2015 te zien aanvangen.
De drang tot het berekenen van het tijdstip voor de dag
des HEREN is bij meerdere onderzoekers van het Profetische Woord van de Bijbel
aanwezig. Men laat zich ook leiden door een Rabbijnse overlevering dat leert
dat God Zijn vrederijk zal oprichten aan het einde van zesduizend jaar
mensengeschiedenis. Elke scheppingsdag uit Genesis staat dan voor duizend jaar.
De zevende sabbatdag volgens deze theorie stelt eveneens duizend jaar voor, het
aantal jaren dat we ook in het boek Openbaring vinden als periode voor de
gevangenschap van de oude slang, de duivel of diabolos. Het is de periode van
het Messiaanse Vrederijk.
Over het onderwerp van de anno mundi jaartelling ben ik
ook meerdere malen aangesproken vanwege mijn studie van de Bijbelse
chronologie. Mijn bekomen jaartallen weerleggen namelijk de rekensom dat het
anno mundi 6000 nog in de toekomst zou liggen. Daar zijn we inmiddels al een
tijd voorbij. We leven al in geleende tijd. Zie TIJD en TIJDEN, 2015, blz. 477, appendix
5: de anno mundi jaartelling van Genesis.
Ik merkte ook dat Amerikaanse Bijbelvorsers de jaartallen
voor de regeerperioden van de koningen van Israël en Juda van Edwin E. Thiele
gebruiken om naar de toekomst toe berekeningen te maken. Over het
gefabriceerde jaartal 931 v.Chr. door Thielevoor de splitsing van
het Verenigd Koninkrijk van Salomo schreef ik een hoofdstuk in TIJD en TIJDEN, 2015, appendix
4, blz. 471: 931 v. Chr. het jaartal van de deling van het verenigd koninkrijk
van Israël?
Wanneer men de jaartallen van Thiele hanteert om naar
voor of naar achter in de tijd te rekenen bekomt men altijd foutieve uitkomst-jaartallen.
Men kan bijvoorbeeld niets aanvangen met de tijdsperiode van 390 jaar en 40
jaar voor de duur van Israël s ongerechtigheid volgens de profeet Ezechiël.
Het probleem is dat de herkenbare navigatiepunten verdwenen zijn sinds Thiele
de regeerperioden van de koningen van Israël en Juda verkort heeft om ze te
laten passen met de Assyrische koningslijst. Alle mij bekende geleerden volgen
de gefabriceerde jaartallen van Thiele. Het is alleen wanneer we terugkeren
naar de normale Bijbelse regeerperioden voor de koningen van Israël en Juda dat
de tijdsperiode van bijvoorbeeld de 390 jaar zin krijgt.
Hierna de auteur-lijst waar ik mijn laatste uitgave van
2013: Apocalyps; de zeventigste jaarweek van Daniël mee afsluit:
Alexander Hislop, THE TWO BABYLONS, 1916
Clarence Larkin, DISPENSATIONAL TRUTH, 1920
Dr. F. De Graaff, ALS GODEN STERVEN, 1969, ANNO DOMINI
1000 2000
Hal Lindsey, De planeet die aarde heette, 1970
B. Reinders Sr., ISRAEL EN HET MESSIAANSE VREDERIJK, 1971
Roeland Klein Haneveld, www kleinhaneveld,
nl/notities/index.html
Huib Verweij, DE TERUGKEER VAN JEZUS CHRISTUS, 1978,
GRENZEN DER VOLEINDING, 1984, IK BEN DIE IK BEN, 1968, DE BOOM DER KENNIS, 1973
Jb. Klein Haneveld, De Openbaring aan Johannes, 1981
Huib Verweij & Ds. Willem Glashouwer Sr., DE KOMST
VAN JEZUS CHRISTUS, 1985
Arie Kleijne, JEZUS KOMT, 1989
A. Keizer, De komende reformatie van de eindtijd - wat de
kerken niet zien, 1996, De komende dertig jaar, 1997, De almachtige is de vader
van alle mensen, 2003,
Dr. Piet Borst, LIJNEN NAAR DE EINDTIJD, 2004
Ds. Dick M. Stichter & Jeep van der Schoot, DANIEL,
Gods weg met Israël en de Volken, 2012
Enkele titels van de lijst zullen alleen nog in
gespecialiseerde antiquariaatzaken te vinden zijn. En enkele studies zijn ook
al op het www online te lezen. Het laatst vermelde boek is bij het Zoeklicht
verkrijgbaar.
Salmaneser V regeerde langer dan de
eponiemlijst opgeeft. De belegering van Samaria/Samerinaja duurde drie jaar van
720 tot 717 v. Chr. en is te onderscheiden van het Shamarain in de Eponiemlijst.
Na de val van Samaria begon Salmaneser V aan de belegering van Tyrus dat vijf
jaar in beslag nam. Zie Flavius Josephus, Joodse Oudheden, Boek IX,xiv.1
[713/712] Tijdens het
eponiem van Aur-bani, de gouverneur van Kalhu, de edelen vochten te Ellipi;
de god [...] ging zijn nieuwe tempel binnen, naar Musasir.
[707/706] Tijdens het
eponiem van a-Aur-dubbu, de gouverneur van Tuhan, de koning keerde weer van
Babylon; de
onderkoning, de edelen, de buit voor Dur-Yakin werd weggedragen; [...]
Dur-Yakin werd vernietigd; in Tarîtu,
de tweeëntwintigste, de goden van Dur-arruken gingen in hun tempels.
[706/705] Tijdens het
eponiem van Mutakkil-Aur, de gouverneur van Guzana, de koning bleef in het
land; de edelen waren in Karalla; in Ajaru,
de zesde, Dur-arruken werd afgewerkt; [...] ontvangen.
[705/704]Tijdens het eponiem van Nashru-Bêl, de
gouverneur van Amedi, de koning marcheerde tegen Tabal; tegen Gurdi, de
Kulummaean, [...] de koning werd gedood; het kamp van de koning van Assyrië
[...] In Abu,
de twaalfde, Sanherib,
de koning [?].
[704/703] Tijdens het
eponiem van Nabû-deni-epu, de gouverneur van Nineveh, naar Larak en Sarrabanu;
het paleis van Kalizi werd hersteld, in [...] de edelen tegen de Kulummaean.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[703/702] Tijdens het
eponiem van Nuhaya, de gouverneur van Kalizi, veldtocht tegen [?].
[700/699] Tijdens het
eponiem van Metunu, de gouverneur van Isana, Aur-nadin-umi, de zoon van
Sanherib, [] van het paleis, in de stad [...], grote ceder balken, alabaster in
Ammananum [...], in Kapri-Dagili [...] voor [...] de koning [...].
Conclusie:
De aandachtige lezer moet gemerkt hebben dat de lijst heel summier historische
informatie doorgeeft en er meermaals wegens beschadiging informatie ontbreekt. Aan
deze gefragmenteerde Eponiemlijst heeft Thiele via drie eerder beschreven
ankerpunten de Bijbelse koningslijst bevestigd en gemeend te mogen corrigeren.
Een oefening die nochtans met een beetje studie weerlegd kan worden. Het is de
Eponiemlijst die op gebreken onderzocht moet worden en her-gedateerd aan de hand
van de Bijbelse historische boeken.
In mijn boek DE ASSYRIOLOGIE HERZIEN breng ik een alternatieve
chronologie van de Bijbelse koningen en een alternatieve chronologie voor de
koningen van Assur. Tot eind dit jaar kan het boek gratis gedownload worden van
de website: http://www.chronology.be/pdfboeken/De%20%20Assyriologie%20herzien.pdf
En voor wie graag een tastbaar boek in de hand neemt is er de volgende
website:
Met dit
artikel wil ik verder aandacht geven aan de Assyrische Eponiemlijst en de
noodzakelijk chronologische rechtzetting in het licht van de historische boeken
van de Bijbel en andere werken zoals die van o.a. de historicus Flavius Josephus.
Op deze blog
schreef ik op 12-01-2014 al eerder een artikel: De Assyriologie herzien.
Het
gedeelte van de Eponiemlijst vanaf het Eponiem van Dayan Assur tot aan de derde
geregistreerde veldtocht Sanherib gaat met dit artikel onze aandacht krijgen. Volgens
de orthodoxie zitten we hier op de tijdsbalk tussen het jaar 853 v. Chr. en het
jaar 701 v. Chr. In 853 v. Chr. vond de slag bij Karkar plaats en in 701 v.
Chr. zou Sanherib Jeruzalem belegerd hebben.
Het
ankerpunt van de orthodoxie ter verankering van de lijst op de tijdsbalk werd de
geregistreerde zonsverduistering over Nineveh tijdens het eponiem van Bur
Sagale. Het jaartal 763 v. Chr. werd het jaar dat astronomen bepaalden dat
terugrekenend boven Nineveh inderdaad een zonsverduistering had plaatsgevonden.
Vanaf dit jaar werden de overige Eponiemen naar voren en naar achteren op de
tijdsbalk gerangschikt. Men ging er hierbij vanuit dat alle opgegeven
regeerperioden van de vermelde Assyrische koningen correct zijn en er geen
koningen ontbreken.
Ik zal
hierna aantonen dat er in de oudheid wel degelijk koningen uit de lijst
verwijderd werden en meerdere hiaten aangewezen kunnen worden.
De
onderzoeker Edwin E. Thiele ging er van uit dat de lijst compleet was en heeft
de regeerperioden van de Bijbelse koningslijst aan de Assyrische aangepast. Zie
het artikel
op deze blog van 03-05-2014: 931 v. Chr.: HET JAARTAL VAN DE DELING VAN HET
VERENIGD KONINKRIJK VAN ISRAEL?
Voor
Thiele waren er drie ankerpunten uit de Eponiemlijst waar hij de regeerperioden
van de contemporaine koningen van Israël en Juda mee verankerde. Deze drie
ankerpunten zijn: Het eponiem van Dayan Assur met de slag bij Karkar waar
volgens de Assyriërs Achab van Israël aan deelgenomen zou hebben (de Bijbel
zwijgt over de slag bij Karkar). Vervolgens het eponiem van Adad Rimani waar
melding wordt gemaakt van Jehu van het huis van Omri die schatting aan
Salmaneser III betaald (de Bijbel is stil rond het betalen van schatting door
Jehu). En ten derde het jaar 701 v. Chr. waar de Assyriër Sanherib opgeeft tegen
het Jeruzalem van Hizkia gemarcheerd te hebben.
Om de regeerperiode
van de contemporaine Bijbelse koningen binnen deze ankerjaren te kunnen pressen
diende Thiele sommige regeerperioden van koningen van Israël in te korten.
Hierna
volgt de Eponiemlijst. Ik heb de drie Eponiem-ankerpunten blauw gemarkeerd. Telkens
er in de lijst een nieuwe Assyrische koning opduikt heb ik dit ook met blauwe
kleur gemarkeerd. Daar waar er duidelijk hiaten in de lijst zitten heb ik dit
met vette letters gemarkeerd. Links tussen rechte haken staan de orthodoxe
jaartallen en rechts daarvan in het vet gedrukt, de gereviseerde jaartallen
volgens mijn herziening van de Assyrische koningslijst.
[853/852] 891/890Tijdens het
eponiem van Dayan-Aur, de opperbevelhebber, [...] ********************************************************************
[852/851] 890/889
Tijdens het eponiem van ama-abua, gouverneur van Nisibis, [...]
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[851/850] 889/888
Tijdens het eponiem van ama-bêla-usur, gouverneur van Kalhu, [...].
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[850/849] 888/887 Tijdens het
eponiem van Bêl-bunaya, de paleis maarschalk, [...]
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[849/848] 887/886
Tijdens het eponiem van Hadi-lipuu, gouverneur van Na'iri, [...].
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[848/847] 886/885
Tijdens het eponiem van Nergal-alik-pani, gouverneur van [...]
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[847/846] 885/884
Tijdens het eponiem van Bur-ramman, gouverneur van [...].
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[846/845] 884/883 Tijdens het
eponiem van Inurta-mukin-nii, de paleis maarschalk, [...].
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[845/844] 883/882
Tijdens het eponiem van Inurta-nadin-umi, gouverneur van [...].
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[844/843] 882/881
Tijdens het eponiem van Aur-bunaya, gouverneur van [...].
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[843/842] 881/880
Tijdens het eponiem van Tab-Inurta, gouverneur van [...].
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[842/841] 880/879 Tijdens het
eponiem van Taklak-ana-arri, gouverneur van Nemed-Itar, [...].
*******************************************************************
[841/840] 879/878Tijdens het
eponiem van Addad-remannii, gouverneur van Guzana, [...]. ********************************************************************
[840/839] 878/877 Tijdens het
eponiem van ama-abua, governeur van Rasappa, veldtocht tegen de cederberg.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[839/838] 877/876 Tijdens het
eponiem van ulma-bêli-lamur, gouverneur van Ahuzuhina, veldtocht tegen Qu'e.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[838/837] 876/875 Tijdens het
eponiem van Inurta-kibsi-usur, gouverneur van Rasappa, veldtocht tegen Malahi.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[837/836] 875/874 Tijdens het
eponiem van Inurta-ilaya, gouverneur van Ahizuhina, veldtocht tegen Danabu.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[836/835] 874/873 Tijdens het
eponiem van Qurdi-Aur, gouverneur van Raqmat, veldtocht [...].
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[835/834] 873/872 Tijdens het
eponiem van ep-arri, gouverneur van Habruri, veldtocht tegen Milidu.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[834/833] 872/871 Tijdens het
eponiem van Nergal-mudammiq, gouverneur van Nineveh, veldtocht tegen Namri.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[833/832] 871/870 Tijdens het
eponiem van Yahulu, de maarschalk, veldtocht naar Qu'e.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[832/831] 870/869 Tijdens het
eponiem van Ululayu, gouverneur van Kalizi, veldtocht tegen Qu'e.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[831/830] 869/868 Tijdens het
eponiem van arru-hatta-ipe, gouverneur van [...], veldtocht tegen Qu'e; [de
god] Anu de grote verliet Der.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[830/829] 868/867 Tijdens heteponiem van Nergal-ilaya, gouverneur
van Isana, veldtocht tegen Urartu.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[829/828] 867/866 Tijdens het
eponiem van Hubaya, gouverneur van [...]hi, veldtocht tegen Unqu.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[828/827] 866/865 Tijdens het
eponiem van Ilu-mukin-ahi, gouverneur van [...]ha, veldtocht tegen Ulluba.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[827/826] 865/864 Tijdens het
eponiem van almaneser, de koning van Assyrië, veldtocht tegen Mannea.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[826/825] 864/863
Tijdens het eponiem van Dayan-Aur, de opperbevelhebber, opstand.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[825/824] 863/862 Tijdens het
eponiem van Aur-bunaya-usur, de opperdienaar, opstand.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[824/823] 862/861 Tijdens het
eponiem van Yahalu, de opperbevelhebber, opstand.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
[823/822] 861/860 Tijdens het
eponiem van Bêl-bunaya, de paleis maarschalk, opstand.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Oktober 860 v.
Chr. Meganatuurcatastrofe. Einde van
Salmaneser III
[788/787] 825/824 Tijdens het eponiem van
Adad-muammer, gouverneur van Kalizi, veldtocht tegen Mdia; grondvesten van de
tempel van Nabû in Nineveh gelegd.
Tussen het
eponiem van Nergal-nasir en dat van Nabu bela usur zit een hiaat van 22 jaar.
Hier dient de Bijbelse Assyrische koning JAREB ingevuld te worden. JAREB is in
andere bronnen bekend als Sardanapallos en Artatama. Het is tijdens de
regeerperiode van deze koning dat de profeet Jona rond het jaar 776 v. Chr.
Nineveh moest opzoeken en oproepen tot bekering. Zie het artikel van
29-01-2014 op deze blog: De profeet Jona te Nineveh.
[745/744] 761/760 Tijdens het eponiem van
Nabû-bela-usur, de gouverneur van Arrapha, in Ajaru,
de dertiende, Tiglath-pileser
[III] beklom de troon. In Tarîtu,
hij naar Mesopotamia.
Tiglath Pileser III regeerde langer dan de
eponiemlijsten laten verstaan en had als co-regent de Bijbelse Assyrische
koning Pul.
1 Kronieken 5:26 Zo verwekte de God Israëls
den geest van Pul, den koning van Assyrië, en den geest van Tiglath-Pilnéser,
den koning van Assyrië, die voerde hen gevankelijk weg, te weten de
Rubenieten, en de Gadieten, en den halven stam van Manasse; en hij bracht hen
te Halah, en Habor, en Hara, en aan de rivier Gozan, tot op dezen dag.
(Statenvertaling)