Zowel in Delhaize, Carrefour als bij heel wat bierstekers in het land is de voorraad 'Witte Van Hoegaarden' helemaal op. Niet vanwege de fantastische verkoop, wel omdat InBev kampt met brouw- en inpakproblemen voor het populaire Vlaamse terrasjesbier. Dat bericht Het Laatste Nieuws vandaag.
Witte uit Jupille gaat naar varkens Volgens de vakbonden heeft het allemaal te maken met de verhuis van 'De Witte van Hoegaarden' naar het Waalse Jupille: "Het bier dat ze daar maken, wordt niet zelden vernietigd wegens geheel niet geschikt voor consumptie. Zowat al de Witte die uit Jupille komt, is waardeloos en wordt niet zelden naar Nederland gestuurd om tot varkensvoer verwerkt te worden. Je kan spreken van een heuse crisis", zeggen de vakbonden over de gigantische schaarste.
Bij InBev wordt gezegd dat het om een lokaal probleem bij het inpakken gaat. "We hebben inderdaad moeilijkheden om onze capaciteit waar te maken, maar dat heeft niks te maken met enig brouwprobleem in Jupille", aldus woordvoerster Lian Verhoeven. Eerstdaags wordt in Hoegaarden een belangrijke InBev-delegatie verwacht.belga hln De legende van het hoegaard witbier en mosselen met witbier
Tijdens deze week worden het fietsen en het te voet gaan gepromoot als deeloplossing voor het mobiliteitsprobleem. De Week van de Zachte Weggebruiker wil daarmee de weg vrijmaken voor een ander verkeersgedrag en een ander verkeersbeleid. Centraal hierbij staat de idee dat zowel overheden, maatschappelijke factoren, groepen als individuen hierin hun respectievelijke verantwoordelijkheid moeten opnemen.
Concreet ondersteunt de Week van de Zachte Weggebruiker verschillende initiatieven rond verkeersleefbaarheid in stad en dorp. Aan de hand van voorbeeldacties wordt getimmerd aan een mens- en milieuvriendelijke mobiliteit,
promoot de voetgangers
waarbij de toegankelijkheid en de bereikbaarheid van voorzieningen voor; fietsers en voetgangers centraal staan. Week van de zachte weggebruiker: archief
Knokke-Heist pakt uit met de eerste officiële billentaxi aan de Belgische kust. Initiatiefnemer is Knokke-Heistenaar Marc Delanghe die naast zijn professionele bezigheid als brandweerman nu ook in bijberoep de taak van flink uit de k(l)uiten gewassen taxi-chauffeur zal uitoefenen.
Billenkar met aanhangwagen Om de klanten in ideale omstandigheden te vervoeren, legt een gespecialiseerd bedrijf in kustrijwielen in t Walletje in Westkapelle, momenteel de laatste hand aan de constructie van een uniek 2-delig model met zeildak. De trekker vooraan voorziet plaats voor de chauffeur en een volwassen passagier die op hetzelfde tempo als de bestuurder de pedalen moet zien rond te draaien. De neus van het rijwiel is omgebouwd tot bagageruimte en/of zitjes voor 2 kinderen. Aan de trekker hangt vervolgens een aanhangwagen met 4 zitplaatsen waarvan 2 met trapmechanisme. Deze constructie maakt het mogelijk dat het vehikel heel wendbaar is in het stadsverkeer of in de bochtige paadjes van Duinbergen en het Zoute.De 2 fietsende passagiers in de koets achteraan hebben op deze manier de mogelijkheid om op eigen tempo de trapsnelheid te regelen.Niets belet deze 4 personen achteraan om zich zoals in een riksja op een passieve manier te laten rondrijden. Omdat de kostprijs voor een rit berekend wordt per minuut, hebben de klanten er echter om financiële redenen alle belang bij om zo hard mogelijk de pedalen rond te malen.
Milieuvriendelijk Het gloednieuwe voertuig met een vermogen van 4 mk (mensenkracht), beantwoordt perfect aan de doelstelling van burgemeester Graaf Leopold Lippens om de uitstoot van CO2 in Knokke-Heist met de helft te verminderen. De Belletaxi zoals Marc Delanghe zijn acht-wielig rijwiel heeft gedoopt, produceert immers geen schadelijke uitlaatgassen of fijn stof en vormt daardoor de beste garantie voor een propere en mooie leefomgeving.
De sportieve spuitgast mikt zowel op jonge low budget-reizigers als oudere badgasten die bewust op een ecologisch verantwoorde manier vervoerd willen worden. Ook gezinnen met jonge kinderen die voor de fun eens met een alternatief vervoermiddel naar het strand, de Siskas of het Zwin willen rijden, vormen een potentieel doelpubliek.
De Belletaxi zal voornamelijk rondtoeren in de toeristische zones en is telefonisch te bereiken op het nummer 0474 318 000
Marc Delanghe rijdt enkel op verlofdagen en in zijn vrije tijd. Mocht hij opgeroepen worden voor een dringende interventie, dan worden de klanten verzocht uit te stappen of keihard mee te trappen richting brandweerkazerne
De Walt Disney Corporation heeft een eigen 'MySpace'-achtige site gelanceerd. Speciaal voor kinderen tot 14 jaar. Met enkele toepassingen waarmee ouders kun kroost online kunnen controleren, hoopt Disney een veilige sociale netwerksite te creëren. De dienst heet Disney Xtreme Digital of kortweg Disney XD.Die ouderlijke controle houdt bijvoorbeeld in dat schunnige taal op de chatdienst wordt geblokkeerd en dat kinderen worden verhinderd persoonlijke informatie vrij te geven. Kinderen kunnen hun pagina personaliseren met spelletjes, filmpjes, afbeeldingen en muziekbestanden van Disney.Disney maakt 'MySpace' voor kinderen De Walt Disney Corporation heeft een eigen 'MySpace'-achtige site gelanceerd voor kinderen tot 14 jaar. Met enkele toepassingen waarmee ouders kun kroost online kunnen controleren, hoopt Disney een veilige sociale netwerksite te creëren. De dienst heet Disney Xtreme Digital of kortweg Disney XD.Die ouderlijke controle houdt bijvoorbeeld in dat schunnige taal op de chatdienst wordt geblokkeerd en dat kinderen worden verhinderd persoonlijke informatie vrij te geven. Kinderen kunnen hun pagina personaliseren met spelletjes, filmpjes, afbeeldingen en muziekbestanden van Disney. De Walt Disney Corporation heeft een eigen 'MySpace'-achtige site gelanceerd voor kinderen tot 14 jaar. Met enkele toepassingen waarmee ouders kun kroost online kunnen controleren, hoopt Disney een veilige sociale netwerksite te creëren. De dienst heet Disney Xtreme Digital of kortweg Disney XD. Die ouderlijke controle houdt bijvoorbeeld in dat schunnige taal op de chatdienst wordt geblokkeerd en dat kinderen worden verhinderd persoonlijke informatie vrij te geven. Kinderen kunnen hun pagina personaliseren met spelletjes, filmpjes, afbeeldingen en muziekbestanden van Disney.
Avontuurlijk aangelegd? de wereld ligt aan je voeten. Dat merk je als je in Trier bent geweest en dat is kortbij, zo ga je net iets verder. Waar je ook bent . Wat je ook doet na deze trip verandert je leven.
markt van Trier
Trier, gelegen tussen de ranke wijnstokken op de hellingen van de Moezel, gaat er prat op de oudste stad van Duitsland te zijn. Julius Caesar was 50 jaar voor Christus al gecharmeerd door de regio, maar pas toen keizer Augustus er 35 jaar later 'Augusta Trevorum'stichtte, begon voor de stad een periode van grote bloei. Trier groeide zelfs uit tot de hoofdstad van het West-Romeinse rijk, een flinke brok land van Brittannië tot Spanje. Vandaag zijn de restanten van die periode nog volop in het stadsbeeld aanwezig. Toeristen kunnen zich verder nog vergapen
Porta Nigra
aan de kathedraal,de Hauptmarkt en de Porta Nigra, hét symbool van de stad. Met zoveel geschiedenis in huis, is het moeilijk te geloven dat Trier ook hip en trendy kan zijn. Niets is minder waar. De stad beschikt over een aantal modieuze eetgelegenheden, shoppingadresjes en tophotels die het beste van twee werelden bieden. Zo is het bekroonde viersterrenhotel Park Plaza Trier een mooi voorbeeld van topdesign en luxe, gecombineerd met een flinke knipoog naar het verleden. info: www.duitsland-vakantieland.be
Boeddhistische muurschildering ontdekt in Nepalese grot
In een grot in het noorden van Nepal een grote boeddhistische muurschildering ontdekt
die vermoedelijk dateert uit het begin van de veertiende eeuw. De onderzoekers vermoeden dat de grot destijds voor religieuze doeleinden werd bezocht. "De centrale ruimte in de grot lijkt op een bijeenkomstruimte waar het boeddhisme werd onderwezen", aldus expert Broughton Coburn.
De grot met de zeven meter lange muurschildering, bevindt zich in een bergachtig gebied aan de grens met Tibet. Het onderzoeksteam ging in maart al op prospectie in deze en andere grotten in de regio, die al eeuwen niet meer door mensen zijn bezocht. belga/hln
Nederland is fietsland en vooral in de provincie Zeeland is de stalen ros koning.
De Zeeuwse eilanden lenen zich uitstekend om per fiets te verkennen, en dankzij de vele veerpontjes die Zeeland rijk is, "hop" je in een mum van tijd van de ene oever naar de andere. Eilandhoppen per fiets dus, een plezante manier om het land van onze Noorderburen te verkennen. Zeeland telt meer dan 15 veerrponten voor fietsers en voetgangers. De pontjes zijn varende monumenten. Sommige van deze boten dateren werden al in het begin van de 20ste eeuw als veerboot of vrachtschip ingezet. Vandaag zijn ze voor belangrijke verbindingsschakels tussen de eilanden. Een "rondje met het pontje" staat garant voor boordevol fiets-, vaar- en eilandplezier.
De pontjes varen op verschillende dagen en tijdstippen, afhankelijk van het seizoen. De speciale 'Allmanak van de Zeeuwse pontjes' geeft een actueel overzicht van alle routes en vaartijden. Verleden weekend ben ik te gast geweest in Vlissingen en daar heb ik de valkenisse routte gedaan, deze heb ik doorgekregen van Johanna en Gerard fervente fietsers, "lees meer over hun ervaringen op de fiets" www.dedoortrappers.nl
Vandaag 5 mei 2007 wordt de bevrijding van Nederland gevierd, maar ook onze vrijheid in het algemeen. De 17e editie van het Bevrijdingsfestival Zeeland vindt op 5 mei plaats in Vlissingen.
Het Bevrijdingsfestival Zeeland wordt gehouden op vier locaties: het Bellamypark, de Zeilmarkt, het Arsenaalplein en het Dijktheater.
Dit jaar is het festival ook meteen de aftrap van De Maand van de Vrijheid. Vrijheid maak je met elkaar is een motto met veel kanten en aspecten. Daarom wordt elk jaar een bepaalde invalshoek belicht. Voor het jaar 2007 is deze: Vrijheid, grondrechten en veiligheid.
De namen op het hoofdpodium zijn: Beef, de Hobbyisten, Krezip, Jovink en de Voederbietels, Haydamaky en Kraak en Smaak.
Vandaag kan iedereen zijn voeten gratis laten screenen bij een podoloog.
De actie kadert in de maand van de voet. In de maand mei wil de Internationale Federatie van Podologen de aandacht vestigen op de gezondheid van voeten, bij sporters in het bijzonder.
Podologen zijn specialisten die zijn opgeleid om voetaandoeningen en stapproblemen vast te stellen en te behandelen. In mei willen ze het publiek bewust maken van het belang van een goede voetgezondheid. Vooral de voeten van sporters krijgen vaak heel wat te verduren, onder meer door onaangepast schoeisel of schoenen in synthetisch materiaal. Daardoor raken voeten verhit en transpireren ze, waardoor een warm en vochtig milieu ontstaat, wat tot schimmels kan leiden. belga
Slechts een op de twee avontuurlijke reizigers raapleegt voor zijn vakantietrip een arts.
Te vaak vertrekken zonder de nodige prikjes.
Bij de toeristen die in een luxehotel verblijven heeft slechts een op de vier vooraf informatie gevraagd aan een arts. Nochtans wordt ongeveer de helft van de reizigers die enkele weken in een tropisch land verblijven, geconfronteerd met een of ander gezondheidsprobleem. Dat blijkt uit een enquête van de vzw Omtrent Gezondheid.
Vaccins De meeste reizigers liggen voor hun vertrek ook niet echt wakker van vaccinaties en gezondheid. Zo staat op het lijstje van zaken waar vakantiegangers het meest voor vrezen, diefstal op de eerste plaats, gevolgd door het verlies van bagage en verkeersongevallen. Pas daarna komt de vrees voor ziektes of andere gezondheidsproblemen.
Slecht geïnformeerd Uit het onderzoek blijkt voorts 80 procent van de reizigers denkt goed geïnformeerd te zijn over de nodige vaccinaties, maar in werkelijkheid is dat niet altijd het geval. Vooral de gevaren van hepatitis A en B worden niet goed ingeschat. Wie naar een gebied reist waar malaria heerst, informeert zich wel beter, zo blijkt.
Hygiëne Ook de hygiënische maatregelen die meestal geadviseerd worden voor reizen in tropische landen worden vaak niet goed opgevolgd. Zo laat ongeveer 90 procent van de reizigers zich verleiden door plaatselijke specialiteiten die een probleem kunnen opleveren, drinkt 50 tot 70 procent vers fruitsap en bezondigt 40 procent zich wel eens aan een ijsje. Ze stellen zich op die manier bloot aan infecties zoals reizigersdiarree, hepatitis A en buiktyfus.
Malaria Alhoewel de meeste infecties die men tijdens een reis oploopt vrij goedaardig zijn, treden soms meer ernstige problemen op. Zo overlijden nog elk jaar reizigers aan de gevolgen van malaria. Ook worden er elk jaar epidemies van hepatitis A gesignaleerd, zelfs bij mensen die in een luxueus hotel verblijven, waarschuwen de onderzoekers.
Arts raadplegen De vzw Omtrent Gezondheid raadt reizigers aan om minstens een maand voor hun vertrek een afspraak te maken met hun huisarts of met een erkend reisvaccinatiecentrum om na te gaan welke maatregelen eventueel nodig zijn.
Infoboekje Informatie over vaccinaties en de te nemen maatregelen staat ook in de nieuwe editie van het Omtrent Gezondheidspaspoort, dat donderdag werd voorgesteld. Het boekje, dat elk jaar in samenwerking met het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Antwerpen wordt gepubliceerd, bevat tal van praktische adviezen en concrete tips over alle mogelijke gezondheidsaspecten van reizen, plus een landenlijst met aan te raden vaccinaties en eventuele andere maatregelen.hln
Ook op de korte termijn zorgt harde muziek voor een verminderd gehoor, stellen Nederlandse onderzoekers na een test.
Luide muziek schaadt ook het gehoor op korte termijn.
Het gehoor van proefpersonen werd drie keer gemeten: voordat ze de bar binnengingen, toen ze twee uur later de bar uitkwamen en enige dagen later. Van de proefpersonen, voornamelijk barmedewerkers en mensen in de muziekwereld, had 58 procent al een verminderd gehoor voordat ze de bar binnengingen. Bij de meting toen ze de bar uitkwamen had 63 procent een verminderd gehoor. Na enkele dagen zakt die 63 procent weer terug richting 58 procent, zegt GGD-arts Glenn van Lierop.
De GGD kreeg volgens Van Lierop niet veel medewerking van de lokale horeca. "We hadden bij meer gelegenheden metingen willen doen, maar er was maar één bar die mee wilde werken." Andere horeca-ondernemingen zagen volgens de arts de bui al hangen. "Zij voelen niet veel voor negatieve publiciteit en willen niet graag horen dat de muziek zachter moet." Vijftig procent van de proefpersonen gaf volgens de arts aan dat de muziek wat hen betreft zachter mag.
In het hartje van de Luxemburgse Moezelstreek, in het charmante Grevenmacher, liggen de schuimwijnkelders van Bernard Massard. Hier worden al 85 jaar schuimwijnen geproduceerd: 3,5 miljoen flessen per jaar, waarvan ruim 70 procent bestemd is voor de export, het leeuwendeel naar ons land. De wijn rijpt er in aluminiumketels die vaak een paar 100.000 liter bevatten.
Ook het bottelen komt aan bod tijdens een rondleiding, die traditioneel afgesloten wordt met het proeven van een glaasje schuimwijn. Tijdens de zomer kan je er dagelijks terecht, in de winterperiode alleen op zondagnamiddag. www.bernard-massard.lu
Waarom kijken mannen voetbal, geven ze commentaar en drinken ze intussen bier?
excuus om bier te drinken
Psychologen van de universiteit van Sussex onderzochten het verband en kwamen slechts tot één conclusie: het mannelijk ego speelt een rol. Jongens die bier drinken tijdens een voetbalmatch zijn geen sportieve helden op het veld. Bier drinken is op dat moment het enige toonbeeld van pure mannelijkheid. Media Wie kent niet de reclamespotjes van Jupiler waarbij énkel bierdrinkende, stoere mannen weten waarom? Avontuurlijke, gezonde jongens die als je het ons vraagt, spelen met hun gezondheid. Teveel bier drinken leidt onvermijdelijk tot bierbuikjes, niet meteen het meest attractieve resultaat van zoveel mannelijkheid. Kennis Al even verwonderlijk is het commentaar dat onze jongens leveren bij het voetbalspel. Mogen we hieruit concluderen dat de meesten over heel wat tactische ervaring beschikken? Niets van, zo blijkt. Uit een Nederlands onderzoek is naar voren gekomen dat mannen niet meer weten dan vrouwen. Een kwart van alle heren weet zelfs niet wat buitenspel is. Allicht leidt het achterover gieten van vele liters bier ook hier weer tot het leveren van zinnige commentaren, waardoor de indruk wordt gewekt dat een echte vent aan het woord is.hln bierdrinkende eend
Het Haagse straatbeeld wordt binnenkort opgevrolijkt door een nieuwe verkeersdeelnemer. De tuktuk. Een driewieler uit Thailand,rijdt vanaf juni als taxi door de hofstad.
Dat maakte een woordvoerder van de initiatiefnemer van de tuktuk taxi gisteren bekend.
De tuktuk (spreek uit als toektoek) gaat in vier steden taxiritten rijden. Den Haag heeft de primeur, later volgen Amsterdam, Rotterdam en Zandvoort.
Het exotische voertuig met oprolbare zijdeuren is niet als een volwaardige taxi te zien, maar meer als een ludieke aanvulling op het openbaar vervoer, liet de woordvoerder weten. De tuktuk rijdt voornamelijk korte afstanden in het centrum van Den Haag.
Een ritje met de Aziatische driewieler door de Haagse binnenstad kost 3,50 euro per persoon. Voor de tweede en derde persoon die in het voertuig plaatsnemen wordt een lagere prijs gerekend.
De tuktuk is geen nieuweling in Nederland. In de jaren negentig reed de exotische driewieler als taxi in Amsterdam rond.ANP
Matthew McConaughey heeft van alle beroemde mensen de meest sexy buik. De acteur, die geen moment onbenut laat om zijn 'sixpack' te laten zien en vaak met onbloot bovenlijf gefotografeerd wordt, staat bovenaan een lijst die is opgesteld door het Amerikaanse tijdschrift Life and Style.
Mannen en vrouwen Op de lijst staan zowel mannen als vrouwen. Na Matthew heeft actrice Jessica Biel volgens de redactie van het tijdschrift de meeste afgetrainde buikspieren. Derde op de lijst is voetballer David Beckham.
Bovenlijf Ook Keira Knightley, Rupert Friend, Denise Richards, Mario Lopez, Gisele Bündchen, Jessica Alba en Shakira worden door Life and Style geprezen om hun strakke bovenlijf.nvum hln
'Diamonds' doen het voor veel vrouwen nog altijd goed.
Parfums en verzorgende crèmes staan op nummer één in de lijst van de meest gekochte cadeautjes. Niet meteen het geschikte presentje, zo blijkt. Want wat willen vrouwen uiteindelijk het liefst? Sieraden.
Lingerie Electronicareus Philips wilde wel eens weten wat vrouwen krijgen en mannen geven voor moeders feestdag. Blijkt dat parfums en crèmes het bijzonder goed doen, net als lingerie. 13 procent van de mannen beweert lingerie te kopen, terwijl slechts zes procent van de vrouwen pretendeert wel degelijk ondergoed te krijgen. Ruzie Vrouwen zijn niet altijd blij met het presentje. 34 procent zag het liever anders en zes procent krijgt daadwerkelijk ruzie door het cadeautje. Twee procent zegt nooit een geschenkje te ontvangen van de partner. De onderzoekers vroegen aan alle vrouwen waarmee de geliefden wel kunnen scoren. Sieraden, beweren de meesten. Een ketting, ring of oorbellen scoren bij heel wat ondervraagden.
Ik zou zo graag met mijn grote neef op een flesje fanta met onze foto staan daarom zou ik durven vragen "klik in het beeld en stem voor ons" Alvast bedankt