• Calor

Pura Vida
    Diario La Libertad
    09-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.El perro Leon africano

Ook zaterdag is het hier een feestdag, el dia de la inmaculada concepcion namelijk en het is kalm onderweg als ik L wegbreng voor haar werkdagje, de wegen zijn kletsnat van de hoge vochtigheid en er is wat meer bewolking dan de afgelopen dagen.  X lijkt nog niet uitgeslapen of gerecupereerd van haar bergwandeling eerder deze week.

We stappen naar de pueblo voor de krant en zitten helemaal alleen bij Ripoll op het terras in het zonneke todat Luc en Tina erbij komen, volgende week zondag vliegen zij terug naar Belgica voor een paar weken.

Terug thuis komt de mooie Rhodesian ridgeback die voor 5 dagen bij Mick verblijft een kijkje nemen, deze nog maar 9 maand oude teef is al een zeer grote hond en X kijkt met grote ogen naar de indringer die dubbel zo hoog is als zijzelf en blijft kalm want vroeger werden deze honden gebruikt om op leeuwen te jagen.  Daarna neem ik de scoot en rij naar Calp en installeer me op Th zijn appartementje op het terras in afwachting van de levering van zijn zetel die men rond 13 u zou brengen.

Maar manana is hier een heel rekbaar begrip want als Th terugkomt van zijn fietstochtje rond 15 u heb ik niemand gezien laat staan dat men een zetel bracht.  We doen een toerke met X vooraleer het donker wordt terwijl L een stoofpotje kookt met Yam.

Zondag is L vrij maar ze wil wat recupereren dus geen ritje Valencia, wij gaan met X tot aan het bronneke om 8 u en het belooft een zonnig en warm dagje te worden, terug met temperaturen boven de 20

Tegen 10 u rijden we met la poderosa naar bar Overdrive waar de andere bikers afspraken, er zijn ook een 3tal hollanders bij die bij jan een harley hadden gehuurd.  We rijden samen via Relleu tot in Aigues waar we een eerste stop houden, de volgende halte is bij Dixieland aan het strand van Villajayosa;  enkele moedigen wagen zich aan een zwempartijtje in de zee.

Van hieruit splitsen we, Jan en de hollanders gaan nog voor een bijkomende lus in de bergen, sommigen gaan terug naar Bar Overdrive om zich verder te bezatten en ik rij huiswaarts met Suzy.

Clara is er om haar een nieuwe look te laten vlechten door L en ook haar kleine wildebras is erbij, alees is nog heel binnen buiten enkele afrikaanse beeldjes die Estelle had gebruikt om mee te kegelen.  Ik neem hem mee naar buiten en speel wat rond het zwembad met hem en X want balletjes gooien vinden ze wel plezant.  We gaan ook voor een wandeling in de straat maar op de terugweg vindt Estelle dat hij al genoeg gestapt heeft en laat zich in het midden van de weg plat op zijn buik vallen en wil niet meer verder.  Maar we kunnen hem toch meelokken en hij mag als beloning eens op de scoot zitten.  Daarna heeft hij zin in het terras te kuisen waardoor alles kletsnat en glad is zodat we naar binnen moeten. Tegen vijven is L klaar met vlechten en heeft iedereen koppijn van het gekrijs van de kleine rakker die volgende week 2 jaar wordt; ik zou niet graag die 2 dagen naeen in huis hebben maar we kunnen nog een kleine wandeling maken met X om te ontstressen.

09-12-2018 om 20:15 geschreven door Esteban

07-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.La Sierra de Aitana

Donderdag was het dia de la constitucion en een spaanse feestdag ter ere van het goedkeuren van de spaanse grondwet exact 40 jaar geleden maar L moet wel aan het werk en nadat ik ze afzet maak ik me klaar om aan de  geplande bergwandeling naar de top van de Aitana te beginnen.

Om 9u30 pik ik Luc op bij hem thuis, hij staat al klaar met zen nieuwe sportsloefkes van Juma die hij eergisteren voor 45 € kocht en een zilveren rugzakje dat hij waarschijnlijk van Tina leende.

We rijden via Guadelest naar Benifato waar we nog zo een 4 km steil omhoog kunnen rijden tot aan Font de Partagat, een bronneke met pickniktafels en parking op 1025 meter hoogte.

Vanhieruit strekken we de beentjes bij zo een 10 grados beginnen we aan de 10.5 km lange wandeling die ons tot op 1550 meter hoogte moet brengen, de top van de Aitana en tevens de hoogste bergtop in de provincie Valencia.

De meesten doen dit circuit in wijzerzin maar omdat ik graag tegendraads doe gaan wij in tegenwijzerzin en na een 2tal km komen we aan een volgend bronneke, de Font de Forata met een nabijgelegen grote sneeuwput;  Hier kan X al haar eerste dorst lessen.  De autos aan de parking zijn kleine stipjes ondertussen dus we vorderen goed.  We stappen door en zien de antennes en radars van de militaire basis boven op de top tevoorschijn komen.  We moeten door een smalle kloof en enig zoek-en klimwerk is nodig om er te geraken maar X kan de opening tussen hoge rotswanden vinden en zo komen  we aan de andere kant van de berg vanwaar er een pad tot de top loopt.  Bij het militaire domein, op het hoogste punt stopt de route, hier komen wandelaars fotos nemen van de mooie vergezichten, zo ook een 4tal russen van wie er eentje volledig is uitgedost in camouflage kledij, die dacht duidelijk dat je hier ongemerkt moest naartoe sluipen om niet afgeknald te worden.

2 chicas nemen een foto van ons en ik van de chicas en we dalen terug af tot we rechtsaf kunnen een smal pad volgend langs de steile bergflank tot aan Collado de Tagarina.  In de verte zien we die ander bekende berkgeten de Puig Campana uit de mistslierten opdoemen.  Aan de andere zijde kijken we neer op Guadelest en een stukje van het stuwmeer en ook de volledige kuststreek van Javea, Calpe tot in Alicante kan je zien.  Het gaat nu overwegend in dalende lijn maar het pad ligt vol losse keien en scherpe rotsen dus we gaan traag tot we op een bredere en beter begaanbare weg komen die ons 4 uur na het begin terug aan de parking brengt.  We laten X terug drinken aan het frisse bronwater, Luc snakt naar een pintje maar dat is hier niet te verkrijgen.

We keren terug naar A La V waar ik Luc thuis afzet, hij vond het een geweldig avontuur en rijden door naar Calp om L op te pikken.

Thuis steken we onze voetjes in het zwmebad en leggen onze pijnlijke knoken te rusten in het zonneke.  Vooral mijn onderrug deed pijn maar vandaag wordt het stillaan beter.

Deze ochtend ben ik tegen 9 u al bij Th om hem te helpen de Ikea zetel uit elkaar te vijzen, normaal kwam men vandaag zijn nieuwe zetel brengen.  Ik neem al een paar onderdelen mee en ga nog naar de Mercadona en tegen 13 u komt Th de rest afzetten en gaan we samen naar de pueblo voor de menu del dia bij Ripoll want op vrijdag is er paella als voorgerecht, waarna we beiden pollo con patatas en de cornetto nemen.  Dan is het weer tijd om L op te halen en we stoppen nog bij Clara die vandaag vrij had en naar een nieuwe african foodshop in Elche was gereden en voor L een Yam meebracht dus we weten al wat we de volgende dagen gaan eten.

En Th zijn nieuwe zetel?  die werd naar goede spaanse gewoonte niet afgeleverd; het zou voor manana zijn rond 13 u maar omdat hij dan nog niet terug zal zijn van het fietsen ga ik op zijn appartementje wachten om te kijken of het dan wel lukt.

07-12-2018 om 19:30 geschreven door Esteban

05-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.El mar de niebla

De weervrouw voorspelde voor onze streek temperaturen tot 24 grados gisteren en dat was niet gelogen.

Nadat ik L afzet stop ik aan de Aldi voor wat marchandise te kopen en een grote hond die ietwat op een bouvier lijkt ligt braaf op zen baasje te wachten.  Bij men thuiskomst staat Mick me op te wachten, hij komt nog is kijken naar de wc die blijft kuren hebben en het is al tegen 11 eer hij klaar is en ik met X voor een kort toerke door het bos vertrek.  Nadien kunnen we ons buiten in het zonneke installeren en ik krijg zowaar goesting om een zwemmeke te doen maar het water is ijskoud.

Ik ga L afhalen tegen 15 u met de scoot en doe met X een langere wandeling langs de golf daarna.  In de late namiddag werd Benidorm overspoelt door een grote laaghangende mistlaag die van over zee kwam aangewaaid en het leek of de wolkenkrabbers echt doorheen de wolken staken.  Dit fenomeen wordt Mar de niebla genoemd en komt door de grote verschillen in vochtigheid aan land en op zee.  Deze vochtigheid hangt ook nu bij ons in de lucht want vanmorgen waren de terrassen en straten kletsnat alhoewel het niet regende.

Vandaag blijft het wat langer fris maar in de zon is het wel bakken; In de pueblo drink ik men koffietje met Luc en Tina en we spreken af dat ik morgen om 9u30 Luc oppik om met de auto tot in Benifato te rijden en vandaar naar de top van de Aitana te wandelen;  Ik heb er vertrouwen in dat deze graatmagere en kranige 64 jaar oude jong gepensioneerde dit nog gaat aankunnen en hoe meer volk hoe plezanter vindt X.

Terug thuis verplaats ik een elektrisch vuurke vanuit de dressing naar het appartement beneden waarvoor ik liefst 4 gaten moet boren en verder steken we niet veel uit.  Ik stuur een mailtje naar de profesora van de spaanse les dat ik ook vandaag ga brossen.  Binnen in de klas gaan zitten bij mijn mens erger je niet klasgenoten terwijl het zo een mooi weer is nee daar pas ik voor en dan lees ik liever wat verder in men spaans boek: Un plan sencillo.

Ook vandaag stappen we in de namiddag tot we de 10 km grens halen zodat de beentjes gesmeerd zijn voor morgen.

05-12-2018 om 19:17 geschreven door Esteban

03-12-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pizza Diavola

Zondagochtend begint fris met geen wolkje aan de blauwe lucht, na de rit naar Calp waar ik L drop ga ik met X tot aan het bronneke, nu de weg nog steeds is afgesloten voor autos kan ze hier los rennen en we genieten van de rust met enkel wat fluitende vogeltjes onderweg.

Daarna maak ik me klaar om met La poderosa naar Jesus Pobre te rijden waar ik iets na 11 aankom; de parkings staan bomvol, ik het het hier nog nooit zo druk geweten maar voor een 2wieler kan je wel steeds een plekje vinden.

Naast de rastro rommelmarkt en markt met streekprodukten was er in de omliggende straten ook nog is een kerstmarkt vandar de grote drukte, ik doe een toerke en had bijna 2 roze flamingos en een oude kodak gekocht maar ze vielen nogal groot uit; ik ga nog bonjour zeggen tegen Marie en beslis maar om verder te rijden tot aan het begin van de Vall de Laguart met een tussenstop aan de mandarijenvelden van Benidoleig; de manadarijntjes zijn plukrijp en ik kan de verleiding niet weerstaan om is te proeven, ze zijn wel lekker maar er zitten wel pitten in.  De zon doet haar best en het warmt op tot boven de 20 grados

Tegen 13 u rijden we naar de pizzeria in Orba voor hun geweldige pizza Diavola.  Ondertussen belt L al dat ze vroeger klaar is en naar huis mag van haar jefa om uit te rusten.  Ze sukkelt met een pees aan haar duim die wat ontstoken is van de vele bedden opmaken.  Het is toch al 15 u eer ik terug in Calp geraakt voor haar op te pikken, de straat naar het hotel was onderbroken want aan wegenwerken was een bus tegen een geparkeerde mobilhome gereden en die zaten klem. De policia local moest erbij gehaald om iedereen achterwaarts te laten wegrijden tot de eerste zijstraat.  L kreeg toen ze een kamer aan het kuisen was een onverwachte bezoeker die plots binnenkwam, hij beweerde dat het zijn kamer was en een dutje kwam doen maar er was duidelijk een geurtje aan.  Toen L vroeg waar zijn sleutel was kon hij die niet vinden en hij bleek nogal te waggelen en naar de alcohol te stinken zodat L haar collega erbij roept; met hun 2 kunnen ze de dronken indringer buiten werken tot in de gang en snel de deur van de kamer dichtdoen.  Het duurde nog even vooraleer er versterking kwam om de zatlap die op goed geluk het hotel bleek binnengewandeld kon afgeleverd aan de receptie.  Om 17 u doen we met X een toerke vooraleer de zon onderduikt en de temperaturen mee naar beneden duiken.

Vandaag maandag en onze wekelijkse rustdag, we gaan Obama en Estelle nog is ophalen aan Villa Gadea en nadat we L afzetten droppen we de kleine in de guarderia en zet ik Obama af op de terugweg waarna ik doorrij naar de Mercadona in Altea want L haar voorraad verse viskes diende aangevuld.  Tegen 10 u ben ik, terug thuis en gaan we met X naar de pueblo waar ik nog een koffietje drink met Luc & Tina.  Donderdag plan ik een tochtje in de bergen om een wandelroute te doen die al lang op men programma staat, nl de beklimming van de 1550 m hoge Aitana vanuit Benifato en Luc wil wel graag mee maar is zijn stapschoenen vergeten in Belgica.  Morgen gaat hij kijken voor nieuwe en als dat lukt zou hij meestappen.  Th is niet geintresseerd want ik had hem ook uitgenodigd maar zijn kop staan enkel naar fietsen en nog iets anders.

We doen een laat ontbijtje thuis buiten aan het zwembad en verder steken we niet veel uit want het is veel te zalig om in het zonneke te liggen of te zitten nu.  L is terug om 15 u klaar met werken en ik ga ze nog is met de scoot ophalen.  Om 17 u volgt de wandeling met X als afsluiter.