Op de morgen van de Franse
Feestdag worden we verrast met verse croissants. Onze Franse buren brengen ze
bij ons aan boord. We worden hier goed verwend!
Het Canal du Centre verbindt de
Saône met de Loire. Vroeger druk bevaren want er waren hier steenkoolmijnen,
steenbakkerijen en metaalfabrieken. Ik vraag mij af of die schippers het idee van de ingenieur
en architect, ene Emile Gauthey naar waarde konden schatten. Hij vond rechte
stukken vaarwater ongelooflijk saai en heeft het ganse kanaal voorzien van
bochten waar ze aan de papierfabriek van Langerbrugge jaloers op zouden zijn.
Het stuk tussen Fragnes en
Saint-Julien-sur-Dheune is heel pittoresk, je vaart er dwars door de heuvels
met hun Bourgogne wijngaarden. Door het bochtrijke (en soms smalle) parcours
heb je wel niet veel tijd om opzij te kijken 😊.
Er zijn verschillende
jachtmensen die maar tot Saint-Julien varen (is trouwens ook de enige plaats
waar je met een iets groter schip kan zwaaien) en dan terug naar de Saône
varen. Ze bezoeken onderweg een wijnkelder en nemen dan een taxi (met de koffer
vol wijn) terug naar boord. En dat gebeurt in stijl, de taxichauffeur rijdt
hier met een Maserati!
Klaar voor een paar anekdotes
uit ons blunderboek?
Blunder 1 een sluisverhaal
(lang geleden hé)
Het eerste deel kunnen we niet
aan doen 😊. We varen altijd heel langzaam
een sluis binnen want dikwijls zijn de sluisdeuren en -muren begroeid met halve
struiken (lichte dichterlijke overdrijving) en is het moeilijk te zien waar het
groen eindigt en de muur begint. Deze keer zitten we met onze kop binnen maar
dan varen we vast, de sluisdeuren zijn niet volledig open! VNF proberen bellen,
maar we hebben geen bereik. Gelukkig is er een trap en kunnen we op de knop aan
de sluis duwen. Snelle Eddie van het VNF kijkt naar ons en dan naar de sluis en
zegt, vaar maar binnen. We antwoorden dat we dat allang zouden gedaan hebben
moesten we niet vastzitten tussen de sluisdeuren. Hij opent ze ietsje verder
(nog steeds niet volledig), maar we tuffen héééééééééééééél langzaam in de
sluis. Te langzaam naar zijn goesting, we liggen nog niet stil of hij bedient
de sluis al, ik leg de lus nog over de drijvende bolder, maar tegen dan zijn we
bijna boven. Dan gaan we ons verhaal halen bij de brave man, hij kijkt ons
spottend aan en zegt net niet dat we het VNF niets kunnen maken. Peter zegt
tegen hem dat dit een triestige reactie is voor een ambassadeur van het VNF. Ik
denk wat zegt hij nu? Blijkt dat de man een t-shirt draagt met die tekst. Hij
zegt dat hij dat shirtje ook maar gekregen heeft. Dat vinden we dan weer
grappig. Enfin, ondertussen is de sluis
open en varen we zonder verdere ongelukken uit. Om dan 500 meter in de volgende
sluis te varen en te ontdekken dat ik mijn meertouw aan de bolder heb laten
hangen!!!
Fiets van boord, Peter alleen
uit de sluis laten vertrekkenen
ondertussen is onze ambassadeur ook aan de sluis gearriveerd. Hij probeert mij
nog een beetje op stang te jagen met te zeggen dat het touw allang onder water
is verdwenen. Maar ik heb blijkbaar goed gereageerd want ik mag aan de
passagierszijde gaan kijken, om te constateren dat ons touw gered is. Ik moet
het zelfs niet meenemen met mijn velooke, hij brengt het aan boord. Als dat
geen ambassadeur van het VNF is 😊.
Blunder 2 een kortje
We vertrekken in
Saint-Julien-sur-Dheune, ik kijk opzij en zie weer iets zwart in mijn ooghoek.
Deze keer geen meertouw, maar onze elektriciteitskabel, we liggen nog aan de walstroom.Ook deze blunder loopt goed af!
Blunder 3 veel en veel korter
Peter trimt zijn baard en
besluit zijn bakkebaarden ook wat in te korten. Een ietsepietsie te kort, er
staat geen opzetstuk op zijn tondeuse en hij heeft een stukje van zijn coupe
kaal geschoren 😊😉.
Ondanks alle blunders vinden we
het hier fantastisch. Zoals hier in Génelard, lekker rustig in een kommetje van
t kanaal, met ons smoeltje in de zon, een glas frisse witte wijn in de hand,
de beelden van de Tour (zonder Woet) op de achtergrond, meer moet dat voor
ons niet zijn! 😊
Beste lezer, geniet alvast van
het verlengd weekend!
COTE DâOR, niet de chocolade maar de streek aan de Saône.
Dag beste lezer,
Neem een koffietje of een tasje
thee, een glaasje wijn of een pintje en zet u
efkes op uw gemak, want nous avons beaucoup à raconter 😊.
We liggen in Fragnes (niet te
gek ver van Chalon sur Saône) op het Canal du Centre, een bijna perfecte
aanligplaats, alleen jammer dat je op de achtergrond het aanhoudende geruis van
de befaamde autoroute du Soleil hoort. Inderdaad beste vakantieganger, we
kunnen jullie horen op weg naar de zon 😊.
Vrijdag was onze laatste dag op
het Canal entre Champagne et Bourgogne. Even overwogen we om er nog een laatste
nacht door te brengen, maar de ligplaats is aan een fabriekje, dus wordt het na
al die weken terug eens een rivier: de Saône.
Twee (al bredere) sluizen verder
stoppen we in Auxonne. Geen plaats voor de vermoeide reiziger, geen probleem,
we laten onze spudpalen wel zakken. Zaterdag varen we naar een vrijgekomen
plaats, zodat we aan wal kunnen.
Het is weekend en dan weten we
dat het drukker is op en rond het water, we kunnen de ganse dag genieten van
waterskiers, s avonds van een vuurwerkje en later van nachtbrakers die tot 4
uur in de morgen een feestje houden op hun terras vlak aan ons schip. Aan ons
ponton hebben we bezoek, eerst van een huurboot die onze Mira-Ceti gebruikt als
afstopper, speciale manier van stoppen, varen tot tegen de boeg van een ander
schip, en dan stop je gewoon vanzelf ☹. Gelukkig
zijn het polyester bootjes en is de snelheid minimaal. En later op de dag
vraagt er een Frans koppel of ze langszij mogen liggen. Als dank mogen we een
aperitiefje bij hen aan boord komen drinken. Zo maken we kennis met Guy en
Patricia van de Hiram de Tyr.
De volgende dag varen we verder
naar Saint Jean de Losne, een klein stadje op de samenloop van het Canal du
Bourgogne en de Saône. Ooit was dit de hoofdstad van de binnenvaart, nu de
grootste rivierjachthaven in Frankrijk, we kennen verschillende mensen die hier
hun jacht verkocht hebben. Langs de stadskade kunnen we niet liggen er zijn
drakenbootraces aan de gang, maar gelukkig kunnen we terecht in de binnenhaven.
Het enige nadeel, het is heet,
bloedheet en omdat we beschermd liggen, hebben we ook weinig verkoelende wind.
Om toch een beetje afkoeling te hebben, blazen we ons ponton op zodat we met
onze voetjes in het water kunnen bungelen. Zwemmen durven we niet, want het
water ziet hier giftig blauw.We denken
dat dit de fameuze blauwalgen zijn. Als we de wc doortrekken, hebben we geen WC
eend nodig om mooi blauw water te hebben 😊.
Later op de dag hebben we de
Hiram opnieuw aan de andere zijde van onze steiger. Dus nodigen we hen uit voor
een tegenbezoekje. Interessante mensen, Guy is psycho-analyst, Patricia werkt
o.a. met warme oliën en Tibetaanse klankschalen. Ik heb de dag nadien
letterlijk aan de lijve mogen ondervinden wat deze therapie inhoudt. Mijn nek
zit volledig geblokkeerd, Voltaren op gewreven, maar helaas zonder resultaat.
Na een massage van Patricia kan ik mijn nek opnieuw draaien!
Maar terug naar de zondag, we
willen wel iets gaan eten, maar alles is volzet omdat de drakenbootroeiers
alles opgeëist hebben. We hebben van armoe een belegd broodje bij de bakker
gekocht. En we hebben uiteraard het Maison des Mariniers bezocht, een museum
gewijd aan de geschiedenis van de binnenvaart en het leven van de schippers.
Dit brengt me naadloos bij het
slechte nieuws dat we op maandag krijgen. Twee maanden na het overlijden van een
tante is er nu ook een nonkel overleden. François Maas (geboren in Conflans-Sainte-Honorine
op 27/09/44, overleden in Brugge op 10/ 07/2023). Zijn laatste actieve carrière
als schipper was op de Lamme Goedzak, de rivierboot die op de Damse Vaart
tussen Brugge en Damme vaart. Lamme Goedzak, dit personage heeft zoveel
gelijkenissen met François. Lamme goedzak is de beste vriend van Tijl Uilenspiegel,
een zachtmoedige man die van het leven geniet. Hij is (net als mijn oom) verzot
op eten en drinken en helpt Uilenspiegel graag met het uitvoeren van diens fratsen.
Zaterdag is de uitvaartplechtigheid, dit hoort zo, nonkel François is schipper,
die worden niet begraven, maar varen uit. Goeie reis, grappige nonkel, vaar wel
allemansvriend!
Leven en dood staan dicht bij
elkaar. Zo krijgen we in dezelfde week te horen dat er nieuw leven op komst is.
Omdat we niet zeker zijn dat iedereen al op de hoogte is, willen we er nog niet
te veel van zeggen. Maar we zijn superblij met dit heuglijke nieuws!
Het varen op de Saône is gelijk
een rustpauze tussen twee kanalen. We varen nu dubbel zo snel, er zijn amper sluizen.
Maar we zijn wel verplicht om een reddingsvest te dragen in de sluis of je
wordt niet geschud. En een voorbeeldje van ieder nadeel heb zijn voordeel,
tijdens een jaarlijkse controle in België moesten we opblaasbare reddingsvesten
aan boord hebben. Dus ook al hebben we 10 vesten aan boord, we investeren in
nog 2 extra retedure exemplaren. Het jaar nadien, krijgen we te horen bij de
controle dat dit niet verplicht is (maar als je ze hebt, moeten ze wel om de
twee jaar gecontroleerd worden!). Enfin nu we ze toch hebben, kunnen we vrij elegant
versassen en moeten we niet die lompe oranje vesten aan die diep in ons schip
ergens weggestoken zitten 😊. Zo hebben ze toch voor iets
gediend in die 2 sluizen.
Als we in Seurre aanmeren, voelen
we ons even VIPs, want onze plaats is afgezet en er hangt een bordje met Reservé
Mira-Ceti. Het is vandaag zo heet dat we veel zin hebben om de ganse dag in de
capitainerie door te brengen, want daar hebben ze airco! Dat doen we uiteraard
niet, we bezoeken het plaatsje, maar er is letterlijk geen mens op straat,
enkel de zwaluwen hebben hier precies geen last van de hitte. Als we terug aan
boord komen, komt de havenmeesteres ons verwittigen dat er zware storm op komst
is met hevige rukwinden en hagelbuien. Dus hebben we al onze touwen gebruikt om
ons Mira vast te leggen, als we nu op drift geraken, hebben we het ponton
gegarandeerd ook mee 😊. Al bij al valt het bij ons
mee, enkele kilometers verderop hebben ze wel af te rekenen met ontwortelde
bomen en ander onheil.
Onze laatste dag op de Saône zijn
we vooral verrast door de variëteit van vogels dat hier rondvliegt. Zo spotten
we ooievaars, bijeneters, wielewalen, ijsvogeltjes, en massas soorten reigers.
Onze eerste sluis op het Canal
du Centre brengt ons 10 meter naar boven, met drijvende bolders, een makkie.
Alleen moeten we eerst een passagiersboot laten voorgaan, eentje waar je voor
een slordige 15.000 euro per passagier een weekje mee kan varen. Ze hebben wel
een zwembad aan boord! En dan mogen wij schutten, in geen tijd zijn we boven,
maar dan gaan de sluisdeuren niet open. Volgens de jobstudent, een supervriendelijke
jongen, nog groen achter zijn oren, is dit de eerste keer in 20 jaar dat dit voorvalt😊. Enfin, na een groot half uur
hebben ze ons bevrijd.
Ik ben ook niet onder de indruk
van de ligplaats (en dat is dan nog zacht uitgedrukt), vlak aan een grote baan,
te ondiep, we moeten voor het eerst onze loopplank gebruiken. Gelukkig heeft
Peter na een verkenning gezien dat er 700 meter verder wel een top locatie is.
Dus spudpalen omhoog en here we are (we liggen vlak voor de luxe passagiersboot
met zwembad ).
s Avonds gaan eten, beperkte
kaart, want ze hadden een live optreden. Maar heel lekker en goede muziek. Vanavond
moeten we ook niet vroeg gaan slapen, want tot 3 uur is er muziek, dans, eten
en vuurwerk voorzien naar aanleiding van Quatorze Juillet! Ze zijn hier in alle
staten want ze verwachten minstens 300 man 😊.
We zijn bijna op het einde van
het Canal entre Champagne et Bourgogne. Dit water krijgt van ons een 9/10. Hier
geen stress: voldoende vaar (-en drink) water, matige algengroei, sluisdeuren
gaan volledig open, leuke ligplaatsen, aangename stadjes. Maar mensen met een vaartuig,
denk er niet aan om ook langs hier te komen, want volgende woensdag sluiten ze
het vaarseizoen hier af, hun (reserve)water is allemaal op!
Gelukkig hebben we al eerder
besloten om toch tot onze oorspronkelijke bestemming te varen: Digoin (want
terugkeren is nu geen optie meer voor ons).
We hebben Belgen ontmoet! Wat
zeg ik, (ex)streekgenoten, de Ixia van Zelzate (ligplaats in Sas van Gent). We
hebben een paar dagen op dezelfde locaties gelegen en samen gebarbecued en
petanque gespeeld (gelukkig geen pros in de buurt want ons balspel is nogal
belabberd 😊).
We zijn de steile helling naar
Langres op gefietst. Eerst hebben we de kathedraal van St. Mammès bezocht, ik
geef toe, we bezoeken zoveel kerken en kathedralen dat we achteraf begot (of is
het bij god?) niet meer kunnen zeggen wat typisch, speciaal of uitzonderlijk is.
Hier vallen vooral de wandkleden op, maar ook van het bouwwerk, met aanpalende
(niet bezochte) bibliotheek zijn we onder de indruk.
Langres biedt met zijn hoge
omwalling en zijn 12 vestingtorens een fantastisch panorama op zijn omgeving. We
kunnen ons fietstochtje naar het meer van La Liez al schrappen, we hebben van
hierboven al een ideaal drone zicht 😊.
En als ik zoals een encyclopedie
begin te klinken, dan is dat de schuld van de in Langres geboren Denis Diderot,
schrijver, filosoof en redacteur van de Encyclopédie. Kwik en Flupke hier
hadden er beter wat meer in gelezen vroeger, dan hadden ze direct doorgehad dat
het museum van de Verlichting niet een veredelde Massive is, maar een ode aan
de stroming uit de 18de eeuw die het optimisme, empirisme en rationalisme
uit de wetenschappelijke revolutie toepaste op de maatschappij! (Voor de
jongere lezers, vroeger bestond wikipedia helemaal niet, toen moesten we onze
kennis halen uit dure, omvangrijke, papieren boeken, die gewiekste colporteurs van
deur tot deur aan de brave man verkochten. Eens je getekend had voor deel 1,
was je erna verplicht alle 20 boekdelen aan te schaffen!).
En nu liggen we vlak aan de
Viaduc dOisilly, een brug van 293 meter lang, gebouwd tussen 1886 en 1887. We
voelen ons een beetje als god in Frankrijk, rust, zon, een aperitiefje en de
Tour de France op tv 😊.
We zijn over halfweg op het Canal
entre Champagne et Bourgogne. Nog een sluisje of 16 stroom opwaarts, dan een
tunneltje van een kilometer of 5 en dan kunnen we aan de afvaart beginnen.
Ons leven gaat zijn rustige
gangetje, in de voormiddag varen, in de namiddag een dorpje of stadje bezoeken
of als het echt te heet is, een boek lezen onder een schaduwrijke boom.
De jachten die we deze week
tegen gekomen zijn, kunnen we op één hand tellen.
Het grote voordeel is dat we
niet moeten vrezen dat we geen plaats hebben om aan te leggen, het nadeel is dat
we weinig ervaringen kunnen uitwisselen met medevaarders.
De enige Belgen die we ontmoeten
zijn 2 gepensioneerde Limburgers. De ene man is met zijn fiets de oevers van de
Maas afgereden en ontmoet zijn maat (die heeft een camper) in Froncles. De
camperman heeft twee maanden in Portugal gewandeld. Beide zijn fervente wandelaars,
ze hebben ons een uurtje kunnen entertainen met hun verhalen.
Ook hebben we een water en brood
verhaaltje. Een wat oudere rondtrekkende fietser zocht drinkwater, we zien hem
over en weer gaan met zijn lege flessen. Als we hem vragen of we zijn flessen
moeten vullen is hij verrast, hij dacht dat we Duitsers waren en wist niet hoe
hij het ons moest vragen. Enfin de dag nadien staat hij ons aan een sluis op te
wachten met een baguette als dank voor het water, mooie ruil 😊.
We gaan je iedere beschrijving
van de bezochte plaatsjes besparen, maar Chaumont willen we wel vermelden, al is
het maar dat je een ferme inspanning moet doen om er te geraken. We moeten met
onze fiets een steile helling van 10% beklimmen, mij (met mijn elektrisch
vehikel) is het niet gelukt, Peter met zijn gravelbike is wel boven geraakt! Een
mens krijgt er zowaar honger van, alleen een vrije plaats op een terras vinden
is een uitdaging. Er gaan daar over de middag veel zakenlui eten, dus moeten
deze 2 uitgehongerde toeristen het doen met de enige vrije plaats, een tafeltje
in een verloren hoekje van een creperie. De hartige pannenkoek heeft desondanks
goed gesmaakt.
De Sint-Jan-de Dopersbasiliek is
ooit een juweeltje geweest, nu ruikt het er muf en is het hoogdringend aan
renovatie toe. Maar toch zijn we onder de indruk van dit gotisch bouwwerk. Ongelooflijk
hoe ze in de 13de en latere eeuwen zulke monumenten konden bouwen.
Minstens even indrukwekkend is
de spoorwegviaduct, gebouwd in het midden van de 19de eeuw. Dit 600
meter lange viaduct, 52 meter hoog, met 50 (dubbele) bogen domineert de vallei
van de Suize. Helemaal van boven reed en rijdt de trein nog steeds, de onderste
galerij was voor de voetgangers. Helaas vallen er nu af en toe brokstukken naar
beneden, voetgangers mogen er niet meer op. De bouw van de viaduct heeft 18
maanden geduurd, 2500 arbeiders hebben er dag en nacht aan gewerkt, de renovatie
is gestart in november 2018, einddatum ? Begrijpelijk wel hoor, je vindt deze
dagen niet direct meer 2500 man die dag en nacht willen werken 😊😊.
Werken doen wij ook niet met
deze temperaturen, genieten des te meer! We liggen dikwijls in de volle natuur,
maar stil is het niet altijd. We hebben regelmatig te kampen met overvliegende
straaljagers, man, man, man die dingen maken een hoop lawaai. Zeker als ze vlak
boven je hoofd vliegen, dan mag je onder de indruk zijn van de capriolen die ze
uithalen (aan het oefenen voor 14/7?), je trommelvliezen krijgen het hard te
verduren. En bij valavond beginnen die andere deugnieten eraan: kikkers! Sinds
ik gehoord heb dat ze een kikker levend op de snijplank leggen, het achterlijf
afsnijden en de rest van de kikker weggooien om langzaam te sterven, eet ik
deze lekkernij niet meer. Maar als die lawaaimakers mijn nachtrust blijven
verstoren, ga ik het overwegen om terug kikkerbilletjes te eten, heerlijk klaargemaakt
in een Ricard sausje 😊😊.
Straks wordt het voor ons een slaatje,
dat smaakt altijd met deze temperaturen 😉.
We tuffen op ons gemakje verder
naar het zuiden, we zijn nu op het Canal entre Champagne et Bourgogne. Vroeger
heette dit water Canal de la Marne à la Saône, maar dat hebben ze veranderd om
meer toeristen aan te trekken.
Tot nu toe, valt het varen op
dit kanaal reuze mee. Dit kunnen we niet zeggen over onze laatste sluizen op
het Marne au Rhin kanaal.
Er is 24 uur geen kat
gepasseerd, wat betekent dat al het groen rustig de tijd heeft gekregen om voor
de sluizen te verzamelen.
Bij één van de sluizen is er ook
een aquaduct, even smal als een sluis, we varen ons gewoon vast in de dikke
pap. Het VNF gebeld, de man laat al het groen van de aquaduct in de sluis stromen!
Dus kunnen we nu de aquaduct passeren, maar zitten we opnieuw vast in de
sluis. Geen probleem, we moeten zo ver
mogelijk achteruit varen, hij doet de
sluisdeuren open en laat dan volle kracht het water binnenstromen (van achter
ons, want we zijn in de afvaart).
Inderdaad, het groen is allemaal weg, maar de verf van de zijkant ook,
want tegen zo een sterke waterkracht kunnen wij niet op. Maar we hebben een grote pot verf, dus dat
komt wel goed. De volgende sluis ben ik
veel bozer, de sluisdeuren zijn aan het opengaan om buiten te varen, komt er
een boer met zijn tractor het veel te droge gras afrijden, al het stof en gras belandt
op onze pas grondig gepoetste boot. Had hij geen minuutje kunnen wachten? Enfin,
soms is mijn kwaadheid niet evenredig met de omstandigheid, even de veegborstel
uithalen en geen spoor meer terug te vinden!
Deze week hebben we 54 kilometer
gevaren, we waren er iets meer van plan, maar we hebben alsmaar problemen met
onze generator. Constant water in de mazout, dit en het voorspelde stormweer
laten ons ook een dagje extra vertoeven in Chamouilley. Tussen de buien door
heeft Peter de groep weer aan de praat gekregen en tijdens een plensbui hebben
we dan ook maar onze belastingbrief ingevuld (het nuttige aan het onaangename
paren heet dat 😊).
Zo zijn we ook twee dagen in
Vitry-le-François blijven liggen, tussen de spitsen. Gevraagd aan een sympathieke
schipper of hij iemand kent die wat van motoren afweet. De volgende morgen is
er al iemand langs geweest, dus water, veel water in onze mazout. Alles
gereinigd, nieuwe filters gestoken, en het moteurke draait weer (even) zoals
het moet (tot vandaag).
In het Champagne-Bourgogne
kanaal zijn er redelijk wat zeiljachten. In Vitry hebben we gehoord van zeilers
dat ze niet meer langs de kust van Portugal en Spanje durven omdat hun jachten
aangevallen worden door orkas. Ze proberen langs deze kanalen naar het zuiden
te varen, maar met een diepgang van 1,80m is dit niet evident.
We (lees Conny) hebben ons laten
beïnvloeden door verhalen van medevaarders die problemen gehad hebben met
jongeren aan de sluis in Perthes. Vooral na de middag zijn ze actief en durven
ze mensen pesten. Dus stoppen we in Orconte, zodanig dat we in de voormiddag
(als de lieverdjes nog slapen) stilletjes kunnen passeren. Maar eigenlijk is
die info ook wel lastig, want dan denk je er toch veel aan dat er iets fout kan
gaan, terwijl er ook dikwijls helemaal geen problemen zijn. Het is trouwens ook fout gegaan in Perthes,
de sluisdeuren gaan niet open, half uur moeten wachten op het VNF 😊.
Twee dagen blijven liggen in Saint-Dizier,
bekend van zijn art déco balkons. Allemaal van de hand van Hector Guimard. Niet
dat ik die mens ken, maar ik dacht laat me toch maar vertellen dat hij veel
ingangen van de metrostations in Parijs op zijn naam heeft staan. Moet niet
altijd over sluizen gaan toch? Ook Miko,
vooral bekend van de ijsjes in bioskopen heeft hier zijn oorsprong.
We hebben de city-tour gedaan,
we zijn vrij rap rond. Dus besluiten we om eens uitgebreid te gaan eten, en dat
het lekker (en veel) is!
Nu dus in Chamouilley, een gezellig,
bloemenrijk dorpje. Frans brood en pizza kun je hier uit de automaat halen. Ze
hebben hier nochtans een buurtwinkel, maar buiten een fles cola durven we hier
niets kopen. Het ruikt er niet erg fris, in de diepvries zit er één doos
ijscrème, de schappen zijn vooral gevuld met stof, en je kan hier bruine, verrimpelde
wortels kopen. Ook een belevenis 😊. Gelukkig hebben we voldoende proviand aan boord.
Zo, je bent weer helemaal mee. Tot
volgende week!
Groetjes,
Peter en Conny
Datum
Vertrek
Aankomst
KM
HR
Sluis
Vaarwegen
Overnachting
16/06
Bignicourt-sur-Saulx
Vitry-le-François
15,5
4u
4
Marne-au-Rhin
Tussen de spitsen, (jachthaven boten tot 15 m), geen voorzieningen
18/06
Vitry-le-François
Orconte
13,4
5u25
6
Canal entre Champagne et Bourgogne
Ligkade, water en elektriciteit aanwezig
19/06
Orconte
Saint-Dizier
16,7
5u15
8
Canal entre Champagne et Bourgogne
Stadskade, gratis ligplaats, water en elektriciteit aanwezig
Spits, spitsvondig, spits afbijten, op de spits drijven ...
Dag beste lezer,
Deze week hebben we een 40
kilometer gevaren, maar we hebben er een pak minder lang over gedaan dan vorige
week. Allemaal dankzij de beroepsvaart, leve de spitsen!
Op vrijdag zijn we van Tannois
naar Bar-le-Duc gevaren. De moed zakt toch een beetje in mijn teenslippers. Als
je het stadje binnenvaart, passeer je eerst een enorm kerkhof, om dan even
verder te mogen aanmeren tussen een drukke, lawaaierige autoweg en een treinstation,
met zicht op een paar spuuglelijke flatgebouwen. We hebben ons niet aan de
picknickbankjes gelegd, want (soms is een verwittigd man er twee waard) die
zijn voornamelijk bevolkt door hangjongeren (gabbers, echt waar, dacht dat dit
zo jaren 90 van de vorige eeuw was). En om het plaatje compleet te maken, in de
paar schaarse bomen zitten krassende kraaien. Was me dat een kakofonie van vervelende
geluiden. We betalen voor één nachtje, dat moet volstaan. Eens goed gaan eten
en de zaterdag rustigere oorden opzoeken. Helemaal opgetut, vertrekken we
richting stad om dan het eerste restaurant dat we tegenkomen binnen te
duiken, een McDonalds ☹☹. Ik weet het, we zijn
cultuurbarbaren, maar we hebben reuzehonger. Nu worden de frieten ook al in een
plastieken frietzak geserveerd, misschien goed voor het milieu, maar dit is
waar wij de lijn trekken. Volgende keer gaan we naar een Burger King 😊😊.
Enfin, we zijn rap verzadigd en
hebben nog zeeën van tijd om een gezellig terrasje te doen in de benedenstad. Het
moet gezegd, eens over de spoorwegbrug kom je in een aangenaam stadje terecht. We
hebben een fantastisch zicht op het oude, hogere gedeelte van Bar-le-Duc. Dit
willen we van dichtbij bezichtigen, dus besluiten we om toch nog een dagje
langer te blijven. En dat is zeker meer dan de moeite waard, historische
gebouwen, kerken, horlogetoren, kasteel, panorama, allemaal het bezichtigen
waard. Maar het meest zijn we onder de indruk van wat er achter de gewone gevels
schuilgaat, we kunnen binnen gluren in een huis dat ze aan het renoveren zijn, achter
de relatief smalle gevels zijn enorme woonruimtes verborgen, misschien een
tikkeltje donker, maar lang niet slecht om er je oude dag in te slijten 😊. Sowieso, als je ooit in de
buurt bent, zeker tijd vrijmaken om dit stadje te bezoeken.
Zondag varen we 4 kilometer
verder naar Fains-les-Sources. Onze
fietsen van stal gehaald en een stukje van de Voie Sacrée gedaan. Dit is de weg
(aanvoerlijn) tussen Verdun en Bar-le-Duc van het Franse leger in de eerste
wereldoorlog. Om de kilometer staat er een kilometerpaal met een helm op. We
hebben geluk, de heenweg is bergop en tegenwind, dus kunnen we bergaf rijden
met wind in de rug 😊😊.
En verder valt er niet veel meer
te vertellen, de volgende stopplaatsen kunnen we niet of komen we niet van
boord.
Revigny-sur-Ornain, de steiger
is zo gammel dat deze is afgezet met lint, dus blijven we braaf aan boord.
Enkele km voor Pargny-sur-Saulx belooft
het een rustige overnachtingsplaats te zijn. Wat het ook is, alleen jammer dat
er zolang het licht is, lieverdjes met hun motos zoveel mogelijk stofwolken
proberen te produceren. Stof dat dan langzaam maar zeker op ons schip neerdwarrelt.
Nu zijn we in Bignicourt-sur-Saulx
(dit watertje steken we regelmatig over via een aquaduct). Hier blijven we twee
dagen, eentje om onze stofboot eens goed onder handen te nemen en eentje om te
genieten onder de bomen, een ideale bescherming tegen de zon.
Gisterenavond nog een buur
gekregen, een spits is langszij gekomen. En dit is ook het enige wat we vandaag
te zien hebben gekregen, 2 spitsen (onze vertrekkende buur en eentje die we gisteren gekruist hebben
en nu alweer op de terugweg is).
We vertellen de schipper dat we niet
verder naar het zuiden varen, misschien een andere keer. Hij adviseert om het
niet langer uit te stellen, want de vaar en/of waterkwaliteit gaat ieder jaar
achteruit .Advies van een professioneel mag je niet in de wind slaan, dus gaan
we een klein stukje het Canal entre Champagne et Bourgogne op. Maar we weten nu
al dat we langs dezelfde weg terug moeten (en dat doen we niet zo graag).
Er zijn vier andere
mogelijkheden:
- 1. Canal de Bourgogne: we geraken niet door de
tunnel van Pouilly (we zijn te hoog), de rest van het 242 kilometer lange kanaal
zou wel lukken.
2. Canal de Vosges is gestremd voor onbepaalde
tijd.
- 3. Canal du Rhône au Rhin. Jammer maar helaas, op
de Rijn mogen we niet varen zonder een extra keuring en een patent.
- 4. Doorvaren naar Digoin, dat was
het oorspronkelijke plan, maar door onze oponthouden en trage vorderingen wordt
dit te krap (dan zijn we pas met kerst terug in Brugge 😊).
Dus volgende week een berichtje
vanop het Canal entre Champagne et Bourgogne (vroeger heette dit Canal de la
Marne à la Saône). We hopen dat dit 224 kilometer lange kanaal en zijn 114
sluizen ook specialiteiten te bieden heeft (iets tussen champagne en bourgogne?).
We houden jullie op de hoogte.
Fijn weekend, beste lezer, tot
de volgende keer!
Groetjes,
Peter en Conny
Datum
Vertrek
Aankomst
KM
HR
Sluis
Vaarwegen
Overnachting
09/06
Tannois
Bar-le-Duc
7,4
4 u
7
Canal de Marne au Rhin
Halte Fluviale, water en elektra aanwezig, aan drukke wegen
11/06
Bar-le-Duc
Fains-les-Sources
4,1
1u30
4
Canal de Marne au Rhin
Halte Fluviale, water en elektra aanwezig (aan een fabriek)
12/06
Fains-les-Sources
Revigny-sur-Ornain
11,3
4u20
9
Canal de Marne au Rhin
Halte Fluviale, geen voorzieningen, gammele steiger
Deze week hebben we een goeie 37
kilometer gevaren en we hebben daar exact 21u en 20 minuten over gedaan, we halen niet eens een gemiddelde van 2 km/u.
Op vrijdag is de man van het VNF
mooi op tijd om de slagboom van de tunnel te openen, we kunnen aan onze 5
kilometer lange trip in het donker beginnen. Hij fietst met ons mee, normaal
gezien een trip van een uur, wij maken er het dubbele van. Peter moet constant
met de hekschroef de kont terug bijtrekken. Ben ik blij dat ik het licht zie
aan het einde van de tunnel! Na ons is er nog een jacht gekomen, die heeft er
een half uur minder lang over gedaan maar had dezelfde problemen. Omdat wij de steiger
in Demange-aux-Eaux helemaal in beslag nemen, meert hij naast ons aan. We maken
kennis met Jos en Frida op hun Vrijbuiter.
Zaterdag besluiten we om ons
Mira eens te bedelven onder het schuurschuim, is hoog nodig. En ons bijbootje
hebben we ook weer netjes opgevouwen, hier ben je er niets mee.
Zondag varen we de volle 14
kilometer naar Naix-aux-Forges. Daar ligt de Vrijbuiter euhm laten we zeggen
vrij strategisch (voor ons toch) aan de kade. Als wij arriveren, schuiven ze
een eindje op en kunnen we er mooi bij. Ze hebben niet alleen plaats voor ons
gehouden, ze staan ook nog klaar met een (paar) frisse pint(en).
Frida houdt haar familie en
vrienden op een leuke manier (via Polarsteps) op de hoogte over hun reilen en
zeilen, gaan we volgend jaar ook eens uittesten.
De dag nadien blijven wij
liggen, de Vrijbuiter reist verder, zo goed en kwaad als het kan tenminste. Op
een bepaald moment bevoorraadt het VNF een pand (door een probleem was dit pand
s nachts gedeeltelijk leeggelopen), en dat water halen ze uit de bief waar zij
liggen, resultaat de Vrijbuiter aan de grond! Enfin, uiteindelijk zijn zij uit
het lastigste stuk van het Marne-au-Rhin kanaal geraakt (wij moeten er nog een
stukje door).
We hebben ook ons deel al wel
gehad, we besparen jullie de details of toch niet allemaal 😊.
In een bepaalde sluis gaan de
deuren niet helemaal open door het wier (tegenwoordig doen we eerst zelf zoveel
mogelijk groen weg vooraleer we ons laten zakken). We bellen het VNF en we
hebben een nieuweling, hij laat het sas weer vollopen en begint de algen te
verwijderen, zo grondig dat Peter zich afvraagt of hij van plan is de sluis om
te toveren in een zwembad. Enfin, na een groot halfuur kunnen we buiten
varen. De volgende sluis weer van
hetzelfde laken een pak. Deze keer een oudere sluiswachter, hij sluit de deuren
terug en geeft Peter een riek. Deze doe-het-zelf operatie neemt slechts 10
minuten in beslag 😊.
Gezien onze legendarische
snelheid doen we maar mini-afstanden. Zo doen we plaatsjes aan zoals
Ligny-en-Barrois, een klein stadje waar we onze mondvoorraad aanvullen. De
halte fluvial ligt tussen een paar luidruchtige autobanen, maar een
accordeonist heeft de ganse middag melodietjes uit zijn trekzak gehaald, dat
breekt het geraas van het verkeer een beetje. Verder liggen we in dorpjes zoals
Tronvilles-en-Barrois, Tannois. Veel
valt er niet over te vertellen: kerkje, enkele huisjes en in het beste geval
een bakker (vandaar al mijn sluis verhalen 😊).
Maar over het algemeen is varen
in Frankrijk een beetje zoals we het ons voorstellen en dat is best aangenaam.
Het is echt leven als god in Frankrijk, met zijn vin, pain en du boursin.
Alleen petanquebanen missen we, we hebben speciaal jeux-de-boules gekocht en we
hebben ze nog niet kunnen uittesten 😊.
Ik beloof dat ik jullie volgende
keer onze sluisverhalen bespaar, ik ga dat toch tenminste proberen 😊.
Aan iedereen en elk apart een
fijn weekend gewenst en tot volgende week!
Groetjes,
Peter en Conny
Datum
Vertrek
Aankomst
KM
HR
Sluis
Vaarwegen
Overnachting
02/06
Mauvages
Demange-aux-Eaux
7
2u40
1
Canal de la Marne au Rhin
Steigertje boven sluis, geen elektra, wel drinkwater (gratis)
04/06
Demange-aux-Eaux
Naix-aux-Forges
14,3
6u45
13
Canal de la Marne au Rhin
Kade, geen voorzieningen
06/06
Naix-aux-Forges
Ligny-en-Barrois
7,9
4u15
8
Canal de la Marne au Rhin
Halte Fluviale, water en elektra aanwezig
07/06
Ligny-en-Barrois
Tronville-en-Barrois
4,7
5u25
5
Canal de la Marne au Rhin
Kade, geen voorzieningen
08/06
Tronville-en-Barrois
Tannois
3,5
2u15
4
Canal de la Marne au Rhin
Op onze spudpalen, geen voorzieningen, we kunnen wel aan wal
Het bericht gaat vooral over sluizen, je kan er nu nog vanonder muizen
Dag beste lezer,
Morgen varen we door de bijna 5
kilometer lange tunnel van Mauvages op het Kanaal de la Marne au Rhin. Maar nu
gaan we nog genieten van het prachtige barbequeweertje.
We hebben de Maas dus achter ons
gelaten (het is te zeggen ik toch 😊). Wij en ook de sluiswachters zijn blij dat we er van af zijn. Het
waterpeil is al serieus gezakt en bijna onbevaarbaar door het wier in het
water. Moeizaam en vervelend traag banen we ons een weg door deze groene jungle.
De tijden in onze tabel spreken voor zich, niet echt een referentie voor andere
schippers, eerder een worst-case scenario.
Ook in de sluizen zelf hebben we
veel oponthoud, de sluisdeuren kunnen niet 100% open, er blijven pakken wier
tussen de muur en de deur zitten. Boten tot 4,80 meter breed kunnen door, wij
met onze bijna 5 meter dus niet! Dus de arme sluiswachters moeten die troep
eerst allemaal weghalen met een riek (Peter heeft eens geholpen, het is vrij
zware arbeid). Een oudere sluiswachter slaagt er niet in om al het groen te
verwijderen, ik heb medelijden met die mens en wil proberen om met nog minder
dan weinig speling uit te varen. Peter is, terecht, niet zo blij, we kunnen
geen gebruik maken van onze boegschroef (die zit iedere keer verstopt van de
algen) en als we de sluisdeur raken, dan is de boot van voor tot achter
beschadigd. We raken er uit zonder iets te raken, maar zo traag dat de
sassenier al spijt heeft dat hij niet wat meer moeite heeft gedaan.
Bij een bepaalde sluis is de
situatie zo erg dat ze een kraan laten komen om het groen te verwijderen (veel
winst gaan ze hier niet hebben aan ons vaarvignet 😊). Enfin ik zou nog uren kunnen vertellen over
het sluisleven op de Maas, maar ik ga het bij nog één anekdote houden. In
Verdun denken we nog één brede sluis te hebben van 5,70 meter, ik zeg tegen
Peter dat ik al ga oefenen en hem zo dicht mogelijk langs de kant ga laten
sturen, ik sta namelijk buiten en zeg tegen Peter hoe dicht (of ver) hij van de
kant is. Als we in de sluis liggen, merken we dat het al een sluis van 5m20 is 😊. We hebben er een erezaak van
gemaakt om in die eerste sluis niets te raken en dat is wonderwel gelukt!
En omdat we zo traag opschieten,
varen we korte afstanden en zien we veel dorpjes, sommige charmant andere maken
maar een povere indruk.
Commercy heeft ons wel kunnen
bekoren, de ligplaats is één van de minsten (wel kunnen we met onze winkelkar
van den Aldi naar ons schip). Het stadje zelf is zeker de moeite waard. Ze
hebben daar een indrukwekkend Château Stanislas. En Stanislas, de hertog van
Lorraine ergens in de achttiende eeuw had een meid, Madeleine en zij is de
uitvinder van de madeleine koekjes. We hebben ze uiteraard in alle geuren en
smaken aangeschaft 😊.
Vlakbij onze ligplaats is er ook
een velodroom, maar we kunnen er niet op, anders hadden we wel een paar toerkes
gedaan met onze motocyclette 😊.
Ook nog nooit gezien, ooievaars
die een nest met jongen hebben op het dak van een kerk.
Onze eerste stopplaats op het
Marne au Rhin kanaal is Void. Peter wil
hier al direct een lieflijk huisje kopen, het dorpje voelt, zeker met dit
prachtige weer, al een beetje zuiders aan. Maar ik zie het niet zo zitten,
te veel lawaai van de autostrade vlakbij (en ook geen geld, klein detail 😊).
Tot nu toe is het varen op dit
kanaal een pak aangenamer dan op de Maas, we halen nu al de maximaal toegelaten
snelheid van 6 km/u. We moeten 111 km varen op dit vaarwater, het zal op het
gemakske zijn, want er zijn 82 sluizen.
Zo, jullie zijn weer bij.
Alvast een zonnig weekend
gewenst en tot volgende week!
Groetjes,
Peter en Conny
Datum
Vertrek
Aankomst
KM
HR
Sluis
Vaarwegen
Overnachting
26/5
Verdun
Dieue sur Meuse
13.2
5
5
Canal de la Meuse
Dieue sur Meuse, op spudpalen. Kade bezet door 'vaste' bewoners
27/5
Dieue sur Meuse
Ambly sur Meuse
6.2
1u40
0
Canal de la Meuse
Ponton, gratis, geen elektra
28/5
Ambly sur Meuse
Lacroix sur Meuse
8
2u30
2
Canal de la Meuse
Ponton, gratis ligplaats met water en elektriciteit
29/5
Lacroix sur Meuse
Saint Mihiel
9.9
3u
2
Canal de la Meuse
Ponton, gratis ligplaats met water en elektriciteit
30/5
Saint Mihiel
Commercy
21.5
7u30
5
Canal de la Meuse
Kade, geen faciliteiten, vlakbij Aldi
31/5
Commercy
Void
17.5
5u45
5
Canal de la Meuse - Canal de la Marne au Rhin
Kade, elektriciteit en water met jetons verkrijgbaar bij bakker of gemeentehuis
Speciaal voor jullie (en ook
omdat mijn neus verbrand is) kom ik even binnen om jullie op de hoogte te
houden van onze vorderingen (ik verklap nu al, het gaat heel langzaam).
Beginnen bij het begin, onze 2 bezoekers
zijn Seppe en Elias (Peter is de blije papa en schoonpapa). Ze zijn zeer welkom
want ze hebben het goede weer mee gebracht.
Donderdag = feestdag = chilldag.
We zijn die dag gewoon aan boord gebleven, de mannen hebben gevist,
bootje gevaren, vogels en beverratten gespot en voor je het weet is de dag
alweer voorbij.
Vrijdag trakteert Seppe op een
ontbijt en gelukkig maar want dat is het enige dat we te bikken krijgen tijdens
onze actieve dag. Fietsen gehuurd en 50 kilometer gaan met die bananen. Het is
duidelijk dat er een pak testosteron op schok is, iedere helling wordt bestormd
alsof het een wedstrijd op de Mount Ventoux is. Gelukkig is er eentje die een
motortje op haar fiets heeft, zelfs dan zijn haar korte beentjes behoorlijk vermoeid. Het plan is om onderweg een terrasje aan te
doen en een kleinigheid te eten. Geloof het of niet, in geen enkel dorpje was
er een café of pakweg een bakker te bespeuren.
Dus moe maar onvoldaan zijn we terug aan boord gekomen. s Avonds onze eerste barbecue (want vlees in
overvloed) gegeten, smaakt altijd met een lekker weertje en na zon inspanning!
Zaterdagmorgen nemen we afscheid
van onze gasten. We besluiten om net buiten Stenay te overnachten, dan hebben
we de dag nadien veel tijd om naar de volgende sluis te tuffen. Maar die
ligplaats is vlakbij een barrage, het geluid van dat neerstortend water is niet
zo rustgevend als een kabbelend beekje, dus we varen door naar Dun sur
Meuse.
Leuk plaatsje en nog tijd zat om
het prachtige kerkje boven op de heuvel te bezoeken. Onderweg adembenemende vergezichten bewonderd,
sommige mensen wonen echt wel in een klein paradijsje. We vinden de beklimming
zo mooi dat we ze echt geheel onvrijwillig twee keer gedaan hebben. Tijdens
de afdaling komen we aan een splitsing en (zoals we meestal tegenkomen) kiezen
we voor de verkeerde optie. Het gaat hier serieus steil omlaag en als we bijna
beneden zijn staan we voor een afgesloten hek. Optie over het vermaledijde ding
kruipen of terug naar boven klauteren. Weer maar eens een keuze tussen de
cholera en de pest.
Enfin, de oudjes besluiten om na
twee dagen inspanning de zondag uit te rusten en een beetje te vissen. De
vissen hebben hetzelfde idee, slechts 2 exemplaren willen even aan de haak
hangen.
We krijgen gezelschap van een schip
uit Brugge: de Esmé met de Nieuw-Zeelanders Rob en Suzie aan boord.
Maandag varen beide schepen
verder, nu worden de sluizen bediend door sluiswachters. Wij starten eerst maar
dat is (weer eens) niet de beste keuze, wij halen met moeite 3 kilometer per
uur door het weelderige groen in de gekanaliseerde Maas. De Esmé doet beter,
die kan dubbel zo rap door de groene brij varen (of is het omdat wij de weg
vrij gemaakt hebben voor hen? 😊). We besluiten te stoppen in
Consenvoye, de Esmé vaart door naar Verdun.
Consenvoye is een dorp van amper
300 inwoners, maar ze hebben even buiten hun dorp een kerkhof waar meer dan 11.000
Duitse soldaten (WO I) begraven liggen. En ze hebben een restaurant/bar met terras. We
willen eigenlijk een coca cola drinken (not), maar die kost 3 euro, terwijl een
Ricard maar 2,60 euro kost, tja dan is de keuze rap gemaakt 😊.
De dag nadien, 23 mei al, varen
of beter gezegd bewegen we ons stapvoets naar Verdun. Niet normaal, op sommige
plekken halen we met moeite 2 kilometer per uur, als we dan naar 1900 toeren
gaan, halen we opnieuw 3 kilometer. Vorig jaar op het Mittelandkanaal losten we
elkaar om het uur af om de eentonigheid wat te doorbreken, hier lossen we
elkaar iedere KILOMETER af, want niet alleen gaat het ellendig traag vooruit,
we moeten constant bijsturen. Maar het
kan nog altijd erger, veel van onze lotgenoten hebben niet de luxe van intercooling
en zijn moeten om het kwartier hun wierpot uitkuisen.
Verdun is wel de moeite van het
stoppen waard. Interessante stad, helaas ook door de geschiedenis, er is hier
zeer zwaar gevochten in de eerste wereldoorlog. Er is hier zelfs een dorpje
(Fleury) volledig van de kaart geveegd.
We hebben ook de ondergrondse citadel bezocht, de overbezorgde dame van de
ticketverkoop vindt dat Peter te licht gekleed is in zijn korte broek en
t-shirt, het is 7°C in de ondergrondse gangen. Wat is een halfuurtje een fris
temperatuurtje ondergaan vergeleken bij 4 jaar onder de grond leven tijdens de
oorlog?
Morgen varen we verder richting
Toul, maar om heel eerlijk te zijn, we hebben serieus overwogen om demi tour te
maken: het vele groen in de waters, de smallere sluizen (vanaf morgen), het wordt
ook drukker, dus moeilijker om een ligplaats te vinden, geen ideale factoren
voor stresskonijn Conny. Maar een wijs
man, kan ook niet anders als zijn schip Deep Tought heet, sprak de volgende
woorden: Its as easy to carry on as it would be to turn back!
Dat en het feit dat de (hopelijk
tijdelijke) ongemakken van het varen niet opwegen tegen het ontdekken van de
typische, charmante Franse dorpjes, de nieuwsgierigheid het wint van de angst
en dat de Ricard hier veel goedkoper is, maakt dat we het toch nog gaan
proberen.
Onze wrijfhouten en zeker onze
fenders kunnen we niet meer gebruiken in de volgende sluizen (geschikt voor
schepen tot 5,05 meter, wij zijn 4,95 meter breed). Peter heeft touwen gedraaid
en rubbers gehangen aan de zijkanten, geen idee of dit voldoende effectief is,
maar het is alleszins beter dan niets. Ik heb ook eens de conditie van onze
zwarte verfpot gecontroleerd, we hebben nog 2 liter zeer bruikbare verf, dus
het komt allemaal goed 😊.
Alvast een fijn weekend gewenst
en tot volgende week!
Vandaag al vroeg uit de veren, want we verwachten bezoek deze morgen. Al moeten we eerlijkheidshalve bekennen dat het eigenlijk ons brandalarm is die ons op een niet zo aangename manier gewekt heeft (blijkbaar een klein insectje of zo die de lichtstraal onderbroken heeft). Ons alarmen zijn hier in vorm, gisteren alarm dat onze vuilwatertank 100% vol is, vloer open gelegd, tank open, zo goed als leeg. Is enkel een, ik ga het hier niet in geuren en kleuren uitleggen, vuiltje aan de detector. Gelukkig mooi weer gisteren, kunnen we op ons terras een aperitiefje drinken en ondertussen ons huisje verluchten, want het is niet bepaald een fruitig bloemengeurtje die er hangt. Is zelfs zo erg dat we verplicht zijn om 2 aperitiefjes te drinken 😊.
We liggen in Stenay. Leuk haventje, lekker rustig.
De zondag zijn we dus nog een dag in Sedan gebleven. Er moesten nog inkopen gedaan worden, dus wij met ons fietsje naar de supermarkt. Het valt op dat het eten hier goedkoper is dan in ons eigen landje. Het enige wat ik hier mis is gehakt (en onze familie en vrienden natuurlijk 😊). Je vindt hier natuurlijk wel gehakt, maar dat is van dat door de grove molen gehaalde vlees, ziet er niet zo appetijtelijk uit.
Van vlees gesproken, gisteren zijn we (ook veel goedkoper dan in België en Nederland) ons liggeld gaan betalen in de capitainerie. Dan nog een kleine verkenning in het dorpje en zo belanden we stoemelings in een beenhouwerij. Enfin het is te zeggen, aan de buitenkant stond er Boucherie-Traiteur-Charcuterie-Delicatesses. We denken daar één of ander lekker klaargemaakt gerechtje te vinden. Niet dus, enkel vlees. Maar omdat we daar toch staan, kopen we een paar worstjes. Peter zijn oog valt op een barbecuecollie voor 50 euro, voor dat ander detail, de hoeveelheden heeft hij eerst geen interesse. De slager, met Spaanse voorouders (hij beweert een nakomeling te zijn van Cervantes), kan zo een pakket pas tegen zaterdag maken, maar dan zijn we hier weg. Als we onze worstjes willen betalen zegt hij dat hij wel iets kan ineen flansen voor ons. Ondergetekende durft geen neen zeggen, maar Peter heeft ondertussen de hoeveelheden gezien en dat zijn 5 soorten vlees, één kilo per soort. En onze diepvries zit al zo goed als vol. We krijgen dus 5 soorten vlees, maar in plaats van 1 is het 1,5 kilo van elk. De eerst bestelde worstjes en 3 vlezige tomaten krijgen we er gratis bij. Don Quichot mag dan een gevecht met de windmolens aangaan en verliezen, Donna Maas heeft het wel gehaald en heeft al dat vlees uiteindelijk toch in de diepvries gekregen (weliswaar ten koste van de ijsblokjes 😊).
Maar ik ben dus weer veel te hard van stapel aan het lopen, we zitten eigenlijk nog in Sedan met ons verhaal. In Sedan hebben we nog een mooi fietstochtje gemaakt, niet ver, maar ver genoeg om prachtige plekjes tegen te komen. Sedan is bekend om zijn grootste burcht van Europa, zijn we dan ook eens gaan bekijken uiteraard.
Maandagmorgen vertrekken we naar Mouzon. Ook een leuk plaatsje, middeleeuws stadje met een imposante kerk, een abdij en een top restaurantje, dat ook 😊.
Liggeld moeten we hier niet betalen, de dag voordien is de capitainerie uitgebrand.
We hebben nog een blits bezoek gehad van Roland en Dorine, ze waren op de terugweg van het zuiden van Frankrijk.
Woensdag vrij vroeg vertrokken, want er liggen een hoop jachtjes klaar om dezelfde route te volgen en als die eerst vertrekken hebben we gegarandeerd geen ligplaats meer. De eerste sluis gaat lekker, maar aan de volgende hebben we weer prijs, de sluisdeuren weigeren dienst. De sluiswachter van 4 Cheminées kent me al goed, zo dikwijls heb ik al getelefoneerd om een anomalie te melden. Straks kunnen we elkaar aanspreken met de voornaam 😊.
We hebben al veel verhalen gehoord van overtollige plantengroei in het water. Nu kunnen we er ook over mee spreken. De laatste 4 kilometer naar Stenay geraken we met moeite vooruit, in de sluis moeten we onze boegschroef niet meer gebruiken want die zit geblokkeerd met planten (hebben we na de sluis gelukkig gemakkelijk los gekregen). Onze schroef moet een massa slingerplanten trotseren, we halen een topsnelheid van 4 à 5 km /uur. Ondertussen in ons zog een vijftal jachten, die het voor één keer niet erg vinden dat het wat trager gaat, ze kunnen profiteren van de baggeraar die we nu even zijn.
Voilà weer veel tekst en uitleg, ik kan het precies niet laten 😊.
Maar nu moet ik stoppen, want zoals ik al zei, we hebben zo dadelijk bezoek.
Jullie kunnen in het volgende verslag lezen wie dat zijn 😊😊
Als je denkt na het lezen van
deze zin, dat je een déjà-vu hebt of dement aan het worden bent. Niets van dit
alles, het is gewoon echt de derde keer dat we uit Monthermé vertrekken. En
derde keer, goede keer!
Ik weet niet meer precies wat ik
al allemaal verteld heb, dus misschien val ik hier wel in herhaling. Nadat we
vast gevaren zijn, is alles gecontroleerd door een technieker en hij heeft geen schade kunnen vaststellen.
Sowieso besluiten we pas na het weekend verder te varen richting Charlesville-
Mézières.
Eenzaam is het niet geweest,
eerst Peter zijn nicht en haar man komen aanmerenmet hun Hoop doet Leven en een paar dagen later
hebben 2 buren uit Brugge (Mimosa en Joie de Vivre) ons een dagje gezelschap
gehouden.
Maar maandag is het zover, onze motor
laten warmdraaien en weg zijn we, althans we tuffen toch een kilometertje
lekker tegen stroom. Dan valt onze schroef even stil en begint ons schip te
trillen. Dus draaien die handel en terug naar Monthermé, ons plaatsje is er
toch nog warm.
Er komen duikers langs om te
kijken wat er aan de hand is, maar we moeten geduld hebben tot woensdag, want
die mannen moeten eerst nog wat containers uit het kanaal van Willebroek halen. Ik ga hun firmanaam vernoemen,
om drie redenen: ze hebben een touw uit onze schroef verwijderd, hun firmanaam
is hetzelfde als de vorige naam van ons schip en vooral, ze hebben ervoor
gezorgd dat ons roer niet meer piept (jaren heeft dat ding gezorgd dat ze ons
van ver horen aankomen). Hij heeft de reden gevonden en met WD40 (voorlopig) opgelost. L.M. Diving Service uit
Oudenaarde. Need a diver? Call them!
En we willen meteen ook onze
verzekering bedanken, zij hebben vanop afstand letterlijk alles geregeld,
techniekers, duikers, contact met VNF. Scheepsverzekeringen Lecour
& Co. Need a good insurer? Call them!
Vandaag liggen we in Sedan. De tocht hier naartoe is niet de plezantste
uit onze carrière, de schrik om iets tegen te komen zit er nog goed in.
Stressvol dagje geweest gisteren, iedere geluidje, iedere trilling is goed voor
een mini paniekaanval. Komt er nog bij
dat we bijna 50 kilometer ofte meer dan 9 uur moeten varen hebben om (g)een
ligplaats te vinden.
De eerste ligplaats is
Charleville-Mézières, maar daar zijn we al 2 keer naar toe geweest vanuit
Monthermé (1x bus, 1x fiets) en het is al de godganse dag aan het regenen, dus
ik heb geen zin om daar maar te liggen om te liggen. Dus we besluiten om verder te varen naar Lumes. Daar is een 100 meter lang ponton om aan te
meren. Als we er aan komen liggen er een vijftal jachten, allemaal met dezelfde
vlag op het achterdek, ik vermoed dat je daar gratis kan liggen. Ze liggen vrij
strategisch, er kan hier en daar nog een ander jacht van 10 of 12 meter bij,
maar 23 meter in één keer is geen optie.
En de jacht eigenaars die we spotten zijn super geïnteresseerd in de
grond (als we niet opkijken kan die dikzak (Mira-Ceti) geen tekens naar ons
doen dat we wat moeten opschuiven!).
Andere mogelijkheden zijn om aan
te meren in Pont à Bar (Canal des Ardennes) of verder varen naar Glaire, vlak
voor Sedan. De kans bestaat, als we besluiten om de sluis te nemen naar Pont à
Bar, we doorvaren naar Parijs. En dat is uiteindelijk niet de bedoeling. Dus bijten
we door en varen we naar Glaire. Soms moeten we snoeischaar spelen, het soms smalle
vaarwater na de sluizen is overgroeid met lentefris groen, soms heb je zelfs
geen 5 meter meer, dus af en toe moeten we echt letterlijk door de takken
varen.
Eindelijk aangekomen in Glaire zien
we dat er geen pontons (meer) aanwezig zijn. En we zijn ook te laat om te
versassen in de sluis van Sedan. Dat is zon moment waarop we onze investering
in de spudpalen zijn geld waard vinden.
Paaltjes naar beneden en wachten op de eerste schutting de zaterdag naar
de halte fluviale in Sedan.
Hier in Sedan is het net zoals
in Brugge: de woensdag en zaterdag marktdag. We profiteren ervan om in een
stralend ochtendzonnetje de markt af te struinen. Je kan hier kleren kopen van 3 tot 20 euro, en
voor wie dit teveel vindt, er zijn ook kraampjes met tweedehandskleren op een
hoop gesmeten, daar kan je al voor een euro een koopje doen. Wij hebben enkel lekkere, verse
marktproducten gekocht. Gisteren bijna niets gegeten, dus vandaag gaan we onze
schade meer dan inhalen 😊.
We zijn al anderhalve maand op
weg en uiteindelijk flirten we nog steeds met de Belgische grens. Sedan ligt op
een 15-tal kilometer van Bouillon. We denken, als het morgen mooi weer is (nu
al een paar uur onweders) en de kermis ons niet uit onze slaap houdt, we een
nachtje langer gaan blijven liggen en de stad eens deftig gaan verkennen.
Jullie lezen het wel in ons volgende verslag.
Bloggen.be heeft er een weekje uitgelegen, dus kon ik jullie niet op de hoogte houden. We hebben wel enkele fotos en een beetje info op Facebook gezet.
Wat een week, we liggen nu voor de negende dag in Monthermé, normaal gezien houden we het nergens langer dan een dag of 3 vol, dus we liggen hier niet zomaar.
Zoals al verteld op Facebook, Murphy heeft ons een weekje compagnie gehouden.
Maar goed, buiten dat het hier nu oude wijven regent, valt alles langzaam weer in de juiste plooi.
En uiteindelijk gaat het hier om materiële zaken, aan het thuisfront heeft de familie Maas het nu een pak lastiger met de veel te vroege dood van een zus, moeder, grootmoeder. Onze oprechte deelneming.
Voor de niet Facebook gebruikers een kleine update: generator kapot, juist met het lange weekend van 1 mei, dus sowieso wachten tot de dinsdag. Woensdag drie kilometer gevaren en vastgelopen en gelukkig ook weer losgetrokken of we lagen er nog 😊. Gisteren nog een foto ontvangen van de plek waar het verkeerd ging, op krak dezelfde plek vaart er een jacht, met oneindig veel meer geluk voorbij!
Eigenlijk wil ik dit allemaal niet vermelden, maar komen er toch 2 woonboten af die ook in Brugge liggen zeker, bye bye het in de doofpot steken 😊.
Maar het is niet allemaal kommer en kwel, we hebben hier bierfeesten gehad, mooie wandelingen en fietstochten gemaakt.
Peter zijn nicht en haar man hebben een tandje bij gestoken om ons een hart onder de riem te steken. Merci, was leuk bijpraten (en plagen ze hadden een oude postkaart mee van de plek waar we omhooggelopen zijn, de snoodaards 😊). Ze hebben trouwens ook ontdekt dat er een vrij cruciale boei (voor ons toch) weg is, nog te zien op Google, maar helaas niet meer in het echt.
Even heb ik overwogen om rechtsomkeer te maken en het voor bekeken te houden hier in Frankrijk. Vakantie mag geen stresssituatie zijn maar pure ontspanning. Maar dit is een reactie in the heat of the moment, zovelen hebben het voor ons gedaan, het zal ons ook wel lukken zeker.
De sluizen zijn nu nog 5,70 meter breed, dus we hebben nog 35 cm speling aan beide zijden. Maar binnenkort worden ze meer dan een halve meter smaller en passen we er (in de breedte) juist in. Zal zo een beetje zijn als een (te) smalle jeansbroek aan trekken zeker?
We houden jullie uiteraard op de hoogte.
Vanmiddag eten we spaghetti, want we zijn het eten van de friterie hier een beetje beu 😊. We hebben al meer dan gezond voor ons is, frieten gegeten, die frietkoten staan iedere keer vlak aan de kade, probeer die geur dan maar eens te weerstaan, moeilijk! Maar eerst aperitieven, ik overweeg om een glühwein te drinken met dit weer 😊
Maar we gaan ons verhaal van
deze week starten in België, kwestie dat jullie niets missen van onze
omzwervingen.
Vorige donderdag, kwakkelweer,
maar toch niet zo slecht dat we niet te voet naar Dinant (en terug = 11 km)
stappen, dat kan perfect langs de oevers van de Maas, we hebben er geen last
van verkeer.
Dinant in hartje zomer of Dinant
op een grijze dag, een wereld van verschil, er valt weinig of niets te beleven
op of naast het water, een gezellig terrasje doen is geen optie.Dan maar de Onze-Lieve-Vrouwekerk bezoeken,
bij iedereen bekend door zijn opvallende peervormige klokkentoren. Er valt hier
heel wat te bezien, maar het meest indrukwekkend is toch het glasraam.Verder hebben we ook nog de plaats bezocht
waar Adolph Sax "ongeveer" geboren is.
Vrijdag, een mooi-weer-dag.
Ideaal om onze gasten uit te nodigen voor een vaartochtje op de Maas tot in
Heer Agimont. We liggen er nog maar goed
vast of er stoppen 2 vrachtwagens van de gemeente naast ons schip. Ze halen een
grote boomstam uit het water en met den enen breken ze ook het bord van de
douane af (grens België - Frankrijk). We
hebben dus eigenlijk een historisch feit meegemaakt. Na de lunch vertrekken Roland en Dorine met
de fiets terug richting Anseremme om hun camper op te halen. En geloof het of
niet, uit Frankrijk komt er een luxemotor met Zwitserse vlag aanleggen. De mevrouw stapt van boord en vraagt waar het
douanekantoor is. Waarschijnlijk samen
met het bord afgebroken 😊.
Zaterdag steken we de grens
over, we krijgen ons eerste "bakje" om zelf de sluizen te bedienen.
Wij zijn fan van die zelfbediening,
je kan alles op eigen tempo doen, wel rekening mee houden dat je pas om 9 uur
door de sluis mag. Tweemaal weigert een sluis dienst, dan moet je bellen en
komen ze alles resetten.We hebben wel
de pech dat dit telkens op het middaguur gebeurt. Karma, ik heb het zelf ook
tig keer gezegd toen ik nog een werkende mensch was: "tussen 12 en 1 eet
iedereen", ze hanteren hier duidelijk hetzelfde principe.
Onze eerste stop in Frankrijk is
Vireux Wallerand. Tot hier volgen onze vrienden met de camper. Reizen op 4
wielen gaat iets sneller vooruit, zo hebben ze alle tijd om ons op te wachten
aan de tunnel van Ham-sur-Meuse, ze horen van ver onze boeg- en hekschroef, dus
ze hebben alle tijd om hun camera in de aanslag te houden, brengt wel mooi
film- en fotomateriaal op.
De zondag keren Roland en Dorine
terug naar hun heimat, wij blijven een extra dagje liggen ... niksen en wachten
tot de friterie open gaat 😊.
Maandag wordt onze bestemming Fumay.
Hier zoek ik nog eens de blog over de Estée S (was er eentje waar we alle dagen
een reisverslag deden). Hier waren we slechts (of al) acht jaar geleden, maar er
is al heel wat uit ons geheugen gewist.
Zo blijkt dat we zowel in Vireux Wallerand als in Fumay overnacht
hebben, toch lijkt alles weer nieuw voor ons.
Goed dat we dat weten, kunnen we iedere 8 jaar dezelfde trip doen en
denken dat we nieuwe horizonten ontdekken 😊. Acht jaar geleden wisten we te vertellen dat er hier in het stadje
veel leegstand was, dat is anno 2023 precies niet veel veranderd. Heeft
allemaal te maken het sluiten van de leisteengroeve in de jaren 70 van vorige
eeuw. Als de mensen geen werk meer hebben, zoeken ze andere, meer welvarende
oorden op. Het weer belooft weinig goeds, toch besluiten we om een wandeling te
maken naar een uitkijkpunt. Mooie wandeling, tijdens het afdalen zetten ze
echter de watersluizen vollen bak open, het water stroomde in beekjes door de
straten.
Als 2 verzopen waterkiekens zijn
we weer aan boord gestapt. Van kiekens gesproken. In Heer Agimont zijn we met
Roland en Dorine gaan eten.Peter
bestelt coucou de Malines ofte Mechelse koekoek. Ik vind het vrij duur voor een
stuk kip, maar het vlees is "fijn van vezel, mals en sappig", dus zijn geld
waard.Krijgt hij daar zijn mooi
gedresseerd bord met 2 stukjes witachtige worst (zonder uiteinden), een soort
gemalen iets in een darm gepropt. Hilariteit alom.Als we buiten gaan, krijgt hij als enige een
hand van de kok ...omdat hij het aangedurfd heeft om dit op te eten? 😊
We varen tegen de stroom in, dus
we halen geen spectaculaire snelheden en we doen geen te grote afstanden, volgende
halte wordt dan Revin. Eerst nog eens
een tunneltje door, niet erg lang, we hebben zelfs onze schijnwerpers niet geïnstalleerd
en dan demi-tour naar de jachthaven van Revin, een aanrader. Ook hier blijven
we twee nachten. En ze voorspellen mooi weer, dus kunnen we eens een mooie
wandeling maken zonder regenjas. We
beginnen aan een klimmetje op de Malgré-Tout, toch een helling van 458
meter. De bedoeling is om langs de asfalt
heen en terug te gaan, goed voor een kilometer of 7. Maar ik keer niet graag
langs dezelfde weg terug en op de top zien we een wandelpad dwars door te
bossen, dus besluiten we langs daar af te dalen. Op een splitsing moeten we een beslissing
nemen, Peter vindt dat we geen risicos mogen nemen en op onze stappen moeten
terugkeren, maar Maasje overtuigt hem met al haar charmes om wat avontuurlijker
te zijn en te kiezen voor het bospad. Na lange tijd komen we terug aan de Maas,
op 5 kilometer van Revin! Dus al bij al is dat toch goed meegevallen, 21 kilometer
later zijn we moe maar voldaan terug op de Mira-Ceti 😊. Volgende keer toch maar
luisteren naar Peter of een wandelkaart meenemen.
Vandaag, al opnieuw donderdag,
varen we naar een klein (er wonen maar 500 mensen), typisch Ardens dorpje: Laifour.
Misschien weinig te beleven, maar zo heerlijk rustig. Prachtig weer, dus keuze
tussen op ons terras een aperitiefje drinken of een wandelingetje maken. We hebben het allebei gedaan 😊. Nog even een lastige "berg" beklimmen, zo voelt het na gisteren toch aan. En wijselijk langs dezelfde weg
teruggekeerd, goed voor bijna 5 kilometer 😊.
Zo jullie weten weer waar we
uithangen, tot volgende week!
We zijn dus ´en route¡ naar
Frankrijk! We zijn er bijna, maar nog niet
helemaal, volg maar mee …
Vorige vrijdag zijn we van
Luttre tot aan de sluis in Mornimont gevaren. Zeven sluizen waren ons deel,
allemaal gedeeld met de Deep Tought. Deze woonboot ligt ook in Brugge in de winter,
maar zonder bemanning, dus nu kunnen we gezichten plakken bij de boot 😊. Deep Tought, vaart voorop, zij
roepen de sluismeesters op en wij moeten enkel volgen, helemaal zen, gedachteloos,
genietend.
Ons stukje Samber begint in Charleroi,
deze stad is sterk aan het veranderen, het absolute grauwe, zoals vroeger is er
toch een beetje uit aan het gaan, maar de prijs voor mooiste stad van België
zal ze nog niet direct winnen.
Zaterdag hebben we de 3 laatste sluizen op de Samber gedeeld met
een oud ijzer marchand. We roepen de
sluismeester op om te schutten, maar we moeten wachten op de beroepsvaart om
dan samen te versassen. Ik vraag of dit wel mogelijk is. Tja, of ik lijd aan
grootheidswaanzin of wiskunde is mijn sterkste vak niet, maar de sassenier heeft
het perfect uitgelegd, zijn kolk is 112 meter, het vrachtschip is 80 meter en wij
23 meter, dus schiet er nog 9 meter over.
We zijn vrij vroeg in de stad waar
de Samber in de Maas uitkomt, Namen.
Hier blijven we 3 nachten.
Het weer: van zonnig tot ijskoud.
Het eten: van lekker naar veel en heel
veel.
Cultuur: van museum gesloten voor
restoratie (Félicien Rops) tot op en top folklore, we hebben onder andere een folkloristische
markt en stoet gezien.
De Citadel bezocht, te voet
uiteraard, want we zijn nog jonge springers 😊.
En we hebben gratis en voor
niets kunnen meegenieten van de muziek (enfin de bastonen toch) van het feestje
dat tot 4 uur ‘s morgens aan de gang was in het Casino. We hebben nog even
overwogen om in datzelfde Casino een gokje te wagen, maar we hebben ons geld ingezet
op de Lotto, kwijt zijn we het toch 😊.
Het leven aan boord: de havenmeester van Namen geeft
nog niet thuis, dus we moeten het hier ook doen met onze zonnepanelen en onze
stroom generator ofte aggregaat, qua geluidsoverlast valt die gelukkig wel mee
en met de constante verkeerstroom naast ons deur valt het bijna niet op dat de
groep draait. Maar ik zou dat hier allemaal niet zitten uitleggen als er geen addertje
onder het gras zou schuilen. Deze winter hebben we de machinekamer een beetje
toonbaar gemaakt, zo zijn alle kabels netjes in een kabelbaan gestoken. Maar
door deze manipulatie is er blijkbaar iets veranderd aan de omvormer en valt de
elektriciteit vlugger uit en bovendien was er één van onze batterijen uit balans.Snappen jullie het nog een beetje? The bottom line: Peter moet een kot in de
nacht uit zijn bed om de groep te starten.Als hij de volgende morgen eens goed wil uitzoeken wat er eigenlijk aan
de hand is, valt alles uit, niets meer. Laat ons zeggen dat de spanning die er
dan nog is, niet van den elektriek komt, Peter ziet het eventjes niet meer
zitten, maar na een uurtje heeft hij alles weer aan de praat gekregen.
Op dinsdag zijn we naar de volgende
plaats gevaren, deze keer waar de Lesse in de Maas uitkomt, Anseremme.
Dinant ligt vlakbij en misschien
bezoeken we dit nog met de fiets, maar we hebben behoefte aan een rustige
slaapplaats en deze vind je hier aan de ´quai van Geert¡ (Zjeert wordt dat hier
uitgesproken 😊). Ik dacht dat er hier een of
andere Vlaming zijn stempel had gedrukt, maar het blijkt vernoemd te zijn naar
Prosper Van Geert, waarschijnlijk een plaatselijke beroemdheid, want we vinden
er niets van terug op het internet. Maar het maakt ons allemaal niet uit, het
is hier zalig liggen met zicht op de rotsen van Moniat en de Maas.
Woensdag hebben we compagnie
gekregen van Roland en Dorine. Dat is bijpraten bij een aperitiefje, eens
lekker gaan eten en een kaartje leggen.
Wat we vandaag, donderdag, gaan
doen, zal afhangen van het weer. Maar de
avondactiviteiten staan al vast. Peter en Roland hebben besloten om voetbal te
kijken, wij hebben geen Telenet, maar onze buren in de camper wel 😊.
We wensen jullie alvast een
prettig weekend en tot volgende week.
We zijn dus en route naar
Frankrijk! Maar zoals in ons vorig
verslag geschreven, er kunnen hindernissen zijn onderweg. We hebben de eerste al
te pakken! Onze bedoeling was om de Samber af te varen tot het Canal de St.
Quentin en zo verder te tuffen richting Reims. Toen Peter gisterenavond de reisweg
ingaf op de VNF website (dat is de Franse tegenhanger van de Vlaamse Waterweg)
kon hij op een bepaald punt niet meer verder. Dus deze morgen gebeld naar de bevoegde
instanties en effectief, in Chauny is er vanaf 17 april tot 15 augustus geen
doorvaart mogelijk.
Over naar plan B (wat eigenlijk
initieel plan A was ) langs de Maas (Namur en
Dinant) de Franse grens oversteken in Givet. De genoegwater god zal dan in
augustus wel beslissen of we alsnog langs de Samber kunnen terugkeren.
Maar goed, first things first,
onze huidige ligplaats: Luttre, aan het kanaal Brussel-Charleroi. Deze kade met
damplanken heeft exact 2 bolders, maar daar hangen versleten touwen aan van een
al even versleten, uitgeleefd, onbewoond jacht. Normaal gezien varen we hier
voorbij, maar vorig jaar hebben we geleerd dat de er bij damplanken een (niet zichtbare) baar is waar we ons kunnen
aan vastmaken. We liggen vlak aan een supermarkt, dus volop proviand getankt.
We hebben al verschillende
berichten gekregen dat jullie ons niet kunnen volgen, hou jullie vast aan de
takken van de bomen, dat zal nog dikwijls gebeuren op deze reis. In het Waalse
landsgedeelte en in veel delen van Frankrijk (zeker daar waar geen beroepsvaart
is) wordt ons AIS signaal niet opgevangen.
We proberen jullie regelmatig op
de hoogte te houden via deze blog.
De vorige dagen hebben we het
Canal du Centre afgevaren. Onze eerste stop is Pommeroeul, op aanraden van
Peter zijn nicht (allez eigenlijk haar man heeft het idee geopperd). Want
jawel, ook dit jaar hebben we blijkbaar dezelfde plannen, maar zijn we elkaar
al iets eerder tegengekomen op de reis. Met Pasen zijn we bij hen gaan aperitieven
in Antoing, het was een aangenaam weerzien.
Pommeroeul, haar naam te danken aan
de vele appelboomgaarden die er vroeger waren en de omliggende moerassen van Harchies
hebben we niet bezocht. Het was met rotweer en harde wind geen weer om te gaan
fietsen met dat kind. Jammer, want we hadden hier graag enkele RAVel routes
gedaan (de Waalse tegenhanger van onze fietsknooppunten). Dus zijn we te voet
naar Ville-Pommeroeul gewandeld. Van stad is er niet veel sprake, een slaapdorpje,
nergens een café te bespeuren om even onze verkleumde botten op te warmen aan
een koffietje of streekbiertje.
In Mons kunnen we met onze
schuit niet terecht, enkel jachten tot 20 meter. Dus de dag nadien zijn we naar Strépy
gevaren. Dat is helemaal onze meug, we hebben zicht op de nieuwe scheepslift en
op een van de oudere, terug werkzame (voor pleziervaart) hydraulische scheepsliften. De moderne lift mag dan een prestigieus
kunstwerk zijn, onze voorkeur gaat uit naar deze reuzegrote meccano, waarvan de
bouwwerken gestart zijn in 1888! Al geven we grif toe dat we gemakshalve toch in
de bak van de nieuwste versie zijn gevaren om te versassen.
In Strépy een fikse wandeling
gemaakt, langs Thieu, Maurage tot Strépy-Bracquegnies en dan terug langs het
historisch centrumkanaal. En wat hebben ze daar geleerd? Ze zijn hier zot van
carnaval en van wijlen koningin Astrid, quasi alles in Maurage is naar haar
vernoemd. En van zot gesproken, even dacht ik dat Peter een regenslag gekregen
had, want plots ziet hij een kameel staan. Maar hij heeft gelijk, er staat
effectief een tweebulter te grazen aan de overkant. Blijkt dat er een circus
zijn tenten heeft opgeslagen . Ik dacht dat dit niet meer
mocht in België, maar na wat opzoekwerk mogen enkel wilde dieren niet meer
gebruikt worden, varkens en kamelen mogen wel nog
Zo, nu zijn jullie terug mee. Wij
moeten nu een keuze maken, een kaarsje branden voor beter weer of een
aperitiefje drinken. We gaan het zekere voor het onzekere nemen .
Groetjes uit Luttre en tot de
volgende keer.
Peter & Conny
Datum
Vertrek
Aankomst
KM
HR
Sluis
Vaarwegen
Overnachting
10/04
Péronnes
Pommeroeul
21
3u15
1
Le Grand Large, Canal Nimy-Blaton-Péronnes
Wachtsteiger sluis Pommeroeul (kade wordt momenteel vernieuwd)
11/04
Pommeroeul
Strépy
27
4u
2
Canal Nimy-Blaton-Péronnes, Canal du Centre
Voor sluis naar historisch kanaal in Thieu, geen voorzieningen
13/04
Strépy
Luttre
25,5
4u15
1
Canal du Centre, Canal Bruxelles-Charleroi
Aan damplanken thv Intermarché in Luttre, geen bolders, geen
voorzieningen
We zijn "en route" naar Frankrijk! Ons schip is gemaakt om te zwerven in de Franse wateren. Dus hoog tijd dat we het zelf ook eens uittesten. We zijn er helemaal klaar voor, ondanks alle horrorverhalen van te weinig water, stakingen en algen. We zien wel wat er op ons pad komt.
Dinsdag, vertrekdag. Kapitein Jan is er deze keer niet bij, maar er zijn wel 2 matrozen aan boord: Alex en Sarah-An. Ze hadden boules de Berlin en croissants mee, symbolischer kan bijna niet.
Onderweg, in Aalter, nog zo dicht mogelijk naar de kant gevaren om een vergeten trui aan de schoonzoon terug te bezorgen, waar een pikhaak allemaal goed voor is. Achteraf heeft hij ons een filmpje doorgestuurd dat hij over deze transactie gemaakt had, hilarisch!
Het was een prachtige dag, dus hebben we 100% genoten van onze tocht naar Deinze. We hebben al onze eerste visser misnoegd gekregen, zou in het visreglement moeten staan: vissers welkom op aanlegkades voor schepen, maar als een schip wil aanmeren, gewoon met een sportieve glimlach opkrassen 😊
De dag nadien naar Oudenaarde op een heel traag tempo. Ligt vooral aan ondergetekende, de iets gemakkelijkere stukken op de oude Leie heb ik voor mijn rekening genomen, maar ik vaar zeer traag in de bochten en vergeet dan wat gas bij te geven op de rechtere stukken (heb dat met de auto ook, ik schakel zelden, rij bijna altijd in vijfde ). Ook de brugwachter is nog niet in "vaarseizoenmodus" we hebben een half uur moeten wachten omdat hij zijn gsm niet bij hem had .
's Avonds lekkere asperges gaan eten in Oudenaarde met Vincent en Gerd.
Donderdag nog een lange vaartocht voor de boeg, naar Péronnes. De jachthaven is in principe gesloten voor bezoekers, ze zijn volop het restaurant en het sanitair aan het vernieuwen. Als ik het goed begrepen heb zal alles in september afgewerkt moeten zijn. Maar we mogen toch aan de nieuwe, zeer fraaie bezoekerssteiger liggen. Zalig rustig toch Péronnes, hier blijven we lekker genieten (ook al is het weer nog volop in aprilse grillen houding) tot paasmaandag.
Beste lezer, fijne Pasen en tot de volgende lezing. Och ja, mensen vragen hoe ze kunnen reageren op deze blog, helaas dat lukt al enkele jaren niet meer. Vinden we ook echt jammer.
Ik zie dat jullie massaal onze blog raadplegen omdat het onze vertrekdag is.
We vertrekken niet, het is 1 april hé, het is een grapje.
We vertrekken pas op 4 april, een paar dagen later dan voorzien want ... de Ronde van Vlaanderen start morgen in Brugge.
Dus we gaan eerst die pas geschoren, met olie ingesmeerde kuiten van dichtbij bewonderen. Euh, ik bedoel de mooi gepoetste koersvelookes inspecteren aan de start.
Vanaf dinsdag kiezen we het ruime sop richting (duchtig stakend) Frankrijk.
De verslagen van onze avonturen kunnen jullie dan weer regelmatig volgen.
Peter en Conny gaan
ook een maand of 6 in winterslaap. We gaan jullie ons laatste reisverslag
uiteraard niet onthouden, samen uit, samen thuis 😊.
Zaterdagmorgen,
8/10 zijn we naar Zierikzee gevaren. Ons wel bekend van de fietstocht Eeklo-Zierikzee-Eeklo,
ooit die 150 kilometer gedaan op één dag met mijn - toen nog niet elektrisch - fietsje.
Het varen ging ons gemakkelijker af, maar we hadden toch af te rekenen met een
stevige tegenwind (4 à 5 Bft) en nog wat tegenstroom op de koop toe. In Zierikzee mochten we met onze zout
overladen schuit bij de beroepsvaart gaan liggen van de havenmeester, onze
portemonnee was hem dankbaar 😊.In de late namiddag zijn Roland en Dorine
langs gekomen, we konden nog ene drinken op ons eigenste terras, temperaturen
waren nog heel aangenaam in het najaarszonnetje.
De dag nadien
hebben we ook samen doorbracht op het Veerse Meer. Boot of camper, toch gemakkelijk als je overal
je eigen bed mee kan verhuizen. Camper gaat wel iets vlugger, wij moesten toch meer
dan 3 uur varen om onze steiger te bereiken. Eerst proberen aanleggen aan de
buitenkant van de steiger, maar dat was niet ons beste idee, het was vrij ondiep
en de bodem was beenhard, onze spudpalen hadden geen grip. Uiteindelijk aan een
andere steiger en aan de binnenkant aangemeerd. Helder water dat het daar is,
zo helder dat onze buurvrouw van het zeiljacht haar badpak heeft aangetrokken
en een flink eind is gaan zwemmen.Daar
hadden wij geen oren naar, veel te koud water en veel te grote, kleurrijke
kwallen daar.Laat ons maar lekker
buiten van het zonnetje genieten, en van een natje en een droogje, dat ook 😊.
Maandagmorgen onze
motor gestart om onze laatste stopplaats in Nederland aan te doen: Middelburg.
Gelukkig was er nog plek aan de kaaimuur, want maandag werkt (vanaf oktober) de
havenmeester niet en dus worden de bruggen ook niet gedraaid. Middelburg al een
paar keer bezocht met schip of auto, dus vrij bekend terrein daar. Om onze reis
af te sluiten nog eens een culinair hoogstandje verorberd: kibbelingen 😊.
Dinsdag, 11 oktober
voorspelden ze een windstille, mooie dag. En de voorspelling is uitgekomen, ideaal
weertje om de Westerschelde over te steken. Anoniem kan dat niet, we zijn
gespot vanuit een appartement in Breskens 😊. Wijzelf hebben een 50-tal zeehondjes gespot,
we zien er altijd wel bij de overvaart, maar zon bende zonnekloppers samen
hadden we nog niet gezien. Overnachting op de Moervaart, where else? De laatste
keer genieten van de stilte en de natuur (relatief natuurlijk in een havengebied).
Woensdag was het
zover, onze laatste reis dit jaar (normaal gezien toch, met ons weet je nooit 😊). We moesten ons vertrek wel een tijdje
uitstellen, teveel mist. Het eerste wat we zagen als de mist optrok was een
stuk of 10 ooievaars aan de overkant. We
hebben veel tijd (die we eigenlijk in overvloed hebben) goedgemaakt in de sluis
van Evergem, we konden direct mee schutten. En we blijven tradities in ere
houden, kapitein Jan is onderweg aan boord gestapt, om het laatste stuk te
varen en ons Mira in achteruit in de jachthaven binnen te voeren. Hij heeft ons
netjes geparkeerd tussen een Pool en een Engelsman, onze buren deze winter. En zoals altijd wacht Trees haar kapitein Jan op om hem veilig terug thuis te brengen.
En dat is het,
beste lezer, ons reisverslag naar Berlijn zit er bij deze op. We hebben, bij benadering, een 2500 kilometer afgelegd (zo'n 360 motoruren). Hier gaan de
boeken toe of beter gezegd open, want we hebben ons al lid gemaakt van de
Brugse bibliotheek 😊.Als jullie meer vaaravonturen willen lezen
van ons, dan kunnen jullie 1 april 2023 in jullie agenda aanstippen, want dan gaan
kiezen we weer het ruime sop naar een
nieuwe bestemming.
Bedankt om met ons
mee te reizen
Groetjes,
Peter en Conny
Afgelegd traject:
Datum: 08/10
Vaarroute: Steenbergse Vliet -Volkerak Krammersluis Oosterschelde
Zeelandbrug door naar Zierikzee
Vaaruren: 4u30
Overnachting:
Zierikzee, bij de vissersboten
Datum: 09/10
Vaarroute: Zierikzee
- Oosterschelde- Zandkreeksluis Veerse Meer (Geersdijk)
Vaaruren: 3u30
Overnachting: Veerse Meer geen voorzieningen
Datum: 10/10
Vaarroute: Veerse
Meer Sluis Veere Kanaal door Walcheren - Middelburg
Vaaruren: 2u30
Overnachting: Middelburg.Opgelet vanaf oktober op maandag geen
havenmeester, dus niet zeker of er een ligplaats vrij is.
Datum: 11/10
Vaarroute: Middelburg
- Kanaal door Walcheren sluis Vlissingen Westerschelde (via Breskens en de
Bol) sluis Terneuzen Kanaal Gent-Terneuzen Moervaart
Dat blijft een lekker weertje hé, dat is genieten zulle.
Zullen we nog eens onze wedervaren vertellen?Alles rustig zulle, we varen op bekende
wateren, dan weten we min of meer wat we mogen verwachten, alhoewel
Zo is er het brugje aan de Noorderplassen in Almere,
zelfbediening, genre druk 10 seconden op knop, wacht tot de hefboom voor de
voetgangers naar beneden is, druk 60 seconden op de knop tot de brug open is,
druk 10 seconden voor groen licht.Eens
door de brug, zelfde procedure om de brug te sluiten.Enkele jaren geleden was ik vergeten om op
het knopje te duwen om de brug weer te sluiten. Ocharme die voetgangers, toen,
die moesten wachten tot er weer een jacht passeerde. Ik heb het deze keer goed
gemaakt, het licht ging niet direct op groen, dus heb ik de brug nog eens
dichtgedaan om de voetgangers en fietsers door te latenBij de tweede poging konden we veilig
doorvaren.
Zo is er de
vaargeul naar de Grote Zeesluis (niet te veel voorstellen van Grote Zeesluis, 2
van onze soort kunnen er niet in).Peter
had een route ingegeven om buiten de betonning te varen op het Ijmeer, maar ik had geen zin om op een lijntje te
varen, dus heb ik een kleine omweg gedaan om tussen de boeien te kunnen
varen.Dat uitstel van een kwartiertje
had wel gevolgen in de vaargeul.Er was
juist een zeilwedstrijd in voorbereiding. Alle zeilbootjes waren druk bezig met
hun zeilen op te trekken, dan hebben ze geen oog voor tegenliggend verkeer.
Peter naderde stapvoets (genre stappen met een rollator) en mijn vinger lag op
1,3 cm van de knop van de hoorn om in geval van nood eens van ons te laten
horen. Alles is vlot verlopen, maar volgende keer luister ik naar Peter als hij
een beslissing neemt, volgende keer wel . Misschien . 😊.
Zo is er de Vecht. Wat is het daar rustig buiten het seizoen, het
rijk voor ons alleen.Dit watertje
vinden we een van de mooiste in Nederland (en eigenlijk staat het bij ons boven
de Oude Leie, wat toch ook een toppertje is). In Maarssen hebben we van onze
buurman een advies gekregen: wees lief voor elkaar. Als dat geen goed raad is 😊.
Zo is er de
overnachtingsplaats aan de jachtensluis van de Volkerak.Steigers kunnen niet meer betreden worden
(voor het ogenblik), we lagen achter tralies (hekwerk die belette dat we op de
steigers zouden stappen). Veilig is het wel, er kan zeker niemand aan boord,
gezellig was het niet. Normaal gezien gingen we door de Biesbosch naar de
Dintel varen, maar vanaf oktober is dat sluisje aan Werkendam maar sporadisch
open, we moesten twee uur wachten.Ik heb
eens gekeken in mijn woordenboek en het woord geduld heb ik niet gevonden 😊. Dan maar besloten rond te varen: langs de
Amer naar de Dintel.Maar dan zag ik de
brug van de Moerdijk , en dan maar, voor de derde keer op een dag besloten om
onze reisroute aan te passen en over het Hollands diep naar de Volkerak te
varen.
Zo is er de
Steenbergse Vliet, rustig liggen op onze palen, net buiten het woelige water
van de Volkerak. En daar hebben we nog eens Belgen ontmoet (met de boot).Behalve Peter zijn nicht en haar echtgenoot
zijn we in Duitsland geen enkel ander Belgisch jacht tegengekomen en ook hier
in Nederland kunnen we ze op één hand tellen. Maar vandaag dus 2 stuks.Peter heeft hier een goede zaak gedaan. Eerst
kwam er een zeiljacht langszij, ze vroegen of ze even langszij mochten liggen
om te picknicken. Zijn goede daad heeft hem 2 Orvals opgebracht als beloning 😊.Iets
later kwam er een motorjacht langs, genre golvenmaker eerste klas, maar deze
kwam stilletjes ons huisje voorbij.Met
reden, hij wou ons iets vragen/zeggen.Of ons schip een Vennekens was die een jaar of 18 geleden gebouwd
was?De man was van Mechelen en deze
sympathieke manenblusser had ons Mira weten bouwen.
We merken het aan
alles, we naderen onze stal 😊.
Maar eerst gaan we
nog een paar dagen genieten van het zoute water hier (Zierikzee, Veerse Meer,
Vlissingen) om dan hoogstwaarschijnlijk dinsdag ons laatste zoute buiswater te
slikken op de Westerschelde. We houden jullie op de hoogte.
Fijn weekend en veel
groetjes van ons.
Afgelegd traject:
Datum: 02/10
Vaarroute: Lage Vaart: Dronten Almere Noorderplassen
Vaaruren:6 uur (rustig gevaren aan 7 km/u)
Overnachting:
Almere Noorderplassen, spudpalen, geen voorzieningen.
Datum: 03/10
Vaarroute: Almere
Noorderplassen
Vaaruren:5
uur
Overnachting: Passantensteiger Nederhorst den Berg, geen
voorzieningen.
We beginnen onze stal te ruiken zulle, we liggen al in Flevoland.
Hier rap eens onze avonturen van de voorbije dagen neerpennen.
Het toertje van Groningen naar Burgum was bekend terrein, altijd
rechtdoor op het Van Starkenborghkanaal. Dit vaarwater is vernoemd naar Edzard
Tjarda Van Starkenborgh Stachouwer, een Nederlands politicus. Alsjeblief, dit
kan tellen als wistjedatje. Stel je voor, een waterloop dat naar jou vernoemd
wordt. Moest een waterloop naar mij vernoemd worden, ik zou de voorkeur geven
aan een echte rivier, met een bron en een monding, dat zou dan de Maas heten,
klinkt bijlange niet slecht, vind ik 😊😊.
De maandag, speciale dag: a small step for man, but a giant
leap for Peter.Bijna 5 maanden in pensioen
en voor het eerst heeft hij kunnen vissen (en dan nog wel op een van onze favoriete
stopplaatsen in Friesland: de Grutte Kritte). En de visjes (laten we zeggen dat
hier de kwantiteit belangrijker was dan de kwaliteit 😊)
waren al even content om hem terug te zien 😉. Dit
is Friesland, er stond behoorlijk veel wind, maar we lagen goed beschermd in onze
baai.
Ook de dinsdag terug op een Marrekrite, terug een plekje uit
de wind gezocht. De rest van de dinsdag was opnieuw visdag. Ik vond het tijd om
onze tafel nog eens in te oliën, enkele hardnekkige vlekken afgeschuurd met
veel te grof schuurpapier, niet zon schitterend resultaat.Hulplijn Peter zegt dat hij het wel kan fixen
en het is hem uiteraard ook gelukt.
De donderdag hebben
we eens een nieuw stukje Friesland uitgeprobeerd, we zijn langs de Scharsterrijn
gevaren. Op een bepaald moment vaar je onder de autostrade, wij kunnen er onder
voor jachten met een hogere opbouw, geen probleem, leggen ze gewoon het razend
drukke verkeer stil en wordt er een brug geopend. Dit kan volgens ons alleen in
Nederland.
Vrijdag, 30 september,
hoog tijd om Friesland te verruilen voor de provincie Overijssel. Zoals al een
paar maal vermeld, we hebben regelmatig met veel wind af te rekenen, het is
natuurlijk ook al herfst. We besluiten het IJsselmeer links (eigenlijk rechts) te
laten liggen en langs binnen onze weg te vervolgen, dus via Ossenzijl, Steenwijk
en Giethoorn richting Randmeren. Een paar jaar geleden konden we niet via
Ossenzijl, hoog tijd om ons Mira langs daar te sturen. Op een paar kilometer
van daar zien we dat er nog niets veranderd is, boten langer dan 20 meter en
breder dan 4,5 meter mogen nog altijd niet passeren. Wat een domper op de feestvreugde.
Peter heeft dan zijn stoute schoenen aangetrokken en gebeld naar de sluis of we
toch niet verder konden. Driewerf hoera, we mochten doorvaren, weliswaar op
eigen risico. Overschot had Peter niet, maar met hek-en boegschroef heeft hij
netjes, de hindernis genomen. Ik fier op
mijn maatje, maar toen ik de grijns op zijn smoeltje zag, merkte ik dat hij
minstens even content was van zijn prestatie 😊. In Giethoorn wachtte ons nog een aangename
verrassing, in Steenwijk ligt de Flâneur, en Ann en Noël waren dit weekend toevallig
ter plaatse, dus hebben ze ons verblijd met een bezoekje. Ik bedenk me juist
dat we mijn verjaardag al in de drie verschillende Venetiës hebben
gevierd.Al eens in de enige echte in Italië,
een paar jaar geleden in Brugge: het Venetië van het Noorden en nu in Giethoorn
ofte Hollands Venetië. Volgend jaar wordt het pizzeria Venezia, zeker weten 😊.
Plan was om vandaag
door te stomen naar Midden-Nederland, naar de Randmeren (Drontermeer, Veluwemeer,
Eemmeer, Gooimeer). Er zijn daar tal van eilandjes waar je kan aanmeren. Maar
tussen droom en daad staan wetten in de weg. Bij de eerste sluis hadden we al
iets om over te schrijven.Er was een
MOB (man over board speciaal voor Rita een verduidelijking van het vakjargon 😊). De man was iets te enthousiast met het proberen
zijn touw over de bolder te leggen, maar zijn armen waren te kort, een frisse
duik in de sluis, een nat pak en een beschadigd ego waren daarvan het gevolg. Beste
lezer, de term WOB ofte woman over board bestaat niet 😊. In mijn geval heb ik geluk, Peter zorgt er
altijd voor dat ik mij niet moet forceren, hij stopt altijd mooi aan het
aanlegpaaltje, hij bespaart mij een fris bad 😊. Verder was het pittig varen, er stond een
iets meer dan stevige bries (windkracht 4-5 op het Ketelmeer), ik heb even
genoeg buiswater gezien vandaag 😊. Toen we eindelijk in rustiger vaarwater
kwamen, kregen we te horen van de centrale meldpost Ijsselmeer dat er een sluis
gestremd is op de Randmeren tot 07 oktober.Onze kar dan maar gekeerd om langs de Lage Vaart in Flevoland naar
Muiden te varen. En voilà, mijn verstelske is uit, we liggen nu in Dronten.
In Dronten, op onze
luie konten, we hebben kunnen varen zonder affronten, wat zijn we toch een
bofkonten 😉.
Geniet van de mooie
najaarsdagen en tot binnenkort.
Groetjes,
Peter en Conny
Afgelegd traject
Datum: 25/09
Vaarroute: Groningen Vanstarkenborghkanaal - Burgermeer
(De Meeuwen/Burgum)
Vaaruren: 6 uur
Overnachting:
Marrekritesteiger De Meeuwen
Datum: 26/09
Vaarroute: Burgermeer Wijde Ee Prinses Margrietkanaal
Lange Sloot (Earnewald) Grutte Kritte