Inhoud blog
  • Home sweet home
  • Het zit er bijna op!
  • De laatste loodjes (gevonden aan een visdraad aan onze schroefas)
  • Het lek is gedicht!
  • Alles komt goed!
    Zoeken in blog

    Mira-Ceti
    Met ons varend woonschip op de Franse wateren
    22-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ze spreken hier weer ons taaltje (ongeveer toch)

    Dag beste lezer,

    Ons Duitsland avontuur zit er op! We liggen sinds gisterenavond, na drie maanden, terug in Nederland.

    Maar onze laatste indrukken van ginder gaan we uiteraard delen 😊.

    We moesten dus het juiste getij en weer afwachten om de Eems af te varen. Maar we hebben onze tijd goed kunnen invullen in Haren/Ems.  We hebben gemerkt dat Haren/Ems veel met de scheepvaart te maken heeft: er is een scheepswerf, een scheepvaartmuseum, veel rederijen, er wonen ook veel schippers (gemakkelijk te herkennen aan hun anker of schroef in de tuin 😊) en er zijn havenfeesten.  Of toch feesten aan de haven, want er waren vooral schuttersverenigingen (met hun fanfares), een ambachtenmarkt en uiteraard ook een paar historische schepen aanwezig.  Het weer zat niet mee, maar er waren echt massaal veel boogschutters ter plekke, allemaal in het groen (en allemaal zat), dat het toch nog een gezellige bedoening was.  Voor alle duidelijkheid, wij waren in het blauw gekleed en hebben niet meer dan 2 biertjes gedronken 😊. De zaterdagavond konden we nog vanuit onze privéloge (ook stuurhut genoemd) genieten van een prachtig vuurwerk. De zondag konden we nog erwtensoep met haring uitproberen, maar die kelk hebben we aan ons voorbij laten gaan. Uiteraard hebben we een paar oude schuiten bezocht en het was ook opendeurdag aan de sluis.  Voortaan ga ik me niet meer direct opwinden als de brugwachter/sluismeester niet onmiddellijk antwoord aan de marifoon. In Haren/Ems moet de man 11 kunstwerken (3 sluizen en 8 bruggen) bedienen, dus is het soms begrijpelijk dat hij niet direct antwoordt of …. Of het kan ook zijn dat de brave man gewoon ligt de slapen (toen we de zondag binnen gluurden in het lokaal was de sluismeester ingeslapen, waarschijnlijk had hij de avond voordien teveel gefeest 😊).

    Enfin, de maandag zijn we vertrokken naar onze voorlaatste ligplaats, een zijtak van het Dortmund-Eemskanaal. Op dat stukje komt er geen kat, het is er pikkedonker, liggen we met ons Mira half in de bomen (anders te diep voor onze spudpalen) en genieten we van de absolute ruste en stilte (soms onderbroken door roffelende regen op ons dak 😊).

    Dinsdagnamiddag op ons dooie gemakje doorgevaren naar een jachthaventje net voor de sluis van Herbrum. We hebben toch zeker 1 maatje achtergelaten in Duitsland, want de bunkerboot passeerde ons, amai, hij krijgt van ons de prijs van meest enthousiaste Duitser, zo toeteren en zwaaien 😊.  De havenmeester in Herbrum gaf niet thuis, dus hebben we dubbel genoten van onze laatste avond in Duitsland 😊. Het was een mooi afscheid, schitterend weer, fantastisch uitzicht en genieten van een heerlijk glaasje wijn buiten op ons prachtige terras tot het zonnetje onderging en er een (welk superlatief moet ik hier nu uit mijn hoed toveren) magistrale sterrenhemel boven onze knappe koppen verscheen 😊😊😊.

    De woensdag was het menens, om 11u was het hoogtij, dus hoog tijd om richting Nederland te varen. Eerst vonden we het jammer dat het zo laat het goede tij was, maar toen we opstonden, waren we content dat het niet vroeger was, want alles zat weer potdicht van de mist.  Rond een uur of 9u30 was de smoor opgetrokken, juist in tijd om te versassen.  Maar we vermoeden dat de sluiswachter ook daar lag te slapen 😊 want we waren pas om 11u uit de sluis, wat betekende dat we sowieso toch een stukje tegenstroom zouden moeten varen.  Maar dat viel uiteindelijk supergoed mee, de laatste 4 kilometer moesten we een beetje bij steken, de rest gingen we mooi mee met de flow.  En als het goed gaat , varen we door en door, tot in Groningen.  Sluis, bruggen, alles liep zo lekker in Nederland dat we juist voor het donker aangekomen zijn op onze bestemming.

    En vandaag, donderdag 22/09 hebben we gewinkeld.  Eerst naar de supermarkt, wat een geluk dat we alles te voet moeten afleggen en dus maar een bepaalde hoeveelheid kunnen dragen. Ik kon maar niet begrijpen dat Belgen die pakweg in Australië wonen, lekkernijen of specialiteiten van hun thuisland missen. Wij hebben niet echt iets gemist (misschien mosselen wel een beetje, we zaten ook niet buiten Europa) maar de vertrouwde producten (ja wij winkelden in België bij Sas Van Gent bij den Albert) terug vinden in de rekken, deed ons toch serieus watertanden.  Peter zijn armen zijn 10 centimeter langer geworden, de zakken puilden een ietsepietsie uit 😊. We kunnen een tijdje voort met onze proviand.  In de namiddag de stad ingetrokken, weer boekhandels waar de boeken in onze moedertaal zijn.  Daar zijn we gelijk een klein kind in een bollenwinkel, we krijgen er maar niet genoeg van om er in rond te struinen.  Maar in tegenstelling tot vroeger, komen we nu wegens plaatsgebrek, met (zo goed als) lege handen buiten.

    Zo jullie zijn weer mee met ons belevenissen.  We wensen jullie nog een prettig weekend en tot de volgende keer.

     

    Groetjes,

    Peter & Conny

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 19/09

    Vaarroute: Haren/Ems - Steinbild

    Vaaruren: 4u30 

    Overnachting: Zijarm Dortmund-Eems kanaal  (op onze spudpalen)

     

    Datum: 20/09

    Vaarroute: Steinbild - Herbrum

    Vaaruren: 2u

    Overnachting: Jachthaventje (elektriciteit, geen water)

     

     

    Datum: 21/09

    Vaarroute: Herbrum – Groningen (Nederland)

    Vaaruren: 10 u

    Overnachting: Oosterhaven, stadshaven (1,70 €/m)





    22-09-2022 om 18:52 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het was een prachtige zomer

    Dag beste lezer,

     

    Precies lang geleden hé. Er valt eigenlijk ook niet zo heel veel te vertellen deze keer.

    Zaterdag, 10 september hebben we uiteindelijk het Mittellandkanaal verlaten. Het is even wennen om terug op het Dortmund-Ems kanaal te varen, smaller, weer veel sluizen, minder ligplaatsen. En door de lage waterstand op de Rijn, een pak meer vrachtverkeer dan in het doorgaan.  Normaal gezien gingen we na een tweetal uur varen, blijven liggen aan een sluis, maar het ging zo lekker vooruit dat we besloten door te stomen naar Lingen. Maar vlot varen betekent toch nog 8u30 achter ons stuur zitten voor een traject van om en bij de 44 kilometer. En toen we in Lingen aankwamen, waren er nog voldoende ligplaatsen … voor jachten tot 20 meter.  Dus hebben we onze trossen vastgemaakt enkele kilometers verder in Altenlingen. Vlakbij een restaurant, ferm gemakkelijk, niet meer moeten koken na onze dagtaak 😊.

    De zondag had zijn naam niet gestolen, toen we opstonden was er wat ‘smoke on the water’, de voorbode voor een zonnige dag. Alleen tijdens het varen werd de mist alsmaar hardnekkiger, tot het zicht niet meer dan enkele meters bedroeg. Ergens aanleggen is geen optie op het kanaal. Dus op de tast, het is te zeggen, zo dicht mogelijk bij de oever varen en onze AIS goed in het oog houden. We zouden dan aan de sluis betere tijden afwachten. Veilig aan de sluis geraakt, maar er waren geen voorzieningen voor jachten. We hebben ons even vastgelegd aan een paal, maar ons Mira-Ceti dacht even dat ze een paaldanseres was, ze probeerde altijd maar rond dat ding te draaien (aan een sluis beweegt het water net iets meer), het was gewoon niet te doen.  Dus zijn we maar mee geschut  met een vrachtschip. Met zo een grote baken voor ons, was het bijlange niet lastig varen.  Tegen dat we aan de volgende sluis waren was de mist opgetrokken.  

    En nu liggen we al sinds die dag in Haren/Ems.  De bedoeling was om hier een dag of twee te vertoeven. We moesten dringend bijtanken, bijtanken zoals in diesel, water en drank. En dan eens bestuderen wanneer we het best konden oversteken naar Delfzijl.  Maar het getij zit niet mee, de eerste dagen was het hoogtij voor zonsopgang, vrijwillig gaan we niet vertrekken bij donker (of in de mist 😊).  Als de uren dan wel meezaten, hadden we af te rekenen met een andere natuurkracht: de wind.  Het waait hier stevig, genre najaarsstorm. Als we het weerbericht mogen geloven zal het volgende woensdag de beste dag zijn om ons te laten meevoeren in de chocolademelk (het bruine sopje van de Eems, we kijken er al naar uit 😊). Wij hebben één alternatief, maar dan vaar je in drie dagen naar Groningen, heb je gemiddeld om de 200 meter een brug (brugopeningen tussen de 5,10 en 6 meter) en wordt mijn haar nog een tikkeltje grijzer 😊.  Neuh, we blijven lekker liggen, beetje keuvelen met de Engelsen (boeiende mensen, Fred, heeft o.a. een boek geschreven over de herkomst van de Engelse woorden, een turf van 992 bladzijden…) en morgen zijn het hier havenfeesten met vuurwerk (als het zo blijft waaien zal daar niet veel van in huis komen), drank-en eet kraampjes, optredens…  Ons schoon kostuum hangt al klaar 😊.

    Och ja, dat bijtanken is intussen gebeurd, de diesel is verschrikkelijk duur, de drank is hier goedkoper dan in België. Maar helaas, we hebben toch meer diesel dan drank gekocht 😊.

    We wensen jullie nog een fijn weekend.

    Groetjes,

    Peter en Conny

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 10/09

    Vaarroute: Hörstel (Mittellandkanaal) naar Altenlingen (Dortmund-Ems kanaal)

    Vaaruren:  8u30 

    Overnachting: Altenlingen (vlakbij restaurant, anders geen voorzieningen)

     

    Datum: 11/09

    Vaarroute: Altenlingen – Haren/Ems

    Vaaruren: 5u15

    Overnachting:  Jachthaven WSH-Haren/Ems - alle voorzieningen. Rustige haven, ligt op anderhalve kilometer van het centrum.







    16-09-2022 om 14:53 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noch mossel noch vis

    Dag beste lezer,

    Hier het vervolg van ons Duits avontuur, onze trip op het Mittellandkanaal zit er bijna op, we liggen nog een goede 4 kilometer van de splitsing met het Dortmund-Eemskanaal.

    Zaterdagmorgen, 3/9 hebben we de trossen los gegooid, tijd om van een drukke stad zoals Hannover terug naar een groene, rustige ligplaats te varen. Na een goeie 20 kilometer hadden we die gevonden in Haste, vlakbij de laagste brug over het Mittellandkanaal. Konden we goed observeren hoe de schippers op het laatste nippertje hun stuurhut hydraulisch lieten zakken. Zouden we ook nog wel willen, leuk gadget 😊.  We begrijpen nu ook beter hoe het komt dat er af en toe een dak wordt afgevaren aan een brug, als de techniek even hapert, is er geen ontkomen meer aan.

    De zondag hebben we, zoals het een wielertoerist betaamt, een ritje gedaan met de fiets.  Peter had me daar een pittig parcourske van 50 kilometer uitgestippeld! Er waren redelijk wat hoogtemeters te overwinnen.  Onze gepensioneerde doet dat nog goed, hij kan nog altijd een stukje klimmen.  Ik had het wel een pak gemakkelijker met mijn gemotoriseerd tweewielertje. Echt zalig fietsen hier in Duitsland, we kunnen kilometers onze trappers geselen zonder ook maar een huis tegen te komen.  Wat we wel in grote getale gezien hebben (Peter zegt 20, ik heb er maar 17 geteld 😊) zijn rode wouwen.  Die waren allemaal aan het rond cirkelen op een pas gemaaid veld.  Best indrukwekkend.

    Na het weekend zijn we in Minden beland. Deze stad hadden we in het doorgaan al bezocht, dus moesten we hier eigenlijk niet meer stoppen. Maar toen we zagen dat het mooiste plaatsje van het Mittellandkanaal vrij was (er voer juist een groot jacht weg), vonden we dat we hier ook moesten van genieten.  Een plaatsje met zicht op de sluis en de aquaduct en op een verloederd zeiljachtje bewoond door een anarchist (zijn woorden), dat ook 😊. De brave man ligt al maanden aan de kade waar je maar 72 uur mag liggen, maar hij heeft zijn motor onklaar gemaakt en hij heeft geen geld om het te herstellen, dus kan hij daar gewoon blijven liggen op deze pracht locatie.

    En uiteindelijk zitten we toch in de computer van de polizei . Na het stadsbezoek, dachten we nog even te genieten van ons prachtige uitzicht, maar het werd ons niet echt gegund.  De anarchist had al gezegd dat de scheepvaartpolitie foto’s genomen had van ons schip en dat we ze nog wel mochten verwachten. En er zit een arsenaal aan foefjes in zijn trukendoos. Hij zei dat we een fles wijn moesten boven halen (ik denk dat hij hoopte om mee te mogen drinken 😉) op die manier kon de politie ons niet meer het kanaal op sturen.  Wij, met ons glas wijn in onze hand,  maar turen naar een politieboot, maar ze kwamen met de auto, aanval in de rug 😊.  Het verhaal is te lang om in detail te vertellen, ik zal proberen de ‘hoogtepunten’ weer te geven.  

    Ze vroegen ons logboek. Hebben we uiteraard niet.  Dan vroegen ze ons vaarbewijs.  Ons internationaal vaarbewijs hadden ze nog nooit gezien, dus vroegen ze Peter zijn professioneel vaarbewijs. Ze konden maar niet geloven dat iemand die niets met de scheepvaart te maken heeft, een type schip gelijk onze Mira-Ceti koopt 😊. Ze konden zelfs niet bevatten dat ons woonbootje enkel voor pleziervaart gebouwd is. Uiteindelijk zijn ze met al onze papieren naar de auto gegaan om te bekijken of we met ons vaarbewijs wel mochten varen in Duitsland.  De uitkomst: met ons vaarbewijs mogen we een jaar in Duitsland varen, daarna moeten we een Duitse versie aanvragen! Maar over ons schip waren ze duidelijk, langer dan 20 meter is geen plezierjacht meer! Met die extra drie meter is het geen jacht, maar ook te kort voor een peniche, het is eigenlijk noch mossel noch vis (hun woorden). Omdat het zo’n twijfelgeval is, hebben ze geen proces verbaal opgemaakt (350 euro) maar komen we er vanaf met een verwittiging (50 euro). We mogen dus niet meer aanmeren op plaatsen van de pleziervaart, maar bij de beroepsvaart.  Ik voorspelde die agent dat dit niet in dank ging afgenomen worden, daarvoor moet je geen madame Soleil zijn.  En de dag nadien was het al van dat, waar voorheen de schippers naar ons zwaaiden, krijgen we nu een middelvinger als groet.  We begrijpen hun reactie, komen ze, na een ganse dag varen, aan bij een ligplaats en ligt er daar een plezierbootje vrolijk aangelijnd (en het ergste was dat er bij de pleziervaart wel nog vrije plaats was). Hoeveel begrip we  er ook voor hebben, het gedrag van één schipper was ronduit bedreigend, de man was zo woedend en kwam kort langszij varen en liet dan zijn schroef volle bak draaien. Met zo’n dolgedraaide zot in uw buurt slaap je (allez ik toch niet) niet al te gerust.

    Maar ik loop een beetje vooruit op de feiten, de dag nadien, dat was Bad Essen. Wat een leuk plaatsje, blij dat we daar gestopt waren.  Het is een kuuroord (maar vooral voor medische behandelingen), gelegen aan een natuurgebied en aan een gebergte.  Prachtige vakwerkhuizen, stemmige pleintjes, mooie wandelpaden.  Als je in de buurt bent, zeker eens bezoeken 😊. Normaal gezien gingen we hier nog een nacht blijven liggen, maar gezien onze populariteit bij de medeschippers zijn we maar naar rustigere oorden gevaren. Peter wou blijven liggen, maar ik had geen zin om nog meer middelvingers of verwijten te krijgen.

    Gisteren hebben we ook besloten om de winter terug in België door te brengen. Ik hoorde van doorgewinterde toervaarders dat ze na het vaarseizoen in een jachthaven in eigen land  overwinteren.  Ik kon maar niet begrijpen dat je die vrijheid opgeeft om opnieuw 6 maanden vast te liggen op één plek.  Na een maand of drie, begrepen we het al een stuk beter. Rondtoeren is prachtig, maar om dit dag in dag uit te doen is het mentaal toch vrij belastend.  Je blijft uiteindelijk maar kort op dezelfde plaats, waar je moet uitzoeken waar de winkel of apotheek (of zelfbouwmarkt is 😊) en dit moeten we iedere keer opnieuw doen. Je kijkt dan uit voor een volgende ligplaats, maar je weet nooit op voorhand of er plaats is. Is er geen plaats moet je al direct minstens een uur verder varen.  We hadden toen al besloten om een jachthaven in Frankrijk te zoeken.  Maar nu krijgen we van verschillende mensen berichten dat het voor het moment geen cadeau is om ginder te vertoeven. Er zou, door de prachtige zomer, enorm veel groene planten in het water, jolig tieren, waardoor sommige kanalen onbevaarbaar zijn.  We hebben momenteel 2 ooggetuigen in Frankrijk zitten, die ons gaan bevestigen of dit inderdaad ook het geval is  😊. We hebben gisteren dan maar de knoop doorgehakt en besloten om niet te veel hooi op onze vork te nemen en te luisteren naar de kenners: 6 maanden toeren en dan naar de homebasis terug, waar de vrienden en familie wonen, waar ze de moedertaal spreken, waar ze mosselen met friet hebben 😊.

    Zo beetje lang verslag, maar ook zoveel te vertellen 😉.

    Beste lezer, alvast een prettig weekend en tot de volgende keer, misschien nog uit Duitsland, misschien ook niet.

    Groetjes,

    Peter en Conny


     Afgelegd traject:

    Datum: 03/09

    Vaarroute: KM 161,2 (Hannover)  – KM 138,3 (Haste)

    Vaaruren:   2u30

    Overnachting: Haste (geen voorzieningen)

     

    Datum: 05/09

    Vaarroute: KM 138,3 (Haste) – KM 101,6 (Minden)

    Vaaruren:   4u

    Overnachting: Minden (geen voorzieningen, anderhalve kilometer van het centrum).

     

    Datum: 06/09

    Vaarroute: KM 101,6 (Minden) – KM 61,6 (Bad Essen)

    Vaaruren:   4u

    Overnachting: Bad Essen (geen voorzieningen).

     

    Datum: 07/09

    Vaarroute: KM 61,6 (Bad Essen) – KM 4,4 (Hörstel)

    Vaaruren:   6u15

    Overnachting: Hörstel (geen voorzieningen).







    08-09-2022 om 19:20 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-09-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A red thin line

    Dag beste lezer,

    Vandaag berichten we vanuit Hannover.  Geen klein stadje, vanaf onze ligplaats moesten we nog 6 kilometer de pedalen teisteren vooraleer we in het centrum geraken. Dat was ei zo na een dure grap geweest.  Op een bepaald moment was het niet duidelijk waar het fietspad was, maar we waren klaarblijkelijk niet langs de juiste kant aan het bollen want we werden tegengehouden door de politie. We moesten even wachten want er werden al twee andere fietshooligans beboet. Peter heeft met zijn charmes (en zijn beste Engels) de dames kunnen overtuigen dat het geen slechte wil was, maar dat het niet altijd evident is om te weten langs welke kant je moet fietsen. De agente heeft hem alle mogelijke verkeersborden getoond op haar GSM 😊.  Enfin hij (en zij) heeft (hebben) ons toch 40 euro’s bespaard 😊.

    In Hannover centrum hadden we geen problemen meer om de goede zijde te nemen, want we gaan én te voet én we moeten maar de rode lijn volgen. Dat is een 4,2 kilometer rode streep die langs de belangrijkste bezienswaardigheden loopt.  Zo krijgen we van alles voorgeschoteld: kerken, oude stadsmuur, historische gebouwen, stemmige pleintjes, winkels. Vooral het stadshuis is een indrukwekkend bouwwerk.

    Nu even terug naar waar we gebleven waren 😊.  De zondag (28/8) zijn we naar de grens tussen het voormalige Oost- en West Duitsland gevaren.  Aangemeerd en terug gaan eten in het Grieks/Italiaans restaurant.  Helena, de niet meer zo jonge dienster, herkende Peter nog na 8 weken (waarschijnlijk omdat hij de enige is die daar een fles rode wijn besteld 😊). Grappige madame trouwens, ik had satés besteld, en ik at ze niet volgens de regels van de kunst volgens haar, ik heb haar moeten tegenhouden of zij deed het vlees zelf van de stokjes 😊. En ze bleef maar (gratis) ouzo uitschenken. Het was trouwens een topdag voor Peter, er kwamen 2 weduwen (dametjes met rollator) bij ons aan tafel zitten en ze waren hem ook aan het overladen met complimentjes.  Hij zag er nog lang geen 60 uit, zijn horoscoop was ook ok, het was zo een grote man, blablabla … 😊😊😊.  Het was best gezellig, maar we hebben ze dan toch maar achter gelaten toen ze hun lever met frietjes kregen 😊.  Onze weduwen waren niet te spreken van Wolfsburg, ze vonden het maar een stad van niks.

    We wilden dit uiteraard met onze eigen ogen bekijken, dus zijn we naar ginder gefietst, en gelijk hadden ze.  Wolfsburg is een relatief jonge stad, gesticht door de nazi’s. De autofabriek, toen KdF nu VW (in oorlogstijd werden er militaire voertuigen en zelfs vliegtuigen gemaakt) is daar nog steeds de grootste werkgever.  Het stadje kon ons niet bekoren, we waren vrij vlug terug op ons schipke.

    De dinsdag (30/8) zijn we  naar Sophiental/Wendeburg gevaren (dit plaatsje hadden we op de heenreis ook al aangedaan), want we wilden ’s anderendaags van daaruit met onze Fahrrad naar Peine fietsen. En niet via de kortste weg maar langs gravelpaden, een heerlijk, maar vermoeiend tochtje (ik had pein in de beine 😊) van 50 kilometer.  Peine is een leuk plaatsje, niet indrukwekkend wel rustig. Wat wel opviel was dat er enorm veel low budget winkels (genre Action) waren.

    Op de eerste schooldag ofte 1 september moesten we een vrij grote afstand overbruggen om in Hannover te geraken.  Maar onderweg kwamen we de Bertillac tegen (Engelsen op een woonboot die we ook al in Brandenburg ontmoet hebben). Ze vertrokken juist van een jachthaven in Sehnde en ze zeiden dat het daar goed liggen was. We zagen dat wel zitten om onze trip in 2 keer te doen, dus onze touwen lagen daar rap rond die boldertjes. Veel hebben we niet meer gedaan, juist nog met de fietsen van de jachthaven (ik denk dat met een tank rijden simpeler is 😊) gaan winkelen.  De havenmeester wist ons te zeggen dat er Belgisch bier te koop was in de Lidl. Voor de rest geluierd op ons bootje.

    En zo zijn we dus vandaag 2 september in Hannover beland, weer een stukje van het Mittellandkanaal bedwongen 😊.

    Over het varen zelf valt er nu niet veel te vertellen, het is tenslotte tuffen op een breed kanaal, altijd rechtdoor en heel soms moeten we door een sluis (op het Mittellandkanaal zijn er dat welgeteld 2).  

    Dag beste lezer, nog een prettig weekend gewenst en voor degenen die de blog na het weekend lezen (de maandagochtend lezers 😊), fijne werkweek.

    Peter & Conny

     

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 28/08

    Vaarroute:  Bergfrieden (KM 258,6) naar Rühen (KM 256) - Mittellandkanaal

    Vaaruren:  1u30

    Overnachting: aan Grieks/Italiaans restaurant, geen andere voorzieningen, rustig liggen

     

     Datum: 30/08

    Vaarroute:  Rühen (KM 256) naar Wendeburg (KM 213) - Mittellandkanaal

    Vaaruren:  6u

    Overnachting: geen voorzieningen, rustige ligplaats

     

    Datum:  01/09

    Vaarroute:  Wendeburg (KM 213)  - Sehnde (KM 185) - Mittellandkanaal

    Vaaruren:  3u15

    Overnachting: Jachthaven, zeer vriendelijke havenmeester, ter beschikking: elektriciteit, fietsen, Wifi, wasmachine.  Liggeld: 1,5 euro/meter

     

    Datum:  02/09

    Vaarroute:  Sehnde (KM 185) – Hannover (KM 161,2) - Mittellandkanaal

    Vaaruren: 3 u

    Overnachting: Hannover (in de week lawaai van havenbedrijvigheid, in het weekend rustig) – geen voorzieningen.











    02-09-2022 om 16:56 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per maand
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 11--0001



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs