Inhoud blog
  • Home sweet home
  • Het zit er bijna op!
  • De laatste loodjes (gevonden aan een visdraad aan onze schroefas)
  • Het lek is gedicht!
  • Alles komt goed!
    Zoeken in blog

    Mira-Ceti
    Met ons varend woonschip op de Franse wateren
    27-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mensen, mensen, mensen om ons heen

    Dag beste lezer,

    We zijn in Beaulon, op het Canal Latéral à la Loire, we zijn dus op de terugweg.

    Deze keer zal het voornamelijk over ontmoetingen gaan.


    20 juli:

    We liggen in Génelard, waar we Guy en Patricia van de Hiram terug zien. Zij zijn al een paar dagen onderweg met Christian en Sam van de BonÿAir.

    Aperitief op de Hiram.

    21 juli:

    We varen naar Paray le Monial. Als we toekomen aan de halte fluvial, staat het daar vol met grote tenten. We verwachten daar een mega rockconcert, maar het blijkt een religieuze bijeenkomst te zijn. Paray le Monial is namelijk een bedevaartsoord. Aangenaam stadje, duidelijk berekend op veel volk. Hier vind je wel terrasjes en restaurantjes bij overvloed. Het is ook voor het eerst dat we een kerk bezoeken waar we er niet alleen in rondlopen. Overvolle basiliek, vol met zondaars, want de biecht wordt daar gewoon in een hoekje in de kerk afgenomen door meneer pastoor.

    Het is onze plicht om onze Franse buren op onze nationale feestdag uit te nodigen op een aperitiefje.

    En we krijgen een cadeautje van een toevallige passant: een Opinel mes (met kurkentrekker)!

    22 juli:

    We bereiken ons verste punt op deze reis: DIGOIN.  Een paar maand geleden nooit gedacht dat we hier zouden geraken, de aanhouder wint 😊. Hier blijven we drie nachten.

    Normaal gezien gaan we ÿs avonds eten met onze nieuwe Franse vrienden, maar het restaurant is vol geboekt. Plan B, iedereen maakt iets klaar en dat eten we allemaal samen op. Gezellige avond, een multisterren restaurant.

    25 juli:

    Hoog tijd om huiswaarts te keren. Maar gisteren zijn we uiteindelijk toch in dat restaurant geraakt. Heel lekker gegeten en gedronken. En weer krijgen we een cadeau, Christian en Sam trakteren! Het contrast met onze vorige reis kan niet groter zijn, in Duitsland hadden we geen contact met de mensen, hier is de gastvrijheid enorm.

    Lang geleden dat we nog een avond alleen doorgebracht hebben, ook lang geleden dat we een typisch Belgisch weertje gehad hebben. Dit heeft exact één dag geduurd, ideaal om eens de berg strijk die op mij ligt te wachten te bestrijden.

    26 juli:

    Weer dubbel bezoek, eentje verwacht en een ander iets later verwacht.

    In Diou komen Stien en Elias op bezoek, ze hebben een huisje in de buurt gehuurd en komen even gedag zeggen. Als we aan het aperitieven (what else?) zijn horen we een DAF motor naderen: de River Boy! Ze zijn naar de Middellandse Zee gevaren en ook op de terugweg naar Brugge. Het was niet hun bedoeling om deze weg te nemen, maar alle andere kanalen zijn gesloten. ÿs Avonds zijn Dany en Rita nog aan boord geweest, veel te vertellen natuurlijk over alle avonturen die zij en wij beleefd hebben.

    27 juli:

    Hier zitten we dus, in Beaulon, in de schaduw, want het is weer heet vandaag. In dit dorpje logeren Elias en Stien, dus hier blijven we twee nachten. Drie sluizen vandaag, de eerste sluis drie kwartier moeten wachten, de laatste een uur, nog een geluk dat we in pensioen zijn en zeeën van tijd hebben 😊. De River Boy ligt vandaag langszij. Ze zijn niet gewoon om maar een kilometer of 12 te varen per dag. Straks komen Stien en Elias nog langs … kunnen we weer aperitieven 😊😊😊.

    Prettig weekend beste lezer en schol!

    Groetjes,

    Peter en Conny



     Datum Vertrek  Aankomst  KM  HR  Sluis  Vaarwegen   Overnachting
     21/07 Génelard  Paray-le-Monial      19,9     5u15     7  Canal du Centre   Halte fluvial, water en elektra 
     22/07 Paray-le-Monial      DIGOIN  12,3  3u20  3  Canal du Centre  Halte fluvial, water en elektra
     25/07 Digoin  Coulanges  10,9  2u25  2  Canal latérale à la Loire   Halte fluvial gratis, water en elektra betalend      
     26/07 Coulanges  Diou  10,6  3u10  3  Canal latérale à la Loire  Halte fluvial, gratis, geen voorzieningen
     27/07 Diou  Beaulon  12,2   3u40   3  Canal latérale à la Loire        Halte fluvial, gratis, water en elektra
















    27-07-2023 om 00:00 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloopers

    Dag beste lezer,

    Op de morgen van de Franse Feestdag worden we verrast met verse croissants. Onze Franse buren brengen ze bij ons aan boord. We worden hier goed verwend!

    Het Canal du Centre verbindt de Saône met de Loire. Vroeger druk bevaren want er waren hier steenkoolmijnen, steenbakkerijen en metaalfabrieken. Ik vraag mij  af of die schippers het idee van de ingenieur en architect, ene Emile Gauthey naar waarde konden schatten. Hij vond rechte stukken vaarwater ongelooflijk saai en heeft het ganse kanaal voorzien van bochten waar ze aan de papierfabriek van Langerbrugge jaloers op zouden zijn.

    Het stuk tussen Fragnes en Saint-Julien-sur-Dheune is heel pittoresk, je vaart er dwars door de heuvels met hun Bourgogne wijngaarden. Door het bochtrijke (en soms smalle) parcours heb je wel niet veel tijd om opzij te kijken 😊.

    Er zijn verschillende jachtmensen die maar tot Saint-Julien varen (is trouwens ook de enige plaats waar je met een iets groter schip kan zwaaien) en dan terug naar de Saône varen. Ze bezoeken onderweg een wijnkelder en nemen dan een taxi (met de koffer vol wijn) terug naar boord. En dat gebeurt in stijl, de taxichauffeur rijdt hier met een Maserati!

    Klaar voor een paar anekdotes uit ons blunderboek?

    Blunder 1 – een sluisverhaal (lang geleden hé)

    Het eerste deel kunnen we niet aan doen 😊. We varen altijd heel langzaam een sluis binnen want dikwijls zijn de sluisdeuren en -muren begroeid met halve struiken (lichte dichterlijke overdrijving) en is het moeilijk te zien waar het groen eindigt en de muur begint. Deze keer zitten we met onze kop binnen maar dan varen we vast, de sluisdeuren zijn niet volledig open! VNF proberen bellen, maar we hebben geen bereik. Gelukkig is er een trap en kunnen we op de knop aan de sluis duwen. Snelle Eddie van het VNF kijkt naar ons en dan naar de sluis en zegt, vaar maar binnen. We antwoorden dat we dat allang zouden gedaan hebben moesten we niet vastzitten tussen de sluisdeuren. Hij opent ze ietsje verder (nog steeds niet volledig), maar we tuffen héééééééééééééél langzaam in de sluis. Te langzaam naar zijn goesting, we liggen nog niet stil of hij bedient de sluis al, ik leg de lus nog over de drijvende bolder, maar tegen dan zijn we bijna boven. Dan gaan we ons verhaal halen bij de brave man, hij kijkt ons spottend aan en zegt net niet dat we het VNF niets kunnen maken. Peter zegt tegen hem dat dit een triestige reactie is voor een ambassadeur van het VNF. Ik denk wat zegt hij nu? Blijkt dat de man een t-shirt draagt met die tekst. Hij zegt dat hij dat shirtje ook maar gekregen heeft. Dat vinden we dan weer grappig.  Enfin, ondertussen is de sluis open en varen we zonder verdere ongelukken uit. Om dan 500 meter in de volgende sluis te varen en te ontdekken dat ik mijn meertouw aan de bolder heb laten hangen!!!

    Fiets van boord, Peter alleen uit de sluis laten vertrekken  en ondertussen is onze ambassadeur ook aan de sluis gearriveerd. Hij probeert mij nog een beetje op stang te jagen met te zeggen dat het touw allang onder water is verdwenen. Maar ik heb blijkbaar goed gereageerd want ik mag aan de passagierszijde gaan kijken, om te constateren dat ons touw “gered” is. Ik moet het zelfs niet meenemen met mijn velooke, hij brengt het aan boord. Als dat geen ambassadeur van het VNF is 😊.

    Blunder 2 – een kortje

    We vertrekken in Saint-Julien-sur-Dheune, ik kijk opzij en zie weer iets zwart in mijn ooghoek. Deze keer geen meertouw, maar onze elektriciteitskabel, we liggen nog aan de walstroom.  Ook deze blunder loopt goed af!

    Blunder 3 – veel en veel korter

    Peter trimt zijn baard en besluit zijn bakkebaarden ook wat in te korten. Een ietsepietsie te kort, er staat geen opzetstuk op zijn tondeuse en hij heeft een stukje van zijn “coupe” kaal geschoren 😊😉.

    Ondanks alle blunders vinden we het hier fantastisch. Zoals hier in Génelard, lekker rustig in een kommetje van ’t kanaal, met ons smoeltje in de zon, een glas frisse witte wijn in de hand, de beelden van de Tour (zonder “Woet”) op de achtergrond, meer moet dat voor ons niet zijn! 😊

    Beste lezer, geniet alvast van het verlengd weekend!

    En voor de Gentse Feestenvierders: NIE PLEUJE! 😊

    Groetjes,

    Peter en Conny

    Datum  Vertrek  Aankomst  KM  HR  Sluis  Vaarwegen  Overnachting 
     14/07 Fragnes  Santenay  16,8  6u   11   Canal du Centre  Halte Fluvial, geen voorzieningen 
     15/07 Santenay  Saint-Léger-sur-Dheune  8,6  1u50  Canal du Centre  Halte Fluvial, water en elektra 
     16/07 Saint-Léger-sur-Dheune  Saint-Julien-sur-Dheune 11,3 5u15 11 Canal du Centre  Halte Fluvial, water en elektra, gratis
     17/07 Saint-Julien-sur-Dheune Blanzy 16,5 6u30 15 Canal du Centre  Halte Fluvial, water en elektra, gratis 
     18/07   Blanzy Montceau-les-Mines   3,3 1u15 2 Canal du Centre  Jachthaven in centrum van de stad
     20/07 Montceau-les-Mines  Génelard 17,6 4u50 7 Canal du Centre   Halte Fluvial, water en elektra, gratis 


















    20-07-2023 om 16:34 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.COTE D’OR, niet de chocolade maar de streek aan de Saône.

    Dag beste lezer,

    Neem een koffietje of een tasje thee, een glaasje wijn of een pintje en zet u  efkes op uw gemak, want nous avons beaucoup à raconter 😊.

    We liggen in Fragnes (niet te gek ver van Chalon sur Saône) op het Canal du Centre, een bijna perfecte aanligplaats, alleen jammer dat je op de achtergrond het aanhoudende geruis van de befaamde autoroute du Soleil hoort. Inderdaad beste vakantieganger, we kunnen jullie horen op weg naar de zon 😊.

    Vrijdag was onze laatste dag op het Canal entre Champagne et Bourgogne. Even overwogen we om er nog een laatste nacht door te brengen, maar de ligplaats is aan een fabriekje, dus wordt het na al die weken terug eens een rivier: de Saône.

    Twee (al bredere) sluizen verder stoppen we in Auxonne. Geen plaats voor de vermoeide reiziger, geen probleem, we laten onze spudpalen wel zakken. Zaterdag varen we naar een vrijgekomen plaats, zodat we aan wal kunnen.

    Het is weekend en dan weten we dat het drukker is op en rond het water, we kunnen de ganse dag genieten van waterskiers, ’s avonds van een vuurwerkje en later van nachtbrakers die tot 4 uur in de morgen een feestje houden op hun terras vlak aan ons schip. Aan ons ponton hebben we bezoek, eerst van een huurboot die onze Mira-Ceti gebruikt als afstopper, speciale manier van stoppen, varen tot tegen de boeg van een ander schip, en dan stop je gewoon vanzelf . Gelukkig zijn het polyester bootjes en is de snelheid minimaal. En later op de dag vraagt er een Frans koppel of ze langszij mogen liggen. Als dank mogen we een aperitiefje bij hen aan boord komen drinken. Zo maken we kennis met Guy en Patricia van de Hiram de Tyr.

    De volgende dag varen we verder naar Saint Jean de Losne, een klein stadje op de samenloop van het Canal du Bourgogne en de Saône. Ooit was dit de hoofdstad van de binnenvaart, nu de grootste rivierjachthaven in Frankrijk, we kennen verschillende mensen die hier hun jacht verkocht hebben. Langs de stadskade kunnen we niet liggen er zijn drakenbootraces aan de gang, maar gelukkig kunnen we terecht in de binnenhaven.

    Het enige nadeel, het is heet, bloedheet en omdat we beschermd liggen, hebben we ook weinig verkoelende wind. Om toch een beetje afkoeling te hebben, blazen we ons ponton op zodat we met onze voetjes in het water kunnen bungelen. Zwemmen durven we niet, want het water ziet hier giftig blauw.  We denken dat dit de fameuze blauwalgen zijn. Als we de wc doortrekken, hebben we geen WC eend nodig om mooi blauw water te hebben 😊.

    Later op de dag hebben we de Hiram opnieuw aan de andere zijde van onze steiger. Dus nodigen we hen uit voor een tegenbezoekje. Interessante mensen, Guy is psycho-analyst, Patricia werkt o.a. met warme oliën en Tibetaanse klankschalen. Ik heb de dag nadien letterlijk aan de lijve mogen ondervinden wat deze therapie inhoudt. Mijn nek zit volledig geblokkeerd, Voltaren op gewreven, maar helaas zonder resultaat. Na een massage van Patricia kan ik mijn nek opnieuw draaien! 

    Maar terug naar de zondag, we willen wel iets gaan eten, maar alles is volzet omdat de drakenbootroeiers alles opgeëist hebben. We hebben van armoe een belegd broodje bij de bakker gekocht. En we hebben uiteraard het Maison des Mariniers bezocht, een museum gewijd aan de geschiedenis van de binnenvaart en het leven van de schippers.

    Dit brengt me naadloos bij het slechte nieuws dat we op maandag krijgen. Twee maanden na het overlijden van een tante is er nu ook een nonkel overleden. François Maas (geboren in Conflans-Sainte-Honorine op 27/09/44, overleden in Brugge op 10/ 07/2023). Zijn laatste actieve carrière als schipper was op de Lamme Goedzak, de rivierboot die op de Damse Vaart tussen Brugge en Damme vaart. Lamme Goedzak, dit personage heeft zoveel gelijkenissen met François. Lamme goedzak is de beste vriend van Tijl Uilenspiegel, een zachtmoedige man die van het leven geniet. Hij is (net als mijn oom) verzot op eten en drinken en helpt Uilenspiegel graag met het uitvoeren van diens fratsen. Zaterdag is de uitvaartplechtigheid, dit hoort zo, nonkel François is schipper, die worden niet begraven, maar varen uit. Goeie reis, grappige nonkel, vaar wel allemansvriend!

    Leven en dood staan dicht bij elkaar. Zo krijgen we in dezelfde week te horen dat er nieuw leven op komst is. Omdat we niet zeker zijn dat iedereen al op de hoogte is, willen we er nog niet te veel van zeggen. Maar we zijn superblij met dit heuglijke nieuws!

    Het varen op de Saône is gelijk een rustpauze tussen twee kanalen. We varen nu dubbel zo snel, er zijn amper sluizen. Maar we zijn wel verplicht om een reddingsvest te dragen in de sluis of je wordt niet geschud. En een voorbeeldje van ieder nadeel heb zijn voordeel, tijdens een jaarlijkse controle in België moesten we opblaasbare reddingsvesten aan boord hebben. Dus ook al hebben we 10 vesten aan boord, we investeren in nog 2 extra retedure exemplaren. Het jaar nadien, krijgen we te horen bij de controle dat dit niet verplicht is (maar als je ze hebt, moeten ze wel om de twee jaar gecontroleerd worden!). Enfin nu we ze toch hebben, kunnen we vrij elegant versassen en moeten we niet die lompe oranje vesten aan die diep in ons schip ergens weggestoken zitten 😊. Zo hebben ze toch voor iets gediend in die 2 sluizen.

    Als we in Seurre aanmeren, voelen we ons even VIP’s, want onze plaats is afgezet en er hangt een bordje met “Reservé Mira-Ceti”. Het is vandaag zo heet dat we  veel zin hebben om de ganse dag in de capitainerie door te brengen, want daar hebben ze airco! Dat doen we uiteraard niet, we bezoeken het plaatsje, maar er is letterlijk geen mens op straat, enkel de zwaluwen hebben hier precies geen last van de hitte. Als we terug aan boord komen, komt de havenmeesteres ons verwittigen dat er zware storm op komst is met hevige rukwinden en hagelbuien. Dus hebben we al onze touwen gebruikt om ons Mira vast te leggen, als we nu op drift geraken, hebben we het ponton gegarandeerd ook mee 😊. Al bij al valt het bij ons mee, enkele kilometers verderop hebben ze wel af te rekenen met ontwortelde bomen en ander onheil.

    Onze laatste dag op de Saône zijn we vooral verrast door de variëteit van vogels dat hier rondvliegt. Zo spotten we ooievaars, bijeneters, wielewalen, ijsvogeltjes, en massa’s soorten reigers.

    Onze eerste sluis op het Canal du Centre brengt ons 10 meter naar boven, met drijvende bolders, een makkie. Alleen moeten we eerst een passagiersboot laten voorgaan, eentje waar je voor een slordige 15.000 euro per passagier een weekje mee kan varen. Ze hebben wel een zwembad aan boord! En dan mogen wij schutten, in geen tijd zijn we boven, maar dan gaan de sluisdeuren niet open. Volgens de jobstudent, een supervriendelijke jongen, nog groen achter zijn oren, is dit de eerste keer in 20 jaar dat dit voorvalt😊. Enfin, na een groot half uur hebben ze ons bevrijd.

    Ik ben ook niet onder de indruk van de ligplaats (en dat is dan nog zacht uitgedrukt), vlak aan een grote baan, te ondiep, we moeten voor het eerst onze loopplank gebruiken. Gelukkig heeft Peter na een verkenning gezien dat er 700 meter verder wel een top locatie is. Dus spudpalen omhoog en here we are (we liggen vlak voor de luxe passagiersboot met zwembad…).  

    ’s Avonds gaan eten, beperkte kaart, want ze hadden een live optreden. Maar heel lekker en goede muziek. Vanavond moeten we ook niet vroeg gaan slapen, want tot 3 uur is er muziek, dans, eten en vuurwerk voorzien naar aanleiding van Quatorze Juillet! Ze zijn hier in alle staten want ze verwachten minstens 300 man 😊.

    Tot volgende week beste lezer!

    Groetjes,

    Peter en Conny


     Datum Vertrek  Aankomst KM  HR  Sluis  Vaarwegen  Overnachting 
     07/07 Oisilly  Auxonne  35,4  7u  Canal entre Champagne et Bourgogne - Saône  Ponton, elektriciteit per uur 
     09/07 Auxonne  St.Jean de Losne  18,3  2u30  Saône  Jachthaven
     11/07 St.Jean de Losne Seurre   16,5   2u15   Saône  Halte fluvial, water en elektra
     12/07 Seurre Fragnes  50,6   7u   Saône - Canal du Centre  Halte fluvial, water en elektra 

















    13-07-2023 om 14:18 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-07-2023
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SAPERE AUDE!

    Dag beste lezer,                                                                      

    We zijn bijna op het einde van het Canal entre Champagne et Bourgogne. Dit water krijgt van ons een 9/10. Hier geen stress: voldoende vaar (-en drink) water, matige algengroei, sluisdeuren gaan volledig open, leuke ligplaatsen, aangename stadjes. Maar mensen met een vaartuig, denk er niet aan om ook langs hier te komen, want volgende woensdag sluiten ze het vaarseizoen hier af, hun (reserve)water is allemaal op!

    Gelukkig hebben we al eerder besloten om toch tot onze oorspronkelijke bestemming te varen: Digoin (want terugkeren is nu geen optie meer voor ons).

    We hebben Belgen ontmoet! Wat zeg ik, (ex)streekgenoten, de Ixia van Zelzate (ligplaats in Sas van Gent). We hebben een paar dagen op dezelfde locaties gelegen en samen gebarbecued en petanque gespeeld (gelukkig geen pro’s in de buurt want ons balspel is nogal belabberd 😊).

    We zijn de steile helling naar Langres op gefietst. Eerst hebben we de kathedraal van St. Mammès bezocht, ik geef toe, we bezoeken zoveel kerken en kathedralen dat we achteraf begot (of is het bij god?) niet meer kunnen zeggen wat typisch, speciaal of uitzonderlijk is. Hier vallen vooral de wandkleden op, maar ook van het bouwwerk, met aanpalende (niet bezochte) bibliotheek zijn we onder de indruk.

    Langres biedt met zijn hoge omwalling en zijn 12 vestingtorens een fantastisch panorama op zijn omgeving. We kunnen ons fietstochtje naar het meer van La Liez al schrappen, we hebben van hierboven al een ideaal “drone” zicht 😊.

    En als ik zoals een encyclopedie begin te klinken, dan is dat de schuld van de in Langres geboren Denis Diderot, schrijver, filosoof en redacteur van de Encyclopédie. Kwik en Flupke hier hadden er beter wat meer in gelezen vroeger, dan hadden ze direct doorgehad dat het museum van de Verlichting niet een veredelde Massive is, maar een ode aan de stroming uit de 18de eeuw die het optimisme, empirisme en rationalisme uit de wetenschappelijke revolutie toepaste op de maatschappij! (Voor de jongere lezers, vroeger bestond wikipedia helemaal niet, toen moesten we onze kennis halen uit dure, omvangrijke, papieren boeken, die gewiekste colporteurs van deur tot deur aan de brave man verkochten. Eens je getekend had voor deel 1, was je erna verplicht alle 20 boekdelen aan te schaffen!).

    En nu liggen we vlak aan de Viaduc d’Oisilly, een brug van 293 meter lang, gebouwd tussen 1886 en 1887. We voelen ons een beetje als god in Frankrijk, rust, zon, een aperitiefje en de Tour de France op tv 😊.

    Fijn weekend, beste lezer!

    Groetjes van de verlichte geesten ShockedRolling Eyes

    Peter en Conny


     Datum Vertrek  Aankomst  KM  HR  Sluis  Vaarwegen  Overnachting 
     30/06 Foulain  Rolampont  14,3   3u50  Canal entre Champagne et Bourgogne Halte Fluvial Rolampont, water en elektra, gratis 
     01/07 Rolampont  Langres  10,2  3u40  Canal entre Champagne et Bourgogne  Halte Fluvial Langres, water en elektra 
     03/07 Langres   Prépape  20,8  6u50  13   Canal entre Champagne et Bourgogne Halte Fluvial, geen voorzieningen 
     04/07 Prépape Cusey  12,2  4u10  11  Canal entre Champagne et Bourgogne  Halte Fluvial, water en elektra, gratis 
     05/07 Cusey  Fontaine-Française     16,2 5u45  Canal entre Champagne et Bourgogne   Op onze spudpalen
     06/07 Fontaine-Française  Oissily  12,3  Canal entre Champagne et Bourgogne  Op onze spudpalen
















    06-07-2023 om 15:26 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per maand
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 11--0001



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs