Peter en Conny gaan
ook een maand of 6 in winterslaap. We gaan jullie ons laatste reisverslag
uiteraard niet onthouden, samen uit, samen thuis 😊.
Zaterdagmorgen,
8/10 zijn we naar Zierikzee gevaren. Ons wel bekend van de fietstocht Eeklo-Zierikzee-Eeklo,
ooit die 150 kilometer gedaan op één dag met mijn - toen nog niet elektrisch - fietsje.
Het varen ging ons gemakkelijker af, maar we hadden toch af te rekenen met een
stevige tegenwind (4 à 5 Bft) en nog wat tegenstroom op de koop toe. In Zierikzee mochten we met onze zout
overladen schuit bij de beroepsvaart gaan liggen van de havenmeester, onze
portemonnee was hem dankbaar 😊.In de late namiddag zijn Roland en Dorine
langs gekomen, we konden nog ene drinken op ons eigenste terras, temperaturen
waren nog heel aangenaam in het najaarszonnetje.
De dag nadien
hebben we ook samen doorbracht op het Veerse Meer. Boot of camper, toch gemakkelijk als je overal
je eigen bed mee kan verhuizen. Camper gaat wel iets vlugger, wij moesten toch meer
dan 3 uur varen om onze steiger te bereiken. Eerst proberen aanleggen aan de
buitenkant van de steiger, maar dat was niet ons beste idee, het was vrij ondiep
en de bodem was beenhard, onze spudpalen hadden geen grip. Uiteindelijk aan een
andere steiger en aan de binnenkant aangemeerd. Helder water dat het daar is,
zo helder dat onze buurvrouw van het zeiljacht haar badpak heeft aangetrokken
en een flink eind is gaan zwemmen.Daar
hadden wij geen oren naar, veel te koud water en veel te grote, kleurrijke
kwallen daar.Laat ons maar lekker
buiten van het zonnetje genieten, en van een natje en een droogje, dat ook 😊.
Maandagmorgen onze
motor gestart om onze laatste stopplaats in Nederland aan te doen: Middelburg.
Gelukkig was er nog plek aan de kaaimuur, want maandag werkt (vanaf oktober) de
havenmeester niet en dus worden de bruggen ook niet gedraaid. Middelburg al een
paar keer bezocht met schip of auto, dus vrij bekend terrein daar. Om onze reis
af te sluiten nog eens een culinair hoogstandje verorberd: kibbelingen 😊.
Dinsdag, 11 oktober
voorspelden ze een windstille, mooie dag. En de voorspelling is uitgekomen, ideaal
weertje om de Westerschelde over te steken. Anoniem kan dat niet, we zijn
gespot vanuit een appartement in Breskens 😊. Wijzelf hebben een 50-tal zeehondjes gespot,
we zien er altijd wel bij de overvaart, maar zon bende zonnekloppers samen
hadden we nog niet gezien. Overnachting op de Moervaart, where else? De laatste
keer genieten van de stilte en de natuur (relatief natuurlijk in een havengebied).
Woensdag was het
zover, onze laatste reis dit jaar (normaal gezien toch, met ons weet je nooit 😊). We moesten ons vertrek wel een tijdje
uitstellen, teveel mist. Het eerste wat we zagen als de mist optrok was een
stuk of 10 ooievaars aan de overkant. We
hebben veel tijd (die we eigenlijk in overvloed hebben) goedgemaakt in de sluis
van Evergem, we konden direct mee schutten. En we blijven tradities in ere
houden, kapitein Jan is onderweg aan boord gestapt, om het laatste stuk te
varen en ons Mira in achteruit in de jachthaven binnen te voeren. Hij heeft ons
netjes geparkeerd tussen een Pool en een Engelsman, onze buren deze winter. En zoals altijd wacht Trees haar kapitein Jan op om hem veilig terug thuis te brengen.
En dat is het,
beste lezer, ons reisverslag naar Berlijn zit er bij deze op. We hebben, bij benadering, een 2500 kilometer afgelegd (zo'n 360 motoruren). Hier gaan de
boeken toe of beter gezegd open, want we hebben ons al lid gemaakt van de
Brugse bibliotheek 😊.Als jullie meer vaaravonturen willen lezen
van ons, dan kunnen jullie 1 april 2023 in jullie agenda aanstippen, want dan gaan
kiezen we weer het ruime sop naar een
nieuwe bestemming.
Bedankt om met ons
mee te reizen
Groetjes,
Peter en Conny
Afgelegd traject:
Datum: 08/10
Vaarroute: Steenbergse Vliet -Volkerak Krammersluis Oosterschelde
Zeelandbrug door naar Zierikzee
Vaaruren: 4u30
Overnachting:
Zierikzee, bij de vissersboten
Datum: 09/10
Vaarroute: Zierikzee
- Oosterschelde- Zandkreeksluis Veerse Meer (Geersdijk)
Vaaruren: 3u30
Overnachting: Veerse Meer geen voorzieningen
Datum: 10/10
Vaarroute: Veerse
Meer Sluis Veere Kanaal door Walcheren - Middelburg
Vaaruren: 2u30
Overnachting: Middelburg.Opgelet vanaf oktober op maandag geen
havenmeester, dus niet zeker of er een ligplaats vrij is.
Datum: 11/10
Vaarroute: Middelburg
- Kanaal door Walcheren sluis Vlissingen Westerschelde (via Breskens en de
Bol) sluis Terneuzen Kanaal Gent-Terneuzen Moervaart
Dat blijft een lekker weertje hé, dat is genieten zulle.
Zullen we nog eens onze wedervaren vertellen?Alles rustig zulle, we varen op bekende
wateren, dan weten we min of meer wat we mogen verwachten, alhoewel
Zo is er het brugje aan de Noorderplassen in Almere,
zelfbediening, genre druk 10 seconden op knop, wacht tot de hefboom voor de
voetgangers naar beneden is, druk 60 seconden op de knop tot de brug open is,
druk 10 seconden voor groen licht.Eens
door de brug, zelfde procedure om de brug te sluiten.Enkele jaren geleden was ik vergeten om op
het knopje te duwen om de brug weer te sluiten. Ocharme die voetgangers, toen,
die moesten wachten tot er weer een jacht passeerde. Ik heb het deze keer goed
gemaakt, het licht ging niet direct op groen, dus heb ik de brug nog eens
dichtgedaan om de voetgangers en fietsers door te latenBij de tweede poging konden we veilig
doorvaren.
Zo is er de
vaargeul naar de Grote Zeesluis (niet te veel voorstellen van Grote Zeesluis, 2
van onze soort kunnen er niet in).Peter
had een route ingegeven om buiten de betonning te varen op het Ijmeer, maar ik had geen zin om op een lijntje te
varen, dus heb ik een kleine omweg gedaan om tussen de boeien te kunnen
varen.Dat uitstel van een kwartiertje
had wel gevolgen in de vaargeul.Er was
juist een zeilwedstrijd in voorbereiding. Alle zeilbootjes waren druk bezig met
hun zeilen op te trekken, dan hebben ze geen oog voor tegenliggend verkeer.
Peter naderde stapvoets (genre stappen met een rollator) en mijn vinger lag op
1,3 cm van de knop van de hoorn om in geval van nood eens van ons te laten
horen. Alles is vlot verlopen, maar volgende keer luister ik naar Peter als hij
een beslissing neemt, volgende keer wel . Misschien . 😊.
Zo is er de Vecht. Wat is het daar rustig buiten het seizoen, het
rijk voor ons alleen.Dit watertje
vinden we een van de mooiste in Nederland (en eigenlijk staat het bij ons boven
de Oude Leie, wat toch ook een toppertje is). In Maarssen hebben we van onze
buurman een advies gekregen: wees lief voor elkaar. Als dat geen goed raad is 😊.
Zo is er de
overnachtingsplaats aan de jachtensluis van de Volkerak.Steigers kunnen niet meer betreden worden
(voor het ogenblik), we lagen achter tralies (hekwerk die belette dat we op de
steigers zouden stappen). Veilig is het wel, er kan zeker niemand aan boord,
gezellig was het niet. Normaal gezien gingen we door de Biesbosch naar de
Dintel varen, maar vanaf oktober is dat sluisje aan Werkendam maar sporadisch
open, we moesten twee uur wachten.Ik heb
eens gekeken in mijn woordenboek en het woord geduld heb ik niet gevonden 😊. Dan maar besloten rond te varen: langs de
Amer naar de Dintel.Maar dan zag ik de
brug van de Moerdijk , en dan maar, voor de derde keer op een dag besloten om
onze reisroute aan te passen en over het Hollands diep naar de Volkerak te
varen.
Zo is er de
Steenbergse Vliet, rustig liggen op onze palen, net buiten het woelige water
van de Volkerak. En daar hebben we nog eens Belgen ontmoet (met de boot).Behalve Peter zijn nicht en haar echtgenoot
zijn we in Duitsland geen enkel ander Belgisch jacht tegengekomen en ook hier
in Nederland kunnen we ze op één hand tellen. Maar vandaag dus 2 stuks.Peter heeft hier een goede zaak gedaan. Eerst
kwam er een zeiljacht langszij, ze vroegen of ze even langszij mochten liggen
om te picknicken. Zijn goede daad heeft hem 2 Orvals opgebracht als beloning 😊.Iets
later kwam er een motorjacht langs, genre golvenmaker eerste klas, maar deze
kwam stilletjes ons huisje voorbij.Met
reden, hij wou ons iets vragen/zeggen.Of ons schip een Vennekens was die een jaar of 18 geleden gebouwd
was?De man was van Mechelen en deze
sympathieke manenblusser had ons Mira weten bouwen.
We merken het aan
alles, we naderen onze stal 😊.
Maar eerst gaan we
nog een paar dagen genieten van het zoute water hier (Zierikzee, Veerse Meer,
Vlissingen) om dan hoogstwaarschijnlijk dinsdag ons laatste zoute buiswater te
slikken op de Westerschelde. We houden jullie op de hoogte.
Fijn weekend en veel
groetjes van ons.
Afgelegd traject:
Datum: 02/10
Vaarroute: Lage Vaart: Dronten Almere Noorderplassen
Vaaruren:6 uur (rustig gevaren aan 7 km/u)
Overnachting:
Almere Noorderplassen, spudpalen, geen voorzieningen.
Datum: 03/10
Vaarroute: Almere
Noorderplassen
Vaaruren:5
uur
Overnachting: Passantensteiger Nederhorst den Berg, geen
voorzieningen.
We beginnen onze stal te ruiken zulle, we liggen al in Flevoland.
Hier rap eens onze avonturen van de voorbije dagen neerpennen.
Het toertje van Groningen naar Burgum was bekend terrein, altijd
rechtdoor op het Van Starkenborghkanaal. Dit vaarwater is vernoemd naar Edzard
Tjarda Van Starkenborgh Stachouwer, een Nederlands politicus. Alsjeblief, dit
kan tellen als wistjedatje. Stel je voor, een waterloop dat naar jou vernoemd
wordt. Moest een waterloop naar mij vernoemd worden, ik zou de voorkeur geven
aan een echte rivier, met een bron en een monding, dat zou dan de Maas heten,
klinkt bijlange niet slecht, vind ik 😊😊.
De maandag, speciale dag: a small step for man, but a giant
leap for Peter.Bijna 5 maanden in pensioen
en voor het eerst heeft hij kunnen vissen (en dan nog wel op een van onze favoriete
stopplaatsen in Friesland: de Grutte Kritte). En de visjes (laten we zeggen dat
hier de kwantiteit belangrijker was dan de kwaliteit 😊)
waren al even content om hem terug te zien 😉. Dit
is Friesland, er stond behoorlijk veel wind, maar we lagen goed beschermd in onze
baai.
Ook de dinsdag terug op een Marrekrite, terug een plekje uit
de wind gezocht. De rest van de dinsdag was opnieuw visdag. Ik vond het tijd om
onze tafel nog eens in te oliën, enkele hardnekkige vlekken afgeschuurd met
veel te grof schuurpapier, niet zon schitterend resultaat.Hulplijn Peter zegt dat hij het wel kan fixen
en het is hem uiteraard ook gelukt.
De donderdag hebben
we eens een nieuw stukje Friesland uitgeprobeerd, we zijn langs de Scharsterrijn
gevaren. Op een bepaald moment vaar je onder de autostrade, wij kunnen er onder
voor jachten met een hogere opbouw, geen probleem, leggen ze gewoon het razend
drukke verkeer stil en wordt er een brug geopend. Dit kan volgens ons alleen in
Nederland.
Vrijdag, 30 september,
hoog tijd om Friesland te verruilen voor de provincie Overijssel. Zoals al een
paar maal vermeld, we hebben regelmatig met veel wind af te rekenen, het is
natuurlijk ook al herfst. We besluiten het IJsselmeer links (eigenlijk rechts) te
laten liggen en langs binnen onze weg te vervolgen, dus via Ossenzijl, Steenwijk
en Giethoorn richting Randmeren. Een paar jaar geleden konden we niet via
Ossenzijl, hoog tijd om ons Mira langs daar te sturen. Op een paar kilometer
van daar zien we dat er nog niets veranderd is, boten langer dan 20 meter en
breder dan 4,5 meter mogen nog altijd niet passeren. Wat een domper op de feestvreugde.
Peter heeft dan zijn stoute schoenen aangetrokken en gebeld naar de sluis of we
toch niet verder konden. Driewerf hoera, we mochten doorvaren, weliswaar op
eigen risico. Overschot had Peter niet, maar met hek-en boegschroef heeft hij
netjes, de hindernis genomen. Ik fier op
mijn maatje, maar toen ik de grijns op zijn smoeltje zag, merkte ik dat hij
minstens even content was van zijn prestatie 😊. In Giethoorn wachtte ons nog een aangename
verrassing, in Steenwijk ligt de Flâneur, en Ann en Noël waren dit weekend toevallig
ter plaatse, dus hebben ze ons verblijd met een bezoekje. Ik bedenk me juist
dat we mijn verjaardag al in de drie verschillende Venetiës hebben
gevierd.Al eens in de enige echte in Italië,
een paar jaar geleden in Brugge: het Venetië van het Noorden en nu in Giethoorn
ofte Hollands Venetië. Volgend jaar wordt het pizzeria Venezia, zeker weten 😊.
Plan was om vandaag
door te stomen naar Midden-Nederland, naar de Randmeren (Drontermeer, Veluwemeer,
Eemmeer, Gooimeer). Er zijn daar tal van eilandjes waar je kan aanmeren. Maar
tussen droom en daad staan wetten in de weg. Bij de eerste sluis hadden we al
iets om over te schrijven.Er was een
MOB (man over board speciaal voor Rita een verduidelijking van het vakjargon 😊). De man was iets te enthousiast met het proberen
zijn touw over de bolder te leggen, maar zijn armen waren te kort, een frisse
duik in de sluis, een nat pak en een beschadigd ego waren daarvan het gevolg. Beste
lezer, de term WOB ofte woman over board bestaat niet 😊. In mijn geval heb ik geluk, Peter zorgt er
altijd voor dat ik mij niet moet forceren, hij stopt altijd mooi aan het
aanlegpaaltje, hij bespaart mij een fris bad 😊. Verder was het pittig varen, er stond een
iets meer dan stevige bries (windkracht 4-5 op het Ketelmeer), ik heb even
genoeg buiswater gezien vandaag 😊. Toen we eindelijk in rustiger vaarwater
kwamen, kregen we te horen van de centrale meldpost Ijsselmeer dat er een sluis
gestremd is op de Randmeren tot 07 oktober.Onze kar dan maar gekeerd om langs de Lage Vaart in Flevoland naar
Muiden te varen. En voilà, mijn verstelske is uit, we liggen nu in Dronten.
In Dronten, op onze
luie konten, we hebben kunnen varen zonder affronten, wat zijn we toch een
bofkonten 😉.
Geniet van de mooie
najaarsdagen en tot binnenkort.
Groetjes,
Peter en Conny
Afgelegd traject
Datum: 25/09
Vaarroute: Groningen Vanstarkenborghkanaal - Burgermeer
(De Meeuwen/Burgum)
Vaaruren: 6 uur
Overnachting:
Marrekritesteiger De Meeuwen
Datum: 26/09
Vaarroute: Burgermeer Wijde Ee Prinses Margrietkanaal
Lange Sloot (Earnewald) Grutte Kritte