Inhoud blog
  • Home sweet home
  • Het zit er bijna op!
  • De laatste loodjes (gevonden aan een visdraad aan onze schroefas)
  • Het lek is gedicht!
  • Alles komt goed!
    Zoeken in blog

    Mira-Ceti
    Met ons varend woonschip op de Franse wateren
    13-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ooievaars in de mist

    Dag beste lezer,

    We liggen hier nu te blinken in Brugge zie, onze winterbestemming.  Ons Mira gaat een maandje of 6 op haar lauweren rusten. Ze is hier wel graag, ze valt hier bijlange niet op tussen al haar grote broers en zussen.

    Peter en Conny gaan ook een maand of 6 in winterslaap. We gaan jullie ons laatste reisverslag uiteraard niet onthouden, samen uit, samen thuis 😊.

    Zaterdagmorgen, 8/10 zijn we naar Zierikzee gevaren. Ons wel bekend van de fietstocht Eeklo-Zierikzee-Eeklo, ooit die 150 kilometer gedaan op één dag met mijn - toen nog niet elektrisch - fietsje. Het varen ging ons gemakkelijker af, maar we hadden toch af te rekenen met een stevige tegenwind (4 à 5 Bft) en nog wat tegenstroom op de koop toe.   In Zierikzee mochten we met onze zout overladen schuit bij de beroepsvaart gaan liggen van de havenmeester, onze portemonnee was hem dankbaar 😊.  In de late namiddag zijn Roland en Dorine langs gekomen, we konden nog ene drinken op ons eigenste terras, temperaturen waren nog heel aangenaam in het najaarszonnetje.

    De dag nadien hebben we ook samen doorbracht op het Veerse Meer.  Boot of camper, toch gemakkelijk als je overal je eigen bed mee kan verhuizen. Camper gaat wel iets vlugger, wij moesten toch meer dan 3 uur varen om onze steiger te bereiken. Eerst proberen aanleggen aan de buitenkant van de steiger, maar dat was niet ons beste idee, het was vrij ondiep en de bodem was beenhard, onze spudpalen hadden geen grip. Uiteindelijk aan een andere steiger en aan de binnenkant aangemeerd. Helder water dat het daar is, zo helder dat onze buurvrouw van het zeiljacht haar badpak heeft aangetrokken en een flink eind is gaan zwemmen.  Daar hadden wij geen oren naar, veel te koud water en veel te grote, kleurrijke kwallen daar.  Laat ons maar lekker buiten van het zonnetje genieten, en van een natje en een droogje, dat ook 😊.

    Maandagmorgen onze motor gestart om onze laatste stopplaats in Nederland aan te doen: Middelburg. Gelukkig was er nog plek aan de kaaimuur, want maandag werkt (vanaf oktober) de havenmeester niet en dus worden de bruggen ook niet gedraaid. Middelburg al een paar keer bezocht met schip of auto, dus vrij bekend terrein daar. Om onze reis af te sluiten nog eens een culinair hoogstandje verorberd: kibbelingen  😊.

    Dinsdag, 11 oktober voorspelden ze een windstille, mooie dag. En de voorspelling is uitgekomen, ideaal weertje om de Westerschelde over te steken. Anoniem kan dat niet, we zijn gespot vanuit een appartement in Breskens 😊. Wijzelf hebben een 50-tal zeehondjes gespot, we zien er altijd wel bij de overvaart, maar zo’n bende zonnekloppers samen hadden we nog niet gezien. Overnachting op de Moervaart, where else? De laatste keer genieten van de stilte en de natuur (relatief natuurlijk in een havengebied).

    Woensdag was het zover, onze laatste reis dit jaar (normaal gezien toch, met ons weet je nooit 😊). We moesten ons vertrek wel een tijdje uitstellen, teveel mist. Het eerste wat we zagen als de mist optrok was een stuk of 10 ooievaars aan de overkant.  We hebben veel tijd (die we eigenlijk in overvloed hebben) goedgemaakt in de sluis van Evergem, we konden direct mee schutten. En we blijven tradities in ere houden, kapitein Jan is onderweg aan boord gestapt, om het laatste stuk te varen en ons Mira in achteruit in de jachthaven binnen te voeren. Hij heeft ons netjes geparkeerd tussen een Pool en een Engelsman, onze buren deze winter. En zoals altijd wacht Trees haar kapitein Jan op om hem veilig terug thuis te brengen.

    En dat is het, beste lezer, ons reisverslag naar Berlijn zit er bij deze op. We hebben, bij benadering, een 2500 kilometer afgelegd (zo'n 360 motoruren). Hier gaan de boeken toe of beter gezegd open, want we hebben ons al lid gemaakt van de Brugse bibliotheek 😊.  Als jullie meer vaaravonturen willen lezen van ons, dan kunnen jullie 1 april 2023 in jullie agenda aanstippen, want dan gaan kiezen we weer het ruime sop  naar een nieuwe bestemming.

    Bedankt om met ons mee te reizen

    Groetjes,

    Peter en Conny

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 08/10

    Vaarroute:  Steenbergse Vliet -Volkerak – Krammersluis – Oosterschelde – Zeelandbrug door naar Zierikzee

    Vaaruren: 4u30  

    Overnachting: Zierikzee, bij de vissersboten

     

    Datum: 09/10

    Vaarroute:  Zierikzee -  Oosterschelde  - Zandkreeksluis – Veerse Meer (Geersdijk)

    Vaaruren: 3u30  

    Overnachting: Veerse Meer – geen voorzieningen

     

    Datum: 10/10

    Vaarroute:  Veerse Meer – Sluis Veere – Kanaal door Walcheren - Middelburg

    Vaaruren: 2u30  

    Overnachting: Middelburg.  Opgelet vanaf oktober op maandag geen havenmeester, dus niet zeker of er een ligplaats vrij is.

     

    Datum: 11/10

    Vaarroute:  Middelburg - Kanaal door Walcheren – sluis Vlissingen – Westerschelde (via Breskens en de Bol) – sluis Terneuzen – Kanaal Gent-Terneuzen – Moervaart

    Vaaruren: 7u45  

    Overnachting:  Op spudpalen in de Moervaart

     

    Datum: 12/10

    Vaarroute:  Moervaart - Kanaal Gent-Terneuzen – Ringvaart – sluis Evergem – Brugse Vaart – Brugge  

    Vaaruren: 6u15  









    13-10-2022 om 16:05 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sire er zijn nog belgen

    Dag beste lezer,

    Dat blijft een lekker weertje hé, dat is genieten zulle.

    Zullen we nog eens onze wedervaren vertellen?  Alles rustig zulle, we varen op bekende wateren, dan weten we min of meer wat we mogen verwachten, alhoewel …

    Zo is er het brugje aan de Noorderplassen in Almere, zelfbediening, genre druk 10 seconden op knop, wacht tot de hefboom voor de voetgangers naar beneden is, druk 60 seconden op de knop tot de brug open is, druk 10 seconden voor groen licht.  Eens door de brug, zelfde procedure om de brug te sluiten.  Enkele jaren geleden was ik vergeten om op het knopje te duwen om de brug weer te sluiten. Ocharme die voetgangers, toen, die moesten wachten tot er weer een jacht passeerde. Ik heb het deze keer goed gemaakt, het licht ging niet direct op groen, dus heb ik de brug nog eens dichtgedaan om de voetgangers en fietsers door te laten  Bij de tweede poging konden we veilig doorvaren.

    Zo is er de vaargeul naar de Grote Zeesluis (niet te veel voorstellen van Grote Zeesluis, 2 van onze soort kunnen er niet in).  Peter had een route ingegeven om buiten de betonning te varen op het Ijmeer,  maar ik had geen zin om op een lijntje te varen, dus heb ik een kleine omweg gedaan om tussen de boeien te kunnen varen.  Dat uitstel van een kwartiertje had wel gevolgen in de vaargeul.  Er was juist een zeilwedstrijd in voorbereiding. Alle zeilbootjes waren druk bezig met hun zeilen op te trekken, dan hebben ze geen oog voor tegenliggend verkeer. Peter naderde stapvoets (genre stappen met een rollator) en mijn vinger lag op 1,3 cm van de knop van de hoorn om in geval van nood eens van ons te laten horen. Alles is vlot verlopen, maar volgende keer luister ik naar Peter als hij een beslissing neemt, volgende keer wel …. Misschien……. 😊.

    Zo is er de Vecht.  Wat is het daar rustig buiten het seizoen, het rijk voor ons alleen.  Dit watertje vinden we een van de mooiste in Nederland (en eigenlijk staat het bij ons boven de Oude Leie, wat toch ook een toppertje is). In Maarssen hebben we van onze buurman een advies gekregen: wees lief voor elkaar. Als dat geen goed raad is 😊.

    Zo is er de overnachtingsplaats aan de jachtensluis van de Volkerak.  Steigers kunnen niet meer betreden worden (voor het ogenblik), we lagen achter tralies (hekwerk die belette dat we op de steigers zouden stappen). Veilig is het wel, er kan zeker niemand aan boord, gezellig was het niet. Normaal gezien gingen we door de Biesbosch naar de Dintel varen, maar vanaf oktober is dat sluisje aan Werkendam maar sporadisch open, we moesten twee uur wachten.  Ik heb eens gekeken in mijn woordenboek en het woord ‘geduld’ heb ik niet gevonden 😊. Dan maar besloten rond te varen: langs de Amer naar de Dintel.  Maar dan zag ik de brug van de Moerdijk , en dan maar, voor de derde keer op een dag besloten om onze reisroute aan te passen en over het Hollands diep naar de Volkerak te varen.

    Zo is er de Steenbergse Vliet, rustig liggen op onze palen, net buiten het woelige water van de Volkerak. En daar hebben we nog eens Belgen ontmoet (met de boot).  Behalve Peter zijn nicht en haar echtgenoot zijn we in Duitsland geen enkel ander Belgisch jacht tegengekomen en ook hier in Nederland kunnen we ze op één hand tellen. Maar vandaag dus 2 stuks.  Peter heeft hier een goede zaak gedaan. Eerst kwam er een zeiljacht langszij, ze vroegen of ze even langszij mochten liggen om te picknicken. Zijn goede daad heeft hem 2 Orvals opgebracht als beloning 😊.  Iets later kwam er een motorjacht langs, genre golvenmaker eerste klas, maar deze kwam stilletjes ons huisje voorbij.  Met reden, hij wou ons iets vragen/zeggen.  Of ons schip een Vennekens was die een jaar of 18 geleden gebouwd was?  De man was van Mechelen en deze sympathieke manenblusser had ons Mira weten bouwen.

    We merken het aan alles, we naderen onze stal 😊.

    Maar eerst gaan we nog een paar dagen genieten van het zoute water hier (Zierikzee, Veerse Meer, Vlissingen) om dan hoogstwaarschijnlijk dinsdag ons laatste zoute buiswater te slikken op de Westerschelde. We houden jullie op de hoogte.

     

    Fijn weekend en veel groetjes van ons.

     

    Afgelegd traject:

    Datum: 02/10

    Vaarroute:  Lage Vaart: Dronten – Almere Noorderplassen

    Vaaruren:  6 uur (rustig gevaren aan 7 km/u)

    Overnachting: Almere Noorderplassen, spudpalen, geen voorzieningen.

     

    Datum: 03/10

    Vaarroute:  Almere Noorderplassen

    Vaaruren:  5 uur

    Overnachting:  Passantensteiger Nederhorst den Berg, geen voorzieningen.

     

    Datum: 04/10

    Vaarroute:  Nederhorst den Berg – Maarssen (Vecht)

    Vaaruren:  3u15

     Overnachting:  Passantensteiger Maarssen (1 euro/meter + elektriciteit).

     

    Datum: 05/10

    Vaarroute:  Maarssen – Arkel (via Amsterdam-Rijnkanaal), Vianen (Merwedekanaal).

    Vaaruren:  5u15

    Overnachting: Passantenplaats Arkel,  spudpalen, geen voorzieningen (zelfs geen bolders).

     

    Datum: 06/10

    Vaarroute:  Arkel – Volkerak (Gorinchem – Nieuwe Merwede – Hollands Diep)

    Vaaruren:  5 u 15 [PVL1] 

    Overnachting: Aan jachtensluis Volkerak, geen voorzieningen.

     

    Datum: 07/10

    Vaarroute:  Volkerak – Steenbergse Vliet

    Vaaruren:  ongeveer 2 uur (nog diesel gaan tanken in Dinteloord, tijd niet opgenomen)

    Overnachting: Steenbergse Vliet, spudpalen, geen voorzieningen.

     


     [PVL1]







    07-10-2022 om 00:00 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-10-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Giethoorn, hoorn des overvloed (drank/regen/wind)

    Dag beste lezer,

    We beginnen onze stal te ruiken zulle, we liggen al in Flevoland. Hier rap eens onze avonturen van de voorbije dagen neerpennen.

    Het toertje van Groningen naar Burgum was bekend terrein, altijd rechtdoor op het Van Starkenborghkanaal. Dit vaarwater is vernoemd naar Edzard Tjarda Van Starkenborgh Stachouwer, een Nederlands politicus. Alsjeblief, dit kan tellen als wistjedatje. Stel je voor, een waterloop dat naar jou vernoemd wordt. Moest een waterloop naar mij vernoemd worden, ik zou de voorkeur geven aan een echte rivier, met een bron en een monding, dat zou dan de Maas heten, klinkt bijlange niet slecht, vind ik 😊😊.

    De maandag, speciale dag: a small step for man, but a giant leap for Peter.  Bijna 5 maanden in pensioen en voor het eerst heeft hij kunnen vissen (en dan nog wel op een van onze favoriete stopplaatsen in Friesland: de Grutte Kritte). En de visjes (laten we zeggen dat hier de kwantiteit belangrijker was dan de kwaliteit 😊) waren al even content om hem terug te zien 😉.  Dit is Friesland, er stond behoorlijk veel wind, maar we lagen goed beschermd in onze baai.

    Ook de dinsdag terug op een Marrekrite, terug een plekje uit de wind gezocht. De rest van de dinsdag was opnieuw visdag. Ik vond het tijd om onze tafel nog eens in te oliën, enkele hardnekkige vlekken afgeschuurd met veel te grof schuurpapier, niet zo’n schitterend resultaat.  Hulplijn Peter zegt dat hij het wel kan fixen en het is hem uiteraard ook gelukt.

    De woensdag hebben we het kortste tochtje uit onze carrière gevaren, een groot half uur.  We zagen een mooi plekje en we dachten, hier moeten we ook eens aanleggen 😊.  Met de stilte en het mooie nazomerweertje hebben we een paar uur buiten genoten van alles wat de omgeving te bieden had (vogels, hertjes, en natuurlijk zijn ook de vissen weer langs de haak gepasseerd 😊).

    De donderdag hebben we eens een nieuw stukje Friesland uitgeprobeerd, we zijn langs de Scharsterrijn gevaren. Op een bepaald moment vaar je onder de autostrade, wij kunnen er onder … voor jachten met een hogere opbouw, geen probleem, leggen ze gewoon het razend drukke verkeer stil en wordt er een brug geopend. Dit kan volgens ons alleen in Nederland.

    Vrijdag, 30 september, hoog tijd om Friesland te verruilen voor de provincie Overijssel. Zoals al een paar maal vermeld, we hebben regelmatig met veel wind af te rekenen, het is natuurlijk ook al herfst. We besluiten het IJsselmeer links (eigenlijk rechts) te laten liggen en langs ‘binnen’ onze weg te vervolgen, dus via Ossenzijl, Steenwijk en Giethoorn richting Randmeren. Een paar jaar geleden konden we niet via Ossenzijl, hoog tijd om ons Mira langs daar te sturen. Op een paar kilometer van daar zien we dat er nog niets veranderd is, boten langer dan 20 meter en breder dan 4,5 meter mogen nog altijd niet passeren. Wat een domper op de feestvreugde. Peter heeft dan zijn stoute schoenen aangetrokken en gebeld naar de sluis of we toch niet verder konden. Driewerf hoera, we mochten doorvaren, weliswaar op eigen risico. Overschot had Peter niet, maar met hek-en boegschroef heeft hij netjes, de hindernis  genomen. Ik fier op mijn maatje, maar toen ik de grijns op zijn smoeltje zag, merkte ik dat hij minstens even content was van zijn prestatie 😊. In Giethoorn wachtte ons nog een aangename verrassing, in Steenwijk ligt de Flâneur, en Ann en Noël waren dit weekend toevallig ter plaatse, dus hebben ze ons verblijd met een bezoekje. Ik bedenk me juist dat we mijn verjaardag al in de drie verschillende Venetiës hebben gevierd.  Al eens in de enige echte in Italië, een paar jaar geleden in Brugge: het Venetië van het Noorden en nu in Giethoorn ofte Hollands Venetië. Volgend jaar wordt het pizzeria Venezia, zeker weten 😊.

    Plan was om vandaag door te stomen naar Midden-Nederland,  naar de Randmeren (Drontermeer, Veluwemeer, Eemmeer, Gooimeer). Er zijn daar tal van eilandjes waar je kan aanmeren. Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg. Bij de eerste sluis hadden we al iets om over te schrijven.  Er was een MOB (man over board – speciaal voor Rita een verduidelijking van het vakjargon 😊). De man was iets te enthousiast met het proberen zijn touw over de bolder te leggen, maar zijn armen waren te kort, een frisse duik in de sluis, een nat pak en een beschadigd ego waren daarvan het gevolg. Beste lezer, de term WOB ofte woman over board bestaat niet 😊. In mijn geval heb ik geluk, Peter zorgt er altijd voor dat ik mij niet moet forceren, hij stopt altijd mooi aan het aanlegpaaltje, hij bespaart mij een fris bad 😊. Verder was het pittig varen, er stond een iets meer dan stevige bries (windkracht 4-5 op het Ketelmeer), ik heb even genoeg  buiswater gezien vandaag 😊. Toen we eindelijk in rustiger vaarwater kwamen, kregen we te horen van de centrale meldpost Ijsselmeer dat er een sluis gestremd is op de Randmeren tot 07 oktober.  Onze kar dan maar gekeerd om langs de Lage Vaart in Flevoland naar Muiden te varen. En voilà, mijn verstelske is uit, we liggen nu in Dronten.

    In Dronten, op onze luie konten, we hebben kunnen varen zonder affronten, wat zijn we toch een bofkonten 😉.

    Geniet van de mooie najaarsdagen en tot binnenkort.

    Groetjes,

    Peter en Conny

     

    Afgelegd traject

    Datum: 25/09

    Vaarroute:  Groningen – Vanstarkenborghkanaal - Burgermeer (De Meeuwen/Burgum)

    Vaaruren: 6 uur  

    Overnachting: Marrekritesteiger De Meeuwen

     

    Datum:  26/09

    Vaarroute: Burgermeer – Wijde Ee – Prinses Margrietkanaal – Lange Sloot (Earnewald) – Grutte Kritte  

    V aaruren: 2u15

    Overnachting: Marrekritesteiger Grutte Kritte

     

    Datum: 27/09

    Vaarroute:  Grutte Kritte – Earnewald – Prinses Margrietkanaal – Grouw – Terherne – Sneekermeer – Goëngarijpster Poelen (Goaiingarypster Puollen)

    Vaaruren: 3 uur 

    Overnachting: Marrekritesteiger Goëngarijp

     

    Datum: 28/09

    Vaarroute: Goëngarijpster Poelen – Frijgersleat (Gudskop)

    Vaaruren:  20 minuutjes

    Overnachting: Marrekriteplaats Gudskop

     

    Datum: 29/09

    Vaarroute: Frijgersleat (Gudskop) – Noorder-Oudeweg – Langweerder Wielen – Scharsterrijn (of Nieuwe Rijn) - Tjeukermeer

    Vaaruren: 3 uur 

    Overnachting: Marrekritesteiger Tjeukermeer (Vogeleiland)

     

    Datum: 30/09

    Vaarroute:  Tjeukermeer – Pier-Christiaansloot – Jonkers of Helomavaart – Linde (Ossenzijl) – Kanaal Steenwijk-Ossenzijl – Kanaal Beulakerwijde-Steenwijk - Giethoorn

    Vaaruren: 6 uur 

    Overnachting: Giethoorn – Aan/Uit ligplaats: 1,30 €/meter - elektriciteit extra betalen

     

    Datum: 01/10

    Vaarroute:  Giethoorn – Kanaal Beulerwijde – Meppeler Diep (Zwartsluis) – Zwarte Meer – Ketelmeer – Ketelhaven – Lage Vaart - Dronten

    Vaaruren: 6u30 

    Overnachting: Passantenplaats Dronten Brejenbarg (geen voorzieningen)

     

     

     







    01-10-2022 om 17:02 geschreven door Ma@s  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per maand
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 11--0001



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs