De weken vliegen voorbij, alweer zaterdag, het gaat vooruit
hé.
We liggen nog altijd op de Vecht, waarschijnlijk tot
maandag, dan voorspellen ze minder wind, dat vaart wat gemakkelijker op het
Ijsselmeer.
Deze contreien zijn nog altijd bekend terrein voor ons,
weinig avontuur hier, we weten op voorhand waar er ligplaatsen zijn, waar de
restaurantjes, cafeetjes en winkels zijn.Alleen het weer, dat is voor ons, zoals voor iedereen, een vraagteken.
We hebben af te rekenen met een straffe
wind, maar dat zal in België niet anders zijn.
Ik weet niet meer exact waar ik vorige keer geëindigd ben.
Dus misschien val ik wel in herhaling hier en daar.
Normaal gezien gingen we onmiddellijk nadat onze achterbank geïnstalleerd
was, doorvaren naar de Volkerak, maar een zwaar onweer heeft ons doen besluiten
om nog één nachtje in de vluchthaven van Bruinisse door te brengen.
Uiteindelijk zijn we pas op vrijdag vertrokken naar deVolkerak, om code oranje uit te zweten, maar
al bij al hebben we geen extravagante toestanden meegemaakt.
Enfin, zaterdag zijn we van de Volkerak naar Arkel
gevaren.Alles perfect verlopen, geen
noemenswaardigheden te melden. In Arkel (ook daar weten we de Coop zijn) achter
een pot Belgische mayonaise geweest (veel beter dan de Nederlandse, dat is veel
te zoet voor onze smaakpapillen) want zondag zijn het stoverij met frietjes en
daar moet mayonaise bij zijn!
Zondag tijd om ons favoriete (not) kanaal te bevaren, drie
uur klotsen op het Amsterdam-Rijnkanaal. Tijdens het weekend is het een keuze tussen de cholera
en de pest Amsterdam-Rijnkanaal (is kermisgevoel, constant heen en weer
slingeren)of de Vecht (laveren tussen
sloepen, roeiboten en huurboten).We
hebben dus ondanks alle tijd van de wereld voor de avance gekozen.Getuige geweest van de wet van de sterkste,
er was een eend aan het oversteken met haar kuikens zij heeft de overkant
gehaald, haar kindjes zijn in de bekken van meeuwen met gemene oogjes
beland.Geen mooi zicht om te zien
gebeuren.
Haast en spoed, komt zelden goed: de brug in Nigtevecht lag
in panne.Het is te zeggen, de lichten
werkten niet meer correct,als de brug
openging, werden de lichten niet rood voor het autoverkeer.Dus hebben we nog twee uur en een half liggen
klotsen vooraleer we door mochten varen.
We zijn 3 dagen blijven liggen in Nederhorst den Berg (de
jachten mogen maar maximum 3x24 u blijven liggen op dezelfde plaats) en zijn
dan verder gevaren naar Nederhorst den Berg (zelfde dorp, maar in het
bochtige parcours 5 kilometer verder op de Vecht).
Onze ene marifoon is van bedenkelijke kwaliteit, gisteren is
onze betere beginnen mankeren. We zullen er rekening mee moeten houden dat er
na 18 jaar het één en ander zal beginnen verslijten. Ik spreek over de
toestellen hé, wij zijn nog lang niet versleten 😊.
Op de website gekeken, blijkt dat we maar 21 KM (enkel) van
George Kniest liggen.Eens gecheckt op
de kaart, dit belooft een mooi fietstochtje te worden langs rustige wegen.Kettingen gesmeerd, fietszakken uitgehaald en
weg waren we richting Flevoland (Almere). Ongeveer halverwege vraagt Peter of
de winkel wel open is.Ik had geen idee,
en je raadt het al, sluitingsdag de maandag.We konden natuurlijk op dat moment de website geraadpleegd hebben, maar
ons kent ons, eens we bezig zijn kan niets ons stoppen. Rijden, rijden, rijden
en stoempen, stoempen, stoempen. We
hebben van de nood een deugd gemaakt en hebben in de jachthaven van Almere
gegeten.
De dag nadien opnieuw 42 kilometers fietsen, heen en terug,
naar Georgeke Kniest, was iets pittiger dan de dag voordien, lekker stevig
windje.Opnieuw gaan eten in Almere,
deze keer hadden we op de website gekeken voor een restaurantje.We moesten onze weg zoeken tussen allemaal
nieuwbouw appartementsblokken en vonden uiteindelijk de eetgelegenheid. Wat een
teleurstelling, een veredelde fastfoodrestaurant.Maar goed de innerlijke mens moet versterkt
worden, zeker als hij (al dan niet ondersteund door een fietsbatterij) een
inspanning levert. Toen we buiten stapten uit dit culinair laagstandje zagen we
50 meter verder een gezellig (en met een aan zekerheid grenzende
waarschijnlijkheid) en veel beter
restaurantje.
De dagen dat we niet fietsen, doet Peter klussen: marifoons
en de waterpomp vervangen, we hebben geen tuin maar er is altijd wel iets te
doen aan onze schuit.
Gisteren was het weer fietsdag, tripje naar Hilversum.Op papier 10 kilometer enkel, maar ik had een
knooppuntentrajectje uitgestippeld, fantastisch mooie rit maar dubbel zolang
als de kortste weg 😊.
Heb ik het al over vogels gehad?Gisteren vlogen er minstens (en ondanks mijn
zin om lichtelijk te overdrijven, deze keer waren het zeker meer) 100
aalscholvers over de Vecht (en helaas ook over onze boot, we dachten even om
haar DIXI te noemen in plaats van Mira-Ceti). Ik heb er Peter vanonder de
douche voor laten komen, het was indrukwekkend. Er moet hier veel vis zitten in
de Vecht. Peter heeft nog geen tijd gehad om dit daadwerkelijk te controleren.
Ik wijk af, Hilversum dus, vooraleer daar te geraken, zijn
we voorbij een paar dikke villaÿs gefietst, waarschijnlijk optrekjes van de
Gooische vrouwen.Hilversum zelf heeft
ons niet echt bekoord, maar goed, we hebben er voor het eerst in Nederland toch
lekker gegeten 😊.
Vandaag, 28 mei sluiten we af met verdrietig nieuws. Vera, een
kunstenares, in de letterlijke (ze was pottenbakster en maakte fantastische
beelden) en figuurlijke (zij stond zo positief in het leven, dat vonden wij een
kunst op zich) betekenis van het woord, heeft deze morgen haar strijd tegen de
kanker verloren. Amper 56 jaar, We
vonden het een voorrecht haar te kennen en wensen Danny, haar partner, alle
sterkte toe. Rust zacht mooie meid.
Lieve mensen, het leven is zo kort, geniet er met volle
teugen van.
Eindelijk is het ervan gekomen, den blog is gestart (een
beetje gelijk vroeger den blok, alsmaar uitstellen).
Onze eerste 10 dagen zitten er al op zie, de tijd gaat
snel.Even in een notendop vertellen wat
er allemaal gebeurd is. Telegramstijl (de lange versie dan toch 😊),
leest gemakkelijker.
Maandag, 09 mei
Vertrokken vanuit de jachthaven met kapitein Jan en Seppe.
Kapitein Jan heeft onze Estée S en onze Mira-Ceti daar binnen
geloodst, dus vinden we het normaal dat hij de Mira-Ceti symbolisch uit vaart tot
Terneuzen. Wij hadden het trouwens veel te druk met zwaaien naar onze ex collegaÿs
(stonden her en der verspreid op het kanaal en op Zelzate brug).
Onze eerste stopplaats, Terneuzen dus, waar we nog een traditie
in ere willen houden.Toen we daar de
eerste keer toekwamen zijn we (met kapitein Jan) slibtongetjes gaan eten, de
lekkerste die we ooit gegeten hebben.Dus we wilden dit weer doen, helaas was het restaurant gesloten.Maar niet getreurd, slibtong in een ander restaurant
dan maar, deze keer de slechtste die we ooit gegeten hebben.Terneuzen krijgt beide titels 😊.
Dinsdag, 10 mei
Jammer maar helaas, het Corona beestje heeft ons, na lang
zoeken, uiteindelijk toch gevonden. Heel spijtig voor Seppe, hij ging normaal
gezien een weekje meevaren, maar hij is in Veere van boord gegaan, gelukkig
hebben we hem niet aangestoken.
Alle andere dagen, hebben we in quarantaine doorgebracht
op het Veerse Meer.Gelukkig hadden we goed
weer, zodat we tussen de hoest- en niesbuien toch buiten konden genieten. Ook
op het Veerse Meer mogen we niet meer overal liggen, er zijn maar een paar
plaatsjes meer waar een boot van meer dan 20 meter welkom is (en dan moeten we
duimen dat die niet ingenomen is door andere, kleinere jachten).
Woensdag, 18 mei
Op tijd genezen om onze reis te vervolgen naar Bruinisse,
want daar wordt onze achterbank vernieuwd. De bank is deze winter klaargemaakt
en wordt vandaag en morgen geplaatst.Het weer is schitterend, we zijn Bruinisse gaan verkennen … goed voor
15.000 stapjes.
Donderdag, 19 mei
Onze bank is afgewerkt! Het is gewoonweg prachtig, we
kunnen weer 20 jaar genieten op ons zonnebankje (check foto voor én na).
Vandaag is het Peter ook gelukt om zijn hydraulische stuurinrichting
op punt te krijgen. We hebben namelijk een joystick geplaatst, dit laat toe om
met een kleine beweging het roer rapper en/of preciezer te laten sturen, gedaan
met sleuren aan dat stuur (we worden tenslotte een dagje ouder 😊).
Door omstandigheden heeft het (veel) langer geduurd dan voorzien. Normaal
installatie door vakman, maar Peter heeft alles zelf uitgezocht en geplaatst.Er zaten een paar foutjes in het schema, die
hebben ze er nu allemaal uitgehaald, hopen we toch. Morgen gaan we proefvaren, op
de Oosterschelde, breed genoeg om uit te testen 😊.
En nu zijn we op zoek naar een werf, want onze dieptemeter
valt regelmatig uit, het liefst als we een ligplaats zoeken om onze spudpalen
(hier zijn ze dan) uit te zetten, dan mag Maasje met een stok de diepte peilen.
Voor mij moet alles werken, maar zonder die 3 meters vind ik het lastig varen:
dieptemeter, temperatuurmeter (heeft niets met varen te maken, maar sinds ons akkefietje
enkele jaren geleden, hou ik dat ding altijd in het oog en de roerstandmeter. Dus
zijn we nu op zoek naar een werf om naar boven te gaan en een nieuwe
dieptemeter te plaatsen.Peter heeft gelezen
op internet dat de sonar na een aantal jaren niet meer werkt van het type meter
dat we nu hebben.
Jullie lezen het al, we zijn overmorgen nog niet in
Berlijn, maar we hebben tijd zat, geen haast, geen (of toch weinig) stress.Niks moet, niksen mag 😊.
We gaan proberen om één maal in de week te bloggen, het
bewijs is geleverd, gepensioneerden hebben echt weinig tijd 😊.
Fijn weekend alvast en veel groetjes,
Peter & Conny
Fotoÿs van hertjes op het Veerse Meer en van enkele
ligplaatsen. Naast die stoere schepen is onze huidige ligplaats in Bru.