Dag beste lezer,
Deze week hebben we een 40
kilometer gevaren, maar we hebben er een pak minder lang over gedaan dan vorige
week. Allemaal dankzij de beroepsvaart, leve de spitsen!
Op vrijdag zijn we van Tannois
naar Bar-le-Duc gevaren. De moed zakt toch een beetje in mijn teenslippers. Als
je het stadje binnenvaart, passeer je eerst een enorm kerkhof, om dan even
verder te mogen aanmeren tussen een drukke, lawaaierige autoweg en een treinstation,
met zicht op een paar spuuglelijke flatgebouwen. We hebben ons niet aan de
picknickbankjes gelegd, want (soms is een verwittigd man er twee waard) die
zijn voornamelijk bevolkt door hangjongeren (gabbers, echt waar, dacht dat dit
zo jaren 90 van de vorige eeuw was). En om het plaatje compleet te maken, in de
paar schaarse bomen zitten krassende kraaien. Was me dat een kakofonie van vervelende
geluiden. We betalen voor één nachtje, dat moet volstaan. Eens goed gaan eten
en de zaterdag rustigere oorden opzoeken. Helemaal opgetut, vertrekken we
richting stad om dan het eerste restaurant dat we tegenkomen binnen te
duiken, een McDonalds ☹☹. Ik weet het, we zijn
cultuurbarbaren, maar we hebben reuzehonger. Nu worden de frieten ook al in een
plastieken frietzak geserveerd, misschien goed voor het milieu, maar dit is
waar wij de lijn trekken. Volgende keer gaan we naar een Burger King 😊😊.
Enfin, we zijn rap verzadigd en
hebben nog zeeën van tijd om een gezellig terrasje te doen in de benedenstad. Het
moet gezegd, eens over de spoorwegbrug kom je in een aangenaam stadje terecht. We
hebben een fantastisch zicht op het oude, hogere gedeelte van Bar-le-Duc. Dit
willen we van dichtbij bezichtigen, dus besluiten we om toch nog een dagje
langer te blijven. En dat is zeker meer dan de moeite waard, historische
gebouwen, kerken, horlogetoren, kasteel, panorama, allemaal het bezichtigen
waard. Maar het meest zijn we onder de indruk van wat er achter de gewone gevels
schuilgaat, we kunnen binnen gluren in een huis dat ze aan het renoveren zijn, achter
de relatief smalle gevels zijn enorme woonruimtes verborgen, misschien een
tikkeltje donker, maar lang niet slecht om er je oude dag in te slijten 😊. Sowieso, als je ooit in de
buurt bent, zeker tijd vrijmaken om dit stadje te bezoeken.
Zondag varen we 4 kilometer
verder naar Fains-les-Sources. Onze
fietsen van stal gehaald en een stukje van de Voie Sacrée gedaan. Dit is de weg
(aanvoerlijn) tussen Verdun en Bar-le-Duc van het Franse leger in de eerste
wereldoorlog. Om de kilometer staat er een kilometerpaal met een helm op. We
hebben geluk, de heenweg is bergop en tegenwind, dus kunnen we bergaf rijden
met wind in de rug 😊😊.
En verder valt er niet veel meer
te vertellen, de volgende stopplaatsen kunnen we niet of komen we niet van
boord.
Revigny-sur-Ornain, de steiger
is zo gammel dat deze is afgezet met lint, dus blijven we braaf aan boord.
Enkele km voor Pargny-sur-Saulx belooft
het een rustige overnachtingsplaats te zijn. Wat het ook is, alleen jammer dat
er zolang het licht is, lieverdjes met hun motos zoveel mogelijk stofwolken
proberen te produceren. Stof dat dan langzaam maar zeker op ons schip neerdwarrelt.
Nu zijn we in Bignicourt-sur-Saulx
(dit watertje steken we regelmatig over via een aquaduct). Hier blijven we twee
dagen, eentje om onze stofboot eens goed onder handen te nemen en eentje om te
genieten onder de bomen, een ideale bescherming tegen de zon.
Gisterenavond nog een buur
gekregen, een spits is langszij gekomen. En dit is ook het enige wat we vandaag
te zien hebben gekregen, 2 spitsen (onze vertrekkende buur en eentje die we gisteren gekruist hebben
en nu alweer op de terugweg is).
We vertellen de schipper dat we niet
verder naar het zuiden varen, misschien een andere keer. Hij adviseert om het
niet langer uit te stellen, want de vaar en/of waterkwaliteit gaat ieder jaar
achteruit .Advies van een professioneel mag je niet in de wind slaan, dus gaan
we een klein stukje het Canal entre Champagne et Bourgogne op. Maar we weten nu
al dat we langs dezelfde weg terug moeten (en dat doen we niet zo graag).
Er zijn vier andere
mogelijkheden:
- 1. Canal de Bourgogne: we geraken niet door de
tunnel van Pouilly (we zijn te hoog), de rest van het 242 kilometer lange kanaal
zou wel lukken.
2. Canal de Vosges is gestremd voor onbepaalde
tijd.
- 3. Canal du Rhône au Rhin. Jammer maar helaas, op
de Rijn mogen we niet varen zonder een extra keuring en een patent.
- 4. Doorvaren naar Digoin, dat was
het oorspronkelijke plan, maar door onze oponthouden en trage vorderingen wordt
dit te krap (dan zijn we pas met kerst terug in Brugge 😊).
Dus volgende week een berichtje
vanop het Canal entre Champagne et Bourgogne (vroeger heette dit Canal de la
Marne à la Saône). We hopen dat dit 224 kilometer lange kanaal en zijn 114
sluizen ook specialiteiten te bieden heeft (iets tussen champagne en bourgogne?).
We houden jullie op de hoogte.
Fijn weekend, beste lezer, tot
de volgende keer!
Groetjes,
Peter en Conny
Datum |
Vertrek |
Aankomst |
KM |
HR |
Sluis |
Vaarwegen |
Overnachting |
09/06 |
Tannois |
Bar-le-Duc |
7,4 |
4 u |
7 |
Canal de Marne au Rhin |
Halte Fluviale, water en elektra aanwezig, aan drukke wegen |
11/06 |
Bar-le-Duc |
Fains-les-Sources |
4,1 |
1u30 |
4 |
Canal de Marne au Rhin |
Halte Fluviale, water en elektra aanwezig (aan een fabriek) |
12/06 |
Fains-les-Sources |
Revigny-sur-Ornain |
11,3 |
4u20 |
9 |
Canal de Marne au Rhin |
Halte Fluviale, geen voorzieningen, gammele steiger |
13/06 |
Revigny-sur-Ornain |
Pargny-sur-Sault |
11,2 |
4u45 |
11 |
Canal de Marne au Rhin |
Kade, geen voorzieningen |
14/06 |
Pargny-sur-Sault |
Bignicourt-sur-Sault |
6,3 |
1u50 |
4 |
Canal de Marne au Rhin |
Schaduwrijke ligplaats, geen voorzieningen |





|