Zot hé, we zitten alweer op een
ander kanaal, Canal du Loing.
En we gaan vanaf nu wat langere
afstanden moeten varen per dag, want het Canal du Nord sluit ergens half september
tot half oktober. Er is nog een alternatief langs de champagnestreek, maar voor
deze reis hebben we voldoende kleine sluizen uitgetest, we gaan voor het
grotere werk!
Vrijdagavond laat zijn Seppe en
Flore gearriveerd, ze blijven een paar nachtjes logeren, ze zijn op doorreis
naar Italië. We ontvangen hen in een plaatsje van niets, La Gazonne. Klinkt een
beetje zoals ze bij ons zeggen Geskan (graskant) of Nieverance (nergens). En het
is niet veel meer dan dat, een graskant, een waterrijk gebied, heel rustig,
heel donker, heel veel niets!
Ideaal toch om de werkende
medemens te ontvangen, hier kunnen ze 100% onthaasten.
Zaterdag is het een echte back
to basic- dag: wandelen, vlees bakken op open vuur (bbq dus, maar dat klinkt
al te geciviliseerd), brood bakken, vogels spotten, vissen, gerstenat en
druivensap drinken. Vader en zoon zijn in hun nopjes 😊.
Zondag vertrekken onze gasten
naar het zonnige Italië en wij tuffen verder richting La Belgique.
Ook zonnig hier, in Rogny les 7
Ecluses, slepen we ons naar het monument, zeven opeenvolgende, in onbruik
geraakte, sluizen. Het blijft toch impressionant hoe ze vroeger zulke huzarenstukjes
konden realiseren (en wij maar puffen omdat we het te warm vinden om zelfs maar
onze voeten te verzetten 😊).
Maandag heeft Montbouy de eer om
de Mira-Ceti te ontvangen. En schaamrood op onze wangen, verder dan de
plaatselijke bakker zijn we niet geraakt, veuls en veuls te warm. We hebben de
namiddag doorgebracht in de schaduw van een boom, meer zit er niet in.
We kunnen vroeg vertrekken want
de eerste sluis is pas na een kilometer of vijf. Aan die sluis is er een filmploeg,
zeer professioneel, aan het filmen. Ze vragen ons om vijf minuten te wachten om
te schutten, geen probleem voor ons. Vijf minuten later vragen ze ons om toch
nog een half uurtje langer te wachten (in Franse normen kan dat rap een uur
zijn). We zien dat niet zitten, we maken
nu al een paar keer mee dat de Franse jachten voorrang krijgen op ons, deze
vertraging betekent dat we ook weer op het heetste van de dag in onze bakoven ofte
stuurhut door moeten brengen. Ik vertel (naar waarheid) dat we op afgesproken
uren aan de sluis moeten zijn en dat dit ook geldt voor de volgende jachten. Hij
begrijpt het volkomen en wacht wel tot we geschut zijn. Die dag is er welgeteld
nog 1 jacht achter ons gekomen, dus de planning van de sluismeester zou niet al
te erg in de war geweest zijn, moesten we gewacht hebben 😊.
Het blijft snikheet, maar onze
drinkwater (flessenwater) tank is leeg. In Montargis gaan we drie keer over en
weer naar de plaatselijke supermarkt om o.a. 100 L water te kopen. We zijn nu toch al drijfnat
van het zweet, dus besluiten we ook een fietstochtje door de stad te doen.
Slecht idee om dit met onze tweewielertjes te doen, het lijkt hier Gent wel met
al zijn sens uniques!
Maar een (kleine) vergelijking
met Brugge is beter op zijn plaats! We hebben weer maar eens een Venetië
ontdekt! Deze keer is het La Venise du Gâtinais.
Inderdaad hier hebben ze ook
enkele kanaaltjes door de stad lopen, de bruggen zijn allemaal versierd met
bloemen, maar ze zijn onbevaarbaar, geen toeristenbootjes hier. De sloepjes
hier hebben geen Japanse toeristen met hun fototoestel in de aanslag, maar bloemen,
bloemen en nog eens bloemen. Montargis heeft ook verschillende kastelen, eentje
ervan zijn we van dichtbij gaan bekijken. Van beneden zag het er een mooi kasteel
uit, eenmaal boven lokt het de volgende reactie uit van Peter. Ik citeer: dit
is geen kasteel, dit is gewoon een verzameling koterijen. Vraagt een Fransman
in onberispelijk Nederlands of we het kasteel willen bezoeken? Weeral
schaamrood, we zeggen dat we tijdsgebrek hebben en hopen stiekem dat deze gids zijn
Nederlands niet zo goed is dat hij koterijen verstaat 😊. Maar helemaal ongelijk heeft Peter
niet, na de Franse revolutie hebben ze het kasteel gedeeltelijk afgebroken en
de stenen verkocht.
Montargis heeft ook veel mooi
beschilderde gevels, maar helaas, de meeste gevels die onze aandacht trekken
zijn de beschadigde exemplaren. We zien een winkel van ramen en
deuren met kapot geslagen ramen, mijn sarcastisch trekje komt boven en zegt dat
dit ook wel serieuze antireclame is voor zijn zaak. Tot we later in de winkelstraat
terechtkomen. Even vergeten dat Montargis
slechts een goede 120 kilometer van Parijs verwijderd is. Hier hebben ze de
impact van de rellen van eind juni zeer goed gevoeld! Ruim 2 maanden na datum
zijn er nog oneindig veel winkels met gebarsten ramen, andere winkels hebben
geen vitrine meer omdat ze zijn afgezet met vezelplaten. Een apotheek is zelfs ingestort.
Eerlijk, voor ons als toerist voelt het niet fijn om door die straten te wandelen,
ik vraag me af hoe het moet zijn voor het winkelpersoneel. Ze krijgen nu
waarschijnlijk klanten over de vloer die enkele maanden voordien hun zaak
hebben vernield en geplunderd.
Maar we zien ook dat de mens
best flexibel is, in de quartier des pêcheurs is het gezellig toeven, hier geen
sporen van geweld. Vroeger werd van hieruit
de vis naar Parijs getransporteerd. Nu zijn er alleen nog veel terrasjes, en voor
ieders budget een eetgelegenheid, wij hebben pizza gegeten 😊.
Hoog tijd om het volgend kanaal
te bevaren: canal du Loing. Tot nu toe konden we pas om 9 uur (of daar toch
omtrent) in de sluizen varen, vanaf hier kan dat al van 7 uur, dat betekent dat
we in iets frissere temperaturen kunnen varen.
Na onze stopplaats gisteren in 2
Les Vallées zijn we vandaag klaar om eindelijk eens vroeg te vertrekken. En als
jullie al denken dat er na de Maas toch niet veel avontuur meer te beleven valt,
vandaag is inhaaldag! Onze eerste sluis
is dubbelrood, écluse en panne. Heel rap verholpen door VNF, zelfs geen tijd
verloren want de sluiswachter zorgt ervoor dat de volgende sluis ook al klaar
staat.
In de afvaart gebruiken we geen
touwen in de sluizen, Peter blijft in de stuurhut en ik sta buiten om Peter
aanwijzingen te geven om te vermijden dat we de kant raken want we kunnen geen
wrijfhouten of fenders gebruiken. Ook bij het binnen-en buitenvaren geef ik de
nodige instructies. Vandaag besluiten
we om de rollen om te keren, niet het binnenvaren in de sluis (dat kan mijn
stressgehalte niet aan), maar het schutten zelf en het buitenvaren neem ik een
paar keer voor mijn rekening terwijl Peter zegt wat ik moet doen. Dit werkt
perfect tot ik overmoedig word. We moeten door een smalle brugopening, dat varkentje
zal ik ook wel eens wassen. Ik zo fier als een gieter dat ik erdoor vaar zonder
de brugpijlers te raken. Maar er is altijd een maar, ik kan een grote
overhangende boomtak niet vermijden. In mijn voordeel spreekt dat die niet te
vermijden is, in mijn nadeel, Peter zegt dat ik trager moet varen, kattenkopje
vind 3 km/u traag genoeg. Gevolg, tak blijft haperen aan onze camera. Stand boomtak
camera: 1 -0. Geen portrettentrekker meer aan stuurboord, afgebroken, maar
gelukkig wel te herstellen!
En een ongeluk komt nooit
alleen. Op een bepaald moment doet onze boegschroef het niet meer. Peter probeert
ze een paar keer over en weer, er komen altijd stukjes witte plastiek uit. We
gaan dit niet forceren, na de sluis (zonder boegschroef gaat ook, maar nog
trager dan we anders al uitvaren) gaan we op onze palen liggen en springen we
in het water om de plastiek te verwijderen. Dat goedje is best glibberig en zit
stevig rond onze boegschroef. We kunnen er wel vrij gemakkelijk aan want we
constateren dat er al een paar stukken van het beschermingsrooster ontbreken
(kan bijna niet anders met al die takken en groen in het water). Na een half
uurtje hebben we de boosdoener in handen, ik wil er nog een foto van nemen om
de mensheid te tonen dat ze moeten opletten met wat ze over boord gooien. Maar,
er is echt altijd een maar, het is helemaal geen stuk plastiek, maar een stinkend
beestenvel met nog wat plukjes bruin haar aan, mijn behoefte voor een fotootje
is rap over. En dan is het nog even comedy capers, onze zwemtrap is ideaal om
in en uit ons bijbootje te stappen, maar om vanuit het water aan boord te komen
is hij eigenlijk te kort. We hebben de prijs voor de meest elegante problem
solver zeker niet gewonnen 😊.
Maar we geraken aan boord, nemen
een uitgebreide douche en we zijn weer content dat dit goed is afgelopen.
Op het moment dat we op onze
palen liggen om dat stuk dood beest te verwijderen, passeert er een hotelboot, hij
heeft dezelfde stad genoteerd op zijn kont. Het is de Cest la Vie, net als wij geregistreerd
in Gent. Misschien komen we die volgend jaar weer tegen, hij in het droogdok,
wij op het ponton bij de firma Ketels?
Ik weet het beste lezer, een
lang verhaal, maar ook zoveel te vertellen deze week 😊.
We varen voorbij Pouilly en Sancerre.
Uiteraard varen we er niet voorbij, dat zou heiligschennis zijn 😊.
Vrijdag stoppen we in Champalay,
klinkt als bruisende champagne, maar we zitten echt volop in de streek van de
Loirewijnen. Eerlijk is eerlijk, we hebben al onze pijlen op Sancerre gericht
en het is pas omdat de ligplaats Pouilly heet dat we ons realiseren dat we vlakbij
dat andere Loirewijntje liggen. Met onze fiets een kleine 3 kilometer lichtjes
bergop gereden, amai een mens krijgt daar honger van. Lekker gegeten en uiteraard
een flesje Pouilly Fumé gedronken 😊. Nadien bezoeken we La Tour du Pouilly Fumé. Een chique benaming voor
een toeristische valkuil om de mensen te laten ruiken, proeven en kopen van de Pouilly
wijnen, we zijn er ook in getrapt 😊.
Zaterdag varen we een kleine 8
kilometer verder naar Ménétréol-Sous-Sancerre.
Er is een restaurantje vlakbij de ligplaats, het is weekend, misschien
kunnen we er blijven eten? Volgens ons is madame Edith van Allo, Allo weggelopen
uit de serie om hier achter de toog te komen staan. Ook het restaurantje stamt
gelijk nog uit de oorlog (en sindsdien is het stof er niet meer afgedaan). Rap
bij de bakker een baguette gaan halen en aan boord gegeten.
s Middags maken we een wandelingetje
door de dorpen en de wijngaarden. Het dorpje kan ons niet bekoren, komt het
door het miezerige weer of door de grote leegstand en verval? De jongste
persoon die we tegen komen is een eind in de vorige eeuw geboren. De wijnvelden
en de vergezichten zijn wel indrukwekkend, met mooi weer moet je hier
kilometers ver kunnen kijken.
En de zondag hebben we geluk,
mooi weer vandaag! We rijden met de fiets naar Sancerre. Dit is een pittige
klim, voor mij, met mijn elektrische fiets een makkie, Peter moet een serieuze
inspanning leveren, maar dat gaat nog altijd vlotjes. Eerst verkennen we het stadje
en genieten vooral van de prachtige vergezichten daar bovenop de heuvel. Een
Sancerreke gedronken op een terras, iets gegeten en dan bergaf via St.Satur en
St.Thibault terug naar ons schipke.
Niet zo ver van onze ligplaats
is een druk bezochte geitenboerderij. Dus deze keer in plaats van een keer wijn
te proeven gaan we geitenkaas uitproberen (met een glas Sancerre uiteraard, dit is in de
proeverij inbegrepen 😊). Uiteindelijk zijn onze fietszakken
gevuld met wijn, kaas en zeep van geitenmelk (dit zal later een opmerking van
iemand ontlokken of ik dan naar geit ruik!! ☹).
Maandag varen we verder naar
Léré, een ander heel rustig plekje op het kanaal. Denken we toch, en is het ook
tot s avonds, het is de vooravond van 15 augustus, dus veel volk op de been en
om 23u vuurwerk en feest tot in de vroege uurtjes.
We willen op de feestdag varen
tot Châtillon-sur-Loire, een bezoekje waard omdat daar het oude Loirekanaal met
sluizen ligt, maar er is geen ligplaats voor ons. We varen verder naar St. Firmin-Sur-Loire,
op amper 2 km van Briare. We kunnen vandaar met de fiets terugkeren naar Châtillon
of al even gaan piepen in Briare, maar het is er zo heerlijk rustig dat we
gewoon een namiddagje aan boord blijven niksen.
En woensdag zijn we super goed
uitgerust om over de Pont de Canal van Briare te varen. Maar we doen er langer
over dan voorzien, vanuit Briare komen er veel dagjes toeristen in een huurboot
en die vinden dat ze voorrang hebben op een wachtend schip van de andere kant. Peter
manoeuvreert ons schip iets strategischer zodanig dat ze aan de andere kant van
de brug begrijpen dat we er niet zomaar liggen dobberen! Yep, alweer een kanaalbrug
afgevinkt van onze lijst, deze is de langste die we gedaan hebben, in de tijd nog
gebouwd door Gustave Eiffel en zijn team.
We kuieren door het stadje, we
steken de kanaalbrug nog eens over met de fiets, we winkelen en we bezoeken het
maritieme museum. We realiseren ons dat we 200 kilometer gevaren hebben op een
kanaal dat door de mens is uitgegraven, er kwamen geen/weinig machines aan te
pas toen.
Hier ontmoeten we de CarolAnn
(onze Engelse buur uit Brugge) opnieuw. s Avonds gaan we samen eten in een leuk
restaurantje bij de jachthaven. Onze schepen liggen in de commerciële haven,
een eindje van het centrum verwijderd, maar daar geven we niet om. Anders moeten
we nog eens 2x4 sluizen extra doen en zie dat we hier ook blijven plakken
gelijk de mensen uit Liverpool, ze zijn hier 9 jaar geleden aangekomen en niet
meer weg geraakt.
Nu liggen we in hou je vast
Ouzouer-sur-Trézée. Onze eerste stop op het Canal de Briare. We zitten hier met
een watertje (echt waar hoor) te genieten in de schaduw van een boom, op de
achtergrond de geluiden van een muziekschool, meer moet dat voor ons niet zijn.
Ik weet niet of iemand de blog
gaat lezen want ze voorspellen eindelijk beter weer in België 😊.
Vorige vrijdag zijn we al om
7u40 vertrokken uit Chevenon, onze eerste sluis hebben we toch maar na een
kilometer of 7. Stipt om 9u arriveren we aan de afslag naar Nevers. Vermits het
een automatische sluis is moeten we niet wachten op de jobstudent zeker in
het weekend durven ze al eens een minuutje of 10 te laat komen 😊.
In Nevers krijgen we een mooi
plaatsje aangewezen en we reserveren direct een ligplaats voor de CarolAnn (één
van onze Engelse buren in Brugge). Terry arriveert in de namiddag, we zijn hem
tegemoet gelopen naar de laatste sluis. Zo hebben we een extra mini cruise van
anderhalve kilometer gemaakt op de CarolAnn (en ik heb al direct een paar
dingen gezien dat ik ook wel op de Mira-Ceti zou willen 😊).
Zaterdag komen Nico en Kathleen
langs, ze zijn op de terugweg van hun vakantie in Italië. We hebben geen zin om
te gaan eten en al zeker niet om te koken, dus het wordt overschotjes eten.
We nodigen Terry uit, zijn champagne en zalm hebben gesmaakt. Dat is een
concept dat ik in de toekomst nog ga toepassen, kom gerust eens langs maar
breng je eigen eten en drinken mee 😊😉.
Van Kathleen en Nico hebben we
een kaartspelletje gekregen: Take 5 (en
ook Belgische bieren natuurlijk 😊). Dat moesten we dus uitproberen (ik heb het over de kaarten hé!!!),
Peter laat echt niemand winnen ☹😊.
Zondag is het weer niet al te
schitterend, Peter stiekem een beetje blij want zo kan hij in de namiddag naar
het WK wielrennen kijken. Het heeft ons echter niet belet om in de voormiddag
een stevige wandeling te maken, amai mijn voeten, dat jong geweld kijkt niet op
een kilometertje meer of minder😊.
En s avonds terug naar het
stadje, we hebben de smaak van de escargots de Bourgogne goed te pakken, we
hebben er opnieuw besteld, lekker, lekker 😊.
Maandag vertrekken we om 9 uur
naar onze volgende halte, Guétin. Daar ligt de CarolAnn ook nog te blinken (is
zondagmorgen vertrokken in Nevers). Een tochtje van een goeie 10 kilometer,
maar onze gasten hebben waar gekregen voor hun geld: twee sluizen naar boven,
een dubbele sluis zakken (2x4,5 meter), een pont de Canal (over de Allier),
smalle bruggetjes en prachtig weer.
In Guétin, rijden we eerst nog
allemaal samen met de fiets naar de ronde sluis. Het is de enige ronde sluis
die in originele staat is gebleven. Het prachtige sluiswachtershuisje is niet
bewoond, hadden we geen woonboot 😊.
Nadien fietsen we verder naar Apremont-sur-Allier.
Een middeleeuws dorpje, de huizen zijn prachtig gerestaureerd (op vraag en
kosten van de kasteelbewoners). Je waant je in een decor van een Britse serie.
Dit plaatsje hoort terecht bij één van de mooiste plaatsen in Frankrijk. Alle
74 inwoners zijn tewerkgesteld bij de kasteelheer. Nico en Kathleen fietsen
terug naar hun auto in Nevers, wij bezoeken het Parc Floral, het kasteel (enfin
den hof toch) en de oude paardenstallen. Een aanrader!
We denken om de dag nadien, in
Cours-les-Barres, nog een kasteel te bezoeken. Jammer maar helaas, de toegang
tot het kasteel is afgesloten. Peter zoekt op Google de terugweg, dwars door
een bos. Zalig! Not!!!! Het is een rot pad, vol takken, veel grassen, braambesstruiken[PV1] en andere ontelbare hindernissen.
Op een bepaald moment moet Peter zelfs takken afbreken om door te kunnen. Benen
en voeten (op teenslippers) open van de struiken, en op een paar honderd meter
van de einde is het pad helemaal verschwunden. Dus demi tour naar het
beginpunt, heeft er dan eentje een zaagske gespannen 😊.
We delen de kaai met de CarolAnn
en niemand anders, dus ideaal om samen te barbecueën.
Woensdag naar Beffes, net geen
10 kilometer en 3 sluizen verder. Hier zijn vingersteigers, maar er is ook een
lange kaai, zonder bolders, dan is het toch gemakkelijk met onze spudpalen. We
zijn een beetje moe, komt het door de zware fietstocht of door de barbecue?
Alleen wij (en Terry) kennen het antwoord 😊, het wordt dus een dagje (bijna) niksen. Enkel winkelen staat er op het
programma, is de supermarkt toch niet gesloten de woensdagnamiddag! 😊. Voor Terry is er geen
ligplaats meer. Hij is nog even langszij gekomen om te lunchen, maar hij vaart
door naar de volgende halte.
En vandaag liggen we in La
Chapelle-Montlinard, niet het fraaiste plaatsje op het kanaal, wel heerlijk
rustig. Goed genoeg voor onze plannen
vandaag, het is was- en klusjesdag! En er is tijd voor de hengelsport (een
sport waar je niet te moe van wordt 😊). Eindelijk een plaatsje waar de vangst uit vissen bestaat in plaats
van algen. Morgen verder richting Sancerre, maar daar horen jullie alles van
volgende week 😊.
Alvast een prettig, zonnig
weekend gewenst!
Groetjes,
Peter en Conny
Datum
Vertrek
Aankomst
KM
HR
Sluis
Vaarwegen
Overnachting
04/08
Chevenon
Nevers
8,9
2u20
2
Canal latéral à la Loire
In jachthaven Nevers
07/08
Nevers
Guétin
13
4u35
4
Canal latéral à la Loire
Halte Fluvial, geen voorzieningen
08/08
Guétin
Cours-les-Barres
9,5
2u
1
Canal latéral à la Loire
Halte Fluvial, gratis elektra en water
09/08
Cours-les-Barres
Beffes
8,9
2u30
3
Canal latéral à la Loire
Halte Fluvial, elektra en water via betaalautomaat
We horen dat jullie in België
massas regenWATER te verwerken krijgen. We gaan er hier ook een WATERig
verhaal van maken.
Vorige week donderdag en vrijdag
zijn we dus in Beaulon blijven liggen, dichtbij het huisje dat Elias en Stien
gehuurd hebben. En dat het warm is, het is weer om kalm aan te doen zoals op
het gemak een wandelingetje te maken of een spelletje te petanquen. Het is
blijkbaar de eerste keer dat onze buurman van de River Boy jeux de boules
speelt, maar hij heeft de echten goed in het oog gehouden, het gaat hem zeker
af. Peter en Elias zijn ook moeilijk van
de petanquebaan te houden, waarschijnlijk de reden waarom we in het donker nog
onze pastaschotel moeten opeten. Onze buren komen ons al slaapwel wensen 😊.
Dochter en schoonzoon hebben een
mooie week uitgekozen om ons te bezoeken.
Want vanaf zaterdag begint het
weer af en toe Belgische allures te krijgen, maar met betere temperaturen!
Zaterdag varen we verder naar
Gannay sur Loire, daar ontmoeten we Roland en Dorine. Eerst drinken we een Ricardke met veel WATER
en we besluiten om in het barakje aan de ligplaats te blijven eten. Blijkt dat er
een bandje komt optreden. We hebben een avondje onvervalste Franse kermis
beleefd. We eten een slecht uitgebakken brochette met vettige frieten en goedkope,
maar best lekkere wijn. Voor ons geen plaats in de VIP tent, dus als het WATER giet,
zitten we onder moeders paraplu (enkele paraplus gekregen van de gelukkigen
die een dak boven hun hoofd hebben). Maar dat kan de pret niet bederven, we zingen
en dansen mee met de Engelstalige hits en kijken ons ogen uit als de Fransen
mee kwelen als er in de taal van Molière gezongen wordt. Een onverwachte maar
zeer geslaagde avond.
Maar wie kan uitgaan, kan op zondag
ook om 9u klaarliggen (met WATERige oogjes) voor de sluis om door te stomen
naar Decize. De sluisjuffrouw zegt dat we de vier sluizen voor de middag kunnen
halen (de sluizen zijn tussen 12 en 13 uur gesloten). Ons Mira haalt in dit
kanaal een topsnelheid van 5 kilometer per uur, dit wordt een huzarenstukje, bijna
onmogelijk. Om stipt 12 uur liggen we voor de laatste sluis en deze keer
treffen we een sluiswachter die ons nog gewillig laat schutten. Die stipte pauze
is eigenlijk ook een beetje bizar, de mensen hebben ongeveer 5 uur pauze per
dag, want er is hier bijna geen scheepvaart meer.
We bezoeken Decize met Roland en
Dorine. Speciaal stadje, op een voorschoot groot kan je hier vier verschillende
WATERs kruisen: Canal latéral à la Loire, la Loire, lAron en Canal du Nivernais.
Ook speciaal, op zondagavond is er hier bijna geen enkel restaurant open, we
belanden uiteindelijk op een terrasje aan de oevers van de Loire (enfin een
beetje een idyllische overdrijving, want we kunnen het WATER amper zien, er zit
nog een grote baan tussen). Die Bourgondische slakken hebben ons goed gesmaakt😊.
Maandag wuiven we Roland en
Dorine uit, wij blijven nog een dagje liggen want we moeten dringend
boodschappen doen. En klusjes, we denken aan roestbehandeling, laatste dag goed
weer en geen andere boten in onze buurt. Maar WATERdingen hebben er anders over
gedacht. We krijgen een WATERalarm in onze machinekamer: blijkt dat we een lekje
hebben aan onze koelWATERleiding, eens het lek opgespoord is dit euvel vrij
vlug verholpen. Maar een lek komt nooit alleen, onze drinkWATERpomp slaat ook
regelmatig aan zonder dat we WATER tappen. In de keuken het probleem ontdekt,
enkele jointjes vervangen, meer is er niet nodig. Dit klinkt toch simpel hé,
vooral omdat ondergetekende ondertussen naar de kapper gaat (dit kan hier op
maandag) 😊. En dan is er WATERprobleem
nummer drie: de douchekraan. De mengkraan mengt niet meer, enkel heet WATER
krijgen we nog over onze goddelijke lijven. Ook in no time gepiept uiteraard,
oude kraan eraf en nieuwe kraan erop.
Dinsdag tijd om naar Fleury sur
Loire te trekken. De regen is vanaf nu regelmatig van de partij. Het is even
wennen, dat er nu ook zoveel WATER uit de lucht valt 😊. Leuke ligplaats daar, een
eettentje vlakbij, druk bezocht door fietsers en de lokale bevolking en dus ook
door ons 😊. En dan een wandelingetje, met
nadruk op -tje want het is een piepklein dorpje, waar dan ook nog eens de helft
van de huisjes niet bewoond zijn.
Woensdag wordt er heel veel
WATER en wind verwacht. We hebben geen zin om de motor te starten. We gaan dit
dagje gebruiken om wat klusjes binnenshuis te doen. Maar zoals steeds wordt
onze planning niet gevolgd. Door het stormweer valt de elektriciteit altijd
uit, de uitbater van het eettentje komt ons iedere keer depanneren (wat
eigenlijk niet zijn taak is). We gaan dan s avonds maar een pizza bij hem
halen als dank voor zijn vriendelijke bereidwilligheid. Ook kijken we onze ogen
uit naar de windvlagen, we liggen gelukkig redelijk beschut en toch ver genoeg
van de bomen (dikke takken worden van de bomen gerukt). En we hebben meer dan een uur gevist op een
slotje dat in het WATER gevallen is. Stand slotje loze visser: 1-0.
Vandaag hebben we als bestemming
Chevenon gekozen. We hebben hier een mooie wandeling gemaakt naar het veertiende
eeuws kasteel van Chevenon, wel even moeten schuilen voor regenWATER aan een bar/restaurant
(helaas te koop, maar het lege, overdekte terras voldoet aan bijna al onze
wensen 😊). Van een mooie opklaring
geprofiteerd om nog een kleine kilometer of twee verder te wandelen naar een WATERrecreatiepark.
We zijn een beetje verwonderd dat er hier zoveel vluchtheuvels en snelheidsremmers
zijn in een dorpje van niets. Tot onze euro valt, we horen in de verte de
motoren hun ding doen op het circuit van Magny-Cours (nu zijn er snelheidsraces
met motoren bezig, de coupe de France Promosport). Waarschijnlijk willen ze
vermijden dat de hoofdweg als een verlengde van het circuit gezien wordt!
Bijna terug aan ons schip hebben
we bijeneters gespot. Blij dat dit in onze buurt vliegt en niet de slangenarend
(want die zitten volgens onze dagkalender hier ook in midden Frankrijk!).
Zo, jullie zijn weer helemaal
bij!
En even eindigen met een weerspreuk:
na regen komt zonneschijn!
Prettig weekend!
Groetjes,
Peter en Conny
Datum
Vertrek
Aankomst
KM
HR
Sluis
Vaarwegen
Overnachting
29/07
Beaulon
Gannay sur Loire
14,8
3u40
3
Canal latéral à la Loire
Halte fluvial, gratis elektra en drinkwater
30/07
Gannay sur Loire
Decize
16,1
3u30
4
Canal latéral à la Loire
Aan kaai op Canal latéral (bij VNF), geen voorzieningen