We zijn over halfweg op het Canal
entre Champagne et Bourgogne. Nog een sluisje of 16 stroom opwaarts, dan een
tunneltje van een kilometer of 5 en dan kunnen we aan de afvaart beginnen.
Ons leven gaat zijn rustige
gangetje, in de voormiddag varen, in de namiddag een dorpje of stadje bezoeken
of als het echt te heet is, een boek lezen onder een schaduwrijke boom.
De jachten die we deze week
tegen gekomen zijn, kunnen we op één hand tellen.
Het grote voordeel is dat we
niet moeten vrezen dat we geen plaats hebben om aan te leggen, het nadeel is dat
we weinig ervaringen kunnen uitwisselen met medevaarders.
De enige Belgen die we ontmoeten
zijn 2 gepensioneerde Limburgers. De ene man is met zijn fiets de oevers van de
Maas afgereden en ontmoet zijn maat (die heeft een camper) in Froncles. De
camperman heeft twee maanden in Portugal gewandeld. Beide zijn fervente wandelaars,
ze hebben ons een uurtje kunnen entertainen met hun verhalen.
Ook hebben we een water en brood
verhaaltje. Een wat oudere rondtrekkende fietser zocht drinkwater, we zien hem
over en weer gaan met zijn lege flessen. Als we hem vragen of we zijn flessen
moeten vullen is hij verrast, hij dacht dat we Duitsers waren en wist niet hoe
hij het ons moest vragen. Enfin de dag nadien staat hij ons aan een sluis op te
wachten met een baguette als dank voor het water, mooie ruil 😊.
We gaan je iedere beschrijving
van de bezochte plaatsjes besparen, maar Chaumont willen we wel vermelden, al is
het maar dat je een ferme inspanning moet doen om er te geraken. We moeten met
onze fiets een steile helling van 10% beklimmen, mij (met mijn elektrisch
vehikel) is het niet gelukt, Peter met zijn gravelbike is wel boven geraakt! Een
mens krijgt er zowaar honger van, alleen een vrije plaats op een terras vinden
is een uitdaging. Er gaan daar over de middag veel zakenlui eten, dus moeten
deze 2 uitgehongerde toeristen het doen met de enige vrije plaats, een tafeltje
in een verloren hoekje van een creperie. De hartige pannenkoek heeft desondanks
goed gesmaakt.
De Sint-Jan-de Dopersbasiliek is
ooit een juweeltje geweest, nu ruikt het er muf en is het hoogdringend aan
renovatie toe. Maar toch zijn we onder de indruk van dit gotisch bouwwerk. Ongelooflijk
hoe ze in de 13de en latere eeuwen zulke monumenten konden bouwen.
Minstens even indrukwekkend is
de spoorwegviaduct, gebouwd in het midden van de 19de eeuw. Dit 600
meter lange viaduct, 52 meter hoog, met 50 (dubbele) bogen domineert de vallei
van de Suize. Helemaal van boven reed en rijdt de trein nog steeds, de onderste
galerij was voor de voetgangers. Helaas vallen er nu af en toe brokstukken naar
beneden, voetgangers mogen er niet meer op. De bouw van de viaduct heeft 18
maanden geduurd, 2500 arbeiders hebben er dag en nacht aan gewerkt, de renovatie
is gestart in november 2018, einddatum ? Begrijpelijk wel hoor, je vindt deze
dagen niet direct meer 2500 man die dag en nacht willen werken 😊😊.
Werken doen wij ook niet met
deze temperaturen, genieten des te meer! We liggen dikwijls in de volle natuur,
maar stil is het niet altijd. We hebben regelmatig te kampen met overvliegende
straaljagers, man, man, man die dingen maken een hoop lawaai. Zeker als ze vlak
boven je hoofd vliegen, dan mag je onder de indruk zijn van de capriolen die ze
uithalen (aan het oefenen voor 14/7?), je trommelvliezen krijgen het hard te
verduren. En bij valavond beginnen die andere deugnieten eraan: kikkers! Sinds
ik gehoord heb dat ze een kikker levend op de snijplank leggen, het achterlijf
afsnijden en de rest van de kikker weggooien om langzaam te sterven, eet ik
deze lekkernij niet meer. Maar als die lawaaimakers mijn nachtrust blijven
verstoren, ga ik het overwegen om terug kikkerbilletjes te eten, heerlijk klaargemaakt
in een Ricard sausje 😊😊.
Straks wordt het voor ons een slaatje,
dat smaakt altijd met deze temperaturen 😉.
We tuffen op ons gemakje verder
naar het zuiden, we zijn nu op het Canal entre Champagne et Bourgogne. Vroeger
heette dit water Canal de la Marne à la Saône, maar dat hebben ze veranderd om
meer toeristen aan te trekken.
Tot nu toe, valt het varen op
dit kanaal reuze mee. Dit kunnen we niet zeggen over onze laatste sluizen op
het Marne au Rhin kanaal.
Er is 24 uur geen kat
gepasseerd, wat betekent dat al het groen rustig de tijd heeft gekregen om voor
de sluizen te verzamelen.
Bij één van de sluizen is er ook
een aquaduct, even smal als een sluis, we varen ons gewoon vast in de dikke
pap. Het VNF gebeld, de man laat al het groen van de aquaduct in de sluis stromen!
Dus kunnen we nu de aquaduct passeren, maar zitten we opnieuw vast in de
sluis. Geen probleem, we moeten zo ver
mogelijk achteruit varen, hij doet de
sluisdeuren open en laat dan volle kracht het water binnenstromen (van achter
ons, want we zijn in de afvaart).
Inderdaad, het groen is allemaal weg, maar de verf van de zijkant ook,
want tegen zo een sterke waterkracht kunnen wij niet op. Maar we hebben een grote pot verf, dus dat
komt wel goed. De volgende sluis ben ik
veel bozer, de sluisdeuren zijn aan het opengaan om buiten te varen, komt er
een boer met zijn tractor het veel te droge gras afrijden, al het stof en gras belandt
op onze pas grondig gepoetste boot. Had hij geen minuutje kunnen wachten? Enfin,
soms is mijn kwaadheid niet evenredig met de omstandigheid, even de veegborstel
uithalen en geen spoor meer terug te vinden!
Deze week hebben we 54 kilometer
gevaren, we waren er iets meer van plan, maar we hebben alsmaar problemen met
onze generator. Constant water in de mazout, dit en het voorspelde stormweer
laten ons ook een dagje extra vertoeven in Chamouilley. Tussen de buien door
heeft Peter de groep weer aan de praat gekregen en tijdens een plensbui hebben
we dan ook maar onze belastingbrief ingevuld (het nuttige aan het onaangename
paren heet dat 😊).
Zo zijn we ook twee dagen in
Vitry-le-François blijven liggen, tussen de spitsen. Gevraagd aan een sympathieke
schipper of hij iemand kent die wat van motoren afweet. De volgende morgen is
er al iemand langs geweest, dus water, veel water in onze mazout. Alles
gereinigd, nieuwe filters gestoken, en het moteurke draait weer (even) zoals
het moet (tot vandaag).
In het Champagne-Bourgogne
kanaal zijn er redelijk wat zeiljachten. In Vitry hebben we gehoord van zeilers
dat ze niet meer langs de kust van Portugal en Spanje durven omdat hun jachten
aangevallen worden door orkas. Ze proberen langs deze kanalen naar het zuiden
te varen, maar met een diepgang van 1,80m is dit niet evident.
We (lees Conny) hebben ons laten
beïnvloeden door verhalen van medevaarders die problemen gehad hebben met
jongeren aan de sluis in Perthes. Vooral na de middag zijn ze actief en durven
ze mensen pesten. Dus stoppen we in Orconte, zodanig dat we in de voormiddag
(als de lieverdjes nog slapen) stilletjes kunnen passeren. Maar eigenlijk is
die info ook wel lastig, want dan denk je er toch veel aan dat er iets fout kan
gaan, terwijl er ook dikwijls helemaal geen problemen zijn. Het is trouwens ook fout gegaan in Perthes,
de sluisdeuren gaan niet open, half uur moeten wachten op het VNF 😊.
Twee dagen blijven liggen in Saint-Dizier,
bekend van zijn art déco balkons. Allemaal van de hand van Hector Guimard. Niet
dat ik die mens ken, maar ik dacht laat me toch maar vertellen dat hij veel
ingangen van de metrostations in Parijs op zijn naam heeft staan. Moet niet
altijd over sluizen gaan toch? Ook Miko,
vooral bekend van de ijsjes in bioskopen heeft hier zijn oorsprong.
We hebben de city-tour gedaan,
we zijn vrij rap rond. Dus besluiten we om eens uitgebreid te gaan eten, en dat
het lekker (en veel) is!
Nu dus in Chamouilley, een gezellig,
bloemenrijk dorpje. Frans brood en pizza kun je hier uit de automaat halen. Ze
hebben hier nochtans een buurtwinkel, maar buiten een fles cola durven we hier
niets kopen. Het ruikt er niet erg fris, in de diepvries zit er één doos
ijscrème, de schappen zijn vooral gevuld met stof, en je kan hier bruine, verrimpelde
wortels kopen. Ook een belevenis 😊. Gelukkig hebben we voldoende proviand aan boord.
Zo, je bent weer helemaal mee. Tot
volgende week!
Groetjes,
Peter en Conny
Datum
Vertrek
Aankomst
KM
HR
Sluis
Vaarwegen
Overnachting
16/06
Bignicourt-sur-Saulx
Vitry-le-François
15,5
4u
4
Marne-au-Rhin
Tussen de spitsen, (jachthaven boten tot 15 m), geen voorzieningen
18/06
Vitry-le-François
Orconte
13,4
5u25
6
Canal entre Champagne et Bourgogne
Ligkade, water en elektriciteit aanwezig
19/06
Orconte
Saint-Dizier
16,7
5u15
8
Canal entre Champagne et Bourgogne
Stadskade, gratis ligplaats, water en elektriciteit aanwezig
Spits, spitsvondig, spits afbijten, op de spits drijven ...
Dag beste lezer,
Deze week hebben we een 40
kilometer gevaren, maar we hebben er een pak minder lang over gedaan dan vorige
week. Allemaal dankzij de beroepsvaart, leve de spitsen!
Op vrijdag zijn we van Tannois
naar Bar-le-Duc gevaren. De moed zakt toch een beetje in mijn teenslippers. Als
je het stadje binnenvaart, passeer je eerst een enorm kerkhof, om dan even
verder te mogen aanmeren tussen een drukke, lawaaierige autoweg en een treinstation,
met zicht op een paar spuuglelijke flatgebouwen. We hebben ons niet aan de
picknickbankjes gelegd, want (soms is een verwittigd man er twee waard) die
zijn voornamelijk bevolkt door hangjongeren (gabbers, echt waar, dacht dat dit
zo jaren 90 van de vorige eeuw was). En om het plaatje compleet te maken, in de
paar schaarse bomen zitten krassende kraaien. Was me dat een kakofonie van vervelende
geluiden. We betalen voor één nachtje, dat moet volstaan. Eens goed gaan eten
en de zaterdag rustigere oorden opzoeken. Helemaal opgetut, vertrekken we
richting stad om dan het eerste restaurant dat we tegenkomen binnen te
duiken, een McDonalds ☹☹. Ik weet het, we zijn
cultuurbarbaren, maar we hebben reuzehonger. Nu worden de frieten ook al in een
plastieken frietzak geserveerd, misschien goed voor het milieu, maar dit is
waar wij de lijn trekken. Volgende keer gaan we naar een Burger King 😊😊.
Enfin, we zijn rap verzadigd en
hebben nog zeeën van tijd om een gezellig terrasje te doen in de benedenstad. Het
moet gezegd, eens over de spoorwegbrug kom je in een aangenaam stadje terecht. We
hebben een fantastisch zicht op het oude, hogere gedeelte van Bar-le-Duc. Dit
willen we van dichtbij bezichtigen, dus besluiten we om toch nog een dagje
langer te blijven. En dat is zeker meer dan de moeite waard, historische
gebouwen, kerken, horlogetoren, kasteel, panorama, allemaal het bezichtigen
waard. Maar het meest zijn we onder de indruk van wat er achter de gewone gevels
schuilgaat, we kunnen binnen gluren in een huis dat ze aan het renoveren zijn, achter
de relatief smalle gevels zijn enorme woonruimtes verborgen, misschien een
tikkeltje donker, maar lang niet slecht om er je oude dag in te slijten 😊. Sowieso, als je ooit in de
buurt bent, zeker tijd vrijmaken om dit stadje te bezoeken.
Zondag varen we 4 kilometer
verder naar Fains-les-Sources. Onze
fietsen van stal gehaald en een stukje van de Voie Sacrée gedaan. Dit is de weg
(aanvoerlijn) tussen Verdun en Bar-le-Duc van het Franse leger in de eerste
wereldoorlog. Om de kilometer staat er een kilometerpaal met een helm op. We
hebben geluk, de heenweg is bergop en tegenwind, dus kunnen we bergaf rijden
met wind in de rug 😊😊.
En verder valt er niet veel meer
te vertellen, de volgende stopplaatsen kunnen we niet of komen we niet van
boord.
Revigny-sur-Ornain, de steiger
is zo gammel dat deze is afgezet met lint, dus blijven we braaf aan boord.
Enkele km voor Pargny-sur-Saulx belooft
het een rustige overnachtingsplaats te zijn. Wat het ook is, alleen jammer dat
er zolang het licht is, lieverdjes met hun motos zoveel mogelijk stofwolken
proberen te produceren. Stof dat dan langzaam maar zeker op ons schip neerdwarrelt.
Nu zijn we in Bignicourt-sur-Saulx
(dit watertje steken we regelmatig over via een aquaduct). Hier blijven we twee
dagen, eentje om onze stofboot eens goed onder handen te nemen en eentje om te
genieten onder de bomen, een ideale bescherming tegen de zon.
Gisterenavond nog een buur
gekregen, een spits is langszij gekomen. En dit is ook het enige wat we vandaag
te zien hebben gekregen, 2 spitsen (onze vertrekkende buur en eentje die we gisteren gekruist hebben
en nu alweer op de terugweg is).
We vertellen de schipper dat we niet
verder naar het zuiden varen, misschien een andere keer. Hij adviseert om het
niet langer uit te stellen, want de vaar en/of waterkwaliteit gaat ieder jaar
achteruit .Advies van een professioneel mag je niet in de wind slaan, dus gaan
we een klein stukje het Canal entre Champagne et Bourgogne op. Maar we weten nu
al dat we langs dezelfde weg terug moeten (en dat doen we niet zo graag).
Er zijn vier andere
mogelijkheden:
- 1. Canal de Bourgogne: we geraken niet door de
tunnel van Pouilly (we zijn te hoog), de rest van het 242 kilometer lange kanaal
zou wel lukken.
2. Canal de Vosges is gestremd voor onbepaalde
tijd.
- 3. Canal du Rhône au Rhin. Jammer maar helaas, op
de Rijn mogen we niet varen zonder een extra keuring en een patent.
- 4. Doorvaren naar Digoin, dat was
het oorspronkelijke plan, maar door onze oponthouden en trage vorderingen wordt
dit te krap (dan zijn we pas met kerst terug in Brugge 😊).
Dus volgende week een berichtje
vanop het Canal entre Champagne et Bourgogne (vroeger heette dit Canal de la
Marne à la Saône). We hopen dat dit 224 kilometer lange kanaal en zijn 114
sluizen ook specialiteiten te bieden heeft (iets tussen champagne en bourgogne?).
We houden jullie op de hoogte.
Fijn weekend, beste lezer, tot
de volgende keer!
Groetjes,
Peter en Conny
Datum
Vertrek
Aankomst
KM
HR
Sluis
Vaarwegen
Overnachting
09/06
Tannois
Bar-le-Duc
7,4
4 u
7
Canal de Marne au Rhin
Halte Fluviale, water en elektra aanwezig, aan drukke wegen
11/06
Bar-le-Duc
Fains-les-Sources
4,1
1u30
4
Canal de Marne au Rhin
Halte Fluviale, water en elektra aanwezig (aan een fabriek)
12/06
Fains-les-Sources
Revigny-sur-Ornain
11,3
4u20
9
Canal de Marne au Rhin
Halte Fluviale, geen voorzieningen, gammele steiger
Deze week hebben we een goeie 37
kilometer gevaren en we hebben daar exact 21u en 20 minuten over gedaan, we halen niet eens een gemiddelde van 2 km/u.
Op vrijdag is de man van het VNF
mooi op tijd om de slagboom van de tunnel te openen, we kunnen aan onze 5
kilometer lange trip in het donker beginnen. Hij fietst met ons mee, normaal
gezien een trip van een uur, wij maken er het dubbele van. Peter moet constant
met de hekschroef de kont terug bijtrekken. Ben ik blij dat ik het licht zie
aan het einde van de tunnel! Na ons is er nog een jacht gekomen, die heeft er
een half uur minder lang over gedaan maar had dezelfde problemen. Omdat wij de steiger
in Demange-aux-Eaux helemaal in beslag nemen, meert hij naast ons aan. We maken
kennis met Jos en Frida op hun Vrijbuiter.
Zaterdag besluiten we om ons
Mira eens te bedelven onder het schuurschuim, is hoog nodig. En ons bijbootje
hebben we ook weer netjes opgevouwen, hier ben je er niets mee.
Zondag varen we de volle 14
kilometer naar Naix-aux-Forges. Daar ligt de Vrijbuiter euhm laten we zeggen
vrij strategisch (voor ons toch) aan de kade. Als wij arriveren, schuiven ze
een eindje op en kunnen we er mooi bij. Ze hebben niet alleen plaats voor ons
gehouden, ze staan ook nog klaar met een (paar) frisse pint(en).
Frida houdt haar familie en
vrienden op een leuke manier (via Polarsteps) op de hoogte over hun reilen en
zeilen, gaan we volgend jaar ook eens uittesten.
De dag nadien blijven wij
liggen, de Vrijbuiter reist verder, zo goed en kwaad als het kan tenminste. Op
een bepaald moment bevoorraadt het VNF een pand (door een probleem was dit pand
s nachts gedeeltelijk leeggelopen), en dat water halen ze uit de bief waar zij
liggen, resultaat de Vrijbuiter aan de grond! Enfin, uiteindelijk zijn zij uit
het lastigste stuk van het Marne-au-Rhin kanaal geraakt (wij moeten er nog een
stukje door).
We hebben ook ons deel al wel
gehad, we besparen jullie de details of toch niet allemaal 😊.
In een bepaalde sluis gaan de
deuren niet helemaal open door het wier (tegenwoordig doen we eerst zelf zoveel
mogelijk groen weg vooraleer we ons laten zakken). We bellen het VNF en we
hebben een nieuweling, hij laat het sas weer vollopen en begint de algen te
verwijderen, zo grondig dat Peter zich afvraagt of hij van plan is de sluis om
te toveren in een zwembad. Enfin, na een groot halfuur kunnen we buiten
varen. De volgende sluis weer van
hetzelfde laken een pak. Deze keer een oudere sluiswachter, hij sluit de deuren
terug en geeft Peter een riek. Deze doe-het-zelf operatie neemt slechts 10
minuten in beslag 😊.
Gezien onze legendarische
snelheid doen we maar mini-afstanden. Zo doen we plaatsjes aan zoals
Ligny-en-Barrois, een klein stadje waar we onze mondvoorraad aanvullen. De
halte fluvial ligt tussen een paar luidruchtige autobanen, maar een
accordeonist heeft de ganse middag melodietjes uit zijn trekzak gehaald, dat
breekt het geraas van het verkeer een beetje. Verder liggen we in dorpjes zoals
Tronvilles-en-Barrois, Tannois. Veel
valt er niet over te vertellen: kerkje, enkele huisjes en in het beste geval
een bakker (vandaar al mijn sluis verhalen 😊).
Maar over het algemeen is varen
in Frankrijk een beetje zoals we het ons voorstellen en dat is best aangenaam.
Het is echt leven als god in Frankrijk, met zijn vin, pain en du boursin.
Alleen petanquebanen missen we, we hebben speciaal jeux-de-boules gekocht en we
hebben ze nog niet kunnen uittesten 😊.
Ik beloof dat ik jullie volgende
keer onze sluisverhalen bespaar, ik ga dat toch tenminste proberen 😊.
Aan iedereen en elk apart een
fijn weekend gewenst en tot volgende week!
Groetjes,
Peter en Conny
Datum
Vertrek
Aankomst
KM
HR
Sluis
Vaarwegen
Overnachting
02/06
Mauvages
Demange-aux-Eaux
7
2u40
1
Canal de la Marne au Rhin
Steigertje boven sluis, geen elektra, wel drinkwater (gratis)
04/06
Demange-aux-Eaux
Naix-aux-Forges
14,3
6u45
13
Canal de la Marne au Rhin
Kade, geen voorzieningen
06/06
Naix-aux-Forges
Ligny-en-Barrois
7,9
4u15
8
Canal de la Marne au Rhin
Halte Fluviale, water en elektra aanwezig
07/06
Ligny-en-Barrois
Tronville-en-Barrois
4,7
5u25
5
Canal de la Marne au Rhin
Kade, geen voorzieningen
08/06
Tronville-en-Barrois
Tannois
3,5
2u15
4
Canal de la Marne au Rhin
Op onze spudpalen, geen voorzieningen, we kunnen wel aan wal
Het bericht gaat vooral over sluizen, je kan er nu nog vanonder muizen
Dag beste lezer,
Morgen varen we door de bijna 5
kilometer lange tunnel van Mauvages op het Kanaal de la Marne au Rhin. Maar nu
gaan we nog genieten van het prachtige barbequeweertje.
We hebben de Maas dus achter ons
gelaten (het is te zeggen ik toch 😊). Wij en ook de sluiswachters zijn blij dat we er van af zijn. Het
waterpeil is al serieus gezakt en bijna onbevaarbaar door het wier in het
water. Moeizaam en vervelend traag banen we ons een weg door deze groene jungle.
De tijden in onze tabel spreken voor zich, niet echt een referentie voor andere
schippers, eerder een worst-case scenario.
Ook in de sluizen zelf hebben we
veel oponthoud, de sluisdeuren kunnen niet 100% open, er blijven pakken wier
tussen de muur en de deur zitten. Boten tot 4,80 meter breed kunnen door, wij
met onze bijna 5 meter dus niet! Dus de arme sluiswachters moeten die troep
eerst allemaal weghalen met een riek (Peter heeft eens geholpen, het is vrij
zware arbeid). Een oudere sluiswachter slaagt er niet in om al het groen te
verwijderen, ik heb medelijden met die mens en wil proberen om met nog minder
dan weinig speling uit te varen. Peter is, terecht, niet zo blij, we kunnen
geen gebruik maken van onze boegschroef (die zit iedere keer verstopt van de
algen) en als we de sluisdeur raken, dan is de boot van voor tot achter
beschadigd. We raken er uit zonder iets te raken, maar zo traag dat de
sassenier al spijt heeft dat hij niet wat meer moeite heeft gedaan.
Bij een bepaalde sluis is de
situatie zo erg dat ze een kraan laten komen om het groen te verwijderen (veel
winst gaan ze hier niet hebben aan ons vaarvignet 😊). Enfin ik zou nog uren kunnen vertellen over
het sluisleven op de Maas, maar ik ga het bij nog één anekdote houden. In
Verdun denken we nog één brede sluis te hebben van 5,70 meter, ik zeg tegen
Peter dat ik al ga oefenen en hem zo dicht mogelijk langs de kant ga laten
sturen, ik sta namelijk buiten en zeg tegen Peter hoe dicht (of ver) hij van de
kant is. Als we in de sluis liggen, merken we dat het al een sluis van 5m20 is 😊. We hebben er een erezaak van
gemaakt om in die eerste sluis niets te raken en dat is wonderwel gelukt!
En omdat we zo traag opschieten,
varen we korte afstanden en zien we veel dorpjes, sommige charmant andere maken
maar een povere indruk.
Commercy heeft ons wel kunnen
bekoren, de ligplaats is één van de minsten (wel kunnen we met onze winkelkar
van den Aldi naar ons schip). Het stadje zelf is zeker de moeite waard. Ze
hebben daar een indrukwekkend Château Stanislas. En Stanislas, de hertog van
Lorraine ergens in de achttiende eeuw had een meid, Madeleine en zij is de
uitvinder van de madeleine koekjes. We hebben ze uiteraard in alle geuren en
smaken aangeschaft 😊.
Vlakbij onze ligplaats is er ook
een velodroom, maar we kunnen er niet op, anders hadden we wel een paar toerkes
gedaan met onze motocyclette 😊.
Ook nog nooit gezien, ooievaars
die een nest met jongen hebben op het dak van een kerk.
Onze eerste stopplaats op het
Marne au Rhin kanaal is Void. Peter wil
hier al direct een lieflijk huisje kopen, het dorpje voelt, zeker met dit
prachtige weer, al een beetje zuiders aan. Maar ik zie het niet zo zitten,
te veel lawaai van de autostrade vlakbij (en ook geen geld, klein detail 😊).
Tot nu toe is het varen op dit
kanaal een pak aangenamer dan op de Maas, we halen nu al de maximaal toegelaten
snelheid van 6 km/u. We moeten 111 km varen op dit vaarwater, het zal op het
gemakske zijn, want er zijn 82 sluizen.
Zo, jullie zijn weer bij.
Alvast een zonnig weekend
gewenst en tot volgende week!
Groetjes,
Peter en Conny
Datum
Vertrek
Aankomst
KM
HR
Sluis
Vaarwegen
Overnachting
26/5
Verdun
Dieue sur Meuse
13.2
5
5
Canal de la Meuse
Dieue sur Meuse, op spudpalen. Kade bezet door 'vaste' bewoners
27/5
Dieue sur Meuse
Ambly sur Meuse
6.2
1u40
0
Canal de la Meuse
Ponton, gratis, geen elektra
28/5
Ambly sur Meuse
Lacroix sur Meuse
8
2u30
2
Canal de la Meuse
Ponton, gratis ligplaats met water en elektriciteit
29/5
Lacroix sur Meuse
Saint Mihiel
9.9
3u
2
Canal de la Meuse
Ponton, gratis ligplaats met water en elektriciteit
30/5
Saint Mihiel
Commercy
21.5
7u30
5
Canal de la Meuse
Kade, geen faciliteiten, vlakbij Aldi
31/5
Commercy
Void
17.5
5u45
5
Canal de la Meuse - Canal de la Marne au Rhin
Kade, elektriciteit en water met jetons verkrijgbaar bij bakker of gemeentehuis