Onze vlucht
vertrekt pas in de namiddag, tijd om nog even wat souvenirs te kopen. Een paar
sokken en handschoenen van echte Alpaca-wol, zo wordt ons verzekerd (tuurlijk
)
en een paar hippy broeken.
Bij de check-in
probeer ik nog eens naar stoelen bij de nooduitgang te vissen en we krijgen de
eerste rij. Leuk. Hopelijk heeft deze rij wel ramen. Voor de rest is het weer
chaos van jewelste op de luchthaven. De aankondigingsborden geven andere gates
weer dan de boarding passes, de monitors bij de gates stroken met geen van
beide en de omroepster verzint nog een nieuw nummer. Dit is zo absurd dat het
heel ludiek wordt. Als Monty Python dit zou ensceneren zouden we het er wellicht
ver over vinden. Heel amusant. Moet je kunnen in een luchthaven met slechts 4
gates. Het heeft meer weg van een gestresseerde mierenhoop, al die mensen die
wanhopig proberen op het juiste vliegtuig te geraken. De meeste vluchten hebben
minstens 2u vertraging. Onze Peruvian Airlines-vlucht is op tijd, maar bewijst
toch nog maar eens dat connecting flights op de zelfde dag om problemen vragen
is. Blij dat we telkens een nacht als buffer hebben ingebouwd. Op het vliegtuig
is het niet veel beter. Er zijn nog redelijk wat plaatsen vrij dus iedereen
begint aan een stoelendans. Een man lopend op 2 krukken komt met zijn GSM
tussen zijn oor en schouder geklemd 5 minuten voor het opstijgen het vliegtuig
opgepikkeld. Na hem volgt zeker nog 10 man. De laatste tree hugger wordt 10
minuten na de voorziene lancering aan boord gehesen en weg zijn we.t Zijn straffe
mannen, die Peruanen.
Een uurtje
later staan we in Lima. Even tijd maken voor onze nieuwe favoriete hobby
taxipesten. We moeten 5 km verder en dat mag max 20 soles kosten. De officiële
mannen vragen 35, vaste prijs. Dat gaat niet gebeuren. Eens buiten het
luchthavengebouw wordt het nog beter. 50 soles, dat geeft ons meteen het voorrecht
de man publiekelijk naar de schandpaal te lachen. Een hele sliert hebben we
achter ons als we richting openbare weg beginnen te wandelen. En maar roepen
hoe gevaarlijk het is om een taxi op straat tegen te houden. Jaja, dat weten we
ondertussen. We wandelen zon 500m van de luchthaven vandaan en vinden daar een
taxi-stopplaats, en een kandidaat die voor 20 soles de ondertussen 4,5km wil
afleggen. Voilà, zo simpel is dat. Eens we neerzitten valt het ons op, wat
weegt de lucht hier zwaar. In plaats van ademnood hebben we nu loodzware lucht
te veel.
s Avonds eten
we in een restaurant aan de overkant, op aanraden van het hotel. Halve kip met
frietjes en een slaatje. Nauwelijks duurder dan bij de Vleghel en aant spit
gebakken. Vergezeld van de laatste in Peru bereide Pisco Sour.
|