Het staat vast: de Pittemse schepenen en
gemeenteraadsleden lezen deze blog. In het verslag van de vorige gemeenteraad plaatste
ik een dikke kanttekening bij de werkethos van deze hard werkende dames en
heren en warempel deze keer werd uitgebreid toelichting verschaft bij ieder agendapunt.
De wil mocht er vanavond dan wel wezen, men moet
natuurlijk ook nog iets te zeggen hebben.
Zo vernam ik tot mijn verbazing dat de gemeente Pittem
geen subsidies wil aanvragen bij het impuls fonds. Dit is een
fonds dat tegemoet komt in de kosten van een trainersopleiding. Noch wenst de
gemeente Pittem de kwaliteit te investeren in de kwaliteitsverhoging van vaardigheden
van de Pittemse sportbegeleiders. Waarop ieder gemeenteraadslid zonder vragen het tussentijdse
Pittemse sportbeleidsplan goedkeurde.
De OCWM voorzitter had voorafgaand een warrige toelichting gegeven over de kapitaalsoperatie die Eandis-GaselWest wil
doorvoeren. In essentie een voor het publiek afgesloten kapitaalsverhoging,
waarbij Eandis de deelnemende gemeentes toekomstig profijt voorspiegelen. Mooi
verwoord als strategische groei, maar onder het volk beter gekend als die
tientallen euros die Electrabel/Eandis ieder jaar bij hun factuur lappen.
Electrabel probeert het nog aantrekkelijker te maken voor de gemeenten door te
beloven geen kapitaalsverhogingen meer uit voeren en ook hun minderheidsparticipatie
af te bouwen.
De portemonnee ging rekkewijd open voor 227 duizend euro aan bevloering voor de hernieuwde project CIBO. Deze vloeren kosten dus meer dan het bedrag (205 duizend) dat Pittem neertelt voor het huis naast CIBO om er een 'duurzame' parking te kunnen optrekken.
Proficiat aan de raadsleden ivan, bart, linda en gisèle
die weldra zitpenningen mogen incasseren bij IVIO en WVI. Als tegenprestatie
moeten zij op de algemene vergaderingen van WVI en IVIO het standpunt van de Pittemse
gemeenteraad verwoorden. Geen mens die weet wat dat standpunt ook maar zou mogen
inhouden. Wat de Pittemse gemeenteraadleden niet belet om dit standpunt niettemin unaniem goed te keuren. Mijn abstraherend vermogen schiet tekort bij
zoiets. Wat mij vaneigens bij de katholieke kerk en haar groupies brengt.
Als uitsmijter volgde een presentatie van de
penningmeester van de kerkfabriek Onze Lieve Vrouw over de bijkans voltooide
restauratie werken aan hun Pittemse clubhuis. De ingenieur in mij genoot van de
fotos van wormstekige balkkoppen, helende epoxyharsen, brosse afzaten, 18/8 stalen duivenroosters, etc. De boekhouder in mij genoot minder van het
financiële plaatje dat geprojecteerd werd. In 2003 werden de restauratiewerken
op 220 duizend euro geraamd, in 2004 was de schatting al tot 242 duizend euro opgelopen.
De aanbesteding werd in 2008 op 329 duizend euro gegund. De uiteindelijke
kostprijs (all-in) bedraagt 498 duizend euro. De beroepsmatige beleidsraadgever
in mij noemt een overrun van (498 220)
/ 200, ofwel 126 % simpelweg financieel wanbeheer en uitgesponnen boerenbedrog. Naast de noodzakelijke structuur verbeterende werken werden op een diefje kosten gemaakt voor nieuwe buitendeuren, een nieuw loopwerk voor het uurwerk, nieuwe wijzerplaten en een bliksemafleider (zoiets vertelt hopelijk niet al veel over het vertrouwen van OLV in de inschikkelijkheid van hun almachtige). Alleen te Pittem komt men hiermee weg, dacht ik nog; en zie de Pittemse gemeenteraad
keurde de rekening van desbetreffende kerkfabriek warempel nog goed ook. OLV had dit jaar een
batig saldo van 38 duizend euro en stortte in al hun goedheid 16 duizend euro
terug in de gemeentekas Mag ik de heren en dames gemeenteraadsleden er nogmaals
aan herinneren dat OLV over onroerende eigendommen beschikt die hen verleden jaar 9.976
euro opleverden en op een roerend vermogen zit dat maar liefst 10.850 euro opbracht in 2010.
Waarom OLV niet verplichten dit riante patrimonium te gelde te maken, alvorens u en
mij een half miljoen euro (498.000) af te troggelen. De kerk liet eens te meer haar
smalste kant kennen: de overheid betaalt, de kerk bepaalt. Ansich kan ik OLV weinig kwalijk nemen: wie niet waagt, niet wint (gooi maar weg die paratonnere). De Pittemse gemeenteraadsleden neem
ik het des te kwalijker: Mijn pa leerde me immers: wie in de zak gezet kan worden,
wordt in de zak gezet.
Stel u dus de volgende vraag wanneer de Pittemse CD&V om uw stem komt hengelen in 2012: wil ik werkelijk in de zak gezet worden? 't Zal zekers niet aan mij gelegen zijn. Nu gij nog.
Na de succesvolle groepsaankopen voor elektriciteit en
mazout, maakt Samen Sterker nu ook komaf met slecht geïsoleerde daken in
West-Vlaanderen. Onze campagne een muts voor je huis biedteen volledig service: eenvoudig, voordelig en
kwaliteitsvol is.
- Eenvoudig, wij regelen alle administratie en
premie-aanvragen
- Voordelig, wij bedingen de goedkoopste tarieven voor
materiaal en diensten.
- De kwaliteit, gegarandeerd door de samenwerking met
Clarus CVBA, een ervaren energiesnoeier.
Maak kennis met dit aanbod op één van onze
info-avonden. Aanvang telkens om 19u30.
Bij deze herinner ik het Pittemse college van
burgemeester en schepenen aan de hen toebedeelde taak erop toe te zien opdat
het te Pittem geldende politiereglement correct toegepast wordt; en vraag ik
vriendelijk doch met aandrang dat er opgetreden wordt tegen de onbekenden die
de hierna vermelde overtreding begingen. Terloops herinner ik met dit schrijven
het Pittemse college van burgemeester en schepen aan enkele fundamenten van de
Belgische Staat.
Waar gaat het over?
Het Pittemse politiereglement (zie bijlage [01]) vermeldt
in artikel 5 (hoofdstuk 2) dat het
trottoir en openbare plaatsen ingericht als tuinen onderdeel uitmaken van
de openbare weg. Desbetreffende artikel vindt u in bijlage [02]
Artikel 14 (hoofdstuk 2) van het Pittemse
politiereglement stelt verder dat behoudens
schriftelijke toestemming van de bevoegde overheid verboden is om
publiciteitsborden op de openbare weg aan te brengen. Kortom het is
verboden publiciteitsborden te plaatsen op het trottoir, in een berm of in een
tuin die ingericht werd als een openbare plaats. In deze is het Pittemse
college van burgemeester en schepenen de bevoegde overheid.
Artikel 14 (hoofdstuk 2) van het Pittemse
politiereglement stelt verder dat aankondigingen
van manifestaties slechts toegelaten zijn 2 weken voorafgaand aan die
manifestatie of feestelijkheid. Desbetreffende artikel is opgenomen in
bijlage [03]
Sinds het voorbije weekeinde (26 maart 2011) wordt te
Pittem door onbekenden op de openbare weg publiciteit gevoerd voor een
manifestatie die zal plaatsvinden op vrijdag 22 april. Met metershoge witte
kruisen wordt namelijk naar alle waarschijnlijkheid - de viering van Goede
Vrijdag aangekondigd.
·In de Heidenskerkhofstraat bevinden zich
twee kruisen, deze zijn aangebracht op het trottoir tegen een verlichtingspaal.
·In de Kauwstraat bevindt zich een kruis,
aangebracht op het trottoir tegen een verlichtingspaal.
·In de Kauwstraat (tegen de Markt) is een kruis
aangebracht tegen een boom, die zich in een publiek plantsoen bevindt.
·In de Egemstraat (vlakbij de sporthal)
bevindt zich een kruis aangebracht op het trottoir tegen een verlichtingspaal.
·Idem dito in de Kokerstraat,
·In Egemsebinnenweg en Vercouterstraat
bevindt zich een kruis binnen een openbare berm aangebracht tegen een verlichtingspaal
·In de Koolskampstraat bevindt zich een
kruis op het trottoir aangebracht tegen een verlichtingspaal
Op deze objecten staat nergens de naam en het adres van
de verantwoordelijke uitgever vermeld. Deze objecten bevinden zich aantoonbaar ook
niet op een privéterrein. In bijlage [04] ten bewijze fotos van enkele van de voorgemelde
objecten.
Artikel 14 (hoofdstuk 2) van het Pittemse
politiereglement verbiedt om te beginnen om op de openbare weg publiciteit te maken
voor een manifestatie of feestelijkheid te voeren, tenware hiertoe
uitdrukkelijk toestemming verleend werd door de bevoegde overheid. Indien het
Pittemse college van burgemeester en schepenen desgevallend dergelijke
toestemming mocht verleend hebben, ontving ik graag een kopie van die
toestemming, liefst vergezeld van een motivatie waarom het Pittemse college van
burgemeester en schepenen van oordeel is dat sommigen veruiterlijkingen van
religieuze overtuigingen in de Pittemse openbare ruimte aan zouden mogen brengen.
Hoedanook. Artikel 14 (hoofdstuk 2) van het Pittemse
politiereglement verbiedt uitdrukkelijk het voeren van publiciteit vroeger dan
2 weken voorafgaand aan de manifestatie. Datzelfde artikel 14 (hoofdstuk 2) van
het Pittemse politiereglement vermeldt niet dat hierop eventueel uitzonderingen
toegestaan kunnen worden.
Aansluitend herinner ik de dames en heren van het
Pittemse college van burgemeester en schepenen eraan dat in België het principe
van scheiding van kerk en staat geldt. Het hoeft hopelijk geen verder betoog
dat kruisen helemaal niet thuishoren op de openbare weg. Daarenboven zijn de zogenaamde
veruiterlijkingen van overtuigingen niet toegestaan in de publieke ruimte
(openbare plaatsen, straten, etc).Ik
verwijs dienaangaande naar het in België geldende principe van de neutrale aankleding
van het openbaar patrimonium (gebouwen, etc). Dit betreft een afwezigheid van
religieuze veruiterlijkingen in alle publieke instellingen, opdat dit vorm zou
kunnen geven aan de neutraliteit van de Belgische Staat, inclusief de
symbolische aspecten ervan. Mochten de dames en heren van het Pittemse college
van burgemeester en schepenen dienaangaande een andere mening toebedeeld zijn,
dan benieuwd dit mij (en wellicht talloze anderen) uitermate en vernam ik dit van
hen liefst meteen per kerende.
Voor alle duidelijkheid het veruiterlijken van een
religieuze en/of politieke overtuiging behoort althans wat mij betreft - tot
de individuele vrijheid. Anders gezegd wie per sé een meer dan manshoog kruis
wil optrekken mag dit gerust en te allen tijde doen, vooropgesteld dat dit op privéterrein gebeurt.
Ik verzoek het Pittemse college van burgemeester en
schepenen daarom dringend erover te waken dat het te Pittem van kracht zijnde
politiereglement toegepast wordt; en ik suggereer om het Artikel 15 (hoofdstuk
2) uit te laten voeren: De
gemeentepolitie kan van rechtswege alle voorwerpen wegnemen waarvan de
plaatsing een privatief gebruik van de openbare weg uitmaakt. Dit zal als bijkomend
en onmiddellijk voordeel hebben dat het college van burgemeester en schepenen
ook te Pittem garant staat om het democratische fundament aangaande de neutraliteit
van de publieke ruimte en bij uitbreiding van de Belgische staat te vrijwaren.
Het Pittemse college van burgemeester en schepenen
wordt daarom vriendelijk maar met aandrang verzocht om schriftelijk mee te
delen welke concrete stappen zij van plan zijn dienaangaande te ondernemen.
Net
als zoute olijven, is de Pittemse gemeenteraad, een verworven smaak: het duurt
even voor je er gewend aan raakt. Sommigen raken zelfs nooit gewoon aan de
smaak. Ik raak bijvoorbeeld maar niet gewoon aan het schamele vertoon
dat de Pittemse raadsleden maandelijks bieden. Gelukkig kan er al er al eens gelachen
worden. Dit keer zette de voorzitter van de gemeenteraad een stemronde in over
een onderwerp dat ter kennisgeving aangeboden werd. Zulks illustreert mooi de
betrokkenheid en interesse die de burgemeester en zijn ploeg maandelijks nog
kunnen opbrengen voor den politiek.
Exemplarisch is ook de snelheid waarmee
de Pittemse gemeenteraadsleden de agenda afwerken. Vandaag klokte de
gemeenteraad af net boven de tien minuten. In die luttele tijdsspanne slaagde
de Pittemse CD&V er wel in om 219.000 en 235.000 euro door vensters en deuren
te gooien. Uw en mijn centen, wel te verstaan. Deze exorbitante bedragen dienen
om de bekabeling en het sanitair van het project De Fontein te bekostigen. Het
project De Fontein omvat het bouwen van duurzame jeugdlokalen in de Fonteinestraat.
Een lovenswaardig initiatief, ware het niet dat de gemeente Pittem in de
Egemstraat een tweede set aan duurzame jeugdlokalen optrekt. Zoiets rekt de
idee van duurzaamheid toch wel wat op. Je kunt maar best jong zijn te Pittem,
aan duurzame en duurkope accommodatie geen gebrek hier.
Soms vraagt een mens zich af: wat
is de zin van al dit potverteren? Poepsimpel: met dit soort uitgaven verzekeren
de Pittemse CD&Vers zich bij KSA, Chiro, KAJ, VKSJ en dies meer van een
zitje in de komende gemeenteraad van 2012-2018. Je moet wel over een erg wrang soort
humor beschikken om de lol te zien in het feit dat diezelfde Pittemse jongeren,
tenminste die schlemielen die hier blijven hangen, die duurkoop dubbel en dik
terug zullen betalen in de periode van 2012 tot 2032.
Verder stemde de
gemeenteraad gauw-gauw over de aanleg van een bufferbekken (afgehaspeld in 30 seconden)
en werd aan Eandis de toestemming verleend om de aankoop van gas en elektriciteit
projectmatig te begeleiden. Geen vragen van de gemeenteraadsleden betreffende
de opportuniteit van dit laatste; nochtans herinner ik me dat onlangs een
ingenieur aangeworven werd bij de Pittemse gemeente. Een simpel mens als ik zou
verwachten dat de taak die aan Eandis uitbesteed wordt binnen de Pittemse
administratie opgenomen zou kunnen worden. Niet dus en bijgevolg dubbel geld
over de balk. De Pittemse burgemeester is op en top CD&V, wanneer hij apetrots meldt dat de gemeente Pittem voor 100% groene stroom wenst aan aan te kopen. Op lokaal vlak trekt de CD&V de kaart van groene stroom, maar terzeldertijd is de CD&V op het federale vlak niets te min om ervoor zorgen dat de kerncentrales kunnen openblijven.
Jolijt, wanneer de schepen van sport vraagt of
hij werkelijk het verslag van de interlokale vereniging Regionaal Sportoverleg
moet voorlezen. Wat mij betreft wel, doch mijn vooroorlogse werkethiek bestaat er
dan ook uit dat ik klanten waar bied voor het mooie geld dat zij voor mijn diensten
betalen. Niet zo bij de Pittemse schepenen en gemeenteraadsleden. Jammer genoeg zal het voor
u en mij dus een mysterie blijven wat de interlokale vereniging Regionaal
Sportoverleg verleden jaar uitvrat. Een schepen
verdient jaarlijks 25159 euro te Pittem, gemeenteraadsleden schnabbelen maandelijks 150 euro bij en de burgemeester neemt jaarlijks 45545 euro mee huiswaarts. Werkethos, iemand?
(denk hieraan wanneer de Pittemse CD&V in 2012 uw stem komt ronselen. Stel u de eenvoudige vraag : "Wil ik werkelijk nog een keer gerold worden?")
Ik verneem dat NV-A kamerlid Zuhal Demir weldra, voor
de NV-A, een wetsvoorstel indienen zal dat het dragen van hoofddoeken in het Vlaamse
parlement moet verbieden voor kabinetsmedewerkers. Mevrouw Demir,
beargumenteert namens het NV-A als volgt: Wij zijn tegen het dragen
van een hoofddoek in het parlement wegens de scheiding van kerk en staat. De
N-VA heeft het dan niet alleen over hoofddoeken, maar ook kruisjes bijvoorbeeld
of keppeltjes (Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/110309_nva_hoofddoek_parlement).
Ik neem aan dat u zich achter dit NV-A partij standpunt
schaart; en dat u bijgevolg een strikte scheiding van kerk en staat
nastreeft.
Ook ik ben de scheiding van kerk en staat uitermate
genegen. Mag ik u, als zittend gemeenteraadslid te Izegem, hierbij
vriendelijk, doch met aandrang verzoeken, om de nodige stappen te ondernemen
opdat de crucifix welke zich aan de wand van de benedenvloerse raadzaal
van het Izegemse stadhuis aan de Korenmarkt bevindt, te verwijderen?
Dergelijk religieus symbool schendt niet alleen het beginsel van de neutrale
aankleding van overheidsgebouwen; me dunkt, valt dit ook als een schending van
de idee van scheiding van kerk en staat te catalogeren. Een principe dat
de NV-A, blijkens volkomen onderschrijft.
Wat belet u daarom, of belette u tot op heden, om dit
religieuze symbool te laten verwijderen uit de publieke ruimte van het Izegemse
stadhuis?
In de hoop op een spoedige respons en actie uwentwege,
hoogachtend, Koen Berton
(email verzonden aan Geert Bourgeois, met parlementslid Zuhal Demir in kopie)
Deze week laat Robin Vandenberghe, nieuwbakken ondervoorzitter van
het Vlaams Belang te Ardooie-Pittem en voorzitter van het Davidsfonds te Egem in
een huis aan huis bedeelde partij folder weten, dat hij aan de noodrem trekt:
Bij de toekenning van sociale woningen
zien we dat het Pittemse college van burgemeester en schepenen vreemdelingen
een voorkeursbehandeling geeft en dus een eigen-volk-laatst politiek voert. Van
de meer dan honderd vreemdelingen in onze gemeente wordt bovendien haast geen
inburgering verwacht. Wij trekken aan de noodrem.
Mijn waarde Robin, u slaat de bal goed mis.Het Pittemse college van burgemeester en
schepenen laat zich in eerste plaats opmerken door een gebrek aan maatschappelijke visie en volledige afwezigheid van het voeren van welke politiek dan
ook. Tenware men het goed soigneren van de met de plaatselijke CD&V geaffilieerde organisaties
en personen voortaan als een visie of het voeren van een beleidsdaad beschouwen zou. Het
Pittemse college van burgemeester en schepenen voeren geheel in die lijn van die
verwachtingen een non-beleid inzake sociale huisvesting. Hebt u, mijnheer
Vandenberghe, het aantal sociale woningen in Pittem-Egem al eens geteld dat er
bijgekomen zijn sinds het aantreden van dit college van burgemeester en
schepenen? Hebt u, Robin, dit al eens vergeleken met het gros nieuwbouw appartementsgebouwen
of het aantal fonkelnieuwe overheidsgebouwen te Pittem en Egem?
Robin slaat wel vaker de bal mis.Ik heb het dan in eerste plaats niet over het
feit dat eender welke rechtgeaarde vlaams-nationalistische kwiestenbiebel met
politieke ambities, voortaan beter af is met het oprichten van een NV-A dan wel
een blok afdeling. Nee, in bijlage beweert Robin Vandenberghe namelijk het volgende:
Het feit dat homoseksuelen mogen
samenleven is één zaak, maar kinderen opvoeden (...) is zo tegennatuurlijk dat
een normale opvoeding uitgesloten is. Wat voor opvoedingspatroon, wereldmodel,
inzicht in de dingen des levens, waarden en normen zou een homoseksueel paar
aan zijn kinderen kunnen doorgeven?.
Nu ja, t oogt ook niet bijster fraai, Robin, dat old-school blok
wereldmodel tsjokvol xeno- en homofobie. Hoedanook, leuk dat het blok de dooie boel te Pittem wat komt animeren. Ik kijk belangstellend uit naar de eerste politieke daden
van Robin Vandenberghe. Gezien het kaliber van de Pittemse burgemeester en
schepenen, zou het niet veel moeite moeten kosten met iets vlaams-nationalistisch
op de proppen te komen. Tip: het ontradingsbeleid dat Pittem voert ten aanzien van
de Egemse buurtbibliotheek: Is er sprake van een Kulturverbot te Egem? Hoogtijd dat de vliegvoet blowed.
De kieswet schrijft voor dat naaste familieleden niet samen
mogen zetelen in het bestuur van dezelfde gemeente.Iedereen begrijpt onmiddellijk wat de geest
van deze wet is. Op die manier probeert de wet gewoon te voorkomen dat enerzijds familiaal
krakeel het bestuur van een gemeente zou bemoeilijken; maar anderzijds tracht
deze wet evident ook te vermijden dat het bestuur van een gemeente aan de macht
en willekeur van een familieclan overgeleverd zou worden.
Het is bizar dat vader en zoon Vanpoucke voorgemelde vanzelfsprekendheden
niet kunnen bemeesteren. Van een burgemeester en van een gemeentesecretaris in
spé zou men dit toch wel mogen verwachten.
Daniël Vanpoucke is sinds jaar en dag CD&V burgemeester
te Meulebeke; zijn zoon Tom is er de huidige OCMW secretaris. Dit is al een kantjeboord
situatie. Vanaf 1 april zal zoon Tom dit ambt ook combineren met dit van gemeentesecretaris.
Kritiek op mogelijke belangenvermenging of en het
liederlijk omspringen met de idee van de neutraliteit van de ambtenaar wordt door
beiden lacherig weggewuifd (hier) De heren Vanpoucke roemen er zich op dat er voldoende voorbeelden zijn in
het bedrijfsleven waar vader en zoon goed samenwerken. Wat meer valt hiertegen
in te brengen, als men al zelf toegeeft, dat politiek en ambtenarij tot
commerce verworden zijn? Te Meulebeke worden op 1 april democratische principes
zoals: de neutraliteit van de ambtenaar, de garantie op gelijkberechtiging door
de overheid, de rechtszekerheid, de gelijke toegang voor tot het openbaar ambt,
etc. propertjes door de CD&V bij het huisvuil geplaatst. Mijn welgemeende
felicitaties aan Tom met zijn benoeming en aan zijn wellicht apetrotse papa.
Electrabel gaf deze week in de Kamer schoorvoetend toe
dat er wel degelijk woekerwinsten gemaakt worden in de Belgische kerncentrales.
Dat is opmerkelijk, want Electrabel-topman Gérard Mestrallet beweerde tot voor
kort dat de nucleaire rente niet bestond'. Toch, dus. Al lopen de berekeningen
uiteen. Electrabel houdt het op 652 miljoen euro per jaar, terwijl er volgens
de officiële energie regulator CREG elk jaar 2,07 tot 2,22 miljard euro van de
Belgische cashcentrales naar het Parijse hoofdkwartier van GDF Suez vloeit.
Winstmarge
van 300 procent. Dat Electrabel miljarden verdient aan de
Belgische kerncentrales is te danken aan de liberalisering van de energiemarkt.
Voor de vrijmaking van de energiemarkt werd de prijs van elektriciteit
vastgelegd door het Controlecomité van de overheid. Sinds de liberalisering
wordt de prijs bepaald op de vrije markt, met name op de energiebeurzen Belpex
en Endex. Daar wordt de elektriciteitsprijs niet meer berekend zoals vroeger
op basis van de reële gemiddelde productiekost, maar wel door de marginale
kostprijs. Dat wil zeggen: door de prijs van de laatste centrales die ingezet
worden om aan de vraag te voldoen. In België zijn dat, gezien de aard van ons
productiepark, bijna altijd aardgascentrales. Gevolg: Electrabel verkoopt zijn
nucleaire stroom, die geproduceerd wordt tegen 17 tot 21 euro per megawattuur,
tegen gemiddeld 67 euro per megawattuur, een winstmarge van 300 procent.
Electrabel en GDF vergroten hun winstmarges nog door
prijsdalingen niet door te rekenen aan de consument en door de gasprijs
kunstmatig te verhogen.
De woekerwinst van Electrabel is geen natuurramp, maar
een man made disaster. De liberalisering is een kwestie van politieke keuzes.
Nergens in Europa is de liberalisering van de energiemarkt zo snel en zo
drastisch doorgevoerd als in België. In tegenstelling tot bijvoorbeeld
Frankrijk en Nederland is er in België niet de minste controle op de
energieprijzen. In België wordt de gasprijs voor de consumenten elke maand
automatisch geïndexeerd, terwijl dat in andere landen verboden is. Terwijl in
andere Europese landen woekerwinsten onder vuur liggen, betaalt Electrabel in
België 0,04 procent vennootschapsbelasting op zijn winsten.
In het herenakkoord' dat minister Magnette vorig jaar
met Electrabel en GDF Suez afsloot, toont Electrabel zich bereid om tussen 2010
en 2014 een nucleaire bijdrage' te geven van 235 miljoen euro. Dat is, zelfs
volgens de eigen berekeningen van Electrabel, slechts één derde van de
onterechte winsten. Bovendien blijven in ruil ook de kerncentrales langer open,
wat de kernenergieproducenten naar schatting 13,5 miljard euro cash oplevert in
de komende jaren.
GDF Suez is de winnaar in dit verhaal, de consument de
grote verliezer. Want in de mist die rond de woekerwinsten hangt ziet de
Wetstraat niet dat het de gezinnen zijn die uiteindelijk de factuur betalen.
Een Belgisch gezin betaalde in 2010, volgens de CREG, opnieuw 292 euro of 16
procent meer voor gas en elektriciteit dan in 2009. Volgens EuroStat kost
elektriciteit in België 18 procent meer dan in de buurlanden. En het meest
recente rapport van energieconsultancybedrijf CapGemini concludeert dat België,
op Ierland na, het duurste energieland van heel Europa is geworden.
Electrabel
rekent ons 1,75 miljard euro teveel aan. Hoezo, dat Electrabel
woekerwinsten maakt is uit de lucht gegrepen? De CREG bevestigt : Electrabel
produceert kernenergie aan 17/MWh en 21/MWh, maar verkoopt die door aan
gemiddeld 60/MWh. Een winstmarge van 300%. De CREG berekent dat Electrabel de
consumenten op die manier op één jaar tijd tussen 1,75 en 1,95 miljard
teveel heeft aangerekend.
Energie
is in België 18% duurder dan in de buurlanden. Volgens Electrabel
krijgt de klant een goede dienstverlening aan een competitieve prijs.
CEO-topman Mestrallet beweert dat elektriciteit in België goedkoper is dan in
de buurlanden, en de regering gelooft hem op zijn woord. Men hoeft er echter de
Eurostatdatabank van de Europese Unie maar op na te slaan om te zien dat de
Belgische consumenten 18 procent méér betalen dan in de buurlanden.
Electrabel
krijgt 93 miljoen euro terug van de belastingen in België.
Electrabel ontduikt de belastingen, met medeplichtigheid van de Belgische regering.
In De Standaard werd gedocumenteerd hoe Electrabel haar winst naar Frankrijk
versluist, miljarden schulden in België parkeert, en gebruik maakt van
(volledig wettelijke!) fiscale truuks, zoals de 'notionele interest', om de
bedrijfsbelasting te omzeilen. Op die manier betaalt Electrabel nul euro
belastingen in België. Integendeel, Electrabel krijgt nog geld terug van de
fiscus: 93 miljoen euro om precies te zijn.
Bekijk ook het GreenPeace filmpje door op de kaalgeplukte kippen te klikken hiernaast. Geknipt en geplakt uit een aantal opiniestukken in De
Standaard van Tom
De Meester
Een interprofessioneel
akkoord is traditioneel een solidariteitsakkoord dat de grote lijnen uittekent
van wat werkgevers en vakbonden voor de komende twee jaar van elkaar mogen
verwachten. Wat de werkgevers deze keer echter hebben proberen door te drukken via
het ontwerp-IPA 2011-2012 is uitermate antisociaal. Het ABVV heeft het
ontwerpakkoord onlangs verworpen met een drie vierde meerderheid. Slechts 43%
van het totaal aantal leden van de drie vakbondsorganisaties (ABVV, ACV en
ACLVB) keurden het ontwerpakkoord goed. Het tijd voor actie! Op vrijdag 4 maart staken de bedienden en kaderleden aangesloten bij het BBTK.
ABVV Manifestatie "Men bedriegt u" te Kortrijk op maandag 7 februari om 18 uur aan Het Plein (aka. SainZeZef). Wie vervoer nodig heeft naar Kortrijk, contacteert gewoon gaucho.pittem@gmail.com.
Het ABVV betoogt vandaag tegen :
- Het
misbruik van de noemer staatshervorming om de verworvenheden van werknemers
naar beneden te halen.
- De
loon- en arbeidsvoorwaarden die worden aan banden gelegd onder de ordewoorden
van de patronale agenda.
- Slogans
als meer flexibiliteit, loonmatiging en concurrentiepositie verhogen de druk
op de werknemers, terwijl net die groep opnieuw zal worden geviseerd in de besparingswoede
van de toekomstige regering.
- De
aanpak van de werkzoekenden en de verarming van de zwaksten.
- Het
splitsen van de sociale zekerheid met als ultiem doel het breken van de solidariteit
tussen sterk en zwak, gezond en ziek, rijk en arm, Vlaming en Waal.
- Het
ontmantelen van de overheid als ultiem redmiddel om de financiën te saneren.
het ABVV staat voor :
- Fiscale
rechtvaardigheid, waar het al jarenlang voor pleit. Nu betalen vooral werknemers
belastingen. De vennootschapsbelasting is veel lager en de belasting
op grote vermogens onbestaande.
- Gelijk
loon voor gelijk werk, een harmonisatie van werknemersstatuten naar boven
toe en het behoud van het brugpensioen als sociaal vangnet.
- Een
activeringsbeleid dat meer inhoudt dan sanctioneren.
- Een
federale sociale zekerheid als basis met een breed draagvlak en goede
toegankelijkheid.
Johan Vande Lanotte heeft net zijn bemiddelingsopdracht teruggegeven aan
de Koning. Johan heeft de voorbije weken en maanden enorme inspanningen
geleverd, als een echte flandrien, om tot een werkbaar akkoord te
komen. In zijn nota waren daar alle elementen voor aanwezig. We zijn Johan dan
ook dankbaar voor het geleverde werk.
Voor ons was de inzet van in het begin duidelijk. Wij willen een sterk
Vlaanderen in een bestuurbaar België. Een goede - en dus ook sociale -
staatshervorming versterkt de regio's én de federale staat. Een sociale - en
dus goede - staatshervorming verankert de solidariteit en vertrekt vanuit
verantwoordelijkheid.
Helaas wilde niet iedereen rond de onderhandelingstafel komen tot een werkbaar
akkoord. De Franstalige partijen toonden te veel pleinvrees. Toen, op 5
januari, een cruciale kans gemist werd door de houding van CD&V en N-VA,
keerden ze op hun schuchtere stappen terug. En CD&V en N-VA veranderden
voortdurend het geweer van schouder. Eerst moest de kinderbijslag gesplitst
worden. Dan werd de financieringswet het strijdpunt. Al die elementen waren
nochtans aanwezig in de nota van Johan. Toen hielden ze een pleidooi voor
'minder is meer'. Het nieuwe voorstel van Johan inzake responsabilisering in
het arbeidsmarktbeleid en de gezondheidszorg ging dan niet ver genoeg. Wie wil
komen tot een akkoord, moet wel in staat zijn om écht te onderhandelen.
Ik besef meer dan wie ook dat de voorbije maanden niet eenvoudig geweest zijn,
voor u als lid of bovenal als mens. Clichés of etiketten werden kwistig
uitgedeeld. Aan dat spel doen we niet mee. Voorbij de hokjes zoeken wij naar
oplossingen waar iedereen beter van wordt. Wij brengen mensen samen in plaats
van ze te verdelen. Dat vergt talent, engagement en vastberadenheid. Dat zijn
eigenschappen die ik allemaal gezien heb bij Johan.
Het federaal comité van de
BBTK, samengesteld uit militanten van gans het land en alle sectoren, heeft de
tekst van het ontwerp IPA besproken en unaniem verworpen. Uit deze analysewordt duidelijk waarom. Het dossier
arbeiders/bedienden is natuurlijk doorslaggevend maar ook de andere luiken van
het ontwerp IPA beantwoorden niet aan onze verwachtingen. Het federaal comité
engageert zich ook om, bij voorkeur met de andere geledingen van het ABVV, te
mobiliseren om de uitvoering van deze tekst wat betreft de punten over
arbeiders/bedienden en de loonvorming tegen te gaan. Het federaal comité doet
ook een oproep aan de bediendebonden van het ACV het bediendestatuut niet te
laten vallen en - zoals de laatste jaren het geval was - door te gaan samen met
de BBTK actie te voeren ter verdediging ervan. De BBTK start van nu af aan een
sensibilisatie- en mobilisatiecampagne op. De mobilisatie zal op diverse vormen
van acties uitmonden, inclusief 24-uren stakingen. Het federaal comité van de
BBTK steunt alle acties die al werden vastgelegd.
In bijlage bij de blog steekt het ABVV boek De N-VA anders bekeken.
De N-VA is op korte termijn vanuit het niets uitgegroeid tot de grootste politieke partij in Vlaanderen. Nooit haalde een nationalistische partij zon sterk verkiezingsresultaat. Bovendien krijgt de N-VA veel media-aandacht. Maar zelden of nooit graven de media onder de oppervlakte en belichten ze het programma van deze nationalistische partij. Men houdt het liever bij quotes van Bart De Wever of Siegfried Bracke. Het ABVV houdt zich bij haar doorlichting tot de kernthemas van de vakbond. Welk sociaal-economisch beleid wil de N-VA doordrukken, wat zouden daarvan de gevolgen zijn voor de werknemers en wat is het standpunt van het ABVV?
In onze naam propageren de nationalisten een gesloten cultuur die alles herleidt of afmeet aan één aspect: de taal, of je nu man bent of vrouw, jong of oud, arbeider of ceo. Een constructie in functie van een uniformiteit die er niet is.
In onze naam forceren zij een splitsing van het land die onze sociale zekerheid in gevaar brengt en de nefaste concurrentie tussen regios en tussen mensen laat gedijen. Jan met de pet betaalt dan het gelag.
In onze naam stevenen zij af op de (verdere) tweedeling van het land: tussen rijk en arm en tussen Vlaams en niet-Vlaams. Dan dreigt een sociale en culturele kaalslag, de jungle van ieder voor zich. Dan wordt het eng en guur in ons land.
Maar wij laten luid en duidelijk horen: Niet in onze naam! Dat verzet willen we maatschappijbreed voeren. Er is een nieuw, open verhaal nodig, van solidariteit, sociale rechtvaardigheid en culturele diversiteit.
De
campagne Camping 16 probeert om de verkozen politici aan te sporen om hun job
te doen. Wie intekent op de site, slaat zijn virtuele tent op voor de Wetstraat
16. Slagen de politici er niet in om binnen de honderd dagen een regering te
vormen dan wordt van de politici geëist om hun loon terug te storten. Geen regering, geld terug. Wie
betaalt er per slot van rekening voor een dienst die niet geleverd werd?
De bijlagen bij deze blog betreffen de
aanvragen tot budgetwijziging en financiële verslagen van de Pittemse
kerkfabriek Onze Lieve Vrouw (OLV) en de kerkfabriek van het Egemse Sint
Germanus.
Zoals u zal merken maakt vooral de
Pittemse kerkfabriek OLV het bont. OLV vraagt voor 2011 een werkingtoelage van
50.998 euro aan. Nochtans beschikt OLV over eigendom in de Kauwstraat waarvan
de pachtkomsten 9.780 euro bedroegen in 2010; en rijfde OLV in 2010 bovendien 50.998 euro aan 'opbrengsten uit investeringen' in
(bladzijde 6). Een ruwe schatting leert dat OLV dus over een spaarpotje
van ongeveer 14,5 miljoen oude Belgische franken zou moeten beschikken. Het is
derhalve onbegrijpelijk dat een organisatie die er zo knus bijzit als de
kerkfabriek OLV door de Pittemse belastingbetaler verleden jaar (2010)
desondanks met 39.000 euro steun voorzien werd, dat de West-Vlaamse
provincie OLV bijkomend nog eens 49.000 euro toestopte en het Vlaamse gewest
ten slotte de rekening rond maakte met nog eens 61.000 euro extra (zie
bladzijde 2). Samengeteld: 150.000 euro of 6 miljoen Belgische franken.
Kerfabriek Sint Germanus houdt het wat
fatsoenlijker. Een uitglijer is wel dat Sint Germanus haar
'vrijwilligers' jaarlijks 5.500 euro handje-kontantje toespeelt (bladzijde 7).
Sint Germanus hanteren consistent een kromme manier van begroten: neem de
uitgaven van vorig jaar en verdubbel die minstens. Bij de inkomsten doet men het tegenovergestelde, budgetteer minder inkomsten dan wat er voordien
effectief ontvangen werd. Lees er gewoon de bijlage even op na. Een mooi
voorbeeld zijn de uitgaven voor hosties: effectief uitgegeven 34 euro, begroot
150 euro (bladzijde 7). Voor zover ik me herinner waren er geen aanwijzingen in 2010 dat hosties onderhevig zouden zijn aan hyperinflatie, noch waren er indicaties dat de kerkgang in
2010 plots verdrievoudigen zou te Egem. Mij doet het vooral denken aan een kruidenier die foefelt
in de marge. Gratis begrotingstip voor Sint Germanus: ga toch voor een provinciale
subsidie, veel meer duiten voor veel minder gepriegel (bladzijde 11).
Veel erger is dat dit alles met
volledig medeweten, instemming en goedkeuring van het Pittemse CD&V
gemeentebestuur gebeurt. Burgemeester Delaere en elk individueel CD&V
gemeenteraadslid legt de kerkfabrieken OLV en Sint Germanus immers geen
strobreed in de weg; en elk gemeenteraadslid beschikt over de financiële
gegevens die als bijlage bij deze blog steken. Burgemeester Delaere, zijn
collegae schepenen en het puikje aan CD&V raadsleden beschikken bovendien over alle bestuursmacht en
ook over de legale ruggensteun om deze aanvraag van kerkfabriek OLV
eenvoudigweg te weigeren. De aanvraag tot werkingstoelage werd echter door alle
voorgenoemden gestemd tijdens de raadszitting van oktober 2010, zonder dat één
van hen ook maar een gebenedijd woord kritiek uitte of zelfs maar een vraag
stelde. Dergelijke praktijken komen kortbij de medeplichtigheid aan fraude met
gemeenschapsgelden. Netjes kan je dergelijke praktijken in elk geval niet
noemen. Schaamteloze onwil of blatante onkunde lijkt me een toepasselijke verklaring voor de houding die de Pittemse CD&V ook in deze zaak aankleeft.
Denk hieraan wanneer de Pittemse
CD&V in 2012 uw stem komt ronselen. Stel u zelf de vraag: "Wil ik nu werkelijk weer gerold worden?"
(De
namen en adressen van kerkfabriek bestuursleden werden door mij uit de documenten
verwijderd. Hierdoor ontbreken telkens de eerste en laatste bladzijden)
De tabel in bijlage is
de top 50 van de belasting cadeaus die in de België gevestigde bedrijven ontvangen.Streekgenoot Unilin staat op een
verdienstelijke maar al even merkwaardige vierde plaats. Uit de tabel blijkt
dat talloze van deze bedrijven zowel procentueel als in absolute bedragen
minder belastingen betalen dan u en ik. Normalerwijze bedraagt de
vennootschapsbelasting in België rond de 33%. Mochten deze bedrijven de voorziene
vennootschapsbelasting betalen, dan leverde dit België 14 miljard euro extra
op.Hou dit in gedachten wanneer de
volgende regering zonder schroom aan u en mij vragen zal om het gat te dichten van
25 miljard dat de banken in deze begroting sloegen.ING, Dexia, KBC en co staan alle in deze top
50.
De sfeer was goed. Dit is al wat gezegd kan worden over de zitting
van de Pittemse gemeenteraad vandaag. De
verzamelde gemeenteraadsleden smeten zich vol overgave op het plaatselijke folkloristische
spel van zitjes graaien op de buitengewone algemene vergadering van intercommunales.
Werden telkens met 15 stemmen voor en 1 blanco stem verkozen.Gisèle D. en Linda V. wonen de algemene vergadering
van IVIO bij; Herbert I. en Jo V. trekken naar de buitengewone algemene
vergadering van Figga; Bart V en Ivan D. gaan naar de al evenzeer buitengewone
algemene vergadering van het WVI; en Linda V en Ivan D. tenslotte trekken naar
de zondermeer extraordinaire algemene vergadering van Psilon.Dikke proficiat aan allen.
Open VLD onthield zich bij de stemming betreffende de
begrotingswijziging nummers 5 en 6. De begrotingswijziging ontvatte onder
andere 22.000 euro aan niet begrote wegenwerken en een paar duizend euro
aan bijkomende receptie kosten. Het Pittemse gemeentebestuur houdt dus haar traditie gestand om wat in essentie privé feestjes zijn in te richten en er op de
kap van de Pittemse belastingbetaler te sjampieteren en buffelen (zie blog van 14/02/2010).
Ik heb er Dahl's (*) typerende kenmerken van een democratie
even bijgehaald (zie de cursieve tekst hieronder); en Pittem hieraan getoetst. Daadwerkelijke participatie voor iedereen te Pittem:
noppes,voor alleman gelijkheid en
effectiviteit van stemmen: noppes,gelijke toegang tot informatie voor allen: noppes, controle over wat op
de agenda geplaatst: noppes. Het Pittemse regime scoort wel alles op het allerlaatste
punt, behalve natuurlijk dat er wel geen "aforementioned civil rights" meer overschieten. De Pittemse CD&V wringt - volgens Dahl tenminste - de democratie vakkundig de nek om en het Pittemse mag zich - ook al volgens Dahl - dus zonder schroom bij de betere dictatoriale regimes scharen. Dit komt goed uit
voor de bomen. De ingesloten U-Kurve toont dat bij volwaardige democratische en
dictatoriale regimes de ontbossing minder is. Het is goed toeven te Pittem voor platanen.
- effective
participation: all the members of the political community must have equal and
effective opportunities for making their views known;
- equality in
voting: the members must have equal and effective opportunities to vote, and
all votes must be counted as equal;
- enlightened
understanding: each member must have equal and effective opportunities for
learning about the relevant alternative policies and their likely consequences;
- final control
over the agenda: members must decide what is on the political agenda; the
agenda is never closed;
- inclusion of
adults: the aforementioned civil rights must be valid in principle for all
adult permanent members of the political community.
(*) Vital Democracy, Theory of democracy in action
(Frank Hendriks)
Onderstaande
email stuurde ik vandaag naar de Pittemse burgemeester en secretaris. Tournée générale in café De Kroon als
Pittemse burgemeester en secretaris het zich verwaardigen om mij te antwoorden.
Uit de toelichtende
nota bij de aanstaande Pittemse gemeenteraad verneem dat ik er een
budgetswijziging gepland staat voor kerkfabriek Sint Germanus. Jammer genoeg
verzuimt u in de toelichtende nota om het exacte bedrag van deze
begrotingswijziging te vermelden. Mag ik u daarom
vriendelijk verzoeken om mij per kerende het nieuwe budget (of het bedrag van
deze budgetwijzing) door te mailen? Deze budgetwijziging
heeft u, blijkens dezelfde toelichtende nota, overgemaakt aan de Pittemse
gemeenteraadsleden. Ik beroep mij op de
wet van openbaarheid bestuur opdat u mij een kopie van deze nota en/of
begrotingscijfers zou overmaken. Volgens mijn
gegevens stond voor 2010 een bedrag van 33.469 euro gebudgetteerd voor Sint
Germanus. Ik hoop, samen met
u wellicht, dat de kerkfabriek Sint Germanus om een budgetmindering voor 2010
verzoekt. Alvast bedankt voor
uw zeer welwillende en spoedige medewerking.
(26/11) Ik ben ternauwernood aan die tournée générale ontsnapt. De Pittemse gemeentesecretaris stuurde mij vandaag de merenjarenplanning van Onze Lieve Vrouw in plaats van die van Sint Germanus en rekende mij hiervoor 3.75 euro aan. Het typeert het Pittemse gemeentebestuur: doen betalen voor dingen waar men niet om vraagt. Geïnteresseerden kunnen OLVs meerjarenbegroting opvragen bij gaucho-pittem@gemail.com; ik vraag die van Sint Germanus nogmaals op bij de Pittemse gemeente.