Gaucho is een open brief voor het Pittemse gemeentebestuur ineen aan het
knutselen. Het ding verkeert nog in embryonale
vorm. Laat horen wat jullie, gretige
bezoekers van deze blog, ervan denken. Wie wil meeschrijven laat dit gewoon weten
via gaucho.pittem@gmail.com. Onderstaand is de versie bestemd voor de plaatselijke pers.
Microsoft is een monopolist, die zijn macht
misbruikt, oordeelde het Europese Hof van Justitie gisteren, in een beroepszaak
tegen dit software bedrijf. In grote
lijnen gaat deze kwestie over koppelverkoop, maar ook over hoe Microsoft hun
marktaandeel afschermen door het bewust achterhouden van informatie over hun
producten, waardoor mededingers er geen verbeteringen kunnen op aanbrengen en uiteindelijk
hierdoor de technologische vooruitgang stremt. De
parallellen tussen de uitwassen van een
economisch monopolie, zoals dit van Microsoft, en een politiek monopolie,
waarover de CD&V te Pittem beschikt, zijn de leidraad van deze open brief. Wat
betreft het achterhouden van informatie. Het Pittemse gemeentebestuur houdt hun
vertrouwdheid met enkele mistoestanden, waar Pittemnaren hen in de loop der
jaren op attent maakten, liefst binnenskamers.
Ivan
Delaere, CD&V burgemeester te Pittem, is bijvoorbeeld sinds jaren op de
hoogte van onveilige verkeerssituatie aan de schoolpoort van de Gesubsidieerde
Vrije Basisschool (GVB) en van het veiligheidsrisico dat overnachtende vrachtwagens
in de Fonteinstraat creëeren.
Ivan
Delaere is hierover respectievelijk ingelicht geworden door de directie van de
GVB en door de inwoners van de Fonteinstraat. De nieuwsbrief van de GVB van
juli laatstleden is een sluitend bewijs van het eerste punt. Bewoners uit de
Fonteinestraat bevestigenden aan mijzelf dat zij burgemeester Ivan Delaere, schepen
Christine Deceunick en schepen Danny Pollet ingelicht hebben over de last die
vrachtwagens hen veroorzaken. Diezelfde
inwoners hebben ook de plaatselijke politie, waar Ivan Delaere aan het hoofd van
staat, ook herhaaldelijk hierover aangesproken. De plaatselijke politie beschikt
over een commandopost in de Fonteinstraat. Naar aangenomen mag worden is ook de
politie voldoende op de hoogte, wat overnachtende en weekend verblijvende
vrachtwagens aangaat.
Om
te beginnen nemen we de verkeerssituatie aan de GVB onder de loupe. De resultaten
van het tevredenheidsonderzoek dat de GVB verleden schooljaar uitvoerde onder
de ouders de leerlingen, zijn uitmuntend voor wat dit de inspanningen van de directie,
de leerkrachten en het oudercomite van de GVB betreft maar deze resultaten zijn
ronduit beschamend voor wat het Pittemse gemeentebestuur aanbelangt. De grafiek bij deze open brief illustreert
dit knelpunt voor het Pittemse gemeentebestuur. De groengekleurde informatie toont hoezeer
ouders akkoord gaan met de uitspraak: De schoolomgeving is verkeersveilig. De
staafdiagrammas tonen de verhouding tussen de mate, waarin ouders zich in voorgenoemde
uitspraak terug kunnen vinden, en de antwoorden op de rest van de vragen in de
rondvraag.
Het blijkt dat wanneer het onderwerp verkeersveiligheid aan bod komt,
iedereen een uitgesproken mening heeft. Het
valt op dat maar 2% van de ouders geen mening hebben over de verkeerssituatie
bij de GVB, terwijl over de andere onderwerpen drie keer meer (6%) van de
bevraagden geen opinie heeft.
Dit
is een eerste opmerkelijk gegeven: de verkeersveiligheid aan de schoolpoorten houdt
de ouders bezig.
Er
zijn ook zeer weinig ontevreden ouders in de GVB (54% en 37% van de antwoorden situeren
zich binnen het positieve domein). Behalve
wanneer het onderwerp verkeersituatie aan bod komt. Dan wordt er 5 maal meer niet akkoord en
meestal niet akkoord geturfd. Het aantal keren dat een volmondig akkoord genoteerd
kon worden, kalft in verhouding met de andere vragen tot bijna de helft af (54%
naar 32%). Dit
is het tweede opmerkelijke gegeven: De verkeerssituatie wordt door ouders
ervaren als niet goed. De
verkeersituatie aan GVB is statistisch uitzonderlijk. Het maximale aantal
negatieve reacties wordt opgetekend bij dit onderwerp; en het minimale aantal positieve
reacties wordt ook opgetekend bij dit onderwerp. Dit
betekent dat de waardering die ouders hebben voor de verkeerssituatie afwijkt
van de beoordeling die ouders hebben voor het normale reilen en zeilen bij de
GVB. Dit
is het derde uitzonderlijke gegeven: de verkeerssitutie aan de GVB staat in
disproportie tot de algemene appreciate die ouders hebben voor de GVB. Dit
extremisme valt makkelijk te begrijpen: de oplossing van dit probleem is extern
aan de GVB, ttz. het probleem moet buiten de school om opgelost te worden. Ivan
Delaere, die ook optreedt als wegbeheerder te Pittem, is op de hoogte gebracht
door de GVB hieromtrent. Deze nota zorgt ervoor dat de heer Ivan Delaere aanvullend
voorzien wordt van een niet mis te verstane interpretatie van de enquête
resultaten. Dit is wiskunde, en dit zijn de opmerkingen die de ouders maakten
over de verkeerssituatie aan de GVB.
probeer nog wat te doen rond de veiligheid. Maak ouders
er attent op als ze fout geparkeerd staan. Het gaat om de veriligheid van onze
kinderen.
Het is aan de school veel te druk bij het afhalen van de
kinderen. Er wordt niet trager gereden en mensen kijken niet uit bij het wegrijden
omdat ze zich haasten om als eerste weg te zijn. Het zou eenrichtingsverkeer
moeten worden en maar aan 1 kant parkeemogelijkheid
Ik vind dat er veel meer politiecontrole zou moeten zijn.
De foutparkeerder niet verwittigen, maar beboeten en het zwaar verkeer uit de
bebouwde kom weghouden
De schoolomgeving zou veiliger kunnen zijn door een
regelmatige aanwezigheid van bijvoorbeeld de politie in functie van foutgeparkeerde
autos
De schoolomgeving is niet veilig, doordat er teveel kinderen met wagens gebracht worden en er
wild geparkeerd wordt. Meer aandacht geven aan voetgangers en fietsers
Het zou veiliger zijn als er geen autos aan de
schoolport zouden parkeren. Het parkeren aan de school hindert niet alleen het
doorgaand verkeer, maar maakt dat zelfs voetpaden en zebrapaden onveilig zijn
verkeersveiligheid, discipline ouders is zoek
De schoolomgeving is veilig, met dank aan de gemachtigde
opzichters
s Avonds is het eigenlijk één chaos aan de schooldpoort.
Ze mogen in de twee richtingen parkeren en doen dat ook op de straat (opvang).
Er staat dan 1 file en de kinderen met de fiets rijden dan kriskras tussen de
autos door. De Koolskampstaat richting kruispunt is gevaarlijk
Er
valt veel te zeggen over deze suggesties. Zo stel ik me vragen bij de
effectiviteit van de repressieve aanpak die blijkbaar een voorkeur geniet.
Gelukkig hoef ik geen oplossing voor dit probleem te verzinnen, dit komt het
gemeentebestuur overweldigend toe.
Het
gemeentebestuur bracht bij het begin van dit schooljaar parkeerverbodsborden
aan in de Koolskampstraat. Deze borden bestendigen alleen maar wat de wegcode
sinds jaar en dag oplegt in de Koolskampstraat. De borden hebben niettemin de
verdienste een typevoorbeeld te zijn van de daadkracht van behoudensgezind
geïnspireerde oplossingen: bestendigen wat al is. Monopolisten lijden steevast
aan immobilisme en creativiteitsgebrek, behalve wanneer er een façade
opgetrokken moet worden.
18-09-2007 om 00:00
geschreven door gaucho 
|