De WOB, Wet Op Openbaarheid van bestuur, maakt het
mogelijk om inzage te krijgen in de officiële beleidsdocumenten. Ik gebruik de WOB al jaren om een kopie te vragen van de jaarlijkse begroting, de balans- en
resultatenrekening en de gemeenterekening van de gemeente Pittem. Mijn verzameling aan Pittemse begrotingen
en balansrekeningen gaat terug tot het begin van dit millennium. Vandaag pikte ik de aangetekende zending van de boeken met het budget 2011, de rekening 2010 en de balans
van 2010 op in het postkantoor.
Deze documenten zijn essentieel indien men een
democratische controle wil uitoefenen. Dergelijke controle is meer dan nodig te
Pittem. Het Pittemse CD&V gemeentebestuur beschikt over een absolute
meerderheid. Absolutisten zijn - zoals u weet - de idee van openheid en transparantie niet
bijster genegen. Het is immers een wetmatigheid
dat gebrek aan controle tot uitwassen, verspillingen en erger leidt.
Het Pittemse CD&V college van burgemeester en
schepenen zijn nogal voorspelbaar inzake WOB. Zij zijn weinig happig om hun financiële
huishouding bloot te geven. De Pittemse CD&V houdt pottenkijkers
liefst buiten. Het is vervelend als iemand hen vraagt: vertel eens, hoe zit
dat met die 3.537.170 euro aan buitengewone investeringen die jullie begroten
voor 2011. Waarom staat er nog altijd geen investeringskost voor de renovatie van de Paardestraat te Egem (terwijl de burgemeester in de infokrant aankondigt dat die op stapel staat)?
Hoe zit dat met die 11.500 euro receptie kosten voor het "algemeen bestuur"? Wie buffelt
en slempt er op kosten van de Pittemse
belastingbetaler 11.500 euro aan algemene kosten door? Receptie budget algemeen
bestuur brandweer, verkeer, handel, jeugd, cultuur, sport, bibliotheek en
milieu bedragen in 2011 respectievelijk: 11.500, 1.100, 620, 500, 750, 27.000,
3000, 620 en 1500 euro. Is dat niet erg veel cola, bier en chips voor 7500 inwoners? (zie ook de bijlage De cijfers liegen er niet om: sinds het aantreden in 2007 van het huidige gemeentebestuur wordt er stevig gesjampieterd te Pittem)
Het Pittemse college van burgemeester en schepen,
goed ondersteund door de Pittemse administratie, werpt daarom de nodige barrières om
vlotte toepassing van de WOB te bemoeilijken en te vertragen. In de trukendoos
die de gemeente Pittem hanteert steken procedurele en financiële obstakels.
Om te beginnen negeert het college van burgemeester en schepenen te Pittem ieder verzoek tot het toepassen van
de WOB, tenzij dit verzoek per aangetekend schrijven
aan hen gericht wordt. Een recommandé kost bij de post al gauw 5,5 euro.
Verder zal de gemeente Pittem nooit ingaan op het verzoek om
een kopie van de jaarrekening of het budget op te sturen, zolang het budget of
de jaarrekening niet gestemd is op de gemeenteraad én zolang het verslag van die
gemeenteraad niet goedgekeurd is. In praktijk komt die procedure truc erop neer dat wanneer
men in december de begroting presenteert op de gemeenteraad, ik ten vroegste
een aangetekende bief kan sturen na de gemeenteraadszitting in januari. Een buitenstander wordt dus gedwongen om achter
de feiten aan te lopen. Erg democratisch is
dit niet, vooral niet wanneer je bedenkt dat ieder gemeenteraadslid een kopie
van deze documenten moet krijgen één week voor de gemeenteraadszitting van december. De gemeenteraadsleden kunnen dus voor op de feiten lopen. Het spijtige is dat doordat zij deel uitmaken van een absolute meerderheid te Pittem, de 15 CD&V raadsleden niet hoeven voorop te lopen; en dat bijgevolg ook nooit doen. Tijdens de gemeenteraad uiten de CD&V raadsleden dus nooit een woord en al zeker niet wanneer het over financiën gaat.
De volgende ontradende truc die gemeente Pittem in de mouw heeft steken: afschrikken met onkosten. De gemeente Pittem rekent immers de "kost" door voor het
maken van "kopieën" van deze documenten aan. Dat in sommige van die kopieën die ik
ontving nog aantekeningen in potlood staan, is in die zin wel grappig. Anderzijds
vraag ik me vaak af waarom de 17 gemeenteraadsleden, secretaris en ontvanger
een "gratis" kopie krijgen van deze documenten. Ik durf er geld op zetten, dat
het merendeel van hun documenten in een papiercontainer eindigen (of soms zelfs bij mij). Er is immers door de absolute meerderheid die CD&V heeft geen enkele reden voor CD&V raadsleden om die boeken ooit open te slaan.
Een andere barrière is het
medium van deze documenten. Ik
suggereerde al vaak aan de gemeente om mij gewoon per email een
elektronische
versie van die documenten op te sturen. Elektronische documenten
reproduceren kost
niets. Bovendien zijn elektronische post en documenten
milieuvriendelijker dan twee kilo papier via taxipost op te sturen. Elektronische versies
kunnen echter volgens de gemeentesecretaris niet om technische redenen.
Ik stel
dus met verbijstering vast dat de gemeente Pittem jaarlijks ongeveer 61.000 euro
aan recepties
uitgeeft, 3.537.170 euro investeert in allerlei patrimonium, maar de
gemeenteontvanger wel verplicht om
de boeken met ganzenveer en Oost-Indische inkt bij te houden.
Tot voor kort rekende de gemeente Pittem mij 12,50 euro
aan voor een pakket bestaande uit 3 stuks (budget, balans en gemeenterekening). Ik stel ieder jaar gedienstelijk in mijn "recommandé" voor aan het Pittemse college van burgemeester en schepenen om mij die kost alleen
maar door te rekenen indien die kopiekost de gemeente een onoverkomelijke
financiële last zou bezorgen. Ik
redeneer dat als de gemeente toch 61.000 euro aan recepties kan uitgeven, er wellicht
een paar kopietjes vanaf zouden moeten kunnen. Tot nu toe gaat het Pittemse CD&V
gemeentebestuur altijd gretig in op mijn genereuze aanbod en rekenen ze 12,50 euro kopiekosten
door aan mij. Alle beetjes helpen vaneigens.
Het Pittemse CD&V gemeentebestuur moet dit jaar wel
in erg slechte financiële papieren zitten. Dit keer rekent de gemeente Pittem mij maar liefst
drie keer 12,50 euro kosten aan. De democratie heeft zijn prijs te Pittem, meer bepaald
37,50 euro.
Wie geïnteresseerd is in de Pittemse begrotingen en
jaarrekeningen vanaf 2002 stuurt me een mailtje. Recommandés ophalen in het postkantoor verplichten me namelijk verlof te nemen.
Bijlagen: evolutie receptiekosten 20110719.png (38.8 KB)
19-07-2011 om 00:00
geschreven door gaucho 
|