op rust
Foto
Zoeken in blog

25-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inverness

Etappe 37: Newtonmore - Inverness 93 Km

Nog altijd zomer in Schotland. Zelfde weer als gisteren maar dan een beetje warmer. Goed voor alweer een behoorlijk lange rit.

Kort na het vertrek passeerden we Ruthven Barracks. In 1200 werd op de plaats reeds een houten fort gebouwd. De ruïne die we nu nog zien zijn de resten van een kazerne dat gebouwd werd in 1719. Het achterste gebouwtje zijn stallen die later toegevoegd werden. Het geheel werd verwoest tijdens een opstand in 1745-1746. Een beetje voor Aviemore splitste de route in 2 richtingen. Ik las in mijn gids: neem de linkse route alleen als je met een mountainbike rijdt aangezien het bos pad erg ruw is en niet doenbaar met een touring- of wegfiets. Ik vond het wel raar want Aviemore is een van de etappeplaatsen in de gids en via de weg zou men het niet passeren maar koos dus wel voor rechts over de weg. Het was pas daarna dat ik merkte dat mijn verwittiging maar gold voor een volgende splitsing. Nu, mijn wegroute was goed, rustig en mooi met een heel aangenaam picknick plaatsje (foto 2). En bovendien stond op het pad voorbij Aviemore toch ook wel een verwittiging voor een "stony track". Ik ben er dus van overtuigd dat ik de juiste keuze gemaakt heb.

Na dat de routes terug samen gekomen waren passeerden we Carrbridge. Het stadje is genoemd naar de oude brug die er nog steeds ligt, de oudste stenen brug in de highlands. Bij de brug was dan de 2° splitsing, hier werd ook ter plaatse verwittigd dat het bospad enkel haalbaar was met een mountainbike. Beide routes klommen naar de Slochd pas, waar ze terug samen kwamen. Ook de Schotten hebben hun oude stenen. En dan bedoelen we de héél oude stenen, niet die van bijvoorbeeld een oude brug. Even voor Inverness passeerde de route langs de "Clava Cairns", een ongeveer 4.000 jaar oude begraving site.

Vandaag overigens ook een rood eekhoorntje gezien. Nu zou je denken wat is daar speciaal aan maar in Groot Brittannië zijn rode eekhoorntjes (wij zouden eerder bruin zeggen, denk ik) bijna een staatszaak. De rode eekhoorntjes zijn de oorspronkelijke Britse eekhoorns, net als bij ons. Ergens in het verleden zijn er echter grijze eekhoorns vanuit America in Groot Brittannië terecht gekomen en deze zijn schijnbaar veel dominanter dan de rode. Ze hebben over bijna het hele land de rode eekhoorns verdreven en hun territorium overgenomen. Waar er nu nog wel rode eekhoorns zitten staan dan ook verwittigings borden met de vraag om het wat langzamer te doen voor de eekhoorns. En ik heb vandaag dus, na inderdaad al een massa grijze exemplaren, een rood eekhoorn gezien. Vandaar een extra fotootje.

En op de camping heb ik voor de 3° keer gratis wifi. Dat was in Engeland niet waar.












Bijlagen:
https://www.strava.com/dashboard   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
25-06-2018, 21:02 geschreven door Danny  
Reacties (0)
24-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Newtonmore

Etappe 36: Aberfeldy - Newtonmore 92 Km

Zomer in Schotland, stralend blauwe hemel en aangename temperatuur. Nog wel vertrokken met lange mouwen maar tegen de middag heb ik die uitgedaan. Ideale omstandigheden voor alweer een behoorlijk stevige rit.

Over de route van vandaag val weinig te vertellen. Eerst even terug gereden om ze te bereiken. Het eerste noemenswaardige plaatsje dat we passeerden was Pitlochry maar dat was weinig speciaal. Een beetje ervoor wel een mooi kasteel met een berg in de achtergrond maar de foto heeft de selectie niet gehaald. Het meest meldingswaardig was waarschijnlijk Blair Atholl, een oud dorpje met een castle en een watermill. Heel leuk maar ook tamelijk toeristisch uitgebuit. Uiteindelijk heeft de watermolen het voor de fotoselectie gehaald boven de kastelen of het dorpje, het oude dorpje was trouwens eigenlijk maar een rij huizen waarvan één een hotel was.

De mooiste attractie van de dag, voor mij toch, was de klim en de passage van Drumochter Pass. Bij het begin van het pad stond een verwittiging dat er van oktober tot mei kans was op "snow drifts" en dat er voor de volgende 30 Km geen kans was op eten of schuilen. Het pad was echter goed tot behoorlijk, tenminste op de weg naar boven. Het was ook een lange maar gestage klim, best wel goed. Op de top werd ik officieel welcome geheten in de Highlands, via een bord langs de weg. Voorbij de top was er wel een stuk pad waar ik niet zo blij mee was maar een probleem werd het nooit. Op het einde was er wel even ongerustheid toen ik op de plaats kwam waar ik mijn camping verwachtte alleen een autostrade zag. Bovendien zou volgens mijn inschatting die camping aan de andere kant daarvan moeten liggen. Een kilometer verder zag ik langs die autostrade echter een bord die de camping aankondigde en nog wel langs mijn kant. Die autostrade zou daar trouwens terug over gaan op een gewone grote weg.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1659500409   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
24-06-2018, 19:35 geschreven door Danny  
Reacties (1)
23-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aberfeldy

Etappe 35: Gartmore - Aberfeldy 99 Km

Het weer vandaag lag in het verlengde van gisteren: af en toe wat wolken, een fris windje dat soms "goed voelbaar" was maar vooral mooi weer .

Vanmorgen niet terug gekeerd naar mijn route maar rechtstreeks naar Cobleland, het volgende dorpje, gereden. Veel tijd om op te warmen was er niet, het ging al vlug bergop. Voorbij Cobleland volgde al snel Aberfoyle en daarna zou ik een pad moeten nemen. Aan het begin van het pad stond echter een verwittiging dat de route over de volgende 7 mijl, of zo iets, over een echt bospad zou gaan. mountain- en tourbikes zouden wel OK moeten zijn maar voor lichtere fietsen zou het moeilijk worden. Als alternatief werd de langere weg over de A827 voorgesteld. Nu rijd ik met een stevige tourbike maar de Engelsen rekenen in principe niet op een volledige bepakking. Bovendien maakte mijn gids ook melding van een "fine-gravel track" en een stuk verder van een "stony path". Geen van beiden mijn favoriete ondergrond en als je daarbij nog bedenkt dat er stevig geklommen en gedaald zou moeten worden was de keuze snel gemaakt, ik zou met mijn superzwaargewicht het alternatief van de superlichtgewichten nemen. Het zou dan wel een stuk langer zijn maar in tijd mogelijk minder. Bovendien bleek de weg ook rustig en mooi genoeg.

Een stuk verder, terug op een (behoorlijk goed) pad van de route, werd ik in mijn gids verwittigd voor een "steep climb". Het was inderdaad nog eens een moord ding op een ietwat losse ondergrond, terwijl de weg gewoon beneden bleef doorlopen. Je vraagt je dan af waarom? Het uitzicht maakte echter wel een en ander goed en bovendien volgde er geen afdaling voor we de weg terug moesten kruisen. De weg moest uiteindelijk dus via een lange graduele klim ook omhoog. Na het kruisen van de weg volgde er wel een afdaling maar die gebeurde op een deftig asfalt pad (deftig asfalt is op zich al het vermelden waard) ... tot het asfalt schijnbaar op was en er slechts een gewoon karrenspoor overbleef.

Na de afdaling kwamen we terug op de weg bij Killin en daar begonnen we aan de weg langs de oevers van het lang uitgestrekte Loch Tay. De weg golfde wel een beetje maar het uitzicht op het Loch en de heuvels, en daarachter de bergen, aan de overkant was mooi maar de weg was vooral lang, héél lang. Loch Tay is smal maar wel een 15 Km lang. Maar dus toch leuk fietsen daar. En aan het einde volgde dan Kenmore en dan werd het uitkijken naar mijn einddoel voor vandaag, Aberfeldy. Na de korte rit van gisteren volgde vandaag dus een lange rit, nog een beetje verlengd door mijn keuze voor het alternatief bij Aberfoyle.

Ik heb vandaag ook op verscheidene plaatsen gemerkt dat de Schotten hun bossen aan het leegroven zijn. Ik heb in Scandinavië al op verschillende plaatsen boomkappingen gezien maar daar lijkt dat doordacht en beheerd te gebeuren. De Schotten kappen echter hele hellingen leeg en laten de grond gewoon brak achter. Vooral op hellingen lijkt me dat geen goed idee i.v.m. erotie en dergelijke. Het lijkt me dat dit eens verkeerd moet aflopen.

En schijnbaar zijn in Nederland de vakanties al begonnen, ze zijn hier aan het aankomen. Op de eerste helling van de dag ook al een Nederlands koppel op de koersfiets tegengekomen. Zij deden daar een "op en neertje" waarbij ze me dus eerst inhaalden en ik ze daarna tijdens hun afdaling weer tegenkwam. Er is niet veel gezegd maar puur visueel en aan het accent van hun groet kon je al merken dat het Nederlanders waren. Ook mijn eerste Belgische toeristen gezien vandaag, een blauwe camionette (of mobilhome, het was moeilijk in te schatten) die me inhaalde.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1659494821   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
23-06-2018, 00:00 geschreven door Danny  
Reacties (0)
22-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gartmore

Etappe 34: Glasgow - Gartmore 65 Km

Weer een mooie dag in Schotland, een beetje bewolking en wat frisse wind maar vooral mooi.

Vanmorgen Glasgow verlaten zoals ik het binnen gekomen ben, langs de oevers van de Clyde. Overigens de hele ochtend zowat langs het water gereden: eerst de rivier Clyde, daarna het Forth and Clyde Canal en dan de rivier Leven. Heel mooi fietsen maar met nog veel agglomeratie rondom, niet het meest inspirerende panorama dus. De rivier Leven bracht ons naar Loch Lomond, het grootste meer van Schotland (Loch Ness is kleiner maar wel dieper en heeft het grootste watervolume). Hier kan je jezelf dan vragen stellen bij de toeristische waarde van de Sustrans routes. Loch Lomond wordt ook dikwijls bezongen als het mooiste meer van Schotland (vooral lokaal misschien). Ik was hier al eens tijdens een van mijn eerste fietsreizen, toen nog meer op zijn Engels met minder bepakking en lodging in hostels en Inn's voor 3 weken, en kan het alleen maar bevestigen als een schitterend meer. Nu, mijn route komt tot op een paar honderd meter maar je krijgt het meer niet eens te zien. Ik heb dan in Balloch maar een rondje gedaan om tenminste het uiteinde (of het begin, het is maar hoe je het bekijkt) van het meer te zien. Voorbij Balloch werd het panorama wel een stuk interessanter. Wat meer wat je verwacht van Schotland, wat ruiger en met bergen aan de horizon. Er mocht dan ook, na een lange vlakke aanloop, weer wat geklommen worden.

Ik stopte uiteindelijk, na een kort ritje, in Gartmore in het Trossachs Holiday Park. Een camping die zeker bij de betere van mijn trip hoort en waar ik voor 9,5 £ de wifi er gratis bij krijg! Ik heb gisteren namiddag nog behoorlijk wat tijd besteed aan de planning van het eerste deel van de terugkeer zuidwaarts en heb de eerste 10 dagen daarvan behoorlijk uitgewerkt. Nu kreeg ik van de patron hier echter een kaartje met campings van Schotland niet zo volledig als hij beweert maar goed. Nu zijn het niet die campings die me opvielen maar wel het feit dat ik ook vanuit Schotland naar Belfast kan varen. Aangezien ik hier goede wifi en bovendien in een lokaaltje terecht kan, ben ik dus al begonnen met het herplannen van die volgende dagen.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1654719733   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
22-06-2018, 18:25 geschreven door Danny  
Reacties (0)
21-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glasgow bis

Sinds ik gisteren mijn wifi probleem nog opgelost heb ben ik best tevreden over mijn hostel. Het is wel erg groot, voor een hostel. Maar het is allemaal proper en netjes, rustig en de staff is vriendelijk en behulpzaam. Ik vraag me wel af hoe ze het gaan noemen na de Brexit, Euro Hostel is dan eigenlijk een beetje uit den boze Wink  .

Ook Glasgow is best wel meegevallen. Bij aankomst kreeg ik een beetje een Manchester gevoel maar dat valt, voorlopig, dus nog goed mee. Er wordt wel veel afgebroken voor "development", voor moderne nieuwbouw dus. Je ziet het nu al wel dat sommige oude gebouwen wat verloren staan tussen hun moderne collega's. Maar ik heb dus een goede dag gehad met bovendien ook goed weer, afgezien van een fris windje. Ook in Schotland kan het dus goed weer zijn Smile .

Kort voor mijn vertrek was het plan gerijpt om op het einde, tegen 5 augustus, voor een weekje terug naar hier te keren om naar het Europees kampioenschap wielrennen te komen kijken, de wegwedstrijden en het mountainbiken. Dat plan is ondertussen al weer geschrapt. Ik zal niet meer zo ver terug naar het noorden komen. Bovendien geloof ik niet dat ik hier op tijd zou geraken.











0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
21-06-2018, 16:01 geschreven door Danny  
Reacties (0)
20-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glasgow

Etappe 33: Abington - Glasgow 81 Km

Om half zeven, terwijl ik zat te eten, heeft de regen me dan toch bereikt. Het begon met wat gemiezer maar leek al vlug toe te nemen en dus ben ik maar naar "binnen" gevlucht. Het is dan omzeggens niet meer gestopt met regenen tot zowat half tien vanmorgen. Samen met nog wat wind dus geen aangename nacht om te kamperen. Omdat ik toch vroeg wakker was en het in de tent ook niet aangenaam was ben ik er maar wat extra vroeg aan begonnen. Voor 7 uur was ik al onderweg. Niet dat het om te fietsen aangenamer was dan om te kamperen maar er zat dan tenminste vordering in.

In weze ging mijn route verder zo als gisteren langs de A74(M), aangezien richting Glasgow gaat. Maar we hebben vandaag wel wat meer afstand genomen, onder andere langs het landgoed Chatelherault, vroeger een jachtgebied van de Hertogen van Hamilton. Later passeerden we (overigens niet de koninklijke meervoud maar mijn route en ik dus) ook langs het Mausoleum van Hamilton, vrij bombastisch in het park.

Al 25 Km voor Glasgow kwam ik in de steden terecht. Het zijn misschien niet officieel voorsteden van Glasgow maar het is wel een aaneenschakeling van het ene na het andere. Mijn route gidste me er echter mooi door over fietspaden en kleine wegen met een goeie markering. Ik fietste uiteindelijk Glasgow binnen langs de oevers van de rivier Clyde. Heel leuk maar ze meandert wel wat veel. Ik was een beetje ongerust om mijn (eerste) hostel te vinden omdat de kaart van Glasgow zich beperkt tot de route en mijn doel daar ergens boven lag. Het was pas bij het naderen van Glasgow dat ik er aan dacht dat de wegenatlas die ik bij heb misschien ook wel een stadsplannetje van Glasgow heeft. En inderdaad en met dat plannetje kwam ik vrij vlot op mijn bestemming. Zij konden me echter maar 1 nacht in een privé kamer aanbieden en aangezien ik hier wil pauzeren en liever in gedeelde kamer ga, ging ik dus verder op zoek. Op aanraden en aanwijzen van de staf van de SYHA kwam ik terecht bij Eurohostel, terug naar waar ik vandaan kwam. En hier heb ik dus een plaats voor 2 nachten op een kamer van vier. Voor de kamer van 12 heb ik bedankt, die is nog wat goedkoper maar toch liever iets kleiner.

Ook hier werkt de wifi echter niet zoals hij zou moeten. Ze werken met een systeem met een inlogscherm dat zou moeten verschijnen wanneer je internet opent. Het functioneert wel op mijn telefoon maar niet op mijn laptop. Dit is al de tweede plaats, ik had hetzelfde probleem in Kirkpatrick. Waarom moeten ze de dingen ook zo nodeloos complex maken? Gebruik toch gewoon een router met paswoord.

Net voor het slapengaan nog een ideetje gehad. Dat inloggen gebeurt mogelijk met een pop-up scherm, even mijn settings bekijken ... mijn pop-ups worden geblokkeerd, even deblokkeren en alles werkt










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1650648771   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
20-06-2018, 00:00 geschreven door Danny  
Reacties (0)
19-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abington

Etappe 32: Kirkpatrick Flemming - Abington 79 Km

Vanmorgen wakker geworden met een stralend blauwe hemel in een praktisch windstille omgeving. Wolken en wind zouden echter al vlug terugkeren. Volgens het weerbericht van de BBC, die speelde in de sanitaire blok, zou het na de middag gaan regenen maar dat heb ik (nog) niet gehad.

Vanmorgen een goede 2 Km terug gereden om weer op mijn route te zijn. Ik had vandaag het gemakkelijkste de autosnelweg genomen want de route liep de hele dag langs de A74(M), met toevoeging van de M van motorway dus. Fietsers worden echter ook in Schotland niet op de autosnelweg geduld dus heb ik me maar aan de parallelweg links en rechts er naast, een paar keer overgestoken dus. De route leidde ook langs Lockerbie. Op zich een plaatsje zoals zo veel in deze omgeving, ware het niet van die fatale 21 december in 1988 toen de vlucht van PanAm 103 hier eindigde met naast iedereen aan boord ook 11 slachtoffers op de grond. In het stadje zelf merk je er niets meer van maar er is een herinneringsmonument op het kerkhof een beetje buiten het stadje.

Mijn einddoel vandaag was Abington. Een klein dorpje met behoorlijke camping die echter ook weer geen wifi heeft. 2018 en al 5 dagen onderweg zonder wifi. Morgen in Glasgow wordt het in principe een hostel, dan moet het eindelijk toch weer eens lukken.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1650643681   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
19-06-2018, 00:00 geschreven door Danny  
Reacties (0)
18-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kirkpatrick Flemming

Etappe 31: Clifton Dykes - Kirkpatrick Flemming 85 Km

Vanmorgen zat er wat meer afwisseling in de kleur van de wolken. Tegen de middag kwamen er zelfs geregeld hemelsblauwe gaten in maar er stond wel de hele dag een onaangename wind.

Mijn camping lag vlak bij Penrith maar nog voor dat te bereiken passeerde ik reeds Brougham Castle, of tenminste de restanten daarvan. Vandaag ben ik voor de gelegenheid eens aan het begin van de rit gaan winkelen, in Penrith dus. Het nadeel is natuurlijk wel dat je dan de hele dag je inkopen moet meedragen . Na Penrith stond Carlisle op de menu, met het volgende kasteel. In Carlisle ben ik ook even gaan rondwandelen in de omgeving van de kathedraal, een heel mooie omgeving vond ik. Daarna nog even door het centrum gefietst en dan mijn route verder gezet. Daarna volgde dan Gretna en dus ... Schotland. Op een bepaald moment stond ik op 6 Km van Gretna maar dat is dan wel via de M6, dat wordt niet aangeraden met de fiets . Er leek een parallel weg naast de M6 te lopen maar ik was er niet zeker van dat deze volledig door liep dus heb ik maar de voorzien route gevolgd. 6 Km werden er zo 14, omdat ik nog een stuk afgesneden heb door de grotere weg te volgen.

Gretna Green, als ik het goed voor heb eigenlijk een gehucht van Gretna, is zo een van die plaatsen waar je moet passeren maar niet meer dan dat. Gretna Green maakte geschiedenis sinds 1754. In dat jaar werd in Engeland een wet gestemd waarbij je 21 moest zijn om te kunnen trouwen zonder toestemming van de ouders, en bovendien moest je ook trouwen voor de kerk. In Schotland gold die wet niet en dus gingen veel jonge koppeltjes naar het eerste dorpje over de grens om te trouwen. Bovendien moest dit in Schotland niet voor een officiële instantie gebeuren en zo kwam men terecht bij de smid van Gretna Green, de smid volstond dus om te trouwen in Schotland. Tegenwoordig gaan vooral toeristenbussen naar de smid in Gretna Green voor een pseudo huwelijk. Voor een officieel huwelijk volstaat ook in Schotland een smid niet meer.

Maar zo ben ik dus na iets meer dan een maand in Engeland in Schotland terechtgekomen. En ik heb daar een échte camping gevonden, "King Robert the Bruce's Cave", met alles erop en eraan ... douches en al. Ik ben ondertussen dus fris gewassen. De wifi werkt echter alleen op mijn telefoon, niet op de laptop waarmee ik de blog maak. Nu, ik heb tenminste een paar kranten kunnen lezen .

Wat de naam van de camping betreft, hier bij de camping is een grot. In 1306 zou King Robert Bruce, een Schotse koning die in strijd was met de Engelsen, zich hier gedurende een hele winter verborgen hebben voor die Engelsen. Na die winter verzamelde hij terug zijn leger om zijn strijd tegen de Engelsen voor te zetten, om uiteindelijk in 1314 de Engelsen te verslagen bij de "Battle of Bannockburn". Wat verder gebeurd is weet ik niet maar ooit moeten de Engelsen wel teruggeslagen hebben.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1646517539   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
18-06-2018, 00:00 geschreven door Danny  
Reacties (1)
17-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clifton Dykes

Etappe 30: Oxenholme - Clifton Dykes 75 Km

De lucht was vanmorgen grijs en donker grijs. Af en toe ging het wat te miezeren en soms probeerde de zon er al eens door te dringen maar beide zonder veel succes. Het was wel behoorlijk winderig en frisjes, ik heb mijn lange fietsbroek opgegraven uit de onderste regionen van mijn tassen.

Vanmorgen voor het vertrek nog wel een bezoekje aan de WC kunnen brengen, zo vroeg was de pub dan wel weer open al was het misschien maar om op te kuisen. Zoals gezegd lag mijn camping (?) op mijn route en die begon direkt te klimmen, iets wat vandaag nog wel meer mocht gebeuren. In deze streek kom je voor de omgeving en niet voor de culturele geschiedenis of de leuke dorpjes. Het duurde 33 Km voor ik vandaag door een dorp kwam dat die naam waardig was. Toch zag ik onderweg nog vrij weel fietsers. Ik klom vandaag ook naar het moorland van Sunbiggin Tarn, wijds en ruig en daar houd ik dus van. De wolken en wind, op de foto's niet zo goed zichtbaar maar wel aanwezig, voegen dan nog wat extra drama toe aan de omgeving. Hier en daar zie je op de moor dan een gekleurd vlekje van wandelaars, meestal met hond. Eentje ben ik er vandaag tegengekomen zonder hond maar met een grote rugzak, die was duidelijk aan iets meer bezig dan een zondagse wandeling. In de afdaling van het moorland volgde dan de uitzondering op de ruige omgeving met het idyllische plaatje van de waterval met watermolen van Rutter Mill.

In Appleby-in-Westmoreland kon ik dan nog wat inkopen doen voor vanavond. Supermarktjes zijn hier meestal wel open op zondag maar je moet wel een plaats tegenkomen die groot genoeg is om een supermarkt te hebben. De kleinere village stores zijn zondags gewoonlijk niet open en hebben sowieso ook maar een beperktere keuze, al had die voor mijn behoefte vandaag waarschijnlijk wel volstaan. Ik heb overigens wel een paar "noodrantsoenen" mee voor het geval ik een keer echt nergens terecht kan. Van die "trekking" maaltijden waar je kokend water aan toevoegt en dan enkele minuten laat staan alvorens te eten. Die zouden voldoende calorieën moeten hebben voor een actieve buiten dag.

Mijn camping van vandaag ligt opnieuw praktisch op mijn route, bij de boer in Clifton Dykes. Ook hier echter weer geen douche maar wel een permanent toegankelijke WC, lavabo en waterbevoorrading. Er is wel geen spiegel, 2 opeenvolgende dagen zonder scheren dat is al een tijdje geleden.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1646518213   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
17-06-2018, 00:00 geschreven door Danny  
Reacties (0)
16-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oxenholme

Etappe 29: Bolton-by-Bowland - Oxenholme 79 Km

Vanmorgen bij het opstaan vielen de eerste druppels en het is, op enkele onderbrekingen na, eigenlijk niet gestopt tot 2 uur ... toen is het even echt gaan regenen. Tot een uur of vier, toen is het gestopt en is de zon toch nog doorgekomen.

Mijn camping lag op een kilometertje van mijn route dus dat was geen probleem. Op het eerste kaartje uit mijn gids voor vandaag stonden drie opmerkingen: eerst "long steady climb" daarna "shorter climb" en tenslotte "long climb". En dat was het dan voor de eerste 20 Km. Op een van de eerste klimmen kreeg ik even gezelschap van drie heren met lichte bepakking. Ze trokken er even op uit voor het week-end. Op een steiler stuk reden ze vlot van mij weg maar boven wachtten ze even ... op hun vierde collega die beneden eerst nog even een telefoontje beantwoord had. In de afdaling zoefden ze me voorbij en ik heb ze niet meer terug gezien. De derde beklimming was inderdaad lang en ging naar het "Forrest of Bowland", wat een beetje een stomme naam is aangezien er geen boom meer groeit. Wel een landschap waar ik van houd, de grote, wilde leegte met alleen maar schapen en een occasionele passant. Wel kom je daar boven een paar wandelaars met de hond tegen.

Sinds gisteren, voorbij Whalley, kon je het landschap zien veranderen. Dat toont zich ook in de omheiningen. Tot voordien werden de weiden afgebakend met heggen maar nu ben ik in muurtjes land aangekomen. Geen gemetste muurtjes maar met natuurstenen gestapelde muurtjes, kilometers lang indien nodig.

Bij het naderen van mijn einddoel, Oxenholme, ben ik eerst nog even langs Kendal gereden omdat ik onderweg in geen winkel gevonden had wat ik zocht om te eten. Ik vreesde er wel een beetje voor om dan van daar de weg naar mijn camping te vinden maar dat viel goed mee, het kaartje van mijn gids in combinatie met het kaartje op mijn GPS waren voldoende om vlot naar mijn camping te rijden. De naam van de camping was "Station Inn", ik ging er dus van uit dat het weer achter een pub was en dat die pub wel wifi zou hebben. Het was inderdaad achter een pub en ik had geluk, voor 8 £ had ik er de laatste beschikbare plaats voor vannacht. Het was pas achteraf dat ik uitvond dat ze geen faciliteiten aanboden bij die camping, geen douche en WC enkel tijdens de openingsuren van de pub. Voor 8 £ heb je dus een stukje gras voor de nacht. Bovendien is de wifi zo'n gedoe waar je je registreert en dat dan wel zegt dat je verbonden bent maar dat je geen data transfer geeft. Een grote vergissing dus. Achteraf gezien had ik liever pech en geen plaats meer gehad, dan had ik een eindje terug gereden naar een andere camping. Gelukkig was al wel de zon doorgebroken waardoor het snel lekker warm wordt in de tent. Mijn camping ligt trouwens wel vlak op mijn route wat het morgen alvast makkelijk maakt.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1646520054   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
16-06-2018, 00:00 geschreven door Danny  
Reacties (0)
15-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bolton-by-Bowland

Etappe 28: Manchester - Bolton-by-Bowland 78 Km

De wind was vanmorgen vrijwel weg maar de donkere wolken nog niet. Ik zou in de voormiddag een paar (mot-)regenbuitjes krijgen maar niets ernstigs. Na de middag pikte de wind wel terug een beetje op maar ook hier niets ernstigs.

Manchester verlaten ging behoorlijk vlot, ondanks een paar kleine omleidingetjes. Ik lag dan ook vlak bij mijn route en ze was hier behoorlijk rechtlijnig. Even buiten Manchester kreeg ik gezelschap van een wielertoerist met een crossfiets, hij houdt duidelijk van de paden. Hij had vanmorgen zijn auto binnen gedaan voor een onderhoud en reed nu via een omweggetje naar huis. Dat huis lag in Bury, het eerst volgende stadje dat ik zou tegenkomen en hij hield me dus tot daar gezelschap. Hij kende bovendien de route van buiten en ik fietste zo een tiental Km met live gids. Hij hielp me ook met het nemen van een paar van die poorten en wist me te vertellen dat deze eigenlijk bedoeld zijn tegen off-road motorrijders, die hier schijnbaar een pest zijn. Ik had al wel verscheidene borden zien staan waarop deze verwittigd worden dat ze op verboden terrein zijn en dat bij betrapping de motor zal aangeslagen worden. Na Bury moest ik nog een aantal poorten passeren waarbij ik een paar keer mijn voorste tassen moest afladen om op mijn achterwiel door te gaan en één keer moest ik me gewonnen geven en volledig afladen en dan nog mijn fiets wat opheffen om met mijn stuur over de poort te kunnen. Motorrijders blokkeren OK maar op een fietsroute zou een fietser toch moeten kunnen passeren.

Accrington was weer een van die kleine rampsteden. Ik had het spoor gemist maar aangezien het over een pad ging dat parallel liep met de weg besloot ik het zo maar te laten en in Accrington terug op te pikken. Dat bleek dus niet te lukken. Mijn kaartje van Accrington was weinig gedetailleerd en ik vond in de wirwar van de stad nergens mijn spoor terug. Toen ik besloten had van zelf in de juiste richting verder te gaan vond ik het even verder wel om het ook terug te verliezen in een dood lopende weg. Na nog wat rond gereden te zijn en met de hulp van de postman, om in de juiste richting voor het volgende plaatsje te geraken, kwam ik stomweg terug op mijn route. Bleek dat ik op het einde van die doodlopende weg over het terrein van een bedrijfje had moeten verder gaan.

Het was pas voorbij dat volgende plaatsje, Rishton, dat het leven terug mooier werd, vooral vanaf Whalley. Terug leuke dorpjes en mooie omgeving en ook niet te verwaarlozen, over de weg. In Whalley maakte ik nog een kleine omweg om de Whalley Abbey Gatehouse te zien, een oude toegangspoort tot de abdij van Whalley. Er mocht ondertussen ook al wel weer wat geklommen worden maar de omgeving was dus mooi. Ook in Bolton-by-Rowland waar ik voor 5+1 £ weer een plaatsje gevonden heb, op de camping bij de boerderij. Waar de jongste bewoner de grootste ster is, slechts vijf dagen oud. Alle nieuwe aankomers, en dat waren er nog redelijk veel, gingen eerst even kijken en dan pas installeren.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1646519113   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
15-06-2018, 00:00 geschreven door Danny  
Reacties (0)
14-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Manchester 2

De timing van mijn fietsbreak kon niet beter zijn, er stond vandaag wel een héél onaangename wind om te fietsen óf te camperen.

Ik ben gisteren inderdaad bijna aan Old Trafford gepasseerd onderweg naar Manchester, ik ben het vandaag gaan checken. Ik vond het wel een beetje tegenvallen. Wel heel groot maar niet bepaald wat je verwacht van een voetbalstadion in 2018, maar het noemt dan ook Old Trafford. Maar bovendien kon ik er zomaar binnenwandelen, tot op het gras als ik wilde, helemaal niet wat je verwacht bij een club als Manchester United ... ik bleek dan ook op Old Trafford Cricket Club te zijn Smile . Ik veronderstel dat de cricket club het oude Old Trafford geërfd en vernieuwd heeft toen United het nieuwe Emirates stadion gebouwd heeft, een beetje verder. Wij als Belg kunnen het ons niet voorstellen, zulk een stadion voor cricket. Ik heb er trouwens nog eentje voor de quizers: waarom blijft de datum op het voetbalstadion voor eeuwig op 6 februari 1958, Munchen, staan?

Verder is Manchester vooral een stad voor shoppers, veronderstel ik. Het heeft wel zijn interessante plekjes maar ze liggen verloren tussen de moderne hoogbouw. En deze bouwwoede lijkt nog niet direct te stoppen. Wat dat betreft had ik mijn break even goed in Bristol kunnen nemen, van hetgeen ik er van zag had dat mij misschien nog meer te bieden dan Manchester. Maar toen was ik nog niet toe aan een break.

Verder heb ik hier vooral veel huiswerk gemaakt. 20 juni Glasgow, mijn volgende stop, en 29 juni John O'Groats, als dus alles verloopt zoals ik het gepland heb. Ik heb er ook aandacht aan besteed om de campings zo veel mogelijk aan te duiden op mijn kaartjes, dat zou me wat zoekwerk onderweg moeten besparen. Verder heb ik ook de afstanden eens gecheckt, mijn gids voorziet in Manchester een 855 gereden kilometers en ik kom op een 885 kilometers. Dat lijkt me nog goed mee te vallen qua extra kilometers. Ik heb ook even berekend dat mijn gemiddelde afstand per fietsdag ongeveer 77 Km zou zijn.











0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
14-06-2018, 18:16 geschreven door Danny  
Reacties (1)
13-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Manchester

Etappe 27: Wrenbury - Manchester 84 Km

Omdat er vandaag een nog vrij lange rit naar Manchester op het programma stond en ik daar niet te laat wou aankomen ben ik er (nog) wat vroeger aan begonnen. Normaal sta ik tegen 6 uur op om omstreeks 8 uur te vertrekken, vandaag alles dus (nog) een uur vroeger. Hierdoor had ik nog een mooi moment toen ik de nevel uit het gras zag opstijgen toen de zon op kwam.

Volgens ik gisteren gekeken had was er in Wrenbury maar één doorgaande weg. De route terugvinden zou dan ook niet moeilijk zijn, gewoon dezelfde weg blijven volgen en ik zou automatisch terug op mijn route komen. Al vrij snel na mijn vertrek had ik echter geen goed gevoel over de richting die ik uitging. Bij nadere controle bleek ik gisteren toch een samenvloeiing van 2 "grote" wegen gemist te hebben en ik moest dus die andere afsplitsing hebben. Geen ramp maar wel begonnen met een goede 3 Km extra aan mijn lange rit en een kwartier van mijn uur voorsprong kwijt.

Kort na mijn terugkeer op de goede route volgde de passage van Nantwich, weinig opwindend maar ook zonder problemen. De volgende, Winsford, was echter een ramp. Bij het begin van het stadje liep mijn spoor dood, er kwamen wel pijlen vanuit de andere richting maar in mijn richting was niets meer te vinden. Ik veronderstel dat we door een park moesten dat (momenteel) afgesloten was maar bewijs vond ik hier niet van. Ik vond met enige moeite en toeval het spoor terug aan de andere kant van de stad, om het daar ook weer te verliezen. Ik ving daar ook even een glimp op van het Engelse koppel op koersfietsen dat ik in Wells nog ontmoet had en die dezelfde gids volgen als ik. Zij vonden uit een andere richting en iets verder dan mij het spoor terug. Het leidde ons echter naar een nieuwe, bijna onpasseerbare poort. Ik heb er geen foto van genomen maar het was een soort pac-man figuur waar net geen fiets in paste en met bovendien daar nog een poort tussen klappend. Ik weet niet of het zo een beetje duidelijk is maar het komt er op neer dat ik mijn voortassen heb moeten afladen om dan mijn fiets op zijn achterwiel te zetten en zo nog net door het geheel te wringen. De Engelsen, met hun lichtere fietsen, gingen er net wat vlotter door en zo ben ik ze terug kwijtgeraakt. Aan het eind van het pad moest ik het geheel nog eens herhalen om dan op een T-kruising geen spoor van pijlen meer te vinden. Ik besloot dan maar mijn eigen weg richting Nortwich te zoeken. Nortwich was al niet veel beter dus ging ik gewoon mijn eigen route verder naar de andere kant van de stad.

Terug op mijn route volgden nog meer van de moeilijke "ruiterspoorten" om op en af paden te geraken. Al moet ik mijn term ruiterspoorten herzien want paardrijden was hier toegestaan en zijn kregen naast de poort een doorgang over balkjes. Ik heb dus geen idee meer wat de waarde is van die poorten. Ze zijn hier trouwens inventief met hun poorten, ik heb nog een type tegengekomen waar ik niet doorkwam en waar ik mijn fiets voorzichtjes over de (dubbele) balkjes geduwd heb. Rond Sale werd het helemaal te gortig met de "paden", ik heb van de ergste en meest overgroeide geen foto omdat ik daar met andere zaken bezig was. Bovendien waren er van mijn ruiterspoorten die dubbel in lengte waren waardoor ik er helemaal niet tussendoor kon manoeuvreren en ik dus weer mijn voortassen mocht afladen om mijn fiets op zijn achterwiel te zetten en er zo nog net tussen te kunnen. Ik had ondertussen zo genoeg van het hele gedoe dat ik, toen ik een gelegenheid zag, de route verlaten heb om verder mijn eigen weg te zoeken. Bleek dat ik al vrijwel in Manchester was aangezien ik al direct aanwijzingen naar Old Trafford zag. Ik geloof zelfs dat ik er vlakbij was, ik zag alleszins de gigantische lichttorens van een voetbalstadion. Ik geloof dat ik door mijn eigen route te zoeken een behoorlijk deel van mijn afstand af gedaan heb en zeker mijn comfort rijkelijk verhoogd. Ik wist zo ongeveer waar ik mijn hostels moest gaan zoeken, langs Liverpool Road, en ben er praktisch recht naar toegereden. Bovendien had ik bij de eerste al succes, bij mijn favorieten van de YHA waar ik ook korting krijg omdat ik lid ben van Hostelling International.

Ik zou de rit van vandaag wel als een vlakke rit beschouwen. Dat is ook merkbaar aan mijn gemiddelde snelheid van vandaag, 15,8 KmH!, zelfs met de problemen in Winsford en de belachelijke paden en poorten. Daardoor was ik echt wel behoorlijk op tijd in Manchester. Ondertussen is dan ook de was al weer gedaan en gedroogd. Morgen nog eens een fietsbreak. Ik weet nog niet wat ik ga doen in Manchester maar ik zal alleszins mijn planning voor de volgende dagen maken.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1635959036   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
13-06-2018, 18:40 geschreven door Danny  
Reacties (0)
12-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wrenbury

Etappe 26: Coalbrookdale - Wrenbury 74 Km

Het was vandaag nogal wisselvallend weer. Opgestaan met donkergrijze wolken maar de zon probeerde er af en toe wel door te geraken en dat lukte ook wel geregeld. De wolken bleven echter overheersen tot tegen de middag, toen veranderde de verhoudingen enigszins naar meer zon en minder wolken. Toch schuiven nog geregeld wolken voor de zon.

Vanmorgen eerst teruggekeerd tot Coalport om daar terug aan te sluiten op mijn route. Die route leidde dan naar Telford, dat we echter slechts zijdelings passeerden. Niet het aangenaamste deel van de trip tot dusver. Lange tijd ging het langs grote tot heel grote wegen, weliswaar met een goed afgescheiden fietspad (goed afgescheiden, niet goed fietspad ;-)) maar aangenaam of mooi was het niet. Voorbij Telford volgde dan al snel Newport, ook niet echt bijzonder maar ze hadden schijnbaar wel iets te vieren (gehad). Daarna werd het aangenamer fietsen maar het werd vandaag toch nooit een echt inspirerende rit. In Market Drayton ben ik dan even rondgereden om het eens te gaan bekijken, het had al iets meer maar echt spectaculair was het ook niet.

Daarna werd het alweer tijd om te gaan uitkijken naar mijn bestemming. Die lag deze keer in Wrenbury en noemde "The Cotton Arms". Dat kon eigenlijk maar bij een pub zijn en ik ging er dan ook van uit dat ik het deze keer wel zonder hulp moest kunnen redden. En het is ook gelukt, al lag The Cotton Arms, inderdaad een pub overigens, aan het einde van het dorp. Voor 5 £ heb ik een plaats op het campeerveld achterin en voor slechts 1 £ extra mag ik er ook douchen. De eerste keer deze trip dat ik extra moest betalen voor de douche maar de wifi is dan weer gratis en dat is al bijna even zeldzaam op campings hier. Dikwijls is er gewoon geen en anders is het betalend, ik heb al wel eens evenveel betaald voor wifi als hier om te overnachten. Ik zal dan vanavond misschien maar iets gaan consumeren in de pub.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1633749501   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
12-06-2018, 18:42 geschreven door Danny  
Reacties (0)
11-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Coalbrookdale

Etappe 25: Stourport-on-Severn - Coalbrookdale 60 Km

Vanmorgen geen twijfel, zonnige blauwe hemel dus korte mouwen.Over de middag was er wel wat bewolking aan de rand maar die verdween ook weer.

Ook vandaag weer vlotjes terug op de route geraakt, aangezien ze vlakbij was. Kort na het vertrek ging het door Bewdley, een leuk klein stadje waar ik ook meteen mijn inkopen deed. Voorbij Bewdley ging over een goed pad door het bos. In het tweede deel moest wel behoorlijk geklommen worden, niet de enige keer vandaag. Een eind verder, bij Hampton, heb ik een pad omzeild. In mijn gids stond de verwittiging: "the path is steep, narrow and stony, be prepared to push your bike". Als ze al zo'n verwittiging schrijven voor de gewone fietsers dan ga ik er zeker niet aan beginnen. Mijn gids stelde ook zelf een alternatief voor.

In Bridgnorth kwam ik in de problemen. De pijlen wezen een andere kant op dan de route volgens mijn gids. Ik besloot mijn gids te volgen. Bij het verlaten van Bridgenorth gaf mijn gids dan weer een verwittiging voor een smal en overgroeid pad en met een alternatief. Ik geloof dat op dat smal overgroeid pad sowieso niet meer mocht/kon gefietst worden maar op het alternatief mocht dat ook niet meer. Het stond aangeduid als wandelpad met een duidelijk verbodsteken voor fietsers. Dus moest ik terug naar waar ik van gekomen was. Ik ben wel iets eerder afgedraaid en door het centrum gereden, daarbij wel enige eenrichtingsborden genegeerd. Met de fiets kan dat wel, eventueel rustig over het voetpad. Daar kijkt hier niemand van op. Door mijn rondrijden heb ik dus zowel de waterkant als het, hoger gelegen, centrum van Bridgnorth.

Voorbij Bridgenorth werd het al uitkijken naar mijn eindebestemming maar eerst moest ik nog een hindernis overwinnen, een poort. Ze maken deze poorten om ruiters te beletten van het pad te gebruiken maar ze zouden ze toch wel breed genoeg mogen maken voor een degelijke fiets. Eenzelfde poort deed me gisteren nog terugkeren. Toen was wel de grote poort ernaast verwijderd maar daar lag nog een balk van een dertig centimeter en ik zag me mijn 60 Kg fiets niet over heffen en aangezien wel wist waar naartoe en dit weinig omrijden was ben ik toen dus omgekeerd. Vandaag was terugkeren echter geen optie. Met veel moeite heb ik eerst de linkerhelft van mijn stuur er doorgehaakt om dan de rechterhelft er door te haken en dan van achter mijn fiets de rest er door te manoeuvreren, mijn achtertassen konden er nog net tussen. Drie van deze dingen heb ik vandaag moeten overwinnen. Het pad liep overigens langs een stuk van het traject van de Great Western Railway, een oude spoorlijn waarop nu nog een toeristische stoomtrein loopt. Ik heb de stoomfluit doorheen de vallei geregeld gehoord en de trein, doorheen de struiken, ook wel gezien maar dat was terwijl ik in gevecht was met een van mijn poorten.

En dan ging het dus naar mijn eindbestemming, Ironbridge. Zo genoemd omdat er een ijzeren brug over de rivier ligt. Dit is echter de eerste ijzeren brug ooit die hier ligt. Het werd echter een anticlimax, de brug is volledig ingepakt voor een grote onderhoudsbeurt en dus niet zichtbaar. Ook het zicht op het plaatsje dat, voor mij, aan de andere kant lag was te veel verstoord voor degelijke foto's. Het ligt er nochtans mooi tegen de heuvels. Hoewel ik de brug dus niet echt gezien heb, heb ik ze wel overgestoken. Hoewel de weg zelf ook opengebroken is, is er wel een zijkant vrij gehouden voor voetgangers en aangezien mijn camping aan de overkant bleek te liggen ... . Ik heb wel de nodige hulp nodig gehad om mijn camping te vinden en dan nog erg moeten zoeken. De receptioniste van het brug museum heeft zelfs de hulplijn opgeroepen om te weten waar ik naar toe moest. Ze bleek eigenlijk in Coalbrookdale te liggen i.p.v. in Ironbridge maar ook daar heb ik het, in een ander museum, nog eens moeten vragen. En ook daar moest de juffrouw aan de receptie het aan haar collega vragen. Die wist me dan wel de goede richting uit te sturen. Bovendien blijkt mijn camping, die Irongorge Camping noemt (kloof dus eigenlijk), boven op een heuvel te liggen. Met zicht op de enorme koeltorens van Ironbridge Power Station i.p.v. welke kloof of rivier dan ook. Het is ook behoorlijk winderig boven op die heuvel maar verder wel heel rustig.

Hoewel het vandaag een korte rit was vond ik ze toch best wel lastig.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1633748125   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
11-06-2018, 00:00 geschreven door Danny  
Reacties (0)
10-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stourport-on-Severn

Etappe 24: Twigworth - Stourport-on-Severn 92 Km

Het was vandaag zo'n warm-koud weer. Bij het opstaan leek het een heldere dag te worden. Even later kwam echter wat mist op. Na het optrekken van die mist bleek het bewolkt te zijn. En dat allemaal voor het vertrek. Kort na het vertrek klaarde het weer op en zo ging het een paar keer op en af. Tijdens de opklaringen was het best warm maar anders deed een fris windje het toch wel afkoelen. Ik ben dus vertrokken met lange mouwen, deed ze na een uurtje uit om ze nog voor de middag weer aan te doen. Later in de namiddag werd het echt wel zonnig en warm en gingen ze definitief terug uit.

Terug op route geraken ging heel vlot. Nog even verder op de, min of meer, grote weg. Dan in Norton naar links, even verder de Severn over en na een paar kilometer zat ik in Tirley terug op mijn route. Zonder daar bij te veel extra kilometers te moeten doen. Vandaag stond de passage van Worcester op het programma. Het is eigenlijk met alle steden hetzelfde: pijlen hangen of plakken overal en wijzen in alle richtingen, niet alleen die van jouw maar ook andere routes of gewoon richting aanwijzers naar bepaalde plaatsen, en daar bij moet je nog op je omstaanders en het verkeer letten en zo raak je dus het spoor kwijt. Om maar te zeggen dat ik weer even moeten zoeken heb. Buiten rijden gaat gewoonlijk vlotter dan binnen rijden, zo ook vandaag weer. Later stond nog een stadje op het programma, Droitwich Spa, maar dat is kleiner en hebben we maar zijdelings aangedaan. Hier waren dus geen problemen.

Het einddoel vandaag was Stourport-on-Severn. Bij het naderen van Stourport vroeg ik alvast of ze mijn bestemming, Lickhill Manor, kenden. Dat bleek zo en mijn route zou mij automatisch in de juiste omgeving brengen, aan de andere kant van het stadje. Alleen, ik kon mijn route niet blijven volgen. 60 Kg fiets even over een balk heffen om verder over het pad te kunnen, dat zag ik even niet zitten. Nu ik wist in welke regio ik moest zijn besloot ik om maar door het stadje te rijden en net toen ik aan de andere kant terug mijn route tegenkwam stond er een pijl met mijn bestemming op 1/2 mijl. Komt dus weer goed uit. Overigens, Lickhill Manor doet vermoeden dat het in de tuin van een groot huis zou zijn maar het is best een grote camping. Ik heb ingecheckt bij de vrouw des huizes maar terwijl ik aan het opstellen was kwam de man ook even langs om de zaak te bekijken. Hij vond het niet stapelzot maar was "highly inpressed". Maar hij fiets dan zelf ook een beetje.

Dit week-end overigens weer veel wielertoeristen tegengekomen. Zeker deze voormiddag maar dat was waarschijnlijk omdat ik een georganiseerde rondrit tegemoet reed Wink . Maar fietsen wordt hier dus best wel populair. En zo'n ontmoeting gaat dan vrijwel altijd gepaard met een hartige "morning" of "Hi", met evenveel enthousiasme beantwoord natuurlijk. En af en toe houd er eentje, eentje die in dezelfde richting gaat, even in voor een babbeltje. Zoals gisteren eentje, hij gaat over 2 weken met een groepje voor een week-end naar Ieper om daar een paar ritten te doen. Eentje van ongeveer 80 Km en 's anderendaags nog eentje van rond te 40 Km. Lijkt me wat weinig om helemaal voor naar Ieper te rijden maar waarschijnlijk staan ook de Last Post en sloten bier op het programma. Fiets afstanden lijken trouwens nogal gemakkelijk in Km gegeven te worden. Ook op die rondrit vanmorgen dacht ik van een aanduiding in Km gezien te hebben, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1633746928   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
10-06-2018, 00:00 geschreven door Danny  
Reacties (0)
09-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Twigworth

Etappe 23: Bristol - Twigworth 84 Km

Een van mijn kamergenoten gisteren was een jonge Vlaming maar hij woont al 1,5 jaar in Engeland, in Warwick waar hij onderzoek doet aan de universiteit. Vlaanderen zend zijn zonen uit Wink

Vanmorgen zat er al weer wat meer kleur in het weer. Nog voor de middag begon het echter dicht te trekken, vrij donkere wolken waardoor ik vreesde nog regen te krijgen maar in plaats daarvan trok het 2 uur later terug helemaal open. Wel was er een "goed voelbare" tegenwind.

Bristol buiten rijden was makkelijker dan binnen komen. Ik moest eerst wel even zoeken om het spoor te vinden, hoewel ik er vlak bij overnachtte, maar eens ik het gevonden had ging het zonder problemen. Het spoor werd nu gevormd door eerst nummer 4, daarna de 410 en dan de 41. Alles met een 4 als basis dus, morgen gaat het verder over de 45. Om Bristol te verlaten, ik was er zowat een uurtje zoet mee, moest ik wel weer even klimmen. Verder was het echter een eerder gematigde dag zonder excessen. Wat lichte heuveltjes maar niets extreem. Zo was eigenlijk ook de hele voormiddag, mooi om zien maar niets uitzonderlijk. Ik kon wel Wales zien liggen, aangezien ik, van op enige afstand, de rivier Severn volgde en aan de andere kant ligt Wales. Wales zal echter nog een tijdje moeten wachten, dat is pas voorzien bij de terugtocht. Het viel me al wel op dat er een stevige heuvelrug lag aan de andere kant.

Na de middag werd het wel leuker, te beginnen met Berkeley. Berkeley is een oud Saksisch plaatsje met een groot middeleeuws kasteel en kerk waarvan de toren zo'n 25 meter verwijderd staat van de kerk zelf. Verder staat Berkeley in het teken van Dr Edward Jenner. Dr Edward Jenner is geboren en getogen in Berkeley en zou er het eerste vaccin ooit ontwikkeld en geplaatst hebben, een vaccin tegen pokken. Hij heeft overigens de man die het eerste vaccin ontving later een huis cadeau gedaan. Het plaatsje is genoemd naar de familie Berkeley die al sinds de 12° eeuw het kasteel zou bewonen.

Ook na Berkeley was het nog aangenaam met mooie dorpjes en oude stijlrijke huisjes. Ook kreeg ik weer een passage over een pad langs een kanaal. Het kanaal was een paar maten breder dan de vorige. Er werd dan ook veelvuldig op geroeid. Ik ben ook Gloucester binnen gereden langs het kanaal. Het was een mooie binnenkomst met al de oude opslagplaatsen aan het einde van het kanaal. Die opslagplaatsen en de dokken er rond zijn mooi opgeknapt en vormen met leuke terrasjes een aangename buurt. Het helpt natuurlijk ook dat het zaterdag is en de zon mooi schijnt. Ik ben dan eerst nog langs de kathedraal gereden alvorens verder te gaan. Ook het centrum bleek heel aangenaam te zijn, Gloucester maakt een betere indruk dan Bristol maar het is dan ook een stuk kleiner.

Na het bezoek aan Gloucester zocht ik terug mijn route op om verder te gaan om dan tot het besef te komen dat ik een eind van mijn route moest afwijken om mijn camping, een eindje verder in Twigworth. Tussen mijn route en mijn camping ligt bovendien de Severn dus moest ik vanaf Gloucester afwijken. Dat was even zoeken maar met een klein zetje in de juiste richting viel het nog goed mee. Je zou kunnen denken, waarom gebruikt hij zijn GPS dan niet? Mijn GPS berekent zelf geen routes. Hij kan een kaartje tonen en je kan er vooraf gemaakte routes insteken maar hij berekent ze niet zelf. Je kan er dus ook geen adressen in ingeven. Toen ik Twigworth zowat voorbij was en ik nog niets gezien had, stopte ik aan een tuincenter om het even te vragen aan een van de medewerkers. Hij kende de camping, Court Farm, niet maar zocht het even op met zijn smartphone en wist te melden dat het een eindje verder aan de linker kant was. Toen ik terug de baan op wilde gaan zag ik er schuins over de ingang van Court Farm liggen. Ter mijn verdediging, het zicht was me tijdens het fietsen ontnomen door de wegenwerken die er aan de gang waren, ik had mijn aandacht daarom ook bij andere zaken nodig. Dat een medewerker van een tuincenter echter niet weet dat er aan de overkant van de weg een camping ligt ... ?

Eens op de camping werd ik warm ontvangen door een super enthousiaste uitbater. Hij heeft schijnbaar al meer van mijn soort fietsers ontvangen en vindt ons allemaal stapelzot. Nu, hij is zelf ook wel apart. 5 jaar geleden vroeg hij aan de eigenaar van het land of hij iets mocht doen met dat stuk dat daar zomaar lag. Na de toestemming is hij, samen met zijn gezellin, eigenhandig het land beginnen bewerken, bezaaien en beplanten om er een heel mooie camping van te maken, die hij nu dus uitbaat.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1633751395   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
09-06-2018, 00:00 geschreven door Danny  
Reacties (0)
08-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bristol

Etappe 22: Stawell - Bristol 77 Km

Vanmorgen heeft het weer getoond dat het toch standvastig kan zijn, nog meer tinten grijs. In de omgeving van Glastonbury begon het zelfs een tijdje te miezeren maar veel werd het niet, net genoeg voor een regenjasje maar niet voor de broek.

Alweer kort na het vertrek de voorziene route kunnen vervoegen. De eerste passage vandaag was Glastonbury, vooral bekend van zijn festival. Verder is het stadje met alvast een vrij kleurrijk centrum en kleurrijke mensen maar ook veel grauwere mensen die er uitzien alsof ze sinds het festival van vorig jaar nog niet thuis geweest zijn en ook nog niet helemaal nuchter. Al bij al vond ik het een beetje onaangenaam en toch wel een tegenvaller. Aan de andere kant van Glastonbury passeerde ik langs de Glastonbury Tor. Die Tor slaat dan op de heuvel en niet op de toren die er op staat, Tor zou van een Oud-Germaans woord voor heuvel komen. De Glastonbury Tor is een natuurlijke heuvel en de toren, St Michael's Tower, zou de restant zijn van een 14° eeuwse kerk.

Even voorbij Glastonbury kwam ik even op bekend terrein in de omgeving van Wells, waar ik dus een tijdje geleden nog was (een kleine 2 weken?). Ik kwam nu binnen langs de route dat ik het toen verlaten heb. Ik ben zelfs gaan winkelen in dezelfde supermarkt als toen, net buiten het stadje. Eens aangekomen in het stadje schotelde mijn route wel een andere weg voor dan toen. Eentje die leidde langs de achterkant van het bisschoppelijk paleis, een kant die ik toen gemist had. Daar trof ik ook een Engels koppel op koersfietsen met elk achteraan twee, vrij kleine, tassen. Zij waren mij gisteren al gepasseerd terwijl ik zat te picknicken. Ik haalde ze dan terug in toen zij even twijfelden bij het binnenrijden van Taunton en passeerde hen terug toen zij daar gingen lunchen. Vandaag stonden we dus allemaal stil en dan kan er al eens gemakkelijker een klapke af. Zij doen dus dezelfde route als ik met dezelfde gids, alleen op een licht andere wijze.

Even voorbij Wells kregen we weer een echt moordding voorgeschoteld naar de top van de Mendip Hills, omhoog kruipen aan een snelheid van hooguit 4 KmH. Wat verderop kreeg ik gezelschap van een lokale wielertoerist. Er rijden er hier wel meer trouwens, ik heb er ook tegengekomen die een circuitje aan het doen waren want ik heb ze een paar keer gezien. Nu, deze die even kwam babbelen was van een andere soort, met brede banden en duidelijk off-road geweest. Hij wist me te zeggen dat de omgeving echt heel mooi is, als je ze echt te zien krijgt. In Chew Stoke heb ik definitief afscheid genomen van route 3. Ze heeft met ver gebracht maar soms ook in de war Wink , ook vandaag nog een paar keer. Gelukkig helpt dan een gidsje met kaarten in combinatie met het kaartje met kompas op mijn GPS.

Even voor Bristol stond er weer een muurtje voor me. Het kan niet lang geweest zijn maar het leek me zo steil dat ik er echt niet wou aan beginnen, ik heb het langs de lange weg rond omzeild. Bristol was moeilijk. Er stonden pijlen in alle richtingen en daarbij ook nog "diversions", tot ik ze op de duur gewoon allemaal kwijt was. Met mijn kaartje en de hulp van een voorbijganger bleek dat ik in de goede richting ging, gewoon doorgaan. Dankzij mijn verkeerd rijden ben ik wal o.a. langs de kathedraal en het stadhuis gepasseerd maar ik heb er eigenlijk weinig aandacht aan besteed en zal dat ook niet doen. Aangezien ik in de omgeving geen camping vond verblijf ik hier wel in hostel maar ik zal hier niet halt houden, het is wel de bedoeling van dat over een vijftal dagen in Manchester te doen.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1625201527   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
08-06-2018, 19:34 geschreven door Danny  
Reacties (1)
07-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stawell

Etappe 21: Exebridge - Stawell 76 Km

Zoals ik gisteren al zei, het weer in Engeland is alles behalve standvastig. Na een prachtige dag gisteren was het vandaag alle tinten grijs. Na de middag twijfelde het of het ging miezeren of niet maar dat is niet echt iets geworden.

Vanmorgen van Exebridge rechtstreeks naar Brampton gereden om daar terug aan te sluiten op mijn route. Ik geloof dat ik uiteindelijk weinig extra gedaan heb om op deze camping te komen. Even voorbij Brampton heb ik, zoals voorzien in mijn gids, de route 3 weer even gelaten om verder te gaan over de 344. In Greenham kwam ik dan weer op de 3. In Taunton werd het even ingewikkeld. De eerste vergissing wil ik nog op mij nemen, ik was met mijn aandacht even bij andere dingen en miste zo een pijltje. Verder liet echter de afpijling toch wel te weten over. Gelukkig kwam ik dank zij het plannetje in mij gids toch op de juiste route uit Taunton terecht. Deze liep langs een oud kanaal richting Bridgewater. Deze oude kanalen zijn dikwijls erg smal en dienden voor de typische narrowboats. Deze kanalen en boten hebben in het begin van de 19° eeuw een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de industriële revolutie in Engeland omdat ze een, voor die tijd, snelle verbinding mogelijk maakte tussen verschillende plaatsen, bijvoorbeld tussen grondstof en verwerking of fabrikant en exporteur, ... Ze werden echter al vlug overbodig door de ontwikkeling van de spoorweg die nog een stuk sneller ging. De meeste kanalen worden nu toeristisch uitgebaat maar het deze niet, het deze is min of meer aan de natuur gelaten. In WO II vormde dit kanaal een verdedigingslijn in geval van een Duitse invasie van Engeland. De sporen daarvan zijn nog steeds te zien.

De passage langs Bridgewater leek op het eerste zicht ook niet simpel maar viel al bij al nog mee. Voorbij Bridgewater werd het stilaan uitkijken naar mijn campsite in Stawell. Het was echter erg simpel vandaag en ik denk dat het weer weinig extra kilometers zal opleveren. Toen ik bij het binnenrijden van Stawell 2 mensen in een voortuintje zag besloot ik van toch even te informeren. Geen probleem, ik was in de goede richting, gewoon rechtdoor. De camping lag wel even aan de andere kant van het dorpje en dan is het toch een geruststelling dat je al weet dat ze daar effectief ligt. Aanmelden moest bij de cottage maar daar bleek momenteel niemand te zijn, ik heb me dan maar alvast geïnstalleerd. Dat bleek geen probleem toen de bewoonster even later thuis kwam.

Langs het kanaal overigens nog een Hollands koppel tegengekomen, komende uit de andere richting. We hebben niet meer dan een hallo gewisseld maar het was daarvoor al duidelijk dat het Nederlanders waren. Zij waren trouwens ook bepakt zoals ik.










Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1623210480   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
07-06-2018, 18:34 geschreven door Danny  
Reacties (0)
06-06-2018
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Exebridge

Etappe 20: Little Torrington - Exebridge 79 Km

Gisteravond begon het rond 8 uur toch op te klaren, dat gaf me hoop voor vandaag. Hoop die de kop ingedrukt werd toen ik omstreeks 2 uur even wakker werd en het geluid van regen op mijn tent hoorde. Als je echter één ding kan zeggen van het weer in Engeland dan is het dat het niet erg standvastig is, 4 uur later stond ik op met mooie zonneschijn en aan de andere kant nog een stukje van de regenboog.

Van de camping kon ik rechtstreeks terug naar de Tarka trail, waarlangs het nog 28 Km verder ging, mogelijk de beste 28 Km tot dusver. Goed tot heel goed berijdbaar, vlak of lichtglooiend, door het groen of langs de rivier en alles met een prachtig zonnetje. Vooral de passage langs Brideford, aan de overkant van de rivier, was echt bijzonder mooi. Ik ontmoette in deze omgeving zowaar ook een jonge, fietsende Indiër. Hij heeft de afgelopen met zijn vrouw aan een project gewerkt in Bristol, vermoedelijk wel iets met IT. Dat project is nu afgelopen en zijn vrouw is al terug naar Indië maar hij maakt van de gelegenheid gebruik om nog even door zuid Engeland te fietsen, Bristol - Lands End - London - Bristol, en dan is het ook voor hem tijd om terug te keren. Ondertussen staat mijn foto waarschijnlijk op een Indische Instagram account.

Bij Barnstaple werd het even ingewikkeld met veel keren en draaien maar ik ben er uiteindelijk goed doorgekomen zonder te moeten terugkeren, alleen voor Tesco's maakte ik even een uitzondering. Bij Barnstaple was het ook gedaan met mijn Tarka trail en dus ook met het vlakke, terug de heuvels in. Even voor Brayford besloot ik om even een stuk af te snijden. De route maakte daar een rare, en mijn inzien nodeloze, kronkel naar het noorden om een eind verder terug te keren naar het zuiden. Ik besloot dus rechtdoor te gaan en veronderstel dat ik daarmee zo'n 10 Km uitwon. In mijn stuk rechtdoor lag wel een wrede beklimming, naar Exmoor, maar een gelijke beklimming lag op de lange route ook aangezien ik boven op de moor de route terug vervoegd heb. De stijgingsgraad werd hier overigens een keer niet aangeduid met percentage maar met een bord met "1:5". De Tarka trail was prachtig maar de moor vind ik dus ook schitterend. Hij was misschijn iets minder ruig dan die van gisteren maar ik houd er dus wel van, van die ongelofelijke grootsheid en ruimte die je daar boven hebt (eens dat je boven bent natuurlijk). Het enige dat je hier tegenkomt zijn schapen, een handvol wandelaars, een tiental wielertoeristen (de soort met koersfiets dus) en af en toe een auto. En verder spot je hier en daar in het landschap een boerderij.

In Dulverton, een klein plaatsje nochtans, werd het ook wat lastig en hier heb ik wel wat moeten zoeken en terugkeren. Eens voorbij Dulverton werd het ook uitkijken naar mijn einddoel van vandaag, Tiverton, en dat bleek behoorlijk tegen te vallen. Ik wist dat het even uit de richting lag maar dat even bleek een stuk meer dan gedacht, ruim 10 mijl en bovendien "over the hill". In Exebridge, waar ik rechts moest en de hill begon zag ik echter een bord met "caravan en motorhome club". Ik had weinig hoop, de Engelsen schijnen soms rare regels te hebben, maar besloot het er toch op te wagen en hoera. Ik kon dus met mijn tentje terecht bij de caravan en motorhome club en sta nu op een mooi grasveldje op wat één van de betere campings tot nu toe moet zijn. Ik heb er nog wel meer goede gehad maar sommige geven een net iets beter gevoel en als het van de douche af hangt dan scoort deze wel héél hoog.

Ik geloof dat vandaag zowat de beste dag tot dusver geweest is, prachtig mooi en schitterend weer, en hij kon natuurlijk op geen betere dag vallen. Ik heb vanmiddag wel mijn inkopen gedaan maar er is een pub in de buurt en ik denk dat ik me maar eens ga trakteren op wat "good pub food". De rijst met kippenstoofpot zal moeten wachten tot morgen. En hopelijk hebben ze wifi.

En omdat het vandaag een speciale dag is, een paar extra foto's. De brug op de eerste foto is trouwens een aquaduct, gebouwd in 1827. Daarboven loopt dus een kanaal.

Ze hebben dus wifi. Good pub food was vandaag een americano burger met frietjes en een pint (een engelse pint) Exmoor Ale. Ik zal niet in detail gaan maar het was een stevige burger met stevige frietjes en het heeft gesmaakt.














Bijlagen:
https://www.strava.com/activities/1621376844   


0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
06-06-2018, 20:36 geschreven door Danny  
Reacties (0)
Archief per week
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 28/01-03/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 03/12-09/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 30/07-05/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 30/04-06/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 16/04-22/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
    Blog als favoriet !
    Mijn favorieten
  • mijn fotosite

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs