Vandaag het fietsen aan anderen gelaten, voor het Belgisch kampioenschap retrokoersen. Dat wil zeggen: oude kaders met versnellingen op de buis, voethaken i.p.v. klikpedalen en geen geschoren benen. Al werd er wat dat laatste betreft door sommigen wel gezondigd. Voor mij ook een stuk nostalgie, aangezien ik tot de generatie behoor die zelf nog met zulke fietsen gefietst heeft.
19-08-2018, 17:39 geschreven door Danny Reacties (0)
18-08-2018
terug thuis
Wachtebeke - Vorselaar 92 Km
Ik ben gisteren dus inderdaad over de camping gaan wandelen maar heb Rudy en Brigitte niet gevonden. Al die vaste caravans lijken echter wel wat op elkaar en er waren er verscheidene niet bezet momenteel, ik ga er dus van uit dat ze er gewoon niet waren.
Ik heb vandaag net als gisteren niet voor de directe route gekozen, normaal moet ik makkelijk met minder dan 75 Km van Puyenbroeck naar Vorselaar kunnen. Ik ben nog wel volgens mijn normale weg vertrokken maar bij Sint-Gillis-Waas koos ik voor een extra (knooppunten) lus door het Waasland. Het land van Reinaert de vos maar ook van de frontlijn van de tachtigjarige oorlog tussen de Nederlanden en Spanje in de 16 - 17 eeuw. Langs deze frontlijn bouwden de Spanjaarden verscheidene forten en die wou ik dus eens aandoen. Behalve voor archeologen en gidsen is er echter niets meer te zien van deze forten, alleen van Fort Bedmar is er een herinneringshoek gemaakt. Schijnbaar zie je vanuit de lucht nog wel de contouren van de toenmalige forten maar daar ben je als passant natuurlijk weinig mee. Wel nog zichtbaar is de Koningsdijk. Deze werd door de Spanjaarden na het vredesakkoord van Munster aangelegd op de grens van de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden en zowel de dijk als de grens hebben dus overleefd, al is het nu de grens tussen Nederland en België.
Als je hier in de buurt gaat fietsen zit je natuurlijk ook snel in de buurt van de haven.
Bij Zwijndrecht miste ik een bordje maar ik kwam daar ook terug op mijn klassieke route en het werd stilaan tijd om voor de richting thuis te kiezen. En zo kwam ik dus aan in mijn andere thuis, die bij moeder thuis. Al komt moeder zelf pas morgen terug van haar reis, van Tsjechië als ik me niet vergis.
18-08-2018, 17:29 geschreven door Danny Reacties (0)
17-08-2018
Wachtebeke
Ieper - Wachtebeke 110 Km
Nog een activiteit die gisteren op het programma stond, een bezoek aan de kapper. Het moet nu wel niet meer maar ik ben mijn korte coupe wel gaan appreciëren over de jaren en zal er ook aan vasthouden. Geen terugkeer naar de langere haren voor mij, zoals wel voor verscheidene van mijn ex collega's.
Vandaag ben ik, na een dagje rust, dus nog een stukje verder getrokken naar Wachtebeke. Ik nam daarvoor niet de meest direkte route, die loopt in principe via Roeselare en Tielt. Ik nam echter de route via Bissegem en dan verder langs de Leie en de kanalen richting Gent. Ik zou deze ook nog wat korter kunnen maken door net voorbij Deinze de N466 te nemen maar dan zit je constant langs de grote weg te fietsen. Nee, dan is mijn keuze in principe het mooiere en rustigere fietsen ... ware het niet van de werken. Dat ze in Harelbeke al een paar jaar bezig zijn stoort niet zo erg, het is een korte en vlotte omleiding. Nu zijn ze echter ook aan het werken aan de aansluiting van het kanaal naar Roeselare in Ooigem. Hierdoor moest ik naar de andere kant van de Leie verhuizen en, heb ik vandaag gemerkt, daar is het veel minder leuk. Je ziet de rivier er zelden en geregeld moet je ook de nodige afstand nemen, tot industrieterreinen toe. Nee, dan liever langs de linker oever. Even voor Deinze was er dan toch wat dat een beetje compenseerde, een paar ooievaars in een weide blijft toch nog behoorlijk apart in Vlaanderen. Voorbij Deinze kwam ik dan terug op mijn vaste route, die vanaf daar niet meer langs de Leie loopt maar langs een paar kanalen.
De passage langs Gent ging, als altijd, vrij vlot en eindigen deed ik dus op Domein Puyenbroeck in Wachtebeke. Op 1 mei 2009 was dit ook de eerste stop op mijn eerste grote fietsreis, naar Noordkaap. Toen was dat bij familie in de caravan maar nu heb ik geen contact gehad en weet ik dus niet of ze hier zelfs wel zijn en sta ik dus op de kampeerweide. Straks ga ik misschien nog wel eens wandelen om te zien of ik de caravan terug vind en, zo ja, of er iemand thuis is.
110 Km is toch vrij veel, in 2009 deed ik het overigens met 101 Km (volgens mijn blog van toen).
17-08-2018, 00:00 geschreven door Danny Reacties (0)
16-08-2018
wat cijfers
Vandaag nog wat taken te doen, zoals gaan wassen en wat rekeningen betalen, maar eerst heb ik wat cijfers op een rij gezet.
Ik ben 92 dagen onderweg geweest, waarvan ik 82 dagen gefietst heb.
Van die 92 dagen heb ik 68 dagen gekampeerd; 22 dagen op hostel; 1 dag in Inn en 1 dag thuis.
Op die 82 fietsdagen heb ik 6677 Km afgelegd, zonder de 20 Km in Penzance en de 18 Km van de 2° dag Belfast die ik als fietsvrije dagen beschouw. Dat maakt 81,5 Km per fietsdag, wat vrij dicht bij de beoogde 80 Km ligt.
Naast Strava zit ik ook nog op Endomondo en die geven ook nog een statistiek in tijd. Op die 82 fietsdagen heb ik 463u 16min gefietst, opnieuw zonder Penzance en Belfast dus, oftewel 19d 7u 16min. Dat maakt gemiddeld 5u 39min per fietsdag. Als er nu nog iemand zich geroepen voelt om de gemiddelde snelheid te berekenen dan mag hij zich vrij voelen om dit te doen.
Verder wordt er ook nog naar de toekomst gekeken. Ik was van plan om volgend jaar in april - mei naar Indonesië te gaan (Java, Bali en Lombok) maar met de recente vulkaanuitbarstingen op Bali en nu de behoorlijk zware aardbevingen op Lombok kan ik dat misschien beter een jaartje uitstellen. Er zijn echter nog wel uitdagingen te vinden natuurlijk. De bijgevoegde zegt me ook wel iets, voor februari - maart (aanklikken om te vergroten).
Oh ja, ik bracht vanmorgen nog 65 Kg op de weegschaal, wat betekent dat ik een 5 Kg achtergelaten heb onderweg.
16-08-2018, 11:16 geschreven door Danny Reacties (1)
15-08-2018
Thuis
Etappe 82: Folkestone - Ieper 14 + 62 Km
Het was vandaag een bewolkte dag maar dat heb je waarschijnlijk zelf ook gemerkt.
Het begon vandaag, zoals verwacht een beetje te vroeg, met een korte rit naar Dover. Maar wel eentje met een laatste pittige klim als afscheid. Ik ben er deze keer niet gestopt maar ik heb nog een paar foto's van de vorige keer in de aanbieding, van de Battle of Britain Memorial even buiten Folkestone. Ik was dus ruim op tijd in Dover maar, zoals reeds gezegd, dat was wel verwacht. Zo is het eigenlijk altijd.
Aangekomen in Frankrijk mochten de fietsers als eersten van boord. Dat is in GB dus niet waar. Daar mogen de fietsers "omwille van de veiligheid" wachten tot alle gemotoriseerde voertuigen weg zijn. Om van Duinkerke naar huis te fietsen volgde ik dezelfde route als op de heenweg. Het deed deugd om eindelijk nog eens een vlakke rit te rijden. Er stond wel een goed voelbare wind maar die stond overwegend eerder in de rug. Wanneer dat echter niet het geval was dan liet dat zich wel direct voelen, net zoals af en toe een beetje vals plat. Vooral tussen Haringe en Poperinge, waar het beide het geval was. Bovendien moest ik daar tegen de stroom in fietsen, er was schijnbaar een familie fietsdag of zoiets in de omgeving van Poperinge. Het zijn niet alleen de wielerterorristen of de schooljeugd die gevaarlijk kunnen zijn, als je moet bellen voor tegenliggers dan is er iemand niet goed bezig.
Om 3 uur was ik trouwens terug in België en even na 4 uur terug in Ieper. Op 3 uur ben ik van Duinkerke naar Ieper gefietst, ik ben dus toch nog niet helemaal plat ... als het maar vlak en wind in de rug is.
En zo ben ik dus terug thuis in Ieper. Ik blijf hier echter morgen maar 1 dag om wat te rusten en wat werkjes (de was en de plas). En ik ga morgen ook "de cijfers" eens bekijken en op een rijtje zetten. Daarna gaat het nog een paar dagen verder naar die andere thuis, bij moeder in de Kempen. Hoewel moeder later zal terug thuis zijn van haar reis dan ik, ze is ook wel wat later vertrokken natuurlijk.
15-08-2018, 17:51 geschreven door Danny Reacties (1)
14-08-2018
Folkestone, terug
Etappe 81: Ashurst - Folkestone 97 Km
Het begon mooi met een helder blauwe hemel vanmorgen. Toen ik onderweg echter even moest terugkeren zag ik dat van achter mij donkere wolken naderden. Het werd voor de rest van de dag een overwegend bewolkte dag.
Verder valt er over de rit van vandaag weinig te zeggen. Meestal wel mooi maar weinig spectaculair maar soms ook tamelijk druk. Ik veronderstel dat we hier dan ook in een van de dichter bevolkte regio's van GB zitten, met dus wel wat drukte tot gevolg. Verder werd het naar het einde toe toch weer wel vrij lastig. Op de meeste plaatsen ga je van de kust naar de bergen in het binnenland, hier doe je dat dus andersom.
Geëindigd ben ik in Folkestone, op de camping waar het 3 maanden geleden ook begon. En waar momenteel de zon schijnt maar ook een behoorlijke bries staat.
14-08-2018, 18:53 geschreven door Danny Reacties (0)
13-08-2018
Ashurst
Etappe 80: Old Windsor - Ashurst 97 Km
Het weer vanmorgen lag in het verlengde van dat van gisteren, droge periodes afgewisseld met lichte regen. Het zou wel snel droger worden maar de dreigende wolken waren nooit ver weg. In de namiddag heb ik dan een stevig buitje gehad waarvoor ik weer even ben gaan schuilen. Wel minder comfortabel dan het bushokje van een paar dagen geleden, gewoon tegen de rand van een bos. Het was wel voldoende om de bui behoorlijk door te komen, echt heel lang heeft ze niet geduurd. Daarna heb ik eigenlijk geen regen meer gehad maar ik heb nog wel een aantal keren op natte wegen gereden.
Mijn gastvrouw wist me vanmorgen bij het ontbijt te vertellen dat ik tijdens de eerste kilometers vandaag langs Elton John, Chris Evans en Prins Andrew zou passeren. Ik ben alleszins voldoende "huizen" gepasseerd die er voor in aanmerking kwamen. Alhoewel, de huizen heb ik niet gezien maar wel de omheining en, eventueel, het terrein. Elton John schijnt trouwens nogal een dikke nek te zijn wanneer hij, en dat zou bijna dagelijks zijn, met zijn Bentley richting Windsor passeert. Zijn man schijnt dan weer veel vriendelijker te zijn.
Verder heb ik vandaag vrijwel de hele weg met de soundtrack van vliegtuigen in de achtergrond gereden. Eerst de opstijgende van Heathrow, wel steeds hogerop, en later de landende van Gatwick.
In East Grinstead ging ik richting camping, Ashwood Farm Woodland, maar daar aangekomen bleken zij sinds vorig jaar geen camping meer te doen. Nogmaals, UKcampsite uw database is niet meer up to date. Deze keer besloot ik wel nog een eind door te fietsen. De rit voorzien voor morgen was eigenlijk sowieso veel te lang en als ik daar vandaag nog een deel kon doen, dan kwam dat eigenlijk niet eens zo slecht uit. Bovendien was ik er van overtuigd dat ik de volgende 20 Km of zo wel iets zou tegenkomen, zeker als ik de grotere weg zou volgen. En toch zeker in Royal Turnbridge Wells, de volgende grotere plaats, hoewel ik niet echt wist hoe ver dat eigenlijk nog was. En in het slechtste geval ... ik heb licht dus kan ik eventueel een nachtje doorfietsen en misschien een dag vroeger de boot nemen in Dover. Maar na een 15 Km passeerde ik Manor Court Farm met een B&B en camping die wel nog operationeel is en bovendien best leuk. Ik sta op mijn eigen omheinde terreintje, dat voor mij wel vijf keer te groot is maar waar ik lekker kan zitten rond de vuurplaats, waar ik weliswaar geen gebruik van zal maken maar er staan een paar behoorlijk comfortabele houten stoelen bij en het is een goede, stabiele plaats om te koken.
Zo heb ik de veel te lange rit van morgen met een 15 Km kunnen inkorten tot een menselijkere afstand, waarschijnlijk ongeveer zoals vandaag. De tegenvaller met de camping in East Grinstead is dus best een meevaller gebleken. Alleen, als ik niet eerst naar die andere camping gereden was dan had het vandaag met een vijftal kilometer minder gekunnen.
En, na dat ik gisteren sliep onder de opstijgende vliegtuigen van Heathrow, slaap in vannacht onder de vertrekkers van Gatwick. Waar maken die van Brussel zich eigenlijk druk over?