De sopranen kennen meestal hun partij, die de melodie heeft, al gauw. In het begin is een paar keer doorzingen wel voldoende. Daarna moeten ze eigenlijk een half uur stilzitten, omdat alten, tenoren en bassen elk minstens 10 minuten hun partij met de dirigent gaan oefenen. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Eigenlijk moet het complete koor zoveel mogelijk de gehele tijd bezig zijn. Kan dat dan, als in het begin de meeste koorleden 'de noten nog niet kennen?' Ik denk het wel.
We hebben dus vier stemmen die hun partij echt moeten leren. Het is leuk en leerzaam als men elkanders partij moet meezingen. Bijv. de sopranen zingen een paar keer met de alten mee, als 'hulppieten'. Uiteraard is het heel goed zo gauw mogelijk twee stemmen tegelijk te laten klinken. Dat is echt wel moeilijk in het beginstadium.
Onverwachts moeten bijv. de bassen hun partij bij de alten zingen. Ze moeten zelf de begintoon vinden (ze mogen proberen hem stiekum te onthouden ). Iedereen moet zo 'waakzaam 'blijven: de dirigent kan elk moment een partij vragen om in te vallen Er kan een spel van gemaakt worden. Iedereen vindt dit leuk, soms viert de hilariteit hoogtij als een groep de mist in gaat.
Een regel is: Elk koorlid mag altijd zijn eigen partij zachtjes meeneuriƫn zonder de stem die aan de beurt is te hinderen. Elk koorlid kan, als hij/zij wil, op deze manier de hele repetitie door oefenen! Alleen of zo nu en dan met buurvrouw of buurman.
Het is uiteraard heel nuttig, dat elk koorlid als ondersteuning een oefen-cd krijgt (wel een dure aangelegenheid). Ik ben nog aan het uitzoeken hoe ik via het internet de aparte stemmen naar iedereen kan doorsturen. Nog beter is het, als iedere groep een keer apart een half uur voor de repetitie ( met de dirigent ) oefent. Je kunt dan op de 'echte' repetitie meteen een trapje hoger beginnen. Zo wordt de instudeerperiode 'nuttig en aangenaam' en.... zelfs leuk.
|