Op 4 en 5
juni wordt, respectievelijk in Puurs en in Mechelen, de semi-opera King Arthur
van Purcell opgevoerd. Verrassend genoeg vindt dit plaats in twee kerken. Het verhaal
is anders pikant genoeg: Emmeline is de
blinde dochter van Conon, de hertog van Cornwall. De koning van Kent, Oswald,
is een Saks. Hij maakt Emmeline het hof, alhoewel zij de verloofde van Koning
Arthur is. Oswald besluit de Britten de oorlog te verklaren om Emmeline: daar
pas begint het muzikale gedeelte van het werk. De veldslag loopt af in het
nadeel van de Saksen, maar Oswald schaakt Emmeline op het eind van het eerste
bedrijf. Arthur gaat naar haar op zoek: zijn tovenaar Merlijn heeft hem verteld
dat alles wat hij ziet niet echt is. Dwaallichten proberen zijn ridders van de
wijs te brengen, Arthur ontmoet Sirenen die naakt baden in een beek en hem
proberen te verleiden. Hij belandt in het vierde bedrijf in een betoverd bos.
Het komt uiteindelijk tot een verzoening in het vijfde bedrijf, en de opera
wordt besloten met een feestelijke masqué.
Het werk is
opzettelijk als semiopera geconcipieerd: de gezongen stukken kunnen op zichzelf
worden uitgevoerd, maar dan verliest men de coherentie van het verhaal, terwijl
een opvoering van alleen maar de tekst ook grote gaten in het dramatische
verloop zou laten. Op muzikaal gebied behoort King Arthur tot Purcells
memorabelste werken: de aria's Fairest
Isle, How blest are shepherds en St George zijn zeer bekend geworden,
alsook de dwaallichtscène Hither, this way
en de echo in Come if you dare.
Bijzonder geslaagd was eveneens de muzikale uitbeelding van het bibberen van de
Koude Genius die oprijst.
Ik ben nogal
benieuwd wat er van deze semi-opera gemaakt wordt. Na de opvoering van de The
Messiah door hetzelfde ensemble ben ik bang dat er weer zal geknipt worden in
het origineel zodat het meer een muzikaal allegaartje wordt dan een coherent
geheel. Maar ik mag niet op voorhand kritisch zijn. Elliot Gardener die ik
hoorde in dit werk moet niet de maatstaf zijn, alhoewel

|