Wie met open mond naar de spectaculaire toppunten
van de Italiaanse renaissance wil luisteren, moet in het kader van het
Klarafestival op maandag 2 september naar Brussel (Kapellekerk 20.00 u).
Onder de titel Florentine flamboyance presenteert Hervé Niquet de polyfonist Strigio.
De recent ontdekte Missa sopra Ecco si beato giorno
van de Florentijnse renaissance componist Alessandro Striggio is met veertig
tot zestig stemmen de meest grootschalige polyfone compositie ooit geschreven.
Striggio componeerde het werk voor de Medici, die grote muziekliefhebbers waren
en prestigieuze componisten aanzetten om spectaculaire werken te schrijven die
konden bijdragen tot het aanzien van hun hof. Het Agnus Dei, met zestig stemmen
in vijf groepen van twaalf, heeft meer afzonderlijke stemmen dan eender welk
ander polyfoon werk van de renaissance. Eén na één zetten de zestig stemmen in
canon in en zingen samen tot het eind van het stuk, zodat ze niet alleen de
climax van de volledige mis vormen, maar ook een soort apotheose van de
renaissance-polyfonie zelf. Hervé Niquet,
die het werk onlangs met veel succes opnam, schuwt grote bezettingen niet. Hij
verdubbelt zelfs de vocale partijen met 2 orgels, 2 klavecimbels, cornetten,
trombones en lage rietinstrumenten. Dit heeft het gepaste opulente
klankresultaat tot gevolg.
|