Van de Keltische liturgie zijn, in tegenstelling
met de Ambrosiaanse, Romeinse, Gallicaanse en Mozarabische liturgische zang,
slechts weinig geschriften bewaard gebleven. Dit geldt dus ook voor de
manuscripten met liturgische zang.
Door een aantal auteurs is melding gemaakt van het
gebruik van de harp als begeleiding bij de Ierse liturgische zang. Giraldus
Cambrensis (ca.1146ca.1223) schrijft in zijn Topographica Hibernia (Topografie
van Ierland): "Zo kon het gebeuren, dat de bisschoppen, de abten en de
heiligen van Ierland de gewoonte hadden om, tijdens hun peregrinatio, hun
harpen mee te nemen en daarop te spelen, waarbij zij een vrome verrukking
ondervonden."
John Healy beschrijft, dat St. Patrick de zoons van
de barden de geestelijke muziek van kerk bijbracht:
"...St. Patrick leerde de zoons van de barden
hoe ze de psalmen van David moesten zingen, en samen de zoete muziek van hymnen
van de Kerk... Zij mochten hun harpen behouden en de liederen van Erins
heroïsche jeugd zingen, zoals in de dagen van weleer. Maar de grote heilige
leerde hen ook hoe zij hun harp konden stemmen, zodat zij meer verheven
melodieën konden spelen, dan die van de eetzaal en de mars van het
slagveld..."
|